Nieuwe Testament (NBG 51): Het woord ‘hel’ komt hier 9 keer voor.Er zijn dus meer dan genoeg teksten te vinden die naar de hel verwijzen. Mattheüs 13: 40 Zoals nu het onkruid verzameld wordt en met vuur verbrand, zo zal het gaan bij de voleinding der wereld. 41 De Zoon des mensen zal zijn engelen uitzenden en zij zullen uit zijn Koninkrijk verzamelen al wat tot zonde verleidt en hen, die de ongerechtigheid bedrijven, 42 en zij zullen hen in de vurige oven werpen; daar zal het geween zijn en het tandengeknars.
Openbaringen 20:12 En ik zag de doden, de groten en de kleinen, staande voor de troon, en er werden boeken geopend. En nog een ander boek werd geopend, het (boek) des levens; en de doden werden geoordeeld op grond van hetgeen in de boeken geschreven stond, naar hun werken. 13 En de zee gaf de doden, die in haar waren, en de dood en het dodenrijk gaven de doden, die in hen waren, en zij werden geoordeeld, een ieder naar zijn werken. 14 En de dood en het dodenrijk werden in de poel des vuurs geworpen. Dat is de tweede dood: de poel des vuurs. 15 En wanneer iemand niet bevonden werd geschreven te zijn in het boek des levens, werd hij geworpen in de poel des vuurs.
Het Nieuwe Testament herbergt dus een dubbele persoonlijkheid: liefdevol voor zij die behouden worden, maar meedogenloos en zonder erbarmen voor hen die verloren gaan: eeuwige marteling en pijniging.
Maar in het Oude Testament komt het woord ‘hel’ helemaal niet voor! Iedereen is daar verantwoordelijk voor zijn of haar eigen daden ( lees aandachtig Ezechiël 18 ) en wordt door God ( J-H-W-H ) gestraft als een Vader, en na de straf ( die dan hopelijk inkeer en berouw heeft gebracht ) neemt Hij je weer in Zijn armen.
Klaagliederen 3: 31 Want niet voor eeuwig verstoot de Here. 32 Want als Hij bedroefd heeft, ontfermt Hij Zich naar de grootheid van zijn gunstbewijzen.33 Immers niet van harte verdrukt en bedroeft Hij de mensenkinderen. Wat een Liefde! Waarom willen we dit niet zien?
En het lot van hen die blijvend ongehoorzaam zijn: Jesaja 14:22 Zo sta Ik tegen hen op, luidt het woord van de HERE der heerscharen, en Ik roei van Babel uit naam en rest, telg en spruit, luidt het woord des HEREN. 23 En Ik zal het maken tot een bezit van roerdompen en tot waterpoelen, en Ik zal het wegbezemen met de bezem der verdelging, luidt het woord van de HERE der heerscharen.
Dus geen hel, geen eeuwige marteling, maar voorgoed verdwenen alsof het nooit bestaan heeft!
Hoewel ik zo’n 20 jaar geleden (Volle Evangelie Gemeente) tot geloof gekomen ben, laat ik het Nieuwe Testament nu voor wat het is; en kies voor o.a. Psalm 72:
18 Geloofd zij de HERE God, de God van Israël, die alleen wonderen doet.19 En geloofd zij zijn heerlijke naam voor eeuwig, en zijn heerlijkheid vervulle de ganse aarde.Amen, ja, amen.