Auteur Topic: Schokkende kerkdienst  (gelezen 17646 keer)

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Gepost op: februari 17, 2013, 11:56:39 am »
Vandaag heel vroeg om 9:00u een protestantse kerkdienst bijgewoond met vrienden elders, die meegaat naar ons vakantiehuis op St Maarten.
Tot mijn afgrijzen zag ik daar zaken gebeuren die ik nog nooit heb gezien.

-1. Allerlei "altaar dienaren" in wit gekleed met sjerpen om.
-2 Een Dominee die een kruis sloeg en knielde voor het altaar.
-3. Een dominee die Vader G-d en Jezus met jij aansprak ipv U.

Is dit een vorm van oecumenische dienst houden? Met afgoderij uit de RK erin gemengd? Weet hier iemand meer van?
Om niet beledigend te zijn tegen onze vrienden ben ik blijven zitten, anders was ik eruit weggelopen.  ;(

callista

  • Berichten: 529
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #1 Gepost op: februari 17, 2013, 12:10:50 pm »

quote:

learsi schreef op 17 februari 2013 om 11:56:
Vandaag heel vroeg om 9:00u een protestantse kerkdienst bijgewoond met vrienden elders, die meegaat naar ons vakantiehuis op St Maarten.
Tot mijn afgrijzen zag ik daar zaken gebeuren die ik nog nooit heb gezien.

-1. Allerlei "altaar dienaren" in wit gekleed met sjerpen om.
-2 Een Dominee die een kruis sloeg en knielde voor het altaar.
-3. Een dominee die Vader G-d en Jezus met jij aansprak ipv U.

Is dit een vorm van oecumenische dienst houden? Met afgoderij uit de RK erin gemengd? Weet hier iemand meer van?
Om niet beledigend te zijn tegen onze vrienden ben ik blijven zitten, anders was ik eruit weggelopen.  ;(



zou  wat verhelderend zijn als je daar een bron bij zou geven.
hier kan niemand wat mee.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #2 Gepost op: februari 17, 2013, 12:23:18 pm »
Waar heb je een bron voor nodig callista?
Deze vorm van "kerkdienst" zal ongetwijfeld op meer plaatsen in NL voorkomen.
Het gaat mij om de gepleegde afgoderij in de kerkgenootschap, niet om een specifieke kerk aan de schandpaal te nagelen.
« Laatst bewerkt op: februari 17, 2013, 12:23:45 pm door learsi »

callista

  • Berichten: 529
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #3 Gepost op: februari 17, 2013, 12:25:01 pm »

quote:

learsi schreef op 17 februari 2013 om 12:23:
Waar heb je een bron voor nodig callista?
Deze vorm van "kerkdienst" zal ongetwijfeld op meer plaatsen in NL voorkomen.
Het gaat mij om de gepleegde afgoderij in de kerk, niet om een specifieke kerk aan de schandpaal te nagelen.


Learsi - jij hebt een bepaalde kerkdienst gezien en zolang je niet zegt van welke denominatie deze dienst uitging of er een bron bij noemt, valt er geen zinnig woord over te zeggen.
want dan weet niemand waar jij het over hebt.
« Laatst bewerkt op: februari 17, 2013, 12:25:43 pm door callista »

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #4 Gepost op: februari 17, 2013, 12:27:12 pm »

quote:

callista schreef op 17 februari 2013 om 12:25:
[...]


Learsi - jij hebt een bepaalde kerkdienst gezien en zolang je niet zegt van welke denominatie deze dienst uitging of er een bron bij noemt, valt er geen zinnig woord over te zeggen.
want dan weet niemand waar jij het over hebt.
Zie mijn eerdere bericht

quote:

learsi schreef op 17 februari 2013 om 11:56:
Vandaag heel vroeg om 9:00u een protestantse kerkdienst bijgewoond

callista

  • Berichten: 529
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #5 Gepost op: februari 17, 2013, 12:28:50 pm »

quote:

learsi schreef op 17 februari 2013 om 12:27:
[...]


Zie mijn eerdere bericht

[...]


ook binnen het protestantisme bestaan vele stromingen.
dus wees duidelijk - anders is er geen discussie over mogelijk.

Droppy

  • Berichten: 223
  • solo christo
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #6 Gepost op: februari 17, 2013, 02:07:47 pm »

quote:

callista schreef op 17 februari 2013 om 12:28:
[...]


ook binnen het protestantisme bestaan vele stromingen.
dus wees duidelijk - anders is er geen discussie over mogelijk.


Het lijkt mij duidelijk dat Learsi gewoon vraagt of er mensen zijn die dit ook hebben meegemaakt en er iets meer achtergrondinformatie over hebben.

Daar hoeft hij toch niet per se die locale kerk voor te noemen?
« Laatst bewerkt op: februari 17, 2013, 02:09:29 pm door Droppy »
....easy does it....

callista

  • Berichten: 529
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #7 Gepost op: februari 17, 2013, 02:09:30 pm »

quote:

Droppy schreef op 17 februari 2013 om 14:07:
[...]


Het lijkt mij duidelijk dat Learsi gewoon vraagt of er mensen zijn die dit ook hebben meegemaakt en er iets meer achtergrondinformatie over hebben.

Waarom moet hij daarvoor per se die locale kerk voor noemen?


nu valt er geen chocola van te maken.
aangezien hij de denominatie niet wil noemen.
volkomen zinloos om op deze manier, deze 'basis' een discussie trachten te starten.

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #8 Gepost op: februari 17, 2013, 02:09:58 pm »

quote:

callista schreef op 17 februari 2013 om 12:28:
ook binnen het protestantisme bestaan vele stromingen.
dus wees duidelijk - anders is er geen discussie over mogelijk.

Wat maakt het uit om welke denominatie het gaat. Daarmee trap je op de tenen van degenen die tot zulk een denominatie behoren. Dat is nergens voor nodig. We hoeven niet te oordelen of te veroordelen. Er wordt aangegeven wat er ervaren is. Daarop kun je zo je wilt ingaan.

Als mensen knielen voor een altaar bewijzen ze daarmee goddelijke eer daaraan. Waarschijnlijk vereenzelvigen ze dat altaar met God. Ik kan voor God knielen in mijn binnenkamer. Daar is geen altaar voor nodig. Het gevaar bestaat dat het altaar een afgod wordt. Als we God aanbidden moet dat zijn in geest en in waarheid.

Joh.4:21 Jezus zei tegen haar: Vrouw, geloof Mij, de tijd komt dat u niet op deze berg, en ook niet in Jeruzalem de Vader zult aanbidden.
22   U aanbidt wat u niet weet; wij aanbidden wat wij weten,  want de zaligheid is uit de Joden.
23 Maar de tijd komt en is nu, dat de ware aanbidders de Vader zullen aanbidden in geest en waarheid, want de Vader zoekt wie Hem zo aanbidden.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Droppy

  • Berichten: 223
  • solo christo
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #9 Gepost op: februari 17, 2013, 02:11:03 pm »

quote:

callista schreef op 17 februari 2013 om 14:09:
[...]


nu valt er geen chocola van te maken.
aangezien hij de denominatie niet wil noemen.
volkomen zinloos om op deze manier, deze 'basis' een discussie trachten te starten.
Als er meer mensen zulke verschijnselen in een protestantse dienst hebben meegemaakt toch wel? Dan kan er gezamenlijk misschien wèl sjokkela van gemaakt worden.
....easy does it....

callista

  • Berichten: 529
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #10 Gepost op: februari 17, 2013, 02:41:47 pm »

quote:

Droppy schreef op 17 februari 2013 om 14:11:
[...]


Als er meer mensen zulke verschijnselen in een protestantse dienst hebben meegemaakt toch wel? Dan kan er gezamenlijk misschien wèl sjokkela van gemaakt worden.



nee, dan krijg je allerlei speculaties en 'beschuldigingen' en praten in het wilde weg.
learsi zal duidelijk moeten aangeven om welke dienst het gaat.

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #11 Gepost op: februari 17, 2013, 03:00:06 pm »

quote:

learsi schreef op 17 februari 2013 om 11:56:
Vandaag heel vroeg om 9:00u een protestantse kerkdienst bijgewoond met vrienden elders, die meegaat naar ons vakantiehuis op St Maarten.
Tot mijn afgrijzen zag ik daar zaken gebeuren die ik nog nooit heb gezien.

Is dit een vorm van oecumenische dienst houden? Met afgoderij uit de RK erin gemengd? Weet hier iemand meer van?
Om niet beledigend te zijn tegen onze vrienden ben ik blijven zitten, anders was ik eruit weggelopen.  ;(

Geen idee waar je getuige van mocht zijn... Zondagse diensten in een RKK beginnen om 11.00 uur, die in een PKN-kerk om 10.00 uur. In een Protestantse "zwarte kousen kerk" (zoals ook in de gemiddelde gemeente van mijn NGK  :+ ) om 9.30 uur...

Maar 9.00 uur: dat is een werkelijk onchristelijk tijdstip om een dienst te beginnen...!! Zelfs op zondagochtend...!!!


Maar serieus: ik begrijp dat jij van een "Gij zult in driedelig zwart of - zo ge zéér sterk zijt - driedelig grijs voor de HEER verschijnen (Lev 28:11)"-denominatie bent???
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Droppy

  • Berichten: 223
  • solo christo
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #12 Gepost op: februari 17, 2013, 03:08:58 pm »

quote:

callista schreef op 17 februari 2013 om 14:41:
[...]


nee, dan krijg je allerlei speculaties en 'beschuldigingen' en praten in het wilde weg.
learsi zal duidelijk moeten aangeven om welke dienst het gaat.


Beschuldigingen hebben mijns inziens eerder te maken met het hebben van een externe locus of control dan met de wijze waarop een onderwerp wordt aangesneden.

Maar misschien heb je gelijk dat het wat strakker afbakenen van het onderwerp in dat geval beter is.  Als mensen toch al een externe locus of control hebben, dan kan het ook misschien maaar beter extern in de hand worden gehouden.

Brrrrrr. Wat een wereld.
« Laatst bewerkt op: februari 17, 2013, 03:09:47 pm door Droppy »
....easy does it....

callista

  • Berichten: 529
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #13 Gepost op: februari 17, 2013, 03:21:02 pm »

quote:

Droppy schreef op 17 februari 2013 om 15:08:
[...]


Beschuldigingen hebben mijns inziens eerder te maken met het hebben van een externe locus of control dan met de wijze waarop een onderwerp wordt aangesneden.

Maar misschien heb je gelijk dat het wat strakker afbakenen van het onderwerp in dat geval beter is.  Als mensen toch al een externe locus of control hebben, dan kan het ook misschien maaar beter extern in de hand worden gehouden.

Brrrrrr. Wat een wereld.



nou, nou bbrrrr.? dat valt toch wel mee? :-)

ik kijk zelf liever open naar de verschillende diensten, en vorm mij een mening, maar helaas is learsi nogal geschokt en noemt hij het meteen 'afgoderij uit de RKK'

die uitspraak op zich komt nogal veroordelend over.

dus ben ik uiteraard benieuwd waar hij het over heeft.
noem je A moet je ook B noemen.
anders kun je beter je mond houden.

anders heeft learsi ook niet zoveel problemen om bepaalde stromingen te benoemen of te demoniseren.
maar in dit geval spreekt hij ins blaue hinein.

nicodemus

  • Berichten: 156
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #14 Gepost op: februari 17, 2013, 03:24:19 pm »
Hallo Iearsi,

Je hebt nogal wat meegemaakt, daar op St Maarten. Ik hoop dat men daar jniet door de warmte bevangen was. Zelf heb ik 3 jaar in de tropen gewoond, in het Caraibische gebied!

Even ter zake:

quote:

Wanneer we zover zijn, hoeft er in het streven naar eenheid onder de kerken nog maar één stap te worden gezet om tot de uitoefening van dwang over te gaan.

Wanneer de belangrijkste kerken van de Verenigde Staten een eenheid vormen op grond van hun gemeenschappelijke geloofspunten en de Staat zullen beïnvloeden om hun bepalingen uit te voeren en hun instellingen te steunen, zal het protestantse Amerika een beeld van het pausdom hebben gemaakt en zullen er onvermijdelijk burgerlijke straffen worden opgelegd aan mensen die er een andere mening op na houden.

Het beest met de twee lamshorens „maakt (= beveelt), dat aan allen, de kleinen en de groten, de rijken en de armen, de vrijen en de slaven, een merkteken gegeven wordt op hun rechterhand of op hun voorhoofd, (en) dat niemand kan kopen of verkopen, dan wie het merkteken, de naam van het beest, of het getal van zijn naam heeft” (Openbaring 13:16,17).


Okay Iearsi, dat is de Bijbelse weergave, zoals de wereldsituatie aan het 'einde der tijden' zal zijn.

Is nu de situatie op St Maarten dan anders, of uit dezelfde -Europese- bron?
Ik denk het laatste. Als we leven in de tijd van de "tenen gemengd door leem en ijzer", dan leven we in een Europa dat zijn fundament vindt in een éénheid, op zowel maatschappelijk, sociaal als ook religieus fundament. Dat van Nimrod, de Geweldenaar het "Egypte' en het (Grote-) Babylon. Europa is immers de Oecumene springplank voor de NWO!

Derhalve heb ik hieronder een link geplaatst, waarin de wortels, de grondbeginselen van:

KERK EN RELIGIE OP DE BOVENWINDSE
EILANDEN DER NEDERLANDSE ANTILLEN

 http://www.kitlv-journals...rticle/viewFile/5043/5810

...terug te lezen is, te onderzoeken en/om te vergelijken met jou ervaringen op St Maarten!

Veel succes er mee

Hartelijke groet Nico@

St. Ignatius

  • Berichten: 1753
  • Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #15 Gepost op: februari 17, 2013, 03:38:20 pm »

quote:

Adinomis schreef op 17 februari 2013 om 14:09:


Wat maakt het uit om welke denominatie het gaat. Daarmee trap je op de tenen van degenen die tot zulk een denominatie behoren. Dat is nergens voor nodig…

Oh, de kerk mag niet benoemd worden en daar word heftig tegen geageerd. Maar over het volgende zie ik je niks zeggen…

quote:

learsi schreef op 17 februari 2013 om 11:56:... Met afgoderij uit de RK erin gemengd? ...
H-Y-P-O-C-R-I-E-T
 :r
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Droppy

  • Berichten: 223
  • solo christo
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #16 Gepost op: februari 17, 2013, 03:39:53 pm »

quote:

callista schreef op 17 februari 2013 om 15:21:
[...]


nou, nou bbrrrr.? dat valt toch wel mee? :-)


Dat er zoveel mensen rondlopen die nog steeds een externe locus of control hebben? Ja. Dat vind ik brrrrrrrrrrrrrrrr en dat is zacht uitgedrukt. En ik had dit zeker niet verwacht in christelijk-godsdienstige kringen.  Maar achteraf gezien is het misschien juist wel logisch.

quote:

ik kijk zelf liever open naar de verschillende diensten, en vorm mij een mening, maar helaas is learsi nogal geschokt en noemt hij het meteen 'afgoderij uit de RKK'


Ik kijk zelf liever open naar de individuele mens.  Learsi mag van mij best geschokt zijn.

quote:

die uitspraak op zich komt nogal veroordelend over.


Als je een externe attributie hebt wel ja. In de meest extreme vorm kun je dat zien aan moslims die iemand willen doden, vlaggen in brand steken, etc, vanwege een mohammedcartoon.

Bij christenen had ik die externe locus of control in veel minderen mate verwacht dan ik ze heb aangetroffen, maar dat laatste is van mij wat naief geweest.  

quote:

dus ben ik uiteraard benieuwd waar hij het over heeft.

Naar mijn mening heeft hij dat benoemd.

quote:

noem je A moet je ook B noemen.
anders kun je beter je mond houden.


Je mening neem ik ter kennisgeving aan. Ik vind het prima dat je dat vindt, maar ik denk er anders over.

quote:

anders heeft learsi ook niet zoveel problemen om bepaalde stromingen te benoemen of te demoniseren.
maar in dit geval spreekt hij ins blaue hinein.
Zie bovenstaande over externe locus of control.
« Laatst bewerkt op: februari 17, 2013, 03:44:25 pm door Droppy »
....easy does it....

Antonius

  • Berichten: 1539
  • Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #17 Gepost op: februari 17, 2013, 03:57:48 pm »

quote:

learsi schreef op 17 februari 2013 om 11:56:
Vandaag heel vroeg om 9:00u een protestantse kerkdienst bijgewoond met vrienden elders, die meegaat naar ons vakantiehuis op St Maarten.
Tot mijn afgrijzen zag ik daar zaken gebeuren die ik nog nooit heb gezien.

-1. Allerlei "altaar dienaren" in wit gekleed met sjerpen om.
-2 Een Dominee die een kruis sloeg en knielde voor het altaar.
-3. Een dominee die Vader G-d en Jezus met jij aansprak ipv U.

Is dit een vorm van oecumenische dienst houden? Met afgoderij uit de RK erin gemengd? Weet hier iemand meer van?
Om niet beledigend te zijn tegen onze vrienden ben ik blijven zitten, anders was ik eruit weggelopen.  ;(


Het kan dan voor jou schokkend zijn, ik vind het wel bijzonder. Ja,het is zeker anders dan ik in vanuit mijn gemeente (PKN) gewend ben.
Na de schok, hoe komen ze erbij om de dingen te doen zoals ze die doen.
Wat is het idee achter de altaar dienaren?
De katholieken slaan ook een kruis, en knielen ook voor het altaar, toch eigenlijk ook voor God. En het een kruis slaan, is ook het aanroepen van de Vader, de Zoon, en de Heilige Geest.  
en ja het tutoyeren  van God, wat in Duitse kerken, ook gebruik is, mij is het vreemd, het ook om de intentie waar men het mee doet.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

pyro

  • Berichten: 779
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #18 Gepost op: februari 17, 2013, 03:59:15 pm »

quote:

learsi schreef op 17 februari 2013 om 11:56:
Vandaag heel vroeg om 9:00u een protestantse kerkdienst bijgewoond met vrienden elders, die meegaat naar ons vakantiehuis op St Maarten.
Tot mijn afgrijzen zag ik daar zaken gebeuren die ik nog nooit heb gezien.

-1. Allerlei "altaar dienaren" in wit gekleed met sjerpen om.
-2 Een Dominee die een kruis sloeg en knielde voor het altaar.
-3. Een dominee die Vader G-d en Jezus met jij aansprak ipv U.

Is dit een vorm van oecumenische dienst houden? Met afgoderij uit de RK erin gemengd? Weet hier iemand meer van?
Om niet beledigend te zijn tegen onze vrienden ben ik blijven zitten, anders was ik eruit weggelopen.  ;(

1. tja ik weet het niet, ik ken die kerk niet. Wat jij beschrijft klinkt niet alarmerend. Ik neem niet aan dat zij zichzelf als altaar dienaren zien, maar als dienaren van God die een bepaalde functie vervullen in de eredienst.
Zoals jij het beschrijft kan ik de gemiddelde kerkeraad ook wel omschrijven als in zwart geklede "preekstoel dienaren".
2. die dominee zal zelf niet vinden dat hij knielt voor een altaar, maar voor God. En een kruis slaan, waarom zou je dat anders doen dan tot eer van God? Wie gedenk je daarmee anders dan Christus. Van welke afgod is het kruis dan het symbool.
3. Ik weet niet wat daarachter zit. Maar ik zou niet te snel zijn er een gebrek aan eerbied achter te zoeken, als ik jou was. In Duitsland is het bijvoorbeeld de gewoonte God met 'Du' aan te spreken, 'jij' dus. 'Sie', U dus, wordt daar ervaren als niet eerbiedig genoeg en dan is 'jij' de overtreffende trap om eerbied uit te drukken. In Rusland geldt dezelfde conventie.
a. in protestantse kerken kun je allerlei opvattingen en vormen aantreffen. Het belangrijkste is dat Christus verkondigd wordt. Bij monde van Paulus:
Filippi 1:18 "Wat doet het ertoe? In elk geval, hetzij met een bijoogmerk, hetzij in oprechtheid, wordt Christus verkondigd; en daarin verblijd ik mij, en zal ik mij ook verblijden."

@Antonius: je haalt me de woorden uit de mond...  B)
« Laatst bewerkt op: februari 17, 2013, 04:03:02 pm door pyro »

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #19 Gepost op: februari 17, 2013, 05:21:26 pm »

quote:

callista schreef op 17 februari 2013 om 15:21:
nou, nou bbrrrr.? dat valt toch wel mee? :-)

ik kijk zelf liever open naar de verschillende diensten, en vorm mij een mening, maar helaas is learsi nogal geschokt en noemt hij het meteen 'afgoderij uit de RKK'

die uitspraak op zich komt nogal veroordelend over.

dus ben ik uiteraard benieuwd waar hij het over heeft.
noem je A moet je ook B noemen.

A = protestantse kerkdienst, B = RKK, dus wat loop je nu te zeuren callista?

quote:

anders kun je beter je mond houden.

DAT maak ik lekker zelf uit, niet jij.

@ St. Ignatius ..... geldt ook voor jou A en B zijn genoemd. het was een protestantse gemeente waar men afgoderij uit de RK uitvoerde, vandaar ik ik het vermoeden had dat het hier een oecumenische dienst was.
« Laatst bewerkt op: februari 17, 2013, 05:25:07 pm door learsi »

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #20 Gepost op: februari 17, 2013, 05:22:38 pm »

quote:

nicodemus schreef op 17 februari 2013 om 15:24:
Hallo Iearsi,

Je hebt nogal wat meegemaakt, daar op St Maarten. Ik hoop dat men daar jniet door de warmte bevangen was. Zelf heb ik 3 jaar in de tropen gewoond, in het Caraibische gebied!
Nee, ik vertrek vanavond naar mijn vakantiehuis op St Maarten met deze vrienden, ik ben er nog niet.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #21 Gepost op: februari 17, 2013, 05:33:50 pm »

quote:

Antonius schreef op 17 februari 2013 om 15:57:

Het kan dan voor jou schokkend zijn, ik vind het wel bijzonder. Ja,het is zeker anders dan ik in vanuit mijn gemeente (PKN) gewend ben.
Na de schok, hoe komen ze erbij om de dingen te doen zoals ze die doen.
Wat is het idee achter de altaar dienaren?
De katholieken slaan ook een kruis, en knielen ook voor het altaar, toch eigenlijk ook voor God. En het een kruis slaan, is ook het aanroepen van de Vader, de Zoon, en de Heilige Geest.  
en ja het tutoyeren  van God, wat in Duitse kerken, ook gebruik is, mij is het vreemd, het ook om de intentie waar men het mee doet.


Die witte klederen deden mij nogal katholiek aan zeg maar.
Ik bezoek regelmatig evangelische diensten en baptisten diensten en daar zijn de voorgangers ook niet in driedelig zwart, ik ben toch wel wat gewend. ;)

Maar nergens leert de Schrift ons dat we een kruis dienen te slaan of voor een altaar dienen te knielen.
Zo kan je ook stellen de het volk Israël een gouden kalf maakte ter ere van G-d en toch was G-d heel boos daarover.

Ik bedoel, we kunnen ook bedenken dat we allemaal op onze kop gaan staan ter ere van G-d als teken dat we ondersteboven van Hem zijn. Maar dat zijn allemaal menselijke religieuze toevoegingen en daarmee afgoderij.

In Duitsland spreken ze notabene iedereen met maar een beetje invloed of hoger in de hiërarchie al aan met Sie. Des te vreemder dat ze G-d met Du aanpreken. Zeker na hun bloedschuld aangaande het uitverkoren volk.

Ik weet inmiddels dat de gedachte erachter zou zijn dat we onze vaders ook met jou aanspreken, heel vertrouwelijk. Maar ze gaan dan voorbij dat in Duitsland nog veel kinderen hun ouders met Sie aanspreken.

Zelf kreeg ik het enorm onpasselijke gevoel dat men bezig was met kerken samen te voegen en daarvoor behoorlijke water bij de wijn aan het doen was. Op weg naar de wereldkerk, waartegen de Schrift zo nadrukkelijk waarschuwt.
« Laatst bewerkt op: februari 17, 2013, 05:36:30 pm door learsi »

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #22 Gepost op: februari 17, 2013, 05:37:17 pm »

quote:

learsi schreef op 17 februari 2013 om 11:56:
Vandaag heel vroeg om 9:00u een protestantse kerkdienst bijgewoond met vrienden elders, die meegaat naar ons vakantiehuis op St Maarten.
Tot mijn afgrijzen zag ik daar zaken gebeuren die ik nog nooit heb gezien.

-1. Allerlei "altaar dienaren" in wit gekleed met sjerpen om.
Het is toch wat. Terwijl de Bijbel hier ondubbelzinnig duidelijk is dat je als dienaar in een kerkdienst enkel een zwarte toga mag dragen.

quote:

-2 Een Dominee die een kruis sloeg en knielde voor het altaar.
Terwijl de Bijbel toch heel duidelijk is dat een ieder die een kruis slaat en knielt voor het altaar zal branden in de hel. Wat was de dominee denkende? Ik mag hopen dat er spoedig enige vorm van duiveluitdrijving toegepast wordt op deze van God losgeslagen en bezeten man.

quote:

-3. Een dominee die Vader G-d en Jezus met jij aansprak ipv U.
Het moet potjandriedubbeltjes toch niet zotter worden. Een dominee die Hij waarvan wij de naam niet mogen uitspreken met je in plaats van u. Het valt me nog niet mee dat ter plekke de bliksem insloeg en God met Zijn toorn de kerk deed afbranden.

quote:

Is dit een vorm van oecumenische dienst houden? Met afgoderij uit de RK erin gemengd? Weet hier iemand meer van?
Dit is geen oecumenische dienst, dit is een satansdienst. Deze dominee en heel zijn vervolg zijn vervloekt tot in het derde nageslacht.

quote:

Om niet beledigend te zijn tegen onze vrienden ben ik blijven zitten, anders was ik eruit weggelopen.  ;(
Complete waanzin dat je nog vrienden wil zijn met zo'n heidense afgodendienaar. Ik mag overigens hopen dat je de dominee en zijn gevolg na de dienst nog even in flinke en ferme taal toegesproken hebt om zodoende ze te doen sidderen voor de enige God, de God van den Bijbel en Learsi. Je had beter jezelf kunnen verwijderen uit de dienst dan met deze walgelijke daad van je mee te werken aan het aanbidden van een afgod. Op de brandstapel met deze dominee en zijn gevolg!
« Laatst bewerkt op: februari 17, 2013, 05:38:10 pm door Thorgrem »

callista

  • Berichten: 529
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #23 Gepost op: februari 17, 2013, 05:49:25 pm »
je stelt hier die vraag learsi.

maar waarom vraag je het niet aan je vrienden?
of ga je wel naar hun diensten en bespreek je het niet met hun?
praat je niet met hun over hun en je eigen geloof?
waarom die bepaalde rituelen plaatsvinden, die jij als afgoderij bestempelt?
en jij het als schokkend ervaart?

komt mij wat vreemd voor.
je gaat tenslotte ook met hun op vakantie.

als ik je niet meer spreek: een fijne vakantie gewenst.
« Laatst bewerkt op: februari 17, 2013, 05:50:03 pm door callista »

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #24 Gepost op: februari 17, 2013, 05:54:51 pm »
Misschien heb ik de indruk gewekt dat deze vrienden vaste bezoekers waren in deze kerk, maar dat is onjuist.
Deze vrienden zijn normaal niet (meer) kerk-gaand en gingen nu met ons mee naar deze protestantse kerk, die bij hun huis het meest dichtbij was.

Anders had ik deze vraag inderdaad niet hier hoeven te stellen inderdaad....

Mbt mijn vakantie, dank je wel.
« Laatst bewerkt op: februari 17, 2013, 05:55:31 pm door learsi »

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #25 Gepost op: februari 17, 2013, 06:21:39 pm »

quote:

learsi schreef op 17 februari 2013 om 17:22:
[...]

Nee, ik vertrek vanavond naar mijn vakantiehuis op St Maarten met deze vrienden, ik ben er nog niet.
Waarmee je trouwens aangeeft een kloon te zijn. Je andere alter ego heeft namelijk utigebreid verteld over zijn huisje op st. Maarten. Itsmewat.........


Jongens, ik ben niet op vakantie maar ben ivm een hartprobleempje de komende dagen afwezig. Even de leidingen laten nakijken.
« Laatst bewerkt op: februari 17, 2013, 06:27:51 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #26 Gepost op: februari 17, 2013, 06:28:28 pm »
Die dienst is mogelijk een Lutherse geweest.....
Mail me maar als je wat wilt weten

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #27 Gepost op: februari 17, 2013, 08:54:43 pm »

quote:

learsi schreef op 17 februari 2013 om 11:56:
Vandaag heel vroeg om 9:00u een protestantse kerkdienst bijgewoond met vrienden elders, die meegaat naar ons vakantiehuis op St Maarten.
Tot mijn afgrijzen zag ik daar zaken gebeuren die ik nog nooit heb gezien.

-1. Allerlei "altaar dienaren" in wit gekleed met sjerpen om.
-2 Een Dominee die een kruis sloeg en knielde voor het altaar.
-3. Een dominee die Vader G-d en Jezus met jij aansprak ipv U.

Is dit een vorm van oecumenische dienst houden? Met afgoderij uit de RK erin gemengd? Weet hier iemand meer van?
Om niet beledigend te zijn tegen onze vrienden ben ik blijven zitten, anders was ik eruit weggelopen.  ;(
Ik vind het mooi dat je laat zien dat je inzicht hebt in wat als beledigend kan overkomen. Voor jouw privé geloof maakt het niet uit waar je bent; je bent immers gered. En voor het geloof van die mensen aldaar mag je ervan uitgaan dat zij daarmee God ook oprecht willen dienen; en dat ook doen. En; je zegt 'protestants'. Dat zijn dus jouw broeders.

Het gaat er dus vooral om hoe we een en ander benoemen of ermee omgaan. Mooi dat je je tijdens een zondagse viering zo een werktuig van de liefde (geduld, verdraagzaamheid, lankmoedigheid, langzaam in oordelen) kunt zijn. En dat betekent dat je getuigt ook voor dit forum over de inzichten en middelen te beschikken om veel christen-vrienden te kunnen maken.

Mat.25:37
37 Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden, zeggende: Heere! wanneer hebben wij U hongerig gezien, en gespijzigd, of dorstig, en te drinken gegeven? En wanneer hebben wij U een vreemdeling gezien, en geherbergd, of naakt en gekleed? En wanneer hebben wij U krank gezien, of in de gevangenis, en zijn tot U gekomen?

40 En de Koning zal antwoorden en tot hen zeggen: Voorwaar zeg Ik u: Voor zoveel gij dit een van deze Mijn minste broeders gedaan hebt, zo hebt gij dat Mij gedaan.
« Laatst bewerkt op: februari 17, 2013, 10:29:32 pm door small brother »

mandarijn

  • Berichten: 75
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #28 Gepost op: februari 17, 2013, 11:16:34 pm »

quote:

learsi schreef op 17 februari 2013 om 17:54:
Misschien heb ik de indruk gewekt dat deze vrienden vaste bezoekers waren in deze kerk, maar dat is onjuist.
Deze vrienden zijn normaal niet (meer) kerk-gaand en gingen nu met ons mee naar deze protestantse kerk, die bij hun huis het meest dichtbij was.

Anders had ik deze vraag inderdaad niet hier hoeven te stellen inderdaad....

Mbt mijn vakantie, dank je wel.
Kijk nu snap ik ook een beetje hoe  en watje het bedoelt ;)

mandarijn

  • Berichten: 75
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #29 Gepost op: februari 17, 2013, 11:20:50 pm »
Is protestants  een beetje hetzelfde als de Pinkster gemeente?

Heb ik vroeger bij gehoord.
Ben wel eerst RK gedoopt maar toen ik ouder werd ben ik meegetrokken door bepaalde mensen in mijn familiekring.
Heb me laten meeslepen tijdens een doop dienst en ben spontaan naar voren gelopen om me ook te laten dopen.
Dat terwijl ik helemaal niet precies wist waarom ik dat eigenlijk deed.
Voor de goede orde toen was ik een jaar of 12 hooguit 14,weet het niet meer zeker.
« Laatst bewerkt op: februari 18, 2013, 03:07:10 pm door mandarijn »

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #30 Gepost op: februari 18, 2013, 08:36:32 am »
Protestants en pinkster zijn 2 heel verschillende kerken. Qua theologie in ieder geval. Maar protestants (tenminste als de PKN bedoeld wordt), is een heel veelzijdige kerk. Er zijn ontzettend conservatieve gemeenten binnen de PKN, en ontzettend vrijzinnige. Daarnaast zijn er kerkgebouwen waar een bordje 'protestants' op staat, terwijl er een heel andere gemeente kerkt.

Ik ben het met callista eens: zonder verdere informatie kun je nauwelijks een zinnig woord over de beschreven situatie zeggen. Ik denk dat learsi niet goed heeft opgelet en naar conclusies is gesprongen.

Ik neem aan dat een vrijzinnige gemeente iets met witte toga's en sjerpen zou kunnen doen. Maar een altaar en het slaan van kruisjes? Dat lijkt me zelfs voor een vrijzinnige PKN behoorlijk ver gaan.
Het Christus als grote broer zien en Hem aanspreken met 'Jij' is weer heel normaal in sommige andere kringen. Dat moet je idd eerder bij pinkstergemeenten ea zoeken (de 'nieuwerwetse remonstranten' uit Amerika, zeg maar).
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #31 Gepost op: februari 18, 2013, 01:38:03 pm »
Modbreak:
Ontopic blijven graag. Deze discussie is niet de plek om stellingen als protestants=RKK te poneren.

Daarnaast nog een schrikbarend en exemplarisch ad hominem pur sang + wat metadiscussie nav daarvan verwijderd.
« Laatst bewerkt op: februari 18, 2013, 02:07:19 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

callista

  • Berichten: 529
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #32 Gepost op: februari 20, 2013, 05:33:41 pm »

quote:

b1007 schreef op 20 februari 2013 om 17:14:
Ik snap niet dat dit protestantse gelovigen verbaasd. In openbaringen lezen we immers....

etc...tekst.



je weet helemaal niet hoe die dienst precies in elkaar zat en om welke dienst het überhaupt gaat, aangezien dit niet duidelijk vermeld is.
of ben jij er ook bij geweest?
waarschijnlijk was het voor heel velen een prachtige dienst.

en toch meteen een oordeel klaar met teksten waarvan jij denkt dat deze van toepassing zijn op dit kerkgenootschap. :O

callista

  • Berichten: 529
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #33 Gepost op: februari 20, 2013, 05:34:16 pm »

quote:

callista schreef op 20 februari 2013 om 17:33:
[...]


je weet helemaal niet hoe die dienst precies in elkaar zat en om welke dienst het überhaupt gaat, aangezien dit niet duidelijk vermeld is.
of ben jij er ook bij geweest?
waarschijnlijk was het voor heel velen een prachtige dienst.

en toch meteen een oordeel klaar met teksten waarvan jij denkt dat deze van toepassing zijn op dit kerkgenootschap. :O
en verbaasd is met een t ipv. een d.
« Laatst bewerkt op: februari 20, 2013, 05:34:37 pm door callista »

b1007

  • Berichten: 56
  • Sola scriptura!
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #34 Gepost op: februari 20, 2013, 05:37:49 pm »

quote:

callista schreef op 20 februari 2013 om 17:33:
[...]


je weet helemaal niet hoe die dienst precies in elkaar zat en om welke dienst het überhaupt gaat, aangezien dit niet duidelijk vermeld is.
of ben jij er ook bij geweest?
waarschijnlijk was het voor heel velen een prachtige dienst.

en toch meteen een oordeel klaar met teksten waarvan jij denkt dat deze van toepassing zijn op dit kerkgenootschap. :O


Ik sprak niet over een specifieke kerk. Het is algemeen bekend dat Jezuieten de protestantse kerken infiltreren en door middel van eucumene proberen de macht die ze verloren hadden bij de reformatie te herstellen.

In mijn ogen is een prachtige dienst een dienst waarbij het onfeilbare woord van God in de bijbelse context wordt gepredikt.  ;)
Sola scriptura!

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #35 Gepost op: februari 20, 2013, 05:37:58 pm »
Modbreak:
Dit is ook niet de plek om een RKK=hoer van babylon-discussie aan te zwengelen.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Droppy

  • Berichten: 223
  • solo christo
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #36 Gepost op: februari 20, 2013, 06:52:00 pm »
Tis toch wat met die kerkdiensten he  :+

Voouit, een modern kerklied om de boel op te luisteren:  
http://www.youtube.com/watch?v=FWhm9jlJzx0
....easy does it....

tin

  • Berichten: 71
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #37 Gepost op: februari 20, 2013, 07:48:01 pm »
.
« Laatst bewerkt op: februari 20, 2013, 10:14:52 pm door tin »
Ahdoeb

tin

  • Berichten: 71
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #38 Gepost op: februari 20, 2013, 07:57:41 pm »
Na alle reacties en modbreaks nog iets wat misschien iets meer ontopic is:
Ik kan best een beetje meevoelen met Learsi.
Het gaat er hier om dat iemand een bepaald beeld van iets heeft, in dit geval van een protestantse kerkdienst, en dat dit beeld, dat zo dierbaar is, geweld wordt aangedaan. Men voelt zich happy in het wereldje waarin men leeft, en is geschokt wanneer het beeld niet klopt en er binnen de leefomgeving die men meende te kennen dingen gaan gebeuren die men verafschuwd.
Tot zover dus iets waar we allemaal wel een voorbeeldje van zullen kennen in ons eigen leven.
Een heel andere kwestie is natuurlijk of het beeld dat men zo verafschuwd werkelijk zo afschrikwekkend is. En: of datgene wat we zelf zo graag zien werkelijk beter is.
Of denkt men echt dat dit soort zaken vanuit een groter perspectief gezien van ook maar enig belang zouden zijn?
Ahdoeb

Droppy

  • Berichten: 223
  • solo christo
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #39 Gepost op: februari 24, 2013, 02:08:05 am »
@learsi,  als jij orthodox bent http://forum.gkv.nl/forum/list_message/374891#m374891, waarom schrik jij dan van een kruisje slaan?
....easy does it....

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #40 Gepost op: februari 24, 2013, 10:52:59 am »

quote:

Droppy schreef op 24 februari 2013 om 02:08:
@learsi,  als jij orthodox bent http://forum.gkv.nl/forum/list_message/374891#m374891, waarom schrik jij dan van een kruisje slaan?
Welk verband meen jij dan te zien tussen orthodox en een kruisje slaan?

Droppy

  • Berichten: 223
  • solo christo
    • Bekijk profiel
« Laatst bewerkt op: februari 24, 2013, 11:19:28 am door Droppy »
....easy does it....

Droppy

  • Berichten: 223
  • solo christo
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #42 Gepost op: februari 24, 2013, 11:23:58 am »
Ik begrijp nu (pas) dat je het orthodox-protestantisme hebt bedoeld.  http://nl.wikipedia.org/wiki/Orthodox-protestantisme
« Laatst bewerkt op: februari 24, 2013, 11:24:11 am door Droppy »
....easy does it....

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #43 Gepost op: februari 24, 2013, 12:28:25 pm »

quote:

Droppy schreef op 24 februari 2013 om 11:23:
Ik begrijp nu (pas) dat je het orthodox-protestantisme hebt bedoeld.  http://nl.wikipedia.org/wiki/Orthodox-protestantisme
Inderdaad  ;)

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #44 Gepost op: februari 24, 2013, 12:35:52 pm »
Maar nu je dus weet dat het waarschijnlijk een lutherse kerkdienst betrof is alles goed en geoorloofd? Ga je nou niet zieken over lutheranen, oosters orthodoxen, kopten en anglicanen die allen qua gebruiken veel overeenkomen met katholieken?

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #45 Gepost op: februari 24, 2013, 12:50:22 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 24 februari 2013 om 12:35:
Maar nu je dus weet dat het waarschijnlijk een lutherse kerkdienst betrof is alles goed en geoorloofd? Ga je nou niet zieken over lutheranen, oosters orthodoxen, kopten en anglicanen die allen qua gebruiken veel overeenkomen met katholieken?
Nee hoor, het blijft fout wat daar gebeurde, onbijbelse en afgoden rituelen uit de RK toepassen in onze kerken. Maar ik kan het plaatsen nu, dat was de enige bedoeling van mijn topic.

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #46 Gepost op: februari 24, 2013, 12:56:09 pm »

quote:

learsi schreef op 24 februari 2013 om 12:50:
[...]

Nee hoor, het blijft fout wat daar gebeurde, onbijbelse en afgoden rituelen uit de RK toepassen in onze kerken. Maar ik kan het plaatsen nu, dat was de enige bedoeling van mijn topic.
Nee het zijn ritualen van je lutherse broeders en zusters. Zij passen te het toe en voor hun heeft het waarde. En dat in jouw kerk! Laat je dat zomaar over je kant gaan?

Oogje

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #47 Gepost op: februari 24, 2013, 11:21:28 pm »
Ik vraag me dan af waar de Schrift expliciet verbied om witte gewaden te dragen tijdens de eredienst, kruisjes te slaan en te knielen voor God (niemand knielt voor het altaar, ook niet binnen de katholieke Kerk). En dan wil ik ook echte concrete verboden zien hè, het liefst nog in het NT omdat die directer over de Kerk van Christus gaat, geen vage Schriftgedeelten die je op allerlei wijze kunt interpreteren.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #48 Gepost op: februari 25, 2013, 11:24:22 am »

quote:

Oogje schreef op 24 februari 2013 om 23:21:
Ik vraag me dan af waar de Schrift expliciet verbied om witte gewaden te dragen tijdens de eredienst, kruisjes te slaan en te knielen voor God (niemand knielt voor het altaar, ook niet binnen de katholieke Kerk). En dan wil ik ook echte concrete verboden zien hè, het liefst nog in het NT omdat die directer over de Kerk van Christus gaat, geen vage Schriftgedeelten die je op allerlei wijze kunt interpreteren.


Zou het volk israel ermee weggekomen zijn denk je, wanneer ze hadden gelogen dat ze met het aanbidden en knielen voor het gouden kalf eigenlijk G-d aanbaden? Ik denk het niet toch?
Het is een leeg ritueel dat niet als zodanig in de Schrift is geschreven, eerder ertegen gewaarschuwd.
Ze kunnen in de RK ook wel alle kruizen ondersteboven hangen, want nergens staat daarover iets in de Schrift gemeld, toch? Maar is het daarmee wenselijk?

Met veel rituelen worden voorschriften voor het volk israel nagebootst zonder dat daar voor ons christenen een opdracht voor is gegeven. Daar zijn vele aardse Romeinse rituelen bijgevoegd om het allemaal Rooms te maken.

Matteüs  23:8-10 zegt Jezus: "U echter, laat u niet rabbi noemen; want één is uw Meester, en u bent allen broeders. En noemt niemand uw vader op de aarde, want één is uw Vader: de Hemelse. Laat u ook niet leermeesters noemen, want één is uw Leermeester: de Christus." Zowel de Rooms-Katholieke Kerk als vele andere sekten hebben leiders die 'Vader' genoemd worden. In vele oosterse godsdiensten heeft men een grote leermeester, van wie al de anderen het moeten hebben. Maar voor een christen is God zijn enige Vader, en Christus zijn enige Leermeester. De paus mag niet een vader genoemd worden.

Ook dit gebod wordt massaal met voeten getreden.
Leviticus 26
1 U  mag voor uzelf geen afgoden maken, u mag voor uzelf geen beeld of gewijde steen oprichten en u mag in uw land geen gebeeldhouwde steen zetten om u daarvoor neer te buigen, want Ik ben de HEERE, uw God.

Een gewijde teken is er in de RK, men knielt ervoor. Dat men daarmee zogenaamd een voor G-d knielt en niet voor de Heer is een flinterdun excuus naar buiten toe.
Waarom dan knielen naar het altaar? Waarom dan knielen naar het gemaakte beeld van Jezus aan het kruis? Waarom dan niet knielen op een bankje een richting op waar geen beelden/gewijde tekenen staan?

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #49 Gepost op: februari 25, 2013, 11:41:48 am »
Maar learsi, de katholieken hier stellen dat ze helemaal niet voor/richting het altaar knielen. Kennelijk maak jij dat ervan, maar herkennen zij zich er niet in. Is het dan niet een loze stropop die je probeert af te fikken?

Los daarvan, is dat allemaal hier niet een tikje offtopic?
Misschien moet je gewoon proberen op de vraag ingaan: waar staat dat het dragen van religieuze gewaden, zoals jij tijdens je schokkende ervaring hebt meegemaakt, tijdens de eredienst verboden is? Idem voor kruisjes slaan, idem voor knielen voor God. Neem het gebruik an sich, zonder de context van een geheel ander kerkverband dan hier in deze draad genoemd is erbij te betrekken.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]