Auteur Topic: Hoe als christen evangeliseren naar katholieken?  (gelezen 8744 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Hoe als christen evangeliseren naar katholieken?
« Reactie #30 Gepost op: februari 21, 2013, 02:21:24 pm »
God heeft deze kerk als instrument gebruikt om de bijbel voor ons samen te stellen.

Weet je wat het met ons protestanten soms is? Dat we vergeten wie we werkelijk zijn. We zijn de slachtoffer in het verhaal van de Barmhartige Samaritaan. Wij allemaal. Wie is onze naaste? De gene die ons geholpen heeft. Laat dat eens onze houding zijn, in plaats van die van een farizeeër die zich zelf rechtvaardigend af vraagt: "wie moet ik nog allemaal helpen?"

Vraag je eerste af: door wie word ik geholpen nu de satan mij geveld heeft met de wet en de profeten in de hand?
Jezus Christus onze Heer.
« Laatst bewerkt op: februari 21, 2013, 02:25:26 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: februari 21, 2013, 02:23:06 pm »
Vervolgens komt de vraag: hoe kan ik doen als Hij?
Heb vertrouwen in de goede Herder.
Het is de werk van de Heilige Geest.
Een nieuwe start is een nieuw begin

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: februari 21, 2013, 02:45:29 pm »

quote:

Droppy schreef op 21 februari 2013 om 14:09
De schrift heeft zichzelf gevormd.
Mene tekel...  :Y)
« Laatst bewerkt op: februari 21, 2013, 02:45:50 pm door pyro »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: februari 21, 2013, 03:05:31 pm »

quote:

Droppy schreef op 21 februari 2013 om 14:20:
[...]

Ontzettend bedankt voor deze link! Mijn oma was katholiek (omdat iedereen dat in die tijd in haar stad was, daar werd je als het ware in geboren), maar kwam niet in de kerk, en was - juist - wel gelovig in de bijbelse zin van het woord. De pastoor kwam haar meermaals thuis opzoeken en dan veegde mijn oma hem de mantel uit. Zij geloofde niet in de leugens van de katholieke kerk namelijk, maar wel in God en zijn Zoon.

Wie zegt dat de drie enige God geen leugen is van de katholieke Kerk. De drie eenheid staat niet in de Bijbel, sen zelfs dat Jezus God de Zoon is staat nergens in de Bijbel. De Bijbel staat overigens ook nergens in de Bijbel. En nee, de Bijbel heeft zichzelf ook niet geschreven of in elkaar gezet. Aangezien je toch op alles kotst wat de katholieke Kerk ooit heeft voortgebracht dan lijkt het me niet meer dan logisch dat je ook al haar leerstellingen resoluut afwijst. Anders ben je simpelweg geen knip voor de neus waard.

Jammer dat je oma zoveel tijd heeft gevraagd van de pastoor terwijl hij zijn tijd ook goed kon besteden aan mensen die daar wel prijs op stelde. Je oma had zich ook gewoon uit kunnen laten schrijven en zich aan kunnen sluiten bij een of ander protestants genootschap of welk andere vereniging dan ook. Schijnbaar wel de lusten en niet de lasten.
« Laatst bewerkt op: februari 21, 2013, 03:06:33 pm door Thorgrem »

Droppy

• solo christo
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: februari 21, 2013, 03:16:00 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 21 februari 2013 om 15:05:
[...]

Jammer dat je oma zoveel tijd heeft gevraagd van de pastoor terwijl hij zijn tijd ook goed kon besteden aan mensen die daar wel prijs op stelde.

Aha, je bent nieuwsgierig naar de rest van het verhaal, dan zul je het krijgen ook. Meneer pastoor baalde ervan dat hij omaatje niet onder de macht van zijn katholieke bolwerk kon krijgen. En hij baalde ervan dat hij haar geen schuld aan kon praten over het niet eten van vis op vrijdag en dergelijken. Tegelijkertijd bleek haar diepe spiritualiteit en haar krachtige karakter en dapperheid een sexuele aantrekkingskracht op meneer pastoor te hebben. Toen hij oma behalve met zijn valse leer ook nog fysiek begon lastig te vallen heeft opa hem met zijn twee blote arbeidershanden het huis uitgeknikkerd!

quote:

Je oma had zich ook gewoon uit kunnen laten schrijven en zich aan kunnen sluiten bij een of ander protestants genootschap of welk andere vereniging dan ook. Schijnbaar wel de lusten en niet de lasten.

Een Kind van God heeft noch de lusten noch de lasten noch de perversie van de katholieke kerk nodig.  

Meneer pastoor had zich beter bij een protestante kerk kunnen aansluiten, dan had hij gewoon netjes kunnen trouwen en zijn eigen vrouw gehad.

Bovendien: meneer pastoor moest kennelijk bij omaatje zijn om de waarheid te leren kennen. Zij was de priester, niet meneer pastoor.  Priesterschap is voor alle gelovigen. Niet voorbehouden aan een instituut of een ambt.

En hoewel niemand het voor mogelijk had gehouden dat oma de leeftijd van 50 jaar zou bereiken, werd zij 84.
« Laatst bewerkt op: februari 21, 2013, 03:23:37 pm door Droppy »
....easy does it....

Droppy

• solo christo
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: februari 21, 2013, 03:44:08 pm »

quote:

Jammer dat je oma zoveel tijd heeft gevraagd van de pastoor terwijl hij zijn tijd ook goed kon besteden aan mensen die daar wel prijs op stelde.

By the way: Oma vroeg niks, oma gaf alleen maar.  En de wonderen vloeiden haar gezin rijkelijk toe.

In de oorlog liet zij niemand buiten staan als er mensen naar haar toe kwamen om te eten. Zij zei altijd "onze lieve Heer zegent de pan".  Hoewel ze straatarm en doodziek was, en een gezin van zeven kinderen had, vertrouwde zij altijd op God.   En velen die bij oma kwamen hebben het nu nog over de wonderen.  Hoewel zij niet meer kookte dan voor het eigen gezin, hebben er op een keer 27 mensen van meegegeten , er kwam geen einde aan de pan met voedsel en allen hadden meer dan voldoende.
« Laatst bewerkt op: februari 21, 2013, 03:45:46 pm door Droppy »
....easy does it....

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: februari 21, 2013, 04:23:17 pm »
Mijn conclusie: van welke denominatie je ook lid bent, een eenvoudig maar sterk geloof in God en de wil om goed te doen maakt dat je iemand kunt herkennen als broer/zus in de Heer.
Wanneer iemand reeds in Christus is, waarom zou je die persoon nog willen bekeren? Vertrouw liever op de Geest: die geeft ook op individueel niveau leiding.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: februari 21, 2013, 05:19:09 pm »

quote:

Droppy schreef op 21 februari 2013 om 15:16:
[...]

Aha, je bent nieuwsgierig naar de rest van het verhaal, dan zul je het krijgen ook. Meneer pastoor baalde ervan dat hij omaatje niet onder de macht van zijn katholieke bolwerk kon krijgen. En hij baalde ervan dat hij haar geen schuld aan kon praten over het niet eten van vis op vrijdag en dergelijken. Tegelijkertijd bleek haar diepe spiritualiteit en haar krachtige karakter en dapperheid een sexuele aantrekkingskracht op meneer pastoor te hebben. Toen hij oma behalve met zijn valse leer ook nog fysiek begon lastig te vallen heeft opa hem met zijn twee blote arbeidershanden het huis uitgeknikkerd!
Het verhaal interesseert me eigenlijk bar weinig. Ik vind het enkel heel bijzonder dat je je oma voor je eigen propaganda doeleinden inzet. Als je overigens denkt dat je met een eenzijdige beleving van een reeks gebeurtenissen het hele verhaal kan vertellen of ook maar een enigszins objectief verhaal kan voorschotelen dan denk ik dat je vrij naïef bent. Je verhaal is betekenisloos voor gesprekken als deze indien het verhaal van de pastoor ontbreekt.

quote:

[...]

Een Kind van God heeft noch de lusten noch de lasten noch de perversie van de katholieke kerk nodig.  

Meneer pastoor had zich beter bij een protestante kerk kunnen aansluiten, dan had hij gewoon netjes kunnen trouwen en zijn eigen vrouw gehad.

Bovendien: meneer pastoor moest kennelijk bij omaatje zijn om de waarheid te leren kennen. Zij was de priester, niet meneer pastoor.  Priesterschap is voor alle gelovigen. Niet voorbehouden aan een instituut of een ambt.

En hoewel niemand het voor mogelijk had gehouden dat oma de leeftijd van 50 jaar zou bereiken, werd zij 84.

Meneer pastoo rheeft uit eigen vrije keuze ervoor gekozen om God te dienen als priester in de katholieke Kerk. Dat jij hem daarom een enkeltje hel verwenst, daar zal hij vast geen rekening mee gehouden hebben in zijn beslissing. Op elk moment in tijd had hij kunnen kiezen om God anders of niet meer te dienen, dat deed hij echter schijnbaar niet tot grote frustratie van je.

Nogmaals heb ik geen enkel antwoord mogen ontvangen waarom ik als katholiek mijzelf zou moeten aansluiten bij het protestantisme (en welk kerkgenootschap dan?). In tegendeel ik heb enkel veel vuilspuiterij mogen lezen. Als dat de manier is waarop protestanten schijnbaar in het geloof staan (en die indruk heb ik toch na jaren gesprek steeds meer, ook gezien de meest vreemde protestantse sites die aangehaald worden) dan heb ik eigenlijk diep medelijden. Geenszins een aantrekkelijk iets om naar toe te werken, eerder iets om van je af te schudden.

b1007

• Sola scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: februari 21, 2013, 06:08:46 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 21 februari 2013 om 08:36:
B1007, ik ben met jou in gesprek niet met een website. Het is immers ook jouw eigen vraag. Dus nogmaals, wat heeft jouw geloof mij te bieden wat ik niet in mijn eigen geloof kan vinden?

En hoe weet je dat datgene wat in de Bijbel staat juist is. De verzameling boeken is immers door de katholieke Kerk geselecteerd en door de eeuwen heen door de katholieke Kerk overgedragen op steeds een nieuwe generatie.

Op zich een goede vraag natuurlijk. Stel jezelf eens de vraag, als er een almachtige God is, is deze dan in staat om de mensheid een woord achter te laten en deze te beschermen?

Het feit wil nu dat er twee versies van de bijbel zijn. Een bijbelgetrouwe versie, de King James, die afkomstig is van de bronnen uit Antiochie. En de Katholieke bijbel waarin aprocrieve geschriften zijn opgenomen uit Alexandrie. Ik kan deze kwestie niet allemaal in dit forum behandelen, echter kan ik je wel aanraden om eens uit te zoeken hoe Protestantse theologen tegen deze kwestie aankijken.

Wat mijn geloof te bieden heeft is eeuwig leven omdat ik het ware evangelie aanhang. Het katholieke systeem heeft het evangelie van genade door geloof vervangen door een evangelie van genade door geloof+werken en heiliging. Er is echter maar 1 manier om naar de hemel te komen en dat is door te erkennen dat je een zondaar bent die op geen enkele wijze, zelfs niet door goede dingen te doen met de hulp van de Heilige Geest, het verdient om in de hemel te komen. Zolang mensen dit niet snappen is hun hart onbesneden en zelf-rechtvaardig. Mensen die dus niet het ware evangelie aanhangen zijn dus helaas volgens de bijbel gediskwaliceerd voor het eeuwige leven. Want God kan niemand toelaten in de hemel die meent dat hij/zij in staat is het eeuwige leven te kunnen kopen met goede werken. Dit is namelijk een verachting van de Geest van genade en bovendien zouden de mensen als ze dan toegelaten zouden worden tot de hemel zichzelf op de borst slaan en trots op zichzelf worden dat het ze is gelukt te kwalificeren voor het eeuwige leven. Kortom wij mensen moeten onze plaats kennen ten opzichte van God. De katholieke kerk verhoogt de mens en verlaagt God en volgt daarmee de wereld in plaats van God.

Kortom, als je eeuwig leven wilt ontvangen denk ik niet dat het katholieke systeem de juiste plaats voor jou is. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat er geen katholieken zijn die wel naar de hemel gaan, maar dat is dan niet vanwege de katholieke kerk maar omdat zij ondanks de valse leer toch alleen in Jezus vertrouwen voor hun redding.
Sola scriptura!

b1007

• Sola scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: februari 21, 2013, 06:16:50 pm »

quote:

Droppy schreef op 21 februari 2013 om 14:20:
[...]

Ontzettend bedankt voor deze link! Mijn oma was katholiek (omdat iedereen dat in die tijd in haar stad was, daar werd je als het ware in geboren), maar kwam niet in de kerk, en was - juist - wel gelovig in de bijbelse zin van het woord. De pastoor kwam haar meermaals thuis opzoeken en dan veegde mijn oma hem de mantel uit. Zij geloofde niet in de leugens van de katholieke kerk namelijk, maar wel in God en zijn Zoon.

De pastoor had nogal wat commentaar. Bijvoorbeeld op het feit dat er in het arme gezin met zeven kinderen en een doodzieke moeder op vrijdag geen vis werd geserveerd, maar het gehakt dat opa bij elkaar had weten te scharrelen om toch zijn gezin te kunnen voeden.  Maar omaatje wees hem terecht en onderrichte hém over God en de bijbel.  :*)

En onder de door jou genoemde link wordt alles even opgesomd waar mijn oma tegen van leer trok  :*) :

"Het meest cruciale probleem van de Rooms-Katholieke Kerk is haar geloof dat een geloof in Christus alleen niet voldoende is voor de verlossing. De Bijbel vertelt ons duidelijk en consequent dat verlossing wordt verleend aan die mensen die Jezus Christus als hun Verlosser aanvaarden, als een geschenk uit genade door hun geloof (Johannes 1:12; 3:16,18,36; Handelingen 16:31; Romeinen 10:9-10,13; Efeziërs 2:8-9). De Rooms-Katholieke Kerk wijst dit af. De officiële positie van de Rooms-Katholieke Kerk is dat iemand in Jezus Christus moet geloven EN gedoopt moet zijn EN de Eucharistie en andere sacramenten moet ontvangen EN de voorschriften van de Rooms-Katholieke Kerk moet gehoorzamen EN deugdelijke daden moet verrichten EN niet mag sterven met een dodelijke zonde EN etcetera, etcetera, etcetera. De Katholieke afwijkingen van de Bijbel op het gebied van dit meest cruciale onderwerp van de verlossing betekent inderdaad dat het Katholicisme een valse religie is. Als iemand gelooft wat de Katholieke Kerk officieel onderwijst, dan zal hij of zij niet gered worden. Elke bewering die stelt dat daden of rituelen aan het geloof moeten worden toegevoegd om verlossing te bewerkstelligen staat gelijk aan een bewering die stelt dat de dood van Jezus niet voldoende was om onze verlossing volledig af te kopen."

d:)b Mooi om te horen dat je oma zo een oprecht geloof had. Als ik het zo hoor werd ze duidelijk geleid door de Heilige Geest. Het verheugd me dat er na de contra-reformatie weer een beweging op gang wordt gebracht waarin het woord van God in zijn volle glorie en consistentie wordt verkondigd. Dit is een wereldwijd gebeuren en zal culmineren in de verwezenlijking van Jezus' uitspraak:

14Pas als het goede nieuws over het koninkrijk in de hele wereld wordt verkondigd als getuigenis voor alle volken, zal het einde komen.

Blijf dus ten alle tijde vol goede moed het geloof bestuderen en verkondigen en laat niemand je op een dwaalspoor zetten. ;)
Sola scriptura!

Droppy

• solo christo
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: februari 21, 2013, 06:19:40 pm »

quote:

gaitema schreef op 21 februari 2013 om 02:22:
Beste vrienden. Laat ik het kort en helder zeggen: het evangelie wist op een meest levendige wijze op mij over te komen (behalve uit mijn eigen familie) via een Rooms Katholieke Pater die absoluut en zeker gelooft dat demonen in de naam van Jezus mensen verlaten. Hij leefde in volle overgave in een fietsenstalling bij een klooster die hij omgebouwd had met houte platen tot zijn onderkomen, waar hij mensen ontving die bezeten waren. Hij bad voor hen en ze werden vrij. Dit noemt men de charismatische beweging binnen de katholieke kerk.

Puur Jezus persoonlijk mensen laten bevrijden en zuilen vergeten, zou ik zeggen.
Geen enkele kerk is volledig vrij. Overal gebreken. Maar Jezus laat niet los.

Klopt.  Dit is  m.i. ook niet de issue waar de topic over gaat. De issue is in welke mate men in de door TS genoemde context moet buigen voor de roomskatholieke dogma's en zich door de katholiekgezinde en katholiekgerichte (en naar mijn mening nog zeer onvolwassen) forumleiding in dat keurslijf kan laten dwingen voordat hij of zij op het punt van verloochening terechtkomt.

Dat is een kwestie die ieder voor zichzelf zal moeten uitmaken, denk ik.

Overigens is het leven in betrekkelijke armoede geen verdienste. Er leven genoeg mensen zelfs zonder een schuur te hebben om in te slapen. Dat is geen verdienste, dat is een omstandigheid.

Ik ken ook enkele (weinige, maar ze zijn er wel) moslims in wie Christus werkzaam is of probeert te zijn, hoewel zij dat zelf (nog?) niet weten.  Dat is niet dankzij Mohammed, maar ondanks Mohammed.  En ik denk dat er zo ook katholieken zijn die tot Christus komen ondanks de paus en ondanks de bijkomende dogma's van het katholiek instituut.
« Laatst bewerkt op: februari 21, 2013, 06:25:03 pm door Droppy »
....easy does it....

b1007

• Sola scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: februari 21, 2013, 06:23:17 pm »

quote:

[...]

Wie zegt dat de drie enige God geen leugen is van de katholieke Kerk. De drie eenheid staat niet in de Bijbel, sen zelfs dat Jezus God de Zoon is staat nergens in de Bijbel. De Bijbel staat overigens ook nergens in de Bijbel. En nee, de Bijbel heeft zichzelf ook niet geschreven of in elkaar gezet. Aangezien je toch op alles kotst wat de katholieke Kerk ooit heeft voortgebracht dan lijkt het me niet meer dan logisch dat je ook al haar leerstellingen resoluut afwijst. Anders ben je simpelweg geen knip voor de neus waard.

Jammer dat je oma zoveel tijd heeft gevraagd van de pastoor terwijl hij zijn tijd ook goed kon besteden aan mensen die daar wel prijs op stelde. Je oma had zich ook gewoon uit kunnen laten schrijven en zich aan kunnen sluiten bij een of ander protestants genootschap of welk andere vereniging dan ook. Schijnbaar wel de lusten en niet de lasten.

Je moet niet zo zwart/wit denken. God heeft nog nooit in de geschiedenis van de mensheid een pure kerk gehad. God heeft echter in erbarmelijke omstandigheden gewelidge hervormers als Maarten Luther gebruikt om het ware evangelie zoals het door God bedoeld was in de wereld te verkondigen. Als jij dit werk van God wenst af te wijzen dan zul je daar zelf de consequenties van moeten aanvaarden bij de dag des oordeels.

Wat je zegt met betrekking tot de drieeenheid, de goddelijkheid van Jezus etc., ik weet niet welke bijbel jij leest, maar in mijn bijbel staat duidelijk dat dit het geval is. Misschien moet je eens de bijbel voor jezelf doorgronden in plaats van het katholieke systeem te laten bepalen wat het schrift eigenlijk leert. ;)
Sola scriptura!

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: februari 21, 2013, 06:23:30 pm »
Modbreak:
Modereerbeleid op andere fora is hier niet relevant.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: februari 21, 2013, 06:23:39 pm »
Vandaag las ik in mijn dagboek "Zie Hij komt" (W.J. Glashouwer) blz.62/63 iets wat hierop betrekking heeft. Ik neem het even over:

"De protestantse theologische afkeer van de roomse leer der goede werken heeft er in de praktijk vaak toe geleid dat liefdewerken als werken der dankbaarheid met de mond werden beleden, maar in de praktijk weinig bleken.

De roomse vroomheid die vele werken van barmhartigheid tot gevolg had (wie denkt bijv. niet met ontroering aan het leven van moeder Theresa, die zich in de achterbuurten van Calcutta met haar zusters ontfermde over weggegooide babietjes en uitgehongerde stervenden), ontnam toch veel oprecht gelovende rooms katholieken de zekerheid van het behouden zijn en het eeuwige leven."
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

b1007

• Sola scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: februari 21, 2013, 06:38:18 pm »

quote:

Droppy schreef op 21 februari 2013 om 15:44:
[...]

By the way: Oma vroeg niks, oma gaf alleen maar.  En de wonderen vloeiden haar gezin rijkelijk toe.

In de oorlog liet zij niemand buiten staan als er mensen naar haar toe kwamen om te eten. Zij zei altijd "onze lieve Heer zegent de pan".  Hoewel ze straatarm en doodziek was, en een gezin van zeven kinderen had, vertrouwde zij altijd op God.   En velen die bij oma kwamen hebben het nu nog over de wonderen.  Hoewel zij niet meer kookte dan voor het eigen gezin, hebben er op een keer 27 mensen van meegegeten , er kwam geen einde aan de pan met voedsel en allen hadden meer dan voldoende.
:-)  Zo zouden er meer mensen in de wereld moeten zijn! :-)
Sola scriptura!