Auteur Topic: Wie kan mij meer vertellen over de evangelische gemeente?  (gelezen 19394 keer)

Adinomis

• Bekijk profiel
Wie kan mij meer vertellen over de evangelische gemeente?
« Reactie #100 Gepost op: september 01, 2004, 10:50:02 pm »
Marjolijn schreef:

Zijn er trouwens "vrijgemaakten" onder jullie die nu naar een evangelische gemeente gaan(om het maar weer lekker in hokjes plaatsend te zeggen maar ik niet weet hoe ik het anders duidelijk moet maken) ?Of andersom?
Hoop op reacties van mensen die de vrijgemaakte en de evangelische "stroming" kennen.   

Nu je dat zo vraagt, ik ben zo iemand die de vrijgemaakte en de evangelische “stroming” kent. Ik ben lid van de vrijgemaakte kerk en ik ben gedoopt (volwassendoop) in een Pinkstergemeente. Ik ga niet regelmatig naar een evangelische kerk omdat ik samen met mijn man naar de kerk wil gaan. Toch kom ik er wel zo af en toe. Ook zit ik in een gespreksgroepje van evangelische en vrijgemaakte deelnemers.  Wat die voorgangers betreft, dat kan per gemeente verschillen. Sommige voorgangers hebben geen officiële opleiding gevolgd, maar hebben duidelijk gaven van God gekregen. De meesten hebben wel bijbelschool o.i.d. gehad. Vind je dat zo belangrijk? De gemeente hoort te toetsen wat de voorganger zegt. Hand. 17: 11 “en dezen onderscheidden zich gunstig van die te Tessalonica, daar zij het woord met alle bereidwilligheid aannamen en dagelijks de Schriften nagingen of deze dingen zo waren.”
Wij hebben (als kerken) bepaald aan welke voorwaarden een voorganger moet voldoen en we hebben ons niet beperkt tot bijbelse normen. Zo moet een predikant de Theologische Universiteit hebben doorlopen (sommigen met een korter traject). Maar als we nu eens in de tijd van Amos hadden geleefd en er kwam een boer die de preekstoel op wilde, omdat hij een boodschap van God voor ons zou hebben? Zouden wij (GKV) dan ook niet zeggen: geachte boer, u voldoet niet aan de opleidingseisen die we stellen aan de voorgangers van onze erediensten, dus verdwijn maar naar een andere plaats waar je die boodschap kwijt kunt.

12 En tegen Amos zei Amasja: ‘Ziener, ga weg, verdwijn naar Juda. Probeer daar je brood te verdienen, daar kun je als profeet optreden.
13 Maar niet in Betel, want het is een heiligdom van de koning, een tempel van het koninkrijk.’
14 Maar Amos zei tegen Amasja: ‘Ik ben geen beroepsprofeet en ik kom ook niet uit die kring. Ik ben veehouder en kweker van moerbeivijgen.
15 De Heer heeft me van mijn kudde weggehaald en tegen me gezegd: Ga naar mijn volk Israël toe als mijn woordvoerder.
16 En jij, Amasja, wilt me verbieden in Israël als profeet op te treden? Luister naar wat de Heer te zeggen heeft:   (Amos 7 GN)

Trouwens, ook een kerkelijk controlesysteem kan niet voorkomen dat er dwalingen in een kerk komen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Rene Z

• Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: september 02, 2004, 11:02:52 am »

quote:

Roodkapje schreef op 01 september 2004 om 16:41:
[...]

Wat vinden jullie dan van deze overweging: God geeft tot in detail weer hoe de tent der samenkomst gebouwd moet worden, maar er wordt niks gezegd in het NT hoe te dopen.
In Somalië krijg je een emmer zand over je heen als doop, omdat er gewoon geen water is een woestijn. In onze huidige taal betekent dopen de rituele handeling in de kerk, en niet onderdompelen. Het is imho om een non-argument tegen besprenkelen. Geloof is ook voor een groot deel cultuur en als mensen door besprenkeling (of door een lading zand) gedoopt zijn dan is dat ook dopen. Uitspraken over de hoeveelheid water, of de uiterlijke vorm uitmaakt is in mijn ogen magisch denken, ik geloof er namelijk niks van dat God met een maatbeker gewapend op de Jongste Dag meet met hoeveel water we gedoopt zijn, of volgens welke uiterlijke vorm. Het gaat om de gedachte achter het dopen, niet om de vorm (de handeling zelf).
Prima antwoord, zo denk ik er zelf ook over.
« Laatst bewerkt op: september 02, 2004, 11:04:46 am door Mezzamorpheus »
Romeinen 11: 6 Indien het nu door genade is, dan is het niet meer uit werken; anders is de genade geen genade meer.

Marjolijn

• Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: september 02, 2004, 04:34:43 pm »

quote:

elle schreef op 01 september 2004 om 21:56:
Vergeet niet dat het niet alleen om jou gaat. "Heb God lief met alles wat je in je hebt en je naaste als jezelf", dat geldt nog steeds. God liefhebben kun je in veel gemeenten. Jezelf liefhebben lukt vaak ook nog wel, volgens mij lukt dat in evangelische beter dan in vrijgemaakte gemeenten (alhoewel... evangelischen zullen na een dienst zeggen: dat was even lekker zingen/aanbidden; een echte vrijgemaakte zegt: met die preek kan ik weer een week voort).

Wat ik wil zeggen is: een gemeente is geen eenrichtingsverkeer. Het is niet alleen zo dat wat jezelf prettig vind, de norm is. Je bent ook lid van een gemeente om broers en zussen te helpen. Soms plaatst God je doelbewust in een gemeente. Da's  evengoed lang niet altijd makkelijk. Zomaar switchen van gemeente omdat het elders prettiger is, is m.i. een egocentrische keuze. Onvrede met je huidige gemeente kan ook betekenen: zet de schouders eronder en probeer nieuw leven in die gemeente te krijgen.

Maar goed, ik heb makkelijk praten. Ik zit in een vrijgemaakte gemeente die qua uiterlijke vorm niet onder doet voor een evangelische gemeente.
Ik heb ervaring met crossroads, een amerikaans evangelische gemeente. Uiterlijk was het redelijk hetzelfde, inhoudelijk ook redelijk (in die paar diensten die ik bezocht heb, dan). Preek gaat minder diep op de stof in, is meer een praktisch handvat voor de komende week (voor meer inhoud moet je in die gemeente op woensdag komen). De 'mededelingen namens de kerkenraad' waren er een stuk uitgebreider: er werd volop verteld over de verbouwing, en dat ze nog diverse klussers konden gebruiken. En er werd een stuk meer gezongen dan in de doorsnee vrijgemaakte kerken.
Ik werd er niet echt aangesproken door leden van de gemeente, wel door wat vrijgemaakten mensen die daar regelmatiger shoppen. Koffie na de dienst was slap (is in onze eigen gemeente beter O-) ).

En verder moet je idd zelf eens een paar keer shoppen. Maar is eerst een alpha-cursus niet een logischer stap?

Ja, ik ga zeker eens met mijn vriend mee binnenkort, ben wel benieuwd.
Verder is een alpha cursus volgens mij meer de basis van het geloof leren kennen, ik zit al mijn leven in de GKV dus denk niet dat ik dit nog nodig heb, weet de belangrijke dingen wel maar vraag me gewoon een beetje af wat de verschillen zijn tussen evangelische en vrijgemaakten "gemeenten", ik ben hiermee dus extra bezig sinds ik een vriend heb die evangelisch opgegroeid is en ik nu gewoon wat meer bij sommige dingen ga stilstaan en over na denken, maar dat zijn toch wat dieper gaande zaken zeg maar.
Maar denk dat ik het verste kom wanneer ik inderdaad gewoon eens wat bezoekjes ga brengen aan zijn gemeente!
Trouwens, ik denk niet alleen na over eventuele verschillen, daar ben ik gewoon benieuwd naar,en kijk sowieso het liefste naar overeenkomsten en die zijn er gelukkig genoeg!
Maar meer gewoon over bepaalde zaken, waar ik tot voor kort te weinig over nadacht en wat ik toch graag wil weten; juist ook zaken die wij in de GKV zo doen,maar waar ik gewoon wat vraagtekens bij zet. Wil niet zeggen dat ik ineens alles in twijfel ga trekken, zo erg is het gelukkig niet, maar ik heb gewoon bij sommige dingen nooit echt voldoende stilgestaan, was meer automatisme zeg maar, en nu ga ik me dingen dus wel afvragen en wil ik gewoon meer weten.
« Laatst bewerkt op: september 02, 2004, 04:39:03 pm door Marjolijn »
"The LORD will guide you continually,and you shall be like a watered garden,like a spring of water,whose waters never fail. "(Isaiah 58:11,NRSV)

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: september 03, 2004, 12:24:41 am »

quote:

Marjolijn schreef op 01 september 2004 om 21:35:
Bedankt voor jullie leestips!

Zijn er trouwens "vrijgemaakten"onder jullie die nu naar een evangelische gemeente gaan(om het maar weer lekker in hokjes plaatsend te zeggen maar ik niet weet hoe ik het anders duidelijk moet maken) ?Of andersom?
Ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn, wat jullie redenen zijn!
Ik ben niet zo iemand meer die per se alleen in de vrijgemaakte kerk wil kerken (gelukkig eigenlijk) maar vraag me wel af of ik me daar echt thuis zou voelen, dat moet ik maar eens gaan ervaren dan.
Bij de evangelische stroming heb je toch geen dominee maar een voorganger, wat ook een willekeurig iemand uit de gemeente kan zijn? Weet niet of dit altijd zo is??
Het lijkt me persoonlijk dat er dan wel snel dwalingen kunnen ontstaan of heb ik dit mis?
Dat als zeg maar zomaar iemand kan preken er toch snel teveel eigen interpretatie van de bijbel komt of eigen meningen van die voorganger??
Natuurlijk kan een (afgestudeerde theologie) dominee ook  de fout ingaan maar die wordt  in de gereformeerde kerk wel  getoetst voor hij wordt "äangenomen"en kan ook onder tucht worden gezet, of hoe dat dan ook heet, wanneer hij toch niet zo geschikt is zeg maar, daar wordt wel aardig zicht op gehouden wat ik weet uit de GKV waar ik zit en zat.
Hoe gaat dat dan bij een voorganger in de evangelische?? Kan dat echt zomaar iemand zijn uit de gemeente of heeft die persoon dan ook echt die taak, is die daarop gekozen zeg maar?

Trouwens, alles wat ik hier typ op het forum is van wat ik vaag weet over de evangelische stroming hoor, ik wil er voorzichtig in zijn want ik weet er nog weinig over, daarom ook mijn vragen allemaal. Word graag gecorrigeerd als er niks van klopt.

En zijn er nog andere duidelijke verschillen?

Hoop op reacties van mensen die de vrijgemaakte en de evangelische "stroming" kennen.
Hm ik ben vrijgemaakt maar bezoek wel regelmatig evangelische diensten... en jeugddiensten die daar wel een klein beetje op lijken, en heb daardoor ook wel een boel vrienden en vriendinnen die evangelisch zijn.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: september 03, 2004, 09:30:06 am »

quote:

Marjolijn schreef op 31 augustus 2004 om 16:23:
.Maar jij denkt dus dat het nu wel mogelijk is om binnen de vrijgemaakte kerk een complete huwelijksdienst met dus de zegen te krijgen wanneer je trouwt met iemand die "evangelisch is"?? Ik vraag me dat af hoor!

Oke, mijn vriendin en ik zijn allebei vrijgemaakt, maar met een evangelische 'tic' zeg maar.

We hebben nu een trouwdienst met een mini-band, voorzangers, sing-in en nog een opwekkingslied midden in de dienst. Het best-wel-lange huwelijksformulier wordt niet helemaal voorgelezen maar gedeeltelijk verwerkt in de preek.

En ik maar denken dat het allemaal niet kon  :X

Maar we hebben natuurlijk ook psalmen, gezangen, votum, etc. en daar ben ik óók heel blij mee. Ik hou wel van een beetje synergie.

d:)b
« Laatst bewerkt op: september 03, 2004, 09:31:52 am door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Maarten

• Bekijk profiel
« Reactie #105 Gepost op: september 03, 2004, 09:44:41 am »

quote:

Zwever schreef op 03 september 2004 om 09:30:
[...]

Oke, mijn vriendin en ik zijn allebei vrijgemaakt, maar met een evangelische 'tic' zeg maar.

We hebben nu een trouwdienst met een mini-band, voorzangers, sing-in en nog een opwekkingslied midden in de dienst. Het best-wel-lange huwelijksformulier wordt niet helemaal voorgelezen maar gedeeltelijk verwerkt in de preek.

En ik maar denken dat het allemaal niet kon  :X

Maar we hebben natuurlijk ook psalmen, gezangen, votum, etc. en daar ben ik óók heel blij mee. Ik hou wel van een beetje synergie.

Nou, dit lijkt me de oplossing voor Marjolein  ;) Je kunt best met een evangelische man trouwen in de GKv, met alle toeters en bellen erbij  d:)b. Wel natuurlijk het lange huwelijksformulier  :Z, maar zelfs dat kan nog behapbaar gemaakt worden. Hij hoeft alleen maar even lid te worden, met behoud van evangelische tic  :>

(P.S. Neem dit bericht niet al te serieus - ik bedoel er niks mee...)
Maarten van Loon

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: september 03, 2004, 07:11:58 pm »
Hehe is een optie... kan ook andersom :D

Aan de andere kant, Zwever, ik weet niet waar jij woont... maar of dit mogelijk is zal daar wel van afhangen... in het progressieve westen, en dan met name in de grote steden is veel mogelijk. Woon je echter in een mooi dorpje ergens in het oosten, dan wordt het al een stuk lastiger :)
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #107 Gepost op: september 03, 2004, 08:02:03 pm »
Ach ik woon kerkelijk ook in een heel klein dorpje in noord-oost Nederland. En daar kan ook best veel... dus daar heeft het niks mee te maken.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #108 Gepost op: september 03, 2004, 11:38:00 pm »
Het ging over een mooi dorpje  B)

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #109 Gepost op: september 04, 2004, 01:33:42 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 03 september 2004 om 20:02:
Ach ik woon kerkelijk ook in een heel klein dorpje in noord-oost Nederland. En daar kan ook best veel... dus daar heeft het niks mee te maken.
Tuurlijk is het maar globaal, een algemeen beeld...  en zijn er best een hoop uitzonderingen, maar globaal bekeken kan er in het westen meer dan in het oosten, en in grote steden meer dan in kleine dorpen.
« Laatst bewerkt op: september 04, 2004, 01:35:54 pm door Marnix »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #110 Gepost op: september 04, 2004, 01:38:36 pm »
We hebben een jonge dominee, dat scheelt  :+
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Esek

• Bekijk profiel
« Reactie #111 Gepost op: september 05, 2004, 01:05:57 pm »
Beste Bumblebee, het boek van Henk van Wijk, de dans van de blinde bruid, is vóór de kinderdoop. In het boek wordt sterk de nadruk gelegd op het sacramentele van de doop, d.w.z. dat het een daad van God is, er gebeurt iets. Dus geen teken van iets, maar een werkelijk handelen van God. Ik kan me er helemaal in vinden, een heleboel discussie wordt zo overbodig. Maar dat zullen sommigen weer niet leuk vinden. Sorry dat ik zo laat reageer, ik was de draad in het draadje kwijt.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #112 Gepost op: april 03, 2009, 04:39:50 pm »
De andere kant van de medaille. Wie heeft daar ervaring mee (of dat nou in een evangelische gemeente is of in een (andere) christelijke gemeente/kerk)

Bron: http://www.trouw.nl/meer/...__nu_afgekapt.html?part=2

Modbreak:
Artikel verwijderd. Integraal overnemen artikelen is niet gewenst ivm copyright
« Laatst bewerkt op: april 03, 2009, 05:13:28 pm door Pooh »

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #113 Gepost op: april 03, 2009, 06:41:20 pm »
Ik heb daar wel ervaring mee, ja. Na bijna de 25 jaar te hebben volgemaakt in een pinkstergemeente zijn we er bij wijze van spreken gillend uitgerend. In de loop der jaren hebben we er heel veel meegemaakt. Positieve dingen, maar zeker ook negatieve. Ik zou hier pagina's kunnen vullen, maar daar begin ik niet aan. Veel van wat er in het artikel staat is herkenbaar.
Nu komen we nergens en dat zal voorlopig wel zo blijven. Wat voor mij de hoogste drempel is om naar een andere gemeente of kerk of Kerk te gaan, is dat er daar dan weer mensen zullen zijn die me wel eens zullen zeggen hoe het hoort en hoe het moet.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #114 Gepost op: april 03, 2009, 07:11:29 pm »
Ik ken het beeld van vrienden van me die idd de traditionele kerk verlieten omdat een evangelische gemeente veel beter was. Nu, een paar jaar later komen ze nergens meer. Bij mijn eigen zoektocht naar de verschillende gemeenten ben ik ook gewaar geworden dat kritische vragen zelden op prijs gesteld worden. Bij een baptistische gemeente voelde ik me wel thuis qua organisatie en prediking maar geen haar op mijn hoofd die er aan dacht om me te laten herdopen dus dat werd het ook niet. Uiteindelijk ben ik gkv-er gebleven omdat er overal sorès zijn.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #115 Gepost op: april 03, 2009, 09:25:49 pm »
Ik sprak eens iemand die wegliep met zijn vader van de vol- evangelische gemeente omdat het niet diep genoeg ging. Ze gaan nu naar een PKN-kerk gereformeerde bond in Rijssen. Hij vindt mijn kerk trouwens te licht. Van oorsprong kwam hij bij ons vandaan (hervormde kant van onze plaatselijke PKN gemeente), maar de afkeer ervan blijft.

Een andere die ik sprak is een goede vriend van mijn vrijgezelle oom. Hij was tot geloof gekomen via de zelfde voll evangelische gemeente, maar begon zich te ergeren aan bepaalde dingen. Overdrevenheden vaak, en het niet goed nadenken bij wat men zegt. Nu is hij van een PKN wijkgemeente lid waar mijn oom ook kerkt. Mijn oom is trouwens uit de kerk geschreven door zijn moeder omdat hij toch niet meer ging, maar na de bijnadoodervaring van een tante van me en een gebedsgenezing van zijn kammaraad in de vol evangelische gemeente van kanker heeft hij het geloof weer opgepakt en heeft direct gekozen voor de PKN, hoewel zijn kammaraad toen nog voll evangelisch was en dus later bij hem aansloot. ze gaan daar iedere zondag nu heen.

als ik dit alles lees en hoor denk ik dat we als kerken nog veel te doen hebben. We moeten ten eerste beter leren luisteren naar elkaar en de ander serieus uitnemender achten dan ons zelf denk ik. We hebben als mensen snel het idee het zelf het beste te weten hoe het moet en dat de anderen als het ware op willen leggen. ik denk dat dat de zwak is van veel gemeentes. Zowel evangelische voorgangers als sommige dominee's of kerkenraden. zo vertelde de beheerder van de vol evangelische gemeente dat bij hun twee oudsten het eigenlijk altijd voor het zeggen hebben, dat irriteerde hem. Daarbij moesten ze eens meer met andere gemeentes samenwerken vertelde hij me. De kammaraad van mijn oom vertelde ook dat hem opviel dat de voll evangelische gemeente het uitstraalde dat ze geloofden dat ze de meest christelijke gemeente van ons dorp zijn. Die arrogantie stond hem ook tegen.

Ik merk zelf persoonlijk trouwens dat er een omwenteling gaande is. Eén van die twee oudsten die het altijd zo voor het zeggen had is juist door de jaren heen wel iets milder en interkerkelijker gericht geworden.
« Laatst bewerkt op: april 03, 2009, 09:31:19 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #116 Gepost op: april 03, 2009, 10:24:33 pm »
Volgens mij is de schrijver van dit artkel, Otto de Bruijne, zelf iemand uit de evangelische hoek. Ik vind het moedig van hem om zichzelf de spiegel voor te houden. Als er kritiek is kan er wat van geleerd worden.

Overigens zijn het niet alleen de evangelische gemeenten waar mensen met nare ervaringen vandaan komen. Iedere kerk en elke geloofsgemeenschap kampt met zijn eigen, soms ernstige problemen. Ook de kerk waar ik naar toe ga. En heel vaak komt er dan een scheiding van geesten. Mensen die met wrok en bitterheid hun weg vervolgen en degenen die door die omstandigheden juist dichter bij God gaan leven.

Bij alle problemen is het goed om ons op Christus te richten. De gemeente die Hij vergadert vind je door alle kerken en gemeenschappen heen. Uiteindelijk is dit het werkelijke Lichaam van Christus, dat in eeuwigheid standhoudt:

quote:

4 En komt tot Hem, de levende steen, door de mensen wel verworpen, maar bij God uitverkoren en kostbaar, 5 en laat u ook zelf als levende stenen gebruiken voor de bouw van een geestelijk huis, om een heilig priesterschap te vormen, tot het brengen van geestelijke offers, die Gode welgevallig zijn door Jezus Christus. 6 Daarom staat er in een schriftwoord:
Zie, Ik leg in Sion een uitverkoren en kostbare hoeksteen, en wie op hem zijn geloof bouwt, zal niet beschaamd uitkomen.
In het artikel van Otto de Bruijne las ik ook nog een heel positief resultaat:

quote:

goede herinneringen aan de evangelische tijd zijn de ontwikkelde persoonlijke relatie met God en de sociale contacten.
Daar gaat het om: de omgang met God, een persoonlijke relatie met Hem.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #117 Gepost op: april 04, 2009, 02:06:31 am »
Mee eens. Daarom is het luisteren naar elkaar zo belangrijk. Zo kunnen de gaven van de Geest als één lichaam opereren.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #118 Gepost op: april 04, 2009, 08:21:44 am »

quote:

Adinomis schreef op 03 april 2009 om 22:24:
Volgens mij is de schrijver van dit artkel, Otto de Bruijne, zelf iemand uit de evangelische hoek. Ik vind het moedig van hem om zichzelf de spiegel voor te houden. Als er kritiek is kan er wat van geleerd worden.

Overigens zijn het niet alleen de evangelische gemeenten waar mensen met nare ervaringen vandaan komen. Iedere kerk en elke geloofsgemeenschap kampt met zijn eigen, soms ernstige problemen. Ook de kerk waar ik naar toe ga. En heel vaak komt er dan een scheiding van geesten. Mensen die met wrok en bitterheid hun weg vervolgen en degenen die door die omstandigheden juist dichter bij God gaan leven.

Bij alle problemen is het goed om ons op Christus te richten. De gemeente die Hij vergadert vind je door alle kerken en gemeenschappen heen. Uiteindelijk is dit het werkelijke Lichaam van Christus, dat in eeuwigheid standhoudt:

[...]

In het artikel van Otto de Bruijne las ik ook nog een heel positief resultaat:

[...]

Daar gaat het om: de omgang met God, een persoonlijke relatie met Hem.

Ons gezin is enige jaren geleden vertrokken naar een grote evangelische gemeente. Ondanks vele vrijgemaakte jaren leerde ik daar dat God ook liefde was. Bij binnenkomst veel warmte en activiteiten die ons veel dichter bij God brachten, groei in het persoonlijke geloof. De relatie met mijn Verlosser. Veel dingen die ik eerder allemaal miste, wel gekleurd door vele teleurstellendende ervaringen binnen het vrijgemaakte. Er ontstond een enorme verdieping in het dagelijkse geloofsleven. Van verstand naar hart, van kennis, naar werkelijkheid.
We hebben verder rondgekeken. Leerden de geheel andere visie op Israël, maakten kennis met de dienst van bevrijding, zagen en leerden de diepgang die in de Bijbel geschreven staat. Kregen een verbreding waar het ging om eindtijd. Gingen ervaren dat Gods woord een levend woord is, ook voor deze tijd. We maakten een enorme geloofsgroei mee en nog, elke dag.....

en toch.....

Met mijn gereformeerde rugzak en zoektocht naar de waarheid heb ik vele gesprekken gehad met mijn Hemelse Vader. Ik heb gebeden en gevraagd om inzicht, waarheid.
Ik ging en ga steeds meer zien dat er in evangelische gemeenten ook veel mensenwerk is, soms gericht op emotie - geloof en oppervlakkigheid in de woord van verkondiging, Jezus IS liefde, maar er is ook oordeel, de grondslag is ons zondig bestaan, DE reden die ten grondslag ligt aan Jezus lijden en sterven.  Bekering soms haast verkopen als een omkering, inplaats van dagelijkse levensheiliging in het licht van Christus die voor onze zonden MOEST sterven. Bekering is een ernstige zaak en valt niet te vangen in één moment.
Daarna komt dan de grote vraag....wat is Gods doel in mijn leven.....
Het succesverhaal telt, de nederlaag daar kan men niet goed mee om gaan. Het past niet in het soms perfecte beeld wat men wil nastreven. Je zit heel gauw in de boot van het nieuwe leven, spring je er door zonde uit en verdrink je haast dan is het veel moeizamer weer aan boord komen. Voor sommige bedieningen worden bijzondere eisen gesteld, een haast zondeloze (naar buiten) levenswandel. Het lijkt dan op geloofsleven die kennelijk verschillende dimensies heeft die bepalend zijn of je een woord mag  brengen, les geven, leiding mag geven, pastoraat of zelfs in de muziek.

en toch.....

blijf ik van mening dat we ook veel kunnen leren van de evangelische broeders en zusters. Ik heb daar ook veel geleerd, ik noemde dat al. Maar ik wil dat zien in het totaal van Gods Woord. Soms worden deelonderwerpen tot op zich zelf staande theologie, maar in het verband zit er toch erg veel waarheid in. Een waarheid waar het traditionele ook veel  van kan leren, soms hier en daar wellicht kwijt is geraakt onderweg.

Opmerkelijk? Maar niet vreemd volgens mij. We zijn immers allemaal niet volmaakt. Dat geldt voor evangelischen, traditionelen en hun kerkgemeenschappen / verbanden. Iemand zei eens tegen me, vlak nadat ik was overgegaan naar het evangelische en ik nog midden in de teleurstelling en pijn zat.....ik ben niet binnenverband, niet buitenverband, maar rekverband....

Vandaag de dag zijn er veel positieve ontwikkelingen binnen de GKV. Ik hou dit bij, ik zie daar naar uit. Soms is er een verlangen daar weer deel van de willen uitmaken. Maar ook onzekerheid voor mogelijke nieuwe teleurstelling, het stempel wat je draagt omdat je over was gegaan naar het evangelische, de mogelijkheid dat er zijn die zeggen : zie je wel....we hadden gelijk, nu ben je terug en hoe denk jij nu over.....en dan volgen er een paar vragen....

En toch.....door dat rondgaan van ons hebben we veel mooie dingen meegekregen, ook zicht op wat fout kan gaan in overdreven begrenzing of juist vermeende onbegrensde mogelijkheden. Zicht op valkuilen en sterke kanten. Iets van waarde in de rugzak. Maar hoe zou je DAT nu kunnen uitdelen...

tekst wat bijgesteld omdat een deel van de door mij gebezigde tekst lang niet voor alle evangeliegemeentes geldt en een onterecht beeld zou schetsen
« Laatst bewerkt op: april 04, 2009, 03:28:00 pm door grondig christelijk »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #119 Gepost op: april 04, 2009, 10:32:07 am »
Ik denk dat dat vooral met vertrouwen te maken heeft. Evangelischen hebben hun succes voor een deel aan een sterk geloof van een grote groep leden te maken. Dat geloof is iets waar nu ook meer aandacht voor is binnen de traditionele kringen. Was het eerst met nadruk vooral op de leer, nu gaat het ook wat meer in de Heer. Resultaten zie je zelf niet direct. Het is niet zo dat je met een succes preek grote groepen mensen bij God brengt. Nee, het is God zelf die harten van kerkgangers opend en bij hen het lichtje laat branden. Als dat lichtje gaat branden dan komen zelfs ogenscheinlijk niet eens zo boeiende preken toch heel doeltreffend aan. Opeens gaan de woorden niet meer de ene oor in en het andere oor uit, maar beland het in zijn hart.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #120 Gepost op: april 04, 2009, 10:34:13 am »

quote:

Adinomis schreef op 03 april 2009 om 22:24:
Ik heb wel eens wat artikelen van hem gelezen, hij heeft een in mijn beleving heel gezonde visie op heel veel zaken.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #121 Gepost op: april 04, 2009, 10:35:09 am »

quote:

gaitema schreef op 04 april 2009 om 10:32:
Ik denk dat dat vooral met vertrouwen te maken heeft. Evangelischen hebben hun succes voor een deel aan een sterk geloof van een grote groep leden te maken. Dat geloof is iets waar nu ook meer aandacht voor is binnen de traditionele kringen. Was het eerst met nadruk vooral op de leer, nu gaat het ook wat meer in de Heer. Resultaten zie je zelf niet direct. Het is niet zo dat je met een succes preek grote groepen mensen bij God brengt. Nee, het is God zelf die harten van kerkgangers opend en bij hen het lichtje laat branden. Als dat lichtje gaat branden dan komen zelfs ogenscheinlijk niet eens zo boeiende preken toch heel doeltreffend aan. Opeens gaan de woorden niet meer de ene oor in en het andere oor uit, maar beland het in zijn hart.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #122 Gepost op: april 09, 2009, 06:02:31 pm »
Het onderzoek over de evangelische achterdeur staat ook in de visie van de EO voor de komende week. Het lijkt me goed dat dit zo aan het licht komt. Het zal vast en zeker vruchten afwerpen. Het zou mooi zijn als in de toekomst de christenen elkaar meer zullen vinden. Ik ben bang dat tot nu toe te veel tradities bestaan die hinderd. zo zie ik de evangelische groepen als nieuwe tradities. Tradities zijn prima trouwens, maar het moet geen excuus worden om je niet meer verder in je geloof en de waarheid te hoeven verdiepen. Het kan al snel zo worden van: "die groepen roepen dit en komen zo geweldig goed over, dus dan zal het wel zo zijn."

Ik heb me geregeld verbaast in discussies over de stelling dat evangelische vieringen meer vrijheid kennen dan traditionele kerkdiensten en niet liturgies is vastgeroest. Ik geloofde dat al nooit, want in mijn ogen is er wel degelijk een evangelische liturgie en rituelen. Ook de opmerking dat je als gemeentelid van een evangelische gemeente meer kan doen dan in een traditionele gemeente, meer je kan ontplooien in de Geest, meer vreugde kan beleven en er meer wonderen kan gebeuren.

God kan overal aan het werk, het punt is alleen: "geloven we dat God dat doen kan?" Vaak hebben we daar moeite mee en willen we het graag op onze eigen veilige vertrouwde manier doen.
« Laatst bewerkt op: april 09, 2009, 06:07:23 pm door gaitema »