Auteur Topic: Schokkende kerkdienst  (gelezen 11433 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #75 Gepost op: februari 25, 2013, 06:25:33 pm »

quote:

callista schreef op 20 februari 2013 om 17:34:
[...]

en verbaasd is met een t ipv. een d.

Die t's en die d's daar heb ik vaak ook moeite mee.
Als je bij mij op de spelling zou letten, dan zie je het me vaak verkeerd doen.
Ik denk dat wel meer mensen dat hebben.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #76 Gepost op: februari 25, 2013, 06:32:19 pm »
Als ik het goed begrijp is het goed om net als Riemer in de vroege ochtend Gods heil te zoeken, maar beter als je er nog een paar uur mee wacht :)
Nu snap ik ook de mensen met wat ze bedoelen, als ze het over ontwaakte kerken hebben. Dat zijn dus doorgaans katholieke en doorsnee PKN-kerken, die beginnen wat later.

Niet wij, we zijn van de nederlands gereformeerde zwartekousen ochtend dienststippen. :D

callista

• Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #77 Gepost op: februari 25, 2013, 06:34:32 pm »

quote:

gaitema schreef op 25 februari 2013 om 18:25:
[...]

Die t's en die d's daar heb ik vaak ook moeite mee.
Als je bij mij op de spelling zou letten, dan zie je het me vaak verkeerd doen.
Ik denk dat wel meer mensen dat hebben.

ja, dat was een beetje flauw van me.
maar de reden was dat ik behoorlijk geïrriteerd was door die reactie----dus vandaar.... :+

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #78 Gepost op: februari 25, 2013, 06:46:18 pm »

quote:

learsi schreef op 25 februari 2013 om 15:47:
Ik heb gewoon even met de koster telefonisch contact opgenomen voor uitleg.
Nu, het is een protestantse kerk, die al bijna 2 jaren zonder dominee zit.
De dominees komen bij toerbeurt en ditmaal was er een lutherse dominee ziek geworden, waardoor er een invaller kwam. Dit was dus inderdaad een Lutherse dominee die de dienst op Lutherse wijze ten uitvoer bracht.
Daarom was ook de dienst met een uur vervroegd.

Ze krijgen er binnenkort een vaste dominee, wederom een Lutherse dominee maar afkomstig uit gereformeerde kring, volgens de koster......

Afgoderij zou je mij niet horen zeggen. Toch verwonderde me dat wat je gezien had. Het doet wat vreemd aan voor ons allemaal. Ik heb trouwens ook nooit begrepen waar het altaar voor staat. Waar ik wel aan moest denken is het ark van het verbond. In princiepe ging Israël daar net zo mee om.
Dat het altaar in Lutherse kerken gebruikt wordt wist ik niet, net als het slaan van het kruis teken. Wel kennen we dit allemaal ook in de Anglicaanse hoge kerk, wat een soort rooms katholiek versus oud katholiek is. De anglicaanse lage kerk lijkt meer protestants/calvanistisch.

Als het gebruikelijk is, dan is dat weer een boeiende ontdekking :)
Van mij hoeft het niet in onze gemeente. We zitten meer op de tour richting media gebruik, goede verkondiging en gebruik van beamerprecentaties om de verkondiging te verduidelijken. Wel hebben wij een aantal katholieke elementen in onze kerk zitten. De doopkaarsen, de paaskaars, de adventskaarsen, de palmpaastakken, kerstbomen, kerststerren en zaken als het opnoemen van typisch katholiek ogende gebeden, waarin bijvoorbeeld de gemeente op elke uitspraak van de predikant zegt: "Heer, ontferm U"

Maar alles zo dat het past binnen de protestantse liturgie.

Bijbelstudiegroep

• Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #79 Gepost op: februari 25, 2013, 08:59:32 pm »
Het laatste wat hier beschreven wordt Wel hebben wij een aantal katholieke elementen in onze kerk zitten. De doopkaarsen, de paaskaars, de adventskaarsen, de palmpaastakken, kerstbomen, kerststerren en zaken als het opnoemen van typisch katholiek ogende gebeden, waarin bijvoorbeeld de gemeente op elke uitspraak van de predikant zegt: "Heer, ontferm U" is de reden geweest waarom we 5 nieuwe bijbelstudie leden hebben kunnen bijschrijven. Het gebeurt dus in meerdere protetsantse kerken. Dat is volgens mij ook precies waar Learsi op doelde.

Oogje

• Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #80 Gepost op: februari 25, 2013, 10:06:22 pm »
Hier in Nederland is het protestantisme inderdaad vrij calvinistisch en dat heeft zelfs enige invloed op het Nederlandse katholieke leven. In andere landen is het protestantisme juist weer meer Luthers en lijkt ze dus ook meer op de katholieke Kerk qua uiterlijkheden. Ik ken iemand die zelfs gewoon een beeld van Luther hemzelf in een Lutherse kerk had gezien. En ik zag ook een ik dacht Zweeds koninklijk huwelijk dat op een zeer traditionele katholieke liturgie leek, inclusief de priesters ad orientem aan het altaar, maar dat toch duidelijk Luthers was.

Soms kan het dus helpen om je blikveld iets te verbreden en niet enkel maar te kijken in je eigen calvinistische kringetje. Met calvinisme hoeft niets mis te zijn hoor, mits men het met mate nuttigt en men ontspannen en niet te wettisch met het geloof blijft omgaan, maar er is meer in het christendom dan alleen dat. Er zijn verschillende manieren om het geloof te beleven en vorm te geven en die verschillende manieren kom je zelfs ook al in de Schrift tegen. Elke manier rigoureus afwijzen, zonder echte kennis van zaken, omdat het niet precies zou stroken met hoe jij het geloof beleeft, lijkt mij daarom niet juist.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #81 Gepost op: februari 25, 2013, 11:25:07 pm »

quote:

callista schreef op 25 februari 2013 om 18:34:
[...]

ja, dat was een beetje flauw van me.
maar de reden was dat ik behoorlijk geïrriteerd was door die reactie----dus vandaar.... :+
Dat gevoel ken ik  :P

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #82 Gepost op: februari 25, 2013, 11:38:32 pm »

quote:

Oogje schreef op 25 februari 2013 om 22:06:
Hier in Nederland is het protestantisme inderdaad vrij calvinistisch en dat heeft zelfs enige invloed op het Nederlandse katholieke leven. In andere landen is het protestantisme juist weer meer Luthers en lijkt ze dus ook meer op de katholieke Kerk qua uiterlijkheden. Ik ken iemand die zelfs gewoon een beeld van Luther hemzelf in een Lutherse kerk had gezien. En ik zag ook een ik dacht Zweeds koninklijk huwelijk dat op een zeer traditionele katholieke liturgie leek, inclusief de priesters ad orientem aan het altaar, maar dat toch duidelijk Luthers was.

Soms kan het dus helpen om je blikveld iets te verbreden en niet enkel maar te kijken in je eigen calvinistische kringetje. Met calvinisme hoeft niets mis te zijn hoor, mits men het met mate nuttigt en men ontspannen en niet te wettisch met het geloof blijft omgaan, maar er is meer in het christendom dan alleen dat. Er zijn verschillende manieren om het geloof te beleven en vorm te geven en die verschillende manieren kom je zelfs ook al in de Schrift tegen. Elke manier rigoureus afwijzen, zonder echte kennis van zaken, omdat het niet precies zou stroken met hoe jij het geloof beleeft, lijkt mij daarom niet juist.

Als ik dit zo bekijk, dan zou ik zeggen dat de calvanistische kerken tussen de babtisten en de lutheranen in staan.
Wat ik zelf heb is dat wanneer ze heel veel vormen de protestantse kerk bij ons zouden binnen brengen die ook te zien zijn in katholieke en dus ook lutherse kerken, dat ik dat dan wat onnodig vind allemaal, als je begrijp wat ik bedoel.
We voelen ons thuis bij de vormen die we kennen en wanneer dan een dominee een altaar zou binnen halen en misdienaren + een kruis zou slaan, dan denk ik: doe niet zo ernstig oecumenisch. Dat is net zo iets als dat ze in de parochiekerk van Wierden enkele keren in het jaar missen doen in de byzantijnse ritus. Dat vind ik net zo iets. Dan denk ik: doe toch gewoon katholiek met de mensen in je parochie! De gebruikelijke gezinsmissen met het gezin, het kinderkoor er bij of iets van de charismatische beweging. De carnavalsmissen. Gewoon iets wat echt van je gemeente eigen is.

Het moet iets zijn waarin het persoonlijk geloof een opsteker krijgt en naar mijn beleving is dat niet als onze dominee een altaar binnen sleept en met misdienaars komt, want ik zou alleen al niet weten waar het allemaal voor staat en wat het betekend. De andere jonge gezinnen in de kerk vast ook niet.

Je moet er op de één of andere manier er mee in een persoonlijke relatie staan, zodat je echt het idee hebt dat je daar God ontmoet.

Dat is nu eenmaal overal anders.

Nu dit dus een lutherse kerkdienst bleek te zijn, is dat dus typisch luthers kennelijk. Dan is dat in zo'n kerk dus waarscheinlijk ook wel gepast.

Ten minste: als het geloof leeft dan. In Europa heb ik het idee dat je echt naar speciale vormen moet, in speciale diensten, naast de gewone diensten.