Het is mij heel duidelijk waarom evangeliseren onder katholieken nut heeft. Zeker in de context waar b1007 over spreekt, een forum waarin bepaalde lieden stelselmatig mensen onder katholiek gezag proberen te brengen.
Het ligt hier op dit forum allemaal nu ook wat gevoeliger, en ik heb daar begrip voor, maar we leven wel in een tijd waarin misdaden niet meer onder de tafel geschoven kunnen blijven.
Het hoofd van de katholieke kerk heeft zich terdege in hoge mate schuldig gemaakt aan zware criminaliteit.
Niet iedereen die zegt een christen te zijn, zal ook blijken het te zijn. Het is vaak verstandiger om naar iemands daden te kijken dan alleen naar wat ie zegt.
Bij het artikel op deze website (en van de website mag iedereen vinden wat ie vindt, het gaat mij niet om een site, maar om de inhoud van het nieuwsbericht) staat een video die zeer duidelijk uitlegt aan welke zware criminaliteit de paus, ook Ratzinger, zich wel degelijk heeft schuldig gemaakt en nog schuldig maakt:
http://www.bovendien.com/...oe-schijnheilig-is-heiligEn de juridische vervolgbaarheid van leden van het Vaticaan blijkt nogal moeilijk te zijn, want de paus is wel staatshoofd, maar de bisschoppen zijn geen onderdanen (die zouden dan onder de wetten van hun land van herkomst blijven vallen?): een artikel:
http://www.trouw.nl/tr/nl...anstad-blijft-wonen.dhtmlLet wel, iedereen mag geloven wat ie zelf wil geloven, iedereen mag kerk spelen waar ie dat wil. Maar er is ook nog zoiets als RECHTSPRAAK. Een kerk komt met veel dingen weg, maar er zal berechting plaatsvinden. Ook een kerk zal zich aan de wet (als in wetboek, rechtspraak) moeten houden. Als de wereld de paus niet
kan vervolgen - omdat hij als staatshoofd van het Vaticaan immuniteit had en nu ook weer schijnt te hebben aangevraagd - dan is dat tot daaraan toe. Maar ermee instemmen en alle kritiek op het katholieke instituut in de kiem willen smoren - wat op credible mijns inziens aan de orde is - getuigt mijns inziens niet van het evangelie maar van het tegenovergestelde.
Maar goed, we kunnen de vraag van b1007 herformuleren, dan zou de vraag mijns inziens luiden: Hoe kan ik als christen standhouden op een forum dat gedomineerd wordt door mensen die iedereen onder het gezag van de katholieke kerk willen brengen en waarbij dat gefaciliteerd wordt door de al of niet katholieke forumleiding onder het mom van oecumene?
En dan luidt de vraag: wat zegt de bijbel daarover. "Wees een jood onder de joden" is mijns inziens niet zomaar op elk domein van de samenleving te projecteren. Immers, zou het dan ook luiden: "wees een crimineel onder de criminelen"?
Let wel, daarmee zeg ik dus niet dat alle katholieken crimineel zijn. Maar ik zeg wel: als een staatshoofd van een kerk - want in dit geval is de leider van die kerk ook staatshoofd - zich schuldig maakt aan zware criminaliteit, en er geen kritiek op dat staatshoofd en zijn specifieke kerkleer mag worden geuit, en dat staatshoofd wordt geadoreerd, dan rijst de vraag in hoeverre het ethisch verantwoord is zich in zo'n omgeving te begeven. En dan rijst - lijkt mij - ook de vraag in hoeverre 'ik' (algemeen bedoeld) mij in zo'n omgeving kan blijven bevinden zonder de bewering dat ik in God en zijn Zoon en de bijbel geloof, te ontkrachten.
"Wees een jood onder de joden".....in hoeverre kun je dat oprekken zonder je afkomst te versmaden?