quote:
Bedoel je te zeggen dat de vrouw in Genesis zonder leiding is geschapen; en het gezin zonder gezag??
quote:
Jezus zei: Heb uw naaste lief gelijk uzelf en God boven alles. That's it.
Bedoel je te zeggen dat er tussen naasten geen orde en geen gezagsverhoudingen zijn geschapen?
Bedoel je te zeggen dat de man onderdanig zal zijn aan de vrouw zoals de vrouw onderdanig zal zijn aan de man?
Heeft God onderdanig zijn ook invloed op hoe je omgaat met wat God doet zeggen in Zijn Woord?
quote:
Heeft niks met man of vrouw te maken. In een partnerschap, van welke aard ook, zullen beiden goed naar de ander moeten luisteren.
Heeft het goed naar elkaar moeten luisteren, iets te maken met gezagsverhoudingen? Is de relatie ouder-kind een partnerschap?
quote:
Dat is naar mijn mening de afgrijselijkste leugen die de geinstitutionaliseerde kerk óóit heeft verzonnen. "NIEMAND komt door de vader dan door MIJ". Dat zei Jezus. En de vrouw gaat dus niet door haar man tot de Vader, maar rechtstreeks door Christus.
Ik geloof niet dat ook maar één christen met de verhelijking bedoelt te zeggen dat de vrouw niet tot Christus kan komen dan door de man. Ik kan me voorstellen dat jij dat anders ziet omdat je spreekt van de "afgrijselijskte leugen". Maar stel dat ik gelijk zou hebben, wat zegt dat dan over je opmerking van afgrijselijkste leugen? Misschien is juist die afgrijselijkheid wel een signaal dat je iets helemaal verkeerd interpreteert.
Als dat waar zou mogen zijn, dan hebben we een groot doel bereikt: de afgrijselijkste leugen die de geinstitutionaliseerde kerk óóit heeft verzonnen, is weggenomen ! Dat zou dan reden geven tot dankbaarheid.
Of anders gezegd: ik neem aan dat je de vergelijking overneemt en extrapoleert en daarmee de onjuistheid ervan aantoont omdat geen enkele christen die consequentie in die vergelijking doortrekt. Maar dan zou het wel nuttig zijn om dat te benoemen, in plaats van in termen van de meest afgrijselijke leugen te spreken, die ooit door kerken is verzonnen.
quote:
Als je bedoelt dat de kerkleugen dan gemakkelijker in het menselijke verstand wordt ingeprent, dan ben ik het met je eens. Doch een mens kan geen twee heren dienen. Ook -zelfs - een vrouw niet
Dat zie je m.i. toch niet helemaal juist. Om precies te zijn misbruik je een geestelijke tekst om het wereldlijke gezag te ondermijnen. Maar God is geen God van revolutie, maar van orde. Als je nu zelf consequent zou zijn dan zou je zeggen: "de keizer en de koning en de meester worden door de christenen verworpen, want ze dienen een andere Heer. Iets anders leren is een afgrijselijke leugen."
Wat denk je? Ik geef je graag de gelegenheid om te reageren voor ik hierop verder inga.
quote:
Ik laat het hierbij
Misschien is er toch nog een reactie mogelijk? Ik wil graag je standpunt beoordelen in de juiste context, en niet teveel vanuit jouw concrete beantwoording, dingen een eigen leven laten leiden.