quote:
mirt schreef op 06 maart 2005 om 16:26:Dan geef ik wat citaten uit dat boek van dr. W. van 't Spijker:
Ik zou het korter willen doen dan ik hier doe, maar misschien is het dan duidelijker waar het verschil in zit. Het gaat me er dan niet om om jouw in een hokje te stoppen of mijzelf. Maar toen ik dit boek las, moest ik vaak denken aan het nogal strikte onderscheid dat jij vaak maakt tussen het natuurlijke en het geestelijke. Misschien is het daarom wel interessant om te vragen of jij je hier herkent in wat er over dopersen wordt gezegd en wat niet. Zodat ik ook genuanceerd naar jouw uitspraken kan blijven kijken. Want omdat ik zoveel herkende, loop ik natuurlijke gevaar (stiekum) al gauw te denken: o ja, dat is dopers.
Duidelijk.

Wordt dopers trouwens ook gebruikt om 'evangelisch' onder woorden te brengen?
Ik zal maar even reageren op de quotes uit het boek. Ik kan niet zo in de finesses beoordelen aan de hand van een citaat hoe dopersen dan officieel ergens over denken, hoever ze bepaalde gedachten doortrekken.
quote:
En belangrijk is ook dat de laatsten (de Gereformeerden) veel belang hechtten aan de historische volgorde: schepping, val, verlorenheid, teneinde de schuld van de zonde en het volstrekt nieuwe van de genade te kunnen belijden.
De Dopers daarentegen hechtten minder aan de geschiedenis van de schepping en de val. Zij dachten veel meer vanuit het volstrekt nieuwe dat in Christus gegeven was, waardoor zij zich minder bekommerden om het oude, dat immers voorbijgegaan was.
Er zit wat in bij bede standpunten natuurlijk. En uiteindelijk wordt alles nieuw. De overeenkomst met hoe ik dingen benoem, is voor jou denk ik dat ik het nieuwe leven in ons, ook zie als volkomen nieuw, vanuit de heilige Geest en geheel van God afkomstig.
En dit nieuwe daar moet ons menszijn door overheerst worden. Zoals we voor onze bekering overheerst werden door de zonde.
Toch is het ook belangrijk dat je weet dat je zondig bent. Dat ons oude leven om die reden voor God niet kan bestaan: we zijn in zonde gevallen. Maar:
Het oude is voorbijgegaan, et nieuwe is gekomen heeft toch ook wat. En is volkomen waar. Misschien zou je kunnen zeggen dat Gereformeerden meer dit zeggen: Het oude blijft er tot mijn dood en dan is hen nieuwe pas helemaal gekomen.
En dat klopt ook als je kijkt naar de praktijk van ons leven. Maar in de bijbel staat het toch echt anders.
Maar als we kijken naar hoe God ons ziet, en waar Hij ons nu al vanuit wil laten leven is dat een andere invalshoek.
We mogen leven (met het besef dat het genade is en dat we allemaal zondaars waren - als we bekeerd zijn) vanuit de Geest. En dat IS het nieuwe leven waarvan de bijbel zegt dat we en nieuwe schepping zijn.
quote:
Over de menswording van Jezus:
Zij (de Dopers) zagen het nieuwe van het heil in Christus in gevaar gebracht, wanneer dit op enige manier in relatie gebracht zou kunnen worden met het vlees van Maria. (...) Het ging hun om het heil, als hemels heil, komend van Gods kant met een belofte van een totaal nieuw Jeruzalem. Om die reden wezen zij de opvattingen van de Gereformeerden af. (...) Christus had slechts gebruik gemaakt van Maria, zoals het water door de goot stroomde, zonder zelf iets van de substantie van die goot te hebben. Dit minder fraaie beeld verduidelijkte de bedoeling wel. Het was de Dopers te doen om het geheel nieuwe, het geheel ándere van wat God in Christus had tot stand gebracht.
Als ze bedoelen dat Jezus niets van doen had met de zonde,
Hij heeft geen zonde gekend noch gedaan, dan kan ik er wel in mee gaan. Maar Jezus was ook echt mens en had een menselijk lichaam en ook gevoelens van vreugde en verdriet. In die zin echt mens. Maar geen zondige natuur. Hij was zelfs niet in staat om te zondigen want het zaad Gods kan niet zondigen volgens 1 Johannes.
quote:
De gereformeerden konden hen daarin niet volgen. Voor hen gold de werkelijkheid van de verlossing slechts, wanneer deze niet buiten of naast ons aards bestaan zich afspeelde, maar daar midden in. Maria was maar niet een pleegmoeder van Christus, zij was zijn echte moeder. En in haar vlees trad het heil Gods in Christus binnen in de werkelijkheid van een verloren en verzondigd bestaan.
Snap ik. Ben het ook wel mee eens voorzover ik deze zinnen lees.

quote:
Wat Spijker de 'doperse christologie' noemt:
In Christus treedt het hemelse leven aan het licht. Zijn vlees in hemels vlees. Hij heeft zijn oorsprong niet uit het menselijke geslacht. (...) Hij vertegenwoordigt een geheel ándere wereld en een geheel andere werkelijkheid: hemels en geestelijk.
Moeilijk om dit te begrijpen hoever ze dit doortrekken. Hemels vlees gaat me toch wat ver voor Jezus toen Hij op aarde kwam en mens werd. Zijn oorsprong ligt natuurlijk bij God; anders kon Hij ook niet de tweede Adam zijn die ons verlost van onze oude, in zonde gevallen natuur. Maar Hij was wel echt mens (zonder de zondige natuur). Pas na zijn opstanding had Hij een geestelijk lichaam zoals er staat bij de verschijn ingen na de opstanding:
Betast Mij en zie dat een geest geen vlees en beenderen heeft, zoals Ik heb. En in 1 Kor. 15: 44
Er wordt een natuurlijk lichaam gezaaid, en een geestelijk lichaam opgewekt.quote:
En door zijn Geest verandert Hij de zijnen werkelijk, zodat zij deel krijgen aan zijn hemelse en goddelijke natuur. Die verandering berust niet allereerst op toerekening, maar op het deel krijgen aan de goddelijke natuur. (...) Zoals in Christus zelf de menselijke natuur geen deel had aan de échte menselijke natuur, zo had ook de mens die door de genade was getrokken, geen deel meer aan het oude, dat was voorbijgegaan.
Hier ben ik het wel mee eens. Hij bedoelt met 'de échte menselijke natuur' de
zonde?
quote:
Daartegenover hebben de Gereformeerden meer oog gehad voor de ware mensheid van Christus en voor de blijvende menselijkheid van de gelovigen. Luther was er op uit om Christus zo diep mogelijk in ons vlees te trekken.
Hij bedoelde met die uitdrukking, dat Hij ons volstrekt in alles gelijk is geworden. "hoe dieper wij Christus in de natuur en in het vlees kunnen trekken, hoe troostrijker het voor ons is... Hoe had God zich in zijn goedheid groter kunnen tonen, dan doordat Hij zo diep in ons vlees en bloed is afgedaald, dat Hij ook de natuurlijke verborgenheid niet veracht, en de natuur op die plaats op het allerhoogst vereert, waar Adam en Eva haar op het allerdiepst hebben te schande gemaakt.
Dat klinkt allemaal mooi, maar ik ga ervan uit dat Luther toch niet geloofde dat Jezus deel had aan de
zondige natuur zoals die is geworden na de zondeval?
Verder is Hij wel in alle opzichten aan zijn broeders gelijk geworden. (Hebr.)
quote:
De gereformeerden over de inplanting in Christus:
Door deze inplanting worden wij geen vergoddelijkte mensen, die deel hebben aan de goddelijke natuur in een wezenlijke, mystieke eenheid. Maar wij ontvangen daardoor eerst recht onze ware mensheid terug.
Toch denk ik dat wij
goddelijk leven in onszelf ontvangen. En hebben we deel aan de goddelijke natuur want dat is nu juist het crusiale punt waardoor wij bij God als Vader kunnen komen.
quote:
Daarom gaat het er in de genade geestelijk aan toen. Maar dat wil zeggen: menselijk, in de scheppingsbetekenis van het woord: natuurlijk.
Ik citeerde hierboven nu juist 1 Kor. 15 waar echt wat anders staat:
Er wordt een natuurlijk lichaam gezaaid, en een geestelijk lichaam opgewekt. Later na dit leven zijn we geen natuurlijke mensen meer zoals we nu waren. Dat komt ook dat wij als Christenen een hemelse roeping en een hemelse taak hebben; we zullen gelijkvormig zijn aan het beeld van Zijn Zoon.
Zie ook: 1 Kor. 15:
49 En gelijk wij het beeld van de stoffelijke gedragen hebben, zo zullen wij het beeld van de hemelse dragen.quote:
De mystieke unie met Christus, die wezenlijke kern van het leven uit de genade, betekent niet ene wezensverandering, ofschoon het een zeer wezenlijke verandering is. Zij houdt in een herstel van de schepping.
Ik snap wat men hier bedoeld. Maar toch zou ik willen zeggen dat een christen
op een veel hoger plan komt dan Adam en Eva ooit Zijn geweest.
En als ik de boekjes van Godsdienst zie van de geref. scholengemeenschap waar mijn kinderen naar toe gaan, zie ik idd deze aardse benadering terug. Zoals zij ook vinden dat het rijk later op aarde, wij daar als burgers deel van uit zullen maken.
Terwijl ik dit zie voor Israel en andere gelovigen van andere tijden dan deze tijd tussen pinksteren en opname. (Joh. 14)
Onze plaats is in het Vaderhuis waar Jezus ook woont. En niet later op de nieuwe aarde als bewoners. Er komt ook een nieuwe hemel.

quote:
Ik ga hier nu geen samenvatting ofzo meer van geven. Ik ben geen theoloog en ik schat jou zo in dat je hier zelf wel uit kunt halen wat ik bedoelde.
Ik heb commentaar geprobeerd te geven.