Auteur Topic: vrouwlijke dominee aangeraakt  (gelezen 31044 keer)

Peter68

• Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #100 Gepost op: februari 24, 2013, 11:24:49 pm »

quote:

learsi schreef op 24 februari 2013 om 22:45:
[...]

Zoals eerder de vraag aan jou gesteld door mij:
-Welk soort werk vind jij dan voor de vrouw iets waarin ze onderdanig kan zijn aan de man?
-De vrouw hoort onderdeel te zijn van het gezin, dus man als hoofd, vrouw als zijn wederhelft en evt. kinderen. De man hoort te werken voor het gezin, de vrouw hoort te zorgen voor haar man/gezin.

De man hoort... en de vrouw hoort... Hebben we het dan niet gewoon over traditie of kerkleer? Mijn moeder was in elk geval altijd thuis vroeger maar dat is voor mij geen maatstaf. Elke keer als ik probeer te achterhalen waar je leest in de Bijbel dat een vrouw niet mag werken stel je een wedervraag terwijl ik gewoon benieuwd ben naar je zienswijze in dezen.

Bovendien wat nu als je als man lichamelijk niet in staat bent om te werken voor je gezin, wat dan te doen?
Kortom ik zie geen Bijbelse motivatie voor je beweringen.

Wat mij betreft mag een vrouw elk werk doen dat binnen haar mogelijkheden ligt. Daar kun je ook als gezin toch afspraken over maken. Zo ken ik gezinnen waarvan zowel de man als de vrouw werken. De man 's morgens en de vrouw 's middags. Er is dus altijd iemand om de kinderen op te vangen en te (op) voeden. Dit kan prima zonder dat het de verhoudingen die in Bijbel staan beschreven aantast.

Droppy

• solo christo
    • Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: februari 24, 2013, 11:25:20 pm »

quote:

gaitema schreef op 24 februari 2013 om 23:11:
[...]

Ik ga dit dus niet lezen na je botte opmerking over mensen die kerken en gemeentes bezoeken, zoals de domina waar ik mee begon met haar gemeente  :nee: .
Dat overigens een gemeente vol van jonge gezinnen is.
Párdon?  Ik heb niets dan goeds gezegd over de dominee.  Ik weet níet waar je het over hebt.
....easy does it....

Droppy

• solo christo
    • Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: februari 24, 2013, 11:27:50 pm »

quote:

[message=375017,noline]

Nou, dan begin je toch een eigen kerk? Dit vind ik altijd zo'n leeg naïef gezwets.
Wat wil je hier mee beweren? Dat we allemaal door de duivel bezeten zijn? Is dat wat je bedoelt?
Waar begon ik nu mee?

Waar begon ik nu mee?

Is jullie opgevallen dat ze haar moeder, halfbroers en -zussen inmiddels weer gevonden hebben?

Nee zeker?

Ik heb dat echt getypt!

Heb je mijn antwoord op dat bericht zeker niet gelezen?

Beetje kleinzielig hoor, hoe je nu reageert.

Maar goed, ik stel jou dezelfde vraag: waar begon jij nu mee? Kijk eens goed terug dan?

Juist. Daar begon je mee. En daar zijn we ook mee geeindigd. Tenzij je eigenlijk liever had wilen horen dat het niet kon wat de vrouw van jouw neef doet, maar ik ben ervan uit gegaan dat je oprecht was.  En ik vind het een Prachtvrouw die goed werk doet. En die  - voor zover in de uitzending naaar voren kwam - oprecht is en eerlijk.
« Laatst bewerkt op: februari 24, 2013, 11:42:23 pm door Droppy »
....easy does it....

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: februari 24, 2013, 11:40:09 pm »
Me begon iets niet aan te staan en ik heb inmiddels al wel gevonden waar het hem op vast zit, voor de liefhebbers, wat bronvermelding:
http://www.vergadering.nu/boekquispel-thomas.htm

Nadrukkelijk staat hierin dat Quinspel niets moet hebben van Paulus, om maar te beginnen en dat het Thomas Evangelie een andere Jezus precenteerd dan die van de bijbel, waarbij de term "gnostiek" veel valt en wel degelijk vergelijkingen geboden wordt met de bronnen waar ik o.a. uit citeerde.

esoterisch en gnostisch, ze kwamen samen voor in de Nag Hammidi rollen.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: februari 24, 2013, 11:42:44 pm »

quote:

Droppy schreef op 24 februari 2013 om 23:25:
[...]

Párdon?  Ik heb niets dan goeds gezegd over de dominee.  Ik weet níet waar je het over hebt.
Je schreef zelf zeer negatief over kerkmensen, omdat (niet Learsi) maar ik in alle vriendelijkheid je zei wat ik gelezen heb en er uit haal.

Droppy

• solo christo
    • Bekijk profiel
« Reactie #105 Gepost op: februari 24, 2013, 11:43:38 pm »
Wat was jouw motief eigenlijlk, om hier de vrouw van je neef te exposeren? Had je liever een veroordeling gelezen?
....easy does it....

Droppy

• solo christo
    • Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: februari 24, 2013, 11:48:58 pm »

quote:

gaitema schreef op 24 februari 2013 om 23:42:
[...]

Je schreef zelf zeer negatief over kerkmensen, omdat (niet Learsi) maar ik in alle vriendelijkheid je zei wat ik gelezen heb en er uit haal.

Je begint te lezen op de manier die learsi voorstaat.  Ik schrijf helemaal niet negatief over kerkmensen. Er werd aangereikt "daar win je geen zieltjes mee", en ik heb geantwoord dat dat ook niet hoeft, omdat de mensen, zowel vrouwen als mannen,  die zich niet in het rollenpatroon van een dogmatische kerkleer laten dwingen, nou eenmaal ook niet in die kerk zitten, maar evengoed wel kinderen van God zijn.

Of je het nu wilt horen of niet, een (al of niet groot) deel van de gemeente waarvan veel christenen zeggen deel uit te maken of te willen uitmaken, zitten niet in de kerk. Dat zijn wel je broeders en zusters in de toekomende wereld.
« Laatst bewerkt op: februari 24, 2013, 11:52:05 pm door Droppy »
....easy does it....

Droppy

• solo christo
    • Bekijk profiel
« Reactie #107 Gepost op: februari 24, 2013, 11:50:44 pm »

quote:

gaitema schreef op 24 februari 2013 om 23:40:
Me begon iets niet aan te staan en ik heb inmiddels al wel gevonden waar het hem op vast zit, voor de liefhebbers, wat bronvermelding:
http://www.vergadering.nu/boekquispel-thomas.htm

Nadrukkelijk staat hierin dat Quinspel niets moet hebben van Paulus, om maar te beginnen en dat het Thomas Evangelie een andere Jezus precenteerd dan die van de bijbel, waarbij de term "gnostiek" veel valt en wel degelijk vergelijkingen geboden wordt met de bronnen waar ik o.a. uit citeerde.

esoterisch en gnostisch, ze kwamen samen voor in de Nag Hammidi rollen.
Exoterisch zowel als esoterisch zul je bedoelen. Of gnostisch zowel als canonniek.   Zowel de boeken uit de bijbel als de gnostische boeken komen inderdaad samen voor in de Nag Hammadi geschriften.
....easy does it....

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #108 Gepost op: februari 24, 2013, 11:55:24 pm »
Verder heb ik heel duidelijk aangegeven hoe ik hier tegen aan kijk.

De kerken zijn niet naar het model van Gods ordening, maar dat neemt niet weg dat God dat wel degelijk in onze gevestigde modellen Zijn werk kan doen.

Ik laat dus de teksten van Paulus in ere, wat hij schrijft en de natuur in ere hoe God het schept in de rangorde God via Jezus via man naar vrouw, in de Heilige Geest.  Daarbij zie ik bepaalde geestelijke gaven die voor alle gelovigen (zowel vrouwen en mannen) zijn toebedeeld en dat de harmonie tussen kerkeraad en voorganger hierin naar mijn inzichten zelfs binnen deze lijnen van Boven (en de scheppingsorde)  via een vrouwlijke domina naar de gemeente kan komen.
De gaven profeet en leraar via haar en dat van de herder via de kerkeraad. Al begrijp ik het bezwaar van Learsi, door haar voor de herder te zien.

Maar daarbij ook nog dat ik Gods plan niet kan ontvouwen. Het is nu allemaal verstandelijk beredeneerd en het verstand van een mens is beperkt en op dit vlak vraag ik me wel af of God nou wel zo werkt.

Waarom?
Dat begon dus met de huiskerkbeweging van China. De eerste huiskerkgemeente werd bij één geroepen door de vrouw van een man die door Jezus genezen was. Omdat zij nu als enige in het gezin het evangelie echt kende (geleerd van een Noorse zendeling voor de communistische opmars) was zij de voorganger, voor haar zoon als evangelist deze beweging in de omgeving rond bracht.

Het is dan ook wel weer logisch, dat God hier haar gebruikte.
Hij is God en aan Hem is alles toe vertrouwd.

Zonder dus Paulus' onderricht aan de kant te schuiven.
Het is dan dus vandaar die Mariazusters:
Heer ik begrijp U niet, maar ik vertrouw U.
« Laatst bewerkt op: februari 24, 2013, 11:58:40 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #109 Gepost op: februari 25, 2013, 12:06:26 am »

quote:

Droppy schreef op 24 februari 2013 om 23:48:
[...]

Je begint te lezen op de manier die learsi voorstaat.  Ik schrijf helemaal niet negatief over kerkmensen. Er werd aangereikt "daar win je geen zieltjes mee", en ik heb geantwoord dat dat ook niet hoeft, omdat de mensen, zowel vrouwen als mannen,  die zich niet in het rollenpatroon van een dogmatische kerkleer laten dwingen, nou eenmaal ook niet in die kerk zitten, maar evengoed wel kinderen van God zijn.

Of je het nu wilt horen of niet, een (al of niet groot) deel van de gemeente waarvan veel christenen zeggen deel uit te maken of te willen uitmaken, zitten niet in de kerk. Dat zijn wel je broeders en zusters in de toekomende wereld.

Die toon is ingezet vanwege je Duuuhh reactie tegen over me. Dan weet ik al hoe laat het is. Vervolgens zeg je ook nog: "begin  eerst maar dit te lezen voor je mij verteld wat ik voor dat van God moet aan zien."
Terwijl ik gewoon tegen je zeg wat ik geloof.

Daarmee is voor mij de kous af. Als je dan ook nog alle kerken over één kam scheert en volledig het werk van Paulus bewust negeert met wazige argumentaties, dan word ik dus wantrouwig. Had je maar gezegd: "ik denk dat je het zo moet zien", maar je doet alsof dit de absolute gestaafde waarheid is en dat wij bewust een bepaalde bewijslast aan de kant hebben geschoven..

Een sfeer van verwijten, terwijl ik je niet negatief benaderd had.

Dus, laat maar.

Het is helder.
« Laatst bewerkt op: februari 25, 2013, 12:06:58 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #110 Gepost op: februari 25, 2013, 12:07:59 am »
Wat mij betreft, einde discussie.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #111 Gepost op: februari 25, 2013, 02:52:07 pm »
Zo zie je maar weer Dropje, de pot verwijt de ketel.
De verkeerde opmerkingen van een ander zie je wel, maar die van jezelf zie je niet. Heel menselijk overigens, maar laat het voor jou een leermoment zijn.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #112 Gepost op: februari 25, 2013, 05:36:57 pm »
Ik ben er ook niet meer geïrriteerd verder over.
Het is gewoon een teken aan de wand dat we beter over wat anders kunnen beginnen. :)

Droppy

• solo christo
    • Bekijk profiel
« Reactie #113 Gepost op: februari 26, 2013, 06:11:21 pm »

quote:

gaitema schreef op 25 februari 2013 om 17:36:
Ik ben er ook niet meer geïrriteerd verder over.
Het is gewoon een teken aan de wand dat we beter over wat anders kunnen beginnen. :)
Hey Gait, ik wil je wel even zeggen dat het niet de bedoeling was om je te kwetsen. Dus sorry als er een andere indruk is ontstaan.
« Laatst bewerkt op: februari 26, 2013, 06:44:54 pm door Droppy »
....easy does it....

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #114 Gepost op: februari 26, 2013, 07:10:22 pm »

quote:

Droppy schreef op 24 februari 2013 om 18:34:
Dit is wat mensen ervan hebben gemaakt. Zie gen.1. Man en vrouw zijn beiden zelfstandig uit God geschapen.
Bedoel je te zeggen dat de vrouw in Genesis zonder leiding is geschapen; en het gezin zonder gezag??

quote:

Jezus zei: Heb uw naaste lief gelijk uzelf en God boven alles.  That's it.

Bedoel je te zeggen dat er tussen naasten geen orde en geen gezagsverhoudingen zijn  geschapen?
Bedoel je te zeggen dat de man onderdanig zal zijn aan de vrouw zoals de vrouw onderdanig zal zijn aan de man?
Heeft God onderdanig zijn ook invloed op hoe je omgaat met wat God doet zeggen in Zijn Woord?

quote:

Heeft niks met man of vrouw te maken. In een partnerschap, van welke aard ook, zullen beiden goed naar de ander moeten luisteren.
Heeft het goed naar elkaar moeten luisteren, iets te maken met gezagsverhoudingen? Is de relatie ouder-kind een partnerschap?

quote:

Dat is naar mijn mening de afgrijselijkste leugen die de geinstitutionaliseerde kerk óóit heeft verzonnen. "NIEMAND komt door de vader dan door MIJ". Dat zei Jezus. En de vrouw gaat dus niet door haar man tot de Vader, maar rechtstreeks door Christus.

Ik geloof niet dat ook maar één christen met de verhelijking bedoelt te zeggen dat de vrouw niet tot Christus kan komen dan door de man. Ik kan me voorstellen dat jij dat anders ziet omdat je spreekt van de "afgrijselijskte leugen". Maar stel dat ik gelijk zou hebben, wat zegt dat dan over je opmerking van afgrijselijkste leugen? Misschien is juist die afgrijselijkheid wel een signaal dat je iets helemaal verkeerd interpreteert.

Als dat waar zou mogen zijn, dan hebben we een groot doel bereikt: de afgrijselijkste leugen die de geinstitutionaliseerde kerk óóit heeft verzonnen, is weggenomen ! Dat zou dan reden geven tot dankbaarheid.

Of anders gezegd: ik neem aan dat je de vergelijking overneemt en extrapoleert en daarmee de onjuistheid ervan aantoont omdat geen enkele christen die consequentie in die vergelijking doortrekt. Maar dan zou het wel nuttig zijn om dat te benoemen, in plaats van in termen van de meest afgrijselijke leugen te spreken, die ooit door kerken is verzonnen.

quote:

Als je bedoelt dat de kerkleugen dan gemakkelijker in het menselijke verstand wordt ingeprent, dan ben ik het met je eens.  Doch een mens kan geen twee heren dienen. Ook -zelfs -  een vrouw niet  ;)
Dat zie je m.i. toch niet helemaal juist. Om precies te zijn misbruik je een geestelijke tekst om het wereldlijke gezag te ondermijnen. Maar God is geen God van revolutie, maar van orde. Als je nu zelf consequent zou zijn dan zou je zeggen: "de keizer en de koning en de meester worden door de christenen verworpen, want ze dienen een andere Heer. Iets anders leren is een afgrijselijke leugen."
Wat denk je? Ik geef je graag de gelegenheid om te reageren voor ik hierop verder inga.

quote:

Ik laat het hierbij  ;)
Misschien is er toch nog een reactie mogelijk? Ik wil graag je standpunt beoordelen in de juiste context, en niet teveel vanuit jouw concrete beantwoording, dingen een eigen leven laten leiden.

Droppy

• solo christo
    • Bekijk profiel
« Reactie #115 Gepost op: februari 26, 2013, 07:58:26 pm »

quote:

small brother schreef op 26 februari 2013 om 19:10:
[...]

Bedoel je te zeggen dat de vrouw in Genesis zonder leiding is geschapen; en het gezin zonder gezag??

[...]

Bedoel je te zeggen dat er tussen naasten geen orde en geen gezagsverhoudingen zijn  geschapen?
Bedoel je te zeggen dat de man onderdanig zal zijn aan de vrouw zoals de vrouw onderdanig zal zijn aan de man?
Heeft God onderdanig zijn ook invloed op hoe je omgaat met wat God doet zeggen in Zijn Woord?

[...]

Heeft het goed naar elkaar moeten luisteren, iets te maken met gezagsverhoudingen? Is de relatie ouder-kind een partnerschap?

[...]

Ik geloof niet dat ook maar één christen met de verhelijking bedoelt te zeggen dat de vrouw niet tot Christus kan komen dan door de man. Ik kan me voorstellen dat jij dat anders ziet omdat je spreekt van de "afgrijselijskte leugen". Maar stel dat ik gelijk zou hebben, wat zegt dat dan over je opmerking van afgrijselijkste leugen? Misschien is juist die afgrijselijkheid wel een signaal dat je iets helemaal verkeerd interpreteert.

Als dat waar zou mogen zijn, dan hebben we een groot doel bereikt: de afgrijselijkste leugen die de geinstitutionaliseerde kerk óóit heeft verzonnen, is weggenomen ! Dat zou dan reden geven tot dankbaarheid.

Of anders gezegd: ik neem aan dat je de vergelijking overneemt en extrapoleert en daarmee de onjuistheid ervan aantoont omdat geen enkele christen die consequentie in die vergelijking doortrekt. Maar dan zou het wel nuttig zijn om dat te benoemen, in plaats van in termen van de meest afgrijselijke leugen te spreken, die ooit door kerken is verzonnen.

[...]
Dat zie je m.i. toch niet helemaal juist. Om precies te zijn misbruik je een geestelijke tekst om het wereldlijke gezag te ondermijnen. Maar God is geen God van revolutie, maar van orde. Als je nu zelf consequent zou zijn dan zou je zeggen: "de keizer en de koning en de meester worden door de christenen verworpen, want ze dienen een andere Heer. Iets anders leren is een afgrijselijke leugen."
Wat denk je? Ik geef je graag de gelegenheid om te reageren voor ik hierop verder inga.

[...]

Misschien is er toch nog een reactie mogelijk? Ik wil graag je standpunt beoordelen in de juiste context, en niet teveel vanuit jouw concrete beantwoording, dingen een eigen leven laten leiden.

Neen. Want met alle respect, men zal nooit in staat zijn mijn 'standpunt' te beoordelen vanuit het huidige beginpunt in deze topic, noch heeft een menselijk oordeel op dit punt voor mij nog enigerlei waarde. En de context is in dit geval niet van mens tot mens overdraagbaar.

Ik nam dan ook NIETS terug van wat ik heb geschreven in deze topic. Wel vind ik het jammer voor Gait dat hij zich gekwetst voelt. Doch offense is in dit geval echt taken, not given.  Maar daarom kan ik nog wel mijn medeleven betuigen.
« Laatst bewerkt op: februari 26, 2013, 09:18:15 pm door Droppy »
....easy does it....

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
« Reactie #116 Gepost op: februari 26, 2013, 09:42:03 pm »
Iki vond het een mooie uitzending. Zij had oprechte antwoorden op vragen Van Andries. Het lijkt mij een sterke vrouw, je zo kwetsbaar op te stellen.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #117 Gepost op: februari 27, 2013, 08:21:08 pm »

quote:

Droppy schreef op 26 februari 2013 om 18:11:
[...]

Hey Gait, ik wil je wel even zeggen dat het niet de bedoeling was om je te kwetsen. Dus sorry als er een andere indruk is ontstaan.
Het is okee, kan gebeuren.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #118 Gepost op: februari 27, 2013, 08:24:27 pm »

quote:

Antonius schreef op 26 februari 2013 om 21:42:
Iki vond het een mooie uitzending. Zij had oprechte antwoorden op vragen Van Andries. Het lijkt mij een sterke vrouw, je zo kwetsbaar op te stellen.

Zeker. Ook ik als een beetje betrokken familie enigzins, leerde haar beter kennen zo.  :-)
Wel ook een onderwerp van gesprek in de familie, merkte ik.