Auteur Topic: paranormaal begaafd of liefde van God  (gelezen 3246 keer)

fotosynthese

• Bekijk profiel
paranormaal begaafd of liefde van God
« Gepost op: februari 21, 2013, 08:45:47 am »
Beste mensen,

Mijn vriendin heeft voor mij een cd-tje gebrand met mijn favoriete muziek.Ik was een nummer vergeten, maar zonder dat ze dit wist heeft ze die erbij gedaan. Er was nog tijd over op de cd en daarom heeft ze die erbij gezet. Ik vind dat erg lief van haar. Ik zei tegen haar: "hoe wist je dat ik dit liedje graag erbij wilde hebben". Ik zei met een knipoog: "Je bent toch niet paranormaal begaafd".....
Ze zei: "Nee ik ben tegen het paranormale want dan laat jij je in met duistere machten. Ik noem het de liefde voor jou die ik van God meekrijg. Nou dat vond ik heel mooi en moest een traantje wegpinken.
Mijn vraag blijft echter. Wanneer weet je of het de liefde van God betreft of dat het een paranormaal iets is ? Waar ligt de scheidslijn ? Ik vind dat grenzen vaak heel vaag worden gehouden en dan weet je niet wanneer je met het occulte te maken heb.
Vriendelijke groeten,
Fotosynthese
« Laatst bewerkt op: februari 21, 2013, 08:56:53 am door fotosynthese »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 21, 2013, 09:19:23 am »
Wat is je definitie van paranormaal?
Wanneer je deze definitie hanteert
"Met paranormale verschijnselen worden bovennatuurlijke verschijnselen aangeduid, daarmee aangevend dat de verschijnselen niet wetenschappelijk verklaard kunnen worden,
of ook bovenzintuiglijke verschijnselen, om aan te geven dat de verschijnselen niet met de normale zintuigen waargenomen worden.
"
dan valt het ervaren van de liefde van God daar ook onder. Wanneer je de Heilige Geest ontvangen hebt, is dat ook een vorm van 'paranormaal begaafd zijn'.

De bijbel heeft het over de Geest van God en over boze geesten. Het 'onderscheiden der geesten' is een belangrijke gave. Voor mij komt dat ruwweg neer op: dat wat je dichter bij God brengt, is van de Geest van God. Dat wat je verder bij God vandaan zuigt, komt van een duivelse geest. Er zijn genoeg dingen die je kunt doen/laten zonder dat dat invloed heeft op jouw relatie met God.
Maar wat je dichter bij God brengt of juist verder vandaan zuigt, dat kan voor de ene christen iets heel anders zijn van voor een andere christen. De uitspraak: 'Harry Potter is slecht voor christenen' is imho veeel te kort door de bocht. Maar een waarschuwing mag best.

Een sterke waarschuwing tegen alles dat mogelijk occult is, is imho strijdig met Gods belofte: Ik ben ervan overtuigd dat dood noch leven, engelen noch machten noch krachten, heden noch toekomst, hoogte noch diepte, of wat er ook maar in de schepping is, ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die hij ons gegeven heeft in Christus Jezus, onze Heer. " (Paulus in Rom 8 ).
Wanneer je in Christus bent, trekt de duivel je niet zomaar van God af. Een christen mag vrij zijn. Ik zie het krampachtig uit de buurt blijven van mogelijk occulte dingen als een vorm van een juk.

Los van de vraag of het occult is, kun je je evengoed afvragen of het lezen/kijken van Harry Potter/de smurfen nou zo nuttig is voor een christen, maar dat is een andere vraag.

Edit: ik haal 2 draden door elkaar, da's duidelijk. Maar 't ligt voor mij zo dicht bij elkaar dat ik mijn reactie hier maar laat staan... Occultisme - paranormaal begaafd zijn - paranormaal bezeten zijn - directe aanwijzingen van de Heilige Geest krijgen; het is allemaal 'bovennatuurlijk'.

Meer ontopic: wanneer iemand ongevraagd iets extra's voor je doet, uit liefde, dan kun je daar best de hand van God in zien. Ik denk dat Zijn liefde vaak tot uiting komt in heel alledaagse dingen.
God leidt zijn gemeente op aarde. 1 van de dingen is het naar elkaar omzien, elkaar tot hand en voet zijn. God belooft zijn kinderen hulp in de vorm van de Heilige Geest.
« Laatst bewerkt op: februari 21, 2013, 11:05:00 am door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

callista

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 21, 2013, 05:10:12 pm »

quote:

fotosynthese schreef op 21 februari 2013 om 08:45:
Beste mensen,

Mijn vriendin heeft voor mij een cd-tje gebrand met mijn favoriete muziek.Ik was een nummer vergeten, maar zonder dat ze dit wist heeft ze die erbij gedaan. Er was nog tijd over op de cd en daarom heeft ze die erbij gezet. Ik vind dat erg lief van haar. Ik zei tegen haar: "hoe wist je dat ik dit liedje graag erbij wilde hebben". Ik zei met een knipoog: "Je bent toch niet paranormaal begaafd".....
Ze zei: "Nee ik ben tegen het paranormale want dan laat jij je in met duistere machten. Ik noem het de liefde voor jou die ik van God meekrijg. Nou dat vond ik heel mooi en moest een traantje wegpinken.
Mijn vraag blijft echter. Wanneer weet je of het de liefde van God betreft of dat het een paranormaal iets is ? Waar ligt de scheidslijn ? Ik vind dat grenzen vaak heel vaag worden gehouden en dan weet je niet wanneer je met het occulte te maken heb.
Vriendelijke groeten,
Fotosynthese

dit verhaal wat jij hier vertelt vind ik eigenlijk niet zo bijzonder.
het is lief dat ze dat liedje er ook bij heeft gezet.
dat betekent dat ze zich in jou verdiept heeft of zich met jou verbonden voelt.

ik weet ook precies de muzieksmaak van mijn man, alhoewel mijn muzieksmaak totaal anders is.
heeft niets met paranormaal te maken.

sommige mensen hebben inderdaad paranormale gaven - zoals helderziendheid, heldervoelendheid of helderhorendheid, niet te verwarren met de commerciële TV uitzendingen, waar het meestal om illusionisten en cold reading gaat.

dieren hebben dat ook: velen voelen onweer naderen en als ik bezoek krijg weten mijn katten dat al van tevoren, omdat mijn gedrag dan anders is dan gewoonlijk.
bovendien voelen veel dieren ook de gemoedstoestand van mensen aan.
tc.

heel normaal dus - heeft niets met duisternis, occult of whatever te maken.

bovendien heeft het woord occult bij veel christenen een negatieve connotatie en benoemen ze alles wat tegen hun religie ingaat occult, terwijl het gewoon 'verborgen' of 'mystiek' betekent.

sommigen gaan heel ver hierin  [slaan helemaal door] en vinden zelfs dat yoga, reiki, magnetiseren en acupunctuur daar ook onder vallen.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 21, 2013, 06:16:41 pm »
Mwoah, op zich vind ik ook dat yoga, reiki, magnetiseren, acupunctuur, osteopaten, mesotherapieen en holistische homeopathieen bedenkelijk zijn. Wil je dat 'echt' bedrijven, dan moet je de theorie in. En die theorie/levensbeschouwing/theologie heeft niets christelijks.

Er is meer tussen hemel en aarde. En ja, daar kun je door beinvloed worden. Dus wanneer je je verdiept in iets dat in wezen niet christelijk of zelfs onchristelijk is, dan is het verstandig om kritisch te zijn.

De bijbel staat vol met waarschuwingen. De duivel kan zich voordoen als een engel van het Licht en zo mensen bij God vandaan trekken. Dat kan prima via paranormale beinvloeding.
Maar aan de andere kant staan er ook bemoedigende dingen in de bijbel. Paulus reageert in 1 van zijn brieven op de kwestie 'wel of niet eten van tempelvlees'. Naar ik begrijp kon je in veel griekse steden alleen vlees kopen bij de tempelvleeshallen. Dat betrof steevast door de afgodenpriesters gezegend vlees. Riskant dus. Paulus' advies is heel nuchter: als je merkt dat het je bij God vandaan trekt, moet je het niet eten. Als je merkt dat 't geen problemen oplevert, dan is het prima. Tenzij je door jouw eten, het voorbeeld dat je geeft, weer anderen aan het twijfelen brengt. (1 kor 10:23-33)

Kijk op dezelfde manier naar goedbedoelde 'paranormale' gebeurtenissen: brengt het jullie dichter bij God: wees er blij mee. Voegt het niets toe, ga er dan ook niet naar op zoek. Wees kritisch op een nuchtere manier.
« Laatst bewerkt op: februari 21, 2013, 06:19:01 pm door elle »

callista

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 21, 2013, 07:17:29 pm »

quote:

elle schreef op 21 februari 2013 om 18:16:
Mwoah, op zich vind ik ook dat yoga, reiki, magnetiseren, acupunctuur, osteopaten, mesotherapieen en holistische homeopathieen bedenkelijk zijn. Wil je dat 'echt' bedrijven, dan moet je de theorie in. En die theorie/levensbeschouwing/theologie heeft niets christelijks.

de reguliere geneeskunde wel?

quote:

Er is meer tussen hemel en aarde. En ja, daar kun je door beinvloed worden. Dus wanneer je je verdiept in iets dat in wezen niet christelijk of zelfs onchristelijk is, dan is het verstandig om kritisch te zijn.

oosterse geneeswijzen - die al eeuwenoud zijn- zijn dus bedenkelijk?
m.a.w. alles wat niet christelijk is deugt niet?
een kritische houding is m.i. altijd gewenst, maar dat geldt ook voor christelijke zaken zoals b.v. sommige christelijke therapieën [denk ook aan homo healings] of  gebedsgenezers of bevrijdingspastoraat, om maar eens wat te noemen.

quote:

Wees kritisch op een nuchtere manier.

helemaal mee eens -blijf zelf nadenken.
 kwakzalvers vind je overal helaas.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 21, 2013, 07:33:48 pm »
Voor mij is de 'achterliggende gedachte' bij een geneesmethode behoorlijk relevant voor het bepalen of het wel of niet geschikt is voor mij.
Natuurlijk gelden dezelfde argumenten voor andere christenen, maar het is goed om daar op dezelfde manier nuchter mee om te gaan als bij het advies aan Paulus in 1 kro 10 (powervlees). Iets dat acceptabel is voor mij, is nog niet per se acceptabel voor een ander. Sterker nog, zelfs wanneer het mij niet schaadt, is het soms beter om iets niet te doen wanneer het anderen wel schaadt in hun geloof.

quote:

callista schreef op 21 februari 2013 om 19:17:
[...]

de reguliere geneeskunde wel?
In nederland niet, tenzij je een christelijke arts treft. Het verlichtingsdenken waaruit de huidige wetenschap/reguliere geneeskunde voortkomt, is per definitie a-theistisch. Maar dat betekent ook dat ze zich niet inlaten met niet-christelijke bovennatuurlijke/esotherische/anderszins ongrijpbare krachten, itt veel alternatieve methoden. Dat maakt de reguliere geneeskunde minder bedenkelijk.

quote:

oosterse geneeswijzen - die al eeuwenoud zijn- zijn dus bedenkelijk?
m.a.w. alles wat niet christelijk is deugt niet?
Natuurlijk zijn oosterse geneeswijzen bedenkelijk. Bij alles dat gestoeld is op een niet-christelijke levensovertuiging (taoisme, confusianisme, er zijn er vast meer) is het gezond om bedenkingen te hebben.

quote:

een kritische houding is m.i. altijd gewenst, maar dat geldt ook voor christelijke zaken zoals b.v. sommige christelijke therapieën [denk ook aan homo healings] of  gebedsgenezers of bevrijdingspastoraat, om maar eens wat te noemen.
Eens. De duivel kan zich voortdoen als een engel van het Licht. Niet alles dat goed of christelijk bedoeld is, is dat ook. Wanneer een therapie claimt dat het christelijk is, dan is dat na te gaan. Voor mij grofweg: brengt het je dichter bij God, dan is het ok, en anders kun je er beter bij wegblijven.
« Laatst bewerkt op: februari 21, 2013, 07:35:46 pm door elle »

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 22, 2013, 12:29:05 am »
Een uitspraak van Eugen Drewermann. Een katholieke theoloog en psychotherapeut:

quote:

"Immer wieder wurden in der Religionsgeschichte bestimmte Bewußtseinszustände, hervorgerufen durch Drogen, epileptoide Halluzinationen, mangelnde Versorgung bestimmter Hirnareale mit Sauerstoff, oder durch elektromagnetische Felder, als Manifestationen göttlicher Mächte und Gestalten gedeutet.
An dieser Stelle kann und muß die Neurologie heute das Werk der Aufklärung vollenden."

Steeds weer werden er in de loop van de geschiedenis der religie, bepaalde bewustzijnstoestenden, veroorzaakt door drugs, epileptische halusinaties, gebrek aan zuurstof in bepaalde hersenbereiken, als goddelijke machten en gedaanten geïnterpreteerd.
Op dit punt kan en moet der neurologie het werk der verlichting voleinden.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 22, 2013, 02:38:25 am »
.
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2013, 09:59:32 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Droppy

• solo christo
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 22, 2013, 10:24:17 am »
Wát een onzin allemaal. Maar goed, ik heb nu geen tijd en geen zin (maar vooral geen tijd, ik moet zo weg) om er dieper op in te gaan. Ooit kijkt iedereen hierop terug en lacht om zichzelf en om de  'reguliere' geneeskunde die dán middeleeuws zal blijken te zijn geworden.

Ik kom er later op terug. Vooral de homeopathie is allang kwantumfysisch te bewijzen en de werking van verdunning en potentiëring is allang in experimenten aangetoond.  Homeopathie is een heel zachtaardige en liefdevolle wijze van genezen, in tegenstelling tot veel reguliere invasieve middelen.  Ik wil daar "de duivel" helemaal niet bij halen, maar als het dan toch moet, dan steekt die "duivel" eerder in de barbaarse vergiftigende industriële middelen dan naar die van de natuur die God ons heeft gegeven. Maar óók dat niet, want een kind met diabetes gaat echt dood zonder insuline. Om maar een voorbeeld te noemen.  

Wát een nare onzin allemaal.

Met het paranormale is ook niks mis. Is de Liefde van God én een Gave.  Je moet alleen niet zelf daarnaar willen reiken/grijpen. Je hebt die gave of je hebt die niet.  En als je hem hebt, dan heb je die van God gekregen. En dan kun je daar soms of zelfs vaak veel goeds mee doen.
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2013, 10:34:29 am door Droppy »
....easy does it....

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 22, 2013, 11:18:15 am »

quote:

Droppy schreef op 22 februari 2013 om 10:24:
Met het paranormale is ook niks mis. Is de Liefde van God én een Gave.  Je moet alleen niet zelf daarnaar willen reiken/grijpen. Je hebt die gave of je hebt die niet.  En als je hem hebt, dan heb je die van God gekregen. En dan kun je daar soms of zelfs vaak veel goeds mee doen.

Of je hebt je 'gave' bijv. gekregen door een waarzeggende geest, zoals we lezen in Handelingen 16:16.
Ik zou dus zeker niet willen beweren dat al het paranormale een van God gekregen gave is.
Ik beweer ook niet het tegenovergestelde overigens, alsof alle alternatieve geneeswijzen bij voorbaat slecht zouden zijn.
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2013, 11:18:36 am door pyro »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 22, 2013, 11:25:15 am »
Goede morgen allemaal,

Mijn vrouw slaapt nog dus kan ik haar niet hinderen met even op het forum te kijken :-)
Paranormaal betreft alle buitenzintuigelijke waarnemingen die buiten G-d omgaan en zijn dus niet van G-d maar van de satan afkomstig. De Schrift waarschuwt ons hier veelvuldig voor om ons hiermee niet in te laten. Het is een van de zaken waar G-d van gruwelt.

Alle Magie (zwarte en witte) zijn dus gewoon duivels en dienen we in onze kerken niet  toe te laten.
Paranormaal heeft niets met alternatieve geneeswijzen te maken; immers de vergiftiging en symptoom bestrijding van onze medicijn gerichte industrie is even slecht en duivels als alternatieve geneeswijzen. Zolang er maar geen geesten worden opgeroepen voor de genezing. Dus medicijnmannen uit Afrika die demonen willen wegdansen is wel een vorm van afgoderij.

callista

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: februari 22, 2013, 11:38:11 am »

quote:

learsi schreef op 22 februari 2013 om 11:25:
Goede morgen allemaal,

Mijn vrouw slaapt nog dus kan ik haar niet hinderen met even op het forum te kijken :-)
Paranormaal betreft alle buitenzintuigelijke waarnemingen die buiten G-d omgaan en zijn dus niet van G-d maar van de satan afkomstig. De Schrift waarschuwt ons hier veelvuldig voor om ons hiermee niet in te laten. Het is een van de zaken waar G-d van gruwelt.

wat een complete nonsense....
indoctrinatie van de bijbel schrijvers. - om zich af te zetten tegen de andere heersende culturen destijds om een monopolie te verwerven.

quote:

Alle Magie (zwarte en witte) zijn dus gewoon duivels en dienen we in onze kerken niet  toe te laten.

daar heeft De Kerk ook wel voor gezorgd door de eeuwen heen.. :(

quote:

Paranormaal heeft niets met alternatieve geneeswijzen te maken; immers de vergiftiging en symptoom bestrijding van onze medicijn gerichte industrie is even slecht en duivels als alternatieve geneeswijzen. Zolang er maar geen geesten worden opgeroepen voor de genezing. Dus medicijnmannen uit Afrika die demonen willen wegdansen is wel een vorm van afgoderij.

er zijn paranormale genezers , maar alternatieve geneeswijzen hoeven inderdaad niet paranormaal te zijn.
verder zijn er zeer goede alternatieve geneeswijzes, waar veel mensen baat bij hebben.
anderzijds wordt er ook enorm geknoeid in de reguliere geneeskunde - voor geldelijk gewin: zoveel mogelijk medicijnen voorschrijven, die helemaal niet nodig zijn en/of vaak heel veel bijwerkingen hebben...alleen om de geneesmiddelen industrie te spekken.

de medicijnmannen uit Afrika proberen te genezen op hun manier -ook vaak met resultaat.
 Prima...zo is hun cultuur - respecteer dat liever.

zo kun je alles wel onder afgoderij plaatsen en afwijzen wat niet overeenkomt met jouw religie.

edit: ook goeiemorgen trouwens
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2013, 11:46:57 am door callista »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: februari 22, 2013, 12:23:43 pm »

quote:

callista schreef op 22 februari 2013 om 11:38:
daar heeft De Kerk ook wel voor gezorgd door de eeuwen heen.. :(

De christelijke kerk is geen synoniem voor bijbels......

quote:

de medicijnmannen uit Afrika proberen te genezen op hun manier -ook vaak met resultaat.
Prima...zo is hun cultuur - respecteer dat liever.

Niet alles moet je aannemen of overnemen omwille van de lieve vrede. De gebruiken van medicijnmannen in Afrika zijn ronduit demonisch, ze trachten demomen en boze geesten tevreden te stellen en houden.

quote:

zo kun je alles wel onder afgoderij plaatsen en afwijzen wat niet overeenkomt met jouw religie.

Niet mijn religie, maar geloof volgens de letterlijke Schrift, dat is wat anders.
Alles wat vertrouwd op iets anders dan G-d Zelf en buiten de Schrift omgaat is inderdaad afgoderij.

Zolderworm

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: februari 24, 2013, 05:26:23 pm »

quote:

fotosynthese schreef op 21 februari 2013 om 08:45:
Beste mensen,

Vriendelijke groeten,
Fotosynthese

Een scheidslijn is er uiteraard niet. God is onzichtbaar en niet hoorbaar. Als je erin gelooft kun je de resultaten van het werk van God alleen zien in de beschrijvingen in de bijbel of de schepping, of misschien in dingen die in je leven gebeuren. Maar je ziet God zelf nooit rechtstreeks. Daarom is God evenzogoed paranormaal als al het andere paranormale.
Het is ook totale nonsens om te beweren dat het paranormale altijd duister en slecht zou zijn. De paranormale wereld is niet anders dan de onze. Het enige verschil is dat zij niet rechtstreeks zichtbaar en niet rechtstreeks hoorbaar is. Al onze dierbaren gaan na hun overlijden naar de paranormale wereld, omdat de zogenaamde hemel evenzogoed een onderdeel is van de paranormale wereld. Ik heb jarenlang uittredingen gehad uit mijn lichaam, en heb daar in het paranormale vooral goede en mooie dingen en wezens aangetroffen.
Tato na vicikitsate