Auteur Topic: De paus in Israel  (gelezen 9174 keer)

ruben1989

  • Berichten: 322
    • Bekijk profiel
De paus in Israel
« Gepost op: mei 11, 2009, 09:29:53 pm »
Is het verstandig dat de Paus naar het midden-oosten gaat en valt er een constructieve bijdrage van hem danwel de katholieke kerk als instituut te verwachten?
« Laatst bewerkt op: mei 11, 2009, 09:30:27 pm door ruben1989 »

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #1 Gepost op: mei 11, 2009, 09:34:09 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 11 mei 2009 om 21:29:
Is het verstandig dat de Paus naar het midden-oosten gaat
Het is voor elke christen verstandig om eens op bedevaart naar het heilige land te gaan.

quote:

en valt er een constructieve bijdrage van hem danwel de katholieke kerk als instituut te verwachten?
Jazeker. De katholieke Kerk is overigens zo veel meer dan een instituut (en dan is het nog maar de vraag welk instituut je bedoeld, er zijn er namelijk velen binnen de katholieke Kerk).

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #2 Gepost op: mei 11, 2009, 09:40:27 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 11 mei 2009 om 21:29:
Is het verstandig dat de Paus naar het midden-oosten gaat

Het staat elk mens vrij om naar het midden oosten te gaan.
Voor de paus, als leider van een grote groep wereldburgers, eigenlijk wel logisch dat hij daar eens langs gaat.

quote:

en valt er een constructieve bijdrage van hem danwel de katholieke kerk als instituut te verwachten?

Ondanks dat ik niets met de beste man heb denk ik dat zijn invloed groter is dan soms ingeschat wordt. Het is hoe dan ook wel één van de wereldleiders immers?
Of hij een constructieve oplossing kan bedenken? Nee, omdat in welke oplossing dan ook er altijd mensen zijn die zich tekortgedaan gaan voelen.
Mail me maar als je wat wilt weten

St. Ignatius

  • Berichten: 1753
  • Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #3 Gepost op: mei 11, 2009, 10:20:43 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 11 mei 2009 om 21:29:
Is het verstandig dat de Paus naar het midden-oosten gaat


Natuurlijk. Een pilgrimage naar het Heilige Land zou voor elke christen verstandig zijn.

quote:

en valt er een constructieve bijdrage van hem danwel de katholieke kerk als instituut te verwachten?


constructieve bijdrage mbt tot wat?
Verbetering van de situatie van de onderdrukte katholieken in het M-O, bedoel je? Ik hoop het. De situatie is schrijnend voor veel van hen. Tevens is er een groot priester tekort omdat het in veel landen verboden is om seminaries of ander christelijk onderwijs op te zetten.
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

ruben1989

  • Berichten: 322
    • Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #4 Gepost op: mei 11, 2009, 10:25:09 pm »
ik verwacht ook zeker geen oplossing, de man die de oplossing voor het probleem heeft mag van mij de afgelopen twintig nobelprijzen op eisen, maar ik bedoel meer of het goedschiks of kwaadschiks zal zijn. Er hangen meer dingen samen in deze wereld en het een kan het ander vreemd beinvloeden ik geloof bijvoorbeeld niet dat het toeval is dat Israel een grootscheepse aanval op Gaza uitvoert vlak voor dat Bush jr aftreed in de V.S, daarom vraag ik me af of er nu ook organisaties, palestijnen voelen zich immers lichtelijk gesteund door de katholieke kerk, besluiten nu ook gebruik te maken van deze situatie.

Doarsie

  • Berichten: 4450
  • Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #5 Gepost op: mei 12, 2009, 12:23:39 am »
Ik heb de oplossing...
Zowel Joden als Palestijnen 'moeten' Christus leren kennen.


Of krijg je voor idealisme geen nobelprijs?

[edit]

Ach laat ook maar.  Waarschijnlijk wordt de éne groep dan protestants en de ander katholiek...  Een 2e Ierland zitten we ook niet op te wachten.
« Laatst bewerkt op: mei 12, 2009, 12:24:39 am door Doarsie »

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #6 Gepost op: mei 12, 2009, 12:49:24 am »

quote:

Doarsie schreef op 12 mei 2009 om 00:23:
Ik heb de oplossing...
Zowel Joden als Palestijnen 'moeten' Christus leren kennen.
Ik heb een verrassing, zij ZULLEN Christus leren kennen, sterker nog....elk zal zijn knie buigen en elke tong zal Hem aanbidden.

Mezzamorpheus

  • Berichten: 5201
  • You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #7 Gepost op: mei 12, 2009, 08:28:30 am »

quote:



Daar is het ND een stuk voorzichtiger over:

quote:

Pausen in Israël. Het zijn altijd beladen bezoeken geweest. Maar geen enkele paus had tot dusver bij de Hitlerjugend gezeten en geen enkele paus had zich recent nog de woede van zowel Israël als de moslimwereld op de hals gehaald.

Van Israël, door een Holocaustontkenner te rehabiliteren. Van de moslimwereld, door een citaat over Mohammed aan te halen dat door moslims als beledigend werd ervaren. Paus Benedictus begeeft zich vandaag, als hij aankomt in Jeruzalem, in een veld vol mijnen. En het lijkt onwaarschijnlijk dat hij ze allemaal zal weten te omzeilen.

[....]

Johannes Paulus II was in staat harten te winnen. Het is de vraag of Benedictus XVI dat ook kan. De huidige paus laat zich in zijn boeken kennen als een intelligent, oprecht gelovig mens.

In zijn optreden houdt hij echter toch vaak het imago van een strenge wetenschapper. En de wereld wrijft hem gretig het stempel van inquisiteur aan. De aarzeling van de christenen in Israël heeft enige grond. De vraag is of dit pausbezoek op dit moment absoluut noodzakelijk is. Er valt eigenlijk niet zo veel te winnen. De vraag is of Benedictus nu de paus is die dit bezoek tot een goed einde kan brengen. Zijn adviseurs hadden de hoogbejaarde kerkleider in elk geval moeten behoeden voor het overvolle programma. Realistisch gezien is dit pausbezoek misschien al wel geslaagd als er geen brokken van komen.
Pausbezoek

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #8 Gepost op: mei 12, 2009, 08:34:50 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 12 mei 2009 om 08:28:
[...]


Daar is het ND een stuk voorzichtiger over:


[...]


Pausbezoek

Waar de een voornamelijk belemmeringen en onmogelijkheden ziet, ziet de ander kansen en mogelijkheden. De christenen in het midden-oosten die zo te lijden hebben onder de verdrukking en vervolging krijgen in ieder geval een hart onder de riem. De paus brengt een boodschap van hoop en verbondenheid.

Overigens is het bijzonder om te zien hoe paus Johannes Paulus II nu plots zo opgehemeld wordt in de media. Dat terwijl tijdens zijn leven de Nederlandse pers bijzonder negatief was. Maar ook nu zijn de intenties wat te doorzichtig, ze gebruiken Johannes Paulus II enkel om Benedictus XVI slecht neer te zetten.
« Laatst bewerkt op: mei 12, 2009, 08:41:08 am door Thorgrem »

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #9 Gepost op: mei 12, 2009, 08:37:14 am »

quote:

Doarsie schreef op 12 mei 2009 om 00:23:
Ach laat ook maar.  Waarschijnlijk wordt de éne groep dan protestants en de ander katholiek...  Een 2e Ierland zitten we ook niet op te wachten.

Het spijt me zeer, maar ik heb niet de indruk dat het protestantisme ook maar enige rol speelt in het heilige land.
Het zou ook te kort door de bocht gaan de huidige problematiek in Noord-Ierland enkel als godsdienstig conflict aan te merken.

Mezzamorpheus

  • Berichten: 5201
  • You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #10 Gepost op: mei 12, 2009, 10:23:59 am »

quote:

Thorgrem schreef op 12 mei 2009 om 08:34:
[...]
Waar de een voornamelijk belemmeringen en onmogelijkheden ziet, ziet de ander kansen en mogelijkheden.


De vraag is vooral: wat kan je reëel verwachten?

quote:

De christenen in het midden-oosten die zo te lijden hebben onder de verdrukking en vervolging krijgen in ieder geval een hart onder de riem. De paus brengt een boodschap van hoop en verbondenheid.


Dat is waar.

quote:

Overigens is het bijzonder om te zien hoe paus Johannes Paulus II nu plots zo opgehemeld wordt in de media. Dat terwijl tijdens zijn leven de Nederlandse pers bijzonder negatief was. Maar ook nu zijn de intenties wat te doorzichtig, ze gebruiken Johannes Paulus II enkel om Benedictus XVI slecht neer te zetten.
Och, och, wat een geweldige complottheorie. En dat allemaal enkel naar aanleiding van het ene zinnetje 'Johannes Paulus II was in staat harten te winnen' wat me terugblikkend een feitelijke constatering lijkt. Evenals het feitelijk klopt dat Benedictus in zijn optreden het imago van een strenge wetenschapper houdt.

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #11 Gepost op: mei 12, 2009, 10:34:03 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 12 mei 2009 om 10:23:
Och, och, wat een geweldige complottheorie.
Als jou dat een fijn gevoel geeft moet je dit vooral jezelf voorhouden. Een ieder die wel wil zien kan het gewoon nalezen in de archieven van de media.

quote:

En dat allemaal enkel naar aanleiding van het ene zinnetje 'Johannes Paulus II was in staat harten te winnen' wat me terugblikkend een feitelijke constatering lijkt.
Een boute bewering. Jij kunt onmogelijk weten wat de aanleiding voor mijn schrijven is. Ik kan je nu alvast verklappen dat je het bij het verkeerde eind hebt.

Mezzamorpheus

  • Berichten: 5201
  • You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #12 Gepost op: mei 12, 2009, 10:48:19 am »

quote:

Thorgrem schreef op 12 mei 2009 om 10:34:
Een boute bewering. Jij kunt onmogelijk weten wat de aanleiding voor mijn schrijven is. Ik kan je nu alvast verklappen dat je het bij het verkeerde eind hebt.
Je reageert op een citaat uit het ND-commentaar, dan is het toch niet zo heel raar dat je aanneemt dat je post dáár een reactie op is?

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #13 Gepost op: mei 12, 2009, 11:06:09 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 12 mei 2009 om 10:48:
[...]


Je reageert op een citaat uit het ND-commentaar, dan is het toch niet zo heel raar dat je aanneemt dat je post dáár een reactie op is?
Nee, want als je gelezen had sprak ik over de media. Indien ik enkel het ND bedoelde (en dan zou dit artikel dus de aanleiding zijn) dan had ik niet zo'n algemene term gebruikt. Aanleiding is observatie van de reguliere media gedurende een x aantal jaren.

Mezzamorpheus

  • Berichten: 5201
  • You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #14 Gepost op: mei 12, 2009, 11:45:24 am »

quote:

Thorgrem schreef op 12 mei 2009 om 11:06:
[...]

Nee, want als je gelezen had sprak ik over de media.


Ik lees prima, maar je post was wel een directe reactie op het ND-commentaar. Dus het had op z'n minst de suggestie dat je met die zin daar ook op doelde. Dus je had het ook iets duidelijker kunnen stellen.

Vergis ik me trouwens als ik het idee heb dat je deze mening over 'de' media niet op dit moment daar had geuit als in het commentaar niets had gestaan over Johannes Paulus II die in staat was harten te winnen? En dat je dit citaat dus wel degelijk vindt vallen onder dat ophemelen?

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #15 Gepost op: mei 12, 2009, 12:19:39 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 12 mei 2009 om 11:45:
[...]


Ik lees prima, maar je post was wel een directe reactie op het ND-commentaar.
Ook hier kun je over doordrammen, maar nee dat was het dus niet. Ik heb overigens al reeds eerder een stuk geplaatst met dezelfde strekking dit artikel was dus allerminst aanleiding tot.
« Laatst bewerkt op: mei 12, 2009, 12:20:29 pm door Thorgrem »

Mezzamorpheus

  • Berichten: 5201
  • You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #16 Gepost op: mei 12, 2009, 12:24:14 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 12 mei 2009 om 12:19:
[...]

Ook hier kun je over doordrammen


Ik vind het vrij vervelend dat je me telkens beschuldigd van doordrammen. Maakt de sfeer er niet echt beter op ofzo. Het enige wat ik doe is conclusies trekken en daarop doorvragen. Lijkt me precies waarvoor we hier zitten op dit forum.

En laten we het er maar op houden dan dat een curieus toeval betrof.
« Laatst bewerkt op: mei 12, 2009, 12:25:19 pm door Mezzamorpheus »

RestlessReformed

  • Berichten: 483
  • Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #17 Gepost op: mei 12, 2009, 02:07:14 pm »
Ach, wellicht doet hij Rooms-Katholieken in Israel een plezier.

Verder zie ik hem weinig constructiefs bereiken.
Laat uw ja een ja zijn.

rkdiak

  • Berichten: 1995
    • Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #18 Gepost op: mei 12, 2009, 03:23:45 pm »

quote:

RestlessReformed schreef op 12 mei 2009 om 14:07:
Ach, wellicht doet hij Rooms-Katholieken in Israel een plezier.
Alle 200?

quote:

Verder zie ik hem weinig constructiefs bereiken.
Ik zie hem ook niet naar het MO gaan om iets constructiefs te bereiken.
So sue me!

RestlessReformed

  • Berichten: 483
  • Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #19 Gepost op: mei 12, 2009, 03:27:41 pm »

quote:



Dat weet ik niet, ik weet niet of die allemaal even dol zijn op de Paus.

quote:

rkdiak schreef op 12 mei 2009 om 15:23:Ik zie hem ook niet naar het MO gaan om iets constructiefs te bereiken.
Daar kan ik niet heel goed over oordelen, ben niet genoeg op de hoogte om te kunnen stellen met welke doeleinden hij nu previes gegaan is, maar ik reageerde vooral op de OP van Ruben1989.
Laat uw ja een ja zijn.

Mezzamorpheus

  • Berichten: 5201
  • You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #20 Gepost op: mei 12, 2009, 04:03:44 pm »

quote:

rkdiak schreef op 12 mei 2009 om 15:23:
Ik zie hem ook niet naar het MO gaan om iets constructiefs te bereiken.
Waarvoor wel?

drentenaar

  • Berichten: 2125
    • Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #21 Gepost op: mei 12, 2009, 05:47:26 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 11 mei 2009 om 21:29:
Is het verstandig dat de Paus naar het midden-oosten gaat

Of het verstandig is/was?
Daarover zal de toekomst (dus niet de geschiedenis!) ooit een oordeel vallen.
Vuistregel daarbij is: de overwinnaars (wie dan ook maar) schrijven dé geschiedenis,
de 'loosers' zeer zeker niet.

quote:

valt er een constructieve bijdrage van hem dan wel de katholieke kerk
als instituut te verwachten?  

Vermoedelijk niet, evenmin als vorige Pausbezoeken ook maar iets positiefs uitrichtten!
Dat hoeven we overigens niet  'het Midden-Oosten' kwalijk te nemen. Het bezoek van JP II aan Nederland in 1985 was niet minder dan een nationale ramp!

ruben1989

  • Berichten: 322
    • Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #22 Gepost op: mei 12, 2009, 05:51:14 pm »

quote:

Vermoedelijk niet, evenmin als vorige Pausbezoeken ook maar iets positiefs uitrichtten!
Dat hoeven we overigens niet 'het Midden-Oosten' kwalijk te nemen. Het bezoek van JP II aan Nederland in 1985 was niet minder dan een nationale ramp!
Spijker me even bij zoals je aan me naam ziet, was ik er destijds niet bij.

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #23 Gepost op: mei 12, 2009, 05:56:14 pm »

quote:

drentenaar schreef op 12 mei 2009 om 17:47:
Vermoedelijk niet, evenmin als vorige Pausbezoeken ook maar iets positiefs uitrichtten!
Indien je paus bezoeken in het algemeen bedoeld; klinkklare onzin.

quote:

Dat hoeven we overigens niet  'het Midden-Oosten' kwalijk te nemen.
Wel de paus?

quote:

Het bezoek van JP II aan Nederland in 1985 was niet minder dan een nationale ramp!
Dat klopt, het liet vooral de bekrompenheid van het o zo verheven Nederlandse volk zien. Wat stonden wij voor l*l in de wereld.
« Laatst bewerkt op: mei 12, 2009, 05:56:23 pm door Thorgrem »

dingo

  • Berichten: 3483
    • Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #24 Gepost op: mei 12, 2009, 06:37:40 pm »
Laten we dat tot het Rooms katholieke deel van het Nederlandse volk beperken, ik heb geen enkele reden om een massabijeenkomst van/voor de paus te bezoeken.

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #25 Gepost op: mei 12, 2009, 08:15:33 pm »

quote:

dingo schreef op 12 mei 2009 om 18:37:
Laten we dat tot het Rooms katholieke deel van het Nederlandse volk beperken, ik heb geen enkele reden om een massabijeenkomst van/voor de paus te bezoeken.
Indien dat op mijn laatste opmerking in mijn post slaat dan denk ik toch dat je de plank redelijk misslaat. Wij als volk (dus een ieder inclusief katholieken) stonden internationaal behoorlijk voor paal.

drentenaar

  • Berichten: 2125
    • Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #26 Gepost op: mei 12, 2009, 09:39:35 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 12 mei 2009 om 17:51:
Spijker me even bij zoals je aan me naam ziet, was ik er destijds niet bij.

Ik woonde van 1980 - 1992 niet in Nederland, maar was 'toevallig' wel
in mei 1985 een week of wat in Nederland.

Je wilt het niet weten, maar het bezoek van JP II was een enorme afgang.
Op vliegveld Eindhoven was er bij zijn aankomst nagenoeg geen hond te bekennen
(of misschien was er juist wel een hond gekomen, om luidkeels te blaffen!)
Geen kip (zelfs niet in het Roomse Zuiden) kwam naar hem kijken.
In Utrecht reed hij in z'n pausmobiel door gans lege straten!
De talloze dranghekken waren gewoon voor nop neergezet!
De Heilige Vader zag bijna niemand naar wie hij kon zwaaien, intriest ...

En tijdens een landelijke manifestatie nam 'zomaar' een vrouw, ongecontroleerd door de bisschoppen, het woord en zei tegen de paus waar het voor haar op aan kwam
en noemde vlot eventjes alle 'pijnpunten' op.

Het was zó indrukwekkend dat ik nu nog haar naam weet:
mw. Hedwig Wasser uit Peize (vast wel op internet te vinden).
De Vaderlandse bisschoppen zaten er met kromme tenen én met een tandeloos gebit bij:
ingrijpen kon niet.

De ontmoeting met andere 'geestelijke leiders' in ons land was ook al geen succes.
JP II had vooraf aangegeven hoe 'men' bij de ontmoeting moest staan!
Dus niemand een voetje meer naar voren dan hij.
De vrouwelijke vice-voorzitter van de (syn.-)Geref. Kerk (éne mw. Elkerbout) werd door hem straal genegeerd!

Toen de Paus weer richting Rome vertrok slaakte kardinaal Simonis dan ook een heel diepe zucht van verlichting.

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #27 Gepost op: mei 12, 2009, 09:50:36 pm »
Je vergeet een aantal 'leuke' feitjes. Maar goed, wellicht omdat je niet woonde in Nederland. Een kleine reconstructie:

http://www.katholieknieuwsblad.nl/actueel20/kn2020c.htm

drentenaar

  • Berichten: 2125
    • Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #28 Gepost op: mei 12, 2009, 09:57:06 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 12 mei 2009 om 08:37:
Het spijt me zeer, maar ik heb niet de indruk dat het protestantisme ook maar enige rol speelt in het heilige land.

Beste Thorgrem, ik ben ook wel eens in Israël geweest, tijdje geleden al weer.
Kan niet zeggen dat ik daar met louter vreugdevolle gevoelens heb rondgelopen
c.q. heb rondgevaren (Meer van Tiberias).
Zowel bij de kerk van de 'Annunciatio' te Nazareth als wel bij de 'Geboortekerk' in Bethlehem dacht ik steevast: Ik moet dit doen om straks in Ndl. te kunnen zeggen dat ik er  'echt' geweest ben.
Maar is dít echt wel 'the right place' of laat je je gewoon in het ootje nemen door de toeristenindustrie en koopjesjagers?
Over m'n nek ging ik ik zo'n beetje toen ik bij de Jordaan de zgn. 'Baptismal site' bezocht.
Allerlei Amerikaanse sectariërs wilden daar (over-)gedoopt worden!
En tal van sjacheraars deden daar goede zaken met de verkoop van Jordaan-(doop-)water!
Ik ging er bekant van over m'n nek!

Je opmerking:

quote:

ik heb niet de indruk dat het protestantisme ook maar enige rol speelt in het heilige land

doet me heel goed!
Ik moet er gewoon niet aan denken dat protestanten daar ook maar enige rol zouden moeten spelen!
Laten ze zich daar a.u.b. verre van houden!

Overigens: de benaming 'het heilige land' is zeker geen protestantse benaming!
Heilige plaatsen kennen we niet!
Zo wel, dan zijn álle plaatsen heilig
(dus óók Dordrecht en Kampen, om maar eens wat te noemen ...   O-) )

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #29 Gepost op: mei 12, 2009, 10:04:27 pm »

quote:


Fijn. :)
Je bevestigd hiermee overigens heel veel voor mij, bedankt voor je openhartige antwoord.
« Laatst bewerkt op: mei 12, 2009, 10:04:36 pm door Thorgrem »

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #30 Gepost op: mei 13, 2009, 12:08:11 am »

quote:

drentenaar schreef op 12 mei 2009 om 21:39:
[...]

Ik woonde van 1980 - 1992 niet in Nederland, maar was 'toevallig' wel
in mei 1985 een week of wat in Nederland.

Je wilt het niet weten, maar het bezoek van JP II was een enorme afgang.
Op vliegveld Eindhoven was er bij zijn aankomst nagenoeg geen hond te bekennen
(of misschien was er juist wel een hond gekomen, om luidkeels te blaffen!)
Geen kip (zelfs niet in het Roomse Zuiden) kwam naar hem kijken.
In Utrecht reed hij in z'n pausmobiel door gans lege straten!
De talloze dranghekken waren gewoon voor nop neergezet!
De Heilige Vader zag bijna niemand naar wie hij kon zwaaien, intriest ...

En tijdens een landelijke manifestatie nam 'zomaar' een vrouw, ongecontroleerd door de bisschoppen, het woord en zei tegen de paus waar het voor haar op aan kwam
en noemde vlot eventjes alle 'pijnpunten' op.

Het was zó indrukwekkend dat ik nu nog haar naam weet:
mw. Hedwig Wasser uit Peize (vast wel op internet te vinden).
De Vaderlandse bisschoppen zaten er met kromme tenen én met een tandeloos gebit bij:
ingrijpen kon niet.

De ontmoeting met andere 'geestelijke leiders' in ons land was ook al geen succes.
JP II had vooraf aangegeven hoe 'men' bij de ontmoeting moest staan!
Dus niemand een voetje meer naar voren dan hij.
De vrouwelijke vice-voorzitter van de (syn.-)Geref. Kerk (éne mw. Elkerbout) werd door hem straal genegeerd!

Toen de Paus weer richting Rome vertrok slaakte kardinaal Simonis dan ook een heel diepe zucht van verlichting.

Alles met elkaar kun je gewoon stellen dat het niet leeft in Nederland.
Ondanks het scala aan mensen die op papier lid van de katholieke kerk zouden zijn, leeft het niet, anders waren er wel mensen geweest.
Ik weet alleen nog dat er een aardig populair liedje was...
(Overigens, wat maakt dat je heilig met een hoofdletter h schrijft?)
Mail me maar als je wat wilt weten

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #31 Gepost op: mei 13, 2009, 07:15:36 am »

quote:

okidoki schreef op 13 mei 2009 om 00:08:
[...]

Alles met elkaar kun je gewoon stellen dat het niet leeft in Nederland.
Dat kun je stellen, het zal echter onrecht doen aan de situatie destijds. Je zou ook kunnen stellen dat je je er niet in verdiept hebt, althans niet genoeg om zo'n uitspraak te doen.

quote:

Ondanks het scala aan mensen die op papier lid van de katholieke kerk zouden zijn, leeft het niet, anders waren er wel mensen geweest.
Ik weet niet hoe het in de protestantse kerken zit, maar aan je aanwezigheid langs de weg bij een pausbezoek kun je de katholiciteit/christenheid van de mensen niet aflezen, en ook niet de pausgezindheid. Het zou zo maar kunnen zijn dat de mensen die wel de intentie hadden om naar de paus te gaan kijken afgeschrikt werden door de prijs die op zijn hoofd geplaatst was en de mogelijke rellen. Over het algemeen is het naar de paus toegaan namelijk een leuk dagje uit, een baksteen in de nek hoort daar over het algemeen niet bij niet bij.
« Laatst bewerkt op: mei 13, 2009, 07:39:31 am door Thorgrem »

dingo

  • Berichten: 3483
    • Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #32 Gepost op: mei 13, 2009, 03:53:42 pm »
Ik kan me het bezoek van de paus nog wel herinneren maar zoals gezegd voelde ik me niet geroepen om daar heen te gaan. Evenmin als ik naar de aankomst van de patriarch(?) van de Oosters Orthodoxe Kerken zou gaan. De bedreigingen nam ik in die tijd zeker niet serieus, dat zou nu wel anders zijn.

Voor de rest vond ik het een rampzalig idee om de paus Nederland te laten bezoeken. Wat er gebeurde was min of meer te voorzien denk ik en de vorige paus was me wel zo sympathiek dat ik hem dat niet toewenste.

rkdiak

  • Berichten: 1995
    • Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #33 Gepost op: mei 13, 2009, 09:51:47 pm »

quote:

dingo schreef op 13 mei 2009 om 15:53:
Ik kan me het bezoek van de paus nog wel herinneren maar zoals gezegd voelde ik me niet geroepen om daar heen te gaan. Evenmin als ik naar de aankomst van de patriarch(?) van de Oosters Orthodoxe Kerken zou gaan. De bedreigingen nam ik in die tijd zeker niet serieus, dat zou nu wel anders zijn.

Voor de rest vond ik het een rampzalig idee om de paus Nederland te laten bezoeken. Wat er gebeurde was min of meer te voorzien denk ik en de vorige paus was me wel zo sympathiek dat ik hem dat niet toewenste.
Bij die analyse kan ik me vrij aardig aansluiten.
So sue me!

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #34 Gepost op: mei 13, 2009, 10:27:21 pm »
Modbreak:
Meta-discussie opgeruimd. Graag on-topic blijven

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #35 Gepost op: mei 13, 2009, 11:45:33 pm »

quote:

Pooh schreef op 13 mei 2009 om 22:27:
[mbr]Meta-discussie opgeruimd. Graag on-topic blijven[/]

Waarvoor dank.

voor wie meer wil lezen over 1985 en het bedoelde pausbezoek:
Link
Mail me maar als je wat wilt weten

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #36 Gepost op: mei 14, 2009, 09:06:49 am »
Ik ben eigenlijk meer benieuwd naar wat jullie vinden van de Paus die op dit moment het Midden Oosten bezoekt.
Gisteren is hij in Bethlehem geweest, heeft een gekalligrafeerd Lucas-evangelie ontvangen door een moslim gemaakt.
Die moslim wil zo de verdraagzaamheid bevorderen maar zijn vrouw krijgt hiervoor dreigtelefoontjes.

Ik wil daarmee aangeven dat er altijd een groep ongeregelden is die begint met bedreigen etc. Wat voor onderwerp het ook is, altijd zijn er mensen die het zo nodig vinden het op die manier duidelijk te maken dat er volgens hen iets niet kan of ze het er niet mee eens zijn.
Blijkbaar zit het in de mens dat we er wel een goed gevoel bij hebben als een ander wat overkomt vanwege bepaald gedrag wat diegene vertoont, of iemand 'staat' voor een bepaalde groep mensen waar men niets  mee heeft.

Dit heeft echter niets met geloof te maken, maar wat mensen ervan bakken. Net als relschoepers die naar een voetbalwedstrijd gaan, maar echt niet voor het spel er zijn.

De Boodschap van God is: zegen wie u vervolgen, zegen en vervloek niet. Het is dus een bepaalde tegenkracht die de weg kiest van bedreigen, aanslagen plegen. Die mensen zul je altijd houden.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #37 Gepost op: mei 14, 2009, 09:18:16 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 14 mei 2009 om 09:06:
Ik ben eigenlijk meer benieuwd naar wat jullie vinden van de Paus die op dit moment het Midden Oosten bezoekt.
Fijn dat we weer naar het onderwerp van het topic terugkeren. :)

quote:


Gisteren is hij in Bethlehem geweest, heeft een gekalligrafeerd Lucas-evangelie ontvangen door een moslim gemaakt.
Die moslim wil zo de verdraagzaamheid bevorderen maar zijn vrouw krijgt hiervoor dreigtelefoontjes.

Ik heb het niet gezien, ik heb enkel de nieuwsberichten gelezen dat een uitzinnige menigte van christenen en moslims 'leve de paus' scandeerde.
Maar het is altijd zo dat gebaren van vrede bij (hopelijk) een minderheid agressie oproepen.

quote:


Ik wil daarmee aangeven dat er altijd een groep ongeregelden is die begint met bedreigen etc. Wat voor onderwerp het ook is, altijd zijn er mensen die het zo nodig vinden het op die manier duidelijk te maken dat er volgens hen iets niet kan of ze het er niet mee eens zijn.
Blijkbaar zit het in de mens dat we er wel een goed gevoel bij hebben als een ander wat overkomt vanwege bepaald gedrag wat diegene vertoont, of iemand 'staat' voor een bepaalde groep mensen waar men niets  mee heeft.
Dat lijkt mij ook.

quote:

Dit heeft echter niets met geloof te maken, maar wat mensen ervan bakken. Net als relschoepers die naar een voetbalwedstrijd gaan, maar echt niet voor het spel er zijn.
Hadden maar meer mensen het zo duidelijk voor ogen. Feit is dat veel van het geseculariseerde Nederland in religie het kwaad van de wereld ziet (overigens vaak zonder of met flinterdunne onderbouwing). Feit is gewoon dat indien religie er niet zou zijn de mens wel wat anders zou vinden, dat heeft de geschiedenis al honderden keren laten zien, sterker nog, zet na een voetbalzondag het nieuws op en je ziet het weer.

quote:

De Boodschap van God is: zegen wie u vervolgen, zegen en vervloek niet. Het is dus een bepaalde tegenkracht die de weg kiest van bedreigen, aanslagen plegen. Die mensen zul je altijd houden.
Laten we hopen dat deze groep zich beperkt tot een enkeling (het liefst individueel).

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #38 Gepost op: mei 14, 2009, 09:32:52 am »

quote:

Thorgrem schreef op 14 mei 2009 om 09:18:

Hadden maar meer mensen het zo duidelijk voor ogen. Feit is dat veel van het geseculariseerde Nederland in religie het kwaad van de wereld ziet (overigens vaak zonder of met flinterdunne onderbouwing). Feit is gewoon dat indien religie er niet zou zijn de mens wel wat anders zou vinden, dat heeft de geschiedenis al honderden keren laten zien, sterker nog, zet na een voetbalzondag het nieuws op en je ziet het weer.

[...]

Laten we hopen dat deze groep zich beperkt tot een enkeling (het liefst individueel).

Laten we dan ook juist die mensen zegenen en niet vervloeken, al doen we dat misschien niet letterlijk.
Ze hebben netzo goed het evangelie van Christus nodig. Alleen is het voor ons ook een makkelijker weg om onze afschuw over hen uit te spreken (en ze misschien wel hetzelfde toe te wensen als zij ons wensen) maar Gods weg is: hebt uw vijanden lief.
En dan kost het ons wat, want die liefde hebben we niet uit onszelf.
« Laatst bewerkt op: mei 14, 2009, 09:33:40 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #39 Gepost op: mei 15, 2009, 10:08:09 am »
Voor de mensen die wat meer willen weten over de pelgrimage van de paus naar Israël:

http://www.katholieknederland.nl/pausheiligland/index.html

Daar zijn vele artikelen en ook video fragmenten te vinden van deze gebeurtenis.

Overigens zijn de nieuwsberichten over andere bezoeken ook mooi geconcentreerd op een pagina:

De paus in Afrika(2009):
http://www.katholieknederland.nl/pausafrika/index.html

De paus in de Verenigde Staten van Amerika(2008):
http://www.katholieknederland.nl/paususa/index.html

De paus in Lourdes (2008):
http://www.katholieknederland.nl/pauslourdes/index.html

dingo

  • Berichten: 3483
    • Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #40 Gepost op: mei 15, 2009, 10:29:39 am »
Tnx, altijd handig zo'n linkje.

rkdiak

  • Berichten: 1995
    • Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #41 Gepost op: mei 16, 2009, 01:05:33 am »
-
« Laatst bewerkt op: mei 16, 2009, 02:05:31 pm door rkdiak »
So sue me!

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #42 Gepost op: mei 16, 2009, 01:46:36 am »
.
« Laatst bewerkt op: mei 16, 2009, 01:48:26 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #43 Gepost op: mei 16, 2009, 01:35:44 pm »
Even als inleiding. Het viel me op dat er op de nederlandse TV eigenlijk weinig aandacht besteed is aan het bezoek van de paus aan Jordanië, Israel en de palestijnse gebieden. Ik formulier het expres zo, omdat het bezoek niet specifiek aan Israél was, maar ook aan de palestijnen.

Verder is deze bijdrage uitdrukkelijk niet bedoelt om onze KK broeders en zusters in de verdediging te drukken.

Mijn bijdrage is er op gestoeld een enkele opmerkelijke passage uit het artikel nader te belichten en te bespreken.

In het artikel over het pausbezoek naar Israël vielen me de navolgende passage op:

Pausbezoek Israël: afstandelijk en kil

JERUZALEM – Met minder dan een dag te gaan, kan de balans van het bezoek van paus Benedictus XVI aan Israël voorlopig worden opgemaakt. Het saldo is uiterst mager. De Duitse paus bleef tegenover de Joden afstandelijk en zelfs wat kil.

En dan hebben we het nog maar niet over het feit dat de paus, die zichzelf beschouwt als plaatsvervanger van Christus op aarde, een gebouw betrad waarop aan de buitenkant staat dat het niet aan God is om een zoon te nemen.

De toon van het bezoek werd al gezet toen de paus maandag ontvangen werd op het vliegveld Ben Gurion bij Tel Aviv. Geestelijke Joodse leiders schitterden door afwezigheid. Ze vonden de ontvangst van het staatshoofd van het Vaticaan een seculiere kwestie en geen geestelijke.

Zo noemde de voorzitter van Yad Vashem, rabbijn Meir Lau, de toespraak van de paus maandagavond al abstract en afstandelijk. Daarbij moet gezegd worden dat zijn kritiek op punten niet terecht was. Zo was de rabbijn verontwaardigd over het feit dat de paus in zijn toespraak in Yad Vashem niet sprak over 6 miljoen slachtoffers van de Holocaust, maar over miljoenen. Dat riekt naar het zoeken van spijkers op laag water.

Tijdens de bezoeken aan de Palestijnse gebieden had de kerkleider het duidelijk beter naar z’n zin dan in Israël. In Bethlehem zei hij in een preek dat Palestijnen recht hebben op een eigen staat „in het land van hun voorvaderen.”

Dát was nu uitgerekend een zin geweest die hij in Israël had moeten uitspreken, en dan ten aanzien van de Joden. Dat had niet alleen een nieuwe kijk op dit bezoek, maar ook op de kerkleider zelf gegeven.

Volledig artikel op:

http://www.refdag.nl/artikel/1410523/ (niet op zondag te lezen)

Mijn vragen:

Was het bezoek koud en kil? Waarom wel of niet?
Hoe staat men tegenover het door de paus betreden van een gebouw die proclameert dat God geen Zoon heeft (want daar komt het volgens mij op neer)
Vinden jullie dat het land der voorvaderen ook in deze tijd bestemd is voor Israël of is dit complete onzin.
Wordt met betrekking tot deze passage onrecht gedaan aan de werkelijkheid en beschouwd het vaticaan de het land Israël als een land der vaderen bestaande uit de kinderen van Ismaël en Izaäk

Ik hoop op zinvolle opbouwende bijdragen.
« Laatst bewerkt op: mei 16, 2009, 02:01:46 pm door grondig christelijk »

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #44 Gepost op: mei 16, 2009, 02:09:49 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 16 mei 2009 om 13:35:
Mijn vragen:

Was het bezoek koud en kil? Waarom wel of niet?
Indien men het over paus Benedictus XVI heeft gebruikt men wel vaker de term koud/kil. Dat komt erdoor dat men paus Johannes Paulus II als referentie neemt. Ondanks dat ze allebei paus zijn (of geweest) zijn het twee geheel verschillende persoonlijkheden. In vergelijking met het bezoek van paus Johannes Paulus II zal het waarschijnlijk koud/kil overgekomen zijn op de betrokkenen. Dat zal echter niet de bedoeling geweest zijn van paus Benedictus XVI. Hij is wie hij is.

quote:

Hoe staat men tegenover het door de paus betreden van een gebouw die proclameert dat God geen Zoon heeft (want daar komt het volgens mij op neer)

Ik vind het vrij logisch dat indien je gastheer je daar wil ontvangen je daar naar toe gaat. Ik zie geen probleem. Wij verwachten van de Japanse keizer toch ook dat als hij op bezoek komt dat hij bijvoorbeeld het paleis van de koningin betreed ondanks dat er een jaartal in de gevel staat (om maar een voorbeeld te noemen).
Ik snap het probleem eigenlijk niet zo, het lijkt me echt spijkers op laag water zoeken. (overigens vind ik je weergave onjuist)

quote:


Vinden jullie dat het land der voorvaderen ook in deze tijd bestemd is voor Israël of is dit complete onzin.
Wordt met betrekking tot deze passage onrecht gedaan aan de werkelijkheid en beschouwd het vaticaan de het land Israël als een land der vaderen bestaande uit de kinderen van Ismaël en Izaäk
Deze vragen hebben geen betrekking op het pausbezoek en zal ik dus ook niet beantwoorden.
« Laatst bewerkt op: mei 16, 2009, 02:11:03 pm door Thorgrem »

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #45 Gepost op: mei 16, 2009, 02:13:59 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 16 mei 2009 om 14:09:
Ik snap het probleem eigenlijk niet zo, het lijkt me echt spijkers op laag water zoeken. (overigens vind ik je weergave onjuist)
wat bedoel je met weergave, het zijn citaten uit een refdagartikel waar ik ook nog een link naar heb geplaatst.

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #46 Gepost op: mei 16, 2009, 02:17:39 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 16 mei 2009 om 14:13:
[...]


wat bedoel je met weergave, het zijn citaten uit een refdagartikel waar ik ook nog een link naar heb geplaatst.
Sorry, ik bedoel jouw interpretatie van hetgeen op de gevel staat. Maar dat maakt niet uit, ik heb zowel op jouw interpretatie als datgene wat letterlijk op de gevel staat geantwoord.
« Laatst bewerkt op: mei 16, 2009, 02:17:55 pm door Thorgrem »

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #47 Gepost op: mei 16, 2009, 02:18:55 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 16 mei 2009 om 14:09:
Deze vragen hebben geen betrekking op het pausbezoek en zal ik dus ook niet beantwoorden.
beter geschikt voor een apart topic wellicht?

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #48 Gepost op: mei 16, 2009, 02:20:09 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 16 mei 2009 om 14:17:
[...]

Sorry, ik bedoel jouw interpretatie van hetgeen op de gevel staat. Maar dat maakt niet uit, ik heb zowel op jouw interpretatie als datgene wat letterlijk op de gevel staat geantwoord.
oké, ik snap je standpunt

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #49 Gepost op: mei 17, 2009, 12:04:43 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 16 mei 2009 om 14:18:
[...]


beter geschikt voor een apart topic wellicht?
Dat denk ik.