Auteur Topic: as zaterdag zonsverduistering  (gelezen 795 keer)

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
as zaterdag zonsverduistering
« Gepost op: mei 30, 2003, 09:57:11 am »
Nederland kan zich opmaken voor een bijna totale zonsverduistering. Zaterdagochtend rond half zes staat de maan precies tussen de aarde en zon in en zal de maanschaduw de zon verduisteren. Het fenomeen is bijna een uur lang waar te nemen. “In Nederland krijgen we hetzelfde te zien als op 11 augustus 1999”, aldus een expert. Het KNMI voorspelt voor zaterdagochtend schitterend kijkweer
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 30, 2003, 10:04:09 am »
Ja. Gek genoeg wordt er nu veel minder aandacht aangegeven dan toen.
Kun je zien hoe de media een hype kan veroorzaken. De brilletjes waren toen niet aan te slepen, terwijl nu niemand het erover heeft.

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 30, 2003, 10:09:54 am »

quote:

op 30 May 2003 10:04:09 schreef Pulpeet:
Ja. Gek genoeg wordt er nu veel minder aandacht aangegeven dan toen.
Kun je zien hoe de media een hype kan veroorzaken. De brilletjes waren toen niet
 aan te slepen, terwijl nu niemand het erover heeft.

ik ken zelfs mensen die vanuit nederland urenlang naar Metz in Frankrijk reden om
daar 5 minuten lang van het schouwspel te genieten, eens te meer inderdaad een bewijs,
hoe hypegevoelig ook de mensen zijn! |:( en ook dat media kennelijk zo machtig zijn

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 30, 2003, 10:12:28 am »
Toen was het een 98% verduistering en nu 'slechts' 90%. (Als ik het goed onthouden heb ;) )

En bij de vorige verduistering was er in Nl al zo weinig van te zien dat het nu wel helemaal bijna niet te merken zal zijn. Neem daarbij ook het vroege moment nog in ogenschouw.... dan vind ik het wel logisch dat er niet zo'n hype van gemaakt wordt.
Pinkeltjefan

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 30, 2003, 10:16:30 am »

quote:

op 30 May 2003 10:09:54 schreef cheese:
[...]

ik ken zelfs mensen die vanuit nederland urenlang naar Metz in Frankrijk reden om
daar 5 minuten lang van het schouwspel te genieten, eens te meer inderdaad een bewijs,
hoe hypegevoelig ook de mensen zijn! |:( en ook dat media kennelijk zo machtig zijn
Haha. Daar was ik ook bij. En het was bewolkt.... :|

Maar het was een grandioze dag. We waren met een paar vrienden. En het is een van onze beste herinneringen geworden.

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 30, 2003, 10:40:08 am »

quote:

op 30 May 2003 10:16:30 schreef Pulpeet:
[...]

Maar het was een grandioze dag. We waren met een paar vrienden. En het is een van onze beste herinneringen geworden.

Idd. Een dag om nooit te vergeten. Rond een uur of 4/5 vertrekken met de broodnodige koffiekannen voor onderweg. Door België en Noord Frankrijk crossen. FF wat koffie drinken in een frans cafeetje met die gare tafelvoetbalbak. Dat was rond een uur of tien. Het regende toen ook. Gelukkig werd het droog maar was het helaas beworkt met hier en daar een stuk blauw. Helaas brak het niet verder open. Toen ergens gestopt en afwachten op de verduistering. Door de wolken zag je af en toen een bleke zon met een hap eruit maar bij de totale zonsverduistering was de bewolking te dik om maar nog iets ervan te kunnen zien. Het werd zichtbaar wel donkerder. Een soort schemering was het.
Na afloop van dit spektakel zijn we bij bij dat dorpje bij een begraafplaats uit WO I pannenkoeken wezen bakken. We hadden beslag meegenonen en een gasbrander en pan. Daarna weer richting België getrokken. Onderweg nog een soort cross country gedaan met de oude VW Passat waar ik inzat. Die deels onverharde weg op de kaart bleek een haast onbegaanbaar pad te wezen. De onderkant van de Passat kreeg het zwaar te verduren. Het geluk was aan onze zijde en de Passat kwam heelhuids weer op de openbare weg.
In België lekker gegeten bij een Abdij. Bonne Esparance, en daar hadden ze lekker bier. Daarna verder richting Nederland. Nog vast gezeten op de Ring bij Antwerpen van al die terugkerende idiote Nederlanders ;) Het was rond enen toen we thuis kwamen.
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 30, 2003, 10:52:40 am »

quote:

op 30 May 2003 10:16:30 schreef Pulpeet:
[...]

Maar het was een grandioze dag. We waren met een paar vrienden. En het is een
van onze beste herinneringen geworden.

ik heb het toen ook overwogen, kon met mijn broer meerijden, maar die bleek op
 het laatste moment toch geen plaats te hebben en gezien de bewolking had ik daar
achteraf  :) ook geen spijt van, heb het wel toen in nederland gevolgd en ook goed
op vogels, huisdieren etc. gelet en zag inderdaad en ander gedrag als anders bij deze
bleke kwaliteit van licht en natuurlijk was op tv goed te zien hoe het zich op diverse
plaatsen in Europa manifesteerde, wat me toen thuis ook opviel waren de de schaduwen,
die waren vreemd.
« Laatst bewerkt op: mei 30, 2003, 11:04:55 am door cheese »

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 31, 2003, 09:43:13 am »
Heeft iemand nog die zonsverduistering gezien. Ik had me verslapen  :(

Hier een foto die ik vond op een ander forum
http://httpd.chello.nl/~n.m.visser/zon_00.jpg
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 31, 2003, 11:13:53 am »

quote:

op 31 May 2003 09:43:13 schreef Santaarnpaal:
Heeft iemand nog die zonsverduistering gezien. Ik had me verslapen  :(

Hier een foto die ik vond op een ander forum
http://httpd.chello.nl/~n.m.visser/zon_00.jpg
ja. ik heb vanaf half zes tot 6 gezien en daarna weer het bed in, het bleef veel lichter als in 1999, maar het was wel mooi en zo apart, dat hoewel de maan vele keren kleiner is als de zon, de afstand tot de aarde dan toch zodanig is, dat voor ons gezicht ze even groot zijn, ergens zit er een faktor 400 in (dat is voor Sacharov(;-) maar achter de komma zal het wel niet kloppen(;-)))
« Laatst bewerkt op: mei 31, 2003, 02:22:37 pm door cheese »

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 31, 2003, 05:29:28 pm »
Ik ben er ook speciaal voor mn bed uit gekomen. Maar vlak boven de horizon was de nevel zo dicht dat ik niet van zonsopgang gezien heb. Maar om kwart voor zes brak de zonsikkel door de nevel heen. Dat was heel bijzonder. Maar je merkte er inderdaad minder van dan in 1999.
Toen zaten wij op een camping in Nederland en heeft mn vader met behulp van onze verrekijker de zon twee keer op het tentdoek geprojecteerd. Met een heel aantal mensen van de camping hebben we ervan genoten. Er waren er zelfs bij die nog helemaal niets van een zonsverduistering gehoord hadden....:? Ze vonden alleen dat het daglicht zo raar was en dat het plotseling zo afkoelde.....
Wij hebben toen misschien wel niet een totale zonsverduistering gezien, maar we zagen wel meer dan een heel aantal mensen die er speciaal een lange reis voor gemaakt hadden....
computerfout: een vreemde een in de byte

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 31, 2003, 05:45:28 pm »
Via de KNMI-site kun je wel mooie foto's vinden, o.a. http://www.skeye.org/IMG_0996s.jpg
[Prediker 7:29]

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: mei 31, 2003, 11:35:44 pm »
Ik heb em wel gezien (ik moest om 6:30 werken), maar geef mij maar een totale eclips met corona en alles. Dit was toch een beetje een slap aftreksel

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juni 01, 2003, 12:44:18 am »

quote:

op 31 May 2003 23:35:44 schreef Zacharov:
Ik heb em wel gezien (ik moest om 6:30 werken), maar geef mij maar een totale eclips met corona en alles. Dit was toch een beetje een slap aftreksel
ik zal het doorgeven! :)