Auteur Topic: Schokkende kerkdienst  (gelezen 13199 keer)

learsi

• Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #60 Gepost op: februari 25, 2013, 02:48:31 pm »

quote:

Adinomis schreef op 25 februari 2013 om 14:39:
[...]

Volgens de bijbel komt er inderdaad één wereldreligie, waarbij het "beest" (de Antichrist) door ieder zal worden aanbeden. Zie Op. 13:7,8. Ik wil dat niet alleen tot de RK kerk beperken, alle kerkgenootschappen staan bloot aan deze ontwikkeling.

Ik ook niet, al ziet het er nu wel sterk naar uit dat de RK hierin het voortouw nemen zal. Er zullen zich ongetwijfeld sekten en andere kerkgenootschappen (PKN?) aan toevoegen.

quote:

Maar er is wel een beweging merkbaar van de religies om tot elkaar te komen. Op zichzelf lijkt dat prachtig, maar als éénheid bewerkt wordt  ten koste van de waarheid van Gods Woord en het niet erkennen van Jezus als Hoofd van de gemeente en als Verlosser van onze zonden, dan is dat bijzonder kwalijk. Het is dus oppassen geblazen. Bovenal is het belangrijk dat we ons vasthouden aan Jezus. De relatie met Hem zal ons behoeden om mee te gaan in zo'n stroming.
Eénheid kun je niet organiseren. Het is het werk van de Heilige Geest.

Heel mooi dat vetgedrukte, de spijker op zijn kop !
Net als het geloof brengen, dat kunnen wij ook niet, dat doet de G-d Zelf.
Zo snel de mens vanuit zijn functie meent het zelf te kunnen of moeten doen, trekt G-d Zijn hand ervan terug en is het gedoemd te mislukken, doordat de satan ermee aan de haal zal gaan.

quote:

Het is goed dat je recht door zee bent en je vasthoudt aan wat God zegt in zijn Woord. Dat waardeer ik in je. Maar ik zou niet zomaar iemand voor huichelaar durven uitmaken, zoals Jezus deed.

Ook ik durf dat niet, het was een verwijzing naar het feit dat se waarheid vaak hard is en onprettig om aan te horen.

quote:

We mogen Gods Woord laten klinken tegen alle dwalingen onder de gelovigen, en daarin duidelijk zijn. Maar het oordeel moeten we aan de Here overlaten.

Mee eens. Maar wijzen op de Schrift wordt heel vaak aangezien voor veroordelen.
Wij mensen kunnen niet eens oordelen, want het zal geen gevolgen voor G-d hebben, wat mensjes ook oordelen.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #61 Gepost op: februari 25, 2013, 03:10:23 pm »

quote:

Adinomis schreef op 25 februari 2013 om 14:39:
[...]

Volgens de bijbel komt er inderdaad één wereldreligie, waarbij het "beest" (de Antichrist) door ieder zal worden aanbeden. Zie Op. 13:7,8. Ik wil dat niet alleen tot de RK kerk beperken, alle kerkgenootschappen staan bloot aan deze ontwikkeling. Maar er is wel een beweging merkbaar van de religies om tot elkaar te komen. Op zichzelf lijkt dat prachtig, maar als éénheid bewerkt wordt  ten koste van de waarheid van Gods Woord en het niet erkennen van Jezus als Hoofd van de gemeente en als Verlosser van onze zonden, dan is dat bijzonder kwalijk. Het is dus oppassen geblazen. Bovenal is het belangrijk dat we ons vasthouden aan Jezus. De relatie met Hem zal ons behoeden om mee te gaan in zo'n stroming.
Eénheid kun je niet organiseren. Het is het werk van de Heilige Geest.
Eenheid tegenover waarheid... Ik heb de tegenstelling vaker voorbij zien komen op dit forum... Ook in de gedaante waarin het woord "in" werd gebruikt in de slogan, maar feitelijk bedoeld werd "tegenover"...

Van het vetgedrukte deel kan ik "meegaan" in de eerste en de laatste zin... Maar de tussenliggende zinnen staan daar m.i. haaks op...

Die "éénheid in God en zijn Christus door zijn Geest" ontslaat ons op geen enkel moment van onze eigen verantwoordelijkheden... Die éénheid met onze Schepper komt neer op een "twee-richtingenverkeer"... En nooit op een of-of...

Jezus bidt voor ons:
Joh 17:20 Niet alleen voor hen bid Ik, maar ook voor degenen die door hun woord in Mij geloven: 21 dat ze allen één mogen zijn. Zoals U, Vader, in Mij bent en Ik in U, zo moeten zij in Ons zijn, zodat de wereld kan geloven dat U Mij hebt gezonden.

Het is de éénheid waarin "U, Vader, in mij bent en ik in U, naar het voorbeeld van uw Zoon"... Een "twee-richtingenverkeer" dus... Gods strekt Zich naar ons uit en wij strekken onze handen naar Hem uit...

En op die manier ZIJN we in de Waarheid, ook op de momenten dat "we in de wereld zijn"...

In je post proef ik een "angst voor éénheid", terwijl Jezus ons er juist toe oproept... "Zodat de wereld kan geloven dat de Vader de Zoon heeft gezonden"... Daar spreekt nogal een opdracht en een verantwoordelijkheid uit!!! Die m.i. haaks staat op een dooddoener als "éénheid kun je niet organiseren"...

(En die Waarheid? Zie Joh 1:17 "...maar goedheid en waarheid zijn met Jezus Christus gekomen"
Die Waarheid is op aarde verschenen toen Jezus Christus op aarde verscheen... Inderdaad is het de relatie met Hem die ons zal behoeden... Maar die juist ook betekenis krijgt als we onze éénheid aan de wereld tonen... Want onze relatie met God en met elkaar is een teken voor de wereld... Hoort dat te zijn...)
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #62 Gepost op: februari 25, 2013, 03:17:03 pm »

quote:

learsi schreef op 25 februari 2013 om 13:51:
[...]

Uiteraard heb ik de kerk al opgezocht op internet, maar dat staat niets meer of minder dan dat het een protestantse kerk is....... Geen woord over Luther dus.
Noem de naam van de gemeente en de plaats dan gewoon, dat geheimzinnige gedoe heeft ook weinig nut....
Mail me maar als je wat wilt weten

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #63 Gepost op: februari 25, 2013, 03:19:02 pm »

quote:

learsi schreef op 25 februari 2013 om 14:32:
[...]

En ook binnen sommige evangelische stromingen vangt men aan met het overnemen van RK begrippen als Bishop etc. Soms zelfs zie je evangelische voorgangers met een RK pastoren kleding om hun nek.
Learsi is duidelijk tegen opzieners/opzichters in de kerk...
computerfout: een vreemde een in de byte

callista

• Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #64 Gepost op: februari 25, 2013, 03:23:35 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 25 februari 2013 om 15:17:
[...]

Noem de naam van de gemeente en de plaats dan gewoon, dat geheimzinnige gedoe heeft ook weinig nut....
helemaal mee eens.
learsi, je zei eerst dat je je vrienden niet wilde beledigen door de naam te noemen van de kerk en even later zei je weer dat je vrienden nooit meer naar de kerk gingen en er gekozen is voor een kerk die het dichtst in de buurt was.

waarbij het vanzelfsprekend zou zijn, dat je dat dan ook met je vrienden zou bespreken.
anders kan ik het geen vrienden noemen.

dus wees eerlijk: noem de naam en dan kan iedereen weer verder.

met dat stiekeme gedoe - waarbij je ook nog commentaar hebt en de kerk afserveert - komt niemand een stap verder.
het blijft bij speculaties.

learsi

• Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #65 Gepost op: februari 25, 2013, 03:47:05 pm »
Ik heb gewoon even met de koster telefonisch contact opgenomen voor uitleg.
Nu, het is een protestantse kerk, die al bijna 2 jaren zonder dominee zit.
De dominees komen bij toerbeurt en ditmaal was er een lutherse dominee ziek geworden, waardoor er een invaller kwam. Dit was dus inderdaad een Lutherse dominee die de dienst op Lutherse wijze ten uitvoer bracht.
Daarom was ook de dienst met een uur vervroegd.

Ze krijgen er binnenkort een vaste dominee, wederom een Lutherse dominee maar afkomstig uit gereformeerde kring, volgens de koster......

callista

• Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #66 Gepost op: februari 25, 2013, 03:59:57 pm »

quote:

learsi schreef op 25 februari 2013 om 15:47:
De dominees komen bij toerbeurt en ditmaal was er een lutherse dominee ziek geworden, waardoor er een invaller kwam. Dit was dus inderdaad een Lutherse dominee die de dienst op Lutherse wijze ten uitvoer bracht.

Ze krijgen er binnenkort een vaste dominee, wederom een Lutherse dominee maar afkomstig uit gereformeerde kring, volgens de koster......
dank je learsi..... :9

Adinomis

• Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #67 Gepost op: februari 25, 2013, 04:52:39 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 25 februari 2013 om 15:10:

Eenheid tegenover waarheid... Ik heb de tegenstelling vaker voorbij zien komen op dit forum... Ook in de gedaante waarin het woord "in" werd gebruikt in de slogan, maar feitelijk bedoeld werd "tegenover"...
Men kan op allerlei terreinen één zijn, d.w.z. hetzelfde doel voor ogen hebben. Je kunt zelfs één zijn in het kwade. Neem het woord: "wereldvrede", dat is een begrip dat ieder aanspreekt. Maar zonder meer is het iets anders dan de vrede van God die alle verstand te boven gaat, waarbij de zonde in het hart wordt aangepakt. Waarbij de relatie met God wordt hersteld.

quote:

Van het vetgedrukte deel kan ik "meegaan" in de eerste en de laatste zin... Maar de tussenliggende zinnen staan daar m.i. haaks op...
Als ik het goed begrijp bedoel je deze zin: De relatie met Hem zal ons behoeden om mee te gaan in zo'n stroming. Deze zin refereert aan wat ik daarvoor schreef "éénheid ten koste van de waarheid". Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je het daarmee niet eens kunt zijn.

Ik begrijp je bedoeling wel. Er is ook iets als "één zijn in de waarheid". Dat is inderdaad hetgeen Jezus bedoelt in Zijn Hogepriesterlijk gebed. Die éénheid is er m.i. al, maar die is niet terug te vinden in wat wij organiseren. Het is juist andersom: Het vasthouden aan de Waarheid, aan Jezus Christus die de Weg, de Waarheid en het Leven is, maakt dat we één zijn. Dat lees ik ook terug in de "Open Brief" (ik ben ook NG geweest): "dat de eenheid der kinderen Gods alleen door het blijven in de waarheid kan worden beleefd".

Ook de zin in die Open Brief "dat we elkaar als medereizigers aanvaarden naar de toekomst van onze Heiland" geeft aan waarin eenheid gevonden wordt. Het "historisch fundament van de kerken" valt niet altijd samen met "de heilige algemene kerk". Die laatste uitdrukking zie ik liever vervangen door "het Lichaam van Christus".

quote:

Die "éénheid in God en zijn Christus door zijn Geest" ontslaat ons op geen enkel moment van onze eigen verantwoordelijkheden... Die éénheid met onze Schepper komt neer op een "twee-richtingenverkeer"... En nooit op een of-of...
Welke verantwoordelijkheden bedoel je hier? Een relatie met God is al een twee-richtingsverkeer. Ik merk het gauw in de omgang met een medechristen of deze een relatie met God heeft. Dan ervaar je de éénheid!

quote:

Jezus bidt voor ons:
Joh 17:20 Niet alleen voor hen bid Ik, maar ook voor degenen die door hun woord in Mij geloven: 21 dat ze allen één mogen zijn. Zoals U, Vader, in Mij bent en Ik in U, zo moeten zij in Ons zijn, zodat de wereld kan geloven dat U Mij hebt gezonden.
Het is de éénheid waarin "U, Vader, in mij bent en ik in U, naar het voorbeeld van uw Zoon"... Een "twee-richtingenverkeer" dus... Gods strekt Zich naar ons uit en wij strekken onze handen naar Hem uit...

En op die manier ZIJN we in de Waarheid, ook op de momenten dat "we in de wereld zijn"...
Zeker, die éénheid moeten we ons voor ogen houden.  Hoe omschrijft Jezus die éénheid? Eén zijn zoals de Vader en de Zoon één zijn. Dat gaat heel diep. Dat gaat dieper dan kerkelijke afpsraken. Dat is geworteld in het volste vertrouwen op de Vader en de Zoon, door Hem te worden geleid.
Dan zal de wereld zien dat Jezus in ons werkzaam is. Daarnaar moeten we ons uitstrekken. Dat is iets wat ontstaat als we voortdurend op onze knieën gaan.

quote:

In je post proef ik een "angst voor éénheid", terwijl Jezus ons er juist toe oproept... "Zodat de wereld kan geloven dat de Vader de Zoon heeft gezonden"... Daar spreekt nogal een opdracht en een verantwoordelijkheid uit!!! Die m.i. haaks staat op een dooddoener als "éénheid kun je niet organiseren"...
Jammer dat je het een dooddoener noemt. Ik geloof dat we moeten afzien van onszelf en onze armzalige pogingen. God verbindt ons met elkaar als we ons naar Hem uitstrekken. Jezus zegt ook in dat gebed dat Hij ons de heerlijkheid heeft gegeven die een voorwaarde is voor die éénheid en Hij vraagt God om ons te heiligen in de Waarheid. Wij moeten ons laten heiligen en de genade die ons gegeven is werkelijkheid te doen zijn ons leven. Dan is er éénheid. Een éénheid niet op papier, maar een geestelijke éénheid waaraan Gods Heilige Geest zijn uitwerking geeft. Dat is geen éénheid om bang voor te zijn, maar om naar te verlangen.
« Laatst bewerkt op: februari 25, 2013, 05:38:19 pm door Adinomis »
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #68 Gepost op: februari 25, 2013, 05:30:40 pm »

quote:

En wat had hij als antwoord op al je bezwaren van de vervloekte roomsche afgoderij die ze tentoonspreidde in de dienst?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #69 Gepost op: februari 25, 2013, 05:45:16 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 17 februari 2013 om 15:00:
[...]

Geen idee waar je getuige van mocht zijn... Zondagse diensten in een RKK beginnen om 11.00 uur, die in een PKN-kerk om 10.00 uur. In een Protestantse "zwarte kousen kerk" (zoals ook in de gemiddelde gemeente van mijn NGK  :+ ) om 9.30 uur...

Maar 9.00 uur: dat is een werkelijk onchristelijk tijdstip om een dienst te beginnen...!! Zelfs op zondagochtend...!!!

Maar serieus: ik begrijp dat jij van een "Gij zult in driedelig zwart of - zo ge zéér sterk zijt - driedelig grijs voor de HEER verschijnen (Lev 28:11)"-denominatie bent???

Nou voel ik me beledigd  :( !
We hebben twee kerkgebouwen waar om 9:30 uur de dienst begint  |:(

:'(
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #70 Gepost op: februari 25, 2013, 05:46:42 pm »
De Roomsen bij ons wisselen af. Dan weer om 10:30 uur, dan weer om 9:30 uur en ook wel eens op zaterdag 17:00 uur.

Halfweg zwarte kouzen katholiek, denk ik
Of gematigd Nederlands katholiek?  :P

Ketters!
« Laatst bewerkt op: februari 25, 2013, 05:47:42 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #71 Gepost op: februari 25, 2013, 05:47:15 pm »

quote:

Een lutherse dominee uit gereformeerde kring/ Welk kluitje laat jij je het riet mee insturen??

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #72 Gepost op: februari 25, 2013, 05:48:18 pm »

quote:

gaitema schreef op 25 februari 2013 om 17:46:
De Roomsen bij ons wisselen af. Dan weer om 10:30 uur, dan weer om 9:30 uur en ook wel eens op zaterdag 17:00 uur.
Wij kerken om 845u.  Dat is nog veel vroeger. Maar ja: in de vroege ochtend zoek ik Uw heil _O_

Thorgrem

• Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #73 Gepost op: februari 25, 2013, 05:57:22 pm »
Hier kerken we of op zaterdagavond om 19.00 uur of op zondagochtend om 10.00 uur. Bij mijn oude locatie was het, indien zondagochtend, 10.30 uur. En zoals we allemaal weten helpt elke minuut extra in bed liggen op de zondag mee aan een goed humeur.

dingo

• Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #74 Gepost op: februari 25, 2013, 05:59:42 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 25 februari 2013 om 17:48:
[...]

Wij kerken om 845u.  Dat is nog veel vroeger. Maar ja: in de vroege ochtend zoek ik Uw heil _O_
In de late avond ook hoor! :P