De doop is het teken van het verbond. De doop geeft aan dat de kinderen tot het verbond horen. De doop is in de plaats van de besnijdenis gekomen. Ik wil hier graag mijn vraagtekens bij zetten:
Wij leven onder het nieuwe verbond. Waar staat dat het nieuwe verbond werd ingesteld?
Zie, de dagen komen, luidt het woord des HEREN, dat Ik met het huis van Israel en het huis van Juda een nieuw verbond sluiten zal. Niet zoals het verbond, dat Ik met hun vaderen gesloten heb ten dage dat Ik hen bij de hand nam, om hen uit het land Egypte te leiden: mijn verbond, dat zij verbroken hebben, hoewel Ik heer over hen ben, luidt het woord des HEREN. Maar dit is het verbond, dat Ik met het huis van Israel sluiten zal na deze dagen, luidt het woord des HEREN: Ik zal mijn wet in hun binnenste leggen en die in hun hart schrijven, Ik zal hun tot een God zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn. (Jeremia 31:31-33)
Wat zijn de kenmerken van het nieuwe verbond?
1. Een ieder zal de HERE kennen!
Dan zullen zij niet meer een ieder zijn naaste en een ieder zijn broeder leren: Kent de HERE: want zij allen zullen Mij kennen, van de kleinste tot de grootste onder hen, luidt het woord des HEREN, want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven en hun zonde niet meer gedenken. (Jeremia 31:34)
Dus iedereen die onder het nieuwe verbond valt kent God. God heeft hun ongerechtigheden en zonden vergeven. Wanneer zijn onze zonden en ongerechtigheden vergeven? Als wij geloven dat Jezus voor ons aan het kruis is gestorven.
Het doopformulier zegt: "Omdat onder het nieuwe verbond de doop in de plaats van de besnijdenis gekomen is, zal men de jonge kinderen als erfgenamen van het rijk van God en Zijn verbond dopen.
Dus het doopformulier zegt dat de kinderen erfgenamen zijn van het nieuwe verbond als ze gedoopt zijn en de bijbel zegt dat je pas een erfgenaam van het nieuwe verbond bent als je God kent en als God je zonden en ongerechtigheden heeft vergeven.
2. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen daden:
In die dagen zal men niet meer zeggen: De vaders hebben onrijpe druiven gegeten en de tanden der kinderen zijn slee geworden. Maar ieder zal om zijn eigen ongerechtigheid sterven; ieder die onrijpe druiven eet, diens tanden zullen slee worden. De mensen zullen niet langer het gezegde ‘kinderen betalen voor hun vaders zonden’ gebruiken, want iedereen zal voor zijn eigen zonden sterven; ieder moet voor zijn eigen zonden boeten. (Jeremia 31:29 en 30)
De ouders zijn dus niet verantwoordelijk voor de daden van hun kinderen. Als ouders hun kinderen dopen dan nemen ze de verantwoordelijkheid van deze kinderen op zich. Bij de doop moeten ze beloven dat ze de kinderen voor hun rekening nemen: Belooft u en neemt u voor uw rekening deze kinderen, van wie u de vader en de moeder bent, bij het opgroeien in deze leer naar uw vermogen te onderwijzen of te laten onderwijzen?
Het doopformulier zegt dus dat de ouders verantwoordelijk zijn voor de kinderen en de bijbel zegt dat de kinderen zelf verantwoordelijk zijn. Als een gelovige zich laat dopen dan doet hij of zij dat in eigen verantwoordelijkheid.
Mijn stelling: Door de vervangingstheologie is de kerk voorbij gegaan aan de instelling van het nieuwe verbond.
http://www.geloofsdoop.tk