Auteur Topic: Jezus, God binnen de drieëenheid? * (afgesplitst)  (gelezen 10959 keer)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Jezus, God binnen de drieëenheid? * (afgesplitst)
« Gepost op: mei 21, 2004, 01:06:48 pm »
Modbreak:Deze discussie is afgesplitst van Bestaat er een hel?

quote:

Pier schreef op 20 mei 2004 om 19:44:

En de God van het Oude Testament zegt dan ook nog:
Jes 43,11  Ik, Ik ben de HERE, en buiten Mij is er geen Verlosser.

Wie moet ik nu geloven?
Jezus = Jeshua = Jah redt, verlost. Dus Jezus is gelijk aan de JHWH van het OT.
« Laatst bewerkt op: juni 04, 2004, 08:39:29 pm door Mezzamorpheus »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 21, 2004, 05:14:17 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 21 mei 2004 om 13:06:
[...]
Jezus = Jeshua = Jah redt, verlost. Dus Jezus is gelijk aan de JHWH van het OT.

In het Oude Testament zegt Jezus dus o.a.:

"Ziet nu, dat Ik, Ik het ben, daar is geen god, behalve Mij. Ik dood en doe herleven, Ik verbrijzel en Ik genees, en niemand is er die redt uit mijn macht." Deuteronomium 32:39.

"Ik ben de HERE en er is geen ander; buiten Mij is er geen god. Ik gordde u, hoewel gij Mij niet kendet, opdat men het wete waar de zon op gaat en waar zij ondergaat, dat er buiten Mij niemand is; Ik ben de HERE en er is geen ander." Jesaja 45:5-6.

Jesaja 43:10-11: "Voor Mij is er geen god geformeerd en na Mij zal er geen zijn. Ik, Ik ben de HERE en buiten Mij is er geen verlosser."

Jesaja 45:21-22: "En er is geen god behalve Ik, een rechtvaardige, verlossende god is er buiten Mij niet. Wendt u tot Mij en laat u verlossen, alle einden der aarde, want Ik ben G.d en niemand meer."

Hier is er dus sprake van maar 1 God.

Maar in het Nieuwe Testament zegt Jezus:
Joh 8,42
.....: Indien God uw Vader was, zoudt gij Mij liefhebben, want Ik ben van God uitgegaan en gekomen; want Ik ben niet van Mijzelf gekomen, maar Hij heeft Mij gezonden

Nu is er dus een God bijgekomen: de Vader

En is de Vader de God van het Oude Testament, dan komt er in het Nieuwe Testament
een God bij: Jezus.

En dat is ( zeer in het klein ) waarom de Joden het Nieuwe Testament niet kunnen aanvaarden.Want God zelf zei uitdrukkelijk tegen hen dat Hij 1 is.Zie Deuteronomium 6:4-9

En daar worstel ik ( na het lezen van eerder genoemde tekstfile ) op dit moment dus ook
mee, want de argumenten daarin zijn helder en logisch.
Vergeet ook niet dat we nu pas echt kennis kunnen nemen van de tegen-argumenten die de Joden destijds hadden.
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 21, 2004, 05:45:06 pm »
Ook in het OT zijn er indirecte verwijzingen naar een meervoudige persoonlijkheid van God:

de rots is Christus zegt Paulus in 1 Kor 10. Rots is eben = ab en ben samen, vader en zoon. Let er op dat de beth met een punt een verdubbeling inhoudt.

God is/(kan zijn) in het Hebr. een meervoudsvorm nl. Elohim. Dit is dan minstens 3 personen, want ze kennen een andere uitgang voor 2 personen: -ajim. Ook het 'ONS' verwijst ernaar. De Joden hebben daar dan weer een andere verklaring voor, zoals een beleefdheidsmeervoud. Maar ik vind de Chr. uitleg niet minder, het wordt dan gewoon wat wil je geloven?

De aleph is volgens de kabbalisten opgebouwd uit aleph-lamed-phee met de getalswaarden 1-30-80 wat samen 111 oplevert: dus verdekt de 3-eenheid?

Misschien weten anderen er nog meer.?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 01, 2004, 11:05:38 pm »

quote:

Pier schreef op 21 mei 2004 om 10:54:
[...]

Gedurende 20 jaren was ik een overtuigd Nieuw Testamentische gelovige, gedoopt door onderdompeling en dus echt voor de volle 100% ervoor gaan.Maar nu, door Internet, krijg ik ook andere meningen te horen en mijn geloof gaat dus steeds meer richting het Jodendom, dus ja, die verwachting is aan het groeien, want ik geef mijn Volle Evangelie wortels natuurlijk niet zomaar op.Daar zijn zeer goede argumenten voor nodig, maar zoals gezegd, ik vind er steeds meer, inplaats van minder...

Je leest de verkeerde artikelen op internet... :)
Hoe zie jij Jezus nu dan? Is dat ook aan het veranderen?
Als je Joods zou worden, en daar dus op uit komt, is Jezus niet de Messias..... Daar zul je dan inderdaad HELE goede argumenten voor moeten hebben.
Ik kan me haast niet voorstellen dat als je 20 jaar een NT gelovige was die gedoopt is en al, je dat zomaar opgeeft: De relatie met de Here Jezus als Zoon van God en jou verlosser.....
Of had je niet echt een relatie met Hem?
« Laatst bewerkt op: juni 01, 2004, 11:06:08 pm door Priscilla en Aquila »

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 02, 2004, 10:18:18 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 01 juni 2004 om 23:05:
[...]

Je leest de verkeerde artikelen op internet... :)
Hoe zie jij Jezus nu dan? Is dat ook aan het veranderen?
Als je Joods zou worden, en daar dus op uit komt, is Jezus niet de Messias..... Daar zul je dan inderdaad HELE goede argumenten voor moeten hebben.
Ik kan me haast niet voorstellen dat als je 20 jaar een NT gelovige was die gedoopt is en al, je dat zomaar opgeeft: De relatie met de Here Jezus als Zoon van God en jou verlosser.....
Of had je niet echt een relatie met Hem?

Hebben jullie dit gelezen? http://www.geocities.com/bergzion/

Een klein stukje uit die tekstfile:

>>
 En wat betreft onze verlossing voor de komende wereld? Volgens het Nieuwe Testament is Jezus de redder van de mensheid, zonder hem is er geen redding mogelijk voor wat betreft de toekomende wereld. Wat zegt G.d hierover in de Hebreeuwse bijbel? Jesaja 43:3: "Want Ik, de HERE (J-H-W-H), ben uw G.d, de heilige Israels, uw verlosser." Hier zegt het duidelijk dat de enige ware G.d onze verlosser is.
Heeft G.d een andere verlosser nodig? Is er een andere verlosser?
Jesaja 43:10-11: "Voor Mij is er geen god geformeerd en na Mij zal er geen zijn. Ik, Ik ben de HERE en buiten Mij is er geen verlosser."
Jesaja 45:21-22: "En er is geen god behalve Ik, een rechtvaardige, verlossende god is er buiten Mij niet. Wendt u tot Mij en laat u verlossen, alle einden der aarde, want Ik ben G.d en niemand meer."
Hosea 13:4: "Maar Ik ben de HERE uw G.d van het land Egypte af; een god nevens Mij kent gij niet en een verlosser nevens Mij is er niet."
Jeremiah 33:34; "Kent de HERE: want zij allen zullen Mij kennen, van de kleinste tot de grootste onder hen, luidt het woord des HERE, want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven en hun zonden niet meer gedenken."
Hier zien we dat de HERE (J-H-W-H) onze verlosser is die ons redt van onze zonden, en dat er niemand is behalve hem.
<<

Weerleg dit dan eens als je wilt.En je eerdere antwoord dat Jezus de God van het Oude Testament is, lijkt mij niet geldig, want dan wordt de Vader hier verzwegen.

En er staan veel meer dingen in, waar ik geen weerwoord op kan bedenken, maar ik word voorlopig echt nog geen Jood, ik geef mezelf minstens een jaar de tijd om deze dingen goed te overdenken.En dat moet, want er zijn in de bijbel soms dingen opzettelijk door de Kerk gewijzigd en dat vind ik zeer kwalijk.
Want 1 ding is zeker in deze wereld: de leugen regeert, kijk maar om je heen...
« Laatst bewerkt op: juni 02, 2004, 10:38:50 am door Pier »
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 02, 2004, 10:45:27 am »

quote:

Pier schreef op 02 juni 2004 om 10:18:
[...]

Hebben jullie dit gelezen? http://www.geocities.com/bergzion/

Een klein stukje uit die tekstfile:

>>
 En wat betreft onze verlossing voor de komende wereld? Volgens het Nieuwe Testament is Jezus de redder van de mensheid, zonder hem is er geen redding mogelijk voor wat betreft de toekomende wereld. Wat zegt G.d hierover in de Hebreeuwse bijbel? Jesaja 43:3: "Want Ik, de HERE (J-H-W-H), ben uw G.d, de heilige Israels, uw verlosser." Hier zegt het duidelijk dat de enige ware G.d onze verlosser is.
Heeft G.d een andere verlosser nodig? Is er een andere verlosser?
Hosea 13:4: "Maar Ik ben de HERE uw G.d van het land Egypte af; een god nevens Mij kent gij niet en een verlosser nevens Mij is er niet."
Jeremiah 33:34; "Kent de HERE: want zij allen zullen Mij kennen, van de kleinste tot de grootste onder hen, luidt het woord des HERE, want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven en hun zonden niet meer gedenken."
Hier zien we dat de HERE (J-H-W-H) onze verlosser is die ons redt van onze zonden, en dat er niemand is behalve hem.
<<

Weerleg dit dan eens als je wilt.En je eerdere antwoord dat Jezus de God van het Oude Testament is, lijkt mij niet geldig, want dan wordt de Vader hier verzwegen.

Heb je dit nog bestudeerd: (Aquila schreef dit hierboven)

Ook in het OT zijn er indirecte verwijzingen naar een meervoudige persoonlijkheid van God:

de rots is Christus zegt Paulus in 1 Kor 10. Rots is eben = ab en ben samen, vader en zoon. Let er op dat de beth met een punt een verdubbeling inhoudt.

God is/(kan zijn) in het Hebr. een meervoudsvorm nl. Elohim. Dit is dan minstens 3 personen, want ze kennen een andere uitgang voor 2 personen: -ajim. Ook het 'ONS' verwijst ernaar. De Joden hebben daar dan weer een andere verklaring voor, zoals een beleefdheidsmeervoud. Maar ik vind de Chr. uitleg niet minder, het wordt dan gewoon wat wil je geloven?

De aleph is volgens de kabbalisten opgebouwd uit aleph-lamed-phee met de getalswaarden 1-30-80 wat samen 111 oplevert: dus verdekt de 3-eenheid?

----------------------------------------------------------------------------

God openbaart zich pas als Vader in het NT.
Pas in het NT heb je de Vader-kind relatie door de Here Jezus.
In Gen. 1 zie je toch ook al dat God zei: Laat ONS mensen maken... En God schiep de mens....

Als je ziet dat Jezus en de Vader altijd al 1 zijn geweest, hoef je er geen probleem mee te hebben daqt er maar 1 God is. Want dat vind ik ook.
Jezus is geen God ernaast.

Zijn getuigenis is: dat Hij van de Vader is uitgegaan. En Johannes 14 en 16 zegt dat ook.

In een ander topic heb ik hier wat over geschreven. Ik post het even, en als je zo met dit probleem zit (dat lees ik tussen de regelds door) zou ik graag willen dat je dit heel goed leest en God vraagt of Hij je duidelijkheid kan verschaffen.
Want ik kan de halve bijbel posten, ik kan jou niet overtuigen.

quote:

Door Priscilla en Aquila - Friday 02 April 2004 22:54
 Als je Johannes 14-16 leest wordt er misschien wel het een en ander duidelijker…
Wat mij opvalt als ik deze hoofdstukken leest is dat de Here Jezus Zich totaal één maakt met de Vader. En wel zo één dat het onderscheid af en toe niet te maken is….

Johannes 14
8 Filippus zeide tot Hem: Here, toon ons de Vader en het is ons genoeg. 9 Jezus zeide tot hem: Ben Ik zolang bij u, Filippus, en kent gij Mij niet? Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien; hoe zegt gij dan: Toon ons de Vader? 10 Gelooft gij niet, dat Ik in de Vader ben en de Vader in Mij is? De woorden, die Ik tot u spreek, zeg Ik uit Mijzelf niet; maar de Vader, die in Mij blijft, doet zijn werken. 11 Gelooft Mij, dat Ik in de Vader ben en de Vader in Mij is: of anders, gelooft om de werken zelf. 12 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie in Mij gelooft, de werken, die Ik doe, zal hij ook doen, en grotere nog dan deze, want Ik ga tot de Vader; 13 en wat gij ook vraagt in mijn naam, Ik zal het doen, opdat de Vader in de Zoon verheerlijkt worde. 14 Indien gij Mij iets vraagt in mijn naam, Ik zal het doen.
….
23 Indien iemand Mij liefheeft, zal hij mijn woord bewaren en mijn Vader zal hem liefhebben en Wij zullen tot hem komen en bij hem wonen. 24 Wie Mij niet liefheeft bewaart mijn woorden niet; en het woord, dat gij hoort, is niet van Mij, maar van de Vader, die Mij gezonden heeft
.

I.v.m. het bidden tot de Vader of tot Jezus is een interessante tekst om op te letten vers 14 waarin staat: Indien gij Mij iets vraagt in mijn naam, Ik zal het doen.
Zó één zijn de Vader en de Zoon…..dat de Here Jezus hier zegt: ‘Indien gij Mij iets vraagt in mijn naam’…..
Ook zegt Hij dat Wij (=de Vader en de Zoon) tot hem zullen komen en bij hem wonen in vers 23. Hier zien we de volkomen eenheid van de Vader en de Zoon met de Heilige Geest….

Iets dergelijks zien we als we onderstaande teksten vergelijken…

Johannes 14
16 En Ik zal de Vader bidden en Hij zal u een andere Trooster geven om tot in eeuwigheid bij u te zijn, 17 de Geest der waarheid, die de wereld niet kan ontvangen,

26 maar de Trooster, de heilige Geest, die de Vader zenden zal in mijn naam, die zal u alles leren en u te binnen brengen al wat Ik u gezegd heb.

Johannes 16
7 Want indien Ik niet heenga, kan de Trooster niet tot u komen, maar indien Ik heenga, zal Ik Hem tot u zenden.

In Johannes 14 zegt de Here Jezus dat deVader de Trooster zal zenden…
In Johannes 16 zegt Hij: indien Ik heenga, zal Ik Hem tot u zenden.
Deze volkomen eenheid tussen de Vader en de Zoon zie je ook terug in deze verzen:

Johannes 16
14 Hij zal Mij verheerlijken, want Hij zal het uit het mijne nemen en het u verkondigen. 15 Al wat de Vader heeft, is het mijne; daarom zeide Ik: Hij neemt uit het mijne en zal het u verkondigen

Kol.2
9 want in Hem (=Jezus) woont al de volheid der godheid lichamelijk;

Dit komt toch ook overeen met Laat ONS mensen maken....
Verder vind ik dit ook altijd een heel byzondere tekst:

Jes 9,5
Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij rust op zijn schouder en men noemt hem Wonderbare Raadsman, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst.

Het kind, de Zoon wordt toch ook genoemd: Sterke God, eeuwige Vader.....

Wij hebben ons ook aardig verdiept in het Joodse denken, en hoe zij de bijbel uitleggen.
vanuit de Joodse gedachte schreef toch een Jood: In mattheus kan ik jullie precies duidelijk maken waarom Jezus de Messias is[/i]
Alleen: Ik geloof het niet.

Maar ik heb nog niet iets gehoord over: Of jij in die 20 jaar een relatie met Jezus had....

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 02, 2004, 11:27:31 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 02 juni 2004 om 10:45:
[...]

Wij hebben ons ook aardig verdiept in het Joodse denken, en hoe zij de bijbel uitleggen.
vanuit de Joodse gedachte schreef toch een Jood: In mattheus kan ik jullie precies duidelijk maken waarom Jezus de Messias is[/i]
Alleen: Ik geloof het niet.

Maar ik heb nog niet iets gehoord over: Of jij in die 20 jaar een relatie met Jezus had....

De tekstfile waar ik het over had, stelt vraagtekens bij de geldigheid van het Nieuwe Testament en die kun je dan vervolgens niet gaan weerleggen met datzelfde NT.
Maar die discussie wil ik eigenlijk helemaal niet voeren, want als de schrijvers van dat stuk gelijk hebben, dan gaat het Joodse volk t.z.t. ons onderwijzen i.p.v. wij hen.

En wat mijn relatie met Jezus aangaat, die was/is volgens mij hetzelfde als wat ik bij anderen waarneem.Het is en blijft zoeken en tasten.Maar ik ben niet iemand die blindelings vertrouwt op hedendaagse profetieën en tekenen.Anderen zien, als het weer bv. verandert, dat al als een verhoring of bevestiging van hun gebed.Van mij mag dat, maar het is toch geloven wat we doen? Als je om de haverklap een bevestiging 'ziet' ( en sommigen hebben dat ) daar kan ik dus niet goed mee overweg.
« Laatst bewerkt op: juni 02, 2004, 05:46:27 pm door Pier »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 02, 2004, 11:28:38 am »
Hoe kun je nou 20 jaar een relatie hebben met Jezus, en daarna ontkennen dat Hij de levende Heer is?

Daarmee verklaar je Hem dood (want áls Hij is opgestaan, dán is Hij ook heer en meester). En dan heb je dus 20 jaar een relatie gehad met een dode. :?

Dan zou je de conclusie moeten trekken, dat je eigenlijk nooit een relatie hebt gehad.
« Laatst bewerkt op: juni 02, 2004, 11:29:08 am door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juni 02, 2004, 11:59:26 am »

quote:

Pier schreef op 02 juni 2004 om 11:27:
[...]

De tekstfile waar ik het over had, stelt vraagtekens bij de geldigheid van het Nieuwe Testament en die kun je dan vervolgens niet gaan weerleggen met datzelfde NT.
Maar die discussie wil ik eigenlijk helemaal niet voeren, want als de schrijvers van dat stuk gelijk hebben, dan gaat het Joodse volk t.z.t. ons onderwijzen i.p.v. wij hen.

En wat mijn relatie met Jezus aangaat, die was/is volgens mij hetzelfde als wat ik bij anderen waarneem.Het is en blijft zoeken en tasten.Maar ik ben niet iemand die blindelings vertrouwt op profetieën en tekenen.Anderen zien, als het weer bv. verandert, dat al als een verhoring of bevestiging van hun gebed.Van mij mag dat, maar het is toch geloven wat we doen? Als je om de haverklap een bevestiging 'ziet' ( en sommigen hebben dat ) daar kan ik dus niet goed mee overweg.

Ik gaf anders ook: Genesis 1: Laat ONS mensen maken
en Jes. 9:5: Een kind is onsgeboren een Zoon is ons gegeven en de heerschappij rust op zijn schouder en men noemt Hem......Sterke God eewige Vader, Vredevorst.

Ga daar dan op in.

En inderdaad, als dat wat jij schrijft jouw relatie met Jezus was, heb je volgens mij geen levende relatie met Hem gehad.
Dan is het geen zoeken en tasten
Maar volgens mij ben je daar nog steeds mee bezig: zoeken en tasten

Ik heb nog nooit blindelings vetrouwt op profetien en tekenen :?
Vind ik heel vreemd klinken,,,hoe je dat zegt.

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juni 02, 2004, 07:01:15 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 02 juni 2004 om 11:59:
[...]

en Jes. 9:5: Een kind is onsgeboren een Zoon is ons gegeven en de heerschappij rust op zijn schouder en men noemt Hem......Sterke God eewige Vader, Vredevorst.

Ga daar dan op in.

En inderdaad, als dat wat jij schrijft jouw relatie met Jezus was, heb je volgens mij geen levende relatie met Hem gehad.
Dan is het geen zoeken en tasten
Maar volgens mij ben je daar nog steeds mee bezig: zoeken en tasten

Ik heb nog nooit blindelings vetrouwt op profetien en tekenen :?
Vind ik heel vreemd klinken,,,hoe je dat zegt.

Genoemde tekstfile is niet van mijn hand en ga ik dus niet punt voor punt verdedigen, ook omdat het daar ter sprake gebrachte mij best nog wel een lange tijd zal bezighouden, om zelf vast te stellen wat ik nu wel of niet moet geloven.

En bij profetieën, bedoelde ik hedendaagse profetieën, zoals gebruikelijk in een Pinkster- of Volle Evangelie Gemeente.

En wat betreft een relatie met Jezus of God, ben ik nog nooit mensen tegengekomen die dat zodanig uitstraalden, dat ik daar jaloers op zou moeten worden.Integendeel, iedereen die dat beweert, is net zo normaal als ieder ander.Ik zie bij hen dezelfde fouten als bij ieder ander mens, en dat is dus inclusief mijzelf.

En als iemand als Paulus zegt: wat ik doe dat wil ik niet, en wat ik wil dat doe ik niet, lijkt mij voldoende bewijs dat zelfs zo iemand, die vele tekenen en wonderen heeft meegemaakt, nog dagelijks worstelde met zijn geloof.

Dus om mij nu te beschuldigen, dat ik geen relatie met Jezus heb, is iets wat ik mij maar niet zal aantrekken.God weet en kent mijn hart en die mag mij oordelen en als Hij met mij is, wat zal een mens mij dan kunnen doen?

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juni 03, 2004, 09:01:18 am »
maar iets waar je achter staat ook al zou het niet van je eigen hand zijn, lijkt me toch wel dat je dat kunt verdediggen :/

en Pier, Jezus die zelf Zoon van God is, werden de mensen niet jaloers op,
[JESUS]Life[/JESUS]

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juni 03, 2004, 09:13:44 am »

quote:

spacy schreef op 03 juni 2004 om 09:01:
maar iets waar je achter staat ook al zou het niet van je eigen hand zijn, lijkt me toch wel dat je dat kunt verdediggen :/
Tot ik er volledig achter sta, kost mij dus nog tijd en gebed.

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juni 03, 2004, 09:54:13 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 02 juni 2004 om 11:59:
[...]

2 Kronieken 18:

18 (Micha) zeide: Daarom, hoort het woord des HEREN. Ik zag de HERE op zijn troon zitten, terwijl het ganse heer des hemels aan zijn rechter- en aan zijn linkerhand stond. 19 En de HERE zeide: wie zal Achab, de koning van Israël, verleiden, zodat hij optrekt en sneuvelt te Ramot in Gilead? De een zeide dit en de ander dat. 20 Toen trad er een geest naar voren, stelde zich voor de HERE en zeide: ik zal hem verleiden. De HERE vroeg hem: waarmede? 21 Hij antwoordde: Ik zal heengaan en tot een leugengeest worden in de mond van al zijn profeten. Toen zeide Hij: gij moet hem verleiden en gij zult er ook toe in staat zijn; ga heen en doe het.

Onze God is niet alleen in de hemel, er wordt dan ook overleg gepleegd over wat te doen. Dus laat Ons mensen maken, lijkt me hier wel mee verklaard.

quote:

Jes. 9:5: Een kind is onsgeboren een Zoon is ons gegeven en de heerschappij rust op zijn schouder en men noemt Hem......Sterke God eewige Vader, Vredevorst.

Zie hiervoor de genoemde tekstfile aan het eind: veelgestelde vragen

Maar in de Willibrord vertaling is die tekst al een stuk 'gewoner' vertaald:

5  Want een kind wordt geboren, een zoon wordt ons gegeven.De heerschappij rust op zijn schouders; men noemt hem wonder van beleid, goddelijke held, vader voor eeuwig, vredevorst.

En zo lijkt dit al veel meer over een mens te gaan, dan over een god.
« Laatst bewerkt op: juni 03, 2004, 04:49:21 pm door Pier »

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juni 03, 2004, 10:41:07 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 02 juni 2004 om 10:45:
[...]

Heb je dit nog bestudeerd: (Aquila schreef dit hierboven)

Heel eerlijk..., ik begrijp hier dus echt geen woord van.

quote:

Als je ziet dat Jezus en de Vader altijd al 1 zijn geweest, hoef je er geen probleem mee te hebben daqt er maar 1 God is. Want dat vind ik ook.
Jezus is geen God ernaast.

Mat 11,27
Alle dingen zijn Mij overgegeven door mijn Vader en niemand kent de Zoon dan de Vader, en niemand kent de Vader dan de Zoon en wie de Zoon het wil openbaren.

Gaat het hier nu over 1 of 2 personen?

Mat 20,23
Hij zeide tot hen: Mijn beker zult gij wel drinken, maar het zitten aan mijn rechterzijde en linkerzijde staat niet aan Mij te geven, maar het is voor hen, voor wie het bereid is door mijn Vader.

En als de Vader beslist wie er naast zijn zoon mag zitten, dan kun je toch niet meer volhouden, dat we hier toch met 1 persoon te doen hebben?

Jezus is dus volgens het NT, wel degelijk een god ernaast.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juni 03, 2004, 01:50:25 pm »

quote:

Pier schreef op 03 juni 2004 om 10:41:
[...]

Heel eerlijk..., ik begrijp hier dus echt geen woord van.

De Hebreeuwse taal herbergt in zich een heleboel 'symboliek-waarheden'...
Zo is het woord rots in het hebreeuws:  'eben' en is qua betekenis: vader en zoon.
Uit het hebreeuws als taal komt eigenlijk het evangelie al tot uiting.....

Elohim in het hebreeuws (Heer) is eigenlijk een meervoudsvorm (kun je zien aan de uitgang van het woord) en herbergt in zich dus ook al een 'meervoud'.

Verder: Laat Ons mensen maken....en in Joh. 1 staat dat Jezus het Woord is waardoor de wereld is geschapen.
Waarom zou als God niet alleen in de hemel is, er plotseling ONS gebruikt kunnen worden? Ik kan deze verklaring van je niet helemaal volgen.

quote:

Mat 11,27
Alle dingen zijn Mij overgegeven door mijn Vader en niemand kent de Zoon dan de Vader, en niemand kent de Vader dan de Zoon en wie de Zoon het wil openbaren.

Gaat het hier nu over 1 of 2 personen?

De drieeenheid is door mensen niet te vatten. Maar Jezus zegt: Ik en de Vader zijn 1.
Van eeuwigheid was de Zoon in de schoot van de Vader....

Hij is pas voor het voetlicht getreden bij zijn geboorte als mens. Daarvoor legde Hij de heerlijkheid af die Hij had bij de Vader eer de wereld was.... Hij bestond dus al voor zijn menswording.

Joh 17,5
En nu, verheerlijk Gij Mij, Vader, bij Uzelf met de heerlijkheid, die Ik bij U had, eer de wereld was.

quote:

Mat 20,23
Hij zeide tot hen: Mijn beker zult gij wel drinken, maar het zitten aan mijn rechterzijde en linkerzijde staat niet aan Mij te geven, maar het is voor hen, voor wie het bereid is door mijn Vader.

En als de Vader beslist wie er naast zijn zoon mag zitten, dan kun je toch niet meer volhouden, dat we hier toch met 1 persoon te doen hebben?

Jezus is dus volgens het NT, wel degelijk een god ernaast.

Jezus heeft een andere positie dan de Vader; toch zijn zij 1. Beiden God, zo ook de Heilige Geest....de Geest van de Vader en de Zoon....is ook God.
Zo zegt Jezus ook: Ik kom om uw wil te doen..... Zij hebben samewn beslist het plan tot redding te volbrengen. God besliste: Ik kom in het vlees naar de aarde. Hij liet zien wie de Vader was...want niemand kon God zien en leven....

Zoals jij ook bestaat uit:
1. lichaam
2 ziel
3 geest
en toch zijn al deze drie dingen samen 1 persoon.
« Laatst bewerkt op: juni 03, 2004, 01:53:00 pm door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juni 03, 2004, 02:07:19 pm »

quote:

Pier schreef op 03 juni 2004 om 09:54:
[...]

[...]

Zie hiervoor de genoemde tekstfile aan het eind: veelgestelde vragen

Maar in de Willibrord vertaling is die tekst al een stuk 'gewoner' vertaald:

5  Want een kind wordt geboren, een zoon wordt ons gegeven.De heerschappij rust op zijn schouders; men noemt hem wonder van beleid, goddelijke held, vader voor eeuwig, vredevorst.

En zo lijkt dit al veel meer over een mens te gaan, dan over een god.

Het lijkt net of je daar blij mee bent.

Dan is dus de vraag: wat zegt de grondtekst...
Want je kunt wel de vertaling pakken die jou het beste uitkomt, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.

De engelse vertaling uit de hebreeuwse grondtekst luidt als volgt:
Jes. 9: 5
For to us a child is born, to us a son is given, and the government will be on his shoulders.
And he will be called Wonderfull Counselor, (or: Wonderfull, Counselor) Mighty God, Everlasting Father, Prince of Peace.

Dus de willibrord vertaling is vauit de grondtekst NIET correct, en maakt het inderdaad menselijk. Dit staat echter niet zo in de grondtekst.
« Laatst bewerkt op: juni 03, 2004, 06:01:09 pm door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juni 03, 2004, 02:25:52 pm »

quote:

Pier schreef op 02 juni 2004 om 19:01:
[...]

Genoemde tekstfile is niet van mijn hand en ga ik dus niet punt voor punt verdedigen, ook omdat het daar ter sprake gebrachte mij best nog wel een lange tijd zal bezighouden, om zelf vast te stellen wat ik nu wel of niet moet geloven.

Waarom mogemn wij dan niet bewijzen van uit het NT dat Jezus Gods Zoon is? Jij ben t er nog niet uit zeg je. Maar wij moeten wel alleen deze tekstfile bestuderen.... Zo duidelijk is het dus nog niet.

Ik hoop dat wij je misschien iets kunnen aanreiken over het NT en de Here Jezus wat nieuw voor je is, en waar je wat mee kan, zodat je niet je geloof hoeft los te laten.... Of het geloof juist zal vinden....

quote:

En bij profetieën, bedoelde ik hedendaagse profetieën, zoals gebruikelijk in een Pinkster- of Volle Evangelie Gemeente.
Misschien is het onderwijs dusdanig eenzijdig geweest daar, dat je meer hoort over de hedendaagse prefetien (waar ik niet achter sta) dan over Wie de Here Jezus voor jou kan zijn.

quote:

En wat betreft een relatie met Jezus of God, ben ik nog nooit mensen tegengekomen die dat zodanig uitstraalden, dat ik daar jaloers op zou moeten worden.Integendeel, iedereen die dat beweert, is net zo normaal als ieder ander.Ik zie bij hen dezelfde fouten als bij ieder ander mens, en dat is dus inclusief mijzelf.

Christenen zijn juist niet volmaakt. Ze hebben Jezus nodig en kunnen het niet alleen af.
Jammer dat niemand zodanig Jezus uitstraalt dat je 'jaloers' wordt. Zie ook mijn vorige punt.

quote:

En als iemand als Paulus zegt: wat ik doe dat wil ik niet, en wat ik wil dat doe ik niet, lijkt mij voldoende bewijs dat zelfs zo iemand, die vele tekenen en wonderen heeft meegemaakt, nog dagelijks worstelde met zijn geloof.

Dat is Romeinen 7, waar Paulus door de Heilige Geest laat zien wat de weg is van iemand die tot geloof is gekomen. Het begint bij geloof. Dan denk je dat het verder vanzelf gaat (Rm. 6) Dan begin je je leven met God en krijg je door dat je oude mens, er nog steeds is omdat je nog op aarde in dit lichaam leeft. (Rm 7) Je doet dus nog steeds zonde. Hoe moet dat verder?
Romeinen 8: Door de Heilige Geest kunnen we ons oude leven afleggen. We moeten wel elke dag beslissen: Laat het 'nieuwe leven in mij' werken zodat het ook groeit, door de Heilige Geest. Of doe ik het zelf- dan werkt vanzelf je oude mens en zie je niets van het nieuwe leven nasar buiten komen.
Dan maak je niemand jaloers... De vruchten van de geest (gal.5) moeten openbaar worden bij een Christen.

Dus wat je over Paulus zegt is een algemene waarheid op een traject van gelovig worden en ervaren hoe hetleven met God zou moeten zijn.

quote:

Dus om mij nu te beschuldigen, dat ik geen relatie met Jezus heb, is iets wat ik mij maar niet zal aantrekken.God weet en kent mijn hart en die mag mij oordelen en als Hij met mij is, wat zal een mens mij dan kunnen doen?

Ik beschuldig niet; ik constateer een feit. Want je vertellt mij alleen over Jezus dat het 'zoeken en tasten' is.
Dat herken ik persoonlijk totaal niet. Jezus is juist een levende Heer, die jou leidt en troost en in jou wil wonen door de Heilige Geest.
Dan heb je zekerheid door het geloof. Niemand kan je nog roven uit de hand van de Vader.....
De vruchten van de Geest ervaar je dan en wil je ook uiten naar anderen. (Ook gaat het nog vaak mis, maar we kunnen altijd de zonden belijden... We hoeven niet perfect te worden op deze wereld. Het is juist: Jezus in ons, die perfect is. Als je Hem naar voren laat komen in je leven, zullen de vruchten van de Geest zichtbaar zijn. Anders niet.
« Laatst bewerkt op: juni 03, 2004, 06:03:23 pm door Priscilla en Aquila »

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juni 03, 2004, 05:12:28 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 03 juni 2004 om 14:07:
[...]

De engelse vertaling uit de hebreeuwse grondtekst luidt als volgt:
Jes. 9: 5
For to us a child is born, to us a son is given, and the government will be on his shoulders.
And he will be called Wonderfull Counselor, (or: Wonderfull, Counselor) Mighty God, Everlasting Father, Prince of Peace.

Dus de willibrord vertaling lis vauit de grondtekst NIET correct, en maakt het inderdaad menselijk. Dit staat echter niet zo in de grondtekst.

In de Engelse vertaling komt het woord "hell" menigmaal voor in The Old  Testament ( net als in de Statenvertaling OT ), maar in de NBG51, GNB96 en Willibrord vertaling ( 1995 ) is dat 'dodenrijk'.
Wat is hier dan volgens jullie de juiste vertaling?
« Laatst bewerkt op: juni 03, 2004, 05:16:19 pm door Pier »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juni 03, 2004, 11:18:18 pm »

quote:

Pier schreef op 03 juni 2004 om 17:12:
[...]

In de Engelse vertaling komt het woord "hell" menigmaal voor in The Old  Testament ( net als in de Statenvertaling OT ), maar in de NBG51, GNB96 en Willibrord vertaling ( 1995 ) is dat 'dodenrijk'.
Wat is hier dan volgens jullie de juiste vertaling?

Het is altijd: Sheoul....(hebreeuws) oftewel Hades.
Meestal wordt het in het engels vanuit de grondtekst vertaald met 'grave'.

Behalve:
Deut. 32:22 - sheoul - engels: death
Psakm 139: 8 - sheoul - engels: depths
Spreuken 15: 11 death
Spreuken 23: 14 death
Spreuken 27: 20 death
Jesaja 38: 10: death

Dus het 'dodenrijk' is een correcte vertaling.

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juni 04, 2004, 07:05:11 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 03 juni 2004 om 23:18:

Dus het 'dodenrijk' is een correcte vertaling.

Het is dus verkeerd vertaald in de King James Version en in de Statenvertaling.Wellicht om zo de hel van het Nieuwe Testament in het OT te zetten en daarmee het gewone volk angst aan te jagen en onder de duim te houden?

En hoe zit het met 1 Johannes 5: 7?  In mijn Willibrord vertaling staat hier als commentaar: De Sixto-Clementijnse uitgave van de Vulgata heeft hier een oude, maar niet authentieke toevoeging: 7 Want drie zijn er, die getuigen [in de hemel: de Vader, het Woord, en de heilige Geest; en deze drie zijn één. 8 En drie zijn er, die getuigen op de aarde]: de Geest en het water en het bloed, en de drie zijn tot één.En zo staat het dus ook in de King James Version.

Terwijl het origineel zou moeten luiden: 7 Want er zijn drie getuigen, 8 de geest, het water en het bloed, en deze drie stemmen overeen.

Is dit niet wederom een vervalsing van de bijbel om zo de Drieëenheid te bewijzen?
« Laatst bewerkt op: juni 04, 2004, 07:07:38 pm door Pier »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juni 04, 2004, 07:19:04 pm »

quote:

Pier schreef op 04 juni 2004 om 19:05:
[...]

Het is dus verkeerd vertaald in de King James Version en in de Statenvertaling.Wellicht om zo de hel van het Nieuwe Testament in het OT te zetten en daarmee het gewone volk angst aan te jagen en onder de duim te houden?

En hoe zit het met 1 Johannes 5: 7?  In mijn Willibrord vertaling staat hier als commentaar: De Sixto-Clementijnse uitgave van de Vulgata heeft hier een oude, maar niet authentieke toevoeging: 7 Want drie zijn er, die getuigen [in de hemel: de Vader, het Woord, en de heilige Geest; en deze drie zijn één. 8 En drie zijn er, die getuigen op de aarde]: de Geest en het water en het bloed, en de drie zijn tot één.En zo staat het dus ook in de King James Version.

Terwijl het origineel zou moeten luiden: 7 Want er zijn drie getuigen, 8 de geest, het water en het bloed, en deze drie stemmen overeen.

Is dit niet wederom een vervalsing van de bijbel om zo de Drieëenheid te bewijzen?
Moeilijk te zeggen. je kunt niet in het hart kijken van de eventuele toevoegers(?). Je zou er ook een aanwijzing in kunnen zien van de Davidsster, die heeft 2 3-hoeken in elkaar.

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juni 05, 2004, 11:48:59 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 04 juni 2004 om 19:19:
[...]

Moeilijk te zeggen. je kunt niet in het hart kijken van de eventuele toevoegers(?). Je zou er ook een aanwijzing in kunnen zien van de Davidsster, die heeft 2 3-hoeken in elkaar.
Als ik kijk naar de uitkomst: machtswellust, onderdrukking, kruistochten, brandstapels, dan is het wel duidelijk dat er 'fout' vertaald werd...
« Laatst bewerkt op: juni 05, 2004, 11:55:35 am door Pier »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juni 05, 2004, 02:26:59 pm »

quote:

Pier schreef op 05 juni 2004 om 11:48:
[...]

Als ik kijk naar de uitkomst: machtswellust, onderdrukking, kruistochten, brandstapels, dan is het wel duidelijk dat er 'fout' vertaald werd...

Hier zijn we het wel over eens denk ik. Er wordt veel 'vertaald' naar eiegn inzicht en wensen.
Het Koninkrijk is niet van deze wereld en er past geen geweld, macht bij, eerder verdrukking, afwijzing, totdat de Koning zelf komt.
Wij hebben om deze redenen best wel moeite met chr. politiek en democratie. Want wat gebeurt er als bv. SGP aan de 'macht' komt.
Ook met de exegese dat het 1000-jarig rijk al zou zijn gekomen of dat wij het koninkrijk gereed moeten maken zodat de Koning komt.

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: juni 05, 2004, 07:27:19 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 05 juni 2004 om 14:26:

Hier zijn we het wel over eens denk ik. Er wordt veel 'vertaald' naar eiegn inzicht en wensen.

En wat denk je dan van de volgende vertaling?
Matteüs 1:23 Zie, de maagd zal zwanger worden en een zoon baren,
en ze zullen Hem de naam Immanuël geven, wat betekent: God met ons.

Maar wat staat er nu werkelijk in Jesaja 7:14 ?
Daarom geeft de Heer zelf een teken aan u: Zie, de jonge vrouw is zwanger, en zal een zoon ter wereld brengen, en u zult hem de naam Immanuël geven.

Niet maagd, maar jonge vrouw is hier de juiste vertaling. En dat kan dus een maagd zijn, maar het hoeft niet. Wederom een bewijs hoe vertalers de teksten ‘passend’ maken.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juni 05, 2004, 10:47:04 pm »
Het woord maagd had vroeger twee betekenissen, waaronder jonge vrouw.  De dubbele betekenis van dit woord komt in heel veel talen voor. Ik denk dat er niks mis is met de vertaling, wel met de interpretatie die eraan gegeven wordt.

Dus er is met beide teksten niks mis qua vertaling volgens mij.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: juni 06, 2004, 12:35:06 am »

quote:

Pier schreef op 05 juni 2004 om 19:27:
[...]

Daarom geeft de Heer zelf een teken aan u: Zie, de jonge vrouw is zwanger, en zal een zoon ter wereld brengen, en u zult hem de naam Immanuël geven.

Niet maagd, maar jonge vrouw is hier de juiste vertaling. En dat kan dus een maagd zijn, maar het hoeft niet. Wederom een bewijs hoe vertalers de teksten ‘passend’ maken.

Ik merk dat je wel erg onder de indruk bent van de argumenten van Eliyahu. Er zijn fora waar hij hier diepe discussies over heeft gevoerd. Roodkapje geeft ook al zo'n richting aan. Zelf heb ik met hem een flinke discussie gevoerd over daniel 12. Maar als het puntje bij paaltje komt blijkt het allemaal net wat genuanceerder te zijn. Ik was het duidelijk niet met hem eens over daniel 12 en de 70 jaarweken en ik vond zijn laatste 'uitvlucht' wel goedkoop.
Mijn advies: zoek die fora en ontleed die discussies.

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: juni 06, 2004, 02:47:14 pm »

quote:

[message=117337,noline]Priscilla en Aquila schreef op 06 juni 2004 om 00:35

Ik merk dat je wel erg onder de indruk bent van de argumenten van Eliyahu.

ROM 11:25
De bekering der heidenen en het behoud van Israël

25 Want, broeders, opdat gij niet eigenwijs zoudt zijn, wil ik u niet onkundig laten van dit geheimenis: een gedeeltelijke verharding is over Israël gekomen, totdat de volheid der heidenen binnengaat,
« Laatst bewerkt op: juni 06, 2004, 03:06:56 pm door Mezzamorpheus »
Alleen door JEZUS

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: juni 06, 2004, 03:08:26 pm »
Op dit forum is het gebruikelijk dat je altijd even toelicht waarom je een bepaalde tekst juist op dat moment post. Losse bijbeltekstensmijterij hebben we weinig aan.

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: juni 06, 2004, 05:37:45 pm »

quote:

rinuz schreef op 06 juni 2004 om 14:47:
[...]

ROM 11:25
De bekering der heidenen en het behoud van Israël

25 Want, broeders, opdat gij niet eigenwijs zoudt zijn, wil ik u niet onkundig laten van dit geheimenis: een gedeeltelijke verharding is over Israël gekomen, totdat de volheid der heidenen binnengaat,

Ik geloof dat dit momenteel gaande is.
Veel Israeliers zien Jezus niet als hun verlosser(verharding),
Maar vele Christenen uit de heidenen kregen en krijgen  de kans om kinderen van GOD te worden.
Uiteindelijk na de opname van de gemeente en de grote verdrukking, zal Israel weer op de voorgrond komen.
Alleen door JEZUS

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: juni 07, 2004, 12:21:21 pm »
een stukje wat ik ooit al heb geschrevne als reactie op die bergzon pagina:
http://www.arsaj.nl/extra/antwoord_bergzion_1.html

ik ben er helaas nog niet aan toegekomen de andere hoofdstukken ook uit te werken, maar dat komt nog wel, ooit :)

quote:

Over de profetie van Jesaja:
De profetie van Jesaja was niet tot Achaz gericht, maar tot het het huis Van David,
hoewel Achaz daar ook toe behoorde, was deze profetie dus ook bedoeld voor zijn nakomelingen.

Jeasja 7
"14 Daarom zal de Here zelf u een teken geven: Zie, de jonkvrouw (in hebreeuws: meisje) zal zwanger worden en een zoon baren; en zij zal hem de naam Immanuël geven. 15 Boter en honig zal hij eten, zodra hij het kwade weet te verwerpen en het goede te verkiezen. 16 Maar voordat de jongen weet het kwade te verwerpen en het goede te verkiezen, zal het land ontvolkt zijn, voor welks beide koningen gij angstig zijt. 17 De HERE zal over u, over uw volk en over uws vaders huis dagen doen aanbreken, zoals er niet aangebroken zijn sedert de dag, dat Efraïm zich van Juda afscheidde ? de koning van Assur!"

en een meisje dat zwanger zal worden, klinkt toch ook heel anders dan en een vrouw die zwanger zal worden,
is het hebreeuws voor meisje in sommige situaties ook niet gelijk aan een jonge ongetrouwde vrouw ? als alles goed is nog maagd dus ?
het kon wel een maagd zijn maar het hoefde niet, is het daarom verwonderlijk dat God wel een maagd hiervoor gebruikt heeft ?
juist niet want God had voor ons een Messias nodig die niet in zonden ontvangen en geboren zou zijn:

Psalm 51
"7 Zie, in ongerechtigheid ben ik geboren, in zonde heeft mijn moeder mij ontvangen."

Jezus is dat door de ontvangen is uit de Heilige geest niet, welke enkel en alleen mogelijk zou zijn bij een maagd

Hoewel Jezus niet de naam Immanuel draagt is hij wel Immanuel!, Hij is immers God die met ons is,
er staat ook niet dat Jezus toe zal geven aan het kwade, er staat enkel dat voordat hij opgegegroeid is en het kwade herkend, beide koningshuizen al niet meer zullen bestaan.
« Laatst bewerkt op: juni 07, 2004, 12:23:08 pm door spacy »
[JESUS]Life[/JESUS]

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: juni 08, 2004, 11:39:20 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 06 juni 2004 om 00:35:
[...]

Ik merk dat je wel erg onder de indruk bent van de argumenten van Eliyahu.

En jullie lijken wel gebiologeerd door: Laat Ons mensen maken, hoe vaak ik die tekst al niet op dit forum ben tegengekomen.
Alleen... is het je wel eens opgevallen dat God eerst alleen was en pas toen Hij hemel ( met alle bijbehorende wezens? ) en aarde geschapen had, werd de mens geschapen.En God zegt dan pas Ons, en onmiddelijk daarna Genesis 1: 27 En God schiep de mens naar zijn beeld; naar Gods beeld schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij hen
Niet naar Ons beeld, maar naar Zijn beeld: enkelvoud.

En dan ( lees het hele OT er maar op na ) tekst na tekst waarin God er zeer de nadruk op legt dat Hij 1 is, dat er maar 1 God is, dat er niemand is buiten Hem.
Deuteronomium 4:39 Weet daarom heden en neem het ter harte, dat de HERE de enige God is in de hemel daar boven en op de aarde hier beneden, er is geen ander.
Numeri 23,19  God is geen man, dat Hij liegen zou; of een mensenkind, dat Hij berouw zou hebben. Zou Hij zeggen en niet doen, of spreken en niet volbrengen?  

En de Joden dragen nu nog teksten op hun lichaam en op hun deurposten, dat God 1 is.

En dan verderop ( als ik het goed heb ) nog 1 keer Ons bij de torenbouw van Babel.

Maar wat weegt nu zwaarder, twee teksten die zeggen Ons, of zeer vele die zeggen: God is 1.
« Laatst bewerkt op: juni 08, 2004, 06:25:09 pm door Pier »

Joeri

• love me for i am not loveable.
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: juni 09, 2004, 05:11:59 pm »
Waarom al die vragen aan elkaar stellen, als je het god zelf kan vragen.
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: juni 09, 2004, 10:31:21 pm »
Pier, nu ben ik wel eens nieuwsgierig

is Jesus in jouw ogen de messias ?

of ga jij ook uit van meerdere messiassen

en als er niemand is die jouw verlosser is
breng jij God ook offers? zoals voorgeschreven

offtopic:
waar ga jij naar toe op waarschijnlijk de sabbat of misschien nog gewoon de zondag uit praktisch nut?
een synagoge? of een kerk?

heb jij je nu ook besneden ?
of een proselietendoop ondergaan?

is er uberhaupt iets in het nieuwe testament dat je nog wel wat zegt ?

heb jij nu veel contact met niet messias belijdende maar wel in God gelovende mensen?

ik ben gewoon eens nieuwsgierig hoe jij je leven nu richt tot God, en zijn geboden onderhoud zoals hij dat geleerd heeft
[JESUS]Life[/JESUS]

Marjan Kroone

• Niet kletsen maar doen!
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: juni 10, 2004, 10:14:17 am »

quote:

Pier schreef op 05 juni 2004 om 19:27:
[...]

Persoonlijk vind ik dat soort dingen, dat hele opschrijven van de Bijbel, een groot vraagteken. Ik geloof dat er veel meer symboliek in zit dan men ziet.

Plaats je enkele verhalen in een symbolische context, dan is het opeens veel aannemelijker.

Ik ben niet iemand die gelooft wat er letterlijk in de bijbel staat. Zeker niet het oude Testament. De schepping bijvoorbeeld. Ik geloof in de evolutietheorie.
Wij zijn geschapen, maar niet in een dag. Wat zeggen die 7 dagen? Misschien wel 7 miljard jaar of 7 seconden. Wie zal het zeggen.

Zeker is dat wij bestaan dankzij de schepping van Alpha, het begin, God dus.

Maar wij zijn zo klein en onbeduidend in het geheel van de tijd, van de eeuwigheid.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien. (Gandhi)

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: juni 10, 2004, 11:08:37 am »

quote:

Als je goed kijkt naar de schepping, dan ontdek je dat alles volgens bepaalde wetten werkt.En die wetten zijn vast en betrouwbaar, daaruit is dan ook ontstaan wat de mens 'wetenschap' heeft genoemd.En ik kan dan niet geloven dat zoiets toevallig is ontstaan, dus moet er Iemand zijn die dit gemaakt heeft. De evolutietheorie ( alles is steeds verder doorontwikkeld ) strookt daarom dan ook niet met wat de bijbel mij verteld.En zeker het Oude Testament, geeft daar al antwoord op heel wat vragen en het OT verhaalt ook hoe God met de mens omgaat.En er komen ook vele tekenen en wonderen in voor.Het is een vastlegging van hoe de mens zijn Schepper heeft ontmoet en die Schepper heeft hem ook allerlei instructies gegeven.Dus het OT is voor mij zeker geen mythes en symboliek.

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: juni 10, 2004, 12:03:42 pm »

quote:

spacy schreef op 09 juni 2004 om 22:31:

is Jesus in jouw ogen de messias ?

of ga jij ook uit van meerdere messiassen

offtopic:
waar ga jij naar toe op waarschijnlijk de sabbat of misschien nog gewoon de zondag uit praktisch nut?
een synagoge? of een kerk?

heb jij nu veel contact met niet messias belijdende maar wel in God gelovende mensen?

ik ben gewoon eens nieuwsgierig hoe jij je leven nu richt tot God, en zijn geboden onderhoud zoals hij dat geleerd heeft

Eerst even als eerste: mijn terugkeer naar het OT, als Only Testament, is nog lang niet voltooid en wellicht heb ik nog meer vragen dan jij.Maar als je echt oprecht in mijn gedachten geïnteresseerd bent, wil ik best een nieuwe discussie opstarten.

Want jij en ik, en vele anderen, geloven allemaal in dezelfde God, maar wat weegt nu zwaarder: het Oude Testament of het Nieuwe Testament? En dan lijkt mij een overdenking waarom God mens moest worden, als kernvraag, zeer zinvol.
« Laatst bewerkt op: juni 10, 2004, 12:04:44 pm door Pier »

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: juni 10, 2004, 12:40:00 pm »

quote:

Joeri schreef op 09 juni 2004 om 17:11:
Waarom al die vragen aan elkaar stellen, als je het god zelf kan vragen.
Was het maar zo gemakkelijk Joeri, dan hadden we nu niet al die verschillende manieren van geloven en discussies, maar helaas 'hoort' iedereen verschillende antwoorden...

Marjan Kroone

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: juni 10, 2004, 04:52:46 pm »

quote:

Pier schreef op 10 juni 2004 om 11:08:
[...]

Als je goed kijkt naar de schepping, dan ontdek je dat alles volgens bepaalde wetten werkt.En die wetten zijn vast en betrouwbaar, daaruit is dan ook ontstaan wat de mens 'wetenschap' heeft genoemd.En ik kan dan niet geloven dat zoiets toevallig is ontstaan, dus moet er Iemand zijn die dit gemaakt heeft. De evolutietheorie ( alles is steeds verder doorontwikkeld ) strookt daarom dan ook niet met wat de bijbel mij verteld.En zeker het Oude Testament, geeft daar al antwoord op heel wat vragen en het OT verhaalt ook hoe God met de mens omgaat.En er komen ook vele tekenen en wonderen in voor.Het is een vastlegging van hoe de mens zijn Schepper heeft ontmoet en die Schepper heeft hem ook allerlei instructies gegeven.Dus het OT is voor mij zeker geen mythes en symboliek.

Pier, dat ben ik ook helemaal met je eens. Dat de wetenschap bestaat uit bepaalde wetten en dat die uiteindelijk bij God terug komen!

Alleen is de bijbel geschreven in de kennis van de tijd van toen. Dus met de beperkingen van de tijd van toen. Er was nog geen kennis over andere zonnestelsels en ook niet bekend dat het begrip "tijd" nog niet bestond voordat de oerknal zijn werk begon te doen.

Persoonlijk heb ik ervaren dat als je je verdiept in dit soort ongelooflijk grote dingen, dat je dan pas beseft hoe groot de schepping is geweest.

En toen besefte ik de realiteit van tijd, toekomst, heden, verleden, hoe klein zijn wij en onze ontdekkingen. Hoe weinig weten wij. Hoeveel groter is allemaal dan dat wij ook maar voor een beetje kunnen bevatten.

Vandaar dat ik bijvoorbeeld het scheppingsverhaal als symbolisch kan zien. De bewuste 7 dagen / jaren / ......... in iedergeval een fractie in de eeuwigheid.

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: juni 10, 2004, 05:16:04 pm »

quote:

spacy schreef op 09 juni 2004 om 22:31:

Geen verlosser?
Jes 43,11
Ik, Ik ben de HERE, en buiten Mij is er geen Verlosser.

Dus misschien zit jij wel zonder... :)  En offeren doe ik ook, financieel en lofoffers  _/-\o_  

quote:

offtopic:
waar ga jij naar toe op waarschijnlijk de sabbat of misschien nog gewoon de zondag uit praktisch nut? een synagoge? of een kerk?
De laatste zes a zeven jaar kom ik heel weinig meer in de kerk, dus ik moet leven op mijn eigen geloof en eigenlijk gaat dat best wel goed, al denken jullie misschien van niet...

quote:

nee, voorlopig ook niet van plan.proselieten zegt me niets, dus kan ik niet beantwoorden.

quote:

Zolang ik nu nog bezig ben met het Oude, even niet.

quote:

Ik ben pas begonnen met mijn 'onderzoek' dus nee.Ik wil eerst zelf conclusies trekken voordat ik ga zoeken naar gelijkgestemden ( anders krijg je valse noten... )

quote:

Op dit moment beschouw ik mijzelf als een vreemdeling die zich wil bekeren tot de God van Israël.

Willibrord Jesaja 56: 3 De vreemdeling die zich bij de HEER aansluit hoeft niet te zeggen:`De HEER houdt mij zeker afgezonderd van zijn volk.' Ook de castraat mag niet zeggen:`Ik ben maar een dorre boom.' 4 `Want', zo spreekt de HEER, `aan de castraten die mijn sabbat onderhouden, en verkiezen wat Mij aangenaam is en vasthouden aan mijn verbond, 5 aan hen geef Ik in mijn huis en binnen mijn muren een gedenksteen en een naam, die zonen en dochters te boven gaan; Ik geef hun een eeuwige naam, een die nooit wordt uitgewist.

Mooie belofte he? Maar momenteel bid ik dus alleen tot de Vader in de hemel, verder niet, want er is maar 1 God en die God is 1.

De echte invulling komt pas later, als ik weet hoe en wat ik de dingen moet verstaan.

Marjan Kroone

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: juni 10, 2004, 05:29:55 pm »
Nou Pier, ik ben 25 jaar niet naar de kerk geweest en heb ook mijn geloof behouden.
De laatste jaren kom ik er weer, maar kan ""mijn" kerk niet vinden. Dus hop ik wat van hier naar daar.

Geloven doe je met je hart en draag je uit in de praktijk.

Jammergenoeg zijn er velen die geloven in de kerk en door de week vergeten wat zij op zondag belijden. Dat was mijn motivatie om er 25 jaar niet meer te komen.

Let wel: niet iedereen hoor. Maar genoeg...!

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: juni 10, 2004, 05:40:28 pm »

quote:

Marjan Kroone schreef op 10 juni 2004 om 16:52:
[...]

En toen besefte ik de realiteit van tijd, toekomst, heden, verleden, hoe klein zijn wij en onze ontdekkingen. Hoe weinig weten wij. Hoeveel groter is allemaal dan dat wij ook maar voor een beetje kunnen bevatten.

Psalm 19 Willibrord vertaling zegt het heel mooi (vind ik):

De hemel ontvouwt de glorie van God

1   Voor de leider van de muzikanten.

Een zangstuk op naam van David.

2   De hemel ontvouwt de glorie van God;

het uitspansel zegt: `Ik kom uit zijn handen.'

3   Elke dag opnieuw wordt dat verkondigd,

elke nacht opnieuw wordt dat gefluisterd,

4   zonder tong of taal,

geen stem laat zich horen;

5   en toch klinkt de boodschap over heel de aarde,

reikt dat getuigenis tot het einde van de wereld.

Hij gaf de zon een tent

6   en die is als een bruidegom die uit het bruidsvertrek komt,

als een held die stralend aan zijn tocht begint:

7   uit de ene einder klimt hij omhoog

en zijn omloop reikt tot de andere einder.

Niets kan zich onttrekken aan zijn gloed.

8   De wet van de HEER is volmaakt,

een verademing voor de ziel.

Wat de HEER zegt is betrouwbaar,

het maakt de eenvoudige wijs.

9   Wat de HEER voorschrijft is goed,

een vreugde voor het hart.

Wat de HEER verordent is helder,

een licht voor de ogen.

10   Wat de HEER zegt is zonder smet,

het houdt stand voor altijd.

De voorschriften van de HEER zijn betrouwbaar,

rechtvaardig allemaal;

11   en begerenswaardiger dan goud,

dan een schat aan puur goud;

en zoeter dan honing,

dan honing zo uit de raat.

12   Daardoor laat zich ook uw dienstknecht aansporen,

hij onderhoudt ze en wordt overvloedig beloond.

13   Wie kan al zijn fouten onderkennen?

God, zuiver mij van onbewuste fouten,

14   en behoed uw dienaar voor hoogmoed,

dat die niet de overhand krijgt.

Dan zal ik onkreukbaar blijven

en aan geen groot kwaad onderworpen zijn.

15   Wat mijn mond zegt en mijn hart overweegt,

laat het U genoegen doen,

HEER, mijn rots, mijn verlosser.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: juni 10, 2004, 05:44:47 pm »

quote:

Pier schreef op 08 juni 2004 om 11:39:
[...]

En jullie lijken wel gebiologeerd door: Laat Ons mensen maken, hoe vaak ik die tekst al niet op dit forum ben tegengekomen.
Alleen... is het je wel eens opgevallen dat God eerst alleen was en pas toen Hij hemel ( met alle bijbehorende wezens? ) en aarde geschapen had, werd de mens geschapen.En God zegt dan pas Ons,

Wat wil je daar nu mee zeggen? Dat God samen met alle wezens de mens heeft geschapen? Dat lijkt er bijna op dat je dat bedoelt. Of God zegt 'ons' voor alle wezens die er al zijn. Enn vertelt hun op die ,manier dat Hij de mens gaat maken. Dat slaat natuurlijk nergens op; ik vind het geen verklaring in ieder geval.

quote:

en onmiddelijk daarna Genesis 1: 27 En God schiep de mens naar zijn beeld; naar Gods beeld schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij hen
Niet naar Ons beeld, maar naar Zijn beeld: enkelvoud.

Aangezien de Bijbel altijd gelijk heeft, 'bijt' het elkaar blijkbaar niet (al kunnen wij dit met ons menselijke verstand niet snappen).

quote:

En dan ( lees het hele OT er maar op na ) tekst na tekst waarin God er zeer de nadruk op legt dat Hij 1 is, dat er maar 1 God is, dat er niemand is buiten Hem.
Deuteronomium 4:39 Weet daarom heden en neem het ter harte, dat de HERE de enige God is in de hemel daar boven en op de aarde hier beneden, er is geen ander.
Numeri 23,19  God is geen man, dat Hij liegen zou; of een mensenkind, dat Hij berouw zou hebben. Zou Hij zeggen en niet doen, of spreken en niet volbrengen?  

En de Joden dragen nu nog teksten op hun lichaam en op hun deurposten, dat God 1 is.

En dan verderop ( als ik het goed heb ) nog 1 keer Ons bij de torenbouw van Babel.

Maar wat weegt nu zwaarder, twee teksten die zeggen Ons, of zeer vele die zeggen: God is 1.

Het is blijkbaar allebei, al kunnen wij dat niet bevatten.
Of vind jij dat er dus twee keer een Goddelijke vergissing in de Bijbel staat, met dat "Ons"?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: juni 10, 2004, 05:47:59 pm »

quote:

Pier schreef op 10 juni 2004 om 17:16:

Mooie belofte he? Maar momenteel bid ik dus alleen tot de Vader in de hemel, verder niet, want er is maar 1 God en die God is 1.

De echte invulling komt pas later, als ik weet hoe en wat ik de dingen moet verstaan.

Hoe kun je alleen tot de Vader bidden, als je allen door de Zoon van God 'Vader' kan zeggen?

In het OT had je nog niet het 'kindschap".
Er staat de Here, uw GOD is een......
Niet de Heer, uw VADER is een......

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: juni 10, 2004, 05:50:39 pm »

quote:

Pier schreef op 10 juni 2004 om 12:03:

Want jij en ik, en vele anderen, geloven allemaal in dezelfde God, maar wat weegt nu zwaarder: het Oude Testament of het Nieuwe Testament? En dan lijkt mij een overdenking waarom God mens moest worden, als kernvraag, zeer zinvol.

Jij gaat een scheiding aanbrengen..... En het is voor jou het een: OT of het ander: NT.
En als het nu eens bij elkaar hoort?
« Laatst bewerkt op: juni 10, 2004, 05:51:46 pm door Priscilla en Aquila »

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: juni 10, 2004, 06:01:41 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 10 juni 2004 om 17:44:

Het is blijkbaar allebei, al kunnen wij dat niet bevatten.
Of vind jij dat er dus twee keer een Goddelijke vergissing in de Bijbel staat, met dat "Ons"?

Oei, wat klinkt dat dreigend!

Maar allebei mag ook hoor!. God laat dan echter wel weten, via heel veel andere schriftplaatsen, dat Hij wenst te worden gezien, aangesproken en benaderd als zijnde 1 persoon.En dan is het (althans voor mij) wel weer een te bevatten uitleg.

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: juni 10, 2004, 07:15:42 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 10 juni 2004 om 17:47:
[...]

Hoe kun je alleen tot de Vader bidden, als je allen door de Zoon van God 'Vader' kan zeggen?

In het OT had je nog niet het 'kindschap".
Er staat de Here, uw GOD is een......
Niet de Heer, uw VADER is een......

In het Oude Testament geen Vader, geen kindschap?

Psalm 68
 Hij is de vader der wezen en de rechter der weduwen,
God in zijn heilige woning;
7 God, die eenzamen in een huisgezin doet wonen,
die gevangenen uitleidt in voorspoed;
doch weerspannigen wonen in een dor land.

Mal 2,10
Hebben wij niet allen één Vader? Heeft niet één God ons geschapen? Waarom zijn wij dan trouweloos tegenover elkander en ontheiligen het verbond onzer vaderen?

Deut 14,1
Gij zijt kinderen van de HERE, uw God; gij zult uzelf om een dode geen insnijdingen toebrengen, noch het haar boven uw voorhoofd wegscheren;

Jeremia 3: 19 Ik had wel gezegd: Hoe zal Ik u onder de zonen rekenen en u een uitgezocht land geven, de allersierlijkste erve der volkeren! En Ik had gedacht, dat gij Mij zoudt noemen: Mijn Vader, en dat gij u van Mij niet zoudt afkeren, 20 maar zoals een vrouw ontrouw wordt aan haar vriend, zo zijt gij Mij ontrouw geworden, huis Israëls, luidt het woord des HEREN.

Jes 64: 8 Maar nu, HERE, Gij zijt onze Vader; wij zijn het leem, Gij zijt onze Formeerder en wij allen zijn het werk van uw hand.
« Laatst bewerkt op: juni 12, 2004, 10:57:42 am door Pier »

Marjan Kroone

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: juni 10, 2004, 07:23:51 pm »
Hallo Priscilla en Aquila,

Het is toch niet erg als mensen dingen anders uitleggen? Hiermee doel ik nu even op Pier.

Er is niet slechts één waarheid zolang deze "waarheid" door mensen wordt verkondigt.

Dan is de waarheid nl. niet wit of zwart, maar alle nuances daarbinnen.

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: juni 10, 2004, 07:44:54 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 10 juni 2004 om 17:50:
[...]

Jij gaat een scheiding aanbrengen..... En het is voor jou het een: OT of het ander: NT.
En als het nu eens bij elkaar hoort?

Bijelkaar hoort? Kun je dan (volgens het NT) ook door de wet zalig of rechtvaardig worden?

Mat 5,17
Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen.

Jezus gaat ze dus vervullen en daarna zijn ze overbodig geworden.

Luc 16,16
De wet en de profeten gaan tot Johannes; sinds die tijd wordt het evangelie gepredikt van het Koninkrijk Gods en ieder dringt zich erin.

Mat 11,13
Want al de profeten en de wet hebben geprofeteerd tot Johannes toe;

Wordt hier nu door Jezus de wet en de profeten buiten werking gesteld of niet?

Zo ja, dan geldt het grootste en meest heilige gedeelte van het Oude Testament niet meer, en daar hebben de Joden dus grote problemen mee.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: juni 10, 2004, 07:52:10 pm »

quote:

Marjan Kroone schreef op 10 juni 2004 om 19:23:
Hallo Priscilla en Aquila,

Het is toch niet erg als mensen dingen anders uitleggen? Hiermee doel ik nu even op Pier.

Er is niet slechts één waarheid zolang deze "waarheid" door mensen wordt verkondigt.

Dan is de waarheid nl. niet wit of zwart, maar alle nuances daarbinnen.

Het probleem is dat voor de stelling dat er niet een waarheid is net zo weinig bewijs is als voor de stelling dat er wel een waarheid is... Dus daar zal je wel niet uitkomen.
Op dit forum zijn er nu eenmaal relatief veel mensen die geloven dat de Bijbel het geinspireerde Woord van God is, waarin Hijzelf zich aan ons bekendmaakt. Dat is eigen aan een forum van de GKV en heb je denk ik maar mee te 'dealen' als je hier post.

Marjan Kroone

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: juni 10, 2004, 11:38:03 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 10 juni 2004 om 19:52:

[...]

Het probleem is dat voor de stelling dat er niet een waarheid is net zo weinig bewijs is als voor de stelling dat er wel een waarheid is... Dus daar zal je wel niet uitkomen.
Op dit forum zijn er nu eenmaal relatief veel mensen die geloven dat de Bijbel het geinspireerde Woord van God is, waarin Hijzelf zich aan ons bekendmaakt. Dat is eigen aan een forum van de GKV en heb je denk ik maar mee te 'dealen' als je hier post.

Dat is geen punt, totaal niet. Maar het is de toonzetting waar ik van schrik af en toe. Die is zo venijnig soms. Dat zou je toch niet verwachten  O-) . Oordeelt niet opdat gij niet veroordeelt wordt en dat soort begrippen mis ik af en toe.

Dus mijn stukje was eigenlijk meer bedoeld zo van: als iemand een andere mening is toegedaan dan hoeft dat niet direct verkeerd te zijn en dan kun je wel een vriendelijke toon houden en daar respectvol mee omgaan.

Of zie ik dat verkeerd.  :?

Ik zal jou laatste stukje zin even anders neerzetten, dan kun je het verschil lezen en misschien ervaren:
""Dat is eigen aan een forum van de GKV en heb je denk ik maar mee te 'dealen' als je hier post.""

Kinkt anders als:
""Dat is eigen aan een forum van de GKV, dus daar zul je af en toe wel tegenaan lopen denk. Ik hoop dat het je er niet van weerhoudt om met ons mee te discusiëren, want wij staan ook open voor andere meningen."

Bovendien, misschien is het voor sommigen wel goed om te zien dat er ook andere meningen - kerkstromingen - geloofsrichtingen- gelovigen zijn en misschien kunnen die andere meningen op een gegeven moment wel een beetje als eye-opener dienen, omdat we immers met elkaar discussiëren omdat we verschillende meningen hebben en misschien wel wat van elkaar kunnen leren. Althans, ik wil wel wat leren, anders kwam ik hier niet.

Het GKV-geloof is niet zaligmakend hoor. Het Christen zijn, dat staat voorop en dat dient ook uitgedragen te worden. Ook door GKV-leden, zo lijkt mij.