Auteur Topic: Platte Aarde en geloof  (gelezen 4154 keer)

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Platte Aarde en geloof
« Gepost op: februari 24, 2011, 03:06:27 pm »
We weten nu dat de aarde rond is, maar dat is niet altijd zo geweest. Het levert wel komische citaten op. Lactantius (245–325), na zijn bekering tot het Christendom en zijn afwijzing van de Griekse filosofie, noemde het "dwaasheid" omdat hij dacht dat mensen aan de tegenovergestelde kant van de wereldbol niet zouden "gehoorzamen" aan de zwaartekracht. Hij vroeg,

Is er iemand zo dom om te geloven dat er mensen zijn van wie de voetstappen hoger zijn dan hun hoofden? Dat de oogst en de bomen naar beneden groeien? Dat regen, sneeuw en hagel bovenwaarts naar de Aarde vallen? Ik weet niet wat ik van hen moet zeggen die, als ze eens gedwaald hebben, vasthouden aan hun dwaasheid en de ene onzin met de andere verdedigen.

-Bron-

God heeft de aarde geschapen, zouden we daarom in de Bijbel niet moeten lezen dat de aarde rond is? We lezen het volgende, wat er naar mijn idee bij in de buurt komt, maar de lading niet geheel dekt.

'Hij is het, Die daar zit boven het rond der aarde, en haar inwoners zijn als sprinkhanen; Hij is het, Die de hemelen uitspant als een dunne doek, en ze uitbreidt als een tent, om te bewonen' (Jes 40,22)

Hierbij denk ik dan aan een halve cirkel i.p.v. een ronde aarde. Doet het er toe dat we niet duidelijk in de Bijbel lezen dat de aarde rond was? Moslims beweren dat het wel in de Koran staat en ook Grieken spraken van het rond der aarde. Dat was dus voordat Columbus het ontdekte.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Platte Aarde en geloof
« Reactie #1 Gepost op: februari 24, 2011, 03:13:58 pm »
Columbus ontdekte niet dat de aarde rond was, dat wist namelijk iedereen al. Tegenwoordig is het vrij populair om middeleeuwers als achterlijke neanderthalers neer te zetten en daar past een fabeltje zoals dat over Columbus ook wel bij.

De discussie aan boord ging echt niet over of ze wel of niet van de aarde al zouden vallen, het ging erover dat ze op een point of no return stonden. Verder gaan zou betekenen dat ze niet genoeg proviand zouden hebben voor de reis naar huis indien ze geen land zouden ontdekken en ze wisten niet hoe ver het nog varen was.

De Grieken (en mogelijk eerdere volkeren) wisten al dat de aarde rond was dus het hoefde niet in de Bijbel, het was ook niet van belang. Althans, dat is mijn mening. Maar ik zie dan de Bijbel ook niet als handleiding voor de wetenschap oid.
« Laatst bewerkt op: februari 24, 2011, 03:30:31 pm door Thorgrem »

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Platte Aarde en geloof
« Reactie #2 Gepost op: februari 24, 2011, 04:52:12 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 24 februari 2011 om 15:13:
De Grieken (en mogelijk eerdere volkeren) wisten al dat de aarde rond was dus het hoefde niet in de Bijbel, het was ook niet van belang. Althans, dat is mijn mening. Maar ik zie dan de Bijbel ook niet als handleiding voor de wetenschap oid.
Hoe wisten de Grieken dat?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
Platte Aarde en geloof
« Reactie #3 Gepost op: februari 24, 2011, 05:10:52 pm »

quote:

Piebe schreef op 24 februari 2011 om 16:52:
[...]

Hoe wisten de Grieken dat?

Kwestie van goed naar de sterren kijken als je de middellandse zee oversteekt. Eratosthenes (200 v.Chr) mat de lengte van schaduwen die de zon gaf (en berekende zo tot op een paar procent nauwkeurig de omtrek van de aarde), maar het besef is waarschijnlijk eerder ontstaan door de hoogte van sterren die gebruikt werden voor navigatie, en wellicht de wetenschap dat sommige sterren in het zuiden wel zichtbaar zijn en in het noorden niet, en andersom.

En verder goed opletten als je een zeilschip ziet aankomen, of op een berg afvaart: je ziet eerst de top, en later pas de rest.
« Laatst bewerkt op: februari 24, 2011, 05:12:05 pm door Pooh »

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Platte Aarde en geloof
« Reactie #4 Gepost op: februari 24, 2011, 09:12:50 pm »

quote:

Pooh schreef op 24 februari 2011 om 17:10:
[...]

Kwestie van goed naar de sterren kijken als je de middellandse zee oversteekt. Eratosthenes (200 v.Chr) mat de lengte van schaduwen die de zon gaf (en berekende zo tot op een paar procent nauwkeurig de omtrek van de aarde), maar het besef is waarschijnlijk eerder ontstaan door de hoogte van sterren die gebruikt werden voor navigatie, en wellicht de wetenschap dat sommige sterren in het zuiden wel zichtbaar zijn en in het noorden niet, en andersom.

En verder goed opletten als je een zeilschip ziet aankomen, of op een berg afvaart: je ziet eerst de top, en later pas de rest.
Ik weet bedroevend weinig van de Grieken maar zulk rekenwerk vind ik een knap staaltje.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

pyro

  • Berichten: 779
    • Bekijk profiel
Platte Aarde en geloof
« Reactie #5 Gepost op: mei 23, 2011, 02:35:01 pm »

quote:

Piebe schreef op 24 februari 2011 om 21:12:
[...]
Ik weet bedroevend weinig van de Grieken maar zulk rekenwerk vind ik een knap staaltje.

off topic:
'de euro is rond en rolt altijd mijn kant op' is ook zo'n knap staaltje Grieks rekenwerk. De EU wisten te weinig toen ze de Grieken toelieten tot de monetaire unie, zou je zeggen...

Overigens was het niet Columbus die ontdekte dat de aarde rond was, het is hooguit aan Columbus te wijten dat de oorspronkelijke Amerikanen 'indianen' worden genoemd. Columbus dacht namelijk dat hij in India was, want hij hing een theorie aan van een *kleine* ronde aarde, op grond van een foute berekening. Volgens die theorie had hij met de afgelegde afstand in India moeten zijn.
Er was ook een theorie die de grootte van de ronde aarde wel correct aangaf. Maar Columbus heeft hooguit bewezen dat de theorie van de kleine ronde aarde niet klopte.

Er werd bewezen dat de aarde rond was toen ze daadwerkelijk eromheen zijn gevaren, dat was met Magelhaes.
« Laatst bewerkt op: mei 23, 2011, 03:32:52 pm door pyro »

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Platte Aarde en geloof
« Reactie #6 Gepost op: mei 23, 2011, 05:09:22 pm »

quote:

pyro schreef op 23 mei 2011 om 14:35:
[...]

off topic:
'de euro is rond en rolt altijd mijn kant op' is ook zo'n knap staaltje Grieks rekenwerk. De EU wisten te weinig toen ze de Grieken toelieten tot de monetaire unie, zou je zeggen...
Lol ja je zou het haast denken, maar zoals je zal begrijpen voel ik me in geen geval geroepen om daar kritiek op te hebben!
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Qohelet

  • Berichten: 1736
  • Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Platte Aarde en geloof
« Reactie #7 Gepost op: mei 23, 2011, 05:43:08 pm »
Citaat
Pooh schreef op 24 februari 2011 om 17:10:

quote:

En verder goed opletten als je een zeilschip ziet aankomen, of op een berg afvaart: je ziet eerst de top, en later pas de rest.
Ik vraag me af of men dat in het verleden ooit heeft gebruikt om de straal van de aarde te bepalen. Eenvoudige meetkunde laat zien dat r = d^2 / h, waar r de straal is, h de hoogte van de waarnemer, en d de afstand waar hij de horizon ziet. Als je op een pier staat met ooghoogte 5 m boven het water, en je ziet een boot op 5.6 km afstand beginnen "onder de horizon" te verdwijnen, dan weet je dat de straal van de aarde ongeveer 5.6^2 / 0.005 = 6300 km is.
« Laatst bewerkt op: mei 23, 2011, 05:43:44 pm door Qohelet »
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.


Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
Platte Aarde en geloof
« Reactie #8 Gepost op: mei 24, 2011, 10:47:57 am »

quote:

Qohelet schreef op 23 mei 2011 om 17:43:
Citaat
Pooh schreef op 24 februari 2011 om 17:10:

[...]

Ik vraag me af of men dat in het verleden ooit heeft gebruikt om de straal van de aarde te bepalen. Eenvoudige meetkunde laat zien dat r = d^2 / h, waar r de straal is, h de hoogte van de waarnemer, en d de afstand waar hij de horizon ziet. Als je op een pier staat met ooghoogte 5 m boven het water, en je ziet een boot op 5.6 km afstand beginnen "onder de horizon" te verdwijnen, dan weet je dat de straal van de aarde ongeveer 5.6^2 / 0.005 = 6300 km is.
Op die schaal zullen meetfouten en golfslag het onmogelijk maken. Beter is het je experiment andersom te doen, het punt meten waar de bergtoppen zichtbaar worden als je naar de kust toevaart. (En natuurlijk niet de afstand tot de horizon gebruiken, maar het punt waar de horizon de bergtoppen achter de horizon 'overstijgt')
« Laatst bewerkt op: mei 24, 2011, 10:49:39 am door Pooh »

AVee

  • Templateontwikkelaar
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 1933
    • Bekijk profiel
Platte Aarde en geloof
« Reactie #9 Gepost op: mei 30, 2011, 04:48:58 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 24 februari 2011 om 15:13:
Maar ik zie dan de Bijbel ook niet als handleiding voor de wetenschap oid.
Dat is jammer, want je kunt aan de hand van 1 Kon 7:23 heel mooi de waarde van Pi bepalen. O-)
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

Qohelet

  • Berichten: 1736
  • Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Platte Aarde en geloof
« Reactie #10 Gepost op: mei 30, 2011, 07:08:08 pm »

quote:

AVee schreef op 30 mei 2011 om 16:48:
[...]

Dat is jammer, want je kunt aan de hand van 1 Kon 7:23 heel mooi de waarde van Pi bepalen. O-)
Of kun je eruit concluderen dat de rand van het wasvat 0.7 el breed was?
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.


Harold-2

  • Berichten: 97
    • Bekijk profiel
Platte Aarde en geloof
« Reactie #11 Gepost op: mei 30, 2011, 09:59:46 pm »
"Toevallig" zat ik net een thema dienst te bekijken/beluisteren toen ik tijdens het luisteren hier op het forum dit topic tegenkwam. Dit onderwerp werd net besproken door Ben Hobrink, schrijver van het boek: "moderne wetenschap in de bijbel"


 Vanaf minuut 36
« Laatst bewerkt op: mei 30, 2011, 10:00:30 pm door Harold-2 »

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Platte Aarde en geloof
« Reactie #12 Gepost op: mei 30, 2011, 10:48:45 pm »
Het concept van holle aarde is ook wel interessant voor liefhebbers.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Theorie_van_de_holle_aarde
Schijn onder sommige christenen nog actueel te zijn.