Auteur Topic: Hoe als christen evangeliseren naar katholieken?  (gelezen 8889 keer)

b1007

• Sola scriptura!
    • Bekijk profiel
Hoe als christen evangeliseren naar katholieken?
« Reactie #60 Gepost op: februari 21, 2013, 09:16:45 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 21 februari 2013 om 21:04:
[...]

Vanuit jouw visie zou je dat wellicht kunnen concluderen. Vanuit mijn visie praat je volstrekt onzin. Het is jouw taak, als degene die wil evangeliseren onder katholieken, om ten eerste vanuit katholiek perspectief de katholieke standpunten te bekijken en om vervolgens een interne inconsistentie tegen te komen. Alhoewel het niet het doel is van dit topic heb ik bij jou al op 1 of 2 interne inconsistenties van jouw geloof gewezen.

[...]

Onzin, ook jouw geest is niet onafhankelijk. Ook jouw gedachten zijn een product van hetgeen ervoor geweest is.

[...]

Het katholieke geloof is christelijk. Dat jij het niet erkend als christelijk is jouw probleem. Daarnaast stoot je nou nogmaals een een steen waarvoor je eerder al je excuus had aangeboden. Ik sta open voor het christelijke geloof, ook een protestantse variant daarvan. Maar het moet wel aannemelijk gemaakt worden door jou als degene die wil evangeliseren onder katholieken. Je kan wel zijdelings verwijzen naar het een of ander, maar dat zal dan toch echt een bron moeten zijn die we beide (of in ieder geval de katholieke partij) accepteren. Heel vervelend, maar jij wil immers iets bereiken en dan zal je je maar aan moeten passen op je doelgroep.

[...]

Ik hoef (in dit topic) ook geen argumenten aan te dragen. Het is immers jouw topic met de vraag hoe jij kan evangeliseren onder katholieken. Mijn doel is in dit topic idd niet te leren over de katholieke Kerk. Mijn doel is om te kijken of ik jou kan helpen in je zoektocht. Maar schijnbaar weet je zelf nog niet helemaal wat je wil.

[...]

Ik neem geen aanstoot aan je boodschap. Ik probeer je slechts verder te helpen maar schijnbaar wil je geen hulp van mensen die wel tot je doelgroep behoren. Ook prima hoor, maar als je zo door gaat zal je jammerlijk falen in je missie. De gemiddelde katholiek had namelijk na je eerste bijdrage in dit topic al afgehaakt en je verhaal voor onzin dat verder geen aandacht behoeft aangemerkt.

Waar mijn prioriteiten liggen is ook geenszins  onderwerp van gesprek. Als je meer over mij wil weten staat het je vrij om dat na te lezen op dit forum of om vragen te stellen in een ander topic. Dit topic gaat slechts over hoe jij het beste kan evangeliseren onder katholieken. Ik heb je daar tot nu toe naar vermogen geholpen maar het lijkt wel of je er niets van opsteekt. Terwijl er toch een paar hele concrete dingen tussen staan. Op een gegeven moment houd het op en ik heb weinig behoefte aan meta discussie.

[...]

Excuus hoef je niet aan te bieden indien je intentie oprecht was.

1. Mijn geloof kent vanuit de bijbel geen inconsistenties. Noem de inconsistenties eens, ben heel benieuwd. Jouw geloof kent er vele honderden. Petrus was niet de eerste paus, Petrus was niet de hoeksteen van Gods kerk, dat was Jezus. etc. etc. Als ik hier alle dwaalleer moet verkondigen van het Rooms katholieke instituut zou ik 1000 van deze fora nodig hebben. Het motto is zoek en gij zult vinden. Je zult dus zelf op zoek naar de waarheid moeten gaan. Ik kan je alleen maar in de juiste richting wijzen. Het is me al duidelijk dat je geen interesse hebt, fijn dat moet en mag je helemaal zelf bepalen  ;) . Echter als je voor je schepper komt te staan kan je niet zeggen : Ich habe es nicht gewusst.

2. Mijn geest is onafhankelijk, dit is iets wat voor veel katholieken moeilijk te verteren is; mensen die voor zichzelf denken in plaats van zich blindelings te onderwerpen aan een gekke man met een gekke Babylonische muts op. :P  8)7

3. Aanpassen aan de doelgroep? Je hebt gelijk dat om iemand naar de waarheid toe te leiden je moet uitgaan van common ground. Het punt is echter dat het protestantse geloof en het katholieke geloof in essentie diametraal recht tegenover elkaar staan. Het is dan lastig om vanuit common ground verder te gaan als er geen common ground is.

4. Ik weet precies wat ik wel en niet moet denken, ik ken de katholieke zijde van het verhaal, en mijn onafhankelijke geest heeft vastgesteld dat het hier een onbijbelse poppenkast betreft. Indien jij niet open staat voor de andere kant van het verhaal dan ben ik bang dat ik niks voor je kan betekenen. Jij kenmerkt jezelf als een katholiek die zich voordoet open te staan voor de andere kant van het verhaal maar tegelijkertijd elke vorm van kritiek op jouw kerk afwijst zonder argumenten te leveren. Wil je een punt maken, zul je toch echt goede argumenten moeten leveren. ;)
« Laatst bewerkt op: februari 21, 2013, 09:18:23 pm door b1007 »
Sola scriptura!

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: februari 21, 2013, 09:32:31 pm »

quote:

b1007 schreef op 21 februari 2013 om 21:16:
[...]

1. Mijn geloof kent vanuit de bijbel geen inconsistenties. Noem de inconsistenties eens, ben heel benieuwd. Jouw geloof kent er vele honderden. Petrus was niet de eerste paus, Petrus was niet de hoeksteen van Gods kerk, dat was Jezus. etc. etc. Als ik hier alle dwaalleer moet verkondigen van het Rooms katholieke instituut zou ik 1000 van deze fora nodig hebben. Het motto is zoek en gij zult vinden. Je zult dus zelf op zoek naar de waarheid moeten gaan. Ik kan je alleen maar in de juiste richting wijzen. Het is me al duidelijk dat je geen interesse hebt, fijn dat moet en mag je helemaal zelf bepalen  ;) . Echter als je voor je schepper komt te staan kan je niet zeggen : Ich habe es nicht gewusst.

Wat een agressie zeg. En jij moet een boodschapper Gods zijn die het goede nieuws komt verspreiden onder katholieken?
Je inconsistentie is het ontstaan van de Bijbel, het dupliceren, overleveren en verspreiden daarvan. Je ziet de katholieke Kerk die dit gedaan heeft als bron van kwaad waar geen goeds uit voort kan komen. Toch heeft zij de Bijbel voortgebracht zodat jij vandaag de dag door de Bijbel Jezus kan leren kennen. Het is het primaire waar ook het dispuut tussen enkele martelaren van Gorcum en enkele dominee's over ging en waarbij de dominee's binnen enkele zinswisselingen al opriepen tot de strop omdat ze de discussie verloren hadden.

quote:

2. Mijn geest is onafhankelijk, dit is iets wat voor veel katholieken moeilijk te verteren is; mensen die voor zichzelf denken in plaats van zich blindelings te onderwerpen aan een gekke man met een gekke Babylonische muts op. :P  8)7
Geen enkele geest is onafhankelijk. Dat is slechts een constatering vanuit de wetenschap. Daar kan je boos om worden of het mee oneens zijn maar om te gaan schelden is iets beneden mijn niveau, en ik ben niet van plan om dat aan te passen aan jou.

quote:

3. Aanpassen aan de doelgroep? Je hebt gelijk dat om iemand naar de waarheid toe te leiden je moet uitgaan van common ground. Het punt is echter dat het protestantse geloof en het katholieke geloof in essentie diametraal recht tegenover elkaar staan. Het is dan lastig om vanuit common ground verder te gaan als er geen common ground is.

Het protestantse geloof? Volgens mij heb je nog geen enkel besef van de diversiteit daarvan. Het lutheranisme staat bijzonder dicht bij het katholieke geloof, zo ook de high church tak van het anglicisme. In essentie heeft het traditioneel protestantisme zo ontzettend veel overeenstemming met het katholicisme waaruit het voortkomt dat buitenstaanders zullen zeggen dat er weinig verschil in zit. Maar als jij het protestantisme (wat dat dan ook moge zijn, die vraag ontwijk je keer op keer) "diametraal recht tegenover" het katholicisme vindt staan dan is dat jouw probleem. Des te meer omdat je toch echt wel vanuit een basis moet starten die voor beide aanvaardbaar is.
Na deze uitspraak van jou kan ik wel concluderen dat het volgens jou eigen uitspraak een onmogelijke taak voor jou is om te evangeliseren onder katholieken. Dit topic kan dus net zo goed gesloten worden.

quote:

4. Ik weet precies wat ik wel en niet moet denken, ik ken de katholieke zijde van het verhaal, en mijn onafhankelijke geest heeft vastgesteld dat het hier een onbijbelse poppenkast betreft. Indien jij niet open staat voor de andere kant van het verhaal dan ben ik bang dat ik niks voor je kan betekenen. Jij kenmerkt jezelf als een katholiek die zich voordoet open te staan voor de andere kant van het verhaal maar tegelijkertijd elke vorm van kritiek op jouw kerk afwijst zonder argumenten te leveren. Wil je een punt maken, zul je toch echt goede argumenten moeten leveren. ;)

Je maakt niets aannemelijk. Ik stip wat punten aan om jou te helpen en je begint te tieren en te beledigen.

Ik heb geen kritiek op de katholieke Kerk afgewezen of aangenomen, althans dat was niet mijn intentie. Ik heb er slechts keer op keer op gewezen dat jij jouw geloof moet laten staan op eigen benen. Je vergeet steeds dat dit jouw topic is met jouw vraag over hoe te evangeliseren onder katholieken. Ik als katholiek hoef geen argumenten aan te dragen en nee, ik laat mij dus niet verlijden in een potje apologetiek. In het verleden vaak gedaan en zeer bedreven in. Maar daar gaat dit topic niet om. Spijtig dat je niet in staat bent om in je eigen topic ontopic te blijven.
« Laatst bewerkt op: februari 21, 2013, 09:36:36 pm door Thorgrem »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: februari 21, 2013, 09:42:14 pm »
Modbreak:
Dicht.

Graag wijs ik op het volgende uit de faq (forumgedrag):

Spreek niet respectloos over kerkverbanden en ambtsdragers.
Het betitelen van de RKK als 'poppenkast' valt daar duidelijk niet onder.