Auteur Topic: De kinderdoop een gevolg van de vervangingstheologie?  (gelezen 30822 keer)

geloofsdoop

• Bekijk profiel
De kinderdoop een gevolg van de vervangingstheologie?
« Gepost op: april 19, 2004, 09:57:05 pm »
De doop is het teken van het verbond. De doop geeft aan dat de kinderen tot het verbond horen. De doop is in de plaats van de besnijdenis gekomen. Ik wil hier graag mijn vraagtekens bij zetten:

Wij leven onder het nieuwe verbond. Waar staat dat het nieuwe verbond werd ingesteld?

Zie, de dagen komen, luidt het woord des HEREN, dat Ik met het huis van Israel en het huis van Juda een nieuw verbond sluiten zal. Niet zoals het verbond, dat Ik met hun vaderen gesloten heb ten dage dat Ik hen bij de hand nam, om hen uit het land Egypte te leiden: mijn verbond, dat zij verbroken hebben, hoewel Ik heer over hen ben, luidt het woord des HEREN. Maar dit is het verbond, dat Ik met het huis van Israel sluiten zal na deze dagen, luidt het woord des HEREN: Ik zal mijn wet in hun binnenste leggen en die in hun hart schrijven, Ik zal hun tot een God zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn. (Jeremia 31:31-33)

Wat zijn de kenmerken van het nieuwe verbond?

1. Een ieder zal de HERE kennen!

Dan zullen zij niet meer een ieder zijn naaste en een ieder zijn broeder leren: Kent de HERE: want zij allen zullen Mij kennen, van de kleinste tot de grootste onder hen, luidt het woord des HEREN, want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven en hun zonde niet meer gedenken. (Jeremia 31:34)

Dus iedereen die onder het nieuwe verbond valt kent God. God heeft hun ongerechtigheden en zonden vergeven. Wanneer zijn onze zonden en ongerechtigheden vergeven? Als wij geloven dat Jezus voor ons aan het kruis is gestorven.

Het doopformulier zegt: "Omdat onder het nieuwe verbond de doop in de plaats van de besnijdenis gekomen is, zal men de jonge kinderen als erfgenamen van het rijk van God en Zijn verbond dopen.

Dus het doopformulier zegt dat de kinderen erfgenamen zijn van het nieuwe verbond als ze gedoopt zijn en de bijbel zegt dat je pas een erfgenaam van het nieuwe verbond bent als je God kent en als God je zonden en ongerechtigheden heeft vergeven.

2. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen daden:

In die dagen zal men niet meer zeggen: De vaders hebben onrijpe druiven gegeten en de tanden der kinderen zijn slee geworden. Maar ieder zal om zijn eigen ongerechtigheid sterven; ieder die onrijpe druiven eet, diens tanden zullen slee worden. De mensen zullen niet langer het gezegde ‘kinderen betalen voor hun vaders  zonden’ gebruiken, want iedereen zal voor zijn eigen zonden sterven; ieder moet voor zijn  eigen zonden boeten. (Jeremia 31:29 en 30)

De ouders zijn dus niet verantwoordelijk voor de daden van hun kinderen. Als ouders hun kinderen dopen dan nemen ze de verantwoordelijkheid van deze kinderen op zich. Bij de doop moeten ze beloven dat ze de kinderen voor hun rekening nemen: Belooft u en neemt u voor uw rekening deze kinderen, van wie u de vader en de moeder bent, bij het opgroeien in deze leer naar uw vermogen te onderwijzen of te laten onderwijzen?

Het doopformulier zegt dus dat de ouders verantwoordelijk zijn voor de kinderen en de bijbel zegt dat de kinderen zelf verantwoordelijk zijn. Als een gelovige zich laat dopen dan doet hij of zij dat in eigen verantwoordelijkheid.

Mijn stelling: Door de vervangingstheologie is de kerk voorbij gegaan aan de instelling van het nieuwe verbond.

http://www.geloofsdoop.tk
« Laatst bewerkt op: april 19, 2004, 10:13:36 pm door geloofsdoop »
MJC

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 19, 2004, 10:00:12 pm »
Er is hier al een lang topic over, maar ik ben het wel met je eens hoor, vooral punt 1 :)

Alleen vind ik je naam wel erg sterk... geeft weinig aanleiding voor een open gesprek. Dit zeg ik even uit een 'onverdachte' hoek ;)
« Laatst bewerkt op: april 19, 2004, 10:00:57 pm door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

tikvah

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 19, 2004, 10:02:38 pm »
Ik ben het eens wat je naam betreft. Maar wel een hele goede topic. Ik weet de geschiedenis hierover niet, maar het klinkt inderdaad erg aannemelijk.

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 19, 2004, 10:08:18 pm »
Ik ben het niet eens met de kinderdoop.

Een doop behoort een doop van begrip van wat je gelooft te zijn. En bovendien behoort zo'n doop een doop mét geloof te zijn.

Ouders zijn ALTIJD verantwoordelijk voor de opvoeding van hun kinderen én dus ook voor een Christelijke invulling daarvan.  Dat heeft totaal NIETS met 'dopen' te maken; dat is de invulling en wil van mensen.

En de zinsnede: 'breng de kinderen bij mij' moeten wél in context worden bezien!  Lees de Bijbelpassage er eens op na waarom Jezus dat zei.

Als je niet weet wat je gelooft en je gelooft niet is dopen géén optie.  De kinderdoop (als besprenkeling) is trouwens helemaal géén doop,  want dopen is 'koppie-onder-gaan' en dat is echt iets anders dan besprenkelen.  Dit besprenkelen van kinderen en volwassenen is trouwens wéér een voorbeeld van de onbijbelse riten van de RK-kerk!!!
Alweer!!!
Josh

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 19, 2004, 10:11:22 pm »
Ja kijk het is toch lastig het formulier lijkt wel een leuk aantal bij elkaar geraapte teksten uit de bijbel, als je ze appart neemt slaan ze eerder op volwassendoop, raar dat de bijbel daar over spreekt..... kijk anders ook eens in het topic dat ik heb geopend net dat gaat over het zelfde eigenlijk wie zijn nou echt kinderen van God?? nee de doop maakt je nog geen echt kind van God.
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 19, 2004, 10:11:50 pm »
voor Joshua: En nu nog een keer, maar dan met liefde.   d:)b
« Laatst bewerkt op: april 19, 2004, 10:12:23 pm door Zwever »

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 19, 2004, 10:16:05 pm »
Jij moet zgn 'Liefde' niet met inhoud verwarren.  Als ik oprecht en eerlijk recht-voor-de-raap vertel hoe eea in elkaar zit is dat zéér liefdevol.

Eromheen draaien is dan funest.  En beslist niet liefdevol....!

Trouwens: jij hebt een PKN-icon....  Waar protesteer jij eigenlijk tegen?  Tegen eerlijkheid of tegen waarheid?  (en nu eerst even nadenken AUB!)
Josh

geloofsdoop

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 19, 2004, 10:22:06 pm »

quote:

farao schreef op 19 april 2004 om 22:11:
Ja kijk het is toch lastig het formulier lijkt wel een leuk aantal bij elkaar geraapte teksten uit de bijbel, als je ze appart neemt slaan ze eerder op volwassendoop, raar dat de bijbel daar over spreekt..... kijk anders ook eens in het topic dat ik heb geopend net dat gaat over het zelfde eigenlijk wie zijn nou echt kinderen van God?? nee de doop maakt je nog geen echt kind van God.
Nee, maar volgens de tekst uit Jeremia ben je pas erfgenaam van het nieuwe verbond als je God kent (dus als je een kind van Hem bent) en niet als je gedoopt bent.
MJC

Pugna

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: april 19, 2004, 10:31:48 pm »
Ik lees in Jeremia dat het nieuwe verbond, het oude verbond dat op de Sinaï gesloten werd vervangt. De besnijdenis is ingesteld bij het verbond dat God met Abraham sloot (Gen 17).

7 En Ik zal Mijn verbond oprichten tussen Mij en tussen u, en tussen uw zaad na u in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om u te zijn tot een God, en uw zaad na u.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: april 19, 2004, 10:34:35 pm »
We worden kinderen van GOD door Zijn Zoon aan te nemen als onze Redder en dat doe je door de doop.

Je sterft onderwater symbolisch af en staat schoon op (bovenwater) in Jezus.

Maar dat is trouwens niet genoeg: we dienen in Jezus en in Geest te zijn.  We hebben Gods Wil nodig; de Geestesgaven.

En met de Geestesgaven groei je vervolgens in de Vrucht van de Geest. (Verhaal van de bruidsmeisjes en de olie in de lamp mét het verhaal over de talenten (=Geestesgaven) en daarmee woekeren.

Zonder woekeren geen Vrucht.  Dus zonder woekeren geen olie in de lamp. Zonder de olie val je in slaap en zie je de Bruidegom niet terugkomen en kan je niet deelnemen aan het feest!

Dus 'Kind van GOD worden' is niet een formele status-quo!   Laat dat gezegd zijn.
Josh

KeesvE

• Carpe Matricaria!
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: april 19, 2004, 10:38:46 pm »

quote:

geloofsdoop schreef op 19 april 2004 om 21:57:
De doop is het teken van het verbond. De doop geeft aan dat de kinderen tot het verbond horen. De doop is in de plaats van de besnijdenis gekomen. Ik wil hier graag mijn vraagtekens bij zetten:

Het doopformulier zegt: "Omdat onder het nieuwe verbond de doop in de plaats van de besnijdenis gekomen is, zal men de jonge kinderen als erfgenamen van het rijk van God en Zijn verbond dopen.

Dus het doopformulier zegt dat de kinderen erfgenamen zijn van het nieuwe verbond als ze gedoopt zijn en de bijbel zegt dat je pas een erfgenaam van het nieuwe verbond bent als je God kent en als God je zonden en ongerechtigheden heeft vergeven.

Ook in het oude verbond kreeg je in de besnijdenis slechts een belofte. Vanavond spraken we tijdens de bijbelstudie over Romeinen 4. Ik haal een gedeelte aan:

1 Wat zullen wij dan zeggen, dat Abraham, onze voorvader naar het vlees, verkregen heeft? 2 Want indien Abraham uit werken gerechtvaardigd is, dan heeft hij roem, maar niet bij God. 3 Want wat zegt het schriftwoord? Abraham geloofde God en het werd hem tot gerechtigheid gerekend. 4 Nu wordt hem die werkt, het loon niet toegerekend uit genade, maar krachtens verplichting. 5 Hem echter, die niet werkt, maar zijn geloof vestigt op Hem, die de goddeloze rechtvaardigt, wordt zijn geloof gerekend tot gerechtigheid, 6 gelijk ook David de mens zalig spreekt, aan wie God gerechtigheid toerekent zonder werken:
7 Zalig zij, wier ongerechtigheden vergeven en wier zonden bedekt zijn.
8 Zalig de man, wiens zonde de Here geenszins zal toerekenen.
9 Geldt deze zaligspreking dan de besnedene of ook de onbesnedene? Wij zeggen immers: Het geloof werd Abraham tot gerechtigheid gerekend. 10 Hoe werd het hem dan toegerekend? Was hij toen besneden of onbesneden? Niet besneden, maar onbesneden. 11 En het teken der besnijdenis ontving hij als het zegel der gerechtigheid van dat geloof, dat hij in zijn onbesneden staat bezat. Zo kon hij een vader zijn van alle onbesneden gelovigen, opdat hun [de] gerechtigheid zou worden toegerekend, 12 en een vader van de besnedenen, voor hen namelijk, die niet alleen uit de besnijdenis zijn, maar die ook treden in het voetspoor van het geloof, dat onze vader Abraham in zijn onbesneden staat bezat.
13 Want niet door de wet had Abraham of zijn nageslacht de belofte, dat hij een erfgenaam der wereld zou zijn, maar door gerechtigheid des geloofs. 14 Want indien zij, die het van de wet verwachten, erfgenamen zijn, dan is het geloof zonder inhoud en de belofte zonder gevolg. 15 De wet immers bewerkt toorn; waar echter geen wet is, is ook geen overtreding.

Ook een besneden nakomeling van Abraham moest door geloof het beloofde verkrijgen. En dat wil het doopformulier zeggen: God belooft dat Hij je Vader wil zijn, dat Christus voor je zonden is gestorven en dat de Heilige Geest in je zal zal werken. Maar daar krijg je pas werkelijk deel aan als je de Drieënige God ook werkelijk gelooft. Als je niet gelooft, dan is het geloof zonder inhoud en de belofte zonder gevolg, zie vers 14 hierboven. Dan was je wel erfgenaam, maar de erfenis gaat aan je neus voorbij.
« Laatst bewerkt op: april 19, 2004, 10:39:58 pm door KeesvE »
U de grap, wij de limerick... http://www.kees-ineke.nl

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: april 19, 2004, 10:39:23 pm »

quote:

Joshua schreef op 19 april 2004 om 22:16:
Jij moet zgn 'Liefde' niet met inhoud verwarren.  Als ik oprecht en eerlijk recht-voor-de-raap vertel hoe eea in elkaar zit is dat zéér liefdevol.

Eromheen draaien is dan funest.  En beslist niet liefdevol....!

Trouwens: jij hebt een PKN-icon....  Waar protesteer jij eigenlijk tegen?  Tegen eerlijkheid of tegen waarheid?  (en nu eerst even nadenken AUB!)

Nou, ik heb dus ook gesprekken gehad met mijn huidige dominee, en als ik geen zeer zachte toon had aangeslagen had hij - denk ik - niet eens willen luisteren.

En dat PKN-icoon... dat heb ik, omdat ik 'm mooi vind, zeer toepasselijk (de Geest die zweeft, maar ook land om de missie te beginnen)

Daarbij kom ik uit de PKN, dus die ligt mij ook zeer aan het hart. En de P van PKN is inderdaad protestant tegen de RK-kerk, maar dat betekent niet dat ik met drie uitroeptekens daartegen tekeer ga.

farao

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: april 19, 2004, 10:44:52 pm »

quote:

hee toeval bestaat niet kan je beter in dit topic over verder discuseren: --> [url][url]Wie zijn de kinderen van God?
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

farao

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: april 19, 2004, 10:45:07 pm »
Citaat
farao schreef op 19 april 2004 om 22:44:
[...]

hee toeval bestaat niet kan je beter in dit topic over verder discuseren: --> Wie zijn de kinderen van God?
« Laatst bewerkt op: april 19, 2004, 10:45:28 pm door farao »

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: april 19, 2004, 10:54:22 pm »
Gek hoor....  Met drie uitroeptekens ga je tekeer tegen de RK-kerk, maar met een PKN-icon doe je lekker mee....dat is pas liefdevol...(NOT).  Leuk hoe jij dat zo uitlegt.

Ach ja....het PKN-logo komt ook uit de RK-kerk, dus dat verklaart veel. Liefde is bij jou kennelijk liefde als je de waarheid maar zacht zegt.  

Dominees luisteren liever naar zichzelf volgens mij.  Vandaar ook de fusie met de RK-kerk én het Roomse PKN-logo.

En ik luister liever naar de Stem van GOD.  En die Stem gaat waarlijk over Waarheid, Liefde en Gerechtigheid.
Josh

geloofsdoop

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: april 19, 2004, 11:04:32 pm »

quote:

Pugna schreef op 19 april 2004 om 22:31:
Ik lees in Jeremia dat het nieuwe verbond, het oude verbond dat op de Sinaï gesloten werd vervangt. De besnijdenis is ingesteld bij het verbond dat God met Abraham sloot (Gen 17).

7 En Ik zal Mijn verbond oprichten tussen Mij en tussen u, en tussen uw zaad na u in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om u te zijn tot een God, en uw zaad na u.

Ok, dan ligt de vernieuwing van het verbond op de Sinai dus besloten in het verbond aan Abraham. Ik geloof ook zeker dat het verbond aan Abraham voor ons geld.

In Galaten 3:26 t/m 29 staat: "Wan gij zijt allen zonen van God, door het geloof, in Christus Jezus. Want gij allen, die in Christus gedoopt zijt, hebt u met Christus bekleed. Hierbij is geen sprake van Jood of Griek, van slaaf of vrije, van mannelijk en vrouwelijk: gij allen zijt immers een in Christus Jezus. Indien gij nu van Christus zijt, dat zijt gij zaad van Abraham, en naar de belofte erfgenamen."

Dus omdat wij geloven in Jezus mogen wij gedoopt worden. Dit geldt voor ieder mens over de hele wereld. Hierdoor laat God zien dat Hij Zijn belofte nakomt!
MJC

tikvah

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: april 19, 2004, 11:12:42 pm »
Beste Joshua,

Euh je komt inderdaad nu even niet echt liefdevol over.

geloofsdoop

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: april 19, 2004, 11:19:16 pm »

quote:

KeesvE schreef op 19 april 2004 om 22:38:
[...]

Ook een besneden nakomeling van Abraham moest door geloof het beloofde verkrijgen. En dat wil het doopformulier zeggen: God belooft dat Hij je Vader wil zijn, dat Christus voor je zonden is gestorven en dat de Heilige Geest in je zal zal werken. Maar daar krijg je pas werkelijk deel aan als je de Drieënige God ook werkelijk gelooft. Als je niet gelooft, dan is het geloof zonder inhoud en de belofte zonder gevolg, zie vers 14 hierboven. Dan was je wel erfgenaam, maar de erfenis gaat aan je neus voorbij.
OK, maar hoe kan ik volgens Jeremia erfgenaam zijn van het nieuwe verbond zonder dat ik God werkelijk ken? Jeremia zegt dat iedereen God kent en dat hun zonden zijn vergeven. Dus je kunt geen erfgenaam zijn als je de erfenis aan je neus voorbij laat gaan.
MJC

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: april 19, 2004, 11:43:23 pm »

quote:

geloofsdoop schreef op 19 april 2004 om 23:19:
[...]

Dus je kunt geen erfgenaam zijn als je de erfenis aan je neus voorbij laat gaan.

Ben je als baby echt een kind van je aardse vader? of pas als je hem aanvaard? Als je de ooievaar voorbij bent zeg maar?

Ben je als baby echt een kind van God? of pas als je hem aanvaard? als je de kinderbijbel voorbij bent zeg maar?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: april 20, 2004, 12:09:00 am »

quote:

Doarsie schreef op 19 april 2004 om 23:43:
[...]

Ben je als baby echt een kind van je aardse vader? of pas als je hem aanvaard? Als je de ooievaar voorbij bent zeg maar?

Ben je als baby echt een kind van God? of pas als je hem aanvaard? als je de kinderbijbel voorbij bent zeg maar?
Zoals Jezus zei tegen nicodemus: Je kunt niet opnieuw de moederschoot in gaan om wedergeboren te worden.... Dit gebeurt pas bij de geboorte uit water (het woord van God/evangelie) en Geest.... Dan ben je wedergeboren......

Maar kleine kinderen zijn wel geheiligd, =op het terrein van het koninkrijk, in hun ouders als die gelovig zijn.... Zij zullen nieyt verloren zijn als zij jong sterven bijv.
Maar het moet volgens mij duidelijk aan de kinderen verteld worden dat zij er niet al zijn omdat hun ouders gelovigen zijn......
Het moet ook voor hen persoonlijk waar worden.....

Je verwart dit misschien met het volk Israel daar hoorde je bij als je als baby uit ouders geboren was die Israeliet waren.,.,,, Een letterlijk volk van God...
De gemeente: een geestelijk volk van God....door geestelijke geboorte.......
« Laatst bewerkt op: april 20, 2004, 12:10:12 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: april 20, 2004, 11:06:37 am »
Beste Tikvah....

Hoe zou het komen dat ik niet blij wordt van onzin-opmerkingen over wat ik schrijf???
Moet ik dan maar leugens gaan vertellen??  Ben ik dan liefdevol genoeg???

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden zeggen ze wel eens.

Kinderdoop is niet bijbels.  En iedereen dit dat wel zo wil maken, dient zijn eigen wil, maar dus beslist niet Gods Wil.

En ik zal nu wel weer niet liefdevol zijn volgens velen...nou....Jezus werd door velen beslist niet als 'liefdevol' ervaren, maar als een lastige, nare, betweterige eikel die het vele onbijbelse naarlingen (Farizeeers/Saduceeen/Romeinen/leiders etc) heel erg moeilijk maakte....

Alleen maar omdat Hij de waarheid sprak; direct en zonder er omheen te draaien.

Jezus is mijn Heer.
Josh

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: april 20, 2004, 11:20:37 am »

quote:

Joshua schreef op 20 april 2004 om 11:06:
Beste Tikvah....

Hoe zou het komen dat ik niet blij wordt van onzin-opmerkingen over wat ik schrijf???
Moet ik dan maar leugens gaan vertellen??  Ben ik dan liefdevol genoeg???

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden zeggen ze wel eens.

Kinderdoop is niet bijbels.  En iedereen dit dat wel zo wil maken, dient zijn eigen wil, maar dus beslist niet Gods Wil.

En ik zal nu wel weer niet liefdevol zijn volgens velen...nou....Jezus werd door velen beslist niet als 'liefdevol' ervaren, maar als een lastige, nare, betweterige eikel die het vele onbijbelse naarlingen (Farizeeers/Saduceeen/Romeinen/leiders etc) heel erg moeilijk maakte....

Alleen maar omdat Hij de waarheid sprak; direct en zonder er omheen te draaien.

Jezus is mijn Heer.

Er is een behoorlijk verschil tussen iemand liefdevol vermanen en iemand doodslaan met de waarheid (zeker als die "waarheid" eigenlijk toch jouw mening blijkt te zijn). Nu is liefdevol vermanen ook niet mijn sterkste kant maar dit is een poging. Je bent hier op een forum met een hoog gehalte aan medechristenen waar gewoon mee te praten is zonder dat je ze met jouw mening om de oren slaat zonder hun bijbelse argumenten met andere bijbelse argumenten te weerleggen.

Jezus is ook mijn Heer en toch hang ik de kinderdoop aan (en ik kan jouw reactie nu al raden).

geloofsdoop

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: april 20, 2004, 01:36:35 pm »

quote:

Doarsie schreef op 19 april 2004 om 23:43:
[...]

Wanneer mogen wij God onze Vader noemen?

Romeinen 8:12-16
Derhalve, broeders, zijn wij schuldenaars, maar niet van het vlees, om naar het vlees te leven. Want indien gij naar het vlees leeft , zult gij sterven; maar indien gij door de Geest de werkingen des lichaams doodt, zult gij leven. Want allen, die door de Geest Gods geleid worden, zijn zonen Gods. Want gij hebt niet ontvangen een geest van slavernij om opnieuw te vrezen,  maar gij hebt ontvangen de Geest van het zoonschap, door welke wij roepen: Abba , Vader. Die Geest getuigt met onze geest , dat wij kinderen Gods zijn.  

Pas als de Geest in ons woont zijn wij kinderen van God. Dan pas mogen wij Hem Vader noemen! Door die Geest moeten wij niet naar het vlees leven. Dit kan niet als wij baby zijn.
MJC

tikvah

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: april 20, 2004, 01:50:58 pm »
inderdaad dingesdoop

God_Is_Love

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: april 21, 2004, 02:51:28 pm »

quote:

geloofsdoop schreef op 20 april 2004 om 13:36:
[...]

Wanneer mogen wij God onze Vader noemen?

Romeinen 8:12-16
Derhalve, broeders, zijn wij schuldenaars, maar niet van het vlees, om naar het vlees te leven. Want indien gij naar het vlees leeft , zult gij sterven; maar indien gij door de Geest de werkingen des lichaams doodt, zult gij leven. Want allen, die door de Geest Gods geleid worden, zijn zonen Gods. Want gij hebt niet ontvangen een geest van slavernij om opnieuw te vrezen,  maar gij hebt ontvangen de Geest van het zoonschap, door welke wij roepen: Abba , Vader. Die Geest getuigt met onze geest , dat wij kinderen Gods zijn.  

Pas als de Geest in ons woont zijn wij kinderen van God. Dan pas mogen wij Hem Vader noemen! Door die Geest moeten wij niet naar het vlees leven. Dit kan niet als wij baby zijn.

Dus kinderen mogen God niet hun Vader noemen? Dit vind ik een zeer foute redenering! Kinderen kunnen juist in al hun onschuld veel beter geloven dan wij volwassenen dat kunnen, al begrijpen ze het misschien nog niet helemaal. (Begrijpen wij trouwens ooit wel precies al Gods plannen? Die zijn toch te groot om als mens te kunnen bevatten!).

De doop is een teken van Gods nieuwe verbond. Hij zegt dat Hij jou als zijn kind wil aannemen. Wij doen op volwassen leeftijd de belijdenis van ons geloof om openlijk tegen God te zeggen dat wij Hem als onze Vader willen aannemen. Omdat we dat als kind nog niet kunnen, mogen we bijv. nog geen deelnemen aan het avondmaal. Maar dat betekent niet dat we er als kinderen nog niet bijhoren, integendeel, Jezus zegt "Laat de kinderen tot Mij komen!"
Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten, noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Here.

geloofsdoop

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: april 21, 2004, 10:08:02 pm »

quote:

God_Is_Love schreef op 21 april 2004 om 14:51:
[...]
Dus kinderen mogen God niet hun Vader noemen? Dit vind ik een zeer foute redenering! Kinderen kunnen juist in al hun onschuld veel beter geloven dan wij volwassenen dat kunnen, al begrijpen ze het misschien nog niet helemaal. (Begrijpen wij trouwens ooit wel precies al Gods plannen? Die zijn toch te groot om als mens te kunnen bevatten!).

Nu ik erover na zit te denken >>> Jij beweert dat ik zeg dat kinderen geen Vader mogen noemen. Dat zei ik niet. Ik heb alleen gezegd dat een baby nog niet kan kiezen om door de Geest te leven.

Nu komen we wel een beetje op de discussie over wie de kinderen van God zijn. Daar is ook een discussie over geopend (zie boven). Daar staat wel een mooie tekst:

Joh 1: 10 Christus kwam in de wereld die door Hem Zelf gemaakt is, maar de wereld wilde niets van Hem weten. 11 Hij kwam in Zijn eigen land, maar Zijn eigen volk heeft Hem niet aanvaard. 12 Maar allen die Hem wel aanvaard hebben, heeft Hij het recht gegeven kinderen van God te worden. 13 Door geloof in Zijn naam worden zij opnieuw geboren, natuurlijk niet als mens, maar geestelijk uit God.
« Laatst bewerkt op: april 21, 2004, 10:24:50 pm door geloofsdoop »
MJC

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: mei 09, 2004, 06:13:33 pm »
Citaat
God_Is_Love schreef op 21 april 2004 om 14:51:
[...]

De doop is een teken van Gods nieuwe verbond. Hij zegt dat Hij jou als zijn kind wil aannemen.

Ik heb gezocht,maar niet gevonden.
Waar staat dat trouwens in de BIJBEL(het enige boek v.d HEER)
Alleen door JEZUS

Rusty1979

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: mei 09, 2004, 06:59:35 pm »
Ik kan me goed voorstellen dat mensen in de volwassendoop geloven. Ikzelf vind die beargumentering ook meer logisch als die van de kinderdoop. Ik zit nog wel in de GKV, maar ik vraag me af wat ik daar nog doe als ik al zo over de kinderdoop denk. Daarnaast vind ik het ritueel van belijdenis doen niet echt bijbels.

Maar ik kan me goed voorstellen dat mensen de kinderdoop aanhangen als het eeuwig voortduren van de belofte van God aan Abraham.

Een aantal mensen probeert hier gelijk te krijgen...maar Paulus zegt wel eens over welles-nietes-discussies...zulke gewoonte hebben wij niet...

Het is gewoon al jarenlang zo dat de een de argumenten voor de kinderdoop sterker vindt als de tegenargumenten en andersom natuurlijk.

Respect in de keuze voor een bepaalde doop lijkt me dus heel goed op zijn plaats. Daarmee bereik je geen eenheid over dat onderwerp, maar het lijkt me belangrijker om samen God te kunnen dienen om de dingen die je wel deelt als dat je in onvrede blijft leven over dit ene heikele punt.

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: mei 09, 2004, 09:14:30 pm »
Citaat
Rusty1979 schreef op 09 mei 2004 om 18:59:

Maar ik kan me goed voorstellen dat mensen de kinderdoop aanhangen als het eeuwig voortduren van de belofte van God aan Abraham.

Wat bedoel je met goed voorstellen?
traditie?
Alleen door JEZUS

Rusty1979

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: mei 09, 2004, 10:30:40 pm »
Citaat
rinuz schreef op 09 mei 2004 om 21:14:

quote:

Wat bedoel je met goed voorstellen?
traditie?
Hmmm tja misschien wel traditie. Eigenlijk als ik de bijbel erbij pak zou ik er nooit uit mezelf op uit komen dat je een kind moet dopen. Dus zo logisch is het eigenlijk niet. Het is denk ik een veel te diepe interpretatie waarbij men denkt dat de doop een nieuw symbool is in hetzelfde verbond. Wat dat betreft kan ik me het wel voorstellen, maar ik snap niet dat je het zo moeilijk zoekt...Maar dat eeuwige verbond met Abraham dat is natuurlijk nog steeds van alle tijden, maar God zegt daar niet dat het symbool (besnijdenis/doop) vlak na de geboorte voor eeuwig blijft.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: mei 09, 2004, 11:01:34 pm »

quote:

Het is gewoon al jarenlang zo dat de een de argumenten voor de kinderdoop sterker vindt als de tegenargumenten en andersom natuurlijk.

Respect in de keuze voor een bepaalde doop lijkt me dus heel goed op zijn plaats. Daarmee bereik je geen eenheid over dat onderwerp, maar het lijkt me belangrijker om samen God te kunnen dienen om de dingen die je wel deelt als dat je in onvrede blijft leven over dit ene heikele punt.

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Mijn reactie:
Niet de doop maakt ons één met Christus, maar de relatie die we met Hem hebben. Als we ons leven aan Hem overgeven. Dat is eigenlijk het allerbelangrijkste! De manier waarop we dopen of gedoopt worden is niet onbelangrijk. Maar als we één met Christus zijn kunnen we elkaar ondanks verschil van inzicht als broeders en zusters accepteren. Dit is een kwestie van wedergeboorte. Ik neem aan dat we allemaal de manier van dopen willen bekijken in gehoorzaamheid aan God. Dan zal God ons ook daarin verder helpen.
Adinomis
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Henk-Jan

• SIP
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: mei 10, 2004, 03:54:23 pm »
Het is de hele 'sfeer' die rond de kinderdoop dan wel volwassendoop hangt.
De sfeer rond de kinderdoop is ook de sfeer van Gen. 15: De Here sluit een verbond met Abram, en wie is degene die tussen de dieren doorloopt? Niet Abram alleen, niet de Here samen met Abram, maar: de Here gaat er tussendoor, en Abram wordt in een soort stand-by-modus gezet.
De sfeer rond de geloofsdoop is meer de sfeer van: jij maakt een radicale keuze voor God. Terwijl de kinderdoop zegt: al in het eerste begin is God het die jou uitkiest, en vervolgens dan ook, ook op grond van die doop, vraagt om te gaan geloven.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: mei 10, 2004, 03:58:51 pm »

quote:

Henk-Jan schreef op 10 mei 2004 om 15:54:
Terwijl de kinderdoop zegt: al in het eerste begin is God het die jou uitkiest, en vervolgens dan ook, ook op grond van die doop, vraagt om te gaan geloven.

Ja, maar Hij roept toch iederéén op om te gaan geloven?
Niet alleen de gedoopte kinderen?
Bombus terrestris Reginae

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: mei 10, 2004, 04:08:12 pm »
Ja natuurlijk. Maar als christenouders weet je dat het God is die eerst kiest voor jou en vanuit dat (Bijbels gegronde) besef laten veel mensen hun kind dopen.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: mei 10, 2004, 05:01:01 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 10 mei 2004 om 16:08:
Ja natuurlijk. Maar als christenouders weet je dat het God is die eerst kiest voor jou en vanuit dat (Bijbels gegronde) besef laten veel mensen hun kind dopen.
Dus als ik het goed begrijp, beslissen de ouders of God voor hun kind kiest ?
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: mei 10, 2004, 05:03:51 pm »
Nee, natuurlijk niet. Maar uit de Bijbel mogen we weten dat God de Eerste wil zijn in ons leven en ons dingen belooft.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: mei 10, 2004, 05:04:53 pm »

quote:

Mientje schreef op 10 mei 2004 om 17:01:
Dus als ik het goed begrijp, beslissen de ouders of God voor hun kind kiest ?

Nee, God kiest sowieso voor het kind, dat belooft Hij in de Bijbel, de ouders kiezen ervoor dat kind als teken van Gods keuze te laten dopen.

Ik vind het een mooie gedachtegang maar volgens mij zit 'm daar ook niet het probleem in de discussie kinderdoop-volwassendoop. "Evangelischen" (om maar even te generaliseren  ;)  ) geloven volgens mij óók dat God eerst kiest, ze gebruiken alleen niet de doop als teken daarvoor.

Rusty1979

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: mei 10, 2004, 05:10:31 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 10 mei 2004 om 17:04:
[...]

Nee, God kiest sowieso voor het kind, dat belooft Hij in de Bijbel, de ouders kiezen ervoor dat kind als teken van Gods keuze te laten dopen.

Ik vind het een mooie gedachtegang maar volgens mij zit 'm daar ook niet het probleem in de discussie kinderdoop-volwassendoop. "Evangelischen" (om maar even te generaliseren  ;)  ) geloven volgens mij óók dat God eerst kiest, ze gebruiken alleen niet de doop als teken daarvoor.
In de bijbel staat ook telkens deze volgorde: Geloof en laat u dopen. Daarmee bedoel ik niet dat je het verdient, maar wel dat je eerst met hulp van de HG in Christus moet/mag geloven alvorens het doopwater te ontvangen. Ik weet niet of evangelischen ook in de uitverkiezing geloven, maar ik vind de uitverkiezing wel een mooie uitleg voor het feit dat God al voor jou gekozen heeft, alvorens jij dat voor Hem deed.

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: mei 10, 2004, 05:16:21 pm »

quote:

[...]

, ze gebruiken alleen niet de doop als teken daarvoor.
Nee want de doop is juist zo prachtig als antwoord op jouw toewijding. Dat wordt ook gevraagd in de bijbel, een daad van gehoorzaamheid.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: mei 10, 2004, 05:52:19 pm »

quote:

[...]

Hoe zie jij dat dan? Wat hebben de evangelischen dan als teken dat God eerst kiest...of hebben ze daar geen teken voor?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: mei 10, 2004, 05:53:19 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 10 mei 2004 om 17:52:
[...]

Hoe zie jij dat dan? Wat hebben de evangelischen dan als teken dat God eerst kiest...of hebben ze daar geen teken voor?
Geen teken, of opdragen of zo.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: mei 10, 2004, 06:00:57 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 10 mei 2004 om 16:08:
Het is dus een keus van de christenouders....

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: mei 10, 2004, 06:31:56 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 10 mei 2004 om 18:00:
[...]

Het is dus een keus van de christenouders....
Dat probeer ik al een klein jaartje duidelijk te maken, maar het lukt me niet.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: mei 10, 2004, 07:26:05 pm »
Volgende week is er in mijn kerk een studie-avond over de doop, mede naar aanleiding van veel vragen rondom kinder-volwassendoop waar gemeenteleden mee te maken hebben.

Vraag me af wat wijsheid is in deze om te doen. Misschien moet ik gaan om vooroordelen weg te nemen, alhoewel ik er zeker van ben dat de dominee dat ook wel kan.

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: mei 10, 2004, 08:19:21 pm »
Citaat
Rusty1979 schreef op 09 mei 2004 om 22:30:

quote:

rinuz schreef op 09 mei 2004 om 21:14:

[...]

maar ik snap niet dat je het zo moeilijk zoekt...Maar dat eeuwige verbond met Abraham dat is natuurlijk nog steeds van alle tijden, maar God zegt daar niet dat het symbool (besnijdenis/doop) vlak na de geboorte voor eeuwig blijft.

Moeilijk zoekt??

Het verbond van Abraham

Het is een verbond tussen GOD en Abraham:

1 De HERE nu zeide tot Abram: Ga uit uw land en uit uw maagschap en uit uws vaders huis naar het land, dat Ik u wijzen zal; 2 Ik zal u tot een groot volk maken, en u zegenen, en uw naam groot maken, en gij zult tot een zegen zijn. 3 Ik zal zegenen wie u zegenen, en wie u vervloekt zal Ik vervloeken, en met u zullen alle geslachten des aardbodems gezegend worden.

Maar God zeide: Neen, maar uw vrouw Sara zal u een zoon baren, en gij zult hem Isaak noemen, en Ik zal mijn verbond met hem oprichten tot een eeuwig verbond, voor zijn nageslacht. 20 En wat Ismaël betreft, Ik heb u verhoord; zie, Ik zal hem zegenen, hem vruchtbaar doen zijn en uitermate talrijk maken; twaalf vorsten zal hij verwekken, en Ik zal hem tot een groot volk stellen. 21 Maar mijn verbond zal Ik oprichten met Isaak,

Want toen God aan Abraham zijn belofte deed, zwoer Hij, omdat Hij bij niemand hoger kon zweren, bij Zichzelf, 14 zeggende: Voorzeker zal Ik u zegenen en zekerlijk u vermeerderen.

Deze verbonden gelden nu nog voor het volk Israel.

Als iemand werkelijk kiest voor GOD(wedergeboren),zal hij/zij in het nieuwe verbond komen.

14 En toen het uur aangebroken was, ging Hij aanliggen en de apostelen met Hem. 15 En Hij zeide tot hen: Ik heb vurig begeerd dit Pascha met u te eten, eer Ik lijd. 16 Want Ik zeg u, dat Ik het voorzeker niet meer eten zal, voordat het vervuld is in het Koninkrijk Gods. 17 En Hij nam een beker op, sprak de dankzegging uit en zeide: Neemt deze en laat hem bij u rondgaan. 18 Want Ik zeg u, Ik zal van nu aan voorzeker niet van de vrucht van de wijnstok drinken, voordat het Koninkrijk Gods gekomen is. 19 En Hij nam een brood, sprak de dankzegging uit, brak het en gaf het hun, zeggende: Dit is mijn lichaam, dat voor u gegeven wordt; doet dit tot mijn gedachtenis. 20 Evenzo de beker, na de maaltijd, zeggende: Deze beker is het nieuwe verbond in mijn bloed, die voor u uitgegoten wordt.
Alleen door JEZUS

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: mei 10, 2004, 10:49:46 pm »

quote:

[...]

---------------------------------------------------------------------------------------------------
Het is zo dat God roept en degene die zich laat dopen antwoordt op die roepstem, in gehoorzaamheid. Bij mij was het, na een periode van twijfel en verwarring deze tekst, waarbij de bijbel steeds weer openviel en waarvan de letters er uit leken te springen: "En nu, wat aarzelt gij nog? Sta op, laat u dopen en uw zonden afwassen, onder aanroeping van zijn naam." Hand. 22:16
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: mei 10, 2004, 11:42:45 pm »

quote:

[...]

Het probleem is 'em niet zozeer denk ik dat evangelischen dat niet ook zouden geloven, maar wel dat niet-evangelischen geloven dat de Bijbel zegt dat de doop daar het teken van is en dat de evangelischen geloven dat de Bijbel zegt dat de doop een teken van jóuw keuze is.

Euh, volg je 'em nog...?  O-)

Anyway, het punt wat ik duidelijk wil maken is dat 'em daar dus wél het probleem in zit bij de discussie kinderdoop-volwassendoop.
« Laatst bewerkt op: mei 11, 2004, 12:15:53 am door Mezzamorpheus »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: mei 11, 2004, 12:00:34 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 10 mei 2004 om 23:42:

[...]

Het probleem is 'em niet zozeer denk ik dat evangelischen dat niet ook zouden geloven, maar wel dat niet-evangelischen geloven dat de Bijbel zegt dat de doop daar het teken van is en dat de evangelischen geloven dat de Bijbel zegt dat de doop een teken van jóuw keuze is.

Euh, volg je 'em nog...?  O-)

Anyway, het punt wat ik duidelijk wil maken is dat 'em daar dus wél het probleem in zit bij de discussie kinderdoop-volwassendoop.

Ik volg 'em nog wel.... :)
Geloof is een persoonlijke zaak.....

1 Petr 3,21
 terwijl de ark in gereedheid werd gebracht, waarin weinigen, dat is acht zielen, door het water heen gered werden. 21 Als tegenbeeld daarvan redt u thans de doop, die niet is een afleggen van lichamelijke onreinheid, maar een bede van een goed geweten tot God, door de opstanding van Jezus Christus,

En de doop is een beeld van iets...het beeld uit dat je gered bent. Kun je het dan ook een teken noemen?

Wat noemen jullie een 'teken'....?
« Laatst bewerkt op: mei 11, 2004, 12:15:20 am door Mezzamorpheus »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: mei 11, 2004, 12:17:02 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 11 mei 2004 om 00:00:
En de doop is een beeld van iets...het beeld uit dat je gered bent. Kun je het dan ook een teken noemen?

Ik denk het wel eigenlijk...

quote:

Wat noemen jullie een 'teken'....?

Die snap ik niet helemaal... :?
« Laatst bewerkt op: mei 11, 2004, 12:17:29 am door Mezzamorpheus »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: mei 11, 2004, 12:30:46 am »
Citaat
Mezzamorpheus schreef op 11 mei 2004 om 00:17:

quote:

Die snap ik niet helemaal... :?

Wat is de omschrijving van een 'teken'..... Hoe vul je dat in.....

Aquila doet al een poging.....
Het Hebreeuwse woord voor teken is aleph-taf, dat zijn de eerste en laatste letters van het alfabet. Dus de alfa en de omega in het grieks.
Het is sterk verwant met het Hebreeuwse woord voor 'wonder'; dat is aleph-waw-taf...

Morgen verder......  :Z
« Laatst bewerkt op: mei 11, 2004, 12:37:39 am door Priscilla en Aquila »