Auteur Topic: Wat verwachten we van het nieuwe kabinet?  (gelezen 483 keer)

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
Wat verwachten we van het nieuwe kabinet?
« Gepost op: mei 25, 2003, 07:43:33 pm »
Het nieuwe kabinet gaat binenkort van start. De degens zijn gekruisd met de vakbeweging en er zal flink worden gesneden. Mensen zullen de gevolgen van de maatregelen in hun portemonaie voelen zo is de verwachting. Op ethisch terrein zijn minder schokkende zaken te verwachten zowel positief als negatief. Kortom wat verwachten wij nu eigenlijk van dit kabinet? Zijn de maatregelen nodig? Wat laat men liggen? Wat pakt men volgens u goed op? En welke gevolgen raken u?
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 25, 2003, 08:41:01 pm »
Eerst maar eens afwachten wat ze daadwerkelijk gaan doen en hoe ze dat gaan doen, dan pas kun je een goed beeld krijgen van wat het kabinet teweeg brengt/gaat brengen, de eerste maanden zullen de daadwerkelije toon zetten.

Riemer Lap (inactief)

• Het goede is meer dan het vele
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 25, 2003, 09:23:01 pm »
Behalve bezuinigingen verwacht ik: ontkrachten van het sociale stelsel, groei van de werkloosheid en onvrede op de onderste treden van de maatschappelijke ladder.
Deze onvrede zal wel weer resulteren in een groter beroep op de sociale sector en zie daar: nog meer bezuinigingen.
Ik doe niet meer mee.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 25, 2003, 10:26:45 pm »
quote:
op 25 May 2003 21:23:01 schreef Riemer Lap:
Behalve bezuinigingen verwacht ik: ontkrachten van het sociale stelsel, groei van de werkloosheid en onvrede op de onderste treden van de maatschappelijke ladder.
Deze onvrede zal wel weer resulteren in een groter beroep op de sociale sector en zie daar: nog meer bezuinigingen.

ontkrachten v.h. sociale stelsel? Je zou ook kunnen zeggen: hervormen van het sociale stelsel, zodat het in elk geval overeind kan blijven voor de volgende generatie.
Groei v.d. werkloosheid: vooral veroorzaakt door conjunctuur; NL is maar een dobbertje op de Duitse en Amerikaanse economie, het Ned. overheidsbeleid heeft daar maar zeer beperkt invloed op.
onvrede op de onderste treden v.d. maatsch. ladder: is van alle tijden.

Mij spreekt vooral de ontbureaucratisering zeer aan, maar inderdaad: eerst zien, dan geloven.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 26, 2003, 01:06:22 am »
Verwacht helemaal niets van dit nieuwe kabinet, dat is teminste meer als van de voorgaande.
Denk dat ze wel weer meer zullen gaan verwachten van mij.

Misschien krijgen mensen door dat niet alles automatisch gebeurd.

Daarbij is de verwachting dat de topsalarisen hard aangepakt zullen worden zodat er straks geen bestuurder meer wil werken voor een in nederland gevestigde onderneming. Zodat deze ondernemingen ook de biezen zullen gaan pakken, zodat je ook geen werk hoeft te gaan verwachten.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

arjan1

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 26, 2003, 07:48:07 pm »
Ik verwacht niet veel van dit kabinet, en dat bedoel ik positief.
Om te beginnen is het regeerakkoord een verademing in vergelijking met Balkenende 1, dus dat stemt hoopvol. Daarnaast zijn de eerste pagina's van het regeerakkoord (zie regering.nl) door een amateur in elkaar gezet. Verschillende lettertypen, waar geen logische structuur in zichtbaar wordt.

Het Hoofdlijnenakkoord zelf is natuurlijk veel bla bla. Op medisch/etich gebied alleen een alineaatje in de beleidstekst, waar verder weinig uit volgt.
Waar het om gaat is de financiele bijlage. Daar spreekt de nieuwe regering veel duidelijker.

Positief is dan het streven naar slechts 0,5% tekort in 2007, en dat terwijl de werkgelegenheid daar nauwelijks onder lijdt.  Wel jammer dat de Ontwikkelingssamenwerking, zij het nominaal gelijk blijft op 0,8%, maar tegelijk 'vervuild'  wordt met posten die er niet in horen.

Daarnaast is de aanpak van de WAO logisch, maar in samenhang met de beperking WW wel een harde aanslag in de portemonnee van veel huishoudens. Dat is best lastig. Als je de sociale zekerheid maatregelen allemaal ziet, zou je haast zeggen: schaf het ministelsel maar in.

Uiteraard ook gelet op de plannen voor de rijksoverheid, mijn eigen werkgever. Dan zie je een bescheiden efficiencytaakstelling van uiteindelijk 5% in 2007. Dat is best weinig. Tegelijk een besparing op inhuur externen van € 200 mln. Dat moet ook wel te overleven zijn.

Op milieugebied is de inbreng van D66 in positieve zin opvallend. Datzelfde geldt voor onderwijs. We worden steeds meer een land van (relatieve) analfabeten. Dat wordt, behalve door D66, veel te weinig onderkend.

Kortom, ik ben blij dat Balkenende 1 ten einde is.