Auteur Topic: Hoe als christen evangeliseren naar katholieken?  (gelezen 8111 keer)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Hoe als christen evangeliseren naar katholieken?
« Reactie #15 Gepost op: februari 20, 2013, 05:11:32 pm »
Optopic: het nut van het evangeliseren bij katholieken lijkt me een vreemde vorm van prioritering. 't Is nuttiger om onder heidenen te evangeliseren, die Christus in het geheel niet kennen.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

b1007

• Sola scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: februari 20, 2013, 05:19:51 pm »

quote:

elle schreef op 20 februari 2013 om 17:11:
Optopic: het nut van het evangeliseren bij katholieken lijkt me een vreemde vorm van prioritering. 't Is nuttiger om onder heidenen te evangeliseren, die Christus in het geheel niet kennen.

Elle, excuses dat ik uit de bocht vloog door me te laten verleiden om beneden niveau te reageren.

Met betrekking tot je stelling; Je hebt gelijk. Er zijn veel mensen overal;ziekenhuizen, gevangenissen etc. die het woord van God nog moeten horen. Ik denk idd ook dat evangeliseren onder katholieken weinig zin heeft. Vroeger vond ik de verzuiling altijd oudbollige onzin, maar nu snap ik waarom de samenleving verzuild was. Sommige verschillen zijn gewoon onoverbrugbaar en dan moet elke gemeenschap de andere gemeenschap zijn eigen ding laten doen.
Sola scriptura!

b1007

• Sola scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: februari 20, 2013, 05:22:03 pm »

quote:

Droppy schreef op 20 februari 2013 om 17:11:
[...]

Christus volgen betekent een souverein mens worden.  Men kan dan geen twee heren blijven dienen.  En men staat heel vaak buiten. Net zoals Jezus dat stond. Die werd erom vermoord.

Zijn Koninkrijk is niet van deze wereld.

Inderdaad, daarom is het belangrijk dat we altijd volharden in het zuivere geloof en daarmee onze redding uitwerken.

d:)b
« Laatst bewerkt op: februari 20, 2013, 05:28:27 pm door b1007 »
Sola scriptura!

b1007

• Sola scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: februari 20, 2013, 05:28:02 pm »

quote:

Graag gedaan  ;)
Sola scriptura!

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: februari 20, 2013, 05:35:28 pm »
Aangezien katholieken christenen zijn, misschien niet zo christelijk als de topicstarter wil maar desondanks weldegelijk christenen, vraag ik me af waarom je onder hen als christen zou willen evangeliseren?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: februari 20, 2013, 10:07:29 pm »
Modbreak:
En nog wat offtopic -ongetwijfeld grappig bedoelde- posts verwijderd.

Droppy

• solo christo
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: februari 20, 2013, 11:49:08 pm »
Het is mij heel duidelijk waarom evangeliseren onder katholieken nut heeft. Zeker in de context waar b1007 over spreekt, een forum waarin bepaalde lieden stelselmatig mensen onder katholiek gezag proberen te brengen.

Het ligt hier op dit forum allemaal nu ook wat gevoeliger, en ik heb daar begrip voor, maar we leven wel in een tijd waarin misdaden niet meer onder de tafel geschoven kunnen blijven.

Het hoofd van de katholieke kerk heeft zich terdege in hoge mate schuldig gemaakt aan zware criminaliteit.  

Niet iedereen die zegt een christen te zijn, zal ook blijken het te zijn. Het is vaak verstandiger om naar iemands daden te kijken dan alleen naar wat ie zegt.

Bij het artikel op deze website (en van de website mag iedereen vinden wat ie vindt, het gaat mij niet om een site, maar om de inhoud van het nieuwsbericht) staat een video die zeer duidelijk uitlegt aan welke zware criminaliteit de paus, ook Ratzinger, zich wel degelijk heeft schuldig gemaakt en nog schuldig maakt:

http://www.bovendien.com/...oe-schijnheilig-is-heilig

En de juridische vervolgbaarheid van leden van het Vaticaan blijkt nogal moeilijk te zijn, want de paus is wel staatshoofd, maar de bisschoppen zijn geen onderdanen (die zouden dan onder de wetten van hun land van herkomst blijven vallen?): een artikel: http://www.trouw.nl/tr/nl...anstad-blijft-wonen.dhtml

Let wel, iedereen mag geloven wat ie zelf wil geloven, iedereen mag kerk spelen waar ie dat wil. Maar er is ook nog zoiets als RECHTSPRAAK.  Een kerk komt met veel dingen weg, maar er zal berechting plaatsvinden. Ook een kerk zal zich aan  de wet (als in wetboek, rechtspraak) moeten houden. Als de wereld de paus niet kan vervolgen - omdat hij als staatshoofd van het Vaticaan immuniteit had en nu ook weer schijnt te hebben aangevraagd - dan is dat tot daaraan toe. Maar ermee instemmen en alle kritiek op het katholieke instituut in de kiem willen smoren - wat op credible mijns inziens aan de orde is - getuigt mijns inziens niet van het evangelie maar van het tegenovergestelde.

Maar goed, we kunnen de vraag van b1007 herformuleren, dan zou de vraag mijns inziens  luiden:  Hoe kan ik als christen standhouden op een forum  dat gedomineerd wordt door mensen die iedereen onder het gezag van de katholieke kerk willen brengen en waarbij dat gefaciliteerd wordt door de al of niet katholieke forumleiding onder het mom van oecumene?

En dan luidt de vraag: wat zegt de bijbel daarover. "Wees een jood onder de joden" is mijns inziens niet zomaar op elk domein van de samenleving te projecteren. Immers, zou het dan ook luiden: "wees een crimineel onder de criminelen"?  

Let wel, daarmee zeg ik dus niet dat alle katholieken crimineel zijn. Maar ik zeg wel: als een staatshoofd van een kerk - want in dit geval is de leider van die kerk ook staatshoofd - zich schuldig maakt aan zware criminaliteit, en er geen kritiek op dat staatshoofd en zijn specifieke kerkleer mag worden geuit, en dat staatshoofd wordt geadoreerd,  dan rijst de vraag in hoeverre het ethisch verantwoord is zich in zo'n omgeving te begeven.  En dan rijst - lijkt mij - ook de vraag in hoeverre 'ik' (algemeen bedoeld) mij in zo'n omgeving kan blijven bevinden zonder de bewering dat ik in God en zijn Zoon en de bijbel geloof, te ontkrachten.

"Wees een jood onder de joden".....in hoeverre kun je dat oprekken zonder je afkomst te versmaden?
« Laatst bewerkt op: februari 21, 2013, 12:02:19 am door Droppy »
....easy does it....

b1007

• Sola scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: februari 21, 2013, 12:18:04 am »

quote:

Thorgrem schreef op 20 februari 2013 om 22:00:
B1007, als we je leugen over de reden van je ban op Credible even vergeten, wat heeft jouw geloof mij als katholiek te bieden wat ik niet zou kunnen vinden in mijn eigen geloof? Zo te lezen is je geloof eerder een anti-geloof en dat is ontzettend onaantrekkelijk.

Beste Thorgem,

Ik raad je aan deze link eens te bekijken:

http://www.gotquestions.o...ds/Katholieke-vragen.html

Hier vind je antwoord op al je vragen.

Ik ben niet anti-katholiek. Ik ben anti-katholiek-systeem. Waarom ben ik zo anti katholiek systeem? Omdat ze een ander evangelie prediken dan er in de bijbel staat. Waarom is dat belangrijk? Omdat als je niet het ware evangelie gepresenteerd krijgt je niet gered kan worden. In Galaten staat als iemand een ander evangelie predikt dan de apostelen, laat diegene dan gedoemd zijn tot de hel. Dit is duidelijke taal en deze uitspraak wordt twee keer herhaald. Dus beste vriend, het gaat hier om je zielenheil. Ik roep je op om je vertrouwen in Jezus te stellen in plaats van het katholieke systeem. Neem de link eens rustig door en je zal zien wat ik bedoel. ;)  Heel veel wijsheid, kennis en geloof toegewenst.
« Laatst bewerkt op: februari 21, 2013, 12:34:25 am door b1007 »
Sola scriptura!

b1007

• Sola scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: februari 21, 2013, 12:32:24 am »

quote:

Droppy schreef op 20 februari 2013 om 23:49:
Het is mij heel duidelijk waarom evangeliseren onder katholieken nut heeft. Zeker in de context waar b1007 over spreekt, een forum waarin bepaalde lieden stelselmatig mensen onder katholiek gezag proberen te brengen.

Het ligt hier op dit forum allemaal nu ook wat gevoeliger, en ik heb daar begrip voor, maar we leven wel in een tijd waarin misdaden niet meer onder de tafel geschoven kunnen blijven.

Het hoofd van de katholieke kerk heeft zich terdege in hoge mate schuldig gemaakt aan zware criminaliteit.  

Niet iedereen die zegt een christen te zijn, zal ook blijken het te zijn. Het is vaak verstandiger om naar iemands daden te kijken dan alleen naar wat ie zegt.

Bij het artikel op deze website (en van de website mag iedereen vinden wat ie vindt, het gaat mij niet om een site, maar om de inhoud van het nieuwsbericht) staat een video die zeer duidelijk uitlegt aan welke zware criminaliteit de paus, ook Ratzinger, zich wel degelijk heeft schuldig gemaakt en nog schuldig maakt:

http://www.bovendien.com/...oe-schijnheilig-is-heilig

En de juridische vervolgbaarheid van leden van het Vaticaan blijkt nogal moeilijk te zijn, want de paus is wel staatshoofd, maar de bisschoppen zijn geen onderdanen (die zouden dan onder de wetten van hun land van herkomst blijven vallen?): een artikel: http://www.trouw.nl/tr/nl...anstad-blijft-wonen.dhtml

Let wel, iedereen mag geloven wat ie zelf wil geloven, iedereen mag kerk spelen waar ie dat wil. Maar er is ook nog zoiets als RECHTSPRAAK.  Een kerk komt met veel dingen weg, maar er zal berechting plaatsvinden. Ook een kerk zal zich aan  de wet (als in wetboek, rechtspraak) moeten houden. Als de wereld de paus niet kan vervolgen - omdat hij als staatshoofd van het Vaticaan immuniteit had en nu ook weer schijnt te hebben aangevraagd - dan is dat tot daaraan toe. Maar ermee instemmen en alle kritiek op het katholieke instituut in de kiem willen smoren - wat op credible mijns inziens aan de orde is - getuigt mijns inziens niet van het evangelie maar van het tegenovergestelde.

Maar goed, we kunnen de vraag van b1007 herformuleren, dan zou de vraag mijns inziens  luiden:  Hoe kan ik als christen standhouden op een forum  dat gedomineerd wordt door mensen die iedereen onder het gezag van de katholieke kerk willen brengen en waarbij dat gefaciliteerd wordt door de al of niet katholieke forumleiding onder het mom van oecumene?

En dan luidt de vraag: wat zegt de bijbel daarover. "Wees een jood onder de joden" is mijns inziens niet zomaar op elk domein van de samenleving te projecteren. Immers, zou het dan ook luiden: "wees een crimineel onder de criminelen"?  

Let wel, daarmee zeg ik dus niet dat alle katholieken crimineel zijn. Maar ik zeg wel: als een staatshoofd van een kerk - want in dit geval is de leider van die kerk ook staatshoofd - zich schuldig maakt aan zware criminaliteit, en er geen kritiek op dat staatshoofd en zijn specifieke kerkleer mag worden geuit, en dat staatshoofd wordt geadoreerd,  dan rijst de vraag in hoeverre het ethisch verantwoord is zich in zo'n omgeving te begeven.  En dan rijst - lijkt mij - ook de vraag in hoeverre 'ik' (algemeen bedoeld) mij in zo'n omgeving kan blijven bevinden zonder de bewering dat ik in God en zijn Zoon en de bijbel geloof, te ontkrachten.

"Wees een jood onder de joden".....in hoeverre kun je dat oprekken zonder je afkomst te versmaden?

Droppy bedankt voor je heldere uiteenzetting  d:)b . Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik erg verbaasd was dat het propageren van bijbels geloof niet op credible.nl was toegestaan. De website presenteert zichzelf als een christelijk forum, maar het betreft hier alleen christelijk in de culturele zin van het woord. Mijn inziens is de website een propagandakanaal voor katholieken. Ik las zelfs reacties van moderatoren die blijk gaven van het feit dat ze trots waren op het feit dat de naam van Ignatius in het Reformatorisch Dagblad was vermeld, daarbij refererend naar Ignatius Loyola. Het zou me dus niks verbazen als de website een manier is van Jezuieten om protestantse gelovigen verder de eucumene in te lokken.

Dit is de vers die bij me opkomt:

14Loop niet in een en hetzelfde span met ongelovigen. Wat is de verwantschap tussen gerechtigheid en wetteloosheid? Wat heeft licht met duisternis te maken? 15Waarin lijken Christus en Beliar op elkaar? Wat hebben een gelovige en een ongelovige gemeen? 16Wat heeft de tempel van God met afgoden te maken? Wijzelf zijn de tempel van de levende God, zoals God heeft gezegd: ‘Ik zal bij hen wonen en in hun midden verkeren, ik zal hun God zijn en zij mijn volk. 17Daarom zegt de Heer: Ga weg bij de ongelovigen, zonder je van hen af en raak niets aan dat onrein is. Dan zal ik jullie aannemen 18en jullie vader zijn, en jullie mijn zonen en dochters – zegt de almachtige Heer.’

Vanuit cultureel oogpunt kunnen gezamelijke kerkdiensten van protestanten en katholieken verrijkend zijn, vanuit het geloofsoogpunt is het echter een walgelijke zonde. Geen oprechte protestant zou moeten deelnemen aan een katholieke dienst.

Jezus verlangt onze exclusieve toewijding. Vanuit bijbels oogpunt is de katholieke kerk een enorme misdadige sekte. Christenen zouden zich er verre van moeten houden zich in te laten met een dergelijk systeem.

16Wanneer u zich als slaaf in iemands dienst stelt, weet u toch dat u hem moet gehoorzamen? Wanneer u de zonde dient, leidt dat tot de dood; wanneer u God gehoorzaamt, leidt dat tot vrijspraak.

:-)  Nogmaals bedankt voor je bijdrage broeder.
Sola scriptura!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: februari 21, 2013, 02:22:52 am »
Beste vrienden. Laat ik het kort en helder zeggen: het evangelie wist op een meest levendige wijze op mij over te komen (behalve uit mijn eigen familie) via een Rooms Katholieke Pater die absoluut en zeker gelooft dat demonen in de naam van Jezus mensen verlaten. Hij leefde in volle overgave in een fietsenstalling bij een klooster die hij omgebouwd had met houte platen tot zijn onderkomen, waar hij mensen ontving die bezeten waren. Hij bad voor hen en ze werden vrij. Dit noemt men de charismatische beweging binnen de katholieke kerk.

Puur Jezus persoonlijk mensen laten bevrijden en zuilen vergeten, zou ik zeggen.
Geen enkele kerk is volledig vrij. Overal gebreken. Maar Jezus laat niet los.
Een nieuwe start is een nieuw begin

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: februari 21, 2013, 07:34:13 am »
Modbreak:
En nog wat offtopic / metadiscussie verwijderd.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: februari 21, 2013, 08:36:31 am »
B1007, ik ben met jou in gesprek niet met een website. Het is immers ook jouw eigen vraag. Dus nogmaals, wat heeft jouw geloof mij te bieden wat ik niet in mijn eigen geloof kan vinden?

En hoe weet je dat datgene wat in de Bijbel staat juist is. De verzameling boeken is immers door de katholieke Kerk geselecteerd en door de eeuwen heen door de katholieke Kerk overgedragen op steeds een nieuwe generatie.

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: februari 21, 2013, 09:29:44 am »

quote:

Thorgrem schreef op 21 februari 2013 om 08:36:
B1007, ik ben met jou in gesprek niet met een website. Het is immers ook jouw eigen vraag. Dus nogmaals, wat heeft jouw geloof mij te bieden wat ik niet in mijn eigen geloof kan vinden?

En hoe weet je dat datgene wat in de Bijbel staat juist is. De verzameling boeken is immers door de katholieke Kerk geselecteerd en door de eeuwen heen door de katholieke Kerk overgedragen op steeds een nieuwe generatie.
nee, dat deden niet de katholieken maar de protestanten-avant-la-lettre die toen nog bij de RKK zaten  :+
« Laatst bewerkt op: februari 21, 2013, 09:32:42 am door pyro »

Droppy

• solo christo
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: februari 21, 2013, 02:09:00 pm »
De kerk heeft de schrift niet bepaald.  De kerk heeft hooguit op een gegeven moment geconstateerd wat de schrift was.

De schrift heeft zichzelf gevormd. Niet de katholieke kerk.
« Laatst bewerkt op: februari 21, 2013, 02:13:27 pm door Droppy »
....easy does it....

Droppy

• solo christo
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: februari 21, 2013, 02:20:28 pm »

quote:

b1007 schreef op 21 februari 2013 om 00:18:
[...]

Beste Thorgem,

Ik raad je aan deze link eens te bekijken:

http://www.gotquestions.o...ds/Katholieke-vragen.html

Hier vind je antwoord op al je vragen.

Ik ben niet anti-katholiek. Ik ben anti-katholiek-systeem. Waarom ben ik zo anti katholiek systeem? Omdat ze een ander evangelie prediken dan er in de bijbel staat. Waarom is dat belangrijk? Omdat als je niet het ware evangelie gepresenteerd krijgt je niet gered kan worden. In Galaten staat als iemand een ander evangelie predikt dan de apostelen, laat diegene dan gedoemd zijn tot de hel. Dit is duidelijke taal en deze uitspraak wordt twee keer herhaald. Dus beste vriend, het gaat hier om je zielenheil. Ik roep je op om je vertrouwen in Jezus te stellen in plaats van het katholieke systeem. Neem de link eens rustig door en je zal zien wat ik bedoel. ;)  Heel veel wijsheid, kennis en geloof toegewenst.

Ontzettend bedankt voor deze link! Mijn oma was katholiek (omdat iedereen dat in die tijd in haar stad was, daar werd je als het ware in geboren), maar kwam niet in de kerk, en was - juist - wel gelovig in de bijbelse zin van het woord. De pastoor kwam haar meermaals thuis opzoeken en dan veegde mijn oma hem de mantel uit. Zij geloofde niet in de leugens van de katholieke kerk namelijk, maar wel in God en zijn Zoon.

De pastoor had nogal wat commentaar. Bijvoorbeeld op het feit dat er in het arme gezin met zeven kinderen en een doodzieke moeder op vrijdag geen vis werd geserveerd, maar het gehakt dat opa bij elkaar had weten te scharrelen om toch zijn gezin te kunnen voeden.  Maar omaatje wees hem terecht en onderrichte hém over God en de bijbel.  :*)

En onder de door jou genoemde link wordt alles even opgesomd waar mijn oma tegen van leer trok  :*) :

"Het meest cruciale probleem van de Rooms-Katholieke Kerk is haar geloof dat een geloof in Christus alleen niet voldoende is voor de verlossing. De Bijbel vertelt ons duidelijk en consequent dat verlossing wordt verleend aan die mensen die Jezus Christus als hun Verlosser aanvaarden, als een geschenk uit genade door hun geloof (Johannes 1:12; 3:16,18,36; Handelingen 16:31; Romeinen 10:9-10,13; Efeziërs 2:8-9). De Rooms-Katholieke Kerk wijst dit af. De officiële positie van de Rooms-Katholieke Kerk is dat iemand in Jezus Christus moet geloven EN gedoopt moet zijn EN de Eucharistie en andere sacramenten moet ontvangen EN de voorschriften van de Rooms-Katholieke Kerk moet gehoorzamen EN deugdelijke daden moet verrichten EN niet mag sterven met een dodelijke zonde EN etcetera, etcetera, etcetera. De Katholieke afwijkingen van de Bijbel op het gebied van dit meest cruciale onderwerp van de verlossing betekent inderdaad dat het Katholicisme een valse religie is. Als iemand gelooft wat de Katholieke Kerk officieel onderwijst, dan zal hij of zij niet gered worden. Elke bewering die stelt dat daden of rituelen aan het geloof moeten worden toegevoegd om verlossing te bewerkstelligen staat gelijk aan een bewering die stelt dat de dood van Jezus niet voldoende was om onze verlossing volledig af te kopen."
« Laatst bewerkt op: februari 21, 2013, 02:23:30 pm door Droppy »
....easy does it....