Auteur Topic: Reden paus om af te treden  (gelezen 5204 keer)

learsi

• Bekijk profiel
Reden paus om af te treden
« Gepost op: februari 23, 2013, 11:17:10 am »
Hier en hierkomt de aap uit de mouw.

Het afschaffen van het celibaat zou een goede stap zijn om weer geestelijk gezonde kardinalen en priesters binnen de RK te krijgen. Misschien zelfs het beste om deze tot een huwelijk te verplichten als voorwaarde, om daarmee uitwassen te voorkomen.
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2013, 11:21:45 am door learsi »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 23, 2013, 11:30:46 am »

quote:

learsi schreef op 23 februari 2013 om 11:17:

Het afschaffen van het celibaat zou een goede stap zijn om weer geestelijk gezonde kardinalen en priesters binnen de RK te krijgen. Misschien zelfs het beste om deze tot een huwelijk te verplichten als voorwaarde, om daarmee uitwassen te voorkomen.

Ach ja, natuurlijk voor de complot denker die alles slikt komt de aap uit de mouw. Voor weldenkende mensen is dit voornamelijk heel fantasierijk en die wachten maar af wat er daadwerkelijk van waar is als er überhaupt al iets van waar is.

Rectificaties ooit als het blijkt niet zo te zijn? Nee hoor, gewoon door gaan met het volgende overweldigende complot. De Privé en Story zijn er niets bij.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 23, 2013, 12:08:27 pm »
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2013, 12:08:50 pm door learsi »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 23, 2013, 12:12:51 pm »

quote:

Yep, in Oostenrijk wordt er ook voor gepleit door een groep priesters. En dat kan natuurlijk in de katholieke Kerk, het celibaat is geen dogma en zou dus indien gewenst afgeschaft kunnen worden. Overigens is dit al een gesprek wat eeuwen gaande is. Dat jij het nu als nieuw presenteert verbaast mij.

Het celibaat afschaffen zal echter niet geholpen hebben in de misbruik schandalen.  Nog zal het eventueel toekomstig misbruik kunnen voorkomen. Wetenschappelijk is er geen verband tussen misbruik en celibaat vastgesteld.
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2013, 12:13:05 pm door Thorgrem »

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 23, 2013, 12:24:01 pm »
http://fc04.deviantart.net/fs71/f/2010/201/f/8/Do_NOT_Feed_the_Trolls_by_blackninjafox.png

callista

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 23, 2013, 12:27:51 pm »

quote:

learsi schreef op 23 februari 2013 om 11:17:

je leest nu van alles iv.m. het aftreden van de Paus.
deze berichten heb ik ook gelezen en ook dat hij zieker is dan men denkt.

ik vermoed dat er in beide opties een kern van waarheid  kan zitten.
misschien op deze manier en/of ietwat genuanceerder, maar toch.....

callista

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 23, 2013, 12:35:33 pm »
@Dingo

ik vraag me af wat jouw post toevoegt aan de discussie.
volgens mij niets.
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2013, 12:41:54 pm door callista »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 23, 2013, 12:36:08 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 23 februari 2013 om 12:12:
[...]

Yep, in Oostenrijk wordt er ook voor gepleit door een groep priesters. En dat kan natuurlijk in de katholieke Kerk, het celibaat is geen dogma en zou dus indien gewenst afgeschaft kunnen worden. Overigens is dit al een gesprek wat eeuwen gaande is. Dat jij het nu als nieuw presenteert verbaast mij.

Het celibaat afschaffen zal echter niet geholpen hebben in de misbruik schandalen.  Nog zal het eventueel toekomstig misbruik kunnen voorkomen. Wetenschappelijk is er geen verband tussen misbruik en celibaat vastgesteld.
celibaat verhoogt risico homoseksualiteit en kindermisbruik

Logisch ook, want als een man zijn zaakje kwijt kan bij zijn liefde volle vrouw, zal dit de druk behoorlijk van de ketel kunnen halen, waardoor de priesters en kardinalen zich niet meer aan elkaar of kleine kinderen vergrijpen.

1 kor 7
8 Maar ik zeg tegen de ongehuwden en de weduwen: Het is goed voor hen, als zij blijven zoals ik.
9   Maar als zij zich niet kunnen beheersen, laten zij dan trouwen, want het is beter te trouwen dan van begeerte te branden.

Kortom, het celibaat zou niet verplicht mogen zijn, dat is onbijbels.

Droppy

• solo christo
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 23, 2013, 12:49:42 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 23 februari 2013 om 12:12:
[...]

Tsja, dit heb ik willen uitleggen, maar het werd verwijderd omdat het antipaaps zou zijn en learsi keek erop neer omdat het in zijn ogen 'medisch' was. Klinische psychologie is kennelijk 'antipaaps' en ook nog 'medisch'.

Niet het celibaat zelf veroorzaakt misbruik. Het is wel mogelijk dat een celibatair ambt aantrekkelijk is voor mensen die daar (al of niet bewust) iets mee te winnen hebben (bijvoorbeeld het niet hoeven aangaan van een relatie met een volwassen partner zonder ervoor uit te hoeven komen dat men dat niet kan omwille van zichzelf ipv omwille van een kerk).

En er zijn méér beroepsgroepen die aantrekkelijk zijn voor mensen bij wie er tijdens hun sexuele ontwikkeling een kink in de kabel is gekomen. Bijvoorbeeld het onderwijs, creches, verschillende therapeutische 'hoeken' , zwembaden, verschillende beroepsgroepen binnen de rechterlijke macht. (denk maar aan de boeken van Yvonne Keuls, bijvoorbeeld "Jan Rap en zijn Maat" e.a.).

Misbruik komt voort uit een individu zelf. Ieder mens is gewoon verantwoordelijk voor zijn eigen daden.  Alleen is het m.i. raadzaam als men daar in de meest kwetsbare beroepen rekening mee houdt. Ik weet niet wat het Vaticaan doet aan screening en begeleiding, maar ze zullen daar vast wel aan werken.
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2013, 01:01:53 pm door Droppy »
....easy does it....

Droppy

• solo christo
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 23, 2013, 12:51:46 pm »
En kindermisbruik komt bij gereformeerden ook voor hoor. Denk maar aan Staphorst. [even aangevuld: ik haalde de polio-zaak door de war met misbruikzaken die regelmatig her en der boven tafel komen].

http://www.joop.nl/leven/...at_lossen_we_zelf_wel_op/

En denk bijvoorbeeld aan Oude Pekela.

Komt dat ook door het 'celibaat' dan?

Kindermisbruik komt in alle lagen van de bevolking voor.
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2013, 03:25:46 pm door Droppy »
....easy does it....

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 23, 2013, 12:54:15 pm »

quote:

learsi schreef op 23 februari 2013 om 12:36:
[...]

celibaat verhoogt risico homoseksualiteit en kindermisbruik

Logisch ook, want als een man zijn zaakje kwijt kan bij zijn liefde volle vrouw, zal dit de druk behoorlijk van de ketel kunnen halen, waardoor de priesters en kardinalen zich niet meer aan elkaar of kleine kinderen vergrijpen.

1 kor 7
8 Maar ik zeg tegen de ongehuwden en de weduwen: Het is goed voor hen, als zij blijven zoals ik.
9   Maar als zij zich niet kunnen beheersen, laten zij dan trouwen, want het is beter te trouwen dan van begeerte te branden.

Kortom, het celibaat zou niet verplicht mogen zijn, dat is onbijbels.

Wat jij allemaal bijbels en onbijbels vindt, daar heeft de Kerk geen boodschap aan. Elke ketter zijn eigen letter is iets wat jij dagelijkse praktijk maakt. Geen probleem, maar ga jezelf niet als norm neerzetten.

De commissie Deetman heeft goed werk verricht maar heeft geen wetenschappelijk onderzoek verricht naar het celibaat en kan derhalve ook niet stellig zo'n uitspraak doen. Lees de rest van het rapport ook een want de uitspraak wordt ook nog eens uit zijn verband gerukt. Zoals de bevindingen van de commissie Samson overigens ook al aantoonde.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: februari 23, 2013, 11:17:11 pm »

quote:

Droppy schreef op 23 februari 2013 om 12:51:
Kindermisbruik komt in alle lagen van de bevolking voor.

Klopt, ht komt helaas overal voor, maar meer bij de RK door het celibaat.
Puur omdat het celibaat homo's en pedo's aantrekt en ze hun ding niet kwijt kunnen.
Niet voor niets komt kindermisbruik en homofilie binnen de RK vele malen vaker voor dan elders.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: februari 23, 2013, 11:33:38 pm »

quote:

learsi schreef op 23 februari 2013 om 23:17:
[...]

Klopt, ht komt helaas overal voor, maar meer bij de RK door het celibaat.
Puur omdat het celibaat homo's en pedo's aantrekt en ze hun ding niet kwijt kunnen.
Niet voor niets komt kindermisbruik en homofilie binnen de RK vele malen vaker voor dan elders.
Je zuigt nogal wat uit je grote duim om je haat jegens de katholieke Kerk te rechtvaardigen. Zeker ook nog nooit van de commissie Samson gehoord.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: februari 24, 2013, 01:22:43 am »
@ Thorgrem,
Er is in mij geen haat jegens mensen en ook niet jegens de RK. Wat ik wel doe ik wijzen op afgoderij en andere misstanden in onze kerkgenootschappen. Pedofilie en homoseksualiteit zijn enkele van deze misstanden. Helaas zijn er vele misstanden binnen de RK, waardoor het verkeerde beeld kan ontstaan dat ik de RK zou haten.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: februari 24, 2013, 10:57:23 am »
Zie Interne aanklachten binnen de RK.