Auteur Topic: Moet je gedoopt zijn om te trouwen?  (gelezen 26027 keer)

Stephanie19

  • Berichten: 96
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Gepost op: januari 18, 2012, 05:02:06 pm »
Hallo allemaal,

Ik zal me even kort voorstellen. Mijn naam is Stephanie en ben 21 jaar. Ik ben evangelisch. Mijn verloofde is gereformeerd vrijgemaakt.
Wij weten beide niet zo goed of het persé nodig is om gedoopt te zijn, wil je trouwen. We hebben wel een gesprek met de dominee gepland, maar dit duurt nog even en vind het fijn om wat meer voorbereid te zijn.
Zoals ik al zei, ben ik evangelisch en van plan dit te blijven. Het is na ons huwelijk ook de bedoeling om af en toe met elkaar mee te gaan, maar wel allebei lid zijn van een andere gemeente.
Zelf wil ik me heel graag laten dopen maar ben ik nog niet lid van een gemeente. Er is wel een gemeente die ik nu wat vaker bezoek. Omdat ik een paar jaar heb lopen kerkshoppen en grotendeels in de GKV ben geweest, heb ik mij nog niet laten dopen. Nu is mijn vraag: Wil een dominee van de GKV mensen trouwen waarvan de één niet gedoopt is?

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #1 Gepost op: januari 18, 2012, 05:59:48 pm »
Stephanie, goed je weer te zien. Fijn om te mogen constateren dat jullie goed gaat!

Wanneer één van beide niet gedoopt is (en dus geen lid van de GKv is), volgt er meestal een aangepaste trouwdienst. Het gebruikelijke formulier wordt wat veranderd.
Wanneer je het formulier leest, zie je dat een echtpaar haar plek in de gemeente hoort in te nemen. Dat is lastig wanneer een van beide besluit geen lid te worden van die gemeente.
Evengoed kan er een zegen over het huwelijk worden gevraagd.
Wat ik gewend ben is dat degene die lid is van de GKv de beloften aflegt (tegenover God en zijn gemeente) zoals in dat formulier staat, en dat aan de partner algemenere beloften (soms tegenover God & partner, soms alleen tegenover partner) worden gevraagd.
 
Maar hoe het precies zit weet ik niet; ook denk ik dat het per gemeente kan verschillen hoe de kerkenraad er mee omgaat.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

dingo

  • Berichten: 3483
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #2 Gepost op: januari 18, 2012, 07:14:39 pm »
Voor zover ik weet kan het niet, je hoeft geen belijdend lid te zijn maar wel dooplid als ik het goed herinner. In dat geval kun je wel een "dienst" organiseren maar die zal niet van de kerk uit gaan. Mogelijk dat een plaatselijke kerk van die regel afwijkt maar dat hangt dus van je plaatselijke kerk af.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #3 Gepost op: januari 18, 2012, 07:49:34 pm »

quote:

dingo schreef op 18 januari 2012 om 19:14:
Voor zover ik weet kan het niet, je hoeft geen belijdend lid te zijn maar wel dooplid als ik het goed herinner. In dat geval kun je wel een "dienst" organiseren maar die zal niet van de kerk uit gaan. Mogelijk dat een plaatselijke kerk van die regel afwijkt maar dat hangt dus van je plaatselijke kerk af.
Een kerkelijk huwelijk kan alleen er zijn voor leden van de kerkgemeente. Dooplid kan maar dan wel met de intentie om belijdenis te doen meen ik?
Mail me maar als je wat wilt weten

Stephanie19

  • Berichten: 96
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #4 Gepost op: januari 18, 2012, 09:51:52 pm »
Nou, het idee was eigenlijk om zelf de dienst in te vullen en dat de dominee preek houdt over de trouwtekst en de trouwgeloftes doet. Omdat ik niet echt bekend ben met zulke formulieren (en mijn vriend overigens ook niet) is het wel fijn om wat info van de experts te krijgen ;)

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #5 Gepost op: januari 19, 2012, 12:45:27 am »

quote:

Stephanie19 schreef op 18 januari 2012 om 21:51:
Nou, het idee was eigenlijk om zelf de dienst in te vullen en dat de dominee preek houdt over de trouwtekst en de trouwgeloftes doet. Omdat ik niet echt bekend ben met zulke formulieren (en mijn vriend overigens ook niet) is het wel fijn om wat info van de experts te krijgen ;)

Vrij simpel: een bevestiging van een huwelijk in de kerkelijke gemeente is voorbehouden aan de leden van de gemeente. Niets meer of minder dan dat.
De dienst kan alleen plaatsvinden NA het inschrijven van het burgerlijk huwelijk in de burgerlijke stand (dat is reguliere wetgeving).
De dienst wordt belegd door de kerkenraad en NIET door het echtpaar want de kerkenraad is de samenroeper van de gemeente voor een eredienst en niet het individuele gemeentelid.
Ik weet niet wat je bij "trouwgeloftes" bedoelt maar als dat de vragen uit het huwelijksformulier in de GKv zijn dan is het voor jou als niet lid onmogelijk om daar antwoord op te geven omdat je niet onder "opzicht en tucht" van de kerkenraad bivakkeert. (http://www.gkv.nl/getdown...0-4E8A-857D-629EB31912EC/)
Het formulier begint met de kanselafkondiging een x-tal weken vóór het huwelijk en zegt:
De kerkenraad maakt aan de gemeente bekend dat N.N. en N.N. van plan zijn te trouwen. Zij willen hun huwelijk in de naam van God beginnen en samen met de gemeente om zijn zegen vragen. De instemming van u als gemeente is verkregen wanneer voor … geen gegronde bezwaren worden ingebracht. De huwelijksdienst zal gehouden worden op ... (datum/tijd).
Als je geen lid bent van "de club GKv" dan hoor je domweg niet bij de gemeente en zal er hoe dan ook een gegrond bezwaar zijn dat ingebracht kan worden tegen het huwelijk.
Klinkt heel zakelijk maar er zit een fors stuk theologie achter verstopt.
(ga ik hier niet uitleggen omdat je dan gillend gek wordt :) )

Wat ik lees in je mail is dit:
ik wil trouwen met mijn GKv vriend en zoek daar een zegen bij.
Die zegen kun je imho niet krijgen over deze relatie in de GKv simpelweg omdat je geen lid bent van deze kerk en ook niet van plan bent om via de weg van doop en belijden lid te worden van deze kerk.

Wat echter wel kan is het vragen van een zegen over het huwelijk in een reguliere eredienst zonder gebruikmaking van de formulieren etc.
Wat Elle schrijft kan officieel niet. Informeel wordt er soms van alles gedaan ( met de beste wil van de wereld!) maar het kan kerkrechtelijk niet.
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #6 Gepost op: januari 19, 2012, 01:26:52 am »

quote:

Stephanie19 schreef op 18 januari 2012 om 17:02:
Nu is mijn vraag: Wil een dominee van de GKV mensen trouwen waarvan de één niet gedoopt is?

Overigens is het niet de vraag of de domi het wil, de vraag moet zijn of de domi het MAG van zijn kerkenraad en volgens de regels binnen het kerkgenootschap.
Het antwoord is volgens mij "neen, dat mag hij niet."
Mail me maar als je wat wilt weten

dingo

  • Berichten: 3483
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #7 Gepost op: januari 19, 2012, 10:41:56 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 19 januari 2012 om 01:26:
[...]

Overigens is het niet de vraag of de domi het wil, de vraag moet zijn of de domi het MAG van zijn kerkenraad en volgens de regels binnen het kerkgenootschap.
Het antwoord is volgens mij "neen, dat mag hij niet."
Het mag niet in een eredienst uitgaande van de GKv maar je kan gerust je eigen bijeenkomst organiseren en een dominee vragen daarin voor te gaan. Of de dominee dat mag, hangt van zijn kerkraad af. Tenminste dat is wat ik er van begrepen heb.

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #8 Gepost op: januari 19, 2012, 11:17:27 am »
Let wel: de kerkenraad van je vriend zal er ook niet blij mee zijn wanneer hij trouwt 'buiten de gemeente om'. Wanneer hij op eigen houtje, samen met zijn vriendin,  een dienst belegt en daar om Gods zegen vraagt. Hij is niet voor niets belijdend lid van die gemeente; het is dus goed om de grote stappen in je leven samen met die gemeente te doen! De kerkenraad is daar dus graag bij, omdat zij door God zijn aangesteld als oudsten van de gemeente.

Zoals Riemer Lap zegt: 't is niet zozeer de dominee die bepaalt wat goed is en wat niet, het is de kerkenraad (voor je vriend dan).
Daarom kan het per gemeente ook zo verschillen hoe er mee wordt omgegaan. Een goedwillende kerkenraad zal een vorm kiezen zoals ik in mijn eerste post geschetst heb. Een heel conservatieve kerkenraad zal, veel meer in overeenstemming met onze kerkorde, er niet aan meewerken en het de dominee ook niet toestaan erin voor te gaan. De dominee is als herder dienstbaar aan de gemeente, niet direct aan individuen; de kerkenraad ziet daar op toe.

't Klinkt allemaal heel zwaar. Ik zou idd eerst gewoon eens gaan praten met de dominee en met de kerkenraad, kijken wat ze ervan vinden.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Stephanie19

  • Berichten: 96
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #9 Gepost op: januari 19, 2012, 05:28:31 pm »
Het wordt me al een stuk duidelijker!
Dus het komt er op neer, dat je wel zelf een kerkdienst kunt houden en een dominee kunt uitnodigen, maar dit dan niet vanuit de gemeente is.
Dus dan moet de dominee hier toestemming hebben van de kerkenraad. Maar in zo'n geval gaat het toch buiten de gemeente om en is de dominee niet gebonden aan kerkenraad? Of zie ik dat verkeerd.
De reden dat we niet in de gemeente willen trouwen is dat we dan bepaalde dingen niet mogen. Zoals bepaalde instrumenten en bepaalde liederen die dan niet beoordeeld zijn door de synode zoals Sela en opwekking.

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #10 Gepost op: januari 19, 2012, 06:03:24 pm »
Hmz.. Dan heb je een nog wat conservatievere gemeente, helaas. Dat er bedenkingen zijn bij (sommige) opwekkingsliederen snap ik prima, maar tegen bepaalde instrumenten zijn, dat begrijp ik niet goed.
Wat je je kunt afvragen is of deze 'beperkingen' bij een dienst het je waard zijn om de kerkenraad/gemeente van je vriend te passeren door zelf een dienst te organiseren.
En op zich speelt deze kwestie ook voor jou en je evangelische gemeente. Al zullen zij zich wrsch minder gepasseerd voelen, omdat je nog niet gedoopt bent.

Het kan overigens een GKv-dominee verboden worden mee te werken aan zo'n dienst. (Dat heb ik meegemaakt; al ging het daar om een wat andere situatie, namelijk hertrouwen. Beide partners waren eerder gescheiden; hij was eerder lid van een ander kerkverband. Wat meespeelde is dat ze een poosje voor het trouwen samenwoonden om financiële redenen. Een paar dagen voor de trouwdatum werd de dominee teruggefloten; het werd daarna een erg karige 'dienst'.)

Ik weet niet wat de gevolgen voor je vriend zijn wanneer hij zijn trouwdienst helemaal buiten de kerkenraad om organiseert. De GKv verschilt hierin gewoon te veel per gemeente! Maar zoals eerder gesteld, geen enkele kerkenraad zal er blij mee zijn. Wat dat in de praktijk voor jullie/hem betekent, moet dan blijken. (Waarschijnlijk mogen jullie dan het kerkgebouw niet gebruiken.)

Hoewel het ongetwijfeld pittig zal zijn, denk ik dat je/jullie er goed aan doen om gewoon open kaart te (blijven) spelen.
Wellicht gaan jullie keuzes ook gevolgen hebben voor jullie relatie met zijn ouders/familie. Ook daar is 't handig om erover te blijven praten, denk ik. Geef duidelijk aan wat jullie wensen en kijk of er oplossingen mogelijk zijn die naar ieders tevredenheid zijn.

't Blijft een goeie om eerst met de dominee te praten. Is dat nog die 'goeie vent', waar je ooit over schreef? Die kan zich jullie situatie dan vast indenken.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #11 Gepost op: januari 19, 2012, 06:38:58 pm »

quote:

Stephanie19 schreef op 19 januari 2012 om 17:28:
Het wordt me al een stuk duidelijker!
Dus het komt er op neer, dat je wel zelf een kerkdienst kunt houden en een dominee kunt uitnodigen, maar dit dan niet vanuit de gemeente is.
Nee, je kunt zonder ouderlingen nimmer een kerkdienst beleggen. Een gezellig onderonsje kan wel maar dat zou ik geen kerkdienst gaan noemen.
Citaat

Dus dan moet de dominee hier toestemming hebben van de kerkenraad. Maar in zo'n geval gaat het toch buiten de gemeente om en is de dominee niet gebonden aan kerkenraad? Of zie ik dat verkeerd.[/qoute]Je iet het inderdaad verkeerd. Een predikant is in de regel verbonden aan een gemeente en staat onder toezicht van de kerkenraad van die gemeente. Zonder toestemming van de kerkenraad is hij niet gerechtigd om handelingen op kerkelijk gebied te verrichten zoals dopen en trouwen.

quote:

De reden dat we niet in de gemeente willen trouwen is dat we dan bepaalde dingen niet mogen. Zoals bepaalde instrumenten en bepaalde liederen die dan niet beoordeeld zijn door de synode zoals Sela en opwekking.
Onzin. Elke gemeente heeft het recht om in bijzondere situaties af te wijken van de lijst met liederen. Een huwelijksdienst kan zo'n situatie zijn.
Maar dat is niet wat hier speelt denk ik.
De vraag is waarom zou je wél binnen een kerkverband een zegen over je huwelijk willen vragen maar verder niets met dit kerkverband willen?
Sorry dat ik het zeg maar het lijkt er op dat je de zegen loskoppelt van het Lichaam van Christus zoals dat plaatselijk vorm krijgt in de kerkelijke gemeente.
En dus denk ik dan: vreemd.
Als jij van mening bent dat je binnen de GKv een zegen moet vragen over je huwelijk dan zul je ook moeten overwegen dat die zegen geen consumptieartikel is maar iets wat nadrukkelijk binnen de context van de leer en de gemeente valt.
Deel je dat niet: er zijn heel wat vrijzinnige voorgangers die tegen een vast tarief een standaard riedel willen oplepelen en daarmee een samenkomst willen leiden.
De vraag is echter in hoeverre dat is wat God van je vraagt.....
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #12 Gepost op: januari 19, 2012, 06:43:03 pm »

quote:

elle schreef op 19 januari 2012 om 18:03:

Ik weet niet wat de gevolgen voor je vriend zijn wanneer hij zijn trouwdienst helemaal buiten de kerkenraad om organiseert. De GKv verschilt hierin gewoon te veel per gemeente! Maar zoals eerder gesteld, geen enkele kerkenraad zal er blij mee zijn. Wat dat in de praktijk voor jullie/hem betekent, moet dan blijken. (Waarschijnlijk mogen jullie dan het kerkgebouw niet gebruiken.)
Het gebouw kun je in de regel wel huren. En als de man van mening is dat hij niet hoeft te onderschrijven dat "huwelijken kerkelijk bevestigd worden" dan denk ik dat je een pastoraal gesprek kunt verwachten.

quote:

't Blijft een goeie om eerst met de dominee te praten. Is dat nog die 'goeie vent', waar je ooit over schreef? Die kan zich jullie situatie dan vast indenken.
Maar ook die "goeie vent" is gebonden aan de afspraken binnen de kerken dus lijkt het mij stug dat de wens feitelijk kán vervuld worden.
Mijn idee is dat het beter is om dan in een eredienst op zondag een zegen over de relatie te vragen. Dat kan weer wel namelijk en is niet gebonden aan regels :)
Ondanks dat zal ook dan het pastorale deel in de richting van je vriend gaan spelen.
Mail me maar als je wat wilt weten

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #13 Gepost op: januari 19, 2012, 06:56:08 pm »
Ons kerkgebouw is tijdlang niet te huur geweest. Of de kerkenraad belegde de dienst, of er werd in ons gebouw niet getrouwd/getreurd/gefeest.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Stephanie19

  • Berichten: 96
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #14 Gepost op: januari 19, 2012, 10:24:07 pm »
We willen zelf een kerk huren vlakbij de locatie. Een mooi schattig kerkje. Dus we hoeven ook niet het kerkgebouw te huren van de gemeente zelf. Wij vinden het wel belangrijk om een zegen te krijgen over ons huwelijk. We willen graag een zegen van God en die zegen is in onze ogen niet gebonden aan kerkgenootschap. Maar omdat mijn vriend dus gereformeerd vrijgemaakt is, willen we graag een mix maken. Omdat de dominee zo'n fijn persoon is, willen we graag dat hij de ceremonie leidt. Ik dacht altijd dat er dan standaard een trouwformulier aan te pas kwam, omdat een dominee dit gewend is. Voor mij hoeft het trouwformulier niet persé zoals die nu is. Wel natuurlijk wat je aan elkaar en aan God belooft. Het is ook niet dat ik er tegen ben, maar als ik daar eenmaal sta weet ik wel waarom God het zo heeft ingesteld. Of is dit meer bedoeld voor de gemeente?

Ik wil ook niet een kerkenraad passeren, maar we vinden het wel belangrijk om een dienst te hebben die aansluit bij ons idee van feestelijke dienst. Maar dat is natuurlijk iets waar we het nog over kunnen hebben met de dominee.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #15 Gepost op: januari 19, 2012, 10:27:50 pm »

quote:

Stephanie19 schreef op 19 januari 2012 om 22:24:
We willen zelf een kerk huren vlakbij de locatie. Een mooi schattig kerkje. Dus we hoeven ook niet het kerkgebouw te huren van de gemeente zelf. Wij vinden het wel belangrijk om een zegen te krijgen over ons huwelijk. We willen graag een zegen van God en die zegen is in onze ogen niet gebonden aan kerkgenootschap. Maar omdat mijn vriend dus gereformeerd vrijgemaakt is, willen we graag een mix maken. Omdat de dominee zo'n fijn persoon is, willen we graag dat hij de ceremonie leidt. Ik dacht altijd dat er dan standaard een trouwformulier aan te pas kwam, omdat een dominee dit gewend is. Voor mij hoeft het trouwformulier niet persé zoals die nu is. Wel natuurlijk wat je aan elkaar en aan God belooft. Het is ook niet dat ik er tegen ben, maar als ik daar eenmaal sta weet ik wel waarom God het zo heeft ingesteld. Of is dit meer bedoeld voor de gemeente?

Ik wil ook niet een kerkenraad passeren, maar we vinden het wel belangrijk om een dienst te hebben die aansluit bij ons idee van feestelijke dienst. Maar dat is natuurlijk iets waar we het nog over kunnen hebben met de dominee.
Even een beetje flauwe vraag: als je je eigen tekst leest ontdek je dan ook dat er heel veel van jullie in zit en eigenlijk niets van de GKv waar je vriend lid van is? Dat vind ik wel een vreemde ontdekking. En jij dan?
« Laatst bewerkt op: januari 19, 2012, 11:01:38 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Stephanie19

  • Berichten: 96
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #16 Gepost op: januari 19, 2012, 11:12:51 pm »
Haha dat snap ik wel. Dat komt doordat mijn vriend er een beetje ''tussen in hangt.'' Hij vindt dat evangelische too much. Dat gezwaai en blije gedoe. Je kent de uitspraken vast wel. Daarentegen voelt hij ook niet veel voor psalmen en gezangen en niet altijd hoe de gang van zaken is in de kerk. Toch voelt hij zich daar veiliger bij. Wanneer we bijv. tijdens evangelische dienst bepaalde punten hebben om voor te bidden, vormen we wel eens groepjes om te bidden. Dan voelt hij zich voor het blok gezet. Dat soort voorbeelden. Er zijn natuurlijk dingen die hij belangrijk vindt zoals kinderdoop en bijbelse uitleg gegrond op opleiding. Maar als het gaat om trouwen, hoeft dat voor hem ook niet 'volgens het boekje.' We willen wel een speciale dienst. Natuurlijk willen we de dominee hierin betrekken. Je vraagt een dominee ook niet voor niks. Maar trouwen doe je maar 1 keer en wij willen dat dan ook doen hoe wij denken dat goed is.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #17 Gepost op: januari 19, 2012, 11:23:50 pm »

quote:

Stephanie19 schreef op 19 januari 2012 om 23:12:
Haha dat snap ik wel. Dat komt doordat mijn vriend er een beetje ''tussen in hangt.'' Hij vindt dat evangelische too much. Dat gezwaai en blije gedoe. Je kent de uitspraken vast wel. Daarentegen voelt hij ook niet veel voor psalmen en gezangen en niet altijd hoe de gang van zaken is in de kerk. Toch voelt hij zich daar veiliger bij. Wanneer we bijv. tijdens evangelische dienst bepaalde punten hebben om voor te bidden, vormen we wel eens groepjes om te bidden. Dan voelt hij zich voor het blok gezet. Dat soort voorbeelden. Er zijn natuurlijk dingen die hij belangrijk vindt zoals kinderdoop en bijbelse uitleg gegrond op opleiding. Maar als het gaat om trouwen, hoeft dat voor hem ook niet 'volgens het boekje.' We willen wel een speciale dienst. Natuurlijk willen we de dominee hierin betrekken. Je vraagt een dominee ook niet voor niks. Maar trouwen doe je maar 1 keer en wij willen dat dan ook doen hoe wij denken dat goed is.

Bedoel je daarmee te zeggen dat een kerk zijn afspraken (gegrond op de Bijbel) dan maar moet laten voor wat het is en mee moet werken aan het particuliere feestje van jullie?

Ik weet het, ik ben vrij kort daarin :) maar besef je wel wat binnen de GKv het woord "gemeente" en "levend lidmaatschap" inhoudt?
Voor "ons" is de kerk geen biljartvereniging waar je ook een keertje aan de bingo doet maar is het kerkbesef en gemeentebesef veel dieper dan bv in de evangelische kringen geldt.
Heb je daar over nagedacht? Over de plek die je partner inneemt in de gemeente GKv waar hij door het doen van belijdenis lid van is? En denk dan ook aan de WIE die het is die hem dáár plaatst  O-)
Mail me maar als je wat wilt weten

Stephanie19

  • Berichten: 96
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #18 Gepost op: januari 19, 2012, 11:35:17 pm »
Ik denk dat het belangrijkste is dat je samen verder wilt met God. Ik vind zelf juist belangrijk om deel uit te maken van een gemeente en hierin actief te zijn. Dat is eigenlijk iets wat ik in zijn gemeente mis. Maar daarmee wil ik absoluut niet zeggen dat dat overal zo is. Ik merk gewoon dat daar een groot gat zit tussen ouderen, jongeren en de omgang met elkaar is anders. Maar ik denk dat dat iets persoonlijks is, dus het is misschien ook hoe je iets zelf ervaart. Hij zal inderdaad na ons trouwen in de gkv blijven, maar ik niet. We willen daarom ook niet vanuit een bepaald kerkgenootschap trouwen. Wat we belangrijk vinden is dat onze kern hetzelfde is en dat we elkaar en God een belofte willen doen. Dat is ons idee van trouwen.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #19 Gepost op: januari 20, 2012, 12:30:14 am »

quote:

Stephanie19 schreef op 19 januari 2012 om 23:35:
Ik denk dat het belangrijkste is dat je samen verder wilt met God.
Dat deel ik met je met de aantekening dat je Godsbeeld dan wel overeen moet komen en ook het beeld van wáár je God wilt dienen op één lijn hoort te staan.

quote:

Ik vind zelf juist belangrijk om deel uit te maken van een gemeente en hierin actief te zijn. Dat is eigenlijk iets wat ik in zijn gemeente mis.
a) de insteek dat je actief hoort te zijn in de gemeente juich ik toe, net zoals de belijdenis in de GKv dat verwacht van de leden (Heidelberger Catechismus vraag 55, kijk op http://members.home.nl/a.janssen/evangelie/hc.html )
b) jij signaleert kennelijk "lauwheid". Moet je daar niet mee aan de slag? En ook je vriend? Moet je dan niet een "revival" bewerkstelligen in die gemeente? Zomaar wat kreten om over na te denken voor jullie los van het huwelijk.

quote:

Maar daarmee wil ik absoluut niet zeggen dat dat overal zo is. Ik merk gewoon dat daar een groot gat zit tussen ouderen, jongeren en de omgang met elkaar is anders. Maar ik denk dat dat iets persoonlijks is, dus het is misschien ook hoe je iets zelf ervaart.
Het zou goed kunnen dat je dingen ziet waar de leden van de gemeente geen last van hebben. Mocht het een blinde vlek zijn bij die gemeente: wijs hen daar dan op. Tot heil van de ander zeg maar....

quote:

Hij zal inderdaad na ons trouwen in de gkv blijven, maar ik niet. We willen daarom ook niet vanuit een bepaald kerkgenootschap trouwen. Wat we belangrijk vinden is dat onze kern hetzelfde is en dat we elkaar en God een belofte willen doen. Dat is ons idee van trouwen.
Maar de kern is binnen de evangelische kring anders van grond dan binnen de GKv dus IS er dan wel een gezamenlijke kern te vinden?
Ik heb daar mijn twijfels over en mogelijk kun jij die wegnemen.
Simpel voorbeeld is de benadering van het OT binnen beide denominaties. Die is totaal verschillend van aard.
Daarnaast een verschillende visie op "genade", op "verbond" (doop!), op de werking van de Geest etc. etc.
Er zitten wel wat haken en ogen aan vrees ik?
« Laatst bewerkt op: januari 20, 2012, 12:40:12 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #20 Gepost op: januari 20, 2012, 12:47:05 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 20 januari 2012 om 00:30:
Maar de kern is binnen de evangelische kring anders van grond dan binnen de GKv dus IS er dan wel een gezamenlijke kern te vinden?
Ik heb daar mijn twijfels over en mogelijk kun jij die wegnemen.
Simpel voorbeeld is de benadering van het OT binnen beide denominaties. Die is totaal verschillend van aard.
Daarnaast een verschillende visie op "genade", op "verbond" (doop!), op de werking van de Geest etc. etc.
Er zitten wel wat haken en ogen aan vrees ik?


Naar mijn mening moet de gezamenlijke kern zijn het één zijn met Jezus. Hem aanvaarden door zijn offer aan het kruis. Hem Heer over je leven laten zijn. Die andere punten zijn belangrijk, maar van ondergeschikt belang. Ik dacht dat deze kern zowel in de GKV als in de meeste evangelische gemeenten de hoofdzaak is. Eén zijn in Christus, dan maak je deel uit van het Lichaam van
Christus, waaraan gemeentes gestalte proberen te geven.

Als dit de kern is van ons geloof, dan vraag ik me af Stephanie, waarom je je niet eerst laat dopen. Eerst openlijk kiezen voor Jezus en dan samen met Hem voor je a.s. man. Niet andersom.

Dan zal Hij jullie ook verder leiden.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #21 Gepost op: januari 20, 2012, 02:31:55 pm »

quote:

Hij zal inderdaad na ons trouwen in de gkv blijven, maar ik niet.

Omwille van de eenheid in Christus is ook een gezamenlijke groei en gezamenlijke beleving in gezamenlijke keuzes een wenselijke zaak waarover je God's zegen mag verwachten. Juist als je aan het begin van de rit staat: overweeg alstjeblieft serieus ook deze weg in het geloof samen te gaan. Je leert je eigen weg en je eigen geloof veel beter begrijpen en waarderen (of niet) als je het gezamenlijk beleeft. En het kan zijn, zeg ik voorzichtig, dat er geloofsverschillen in leer en beleving zijn die minder belangrijk zijn dan de heiligheid van de eenheid in het huwelijk. Want het geloof is persoonlijk, en wie in het geloof is gehuwd - en dus samen de eenheid in Christus belijdt - zal in de eerste plaats gericht zijn op de onderlinge persoonlijke versterking en ondersteuning tot elkaars heil.

Zeker, het geloof is zeer persoonlijk. Maar dan wel in het huwelijk in een eenheid die zoveel mogelijk gemeenschappelijk-persoonlijk beleeft.  Maar niet elk huwelijk is dat gegeven.
En de toeters en bellen van de verschillende richtingen en van jullie persoonlijke voorkeuren zouden verbleken als je je geconfronteerd weet met God Zelf en met een perspectief van eeuwig samenzijn. Niet tot ons vermaak en onze eigen wijzen van beleving. Maar tot vermaak en verheerlijking van God.
En alleen afhankelijk aan die weg komt ook de eigen beleving op een goede manier tot Zijn recht.

Dat is mijn gedachte, voor wat die waard is. Wat de anderen gezegd hebben sluit ik mij verder volledig bij aan.

Stephanie19

  • Berichten: 96
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #22 Gepost op: januari 20, 2012, 05:04:32 pm »
Ik zie de kern van het geloof hetzelfde als Adinomis. Mooi verwoord! Natuurlijk heb je geloofsaspecten waarin je anders denkt, maar dat is vaak ook al binnen één geloofsgenootschap. Soms is dat jammer, omdat je niet alles met elkaar kan delen.
Ik wist niet dat er in het HC stond dat je actief moest zijn als lid. Het is in de gemeente al een jarenplan om vernieuwingen door te voeren, maar hierin kan geen eenheid gevonden worden waardoor ze doorgaan op de oude manier. Zelf kan ik me daar niet in vinden omdat een grote groep mensen gepasseerd worden. Dit is gewoon super jammer want je ziet haast de passie verdwijnen. Maar goed, dat is een ander verhaal...
Het is ook wel de bedoeling dat ik mij laat dopen. Graag zelfs. En het zou kunnen dat ik gedoopt ben voordat we trouwen, maar stel dat dat nou niet zo is, is het wel fijn om te weten hoe een dominee daarmee omgaat.

Zeker, het geloof is zeer persoonlijk. Maar dan wel in het huwelijk in een eenheid die zoveel mogelijk gemeenschappelijk-persoonlijk beleeft. Maar niet elk huwelijk is dat gegeven.

Dat is tot nu toe bij ons ook het geval. Onze geloofsbeleving ligt ver uit elkaar. Ook denken we anders in bepaalde geloofsaspecten. Het is niet altijd makkelijk maar het gaat om de kern. Zolang die maar hetzelfde is. Het zou voor ons geloofsleven niet goed zijn wanneer we naar dezelfde kerk gingen samen. Uit ervaring merken we dat dit veel frustratie oplevert.

angel

  • Berichten: 678
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #23 Gepost op: januari 20, 2012, 07:35:18 pm »

quote:

Stephanie19 schreef op 20 januari 2012 om 17:04:
Het zou voor ons geloofsleven niet goed zijn wanneer we naar dezelfde kerk gingen samen. Uit ervaring merken we dat dit veel frustratie oplevert.


Hoe gaan jullie dat dan in je huwelijk vorm geven? Zondagochtend naar verschillende diensten? Naar verschillende bijbelstudies? De kinderen (als je die mag krijgen) de ene week met vader en de andere week met moeder mee?
Ik zou je toch sterk adviseren om samen 1 gemeente te vinden waar je lid van mag worden.
Ik spreek uit ervaring: in verkeringstijd is het lastig, maar is het wel te doen. Als je getrouwd bent, blijkt pas dat het echt lastig is, omdat je ook de "kleine" dingen uit het kerkelijk leven graag zou willen delen met de ander.

Stephanie19

  • Berichten: 96
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #24 Gepost op: januari 20, 2012, 10:39:43 pm »
In eerste instantie hebben wij bedacht om inderdaad beide naar een andere gemeente te gaan en om en om met elkaar mee.
Kinderen ook om en om. Het is niet idiaal, maar ik zou niet de eerste zijn.
Misschien wordt het later wel anders, maar het is niet goed denk ik om daar vanuit te gaan. Later zullen kinderen ook een eigen keuze moeten maken.

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #25 Gepost op: januari 21, 2012, 12:27:47 am »

quote:

Stephanie19 schreef op 20 januari 2012 om 22:39:
In eerste instantie hebben wij bedacht om inderdaad beide naar een andere gemeente te gaan en om en om met elkaar mee.
Kinderen ook om en om. Het is niet idiaal, maar ik zou niet de eerste zijn.
Misschien wordt het later wel anders, maar het is niet goed denk ik om daar vanuit te gaan. Later zullen kinderen ook een eigen keuze moeten maken.

Welke troost is er in dat je niet de eerste zou zijn? Slechte beslissingen zijn vaak de kool-en-geit-sparende beslissingen die worden genomen in piekeren en peinzen en slapeloze nachten. Goede beslissingen zijn vaak recht-door-zee en consequent en soms zijn ze eigenlijk gewoon buitengewoon slecht en geven ze méér directe pijn; maar ze gaan langer mee omdat ze worden genomen in een geloof of een trouw of een keuze voor een duidelijke koers waar het hart volledig achter kan gaan staan. Hoe kunnen jullie kinderen kiezen als het al een onmogelijke keuze is voor de ouders? Wat is jullie idee van liefde en harmonie en trouw? Hoe kunnen jullie de liefde van God verkondigen in zaken waarover je vóór je begonnen bent al een "omgangsregeling" hebt moeten treffen?

Denk ook aan het beeld van de liefdevolle voorzichtigheid van de zachte heelmeesters. Heb je je afgevraagd of je niet eigenlijk een conflict-situatie uit de weg probeert te gaan door er met een boog omheen te lopen? Als dat zo zou zijn: dat werkt echt niet; je moet de confrontatie aangaan. Dat is de enige methode om er samen sterker uit te komen. Jullie zijn nog jong, maar je kunt nooit jong genoeg zijn om te leren dat keuzes uitstellen meestal meer schade oplevert dan er samen voor te gaan vechten. En dat het vechten "voor" soms een vechten "om" wordt is jammer, maar toch beter dan een situatie accepteren waarin je principieel al berust in een uitelkaar groeien nog vóór  je samen gaat. Ook als er nog een factor is van onzekerheid en elkaar er niet om willen te verliezen. Dan zou tijd een relevante factor zijn. Maar ik spreek vanuit het gegeven dat jullie  verloofd zijn. Als jullie in vertrouwen voor elkaar gekozen hebben, zul je bereid zijn pijn te lijden en ervoor te vechten. En dan is het ook niet blijvend schadelijk om de relatie te beproeven. Ook God beproeft onze liefde. Maar eerlijk gezegd vind ik niet dat je naar mijn woorden moet luisteren, want dit is zeker geen onderwerp om je in te laten adviseren door buitenstaanders via een publiek domein. Volg liever je hart dan een leer of mening, want erover theoretiseren is toch anders dan er echt midden in te zitten. Je vind dan je weg wel - als het moet met vallen en opstaan - want waar de liefde woont gebiedt God ook Zijn zegen.

Dus vergeet alles maar weer wat ik hier nu zeg. Wat ik eigenlijk nog zeggen wilde is: Ik denk dat jij gedoopt moet zijn en belijdenis gedaan moet hebben vóór je trouwt. Als je bewust kunt kiezen voor elkaar dan kun je ook bewust kiezen voor God. (Kun je nog niet voor God kiezen, dan hebben we een ander gesprek en een ander onderwerp.) En daarin is het goed om het doel van je leven en je prioriteiten scherp in het vizier te houden. De liefde en de gebeurtenissen die nu centraal staan in je leven van nu, zal in de schaduw blijken te staan van de Liefde die jullie het eeuwige leven belooft, en dan ook geven zal.
« Laatst bewerkt op: januari 21, 2012, 12:39:03 am door small brother »

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #26 Gepost op: januari 21, 2012, 01:10:49 am »
Een aantal dingen maar even concreet:
a) je wilt bewust kiezen voor een leven met je vriend in het huwelijk
b) het al dan niet gedoopt zijn in je eigen gemeente (lees: waar God jou geplaatst heeft) is van ondergeschikt belang voor je.
c) je eerste "wens" is trouwen
d) dopen en geloof belijden staan daar los van
e)je wilt een zegen over je huwelijk
f)je beseft dat dit in de GKv niet kan omdat je geen lid van die kerk bent maar wil wel dat een voorganger uit die kerken "iets" gaat doen
g) helder is hier dat dit domweg niet kan omdat de dominee altijd gebonden is aan het kerkrecht en zijn kerkenraad
h) en toch wil je het.

Mijn vraag is dan: besef je wat je wilt?
Waarom zou je niet eerst ZELF bevestigen wat GOD voor je betekent? Dus: eerst je geloof belijden in je gemeente (en dat gaat dan met de doop bij jullie)?
Moet je daar eerst niet over na gaan denken?

En: wat maakt dat je zo zeker bent dat de GKv niet de plek is waar jij "hoort" maar dat je vindt dat je vriend daar dan weer wel hoort?
Ik zou pleiten voor het maken van een keuze. Je kunt bedenken dat ik van mening ben dat je zou moeten kiezen voor een kerk die Waarheid leert (=GKv) maar ik zou er begrip voor kunnen hebben dat in jullie situatie die keuze anders kan liggen. Begrip is daarmee wat anders dan "akkoord gaan met" :)

Dus: kies SAMEN, lees wat Angel schrijft!
Je kiest nu voor een vorm waarin je een scala aan ellende kunt krijgen omdat jullie  qua geloof uiteen staan.

Ga daar dan het gesprek eens over aan met die gave predikant.
Niet over "hoe regelt de dominee de zegen" maar " wat vraagt GOD van ons hierin"?
Ik mis dat in je schrijven...
Mail me maar als je wat wilt weten

Stephanie19

  • Berichten: 96
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #27 Gepost op: januari 21, 2012, 12:54:22 pm »
De troost hierin is, dat ik het andere christenen heb zien doen met goed gevolg. Je wordt allebei opgebouwd in het geloof op een andere manier. Er zit natuurlijk verschil in hoe je God kunt ervaren. Sommige mensen zullen God bijvoorbeeld meer ervaren wanneer zij in de natuur zijn en anderen zullen God meer ervaren wanneer zij op een bidstond zijn. Zo is het ook verschillend tussen ons. Ik ben er ook niet zekr van dat mijn vriend goed zit. Ik denk dat hij nog veel kan leren over aanbidding en de werking van Gods Geest. De kans is wel 99% dat ik gedoopt ben wanneer wij trouwen. Idd in de evangelische gemeente leg je eerst een getuigenis af. Op grond van je geloof in God en je getuigenis wordt je gedoopt, mits er geen bezwaren zijn vanuit de gemeente. Omdat ik nog officieel geen lid ben, vroeg ik mij dus af hoe een dominee omgaat met trouwen waar de één niet gedoopt is.
Ik wil niet dat de dominee uit de kerk maar ''iets'' gaat doen. Het leek mij altijd dat de kern hetzelfde moest zijn en dat je niet voor een bepaald geloofsgenootschap trouwt, maar voor God en Zijn gemeente. En dan bedoel ik wereldwijd. We zijn immers toch broers en zussen van elkaar zonder grenzen van geloofsgenootschappen?
Voor mij hoeft het ook niet persé een dominee te zijn die ons trouwt, maar dat wil ik doen voor mijn vriend. Hij wil dat wel graag. En ik heb hier niks op tegen omdat het nu over trouwen gaat. Daar zijn (voor zover ik weet) geen verschillen in. Alleen ben ik niet zo thuis in het trouwformulier en gezag van kerkenraad en dergelijke. En daar leer ik telkens meer van :)
Ik hoop wel op een dag dat het anders zal zijn, maar vind dat niet eerlijk om van elkaar dit te verwachten. Ik wil hier gewoon heel eerlijk instappen. We hebben het tot nu toe al 4 jaar geprobeerd om met elkaar mee te gaan en er evt. lid van te worden. De kloof is helaas te groot. Maar de kern van het geloof is hetzelfde en dat is waar het mij om gaat. Zie ook 1 Korinthe 3

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #28 Gepost op: januari 21, 2012, 02:11:04 pm »

quote:

Stephanie19 schreef op 21 januari 2012 om 12:54:
...Ik ben er ook niet zeker van dat mijn vriend goed zit. Ik denk dat hij nog veel kan leren over aanbidding en de werking van Gods Geest.
... Voor mij hoeft het ook niet persé een dominee te zijn die ons trouwt, maar dat wil ik doen voor mijn vriend. Hij wil dat wel graag...
... Ik vind dat niet eerlijk om van elkaar dit te verwachten. Ik wil hier gewoon heel eerlijk instappen...
...We hebben het tot nu toe al 4 jaar geprobeerd om met elkaar mee te gaan en er evt. lid van te worden. De kloof is helaas te groot. Maar de kern van het geloof is hetzelfde en dat is waar het mij om gaat.

In de kern gaat het bij jullie helemaal niet om het geloof. Maar om hoe je met elkaar omgaat.
Eerlijk is om de realiteit te erkennen. Als je vriend sterk is in de Liefde, en wijs is, dan volgt hij jouw lijn, als jij teveel voorgevormd bent en niet een type om lijdzaam te volgen. Vergelijk je eigen relatie nooit met die van een ander. Want relaties zijn niet alleen altijd verschillend in uiterlijkheid, maar ook qua innerlijke overleggingen van de betrokken harten. De oplossingen die je aandraagt zijn niet principieel. Kosmetische aanpassingen die het heersende standpunt in verschijning willen verzachten. Wees liever evangelisch eerlijk en zeg dat God jou in het hart heeft gelegd dat het zo moet en niet anders - als je dat zo vindt. Dan komt misschien ook naar buiten wat uit jouw eigen wil en karakter voortkomt, en wat uit God. En in ieder geval is de lijn die jullie samen ingaan dan helderder en de te maken keuzes voor je man duidelijker. Dat is veel beter dan de schijn te wekken dat jullie elkaar in het midden hebben getroffen. In feite blijft staan wat eerder werd geschreven: durf eerlijk te zijn en durf te kiezen of tot keuzes te dwingen. Het meest kenmerkende wat een huwelijk vormt is ook het meest kenmerkende wat het geloof vormt en dat is een eenheid in liefde en overgave. Eigenwilligheid is daarin een overeenkomstige term die verzet aangeeft tegen de liefde. Komt dat voor, dan wordt dat opgelost door acceptatie door de ander in trouw en liefde. En tegelijk door een omkeer in denken bij jezelf. En daarom denk ik dat je heel verstandig doet om hier te posten. Binnen de relatie is het fijner om uit te kunnen blinken in de liefde. En de nodige confronterende momenten kun je beter van buitenstaanders krijgen. Bij deze. Wat blijft staan is dat ik spreek over zaken die mij niet aangaan. Je moet (1) bij je man zijn en (2) bij hen die over jouw welzijn zijn gesteld. Doe dat liever.
« Laatst bewerkt op: januari 21, 2012, 11:01:20 pm door small brother »

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #29 Gepost op: januari 21, 2012, 11:11:23 pm »

quote:

Stephanie19 schreef op 21 januari 2012 om 12:54:
Ik hoop wel op een dag dat het anders zal zijn, maar vind dat niet eerlijk om van elkaar dit te verwachten. Ik wil hier gewoon heel eerlijk instappen. We hebben het tot nu toe al 4 jaar geprobeerd om met elkaar mee te gaan en er evt. lid van te worden. De kloof is helaas te groot. Maar de kern van het geloof is hetzelfde en dat is waar het mij om gaat. Zie ook 1 Korinthe 3


Stephanie, als die kloof zou groot is, lijkt het me niet raadzaam om te trouwen.
De kern kan wel in orde zijn, maar je moet wel respect hebben voor de opvattingen van je a.s. man. God heeft bepaald dat de man het hoofd van het huwelijk is, zoals Jezus dat is van de gemeente. De vrouw volgt dan haar man. Zelfs al heeft zij een andere koers voor ogen. Dat kan als je alles in Gods handen legt. Als je dat niet kunt ga dan niet trouwen. Tenzij je man je bewust vrij wil laten in jouw geloofsbeleving.

quote:

Christus is het hoofd van de man, de man het hoofd van de vrouw en God het hoofd van Christus. 1 Kor. 11:3
Maak eerst de openlijke keuze voor je Heer en Heiland. Laat het aan Hem over welke weg je moet kiezen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #30 Gepost op: januari 22, 2012, 01:07:24 pm »

quote:

Adinomis schreef op 21 januari 2012 om 23:11:
[...]


Stephanie, als die kloof zou groot is, lijkt het me niet raadzaam om te trouwen.
De kern kan wel in orde zijn, maar je moet wel respect hebben voor de opvattingen van je a.s. man. God heeft bepaald dat de man het hoofd van het huwelijk is, zoals Jezus dat is van de gemeente. De vrouw volgt dan haar man. Zelfs al heeft zij een andere koers voor ogen. Dat kan als je alles in Gods handen legt. Als je dat niet kunt ga dan niet trouwen. Tenzij je man je bewust vrij wil laten in jouw geloofsbeleving.


[...]


Maak eerst de openlijke keuze voor je Heer en Heiland. Laat het aan Hem over welke weg je moet kiezen.

Dat deel ik met je Adomis, maar ik zou het minder "hard" zeggen. Vandaar ook mijn vele vragen aan haar. Moet je niet éérst de geloofskeuze maken? En, stel dat die keuze ver van die van de partner ligt, moet je dan dáár niet ten diepste over na gaan denken of je stand kunt houden in je geloof binnen de relatie?
Dan kan het best zijn dat je zegt: "Ja, dat kan" maar het kan ook zijn dat de conclusie ligt in wat jij schrijft.

Een zware afweging waarin we Stephanie alleen maar zegen kunnen toewensen lijkt mij!
Mail me maar als je wat wilt weten

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #31 Gepost op: januari 22, 2012, 02:01:37 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 22 januari 2012 om 13:07:
[...]

Dat deel ik met je Adomis, maar ik zou het minder "hard" zeggen. Vandaar ook mijn vele vragen aan haar. Moet je niet éérst de geloofskeuze maken? En, stel dat die keuze ver van die van de partner ligt, moet je dan dáár niet ten diepste over na gaan denken of je stand kunt houden in je geloof binnen de relatie?
Dan kan het best zijn dat je zegt: "Ja, dat kan" maar het kan ook zijn dat de conclusie ligt in wat jij schrijft.

Een zware afweging waarin we Stephanie alleen maar zegen kunnen toewensen lijkt mij!


Het was niet mijn bedoeling om hard te zijn, maar wel duidelijk. Ik begrijp dat het heel moeilijk is voor Stephanie en haar verloofde.
De keus voor God maken is trouwens niet iets wat je samen doet. Dat is een persoonlijke zaak. Ook als het huwelijk na de dood ontbonden is, sta je weer persoonlijk voor God.

Als beide partijen eerst een openlijke keus voor God hebben gemaakt, kunnen ze de volgende stappen biddend SAMEN nemen, in het vertrouwen dat God hen ook verder zal leiden.

Als je er van tevoren vanuit gaat dat die kloof onoverbrugbaar is, denken we klein van God.

Ik zou er bij Stephanie wel op willen aandringen dat, als zijn met hem trouwt, zij haar man zal volgen. Soms moeten we de minste willen zijn. De man is het beeld van Jezus en de verantwoordelijke in het huwelijk. Zij kan de dingen waar ze tegenaan loopt wel voortdurend in gebed brengen. Ze mag daarin de hulp en kracht van God verwachten.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #32 Gepost op: januari 22, 2012, 06:34:56 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 19 januari 2012 om 00:45:
[...]

Wat echter wel kan is het vragen van een zegen over het huwelijk in een reguliere eredienst zonder gebruikmaking van de formulieren etc.
Dit gebeurd trouwens ook in bijzondere situaties in de PKN. Dit is een prive-kerkdienst die je kan houden in een kerkgebouw en waarbij je dus een dominee met ouderlingen kan vragen hier aan mee te werken. Dat valt niet onder de vlag van de gemeente, maar is prive. Wel is zo'n huwlijk bekend bij de gemeente. Hoe het met het dopen van kinderen gaat later weet ik weer niet, maar je kan ze geloof ik altijd weer opdragen.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #33 Gepost op: januari 23, 2012, 12:24:25 am »

quote:

gaitema schreef op 22 januari 2012 om 18:34:
[...]


Dit gebeurd trouwens ook in bijzondere situaties in de PKN. Dit is een prive-kerkdienst die je kan houden in een kerkgebouw en waarbij je dus een dominee met ouderlingen kan vragen hier aan mee te werken.
Lijkt me stug omdat ook de kerkorde van de PKN domweg stelt dat de kerkenraad samenroept en niet de individu.

quote:

Dat valt niet onder de vlag van de gemeente, maar is prive. Wel is zo'n huwlijk bekend bij de gemeente.
Hoe leuk het ook klinkt, het kan kerkrechtelijk niet, ook niet in de PKN. Diensten worden ingesteld door de kerkenraad en niet anders. Predikanten en ouderlingen die daaraan meewerken kennen domweg hun eigen kerkorde niet (en ja, dat komt voor in de PKN).

quote:

Hoe het met het dopen van kinderen gaat later weet ik weer niet, maar je kan ze geloof ik altijd weer opdragen.

Tuurlijk, in de PKN kan heel veel omdat voorgangers en oudsten geen idee hebben wat hun eigen kerkorde zegt.
Dat komt ook voor in de GKv maar daar zal een dienst op basis van "ik wil een zegen" toch geen vorm krijgen.
Als ouderling zou ik er ook niet aan mee willen werken en ik vermoedt dat de lokale dominee dat ook niet zou doen omdat het zal leiden tot schorsing in het ambt.

Nu zijn er wel ZZP predikanten die op basis van een uurtarief "iets" willen zegenen en willen preken maar ik denk (nee: ik hoop!!!) dat die binnen de PKN niet aanwezig zijn.
De zegen over een huwelijk is geen consumptieartikel maar hoort binnen de gemeente vorm te krijgen.
Geen lid? Geen huwelijksdienst.
Niets meer dan dat....

http://kerkrecht.nl/main....deel&item=58&subitem=1670
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2012, 12:29:50 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #34 Gepost op: januari 23, 2012, 03:11:41 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 23 januari 2012 om 00:24:
[...]
 Lijkt me stug omdat ook de kerkorde van de PKN domweg stelt dat de kerkenraad samenroept en niet de individu.


Een privedienst buiten de gemeente om.
Bij ons zijn er een paar huwlijksdiensten geweest in onze kerk die niet onder toezicht van onze gemeente vielen, maar zoals een muziekvereniging in ons kerkgebouw een kerstoptreden organiseerd als particuliere organisatie dat los staat van de gemeente, zo kan ook een echtpaar het kerkgebouw huren om een particuliere dienst te organiseren dat niet uitgaat van de gemeente en los staat van de gemeente, maar waarbij wel een dominee vrijwillig op verzoek meewerkt.
zo zijn er in onze kerk twee homoparen getrouwd onder twee van onze predikanten. Daar was de kerkenraad niet echt blij mee, omdat dit namelijk niet in onze gemeente mag, maar kerkrechtelijk wel als particuliere dienst buiten de gemeente om, wat dus gebeurd is.

quote:


Hoe leuk het ook klinkt, het kan kerkrechtelijk niet, ook niet in de PKN. Diensten worden ingesteld door de kerkenraad en niet anders. Predikanten en ouderlingen die daaraan meewerken kennen domweg hun eigen kerkorde niet (en ja, dat komt voor in de PKN).


De babtisten kunnen ons kerkgebouw huren om hun kerkdienst te houden bijvoorbeeld, zo moet je dit zien. Het is een dienst los van de gemeente. Zo wordt op een zelfde manier ieder jaar door de christelijke muziekvereniging een kerstwijding georganiseerd in het kerkgebouw. Ze huren het gebouw van de kerk zoals ook met gewone voorspeelavonden voor publiek. In de kerstwijding dat standaard een week voor kerst gehouden wordt wordt ook een voorganger benaderd van één van de Nijverdalse kerken om de viering inhoud te geven.
Evenzo werd er ernkele jaren zo volkskerstzang georganiseerd en afgelopen zondag een oecumenische kerkdienst in de dorpskerk van Hellendoorn. Dat zijn particuliere diensten die niet onder toezicht van de gemeente staan.

quote:

Tuurlijk, in de PKN kan heel veel omdat voorgangers en oudsten geen idee hebben wat hun eigen kerkorde zegt.
Dat komt ook voor in de GKv maar daar zal een dienst op basis van "ik wil een zegen" toch geen vorm krijgen.
Als ouderling zou ik er ook niet aan mee willen werken en ik vermoedt dat de lokale dominee dat ook niet zou doen omdat het zal leiden tot schorsing in het ambt.


Dat zie ik als ongehoorzaamheid aan God en de kerk verheffen boven je hart en verstand. Hoe kan je immers een huwlijk weigeren tussen twee christenen van twee verschillende kerkgenootschappen en dat verantwoorden voor God? Dat zou ik echt slecht vinden als zo'n reguliere dienst niet mogelijk is en dat zou naar mijn geweten niet te rechtvaardigen zijn.  

quote:


Nu zijn er wel ZZP predikanten die op basis van een uurtarief "iets" willen zegenen en willen preken maar ik denk (nee: ik hoop!!!) dat die binnen de PKN niet aanwezig zijn.
De zegen over een huwelijk is geen consumptieartikel maar hoort binnen de gemeente vorm te krijgen.

Bij ons zijn oecumenische particuliere huwlijken mogelijk die buiten de gemeente staan en dat vindt ik niet anders dan gehoorzaam zijn aan God.

quote:

Geen lid? Geen huwelijksdienst.
Niets meer dan dat....
Dat is echt duister, als je het mij vraagt.
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2012, 03:42:49 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #35 Gepost op: januari 23, 2012, 03:21:05 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 19 januari 2012 om 00:45:
[...
Wat echter wel kan is het vragen van een zegen over het huwelijk in een reguliere eredienst zonder gebruikmaking van de formulieren etc..
Wat is dit trouwens in de praktijk? Toch precies het zelfde als wat ik zeg? een privekerkdienst buiten de gemeente om waardoor er wel een zegen over een kerkelijk gemengt huwlijk mogelijk is? Zou je niet mee willen werken aan een huwlijk tussen twee christenen van twee verschillende kerken om er een zegen van God over te krijgen?
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2012, 03:22:35 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #36 Gepost op: januari 23, 2012, 03:26:56 pm »

quote:

Stephanie19 schreef op 21 januari 2012 om 12:54:
De troost hierin is, dat ik het andere christenen heb zien doen met goed gevolg. Je wordt allebei opgebouwd in het geloof op een andere manier. Er zit natuurlijk verschil in hoe je God kunt ervaren. Sommige mensen zullen God bijvoorbeeld meer ervaren wanneer zij in de natuur zijn en anderen zullen God meer ervaren wanneer zij op een bidstond zijn. Zo is het ook verschillend tussen ons. Ik ben er ook niet zekr van dat mijn vriend goed zit. Ik denk dat hij nog veel kan leren over aanbidding en de werking van Gods Geest. De kans is wel 99% dat ik gedoopt ben wanneer wij trouwen. Idd in de evangelische gemeente leg je eerst een getuigenis af. Op grond van je geloof in God en je getuigenis wordt je gedoopt, mits er geen bezwaren zijn vanuit de gemeente. Omdat ik nog officieel geen lid ben, vroeg ik mij dus af hoe een dominee omgaat met trouwen waar de één niet gedoopt is.
Ik wil niet dat de dominee uit de kerk maar ''iets'' gaat doen. Het leek mij altijd dat de kern hetzelfde moest zijn en dat je niet voor een bepaald geloofsgenootschap trouwt, maar voor God en Zijn gemeente. En dan bedoel ik wereldwijd. We zijn immers toch broers en zussen van elkaar zonder grenzen van geloofsgenootschappen?
Voor mij hoeft het ook niet persé een dominee te zijn die ons trouwt, maar dat wil ik doen voor mijn vriend. Hij wil dat wel graag. En ik heb hier niks op tegen omdat het nu over trouwen gaat. Daar zijn (voor zover ik weet) geen verschillen in. Alleen ben ik niet zo thuis in het trouwformulier en gezag van kerkenraad en dergelijke. En daar leer ik telkens meer van :)
Ik hoop wel op een dag dat het anders zal zijn, maar vind dat niet eerlijk om van elkaar dit te verwachten. Ik wil hier gewoon heel eerlijk instappen. We hebben het tot nu toe al 4 jaar geprobeerd om met elkaar mee te gaan en er evt. lid van te worden. De kloof is helaas te groot. Maar de kern van het geloof is hetzelfde en dat is waar het mij om gaat. Zie ook 1 Korinthe 3
Ik ben het met je eens dat dit mogelijk moet zijn. Ik kan me stierlijk ergeren echter aan sommige kerkordelijke correctheid dat een ander het doen van iets goeds zoals een huwlijk onder Gods zegen tot stand te laten komen totaal onmogelijk maakt. Ik voel bij dergelijke kerkelijke blokkades een diepduistere kilte waar ik voor huiver. Naar mijn idee staat zo iets de rechtvaardigheid in de weg. Zulke blokkades kom je helaas overal wel tegen, in alle kerken en vrije gemeentes.
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2012, 03:29:04 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #37 Gepost op: januari 23, 2012, 03:36:27 pm »

quote:

Adinomis schreef op 21 januari 2012 om 23:11:
[...]


Stephanie, als die kloof zou groot is, lijkt het me niet raadzaam om te trouwen.
De kern kan wel in orde zijn, maar je moet wel respect hebben voor de opvattingen van je a.s. man. God heeft bepaald dat de man het hoofd van het huwelijk is, zoals Jezus dat is van de gemeente. De vrouw volgt dan haar man. Zelfs al heeft zij een andere koers voor ogen. Dat kan als je alles in Gods handen legt. Als je dat niet kunt ga dan niet trouwen. Tenzij je man je bewust vrij wil laten in jouw geloofsbeleving.  


Is dat wat je aanraad? Dat twee christenen die Jezus dienen de liefde voor elkaar verzaken? Op dit forum heb ik gezien hoe twee katholieken getrouwd zijn met ieders een PKN-lid en dit gaat goed samen. Waar twee mensen elkaar lief hebben en vertrouwen op God, is éénheid mogelijk.
4 jaar een goede relatie ga je toch niet weggooien vanwege bijzakelijke kerkelijke onzin? Ik gruwel bij die gedachte.

quote:


Maak eerst de openlijke keuze voor je Heer en Heiland. Laat het aan Hem over welke weg je moet kiezen.
Dat heeft ze toch gedaan! Ze is zelfs van plan zich te laten dopen! Daarbij is zo'n doop zo belangrijk nog niet, het gaat om de keuze in je hart voor Jezus Christus. De doop is een uiting er van.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #38 Gepost op: januari 23, 2012, 03:57:03 pm »

quote:

gaitema schreef op 23 januari 2012 om 15:11:
[...]


Een privedienst buiten de gemeente om.
Bij ons zijn er een paar huwlijksdiensten geweest in onze kerk die niet onder toezicht van onze gemeente vielen, maar zoals een muziekvereniging in ons kerkgebouw een kerstoptreden organiseerd als particuliere organisatie dat los staat van de gemeente, zo kan ook een echtpaar het kerkgebouw huren om een particuliere dienst te organiseren dat niet uitgaat van de gemeente en los staat van de gemeente, maar waarbij wel een dominee vrijwillig op verzoek meewerkt.
zo zijn er in onze kerk twee homoparen getrouwd onder twee van onze predikanten. Daar was de kerkenraad niet echt blij mee, omdat dit namelijk niet in onze gemeente mag, maar kerkrechtelijk wel als particuliere dienst buiten de gemeente om, wat dus gebeurd is.
Dan is het binnen het kerkrecht dus geen kerkelijk huwelijk :) Gewoon een feestje met een zegenaar naar keuze. Niets meer dan dat.
Het kan ook niet ingeschreven worden in het kerkregister in dat geval en dus ben je kerkelijk niet getrouwd.

quote:



[...]


De babtisten kunnen ons kerkgebouw huren om hun kerkdienst te houden bijvoorbeeld, zo moet je dit zien. Het is een dienst los van de gemeente. Zo wordt op een zelfde manier ieder jaar door de christelijke muziekvereniging een kerstwijding georganiseerd in het kerkgebouw. Ze huren het gebouw van de kerk zoals ook met gewone voorspeelavonden voor publiek. In de kerstwijding dat standaard een week voor kerst gehouden wordt wordt ook een voorganger benaderd van één van de Nijverdalse kerken om de viering inhoud te geven.
Evenzo werd er ernkele jaren zo volkskerstzang georganiseerd en afgelopen zondag een oecumenische kerkdienst in de dorpskerk van Hellendoorn. Dat zijn particuliere diensten die niet onder toezicht van de gemeente staan.
Ik acht een kerstwijding van een totaal ander gehalte dan een kerkelijke huwelijksbevestiging. Als de carnavalsvereniging het gebouw wil huren dan is het gewoon een verhuurkwestie en heeft het niets met de Kerk als Corpus Christie te maken.

quote:

Dat zie ik als ongehoorzaamheid aan God en de kerk verheffen boven je hart en verstand. Hoe kan je immers een huwlijk weigeren tussen twee christenen van twee verschillende kerkgenootschappen en dat verantwoorden voor God? Dat zou ik echt slecht vinden als zo'n reguliere dienst niet mogelijk is en dat zou naar mijn geweten niet te rechtvaardigen zijn.
Probleem is dat het individuele geweten niet zoveel voorstelt binnen de Bijbel en het daarop gebaseerde kerkrecht. Snap je het probleem waar je tegenaan gaat lopen?

quote:

Bij ons zijn oecumenische particuliere huwlijken mogelijk die buiten de gemeente staan en dat vindt ik niet anders dan gehoorzaam zijn aan God.
Dus: de kerk als afhaalcentrum van de zegen. Wel God nodig hebben binnen je huwelijk maar je niet voegen bij de kerk? Snap ik dat goed?

quote:

Dat is echt duister, als je het mij vraagt.
Waarom dan? Is de kerk als Lichaam van Christus niet gesteld onder haar opzieners (kerkenraad) en wordt de gemeente niet geleid door de opzieners? En hoe kun je leiding aanvaarden als je geen lid van de gemeente wilt zijn? Hoe kan een door God geroepen opziener leiding geven aan iemand die zich niet onder de leiding van de opzieners wil stellen?
dat is niet duister, dat is juist heel helder!

(Vat het niet persoonlijk op Gait! We komen weer op scherpe sneden aan anders en dat willen we niet!!!!)
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #39 Gepost op: januari 23, 2012, 03:58:32 pm »

quote:

gaitema schreef op 23 januari 2012 om 15:21:
[...]


Wat is dit trouwens in de praktijk? Toch precies het zelfde als wat ik zeg? een privekerkdienst buiten de gemeente om waardoor er wel een zegen over een kerkelijk gemengt huwlijk mogelijk is? Zou je niet mee willen werken aan een huwlijk tussen twee christenen van twee verschillende kerken om er een zegen van God over te krijgen?
Nee, het is een samenkomst van de gemeente van Christus Dus geen particulier feestje!
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #40 Gepost op: januari 23, 2012, 04:06:19 pm »

quote:

gaitema schreef op 23 januari 2012 om 15:36:

4 jaar een goede relatie ga je toch niet weggooien vanwege bijzakelijke kerkelijke onzin? Ik gruwel bij die gedachte.
De bevestiging van het huwelijk in de gemeente van Christus is beslist geen kerkelijke bijzakelijke onzin.
Juist het huwelijk geeft de band aan van Christus met Zijn Bruid de Kerk.

Adinomis geeft haarfijn aan waar het om moet gaan in deze situatie en als Stephanie aangeeft dat die kloof niet te overbruggen is dan is er volgens Adinomis wel een probleem.
Zij geeft ook de oplossing overigens: volg je man want hij is boven je gesteld zoals Christus boven de Kerk is gesteld.
Snap't u het nog?
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2012, 04:28:55 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #41 Gepost op: januari 23, 2012, 04:10:24 pm »
Hier even ter info de link naar het huwelijksformulier binnen de
http://www.gkv.nl/getdown...0-4E8A-857D-629EB31912EC/
Mail me maar als je wat wilt weten

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #42 Gepost op: januari 23, 2012, 04:25:24 pm »
Mensen mogen best groeien in hun geloof. Het 'gaan met God en doen wat goed is' is volgens mij wel degelijk tijd- en cultuurgebonden. De gebruiken binnen de GKv zijn imho net zo: voor die tijd en cultuur zijn ze goed, omdat ieder binnen de GKv snapt dat het ter ere van God is. Het universaliseren van GKv-gebruiken lijkt me niet wenselijk; zelfs niet wanneer er gedegen theologie achter zit.

Het als vrouw volgen van je man, je neerleggen bij zijn beslissingen in vertrouwen dat dat gezegend wordt, dat lijkt me alleszins bijbels. Maar wanneer iemand uit een cultuur komt waarin vrouwen in alles gelijk geacht worden aan mannen, is zo'n stelling nogal verwerpelijk. Dan moet je echt naar de bijbelse manier van echtgenote zijn toe groeien. Van iemand die nog niet eens gedoopt is, verwacht ik niet dat die voor zoiets klaar is. En voor mij hoeft iemand daarom haar trouwen niet uit of af te stellen.

Neemt niet weg dat je als GKv-er -in casu Stephanies vriend- erg goed na moet denken voor je iets doet dat tegen de cultuur waarin je bent opgegroeid ingaat, alleen maar omdat dat een fijnere dienst oplevert.

(Ps: Adinomis is nog steeds vrouwelijk.)
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2012, 04:27:41 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #43 Gepost op: januari 23, 2012, 04:29:43 pm »

quote:

elle schreef op 23 januari 2012 om 16:25:

(Ps: Adinomis is nog steeds vrouwelijk.)
offtopic:
opgelost....
Ik pleit voor geslachtsaanduidingen voor de naam!
Mail me maar als je wat wilt weten

Stephanie19

  • Berichten: 96
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #44 Gepost op: januari 23, 2012, 05:53:05 pm »
Bedankt voor jullie reacties allemaal!
Ik denk dat ik het nu verder weer wil uitzoeken met vrienden, familie en voornamelijk mijn verloofde natuurlijk :)
We hebben nu samen besloten, dat wanneer een dominee ons niet wil trouwen, ondanks dat wij beiden christenen zijn en God willen volgen, dat we dan een andere manier willen vinden om toch te trouwen voor Gods gemeente en dan bedoel ik wereldwijd.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #45 Gepost op: januari 23, 2012, 05:53:32 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 23 januari 2012 om 15:57:

 Dan is het binnen het kerkrecht dus geen kerkelijk huwelijk :) Gewoon een feestje met een zegenaar naar keuze. Niets meer dan dat.
Het kan ook niet ingeschreven worden in het kerkregister in dat geval en dus ben je kerkelijk niet getrouwd.


Dat het voor de kerkelijke registratie dan gewoon een feestje is zie ik als nauw eenmaal een organisatorisch feit. Het gaat naar mijn inziens in privéomstandigheden om twee christenen van twee verschillende stromingen binnen het grote christendom, dat graag van een broeder in functie van een voorganger, een zegen van God vraagt. Ik geloof echt dat God dit huwelijk ook zal zegenen. De verschillen in de stromingen betreurd God natuurlijk, maar zijn lichaam is ook intern verdeeld geraakt, volgens mijn beleving. Al weet ik dat dit mijn persoonlijke geloofsovertuiging is, zoals ik geloof dat Gods Woord bedoeld is. Ik geloof namelijk niet dat God gereformeerd, katholiek of evangelisch is. Hij staat er ver boven.
Dat je zo'n huwelijk tussen twee mensen van twee verschillende christelijke stromingen waarin een zegen van God gevraagd wordt als slechts een feestje ziet, dat is voor mij niet te vatten. En ik weet wat je reactie daarop doorgaans is: "je snapt zo veel niet." Wat naar mijn beleving een niets zeggende reactie is.

quote:


 Ik acht een kerstwijding van een totaal ander gehalte dan een kerkelijke huwelijksbevestiging. Als de carnavalsvereniging het gebouw wil huren dan is het gewoon een verhuurkwestie en heeft het niets met de Kerk als Corpus Christie te maken.


In deze kerstwijding wordt een verkondiging gedaan door een voorganger, uit de bijbel het kerstverhaal voorgelezen en kerstliederen gespeeld. Het is een soort door de muziekvereniging georganiseerde kerstviering. Als een pastoor daar zal preken, dan heet dat een oecumenische kerkdienst en krabben sommige orthodoxe katholieken zich achter de oren of dat wel mag.

quote:


 Probleem is dat het individuele geweten niet zoveel voorstelt binnen de Bijbel en het daarop gebaseerde kerkrecht. Snap je het probleem waar je tegenaan gaat lopen?


Ik begrijp heel vaak niet hoe gereformeerd vrijgemaakten hier zo vast zitten aan een gedachtegoed alsof de gereformeerd vrijgemaakte kerk de enige kerk is dat er in de hele wereld bestaat. Ik denk niet op zo'n manier. Ik zie duizenden kerken die ik allemaal zie als gemeentes binnen dat ene lichaam en daarom zie ik het niet anders dan bijbels en christelijk een feit, dat als twee oprechte christenen van God een zegen over hun huwlijk vragen, dat God deze twee in echt zal binden, ongeacht van welke kerken deze leden ook lid van zijn. Het gaat om de persoonlijke relatie met God, waar van ik veronderstel dat die er is.

quote:


 Dus: de kerk als afhaalcentrum van de zegen. Wel God nodig hebben binnen je huwelijk maar je niet voegen bij de kerk? Snap ik dat goed?


We hebben het hier niet over de New Age of zo. Het gaat hier om twee christenen die trouw betrokken zijn bij hun gemeentes. Alleen de ene is evangelisch en de ander gereformeerd vrijgemaakt. De Rooms Katholieke kerk erkennen protestantse kerken als christelijke geloofsgemeenschappen, zo iets zal er binnen de gereformeerd vrijgemaakte kerk toch ook geloofd worden. Is daar dan geen christelijke oplossing voor te bedenken?

quote:


Waarom dan? Is de kerk als Lichaam van Christus niet gesteld onder haar opzieners (kerkenraad) en wordt de gemeente niet geleid door de opzieners? En hoe kun je leiding aanvaarden als je geen lid van de gemeente wilt zijn? Hoe kan een door God geroepen opziener leiding geven aan iemand die zich niet onder de leiding van de opzieners wil stellen?
dat is niet duister, dat is juist heel helder!  


Kwestie van inlevingsvermogen in de geloofsbeleving van de christenen die lid zijn van kerken die niet gereformeerd vrijgemaakt zijn. Dat ontbeert zichtbaar een deel van de gereformeerd vrijgemaakte christenen, want ze dwingen zo hun volgelingen in een spagaat te leven en splijten zo gewoon verliefde stellen (die best wel eens zo door God zou kunnen zijn samen gebracht) in tweeën. Zoals jij hier gelooft, zo geloven de meeste confessionelen in de PKN niet. We zien ons als deel van het ene lichaam en niet als louter alleen het lichaam. Wij erkennen gemengde huwlijken wel. Waar God twee mensen namelijk samen brengt, daar mag door menselijk ingrijpen geen scheiding plaats vinden en dat gebeurd er hier volgens mij wel degelijk door kerkrechtelijke missers en visies die niet stroken met Gods kijk op het geheel.

quote:


(Vat het niet persoonlijk op Gait! We komen weer op scherpe sneden aan anders en dat willen we niet!!!!)


Nee, ik probeer het niet persoonlijk op te vatten.  Dit is heel duidelijk een sterk en fundamenteel visieverschil tussen gereformeerd vrijgemaakten en veel christenen van andere kerkgenootschappen en vrije gemeentes. Om deze zaken zullen heel veel PKNers en ook evangelischen hun vingers van frustraties en ergernissen op zitten eten. Figuurlijk dan. Wees maar niet bang :)

Maar in deze situatie zou ik zeggen: maak er dan maar een particulier feestje van, waarbij het echtpaar zelf persoonlijk zich als getrouwd voor God beschouwd. Ik vermoed echter dat de eerste de beste kind dat geboren zou worden naar gereformeerd vrijgemaakte begrippen een buitenechtelijk kind zal zijn.
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2012, 06:08:33 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #46 Gepost op: januari 23, 2012, 06:04:32 pm »

quote:

Stephanie19 schreef op 23 januari 2012 om 17:53:
Bedankt voor jullie reacties allemaal!
Ik denk dat ik het nu verder weer wil uitzoeken met vrienden, familie en voornamelijk mijn verloofde natuurlijk :)
We hebben nu samen besloten, dat wanneer een dominee ons niet wil trouwen, ondanks dat wij beiden christenen zijn en God willen volgen, dat we dan een andere manier willen vinden om toch te trouwen voor Gods gemeente en dan bedoel ik wereldwijd.
Ik denk dat de tijd het wel zal leren. Misschien dat je elders in de buurt een gereformeerd vrijgemaakte dominee zal vinden die wel zal willen meewerken. Ik ken in ons dorp in ieder geval een gereformeerd vrijgemaakte dominee die positief kijkt tegen samenwerken met andere christenen en gemeengde relaties. Er is in hun gemeente zelfs speciale aandacht daarvoor. Je zou de site van deze gereformeerd vrijgemaakte kerk kunnen bezoeken om daar zijn gegevens voor advies te kunnen vragen. Link: http://www.gkv-nijverdal.nl/index.php
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2012, 06:05:31 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #47 Gepost op: januari 23, 2012, 06:19:25 pm »

quote:

elle schreef op 23 januari 2012 om 16:25:
Mensen mogen best groeien in hun geloof. Het 'gaan met God en doen wat goed is' is volgens mij wel degelijk tijd- en cultuurgebonden. De gebruiken binnen de GKv zijn imho net zo: voor die tijd en cultuur zijn ze goed, omdat ieder binnen de GKv snapt dat het ter ere van God is. Het universaliseren van GKv-gebruiken lijkt me niet wenselijk; zelfs niet wanneer er gedegen theologie achter zit.


Heroverwegen of een kerk het recht heeft om een huwlijk tussen twee christenen van twee verschillende stromingen (die echt christelijke belijdend zijn) onmogelijke te maken, zou wel goed zijn. Hoe wil je het tegen over God immers gaan verantwoorden dat een kerk waar je bij hoort onder jouw mede goedkeuring een stel die door Hem wordt samen gebracht een huwlijk onmogelijke maakt? Of geloof je dat God twee mensen van twee verschillende kerken niet kan samen brengen?  Dat vraag ik me dan zo af.

quote:

Het als vrouw volgen van je man, je neerleggen bij zijn beslissingen in vertrouwen dat dat gezegend wordt, dat lijkt me alleszins bijbels. Maar wanneer iemand uit een cultuur komt waarin vrouwen in alles gelijk geacht worden aan mannen, is zo'n stelling nogal verwerpelijk. Dan moet je echt naar de bijbelse manier van echtgenote zijn toe groeien. Van iemand die nog niet eens gedoopt is, verwacht ik niet dat die voor zoiets klaar is. En voor mij hoeft iemand daarom haar trouwen niet uit of af te stellen.


Maar hoe los je dat in de praktijk op? Een burgelijk huwlijk enkel? Zullen kinderen die binnen dat huwlijk plaats vinden wel als echtelijk erkend worden door de gemeente? Kunnen die opgedragen of gedoopt worden? Mag de man dan nog wel aan het avondmaal gaan? Kerkelijke ambten vervullen? Krijgt hij dan geen problemen met een kerkelijke tucht?

quote:

Neemt niet weg dat je als GKv-er -in casu Stephanies vriend- erg goed na moet denken voor je iets doet dat tegen de cultuur waarin je bent opgegroeid ingaat, alleen maar omdat dat een fijnere dienst oplevert.

(Ps: Adinomis is nog steeds vrouwelijk.)
Ik zie een spagaatsituatie, tenzij dat de dominee en de gemeente zich flexibeler opsteld.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #48 Gepost op: januari 23, 2012, 06:19:50 pm »
Adinomis is dus een vrouw :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #49 Gepost op: januari 23, 2012, 06:50:02 pm »

quote:

gaitema schreef op 23 januari 2012 om 17:53:
[...]


Dat het voor de kerkelijke registratie dan gewoon een feestje is zie ik als nauw eenmaal een organisatorisch feit. Het gaat naar mijn inziens in privéomstandigheden om twee christenen van twee verschillende stromingen binnen het grote christendom, dat graag van een broeder in functie van een voorganger, een zegen van God vraagt. Ik geloof echt dat God dit huwelijk ook zal zegenen. De verschillen in de stromingen betreurd God natuurlijk, maar zijn lichaam is ook intern verdeeld geraakt, volgens mijn beleving. Al weet ik dat dit mijn persoonlijke geloofsovertuiging is, zoals ik geloof dat Gods Woord bedoeld is. Ik geloof namelijk niet dat God gereformeerd, katholiek of evangelisch is. Hij staat er ver boven.
Dan heeft God dus het huwelijk zinloos ingesteld en heeft de gemeente als lichaam geen enkel nut meer.

quote:

Dat je zo'n huwelijk tussen twee mensen van twee verschillende christelijke stromingen waarin een zegen van God gevraagd wordt als slechts een feestje ziet, dat is voor mij niet te vatten. En ik weet wat je reactie daarop doorgaans is: "je snapt zo veel niet." Wat naar mijn beleving een niets zeggende reactie is.
dat is een dom verwijt, ik heb duidelijk aangegeven dat je redenatie niet juist is en dan kom jij met zo'n zinloze opmerking in mijn richting. Dat zou niet toch?

quote:



[...]


In deze kerstwijding wordt een verkondiging gedaan door een voorganger, uit de bijbel het kerstverhaal voorgelezen en kerstliederen gespeeld. Het is een soort door de muziekvereniging georganiseerde kerstviering. Als een pastoor daar zal preken, dan heet dat een oecumenische kerkdienst en krabben sommige orthodoxe katholieken zich achter de oren of dat wel mag.
Het is geen dienst, het is een samenzijn. Diensten worden in alle reformatiekerken (dus ook de pkn) belegd en samengeroepen door de kerkenraad. Ik kan er niets anders van maken, ook al zou ik het willen: het is gewoon zo.

quote:




[...]


Ik begrijp heel vaak niet hoe gereformeerd vrijgemaakten hier zo vast zitten aan een gedachtegoed alsof de gereformeerd vrijgemaakte kerk de enige kerk is dat er in de hele wereld bestaat. Ik denk niet op zo'n manier. Ik zie duizenden kerken die ik allemaal zie als gemeentes binnen dat ene lichaam en daarom zie ik het niet anders dan bijbels en christelijk een feit, dat als twee oprechte christenen van God een zegen over hun huwlijk vragen, dat God deze twee in echt zal binden, ongeacht van welke kerken deze leden ook lid van zijn. Het gaat om de persoonlijke relatie met God, waar van ik veronderstel dat die er is.
Het gaat tevens om veel meer dan dat maar daar stap je over heen. Althans: zo lijkt het in eerste instantie. Je lost dat op door een "universele kerk" te gaan roepen maar dat is gewoon niet ter zake in dezen. Als Stephanie zich niet onder opzicht van de oudsten in de GKv wil stellen, waarom moeten die oudsten dan wel meewerken aan een kerkelijke huwelijksbevestiging?

quote:




[...]


We hebben het hier niet over de New Age of zo. Het gaat hier om twee christenen die trouw betrokken zijn bij hun gemeentes. Alleen de ene is evangelisch en de ander gereformeerd vrijgemaakt. De Rooms Katholieke kerk erkennen protestantse kerken als christelijke geloofsgemeenschappen, zo iets zal er binnen de gereformeerd vrijgemaakte kerk toch ook geloofd worden. Is daar dan geen christelijke oplossing voor te bedenken?
Een protestant kan officieel niet trouwen in de RKkerk. Simpelweg omdat hij / zij niet in het Lichaam zit. Binnen de RKkerk is tevens een vele malen groter kerkbesef dan in de pkn, gkv en evangelische groeperingen.

quote:




[...]


Kwestie van inlevingsvermogen in de geloofsbeleving van de christenen die lid zijn van kerken die niet gereformeerd vrijgemaakt zijn. Dat ontbeert zichtbaar een deel van de gereformeerd vrijgemaakte christenen, want ze dwingen zo hun volgelingen in een spagaat te leven en splijten zo gewoon verliefde stellen (die best wel eens zo door God zou kunnen zijn samen gebracht) in tweeën. Zoals jij hier gelooft, zo geloven de meeste confessionelen in de PKN niet. We zien ons als deel van het ene lichaam en niet als louter alleen het lichaam. Wij erkennen gemengde huwlijken wel. Waar God twee mensen namelijk samen brengt, daar mag door menselijk ingrijpen geen scheiding plaats vinden en dat gebeurd er hier volgens mij wel degelijk door kerkrechtelijke missers en visies die niet stroken met Gods kijk op het geheel.
Sorry Gaitema, het kan domweg niet. Een gemengd huwelijk kan niet ingeschreven worden binnen de PKN. Dat er wel huwelijken ingezegend worden doet daar niets aan af.

quote:



[...]


Nee, ik probeer het niet persoonlijk op te vatten.  Dit is heel duidelijk een sterk en fundamenteel visieverschil tussen gereformeerd vrijgemaakten en veel christenen van andere kerkgenootschappen en vrije gemeentes. Om deze zaken zullen heel veel PKNers en ook evangelischen hun vingers van frustraties en ergernissen op zitten eten. Figuurlijk dan. Wees maar niet bang :)
Als je een kip bent dan heb je kipfingers _O_
Er is echter niet een fundamenteel verschil in visie tussen pkn en gkv, er is een andere  omgang met die visie.

quote:

Maar in deze situatie zou ik zeggen: maak er dan maar een particulier feestje van, waarbij het echtpaar zelf persoonlijk zich als getrouwd voor God beschouwd. Ik vermoed echter dat de eerste de beste kind dat geboren zou worden naar gereformeerd vrijgemaakte begrippen een buitenechtelijk kind zal zijn.
Nope want wij erkennen het burgerlijk huwelijk als wettig. Dus dat speelt helemaal niet.
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2012, 06:50:23 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten