Auteur Topic: Bidden en preken over Israël  (gelezen 81766 keer)

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Bidden en preken over Israël
« Gepost op: september 05, 2012, 03:42:52 pm »
Dit schijnt heel belangrijk te zijn lees ik steeds en ik ben daarom ook benieuwd naar wat er over Israël verkondigd behoordt te worden in de kerk en wat er over zou ontbreken.
Een nieuwe start is een nieuw begin

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Bidden en preken over Israël
« Reactie #1 Gepost op: september 05, 2012, 07:17:27 pm »
In ieder geval zou elke zondag de kerk in hun gebed kunnen vragen voor Israël:
- bescherming
- zegen
- wijsheid in de Knesset (zoals men ook zou kunnen bidden voor onze regering)
- dat het Beloofde land Israël ondeelbaar is.
- dat Jeruzalem ondeelbaar is.
- danken at G'd Zijn Belofte heeft ingevuld met de heroprichting van de staat in 1948 en de bescherming die Israël kreeg tijdens de 3 oorlogen.
- danken dat G'd Israël de koeien daar de meeste en de beste meld laat produceren.
- danken dat G'd Israël heeft gezegend met enorme gas en olie voorraden nu de islamitische revolutie de Sharia steeds ernstiger opdringt.
- vragen of G'd toch het aantal slachtoffers onder het volk Israël tijdens de grote verdrukking zo minimaal wil houden en hen ontziet waar mogelijk.

enz.

Verder aandacht tav Israël:
-Dat het het uitverkoren volk van G'd is.
-Dat de kerk niet israel heeft vervangen, maar dat we geënt zijn op hen.
-Dat we "slechts" mede-erfgenamen zijn en zij de erfgenamen.
-Dat we als christen onze broeders (zij zijn ook kinderen van G'd) blijven steunen in de wereld waar de wereld zich steeds meer zal afkeren van hen.
-Meer aandacht aan het OT besteden in relatie met de Joden en Israël nu.

enz.
Het is onze taak om het volk Israël te troosten.
Jesaja 40
1 Troost, troost Mijn volk,
zal uw God zeggen,
2 spreek naar het hart van Jeruzalem
en roep haar toe
dat haar strijd vervuld is,
dat haar ongerechtigheid verzoend is,
dat zij uit de hand van de HEERE het dubbele ontvangen heeft
voor al haar zonden.


We dienen voor Israël te bidden.
Psalm 122:6
6 Bid om vrede voor Jeruzalem, laat het goed gaan met hen die u liefhebben.

Vrolijk te zijn met Zijn volk, het volk Israël.
Romeinen 15:10
10 En verder zegt Hij:  Wees vrolijk, heidenen, met Zijn volk!

We dienen op de bressen te staan voor onze oudere broeders,
Ezechiel 13:5
5 U bent niet in de bressen geklommen, en voor het huis van Israël wierp u geen muur op om op de dag van de HEERE staande te blijven in de strijd.

Jesaja 62
1 Omwille van Sion zal ik niet zwijgen,
omwille van Jeruzalem zal ik niet stil zijn,
totdat haar gerechtigheid opkomt als een lichtglans,
en haar heil als een brandende fakkel.


verderop
6 Op uw muren, Jeruzalem, heb Ik wachters aangesteld.
Nooit zullen zij zwijgen, heel de dag en heel de nacht niet.
U die het volk aan de HEERE doet denken,
gun u geen rust.
7 Ja, geef Hem geen rust,
totdat Hij Jeruzalem gegrondvest heeft
en gesteld heeft
tot een lof op aarde.


Tot slot meer aandacht besteden aan de verzen in de bijbel waar G'd beloof dat Hij Zelf het volk israel van haar zonden zal reinigen en vergeven.

In Ezechiel 37 staat letterlijk dat G'd de dode beenderen van het hele volk israel tot leven zal wekken immers. Hen de Geest van geloof zal schenken, opdat ze Jezus Christus alsnog als Messias (h)erkennen.

In Jeremia 33 beloofd G'd israel Zelf van al hun zonden te reinigen.
Wie zijn wij dan om te stellen dat G'd dit niet zal doen?
8 Ik zal hen reinigen van al hun ongerechtigheid, waarmee zij tegen Mij gezondigd hebben. Ik zal al hun ongerechtigheden vergeven, waarmee zij tegen Mij gezondigd hebben, en waarmee zij tegen Mij in opstand zijn gekomen.

In 2 kronieken 7 wederom een gelijksoortige belofte van G'd aan het volk Israël.
14 en Mijn volk, waarover Mijn Naam is uitgeroepen, in ootmoed buigt en bidt, en zij Mijn aangezicht zoeken, en zij zich bekeren van hun slechte wegen, dan zal Ík vanuit de hemel horen, hun zonden vergeven en hun land genezen.

Ook in Romeinen 11
27 En dit is het verbond van Mij met hen, wanneer Ik hun zonden zal wegnemen.

Romeinen 2
6 Die ieder vergelden zal naar zijn werken,
7 namelijk hun die met volharding het goede doen en heerlijkheid, eer en onvergankelijkheid zoeken: het eeuwige leven.


Het eerste Verbond tussen JHWH en het volk Israël bestaat immers nog steeds. G'd Zijn Beloften en verbonden zijn Eeuwig. Zoals de grote joodse dienaren uit het OT (Abraham, Isaac, Jacob, David, Mozes en de Profeten volgens Jezus bij G'd in Zijn Koninkrijk zijn, zo zullen ook nu nog Joden door G'd worden gered. Het is het geheimnis van Zijn oordeel, laten we als christenen ons daarmee niet inlaten.

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Bidden en preken over Israël
« Reactie #2 Gepost op: september 05, 2012, 10:05:25 pm »
Mooie opsomming Learsi, ik heb het uitgeprint.

Ik zou het beeld van de olijfboom er nog aan toe willen voegen. De olijfboom is een beeld van Israël. Door het verbond wat God met zijn volk heeft gesloten wordt het in Rom. 11:17 een edele olijfboom genoemd. De wortel (het verbond waarop het is gegrondvest) is heilig en daarom zijn ook de takken heilig. Helaas zijn er door ongehoorzaamheid takken van de boom afgebroken.

Wij, gelovigen uit de heidenen, worden door Christus op die olijfboom geënt. Wij zijn afkomstig van de wilde olijfboom en worden tegen onze natuur in geënt op de edele boom en hebben daardoor deel aan de verbonden. (Ef.2)

Paulus maant de gelovigen uit de heidenen tot bescheidenheid t.a.v. de Joden. Van hen zijn takken weggekapt, maar als wij ongehoorzaam zijn gebeurt hetzelfde met ons.

Als de Israëlieten tot bekering komen kunnen ze weer geënt worden op de olijfboom waartoe zij juist van nature behoren (dus geen afstotingsverschijnselen :-)  )
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Bidden en preken over Israël
« Reactie #3 Gepost op: september 06, 2012, 12:32:07 am »
Mail me maar als je wat wilt weten

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Bidden en preken over Israël
« Reactie #4 Gepost op: september 06, 2012, 07:37:33 am »

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Bidden en preken over Israël
« Reactie #5 Gepost op: september 06, 2012, 07:37:33 am »
.
« Laatst bewerkt op: september 06, 2012, 07:38:12 am door grondig christelijk »

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Bidden en preken over Israël
« Reactie #6 Gepost op: september 06, 2012, 11:11:59 am »

quote:

Hier ook een link uit vrijgemaakte gelederen:
http://www.yachad.nl/home-2

Maar nog beter is het je standpunt vanuit de bijbel te onderbouwen, zoals Learsi dat deed.
« Laatst bewerkt op: september 06, 2012, 11:14:16 am door Adinomis »
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Bidden en preken over Israël
« Reactie #7 Gepost op: september 06, 2012, 07:47:07 pm »

quote:

Jos Strengholt is aangesloten bij de Gaza-supporters van Sabeel.
http://boinnk.nl/blog/tag/sabeel-nederland/

Deze "broeder" is als priester in Egypte op diverse internet-plaatsen actief om de vervangingstheologie te promoten en Israël te bashen en daarvoor het christendom en evangelie te misbruiken. Alles wordt door deze persoon in het werk gesteld om de kerk in zijn algemeen weg te houden bij Israël.
« Laatst bewerkt op: september 06, 2012, 08:22:52 pm door learsi »

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Bidden en preken over Israël
« Reactie #8 Gepost op: september 06, 2012, 07:52:34 pm »

quote:

learsi schreef op 06 september 2012 om 19:47:
[...]


Jos Strengholt is aangesloten bij de terroristen-supporters van Sabeel.

Deze "broeder" is als priester in Egypte op diverse internet-plaatsen actief om de vervangingstheologie te promoten en Israël te bashen en daarvoor het christendom en evangelie te misbruiken. Alles wordt door deze persoon in het werk gesteld om de kerk in zijn algemeen weg te houden bij Israël.
ik begrijp je emotie in deze, maar adviseer je verbindend te blijven schrijven. Simpel omdat anders weer iets kan worden verweten over evangelischen. Wees wijs.

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Bidden en preken over Israël
« Reactie #9 Gepost op: september 06, 2012, 07:54:07 pm »

quote:

Adinomis schreef op 06 september 2012 om 11:11:
[...]


Hier ook een link uit vrijgemaakte gelederen:
http://www.yachad.nl/home-2

Maar nog beter is het je standpunt vanuit de bijbel te onderbouwen, zoals Learsi dat deed.
heeeeeeeeeee, er dus een beweging van bekering in de GKV inzake het israelstandpunt, daar neem ik een champagne op!!!

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Bidden en preken over Israël
« Reactie #10 Gepost op: september 06, 2012, 08:24:27 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 06 september 2012 om 19:52:

ik begrijp je emotie in deze, maar adviseer je verbindend te blijven schrijven. Simpel omdat anders weer iets kan worden verweten over evangelischen. Wees wijs.


Inderdaad was er emotie bij me, toen ik de naam van Jos las, daarom heb ik het veroordelende ingewisseld voor een link met nadere informatie over Sabeel.
Dank voor de spiegel even voorhouden,

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Bidden en preken over Israël
« Reactie #11 Gepost op: september 06, 2012, 08:30:55 pm »

quote:

learsi schreef op 06 september 2012 om 20:24:
[...]


Inderdaad was er emotie bij me, toen ik de naam van Jos las, daarom heb ik het veroordelende ingewisseld voor een link met nadere informatie over Sabeel.
Dank voor de spiegel even voorhouden,
ik hang dezelfde overtuiging aan als jij, maar hou me liever op de vlakte in dit huis. Alle goeds

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Bidden en preken over Israël
« Reactie #12 Gepost op: september 06, 2012, 08:53:30 pm »

quote:

Adinomis schreef op 06 september 2012 om 11:11:
[...]


Hier ook een link uit vrijgemaakte gelederen:
http://www.yachad.nl/home-2

Maar nog beter is het je standpunt vanuit de bijbel te onderbouwen, zoals Learsi dat deed.
Ehh, ik heb geen mening verkondigd.
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Bidden en preken over Israël
« Reactie #13 Gepost op: september 06, 2012, 08:55:29 pm »

quote:

learsi schreef op 06 september 2012 om 19:47:
[...]


Jos Strengholt is aangesloten bij de Gaza-supporters van Sabeel.
http://boinnk.nl/blog/tag/sabeel-nederland/

Deze "broeder" is als priester in Egypte op diverse internet-plaatsen actief om de vervangingstheologie te promoten en Israël te bashen en daarvoor het christendom en evangelie te misbruiken. Alles wordt door deze persoon in het werk gesteld om de kerk in zijn algemeen weg te houden bij Israël.

En Wierenga is een predikant uit de GKv. Emeritus maar dat zegt enkel dat hij met pensioen is.
Wat zegt dat over het geheel?
Ik geef een link naar een artikel over deze materie, niets meer dan dat.
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Bidden en preken over Israël
« Reactie #14 Gepost op: september 06, 2012, 08:59:44 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 06 september 2012 om 19:54:
[...]


heeeeeeeeeee, er dus een beweging van bekering in de GKV inzake het israelstandpunt, daar neem ik een champagne op!!!
Yachad is een fusie van twee lang bestaande commissies in een plaatselijke GKv gemeente. Niets nieuws dus, ander jasje :)
Mail me maar als je wat wilt weten

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Bidden en preken over Israël
« Reactie #15 Gepost op: september 06, 2012, 09:56:10 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 06 september 2012 om 20:59:
Yachad is een fusie van twee lang bestaande commissies in een plaatselijke GKv gemeente. Niets nieuws dus, ander jasje :)

Er waren inderdaad twee commissies die nu zijn samengevoegd. Hun visie is tot stand gekomen doordat er binnen de gereformeerde kerken vrijgemaakt geen heldere positiebepaling is ten aanzien van Israël cq het Joodse volk. Het thema is nu officieel aan de orde gesteld.
 
Er wordt duidelijk gesteld dat vanuit de Schrift niet aangetoond kan worden dat de kerk de plaats van Israël inneemt. Er wordt gewezen op Romeinen 11 en beschrijft, wat ik hiervoor ook heb gedaan, het beeld van de wilde takken (de gelovigen uit de heidenen) die geënt worden op de edele olijf (het gelovige Israël).
« Laatst bewerkt op: september 06, 2012, 09:56:47 pm door Adinomis »
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Bidden en preken over Israël
« Reactie #16 Gepost op: september 06, 2012, 10:43:44 pm »

quote:

Adinomis schreef op 06 september 2012 om 21:56:
[...]

Er waren inderdaad twee commissies die nu zijn samengevoegd. Hun visie is tot stand gekomen doordat er binnen de gereformeerde kerken vrijgemaakt geen heldere positiebepaling is ten aanzien van Israël cq het Joodse volk. Het thema is nu officieel aan de orde gesteld.
 
Er wordt duidelijk gesteld dat vanuit de Schrift niet aangetoond kan worden dat de kerk de plaats van Israël inneemt. Er wordt gewezen op Romeinen 11 en beschrijft, wat ik hiervoor ook heb gedaan, het beeld van de wilde takken (de gelovigen uit de heidenen) die geënt worden op de edele olijf (het gelovige Israël).
en zo is het

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Bidden en preken over Israël
« Reactie #17 Gepost op: september 06, 2012, 10:47:20 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 06 september 2012 om 20:59:
[...]

Yachad is een fusie van twee lang bestaande commissies in een plaatselijke GKv gemeente. Niets nieuws dus, ander jasje :)
wel degelijk iets nieuws of hernieuwd..verfrissend...maar even de vraag...hoe zie jij dat Riemer?

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Bidden en preken over Israël
« Reactie #18 Gepost op: september 06, 2012, 11:00:46 pm »
Ik bid ervoor dat de leiders van Israel tot inkeer komen en ophouden met clusterbommen en moordpartijen , illegale kolonisatie en verachting van het palestijnse volk. Daar bid ik voor.

Wat Israel doet en heeft gedaan ten aanzien van de palestijnen, staat in GEEN verhouding tot de paar raketten die af en toe op ze af komen en meestal wat materiele schade veroorzaken.

Men moet hier wel voor ogen houden dat men voor de juiste dingen aan het bidden slaat. Ik word even niet goed hier van de verheerlijking van een land dat door z'n eigen zieke geest uiteindelijk zichzelf zal vernietigen. Als men daar vrede had gewild, dan was het er al geweest. Maar Israel wil helemaal geen vrede, maar gaat liever door met grootschalige uitbuiting en kolonisatie van een groep mens die zwakker zijn dan henzelf. Daarom. als Israel vrede wil zoals het een uitverkoren (hahaha) volk betaamt, dan was het er al wel.

Dat wat in de bijbel staat over Israel en het beloofde land en het uitverkoren volk etc etc etc heeft helemaal geen betrekking op het Israel van vandaag.
Begrijp dat heel goed!
« Laatst bewerkt op: september 06, 2012, 11:03:57 pm door Ozombi »

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Bidden en preken over Israël
« Reactie #19 Gepost op: september 06, 2012, 11:07:38 pm »

quote:

Ozombi schreef op 06 september 2012 om 23:00:
Ik bid ervoor dat de leiders van Israel tot inkeer komen en ophouden met clusterbommen en moordpartijen , illegale kolonisatie en verachting van het palestijnse volk. Daar bid ik voor.

Wat Israel doet en heeft gedaan ten aanzien van de palestijnen, staat in GEEN verhouding tot de paar raketten die af en toe op ze af komen en meestal wat materiele schade veroorzaken.

Men moet hier wel voor ogen houden dat men voor de juiste dingen aan het bidden slaat. Ik word even niet goed hier van de verheerlijking van een land dat door z'n eigen zieke geest uiteindelijk zichzelf zal vernietigen. Als men daar vrede had gewild, dan was het er al geweest. Maar Israel wil helemaal geen vrede, maar gaat liever door met grootschalige uitbuiting en kolonisatie van een groep mens die zwakker zijn dan henzelf. Daarom. als Israel vrede wil zoals het een uitverkoren (hahaha) volk betaamt, dan was het er al wel.

Dat wat in de bijbel staat over Israel en het beloofde land en het uitverkoren volk etc etc etc heeft helemaal geen betrekking op het Israel van vandaag.
Begrijp dat heel goed!
ik ben geen christen-zionist, kan onderscheid maken tussen rechtvaardige en onrechtvaardige daden, ongeacht de etnische achtergrond,  maar bovenstaande is een aanmerkelijke valse voorstelling van zaken...eenvoudig via internet te weerleggen...

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Bidden en preken over Israël
« Reactie #20 Gepost op: september 06, 2012, 11:09:23 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 06 september 2012 om 20:55:
[...]

En Wierenga is een predikant uit de GKv. Emeritus maar dat zegt enkel dat hij met pensioen is.
Wat zegt dat over het geheel?
Ik geef een link naar een artikel over deze materie, niets meer dan dat.


Ik reageer alleen maar op een beruchte naam van Jos uit de firma list en bedrog van Sabeel. Voor mij sta jij, Riemer hier buiten. Immers ik kan uit het plaatsen van een link niet opmaken hoe jou mening hierover is.

De man Jos is een zeer gekleurd type namelijk en berucht om zijn vele anti-israel bloggen, forums en reacties waarin hij de kerk ver weg van Israël wil houden. Dat heb ik even gedeeld voor degenen die Jos nog niet zouden kennen.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Bidden en preken over Israël
« Reactie #21 Gepost op: september 06, 2012, 11:51:47 pm »

quote:

Adinomis schreef op 06 september 2012 om 21:56:
[...]

Er waren inderdaad twee commissies die nu zijn samengevoegd. Hun visie is tot stand gekomen doordat er binnen de gereformeerde kerken vrijgemaakt geen heldere positiebepaling is ten aanzien van Israël cq het Joodse volk. Het thema is nu officieel aan de orde gesteld.
En er is geen officeel israelstandpunt ingenomen voorzover ik weet (ik weet gelukkig niet alles dus vertel als ik het mis heb!)
Ik lees in de synodestukken alleen:
BTC en Stevaj gaan samen in een nieuwe organisatie onder de naam 'Yachad'. Deputaten willen blijven fungeren als klankbord en zullen desgevraagd adviseren.

In de acta staat:
Besluit 14:
contact te onderhouden met de volgende kerken en instellingen, alsmede verdere  lidkerken van de ICRC, teneinde van elkaar te leren, elkaar te ondersteunen en samen Christus’ naam te prijzen waar we elkaar ontmoeten:

2. het samenwerkingsverband voor evangelieverkondiging onder het Joodse volk YACHAD;

Geen "Israelstandpunt" dus?! [bron: acta synode Harderwijk 2011)

quote:

Er wordt duidelijk gesteld dat vanuit de Schrift niet aangetoond kan worden dat de kerk de plaats van Israël inneemt. Er wordt gewezen op Romeinen 11 en beschrijft, wat ik hiervoor ook heb gedaan, het beeld van de wilde takken (de gelovigen uit de heidenen) die geënt worden op de edele olijf (het gelovige Israël).
Is dat een standpunt van de synode?
Zo ja: graag de plek waar dat in de stukken staat van de deputaten BBK of elders.
Ik ken dat gegeven namelijk niet. Zie de reeds aangehaalde acta en verslagen.
« Laatst bewerkt op: september 07, 2012, 12:22:29 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Bidden en preken over Israël
« Reactie #22 Gepost op: september 06, 2012, 11:56:15 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 06 september 2012 om 22:47:
[...]


wel degelijk iets nieuws of hernieuwd..verfrissend...maar even de vraag...hoe zie jij dat Riemer?

Niet nieuw, samengevoegd. Voorzover ik kan terugvinden geen synodebesluit oid maar ik kan me daar in vergissen.
Hoe ik het zie?
Het huidige volk israel is van een totaal andere rangorde dan het volk waarover we in de Bijbel lezen.
Het huidige politieke Israel heb ik ernstige moeite mee (onderdrukking van groeperingen etc.)
Daar wou ik het maar even bij laten....
Mail me maar als je wat wilt weten

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Bidden en preken over Israël
« Reactie #23 Gepost op: september 07, 2012, 12:30:21 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 06 september 2012 om 23:51:

 En er is geen officeel israelstandpunt ingenomen voorzover ik weet (ik weet gelukkig niet alles dus vertel als ik het mis heb!)
Ik lees in de synodestukken alleen:
BTC en Stevaj gaan samen in een nieuwe organisatie onder de naam 'Yachad'. Deputaten willen blijven fungeren als klankbord en zullen desgevraagd adviseren.

In de acta staat:
Besluit 14:
contact te onderhouden met de volgende kerken en instellingen, alsmede verdere  lidkerken van de ICRC, teneinde van elkaar te leren, elkaar te ondersteunen en samen Christus’ naam te prijzen waar we elkaar ontmoeten:

2. het samenwerkingsverband voor evangelieverkondiging onder het Joodse volk YACHAD;

Geen "Israelstandpunt" dus?! [bron: acta synode Harderwijk 2011)

Is dat een standpunt van de synode?
Zo ja: graag de plek waar dat in de stukken staat van de deputaten BBK of elders.
Ik ken dat gegeven namelijk niet. Zie de reeds aangehaalde acta en verslagen.


Op de website van Yachad kun je bij "bijbelse onderbouwing" een pdf brochure downloaden. In het voorwoord van deze brochure (blz. 3) staat "maar het thema stellen we nu officieel aan de orde."

Op blz. 11 en 12 van deze brochure wordt in punt 7 de vervangingstheorie afgewezen en het voorbeeld van de olijfboom genoemd.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Bidden en preken over Israël
« Reactie #24 Gepost op: september 07, 2012, 12:36:17 am »

quote:

Adinomis schreef op 07 september 2012 om 00:30:
[...]


Op de website van Yachad kun je bij "bijbelse onderbouwing" een pdf brochure downloaden. In het voorwoord van deze brochure (blz. 3) staat "maar het thema stellen we nu officieel aan de orde."

Op blz. 11 en 12 van deze brochure wordt in punt 7 de vervangingstheorie afgewezen en het voorbeeld van de olijfboom genoemd.
Duh. Dat was mijn vraag niet nav je post.
Ik kan ook van alles in een folder neerzetten maar dat maakt het geen beleid van een kerk neem ik aan. Beleid en richting wordt vastgelegd op een synode in de acta en daar staat niets.
Dus wat is dan de status?
Mocht hun mening zijn wat op blz 11 en 12 dan is het hun mening en niet de mening van de deputaten BBK of de kerken in het algemeen.
Yachad is vooralsnog niet leidend volgens de officiele stukken kennelijk.
« Laatst bewerkt op: september 07, 2012, 12:36:56 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Bidden en preken over Israël
« Reactie #25 Gepost op: september 07, 2012, 10:14:23 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 07 september 2012 om 00:36:

Duh. Dat was mijn vraag niet nav je post.
Ik kan ook van alles in een folder neerzetten maar dat maakt het geen beleid van een kerk neem ik aan. Beleid en richting wordt vastgelegd op een synode in de acta en daar staat niets.
Dus wat is dan de status?
Mocht hun mening zijn wat op blz 11 en 12 dan is het hun mening en niet de mening van de deputaten BBK of de kerken in het algemeen.
Yachad is vooralsnog niet leidend volgens de officiele stukken kennelijk.

Ik had het ook niet over het beleid van de kerk. Ik schreef dat dit voortkwam uit de vrijgemaakte gelederen. Toen je vroeg naar documentatie heb ik die gegeven.
De link die jij van Strengholt gaf had toch ook niets met kerkelijk beleid te maken?

Het gaat erom wat er leeft in de kerken t.a.v. de positie van Israël in de bijbel. Dat heeft te maken met christen zijn in de dagelijkse praktijk.

Mogelijk zal het kerkelijk beleid wel met deze uitgangspunten te maken krijgen, omdat ze het nu officieel aan de orde stellen. Uit de brochure blijkt dat er contacten zijn geweest met synodes.

Men schrijft: "De visie die we nu presenteren heeft dus ook als doel om alle leden van de GKv bewust te maken van het feit dat het belangrijk is het Joodse volk niet te vergeten en dat de kerk, dus ook het GKv een taak heeft t.a.v. het volk van onze God". (Voorwoord blz. 3) Het is ondertekend door de predikanten Oostland en Siegers.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Bidden en preken over Israël
« Reactie #26 Gepost op: september 07, 2012, 10:43:38 am »

quote:

Adinomis schreef op 07 september 2012 om 10:14:
[...]

Ik had het ook niet over het beleid van de kerk. Ik schreef dat dit voortkwam uit de vrijgemaakte gelederen. Toen je vroeg naar documentatie heb ik die gegeven.
De link die jij van Strengholt gaf had toch ook niets met kerkelijk beleid te maken?

Het gaat erom wat er leeft in de kerken t.a.v. de positie van Israël in de bijbel. Dat heeft te maken met christen zijn in de dagelijkse praktijk.

Mogelijk zal het kerkelijk beleid wel met deze uitgangspunten te maken krijgen, omdat ze het nu officieel aan de orde stellen. Uit de brochure blijkt dat er contacten zijn geweest met synodes.

Men schrijft: "De visie die we nu presenteren heeft dus ook als doel om alle leden van de GKv bewust te maken van het feit dat het belangrijk is het Joodse volk niet te vergeten en dat de kerk, dus ook het GKv een taak heeft t.a.v. het volk van onze God". (Voorwoord blz. 3) Het is ondertekend door de predikanten Oostland en Siegers.



Inderdaad, zolang de kerkleden Israël maar een warm hart toedragen en de inhoud van de folder steunen, dan maakt zo een beslissing van de leiding weinig meer uit.
Wat je ziet gebeuren is dat het israel verhaal juist vanuit de kerkleden naar de kerkleidig komt. Voor mij een bewijs dat de Heiland aan het werk is onder Zijn kinderen.  :)
Wanneer er voldoende kerkleden deze mening zijn toegedaan zal de kerkleiding vanzelf (moeten) bijdraaien. Zo niet dan is van kerkleiding wisselen de beste optie.

Uiteindelijk kan een kerkleiding niet de kerkleden opdragen wat men dient te geloven. Gaat de kerkleiding zo door dan vrees ik dat G'd Zijn Handen nog meer van deze kerken zal gaan aftrekken, waardoor het nog meer in verval geraakt. ;(

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Bidden en preken over Israël
« Reactie #27 Gepost op: september 07, 2012, 05:02:49 pm »
ha, ik ga maar weer voetbal kijken, dat is mijn besluit.

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Bidden en preken over Israël
« Reactie #28 Gepost op: september 07, 2012, 05:57:53 pm »
Men vindt hier bepaalde dingen o zo belangrijk , terwijl ze dat niet zijn. Andere dingen die wél belangrijk zijn, worden genegeerd. Is men van 'het pad' af?

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Bidden en preken over Israël
« Reactie #29 Gepost op: september 07, 2012, 07:56:07 pm »

quote:

Ozombi schreef op 07 september 2012 om 17:57:
Men vindt hier bepaalde dingen o zo belangrijk , terwijl ze dat niet zijn. Andere dingen die wél belangrijk zijn, worden genegeerd. Is men van 'het pad' af?


Dat is relatief, voor jou die meent op het juiste pad van new-age te wandelen lijkt het zo dat de christenen die de bijbel als leidraad nemen, van het pad af zijn.

Maar in werkelijkheid zul je als je goed kijkt zien dat jezelf degene bent die van de Weg welke de bijbel toont, afwijkt.

Spreuken 2
1 Mijn zoon, als je mijn woorden aanneemt,
en mijn geboden bij je opbergt,
2 om je oor acht te doen slaan op de wijsheid,
als je je hart neigt naar het inzicht,


3 ja, als je roept om het verstand,
je stem laat klinken om inzicht,
4   als je het zoekt als zilver,
het naspeurt als verborgen schatten,

5 dan zul je de vreze des HEEREN begrijpen,
de kennis van God vinden.
6   De HEERE geeft immers wijsheid,
uit Zijn mond komen kennis en inzicht.

7 Hij houdt voor de oprechten wijsheid gereed,
Hij is een Schild voor hen die in oprechtheid hun weg gaan,
8 opdat zij de paden van het recht in acht nemen.
Hij bewaart de weg van Zijn gunstelingen.

9 Dan zul je gerechtigheid en recht begrijpen,
en billijkheid, op elk goed spoor.
10 Ja, in je hart zal wijsheid komen
en kennis zal aangenaam zijn voor je ziel.
11 Bedachtzaamheid zal over jou waken,
inzicht zal je beschermen,

12 om je te redden van de verkeerde weg,
van de man die verderfelijke dingen spreekt,
13 van hen die de rechte paden verlaten
om op de wegen van de duisternis te gaan,

14 van hen die zich verblijden in kwaad te doen,
zich verheugen in verderfelijk kwaad,
15 van wie de paden slinks zijn,
die afwijken in hun sporen,

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Bidden en preken over Israël
« Reactie #30 Gepost op: september 07, 2012, 08:21:06 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 06 september 2012 om 23:56:
[...]
Hoe ik het zie?
Het huidige volk israel is van een totaal andere rangorde dan het volk waarover we in de Bijbel lezen.
Het huidige politieke Israel heb ik ernstige moeite mee (onderdrukking van groeperingen etc.)
Daar wou ik het maar even bij laten....

Toch vraag ik mij dan af hoe mensen die dit zo zien dan denken over:
-Waar is dan nu het volk Israël, waar de bijbel over spreekt? Of waar gaat het vandaan komen?
- Waar zal dan "straks" het Beloofde land Israël weer worden herrezen?
(Als dat nog niet gebeurd zou zijn in 1948?)

Weet iemand anders dat dan Riemer Lap (misschien iemand met gelijke visie?)

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Bidden en preken over Israël
« Reactie #31 Gepost op: september 08, 2012, 02:33:57 am »
@learsi::
ik wandel niet op het new-age pad (wel opletten aub!) en de opmerking over 'van het pad af zijn' sloeg voornamelijk op de blinde aandacht voor Israel om bijbelse redenen , terwijl de aandacht voor Israel om actuele redenen - die niet positief te noemen zijn - wordt genegeerd. Wat voegt het huidige Israel toe voor individuen (in Nederland en elders) die met het geloof bezig zijn? 3x niets , en om nou te zeggen dat Israel een voorbeeldfunctie vervuld.....nou nee. Mij dunkt dat in de bijbel met Israel (en Egypte) toch werkelijk iets anders wordt uitgebeeld en bedoeld dan een verwijzing naar bepaalde volkeren in bepaalde landen zoals deze op een atlas te vinden zijn. Vandaar mijn verbazing in deze.

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Bidden en preken over Israël
« Reactie #32 Gepost op: september 08, 2012, 08:09:17 am »

quote:

Ozombi schreef op 08 september 2012 om 02:33:
@learsi::
ik wandel niet op het new-age pad (wel opletten aub!) en de opmerking over 'van het pad af zijn' sloeg voornamelijk op de blinde aandacht voor Israel om bijbelse redenen , terwijl de aandacht voor Israel om actuele redenen - die niet positief te noemen zijn - wordt genegeerd. Wat voegt het huidige Israel toe voor individuen (in Nederland en elders) die met het geloof bezig zijn? 3x niets , en om nou te zeggen dat Israel een voorbeeldfunctie vervuld.....nou nee. Mij dunkt dat in de bijbel met Israel (en Egypte) toch werkelijk iets anders wordt uitgebeeld en bedoeld dan een verwijzing naar bepaalde volkeren in bepaalde landen zoals deze op een atlas te vinden zijn. Vandaar mijn verbazing in deze.
en daarom staat er ook dat God ze eerst laat terugkeren en pas op een later moment Zijn Geest zal inblazen. Goed lezen lijkt me.

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Bidden en preken over Israël
« Reactie #33 Gepost op: september 08, 2012, 10:19:16 am »

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Bidden en preken over Israël
« Reactie #34 Gepost op: september 08, 2012, 11:07:40 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 08 september 2012 om 08:09:
[...]


en daarom staat er ook dat God ze eerst laat terugkeren en pas op een later moment Zijn Geest zal inblazen. Goed lezen lijkt me.
d:)b

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Bidden en preken over Israël
« Reactie #35 Gepost op: september 08, 2012, 11:09:58 am »

quote:

Ozombi schreef op 08 september 2012 om 02:33:
@learsi::
ik wandel niet op het new-age pad (wel opletten aub!) en de opmerking over 'van het pad af zijn' sloeg voornamelijk op de blinde aandacht voor Israel om bijbelse redenen , terwijl de aandacht voor Israel om actuele redenen - die niet positief te noemen zijn - wordt genegeerd. Wat voegt het huidige Israel toe voor individuen (in Nederland en elders) die met het geloof bezig zijn? 3x niets , en om nou te zeggen dat Israel een voorbeeldfunctie vervuld.....nou nee. Mij dunkt dat in de bijbel met Israel (en Egypte) toch werkelijk iets anders wordt uitgebeeld en bedoeld dan een verwijzing naar bepaalde volkeren in bepaalde landen zoals deze op een atlas te vinden zijn. Vandaar mijn verbazing in deze.
Ook in het OT en zelfs in het NT lezen we duidelijk dat Israël geen voorbeeld functie vervuld. De bijbel is daar ook eerlijk over (uiteraard). Welk mens op aarde is wel een voorbeeld? Maar desondanks zegt G'd dat Hij Zelf Israël van haar zonden zal gegeven en haar ongerechtigheid zal wegwassen. Israel doet dat niet, maar G'd is het die dat doet. Ook hier komt alles weer van G'd.

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Bidden en preken over Israël
« Reactie #36 Gepost op: september 08, 2012, 04:17:36 pm »

quote:



als wij geloven dat God ook wereldse leiders gebruikt om zijn plan uit te voeren, mensen die hun ideeën vorm geven (Hertzl) en de aanstoot geven tot een eigen joodse staat. Er zijn ook joden die van mening zijn dat dit van de Schepper komt maar vanuit werelds denken. Feit is dat op dit moment veel joden niet geloven in God en net zo leven als jij en ik. Zie vele bekende joden die prominent op TV zijn in Nederland. (is het wel eens opgevallen hoeveel succesvolle mensen jood zijn? Let daar maar eens op) Eerst zal er ook nog een wereldse reden zijn om terug te keren. Holocaust, vervolging, economische crisis. Maar het is God die deze omstandigheden gebruikt om hen te doen terugkeren. En ja zij zullen nog een verdrukking meemaken, alle tekenen wijzen daarop. De verdrukking en dreiging die vanuit de wereld komt. De wereld die hen hun wetten wil opleggen. (ook Nederland, Den Haag is de juridische hoofdstad van de wereld)
De volken zullen aan haken getrokken worden om dat kleine land, evenzo vol met zondige mensen aan te vallen. Dan is het voor God genoeg. Het zijn, zo staat er geschreven, niet de rechtvaardige daden van de joden die Hem er toe doen ingrijpen, maar het is Zijn eer waar het om gaat. God heeft uitgesproken dat Hij zij beloften nooit verbreekt en dat Israël zijn oogappel is en blijft. Dan zullen ze Jezus zien, die zij (de heidenen) hebben doorstoken. Dan zien ze de wereldlegers rondom hen (is het wel eens opgevallen dat de wereldlegers door de internationale conflicten naar het middenoosten worden getrokken?), de wereld waar ze eeuwen verstrooid en vervolgt waren, vaak als paria's behandeld. Dan zullen ze buigen en Hem dienen en de legers zullen worden vernietigd, de volken zullen hun straf krijgen. Maar vanuit die volken zal ook een deel jaarlijks optrekken naar Jeruzalem om het loofhuttenfeest te vieren. De volken die dit niet doen, daar zal grote droogte zijn. (laatste hoofdstuk Ezechiël)

en ja....dat staat gewoon, heel simpel in de bijbel...
« Laatst bewerkt op: september 08, 2012, 04:23:35 pm door grondig christelijk »

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Bidden en preken over Israël
« Reactie #37 Gepost op: september 08, 2012, 04:45:14 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 08 september 2012 om 16:17:
Feit is dat op dit moment veel joden niet geloven in God en net zo leven als jij en ik.
Ik denk dat je hier iets verkeerd hebt neergezet  O-)
Mail me maar als je wat wilt weten

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Bidden en preken over Israël
« Reactie #38 Gepost op: september 08, 2012, 04:45:41 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 08 september 2012 om 16:17:
als wij geloven dat God ook wereldse leiders gebruikt om zijn plan uit te voeren, mensen die hun ideeën vorm geven (Hertzl) en de aanstoot geven tot een eigen joodse staat. Er zijn ook joden die van mening zijn dat dit van de Schepper komt maar vanuit werelds denken. Feit is dat op dit moment veel joden niet geloven in God en net zo leven als jij en ik. Zie vele bekende joden die prominent op TV zijn in Nederland. (is het wel eens opgevallen hoeveel succesvolle mensen jood zijn? Let daar maar eens op) Eerst zal er ook nog een wereldse reden zijn om terug te keren. Holocaust, vervolging, economische crisis. Maar het is God die deze omstandigheden gebruikt om hen te doen terugkeren. En ja zij zullen nog een verdrukking meemaken, alle tekenen wijzen daarop. De verdrukking en dreiging die vanuit de wereld komt. De wereld die hen hun wetten wil opleggen. (ook Nederland, Den Haag is de juridische hoofdstad van de wereld)
De volken zullen aan haken getrokken worden om dat kleine land, evenzo vol met zondige mensen aan te vallen. Dan is het voor God genoeg. Het zijn, zo staat er geschreven, niet de rechtvaardige daden van de joden die Hem er toe doen ingrijpen, maar het is Zijn eer waar het om gaat. God heeft uitgesproken dat Hij zij beloften nooit verbreekt en dat Israël zijn oogappel is en blijft. Dan zullen ze Jezus zien, die zij (de heidenen) hebben doorstoken. Dan zien ze de wereldlegers rondom hen (is het wel eens opgevallen dat de wereldlegers door de internationale conflicten naar het middenoosten worden getrokken?), de wereld waar ze eeuwen verstrooid en vervolgt waren, vaak als paria's behandeld. Dan zullen ze buigen en Hem dienen en de legers zullen worden vernietigd, de volken zullen hun straf krijgen. Maar vanuit die volken zal ook een deel jaarlijks optrekken naar Jeruzalem om het loofhuttenfeest te vieren. De volken die dit niet doen, daar zal grote droogte zijn. (laatste hoofdstuk Ezechiël)

en ja....dat staat gewoon, heel simpel in de bijbel...
Inderdaad GC, het staat allemaal in de bijbel, maar je legt het heel mooi uit vind ik.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Bidden en preken over Israël
« Reactie #39 Gepost op: september 08, 2012, 04:50:09 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 08 september 2012 om 16:45:
[...]

Ik denk dat je hier iets verkeerd hebt neergezet  O-)

Volgens mij niet hoor?
Leven wij christenen dan zoveel beter dan seculieren dat doen, volgens jou? Want dat is waar GC op doelt, naar mijn mening.

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Bidden en preken over Israël
« Reactie #40 Gepost op: september 08, 2012, 05:02:21 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 08 september 2012 om 16:45:
[...]

Ik denk dat je hier iets verkeerd hebt neergezet  O-)


nee, ik schreef wat ik schreef. Een deel is liberaal-seculier, mogelijk wel met een religieus gevoel, maar dat zijn vele christenen en niet-christenen ook. Tussen hen is geen onderscheid te zien in het dagelijks leven. Zij voeren wel tradities uit.
Laat ik het zo zeggen, ze geloven wel in God, maar niet op de wijze zoals dat uiteindelijk zal zijn. Er is overigens wel een positieve beweging.

Ik heb achteraf toch even te kort door de bocht geformuleerd.

55% is in ieder geval tegen een theocratische staat...
« Laatst bewerkt op: september 08, 2012, 05:25:38 pm door grondig christelijk »

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Bidden en preken over Israël
« Reactie #41 Gepost op: september 08, 2012, 05:45:40 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 08 september 2012 om 17:02:
[...]


nee, ik schreef wat ik schreef. Een deel is liberaal-seculier, mogelijk wel met een religieus gevoel, maar dat zijn vele christenen en niet-christenen ook. Tussen hen is geen onderscheid te zien in het dagelijks leven. Zij voeren wel tradities uit.
Laat ik het zo zeggen, ze geloven wel in God, maar niet op de wijze zoals dat uiteindelijk zal zijn. Er is overigens wel een positieve beweging.

Ik heb achteraf toch even te kort door de bocht geformuleerd.

55% is in ieder geval tegen een theocratische staat...
Ow. ik dacht al dat je net als de joden leefde en dus niet gelovig was....
Mail me maar als je wat wilt weten

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Bidden en preken over Israël
« Reactie #42 Gepost op: september 08, 2012, 05:57:37 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 08 september 2012 om 17:45:
[...]

Ow. ik dacht al dat je net als de joden leefde en dus niet gelovig was....

Je bedoelt denk ik?

Ow. ik dacht al dat je net als de seculiere Israëliërs leefde en dus niet gelovig was.
Immers, Joden zijn geloven en dienen wel degelijk JHWH, de G'd van Israël, Dezelfde G'd als wij christenen.

Romeinen 3
29 Is God een God der Joden alleen? en is Hij het niet ook der heidenen? Ja, ook der heidenen;

G'd is niet G'd van de heidenen en ook van de Joden maar G'd is de G'd van Israël van de Joden en OOK van de heidenen!
Alle reden dus om als christen bescheiden te zijn naar onze oudere broeder Israel.

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Bidden en preken over Israël
« Reactie #43 Gepost op: september 08, 2012, 06:51:38 pm »
Even wat informatie

Listige Leugens en Nuchtere Feiten

Het is verbijsterend te merken hoeveel en hoe hard er wordt geschreeuwd en gelogen als het om Israël gaat. Vooral over de Joodse dorpen in Judea en Samaria zijn er rookgordijnen van leugens en mythen gelegd.
Alleen al het zinnetje “Israël bezet Palestijnse grondgebied” bevat drie leugens.

Op wie heeft Israël Judea en Samaria in 1967 veroverd?
Op de echte bezetter, op Jordanië. In 1948, toen vijf Arabische landen de pas opgerichte Joodse staat in de zee wilden verdrinken,bezette Jordanië de zogenaamde Westbank en Egypte de Strook van Gaza. Die gebieden werden meteen “Judenfrei” gemaakt.
Palestijns grondgebied bestaat niet. Allereerst omdat Palestijnen niet bestaan. De mensen die nu Palestijnen worden genoemd zijn afstammelingen van Arabieren, die in de eerste helft van de vorige eeuw uit omringende Arabische landen naar het toenmalige Israël trokken, omdat ze hoopten daar de kost konden verdienen.
De roep om een Palestijnse staat was er niet toen Jordanië het gebied had bezet. Het gaat nu gewoon om een 23e Arabische moslim staat en wel in heel Israël.
Vandaar dat Arafat het ruime aanbod van Rabin van zo goed als heel de Westbank afsloeg en de bloedige intifada tegen Israël begon. Vandaar dat Abbas het ruime aanbod van Olmert afsloeg. En dat alle pogingen om het zgn. vredesproces weer op gang te trekken, op niets uitlopen.
Het gaat echt niet om de ‘rechten van de Palestijnen’. Het hele gedoe om de Joodse dorpen enom de Westbank is onderdeel van de Arabische en islamitische strijd tegen Israël.

Er is nog veel meer leugen en gezeur van internationale leiders. Lees maar: De ”nederzettingen” zijn een gevaar voor de (wereld) vrede, een struikelblok in het vredesproces. Een paar huizen bouwen is “in strijd met het internationale recht”. Men weet niet hoe gek men het moet verzinnen om Israël en de Joodse bewoners van “de gebieden” in een kwaad daglicht te zetten.

Als Israël besluit weer een paar huizen te bouwen, krijgen internationale leiders weer een kans om voor hun medestanders en collega-vijanden van Israël in de internationale media, hun zeurderige gezwets tegen Israël over de gewone mensen uit te strooien.
Vraag zo’n leider eens, welk internationaal recht hij/zij bedoelt?
Of vraag ze eens door over de uitdrukking “bezette gebieden”. (© www.eindtijd.nl)

Laten we eens een paar nuchtere feiten op een rij zetten.

Nadat, in 1918, het toenmalige Palestina (waar ook het huidige Jordanië bij hoorde) op de Turken werd veroverd kreeg in 1922 Engeland het Mandaat (zeggenschap) over dat gebied.
Engeland, dat in 1918 door de Balfour Verklaring dat gebied al had beloofd als een “nationaal tehuis voor het Joodse volk ten Westen van de Jordaan”.
In 1922 werd dit door de toenmalige Volkenbond (voorganger van de huidige VN) officiëel en volkenrechtelijkbevestigd.
In 1947 nam de VN de plaats van de Volkenbond over. Wat Palestina betreft werd het land weer verdeeld.
Eerder was het gebied ten Oosten van de Jordaan aan Trans-Jordanië toegekend.
Dat was in 1922, toen Engeland emir Abdullah, de grootvader van de huidige koning van Jordanië, koning maakte van het grootste deel van het mandaatgebied. Joden mochten daar niet wonen.
Het Verdelingsplan van de VN (1947) wilde het land nog eens in tweeën splitsen.
Israël ging akkoord. Maar het plan ging niet door, omdat de Palestijnse Hoge Raad en de Arabische Liga het plan verwierpen en een vernietigingsoorlog tegen israël begonnen. De Onafhankelijkheidsoorlog brak uit. Israël won en overleefde deze Arabische overval. Maar Jordanië bezette de Westbank en Egypte de Gazastrook. Zij maakten die gebieden ook "Judenfrei” en vernietigden veel Joodse graven en heiligdommen.
In 1967 was er een gezamenlijke poging van de Palestijnse Bevrijdingbeweging, Jordanië, Egypte, Syrië, Irak en Libanon om Israël te vernietigen. Israël won weer en heroverde Gaza en Judea en Samaria. Israël was weer compleet.
In 1988 gaf Jordanië zijn, internationaal nooit erkende claims op de Westbank op. Israël bleef in die betwiste gebieden en ging door met het stichten en soms opnieuw opbouwen van Joodse dorpen op staatslanden van de zogenaamde Westbank.
Zelfs in de beroemde resolutie 242 (land voor vrede), waarin Israël opgeroepen werd om in 1967 veroverde gebieden te verlaten.
Er staat in die resolutie niet de gebieden, maar gebieden, zonder het lidwoord ‘de’. Wie dan die gebieden moest beheren werd ook niet vermeld. Alle VN documenten die verband houden met resolutie 242 noemen het woordje “Palestijns” niet eens.
Wel komen de namen Judea en Samaria erin voor.
Israël kan dus rustig bouwen op staatsland (niet op land dat van Arabische boeren is) in die gebieden. Kopen is moeilijk omdat de Palestijnse Autoriteit de doodstraf heeft bepaald voor Arabieren die land aan Joden verkopen.
De meeste Joods-Israëlische bewoners in Judea en Samaria zien het toch wel wat anders. “Niet het Britse Mandaat, of resoluties van de VN, maar de Bijbel geeft ons het recht hier te wonen” is hun Bijbelse visie. Inderdaad heeft God aan Israël “het hele land Kanaän” beloofd als een “altijddurende bezitting”.
Daarom is 1967 een profetisch jaartal. Toen heeft de God van Israël zijn landbelofte compleet gemaakt met Samaria, Judea en Benjamin.
Dat zegt de wereld natuurlijk niets. Die, en vooral de westelijke wereld, gaat serieus door met het politiek en financiëel steunen van de Palestijnse Autoriteit en via hen ook van de Hamas. Als we dan toch bij profetie blijven, dan zien we hier iets van de geestelijke achtergrond van de financiële problemen van de Westelijke wereld.
Wij steunen de vijanden van Israël door ze financiëel in staat te stellen hun strijd tegen God volk door te zetten. Dus worden wij in onze economie getroffen.

Interessant is ook dat er in Israël steeds luider gesproken wordt over annexatie van die gebieden. Doordat de wereld en vooral de Arabische wereld gefixeerd is door de slachtpartijen in Syrië en problemen in andere landen rond Israël, krijgen deze annexatieplannen weinig internationale aandacht.
In rustiger tijden zouden we allang protesten gehoord hebben en zeurend geklaag over “internationaal” recht enz. Arabische bewoners in de “gebieden” zouden, net als hun broeders in Israël, gewone burgerrechten aangeboden krijgen. Ook het grondige Levy rapport stelt dit voor.
President Peres zei, in een reactie op dat rapport, dat hij vreesde voor bedreigende demografische (volkenkundige) veranderingen, waardoor de Joodse meerderheid in israël in gevaar zou komen.
In een reactie dan Danny Dayan, hoofd van de Raad van Joodse Gemeenschappen in Judea en Samaria reageerde daarop: “Het enige gevaar voor de staat Israël als Joodse natie is als we ons geloof in ons historische recht op ons land verzaken”.
Anderen wijzen op de mogelijkheid om de aliya, Joodse immigratie, te bevorderen. Immers ook Efraïmen de stammen die daarbij horen moeten terugkomen. Die zouden dan weer kunnen gaan wonen in hun oude stamgebieden. Voor goedwillende Arabieren is er genoeg plaats. Dat zien we nu al in Israël, waar Arabische Israëli’s gewoon burgerrechten hebben.

Opvallend is dat bevolkingonderzoeken uitwijzen dat steeds meer Arabieren in Judea en Samaria Israël prefereren boven hun eigen corrupte en gewelddadige leiders. Dit geldt ook en vooral voor Arabische inwoners van Oost Jeruzalem. Hier spelen economische factoren een grote rol.

In elk geval zien we dat de HERE, de God van Israël, gewoon doorgaat met zijn herstelplan voorland en volk van Israël. Kerken proberen door de vervangingstheologie Israël uit Gods plan en Gods verbonden te werken. De kerk in de plaats van Israël. De wereld is bezig israël uit het beloofde land te werken. Ook een soort vervangingspolitiek. De “Palestijnen” in plaats van Israël.

Maar god, de HERE regeert.


Bron: janvanbarneveld.nl

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Bidden en preken over Israël
« Reactie #44 Gepost op: september 08, 2012, 07:12:59 pm »
Wat een slap nietszeggend geklets over ' oudere broeder ' Israel.
Er is enkel 1 God. Die was , is en zal altijd HET ENE ZIJN.
Voor heidenen, joden, islamieten, Marsbewoners en bewoners van de Pleiaden
of waar men in het universum ook enig leven wil aanwijzen zal DAT wat door aardse mensen wordt betiteld met ' God ' of enig andere naam , altijd hetzelfde zijn

Men is blijkbaar zo in zn nopjes een (fundamenteel) christelijke te zijn , dat men vergeet dat dat totaal onbelangrijk is. De vorm, de uiterlijke schijn, het betekent werkelijk niets. Wat in het hart van de mens is, betekent alles. Omdat de Christus gestorven is voor de zondige mens ( het mensen-ras dat zondig is door het vlees ) betekent het dat de zondige mens gekruisigd is met Hem (Christus).
In Romeinen staat dit zeer duidelijk. Wij, zondige mensen door het vlees zijn gekruisigd met de Christus. Met andere woorden, de Christus is latent in IEDER mens aanwezig en wie altijd God`s wil doet , hij zal de Christus ZIJN.

Dit geldt voor heidenen, joden, christenen, moslims, hindoes etc......
Al dat slap geklets over Israel is werkelijk niet van belang.

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Bidden en preken over Israël
« Reactie #45 Gepost op: september 08, 2012, 07:21:15 pm »
GC Bedankt voor dit artikel. Het is goed om te weten hoe één en ander in de historie tot stand is gekomen.

Riemer, Learsi hier kun je een commentaar lezen op de "open brief" van Strengholt c.s.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Bidden en preken over Israël
« Reactie #46 Gepost op: september 08, 2012, 07:30:14 pm »

quote:

Ozombi schreef op 08 september 2012 om 19:12:
Wat een slap nietszeggend geklets over ' oudere broeder ' Israel.
Er is enkel 1 God. Die was , is en zal altijd HET ENE ZIJN.
Voor heidenen, joden, islamieten, Marsbewoners en bewoners van de Pleiaden
of waar men in het universum ook enig leven wil aanwijzen zal DAT wat door aardse mensen wordt betiteld met ' God ' of enig andere naam , altijd hetzelfde zijn

Men is blijkbaar zo in zn nopjes een (fundamenteel) christelijke te zijn , dat men vergeet dat dat totaal onbelangrijk is. De vorm, de uiterlijke schijn, het betekent werkelijk niets. Wat in het hart van de mens is, betekent alles. Omdat de Christus gestorven is voor de zondige mens ( het mensen-ras dat zondig is door het vlees ) betekent het dat de zondige mens gekruisigd is met Hem (Christus).
In Romeinen staat dit zeer duidelijk. Wij, zondige mensen door het vlees zijn gekruisigd met de Christus. Met andere woorden, de Christus is latent in IEDER mens aanwezig en wie altijd God`s wil doet , hij zal de Christus ZIJN.

Dit geldt voor heidenen, joden, christenen, moslims, hindoes etc......
Al dat slap geklets over Israel is werkelijk niet van belang.
Als je nu niets beters te doen heb dan steeds hetzelfde te zeggen bedenk dan even een andere hobby, dit is vervelend namelijk. Je zit hier in CZDP met haar grenzen en regels, respecteer dat aub.
Mail me maar als je wat wilt weten

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Bidden en preken over Israël
« Reactie #47 Gepost op: september 08, 2012, 08:47:49 pm »

quote:

Adinomis schreef op 08 september 2012 om 19:21:
GC Bedankt voor dit artikel. Het is goed om te weten hoe één en ander in de historie tot stand is gekomen.

Riemer, Learsi hier kun je een commentaar lezen op de "open brief" van Strengholt c.s.


Goede link, dank je.
Met alle respect, maar figuren als die Strengholt zijn de gevaarlijkste in hun soort, de echte wolven in schaapsklederen, bezig met hun "palestijns" ideaal de Schrift te verminken en het uitverkoren volk hun Beloften van G'd te ontnemen.

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Bidden en preken over Israël
« Reactie #48 Gepost op: september 09, 2012, 02:25:24 am »
@Riemer::
prima, het is goed te weten dat men hier de zelfbedachte regels van het christelijke leven meer respecteert dan de werkelijke regels die in de geest der mensen ten alle tijden aanwezig zou moeten zijn, althans , je zou dat hier wel verwachten

Ik zeg simpelweg:
Verdoe je tijd en energie niet met het land Israel, het toont enkel hoe het niet moet

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Bidden en preken over Israël
« Reactie #49 Gepost op: september 09, 2012, 05:19:43 am »
Ik moet dit door een drukke week rustig overdenken. Ik zelf krijg wel kippenvel van het pro-Israëlstandpunt, omdat God toch de schepper is van alle mensen en het me onrechtvaardig lijkt dat God één volk boven andere stelt.

Wat mij eerder overtuigen kan is om te laten zien waarom God een Palestijn zal verafschuwen en een Israëliet zou prijzen.
Een nieuwe start is een nieuw begin