quote:
Pleun schreef op 19 september 2004 om 14:46:Stelling: veel christenen in ons land zijn 'bubbelbad-christenen, die zich alleen lekker willen voelen in de kerkEen onderwerp waar ik in het verleden regelmatig over heb nagedacht en waar ik momenteel weer mee in m'n hoofd zit, is hoe het zit met 'bubbelbad-christenen'. Het is tegenwoordig geen vanzelfsprekend iets om te geloven, maar toch is mijn indruk dat veel christenen zich terugtrekken in hun eigen veilige wereldje. Ze voelen zich lekker in het wereldje, en gaan het liefste om met gelijkgestemden (op zich heel logisch).
(...)
Volgens mij herken ik dit ten dele wel.
Ik loop mij regelmatig te ergeren aan mensen die een nieuwerwetse kerkdienst afwijzen omdat 'het woord van God daar niet onverkort verkondigt wordt'. De preken hebben niet genoeg diepgang etc. Nee, dan hun eigen predikant: die preekt en daar kan men dan de hele week mee toe. Dat noem ik dus een bubbelbad-christen, ook al meent die persoon dat ongetwijfeld oprecht.
Ik heb 2 bezwaren tegen deze argumenten:
1 die preek waar je een hele week mee toe kunt, betreft vaak een preek die ik al 5x eerder heb gehoord. Bol van gereformeerd jargon, er wordt zelden iets nieuws gezegd. Nu weet ik wel dat het geen kwaad kan om iets een paar keer te horen, omdat het weg kan zakken (overkomt mij ook). Toch heb ik het idee dat sommige mensen graag horen wat ze al weten, omdat alleen dan het kennelijk goed is.
2 je gaat niet naar de kerk om je daar op te laden voor de komende week. Of een zondag geslaagd is, hangt niet af van wat jij meeneemt uit de preek. De zondag is geslaagd als je God eer hebt gegeven. Niet wanneer God, of de dominee, jou wat heeft gegeven. Het 4e gebod zegt (exodus 20):
quote:
8 Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt; 9 zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; 10 maar de zevende dag is de sabbat van de HERE, uw God; dan zult gij geen werk doen, gij noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch de vreemdeling die in uw steden woont. 11 Want in zes dagen heeft de HERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte op de zevende dag; daarom zegende de HERE de sabbatdag en heiligde die.
In deuteronomium 5 wordt daaraan toegevoegd:
quote:
15 want gij zult gedenken, dat gij dienstknechten in het land Egypte geweest zijt, en dat de HERE, uw God, u vandaar heeft uitgeleid met een sterke hand en met een uitgestrekte arm; daarom heeft u de HERE, uw God, geboden de sabbatdag te houden.
Als je iets 'terug wilt krijgen van God' dan doe je dat maar op een doordeweekse dag. (NB: Voor christenen geldt: vul bij deut 5:15 'van de zonde en de duivel' ipv 'in het land Egypte' in.)
Evengoed kun je volgens mij in een kerk met een radicale boodschap ook prima bubbelbad-christen zijn. 'Lekker met zijn allen samen zijn' beschermt, of je nu radicale taal of conservatieve taal bezigt. Als alle neuzen de zelfde kant op staan, schept dat een behaaglijke band. Als je dus als christen op zoek bent naar die behaaglijkheid en onbehaaglijke zaken mijdt en afwijst, ben je wat mij betreft bubbelbad-christen.
Gelukkig ben ik lid van de Radix, ook voor door de week

.