quote:
op 30 May 2003 00:04:41 schreef Dick:
[...]
Er zijn geen speciale tafels, iedereen blijft zitten en geeft brood en wijn door. Wel is er meestal een tafel voorin de kerk.
Die manier kende ik dus wel, maar zonder dat er daadwerkelijk een naampje bij stond. Zelf vind ik dit de meest prettige manier, waarom weet ik eigenlijk niet zo heel goed. Misschien omdat het de meest makkelijke is: je hoeft niet eens van je stoel

.
quote:
op 30 May 2003 00:04:41 schreef Dick:
[...]
Wil je eens vertellen hoe dat in z'n werk gaat, die gaande viering?
En waarom vind je het gelukkig, dat die vorm nog wordt gehanteerd, ook al is de aanleiding hiervoor weggevallen?
Ik vind een avondmaal waarbij iedereen aan lange tafels zit zo vreselijk stijf, formeel en zo weinig vrolijk. Het avondmaal is een geweldige vrolijk en blij feest. We vieren/herdenken ermee dat Jezus voor onze zonden is gestorven en wij zitten een beetje duf voor ons uit te kijken. Dat vind ik jammer en ikzelf ervaar een grotere algemene blijheid over dit feit tijdens een gaande viering.
Hoe het in zijn werk gaat. De dominee leest één van de vijf avondmaalsformulieren voor. Breekt één keer symbolisch het brood, schenkt één wijnbeker vol en gaat daarna aan het begin van de voor in de kerk neergezette tafels staan. Iedereen mag dan ordelijk naar de achterkant van de kerk lopen en in een rijtje gaan staan. Iedereen mag dan vervolgens weer naar voren lopen via één kant en loopt dan voor de tafels langs, pakt een stukje brood van het bord wat de dominee vast houdt, loopt vervolgens door naar de wijn, neemt een slokje (en nee, niet de hele beker ook al is het lekker wijn

) en loopt vervolgens weer door naar achteren om dan weer door te lopen naar zijn zitplaats. We hebben een half ronde kerk en kunnen dus prima rondjes lopen in de kerk.