Auteur Topic: vrouwlijke dominee aangeraakt  (gelezen 13352 keer)

learsi

• Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #30 Gepost op: februari 23, 2013, 11:08:24 am »

quote:

Peter68 schreef op 22 februari 2013 om 23:43:
[...]

Jij gelooft dus geen onderzoeken enkel de schrift. kun je me dan even duiden waar jij leest dat als beide ouders werken er gedragsproblemen ontstaan bij hun kinderen?

Ook ben ik dan benieuwd welke taken jij specifiek voor vaders en moeders uit de Bijbel haalt.
Het gaat om de rolverdeling Peter, die staat beschreven in de Schrift.
Efeze 5
Vrouw en man in het huwelijk
22   Vrouwen, wees uw eigen mannen onderdanig, zoals aan de Heere,
23   want de man is hoofd van de vrouw,  zoals ook Christus Hoofd van de gemeente is; en Hij is de Behouder  van het lichaam.
24 Daarom, zoals de gemeente aan Christus onderdanig is, zo behoren ook de vrouwen in alles hun eigen mannen onderdanig te zijn.

Wanneer een vrouw gaat werken dan is zij niet onderdanig aan de man.
Wanneer een vrouw als voorganger optreedt is ze niet onderdanig aan de man en verzet zich hiermee dus tegen de Wil van G-d. tegen hoe G-d het bedoeld heeft.
Teveel christenen passen dit gebod aan om zich aan te passen aan de wereld, waar onbijbelse emancipatie haar intrede heeft gedaan.

quote:

Die laatste zin wil ik toch in twijfel trekken, net als je letterlijk lezen van de Bijbel. Hoe moet je dan bijvoorbeeld de Psalmen lezen of Hooglied. Volgens mij is dat een vorm van poezie of proza zo je wilt. Vooral de psalmen lijken me juist door mensen geschreven, de relatie met God belicht vanuit de menselijke kant, wel met uitgangspunt dat God de grootste is.

De door mij aangedragen verzen laten toch echt zien dat heel de Schrift, dus ook de Psalmen, Spreuken en Hooglied letterlijk genomen dienen te worden. Ze zijn juist zeer leerzaam. In Hooglied staan heel veel verwijzingen naar de enorme liefde van G-d voor het volk Israël. Behalve waar de Schrift zelf duidelijk laat zien dat het om een gelijkenis, droom of visioen gaat is het niet letterlijk gebeurd. Maar daarom geeft de Schrift dat ook altijd zelf aan, als het een gelijkenis, droom of visioen is. Dat is niet aan de mens om naar eigen "inzicht" hierin keuzes te maken.

Waarom zouden we de vrouwen met onbedekte hoofden in onze kerkgenootschappen toelaten en zelfs het woord laten nemen als voorganger, als de Schrift duidelijk aangeeft dat dit niet toelaatbaar is. Waarom zouden we sommige delen uit de Schrift accepteren en andere delen verwerpen? Omdat het niet meer in onze moderne tijd en dus wereldse maatstaven past?
We accepteren of de Schrift in zijn geheel, of we accepteren het niet. Wanneer we het half accepteren, accepteren we het dus eigenlijk in zijn geheel niet.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: februari 23, 2013, 11:11:49 am »

quote:

Droppy schreef op 23 februari 2013 om 11:04:

En volgens mij is het Jezus zelf die zegt dat een mens zijn ouders dient te verlaten als men hem wil aanhangen.
Grappenmaker, dat gaat over volwassenen en niet over kinderen...... :?

Droppy

• solo christo
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: februari 23, 2013, 11:17:56 am »

quote:

learsi schreef op 23 februari 2013 om 11:11:
[...]

Grappenmaker, dat gaat over volwassenen en niet over kinderen...... :?
Knul, het gaat om de individuele weg daarnaartoe. Bovendien citeer jij mij vals, er staat nog iets achter, ik schreef :

quote:

En volgens mij is het Jezus zelf die zegt dat een mens zijn ouders dient te 'verlaten' als men hem wil volgen. Dus misschien is het wel zo - en voor mij is het zeker weten dat het zo is - dat de goddelijke voorzienigheid in de levens van die mensen die omstandigheden zo creëert dat ze hem op de voor hen beste/snelste manier zullen zoeken en zullen vinden.
God gaat die weg met iedere mens.  Ook al kun jij dat niet geloven! Hoe is die vrouw de geweldige vrouw geworden die zij nu is?   Niet dankzij de dogma's van learsi, maar dankzij God die mét haar gaat. Ook al geloof jij dat niet.
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2013, 11:24:14 am door Droppy »
....easy does it....

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: februari 23, 2013, 11:22:58 am »

quote:

Droppy schreef op 23 februari 2013 om 11:17:

[...]

Knul, het gaat om de individuele weg daarnaartoe.  God gaat die weg met iedere mens.  Ook al kun jij dat niet geloven! Hoe is die vrouw de geweldige vrouw geworden die zij nu is?   Niet dankzij de dogma's van learsi, maar dankzij God die mét haar gaat. Ook al geloof jij dat niet.
Nee jochie, dat zie ik inderdaad anders en wordt daarin gesteund door de Schrift, zoals ik heb aangetoond. Uiteraard kunnen vrouwen een pracht relatie met de Heer onderhouden, maar ze moeten onderdanig blijven aan de man en dus niet zelf als voorganger gaan functioneren. Dat is niet van de Heer, leert de Schrift. Laat haar evangelie brengen, laat haar profetieën die ze ontvangt doorgeven aan haar man, opdat deze het kan delen met de gemeente, maar geen voorganger, want dat is tegen de Wil van G-d, leert de Schrift.
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2013, 11:25:24 am door learsi »

Droppy

• solo christo
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: februari 23, 2013, 11:35:38 am »

quote:

learsi schreef op 23 februari 2013 om 11:22:
[...]

Nee jochie, dat zie ik inderdaad anders en wordt daarin gesteund door de Schrift, zoals ik heb aangetoond. Uiteraard kunnen vrouwen een pracht relatie met de Heer onderhouden, maar ze moeten onderdanig blijven aan de man en dus niet zelf als voorganger gaan functioneren. Dat is niet van de Heer, leert de Schrift. Laat haar evangelie brengen, laat haar profetieën die ze ontvangt doorgeven aan haar man, opdat deze het kan delen met de gemeente, maar geen voorganger, want dat is tegen de Wil van G-d, leert de Schrift.
Ik wens je een fijne ouwe dag toe. ;)   :+
....easy does it....

Droppy

• solo christo
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: februari 23, 2013, 12:33:44 pm »

quote:

gaitema schreef op 22 februari 2013 om 13:41:
[...]

Een mooie vrouw hé? :)

Tja, de bijbel schrijft bepaalde dingen die verschillend opgevat worden, dat levert wat verwarring op in de kerken.

Ik ben niet in haar diensten geweest.
Ze wonen wat ver weg, daardoor kom ik er nooit.. Ik zou een paar uur met de auto onderweg zijn. Wel hoop ik dat ze nog eens in onze gemeente zal preken. Zou me leuk lijken.

De boom is wel toepasselijk ja :)
Het ging vooral over haar leven, dat ze geaddopteerd was, hoe dat was, over hun geaddopteerde 4de kind ook. Daarnaast over hoe ze predikante werd en wat haar dreef, maar ook de eenzaamheid van het vak die ze ervaart en de moeilijke vragen waar je mee komt te zitten. Daarnaast de confrontatie door haar adoptiedochter met haar eigen verleden. De duistere sombere kant waar van ze zich erdoor bewust geworden is. Vandaar die maan in de boom in het schilderij. De schepping is mooi, zegt ze, maar die maan klopt niet. Zo kloppen er ook veel dingen niet in deze wereld.

Die schilderij vind ik zo ook sprekend en mooi. :)

Die maan is God. Die klopt wel, ze hoeft alleen maar naar binnen te kijken, in zichzelf, en ze zal weten dat die maan schijnt door de bomen en dat het wild geraas mag stoppen, want Hij is met haar. Op haar hele weg geweest.   Zelfs in de donkerste nacht van haar ziel zal die maan schijnen.

En de rest wordt haar vanzelf toegeworpen.
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2013, 12:36:44 pm door Droppy »
....easy does it....

callista

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: februari 23, 2013, 12:37:40 pm »

quote:

Droppy schreef op 22 februari 2013 om 17:38:
De getuigen uit eerste hand van Christus'opstanding waren vrouwen. God koos er dus voor om juist vrouwen te gebruiken als eerstehands getuigen.

De plicht en het voorrecht van het getuigen van Christus staat in Gods koninkrijk m.i. open voor iedere gelovige. Zonder onderscheid.  En naar mijn mening ook als voorganger.

Het zijn in mijn ogen bepaalde mannelijke bijbelschrijvers die een andere voorstelling van zaken hebben willen geven. De bijbel is nog altijd geschreven door mensen. Weliswaar geinspireerd door God, maar als mens zijn ze absoluut niet verschoond van gebreken en kleinzieligheid.

Ten diepste is m.i. iedere mens androgyn.  Een vrouw is net zo mannelijk als dat een man vrouwelijk is. In de bijbel staat ook vermeld dat er in de hemel geen huwelijken meer worden voltrokken....
wijs gesproken - mee eens.

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: februari 23, 2013, 02:39:01 pm »

quote:

learsi schreef op 23 februari 2013 om 11:08:
[...]

Het gaat om de rolverdeling Peter, die staat beschreven in de Schrift.
Efeze 5
Vrouw en man in het huwelijk
22   Vrouwen, wees uw eigen mannen onderdanig, zoals aan de Heere,
23   want de man is hoofd van de vrouw,  zoals ook Christus Hoofd van de gemeente is; en Hij is de Behouder  van het lichaam.
24 Daarom, zoals de gemeente aan Christus onderdanig is, zo behoren ook de vrouwen in alles hun eigen mannen onderdanig te zijn.

Wanneer een vrouw gaat werken dan is zij niet onderdanig aan de man.
Wanneer een vrouw als voorganger optreedt is ze niet onderdanig aan de man en verzet zich hiermee dus tegen de Wil van G-d. tegen hoe G-d het bedoeld heeft.
Teveel christenen passen dit gebod aan om zich aan te passen aan de wereld, waar onbijbelse emancipatie haar intrede heeft gedaan.

Maar wat zegt dit dan over gedragsproblemen bij kinderen, zijn die ineens verholpen als vrouwen onderdanig zijn aan hun man?
Trouwens als ik je betoog lees dan mogen alleenstaande vrouwen werken want de hebben geen man totdat ze getrouwd zijn en dan moeten ze ophouden? dat is de namelijk wat je zegt als je schrijft dat vrouwen niet mogen werken omdat ze dan niet onderdaning zijn aan hun man.
Wat is dan jouw (bijbelse) invulling van onderdanig zijn.

quote:

De door mij aangedragen verzen laten toch echt zien dat heel de Schrift, dus ook de Psalmen, Spreuken en Hooglied letterlijk genomen dienen te worden. Ze zijn juist zeer leerzaam. In Hooglied staan heel veel verwijzingen naar de enorme liefde van G-d voor het volk Israël. Behalve waar de Schrift zelf duidelijk laat zien dat het om een gelijkenis, droom of visioen gaat is het niet letterlijk gebeurd. Maar daarom geeft de Schrift dat ook altijd zelf aan, als het een gelijkenis, droom of visioen is. Dat is niet aan de mens om naar eigen "inzicht" hierin keuzes te maken.

Waarom zouden we de vrouwen met onbedekte hoofden in onze kerkgenootschappen toelaten en zelfs het woord laten nemen als voorganger, als de Schrift duidelijk aangeeft dat dit niet toelaatbaar is. Waarom zouden we sommige delen uit de Schrift accepteren en andere delen verwerpen? Omdat het niet meer in onze moderne tijd en dus wereldse maatstaven past?
We accepteren of de Schrift in zijn geheel, of we accepteren het niet. Wanneer we het half accepteren, accepteren we het dus eigenlijk in zijn geheel niet.

En dus sta jij ook met geheven handen te bidden tijdens de bijeenkomsten?
1 Tim. 2:8

Droppy

• solo christo
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: februari 23, 2013, 02:51:16 pm »
Learsi is denk ik stiekem gewoon een moslim.  Kan bijna niet anders. Hoofden bedekken, paar meter erachteraan lopen, vrouwen als broedmachines en kinderkamers.  Steniging van kinderen, zoals in Leviticus, zal ie ook wel goed vinden dan, want je moet dat letterlijk nemen  http://www.forumsmilies.nl/Gekke_bekken/new_Eyecrazy.gif
....easy does it....

Droppy

• solo christo
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: februari 23, 2013, 02:55:13 pm »
In "the world according to learsí"  :+  zitten alle vrouwen thuis met allemaal kinderen onderdanig te zijn. En gaan alle mannen buitenshuis werken.

Hoe gaat de wereld als deze zou zijn ingericht volgens learsi's dogma's er dan uitzien? Als volgt: op scholen wordt alleen nog lesgegeven door mannen, mannen achter de kassa bij de supermarkt, uitsluitend mannen als dominees in de kerk en de politiek, uitsluitend mannelijke artsen en verplegers, mannen mannen mannen bij jeugdzorg, politie, justitie, makelaardij, you name it.  

Waar vinden we zulke maatschappijen nog? In moslimlanden. En wat is het daar? OORLOG! Ze maken elkaar daar af.  Dat heb je ervan als je vrouwen stelselmatig wegzet als ondergeschikt. Vrouwen in de maatschappij, gelijkwaardig naast mannen, en andersom, is gewoon nodig en juist.

Gelukkig is Gods wijsheid veelkleuriger dan die van learsi.  :+
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2013, 02:57:55 pm door Droppy »
....easy does it....

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: februari 23, 2013, 03:09:42 pm »

quote:

Droppy schreef op 23 februari 2013 om 12:33:
[...]

Die maan is God. Die klopt wel, ze hoeft alleen maar naar binnen te kijken, in zichzelf, en ze zal weten dat die maan schijnt door de bomen en dat het wild geraas mag stoppen, want Hij is met haar. Op haar hele weg geweest.   Zelfs in de donkerste nacht van haar ziel zal die maan schijnen.

En de rest wordt haar vanzelf toegeworpen.

Leuk beeld, dit geef ik even aan haar mee met facebook.
Dat zal ze wel waarderen, denk ik  ;)
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: februari 23, 2013, 05:36:01 pm »

quote:

Droppy schreef op 23 februari 2013 om 11:17:

Ook al kun jij dat niet geloven! Hoe is die vrouw de geweldige vrouw geworden die zij nu is?   Niet dankzij de dogma's van learsi, maar dankzij God die mét haar gaat. Ook al geloof jij dat niet.
Niet dankzij de mannen met de scheiding in de haren en een vouw in de broek  :D

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: februari 23, 2013, 06:16:03 pm »

quote:

Droppy schreef op 23 februari 2013 om 11:04:
Maar ze kon niet stoppen met werken vanwege de hypotheeklasten.
(...)
Gelukkig leven we in een land en een tijd waarin de mensen dat zelf mogen bepalen. Hierdoor kunnen zij 'gaan met de stroom' die IN hen leeft en hen leidt.

Mooie tegenstrijdige uitspraken  :P

quote:

In het buitenland is dat misschien lastiger. Maar als het kind niet zou zijn geadopteerd zou het net zo lastig zijn, want ouders die van een kind afwillen in zo'n land, die zorgen dat ze ervanaf komen. Klinkt cru, maar zo liggen de zaken in die landen vaak wel.

Dat was ook geen verwijt naar haar ouders, want hoogst waarscheinlijk hebben ze met pijn in hun hart hun kind moeten afstaan.
Het ging me puur om de gevolgen van die maan die zij in de boom ziet staan. Bepaalde zaken in dit leven kloppen niet.

quote:

En volgens mij is het Jezus zelf die zegt dat een mens zijn ouders dient te 'verlaten' als men hem wil volgen. Dus misschien is het wel zo - en voor mij is het zeker weten dat het zo is -  dat de goddelijke voorzienigheid in de levens van die mensen die omstandigheden zo creëert dat ze hem op de voor hen beste/snelste manier zullen zoeken en zullen vinden.

Mooi :)

quote:

Ik weet het verder ook niet voor individuele gevallen, dat zullen die mensen allemaal zelf moeten uitzoeken,  maar wat ik wel weet, uit eigen ervaring, is dat als men individueel het eigen leven ten diepste onderzoekt, en men wat men in de joodse mystiek noemt 'het rechtvaardigingswerk' toepast in het eigen leven, dat men er dan vanzelf achter komt hoezeer God de mens liefheeft en hoezeer men de juiste omstandigheden heeft gekregen om Hem het snelst te vinden.

Hier komen we bij de kern waar ik op doel. Met in het achterhoofd wat mijn moeder mij over hun situatie vertelde. Ze was trots op haar ouders, want als eerste hadden zij een auto in de straat en als eerste een tv, doordat haar ouders werkten. Alle kinderen van de buurt zaten bij hen tv te kijken.

Maar ze zei me ook: "in die tijd kregen mensen kolder in de kop. Toen ik klein was gingen mensen bij elkaar dagelijks op bezoek. Buren bezochten elkaar veel en hielpen elkaar. Er waren altijd mensen en het was altijd gezellig. Alle kinderen van de buurt speelden in groepen met elkaar. Onder de grote beukeboom deden ze tikkertje. Maar met de opkomst van de welvaart was iedereen alleen nog maar bezig met die nieuwe keuken, die auto, die tv etc...en gunden het niet dat de gras van de buurman groener was dan die van henzelf. Iedereen liep er mee te pronken, met hun keuken etc... en de gezelligheid was over."

Vandaag las ik in een boek over de vragen die Jezus stelde. Een rijke man kwam naar Jezus toe. Knielend viel hij voor hem lang uit op de voeten. Dat deden de rijken toen nooit! Ze geven alleen maar een beleeft knieknikje en een lichte buiging voor de keizer in Rome en voor Herodus. Dit was het ultieme gebaar van nederigheid en onderwerping aan Jezus. Maar Jezus was niet onder de indruk en reageerde direct met: "waarom noemt u Mij goede meester? Alleen God is goed!"
Hij ging volledig aan de nederigheid aan hem voorbij en negeerde eerst zelfs met deze reactie zijn vraag: "Goede meester, wat moet ik doen om de eeuwigheid te beërven?" Vervolgens ging Hij er wel op in en begon over de tien geboden, maar slaat daarin alle geboden over (in het opnoemen) die te maken hebben met de relatie tot God. Hij had het alleen maar over de geboden die gaan over het juist handelen naar anderen. Daarop zei de rijke man dat hij dat allemaal gedaan had en Jezus hield van deze man. Maar Jezus zei het doeltreffende reactie: "één ding heb je niet gedaan. (1) Verkoop je bezittingen, (2) geef het aan de armen (3) en volg Mij."

Vergiste Jezus zich? Hij zei: één ding heb je niet gedaan, maar noemt er drie op!
Nee, dat ene is waar deze 3 mee samen hangen. Dat ene had rechtstreekt te maken met Zijn eerste vraag: "waarom noemt u Mij goed? Er is niemand goed, behalve God."

Wanneer je Jezus namelijk echt als goed ziet en Hem echt volgt, dan is Hij meer waard dan al je bezittingen. Het gaat er niet om dat je alles zo zeer moet verkopen en zo, maar om Hem boven je bezittingen te plaatsen en geen waarde (afgoderij) aan je bezittingen te hechten. Onze houding moet veranderen.
Maar de man droop af, want hij had veel bezittingen.
Alles kon die man opgeven, maar het accent op zijn bezittingen was hem te machtig om op te geven. Als Jezus echt voor Hem het belangrijkste was, dan had hij met gemak net als de discipelen Hem kunnen volgen.

En laten we eerlijk zijn, is dit niet onze zwakte?

quote:

Het "rechtvaardigingswerk" past men toe door zéér diepgaand zelfonderzoek, door als het ware een spirituele autobiografie te gaan 'schrijven' (niet per se op papier, hoewel vaak wel).   Zo ben ik in elk geval zelf op het spoor van God gekomen.
Ook mooi  ;)
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2013, 06:23:14 pm door gaitema »

Droppy

• solo christo
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: februari 23, 2013, 08:53:24 pm »

quote:

gaitema schreef op 23 februari 2013 om 18:16:
[...]

Mooie tegenstrijdige uitspraken  :P

Valt wel mee toch? Ze hadden er ook voor kunnen kiezen hun huis te verkopen en in een huurflatje te gaan wonen. Of om geen kinderen te "nemen". (je weet wel hoe ik dat bedoel).   Mijn eigen moeder mocht vroeger niet meer werken omdat ze ging trouwen. Dat was toen zo.  Vrouwen die gingen trouwen werden ontslagen. Zo ging dat.  Dus zo bedoel ik dat met 'we kunnen het nu zelf bepalen', zodat een ieder de Heilige Geest kan volgen op zijn eigen individuele pad, in plaats van dat dat verhinderd wordt door een kerk of een andere instantie.

quote:

[...]

Dat was ook geen verwijt naar haar ouders, want hoogst waarscheinlijk hebben ze met pijn in hun hart hun kind moeten afstaan.
Het ging me puur om de gevolgen van die maan die zij in de boom ziet staan. Bepaalde zaken in dit leven kloppen niet.

Heel veel zaken in dit leven kloppen niet.  Daar gaat het in de bijbel toch juist over?  :P  

Ik heb de rest van je berichtje even weggelaten, want daar wil ik niet op antwoorden. (niet uit disrespect maar uit nederigheid).
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2013, 08:53:40 pm door Droppy »
....easy does it....

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: februari 23, 2013, 11:22:37 pm »

quote:

Peter68 schreef op 23 februari 2013 om 14:39:
[...]

Maar wat zegt dit dan over gedragsproblemen bij kinderen, zijn die ineens verholpen als vrouwen onderdanig zijn aan hun man?

Dan blijven de vrouwen thuis om voor de kinderen thuis te zorgen wat resulteert in minder gedragsproblemen. Niet alleen thuis, maar aandacht voor de kinderen, voeding etc. Dus geen ma Flodder type die thuis is maar op de TV let ipv op de kinderen.

quote:

Trouwens als ik je betoog lees dan mogen alleenstaande vrouwen werken want de hebben geen man totdat ze getrouwd zijn en dan moeten ze ophouden?

Waarom zouden vrouwen niet moeten trouwen dan?
Het is niet mijn betoog, maar het betoog uit de Schrift.

quote:

En dus sta jij ook met geheven handen te bidden tijdens de bijeenkomsten?
1 Tim. 2:8
Inderdaad, bij evangelische kerkgemeenten is dit heel gebruikelijk. Zij leven en handelen doorgaans meer naar het Woord dat dat wij uit de traditionele kerktradities dat doen.