Auteur Topic: Vorm van avondmaalsviering  (gelezen 6329 keer)

Dick

• Bekijk profiel
Vorm van avondmaalsviering
« Gepost op: mei 29, 2003, 12:15:27 am »
Hallo!

Welke vorm van avondmaalsviering wordt er in jouw gemeente gehanteerd?
Dus:
- viering aan tafels of
- schotse viering of
- gaande viering of
- gaande en staande viering

Of een heel andere vorm? En waarom is voor deze vorm gekozen?

Groeten,

Dick

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 29, 2003, 12:50:36 am »
Wat is de Schotse manier?

Hier gebruikt men de gaande viering. Reden: het duurt minder lang dan een zittende viering. En dat scheelt nogal wat in een gemeente van 2000 leden. Weliswaar nu nog maar 450 (splitsing) maar er is toen wel voor gekozen om een gaande viering aan te houden. Gelukkig... ;)
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 29, 2003, 02:54:26 pm »

quote:

op 29 May 2003 00:50:36 schreef Harm:

Hier gebruikt men de gaande viering. Reden: het duurt minder lang dan een zittende viering. En dat scheelt nogal wat in een gemeente van 2000 leden. Weliswaar nu nog maar 450 (splitsing) maar er is toen wel voor gekozen om een gaande viering aan te houden. Gelukkig... ;)

Bij ons is het elke week weer anders. Soms is het een antwoord op een prediking, als schuldbelijdenis, soms deelt de voorganger het aan een ieder persoonlijk uit, soms wordt je aangemoedigd met iemand uit de gemeente samen naar voren te komen en elkaar het avondmaal te bedienen, b.v. nadat je iets met elkaar in orde hebt gemaakt, soms als de dienst al uit is gelopen gewoon door de rijen, en soms gaan alle gezinnen apart en deelt het gezinshoofd zijn vrouw en kinderen uit, en nemen sommige gezinnen een alleenstaande mee naar zo'n tafel.
Het kan zelfs gebeuren dat je nog een keertje gaat omdat je beheofte hebt de maaltijd en een gebed met iemand anders te delen, waar je die week wat mee hebt meegemaakt of iets dergelijks. Kortom bijna alles kan en mag, MITS je je een zoon of dochter van de Vader weet.
Kinderen mogen aangaan uitsluitend onder verantwoordelijkheid van de ouders.

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 29, 2003, 09:16:23 pm »
Met betrekking tot belijdenis:
Bij ons heb je het kerkelijk recht het avondmaal te vieren als je belijdenis hebt gedaan. Dit is altijd een zittende viering.
In hoeverre iemand het Goddelijk recht heeft avondmaal te vieren, is afhankelijk van de relatie van die persoon met God. Natuurlijk mogen zondaren aangaan, maar je zult je wel moeten houden aan regels die God gesteld heeft m.b.t. levenswijze en houding.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 29, 2003, 09:17:33 pm »
Ik ken alleen zittende vieringen, maar dan weer twee varianten:
- tafel(s) voorin de kerk
- brood en wijn gaan rond tussen de kerkgangers (die ze doorgeven).
[Prediker 7:29]

Dick

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 30, 2003, 12:04:41 am »

quote:

Er zijn geen speciale tafels, iedereen blijft zitten en geeft brood en wijn door. Wel is er meestal een tafel voorin de kerk.

quote:

Wil je eens vertellen hoe dat in z'n werk gaat, die gaande viering?
En waarom vind je het gelukkig, dat die vorm nog wordt gehanteerd, ook al is de aanleiding hiervoor weggevallen?

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 30, 2003, 12:30:49 am »

quote:

op 30 May 2003 00:04:41 schreef Dick:
[...]

Er zijn geen speciale tafels, iedereen blijft zitten en geeft brood en wijn door. Wel is er meestal een tafel voorin de kerk.
Die manier kende ik dus wel, maar zonder dat er daadwerkelijk een naampje bij stond. Zelf vind ik dit de meest prettige manier, waarom weet ik eigenlijk niet zo heel goed. Misschien omdat het de meest makkelijke is: je hoeft niet eens van je stoel :X.

quote:

op 30 May 2003 00:04:41 schreef Dick:
[...]

Wil je eens vertellen hoe dat in z'n werk gaat, die gaande viering?
En waarom vind je het gelukkig, dat die vorm nog wordt gehanteerd, ook al is de aanleiding hiervoor weggevallen?

Ik vind een avondmaal waarbij iedereen aan lange tafels zit zo vreselijk stijf, formeel en zo weinig vrolijk. Het avondmaal is een geweldige vrolijk en blij feest. We vieren/herdenken ermee dat Jezus voor onze zonden is gestorven en wij zitten een beetje duf voor ons uit te kijken. Dat vind ik jammer en ikzelf ervaar een grotere algemene blijheid over dit feit tijdens een gaande viering.

Hoe het in zijn werk gaat. De dominee leest één van de vijf avondmaalsformulieren voor. Breekt één keer symbolisch het brood, schenkt één wijnbeker vol en gaat daarna aan het begin van de voor in de kerk neergezette tafels staan. Iedereen mag dan ordelijk naar de achterkant van de kerk lopen en in een rijtje gaan staan. Iedereen mag dan vervolgens weer naar voren lopen via één kant en loopt dan voor de tafels langs, pakt een stukje brood van het bord wat de dominee vast houdt, loopt vervolgens door naar de wijn, neemt een slokje (en nee, niet de hele beker ook al is het lekker wijn :+) en loopt vervolgens weer door naar achteren om dan weer door te lopen naar zijn zitplaats. We hebben een half ronde kerk en kunnen dus prima rondjes lopen in de kerk.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 30, 2003, 12:43:49 am »
Een tijdje terug heb ik een avondmaalsdienst meegemaakt op een manier die ik nog nooit gezien had. Na de lezing van het formulier etc. kwam iedereen op de voorste rijen zitten. De rest van de kerk was helemaal leeg (die dienst was niet druk bezocht). Het brood en de wijn werden vervolgens doorgegeven. Op dezelfde manier als meestal gecollecteerd wordt. Er stonden dus ook twee diakenen(?) aan weerszijden van de banken om de boel een beetje te coordineren.
Dat doorgeven is dus niet zo vreemd, maar dat ze de eerste helft van de dienst verspreid zaten en pas halfverwege bij elkaar gingen zitten, vond ik wel eigenaardig.

Luc

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juli 06, 2003, 08:04:32 pm »
Bij ons hebben we nu nog een avondmaalsviering tussen de rijen door; de bedoeling is dat we na de zomer over gaan op een gaande viering; dus iedereen loopt langs de tafel en neemt dan brood en wijn.
Ik ben ervan overtuigd dat dood noch leven, engelen noch machten noch krachten, heden noch toekomst, hoogte noch diepte, of wat er ook maar in de schepping is, ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die hij ons gegeven heeft in Christus Jezus

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juli 06, 2003, 08:10:18 pm »

quote:

op 06 Jul 2003 20:04:32 schreef apperloo:
Bij ons hebben we nu nog een avondmaalsviering tussen de rijen door; de bedoeling is dat we na de zomer over gaan op een gaande viering; dus iedereen loopt langs de tafel en neemt dan brood en wijn.
Ik krijg hier toch iets een vreemd gevoel bij...... het moet zo snel mogelijk......op pakken en wegwezen......... Het is juist de bedoeling denk ik dat, op het moment dat je het avondmaal gebruikt, je even een moment voor jezelf hebt en na kunt denken over zijn lijden en sterven...... wat hij voor zondaren gedaan heeft..... En dat mis ik bij een gaande viering.

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juli 06, 2003, 08:17:47 pm »

quote:

op 06 Jul 2003 20:10:18 schreef jfwolf:
[...]

Ik krijg hier toch iets een vreemd gevoel bij...... het moet zo snel mogelijk......op pakken en wegwezen......... Het is juist de bedoeling denk ik dat, op het moment dat je het avondmaal gebruikt, je even een moment voor jezelf hebt en na kunt denken over zijn lijden en sterven...... wat hij voor zondaren gedaan heeft..... En dat mis ik bij een gaande viering.

Ik denk dat dat een wat bevooroordeelde mening is (ik weet niet of je het al eens hebt gedaan of gezien het is niks persoonlijks) van veel mensen.

Bij mijn ouders doen ze het ook alweer een tijd en ik heb gezien dat het heel rustig kan, niks geen gehaast etc.
Ik vindt het juist heel rustgevend om de mensen zo te zien, lijkt mij iig dat je je dan beter kunt concentreren op waar je mee bezig bent ipv geforceerd stil te zitten en niet al te veel oggcontact te hebben met de persoon die strak tegenover je zit en uit zit te kijken dat het wel goed gaat. (misschien is dat ook wel omdat ik eigenlijk alleen nog maar op die manier avondmaal heb gevierd dat ik het zitten als zoiets vervelends ervaar)
avondmaal zou iets veel mooiers moeten zijn: niet alleen een brokje droog brood en een slokje mierzoete wijn, het zou een feest moeten zijn!

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juli 06, 2003, 08:22:29 pm »

quote:

op 06 Jul 2003 20:17:47 schreef Laurens:
[...]

Ik denk dat dat een wat bevooroordeelde mening is (ik weet niet of je het al eens hebt gedaan of gezien het is niks persoonlijks) van veel mensen.

Bij mijn ouders doen ze het ook alweer een tijd en ik heb gezien dat het heel rustig kan, niks geen gehaast etc.
Ik vindt het juist heel rustgevend om de mensen zo te zien, lijkt mij iig dat je je dan beter kunt concentreren op waar je mee bezig bent ipv geforceerd stil te zitten en niet al te veel oggcontact te hebben met de persoon die strak tegenover je zit en uit zit te kijken dat het wel goed gaat. (misschien is dat ook wel omdat ik eigenlijk alleen nog maar op die manier avondmaal heb gevierd dat ik het zitten als zoiets vervelends ervaar)
avondmaal zou iets veel mooiers moeten zijn: niet alleen een brokje droog brood en een slokje mierzoete wijn, het zou een feest moeten zijn!
Het is inderdaad een beetje bevooroordeeld, want ik heb het nog nooit meegemaakt. Maar ik bedoelde weer te geven hoe ik mij dat voorstel.

marijma

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juli 07, 2003, 03:58:08 pm »
Bij ons vieren we het avondmaal 1x per jaar, en dan op Paaszondag.
We vieren het op de Schotse manier en er wordt ipv wijn druivensap gedaan. Is ook iets veiliger, we zijn een hele evangeliserende gemeente en willen mensen die vroeger veel moeite hadden met alcohol hierdoor niet in verzoeking brengen.

greetz,
 :)
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

Lutheraansch

• en ook nog een beetje gereform
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juli 09, 2003, 10:53:06 pm »

quote:

op 07 Jul 2003 15:58:08 schreef marijma:
Bij ons vieren we het avondmaal 1x per jaar, en dan op Paaszondag.
Wat is de reden dat er bij jullie maar 1 x per jaar het avondmaal wordt gevierd?
God komt niet in opdringerigheid tot de mens, maar in evenredigheid met ieders vermogen Hem te ontvangen.

Roos

• liefde is de bron
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juli 09, 2003, 11:27:12 pm »
Wij vieren het avondmaal 2 x per maand.  Dat doen wij met stukjes matses en druivensap, en het gaat de rijen door.