Wat is je definitie van paranormaal?
Wanneer je deze definitie hanteert
"Met paranormale verschijnselen worden bovennatuurlijke verschijnselen aangeduid, daarmee aangevend dat de verschijnselen niet wetenschappelijk verklaard kunnen worden,
of ook bovenzintuiglijke verschijnselen, om aan te geven dat de verschijnselen niet met de normale zintuigen waargenomen worden."
dan valt het ervaren van de liefde van God daar ook onder. Wanneer je de Heilige Geest ontvangen hebt, is dat ook een vorm van 'paranormaal begaafd zijn'.
De bijbel heeft het over de Geest van God en over boze geesten. Het 'onderscheiden der geesten' is een belangrijke gave. Voor mij komt dat ruwweg neer op: dat wat je dichter bij God brengt, is van de Geest van God. Dat wat je verder bij God vandaan zuigt, komt van een duivelse geest. Er zijn genoeg dingen die je kunt doen/laten zonder dat dat invloed heeft op jouw relatie met God.
Maar wat je dichter bij God brengt of juist verder vandaan zuigt, dat kan voor de ene christen iets heel anders zijn van voor een andere christen. De uitspraak: 'Harry Potter is slecht voor christenen' is imho veeel te kort door de bocht. Maar een waarschuwing mag best.
Een sterke waarschuwing tegen alles dat mogelijk occult is, is imho strijdig met Gods belofte: Ik ben ervan overtuigd dat dood noch leven, engelen noch machten noch krachten, heden noch toekomst, hoogte noch diepte, of wat er ook maar in de schepping is, ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die hij ons gegeven heeft in Christus Jezus, onze Heer. " (Paulus in Rom 8 ).
Wanneer je in Christus bent, trekt de duivel je niet zomaar van God af. Een christen mag vrij zijn. Ik zie het krampachtig uit de buurt blijven van mogelijk occulte dingen als een vorm van een juk.
Los van de vraag of het occult is, kun je je evengoed afvragen of het lezen/kijken van Harry Potter/de smurfen nou zo nuttig is voor een christen, maar dat is een andere vraag.
Edit: ik haal 2 draden door elkaar, da's duidelijk. Maar 't ligt voor mij zo dicht bij elkaar dat ik mijn reactie hier maar laat staan... Occultisme - paranormaal begaafd zijn - paranormaal bezeten zijn - directe aanwijzingen van de Heilige Geest krijgen; het is allemaal 'bovennatuurlijk'.
Meer ontopic: wanneer iemand ongevraagd iets extra's voor je doet, uit liefde, dan kun je daar best de hand van God in zien. Ik denk dat Zijn liefde vaak tot uiting komt in heel alledaagse dingen.
God leidt zijn gemeente op aarde. 1 van de dingen is het naar elkaar omzien, elkaar tot hand en voet zijn. God belooft zijn kinderen hulp in de vorm van de Heilige Geest.