Auteur Topic: vrouwlijke dominee aangeraakt  (gelezen 13525 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Gepost op: februari 21, 2013, 08:01:09 pm »
Dag!

Dat kan ik niet over slaan. Ik heb een neef die is getrouwd met een vrouwlijke dominee die tevens een geaddopteerde Indonesche vrouw is van 35 jaar. Ze verteld haar verhaal, inclusief haar bekeringservaring in Andries van de EO:
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1326848

Hoe kijken jullie hier naar?
Een nieuwe start is een nieuw begin

callista

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 22, 2013, 11:04:47 am »

quote:

gaitema schreef op 21 februari 2013 om 20:01:
Dag!

Dat kan ik niet over slaan. Ik heb een neef die is getrouwd met een vrouwlijke dominee die tevens een geaddopteerde Indonesche vrouw is van 35 jaar. Ze verteld haar verhaal, inclusief haar bekeringservaring in Andries van de EO:

prachtig - kan me voorstellen dat je er trots op bent.
altijd verrassend een familielid op TV te zien.
ik kan de uitzending niet terugzien qua de vereiste instelling, maar heb wel wat artikelen over haar gelezen - ook waar ze zelf aan het woord was.
ik las iets over een schilderij, die heb ik ook gezien:
een boom met een maan erin getekend?
ging het daarom?

wel leuk Gait, zal jou wel aangesproken hebben. - een Boom... :)

ik vind het geweldig dat ook vrouwen preken in de kerken en snap niet waarom sommige kerken dit nog steeds afwijzen.
hoe meer hoe beter.

maar ja, de Kerk is altijd een mannenbolwerk geweest - helaas.
het wordt tijd daar daar verandering in komt.

en even terzijde, maar ik wil het toch noemen:
wat een super mooie vrouw.

nooit een dienst van haar bijgewoond?
zo niet, ga je dat nog doen?
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2013, 11:06:27 am door callista »

Droppy

• solo christo
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 22, 2013, 11:08:12 am »
Ik heb ook gekeken, alleen al omdat ik een fan van Knevel ben.  ;)

Ik vind haar een Dijk van een Vrouw! :ja:
....easy does it....

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 22, 2013, 11:26:55 am »

quote:

callista schreef op 22 februari 2013 om 11:04:
ik vind het geweldig dat ook vrouwen preken in de kerken en snap niet waarom sommige kerken dit nog steeds afwijzen.
hoe meer hoe beter.

G-d is er duidelijk over in de Schrift, de vrouw is ondergeschikt aan de man en hoort niet het woord te nemen in de kerk, laat staan voorganger te zijn. Het is onbijbels, hoe mooi de vruchten ervan ook lijken te zijn.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 22, 2013, 11:33:35 am »

quote:

gaitema schreef op 21 februari 2013 om 20:01:
Dag!

Hartstikke mooi. Daar zal je als familie best trots op zijn. :)

callista

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 22, 2013, 11:41:34 am »

quote:

learsi schreef op 22 februari 2013 om 11:26:
[...]

G-d is er duidelijk over in de Schrift, de vrouw is ondergeschikt aan de man en hoort niet het woord te nemen in de kerk, laat staan voorganger te zijn. Het is onbijbels, hoe mooi de vruchten ervan ook lijken te zijn.
ben ik even blij dat ik niet met jou getrouwd ben.... :9
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2013, 11:42:04 am door callista »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 22, 2013, 12:14:08 pm »

quote:

callista schreef op 22 februari 2013 om 11:41:

ben ik even blij dat ik niet met jou getrouwd ben.... :9
Mijn vrouw heeft er geen enkel probleem mee, omdat zij het eveneens in de Schrift lezen kan. Al dat emancipatie gedoe is niet van de Heer maar van satan, om het gezin te ondermijnen. Veel gedragsproblemen bij kinderen komen voort uit twee werkende ouders. Dat geldt ook voor files en werkloosheid.

Immers, trek van het aantal werklozen het aantal vrouwen zonder werk af, haal daar eveneens vanaf het aantal werkende vrouwen en er bestaat nagenoeg geen werkloosheid meer.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 22, 2013, 01:25:06 pm »
Dingen van God worden wel vaker voor dat van satan aangezien.
Ik deelde dit ook met een vol evangelische kring, en daar reageerde een broeder van me op het vallen in de Geest als duivels.
Maar ik kijk naar heel het verhaal.
Daarbij. Ik heb gelezen hoe de huiskerkbeweging begon. Een man werd genezen door Jezus. Zijn vrouw riep al haar bekenden uit het dorp bij één en getuigde er van. Zij werd de voorganger van de eerste huiskerkgemeente. Haar zoon begon het evangelie buiten het dorp te brengen en zo groeide de beweging dwars tegen de communistische verdrukking in.

Met de bijbel in de hand kraken onze herzens, maar God doet nou éénmaal wel vaker dingen anders dan verwacht. Beginnen met de joden bijvoorbeeld, maar dan toch maar heidenen toe laten tot de gemeente. We struikelen over Zijn acties.

Daarbij: de calvanistische kerken vind ik kwa structuur niet bepaald bijbels. Het is namelijk democratisch en de dominee is niet de oudste, dat zijn de ouderlingen namelijk. De dominee lijkt eerder op een onderwijzer en/of een profeet. Profetessen komen wel in de bijbel voor en ook vrouwlijke kringleiders.

Vaak zie je vanuit nature dat bepaalde mensen bepaalde dingen in de gemeente doen, wat bij hen ligt. Hoewel in de PKN vaak geen regels er over zijn, zijn kindernevendienstleiders of zondagsschoolleiders ook vaak vrouwen. Terwijl veel initiatiefnemers van vernieuwing in de kerk weer vaak vaders zijn en veel werk juist weer door vrijgezellen verzet worden, omdat ze er tijd voor hebben en zich geroepen voelen. Bijbelkringen worden echter weer door zowel mannen als vrouwen veel geleid. Het zit er allemaal in gebakken. Het is het aard van het beestje.

Een uitspraak van de Mariazusters:
"Heer ik begrijp U niet, maar ik vertrouw U."
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2013, 01:30:25 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 22, 2013, 01:31:03 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 22 februari 2013 om 11:33:
[...]

Hartstikke mooi. Daar zal je als familie best trots op zijn. :)
Ik wel in ieder geval  :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 22, 2013, 01:35:30 pm »

quote:

Droppy schreef op 22 februari 2013 om 11:08:
Ik heb ook gekeken, alleen al omdat ik een fan van Knevel ben.  ;)

Ik vind haar een Dijk van een Vrouw! :ja:

Ik moet zeggen, ik kende haar zo ook nog niet. Een geweldig verhaal!
Ik ken vooral haar man goed (logisch, want mijn neef). Hij schreef vandaag ook een schitterende getuigenis op facebook, dat mag ik wel met jullie delen:

Barmhartig of banghartig: niet of toch weer wel helpen...?

Vorig jaar had ik hier al eens verteld hoe ik op een zondagochtend stopte om een wild gebarende buitenlandse man te helpen. Achteraf bleek ik, zo was mijn en ook jullie vermoeden, gespaard voor een beroving of iets dergelijks.

Vanavond reed ik naar de voetbaltraining en zag in een oogwenk een bruine man met tassen bij de bushalte bij ons huis staan. Vijf seconden dacht ik: 'Ik rij door, moet opschieten om op tijd op het veld te staan.' Toen speelde het Barmhartige Samaritaansyndroom weer op. Blijkbaar werkt ie ook buiten de zondagen om... Dus keerde ik om. 'Twee minuutjes te laat kan nog wel', dacht ik.
Hoewel ik nooit met de bus ga en de bustijden niet ken, vroeg ik me af of er überhaupt nog wel een bus om na 19.00 uur rijdt in Ottoland (voor velen is het sowieso een openbaring dat er in ons gat openbaar vervoer is...).
De man sprak engels en klaagde dat er net een bus zomaar door reed. Ook een tweede bus (volgens mij had ik die gezien - een taxibusje) reed hem voorbij. 'Racism', zo vermoedde hij. De vorige keer ging er naar eigen zeggen wel een bus om dit tijdstip.
 Vroeg hem waar hij nu vandaan kwam. Bij 'een kind en vrouw een paar huizen verderop' in Ottoland. Hij wilde graag naar het station in Sliedrecht om vandaar met de trein naar zijn huis in Den Haag te gaan. De Barmhartige Samaritaan in mij was sinds mijn vorige ervaring wat minder warmhartig geworden. Meer achterdochtig: kan ik zonder risico een vreemde helpen? Ondertussen vroeg hij me, lichtelijk gefrustreerd, hem naar Sliedrecht te rijden. 'In name of humanity.' Ik mompelde nog dat ik een afspraak had om 19.30 uur (wat het ondertussen al was geworden). Na nog wat doorvragen kreeg ik helder bij wie in Ottoland hij was geweest - daardoor groeide mijn vertrouwen wat verder. 'That woman told me about Jesus' zei hij ook nog tussen neus en lippen door. Toen ik besefte dat die vrouw geen auto had om hem te helpen, kreeg de Bang-hartige Samaritaan meer moed. Vooruit, stap maar in.
In de auto rook ik een behoorlijke kegel en was nog niet helemaal 100% op mijn gemak. Ik begon een gesprekje. Hij bleek uit een Noord-Oost-Afrikaans land te komen. Nieuwsgierig vroeg ik hem waarom hij zei dat die vrouw hem over Jezus had verteld. Zij bleek hem een keer te hebben geholpen en daarna over haar geloof verteld en dat dat ook goed voor hem was. Maar daar wilde hij toch niet aan. Hij geloofde in 'humanity'. Er moest wel iets zijn, maar wat? Vermoedend dat hij vast in Afrika niet zo was opgevoed, vroeg ik hem naar zijn jeugd. In zijn vaderland waren ze allemaal moslim. Niet omdat dat een keuze was, maar omdat je zo geboren was.
We spraken verder over zijn land, de reden waarom hij gevlucht was (hij deed mee aan protesten tegen de regering en was bang om doodgeschoten te worden, zoals anderen al overkomen was) en wat hij nu deed. Hij woonde eerst in een dorpje in de buurt, maar nu in de grote stad. 'I don't like small villages. Some people are nice, but most of them are more conservative, especially against foreigners. But that's true all over the world." Ik kon hem eigenlijk geen ongelijk geven. Als ik wel eens hoor hoe er over buitenlanders gesproken wordt...
 Toen we Sliedrecht naderden, dacht ik: 'Misschien zie ik hem nooit meer, zal ik vertellen wie Jezus voor mij is?' Ach ja, nog maar een risicootje lopen dan. Dus hem verteld dat niet alleen die vrouw in Ottoland, maar ook ik in Jezus geloof. Christenen zijn echt geen betere mensen, ik ook niet, zo hield ik hem voor. Maar ik weet dat Hij mij vergeven heeft. En ieder mens vergeeft wat hij of zij ook ooit gedaan heeft. En dat Hij mij de kracht geeft om opnieuw te proberen het goede te doen. Zoiets. In ieder geval was het mijn kortste preek ooit...
 Bij het station vroeg ik of ik voor hem in de auto mocht bidden en dat mocht. Bij het afscheid nemen zei hij dat er misschien toch wel Iets moest zijn. Want elke keer als hij nood zat, kwam er iemand die iets met Jezus had, op zijn weg. Die vrouw in Ottoland en nu ik ook weer.
Een half uur later kwam ik aan bij de voetbal en had wat uit te leggen aan de trainer...
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2013, 01:37:00 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 22, 2013, 01:41:42 pm »

quote:

callista schreef op 22 februari 2013 om 11:04:
[...]

prachtig - kan me voorstellen dat je er trots op bent.
altijd verrassend een familielid op TV te zien.
ik kan de uitzending niet terugzien qua de vereiste instelling, maar heb wel wat artikelen over haar gelezen - ook waar ze zelf aan het woord was.
ik las iets over een schilderij, die heb ik ook gezien:
een boom met een maan erin getekend?
ging het daarom?

wel leuk Gait, zal jou wel aangesproken hebben. - een Boom... :)

Ik vind het geweldig dat ook vrouwen preken in de kerken en snap niet waarom sommige kerken dit nog steeds afwijzen.
hoe meer hoe beter.

Een mooie vrouw hé? :)

Tja, de bijbel schrijft bepaalde dingen die verschillend opgevat worden, dat levert wat verwarring op in de kerken.

Ik ben niet in haar diensten geweest.
Ze wonen wat ver weg, daardoor kom ik er nooit.. Ik zou een paar uur met de auto onderweg zijn. Wel hoop ik dat ze nog eens in onze gemeente zal preken. Zou me leuk lijken.

De boom is wel toepasselijk ja :)
Het ging vooral over haar leven, dat ze geaddopteerd was, hoe dat was, over hun geaddopteerde 4de kind ook. Daarnaast over hoe ze predikante werd en wat haar dreef, maar ook de eenzaamheid van het vak die ze ervaart en de moeilijke vragen waar je mee komt te zitten. Daarnaast de confrontatie door haar adoptiedochter met haar eigen verleden. De duistere sombere kant waar van ze zich erdoor bewust geworden is. Vandaar die maan in de boom in het schilderij. De schepping is mooi, zegt ze, maar die maan klopt niet. Zo kloppen er ook veel dingen niet in deze wereld.

Die schilderij vind ik zo ook sprekend en mooi. :)
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2013, 02:06:25 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: februari 22, 2013, 01:51:30 pm »
Op credible plaatste iemand op het zelfde wat ik met hen daar deelde het volgende:

In Handelingen 18:26 lees je bijvoorbeeld dat Priska en Aquilla beiden onderwijs gaven aan Apollos. En in Titus 2:3 worden vrouwen aangemoedigd om goede onderwijzers te zijn.

Dus er komen profetessen en vrouwlijke onderwijzers voor in het nieuwe testament. Aangezien de ouderling de oudste van de gemeente is, lijkt het ambt van de dominee vooral onderwijs en het profeteren van Gods evangelie te zijn, dus toegestaan voor vrouwen, strikt genomen.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: februari 22, 2013, 04:12:09 pm »

quote:

gaitema schreef op 22 februari 2013 om 13:51:
Op credible plaatste iemand op het zelfde wat ik met hen daar deelde het volgende:

In Handelingen 18:26 lees je bijvoorbeeld dat Priska en Aquilla beiden onderwijs gaven aan Apollos. En in Titus 2:3 worden vrouwen aangemoedigd om goede onderwijzers te zijn.

Dus er komen profetessen en vrouwlijke onderwijzers voor in het nieuwe testament. Aangezien de ouderling de oudste van de gemeente is, lijkt het ambt van de dominee vooral onderwijs en het profeteren van Gods evangelie te zijn, dus toegestaan voor vrouwen, strikt genomen.

Een dominee/voorganger is een herder, niet meer en niet minder.
De Schrift leert juist dat G-d niet al Zijn gaven van de Heilige Geest schenkt aan 1 persoon (voorganger) maar juist aan de hele gemeente tbv de gemeente.

Dus de bediening van een herder is geheel iets anders dan een bediening van profeet.
Profeten komen in de Shrift ook als vrouw voor, dat is juist. Leraren kan ik mij zo niet voor de geest halen. Heb je en voorbeeld waarop je doelt?

Naar mijn mening ben je als kerklid zelf ook mede schuldig als je accepteert dat eenvrouw de voorganger is in je kerk-gemeente. Daar zou denk ik een duidelijke grens moeten liggen, die we niet moeten overschrijden. De Schrift is er geheel duidelijk in dat vrouwen hun mond dienen te houden in de kerk-gemeente.

Hierin kan de gelovige christen wederom kiezen:
- Kiezen voor de onbijbelse wereldse maatstaven en regels en conform deze wereld worden.
- Kiezen voor de bijbelse maatstaven van het Woord van G-d en die volgen, tegen de regels van deze wereld in.

Mbt Handelingen 18:
Je scheert hier denk ik te gemakkelijk een voorganger over dezelfde kam als een echtpaar dat het evangelie uitlegt. mijns inziens een wezenlijk verschil.
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2013, 04:18:44 pm door learsi »

Droppy

• solo christo
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: februari 22, 2013, 05:38:13 pm »
De getuigen uit eerste hand van Christus'opstanding waren vrouwen. God koos er dus voor om juist vrouwen te gebruiken als eerstehands getuigen.

De plicht en het voorrecht van het getuigen van Christus staat in Gods koninkrijk m.i. open voor iedere gelovige. Zonder onderscheid.  En naar mijn mening ook als voorganger.

Het zijn in mijn ogen bepaalde mannelijke bijbelschrijvers die een andere voorstelling van zaken hebben willen geven. De bijbel is nog altijd geschreven door mensen. Weliswaar geinspireerd door God, maar als mens zijn ze absoluut niet verschoond van gebreken en kleinzieligheid.

Ten diepste is m.i. iedere mens androgyn.  Een vrouw is net zo mannelijk als dat een man vrouwelijk is. In de bijbel staat ook vermeld dat er in de hemel geen huwelijken meer worden voltrokken....
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2013, 05:45:27 pm door Droppy »
....easy does it....

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: februari 22, 2013, 05:44:23 pm »

quote:

gaitema schreef op 22 februari 2013 om 13:31:
[...]

Ik wel in ieder geval  :)
Mooi. Het is toch geweldig om zo'n bevlogen dominee in de familie te hebben. Daar valt nog eens goed mee te praten op een verjaardag. En ik kan me zo voorstellen dat je zo nu en dan geestelijke raad kan vragen als je dat nodig hebt. De lijntjes zijn kort.