Auteur Topic: ... niet sterven voor ze het koninkrijk van God zullen zien  (gelezen 1950 keer)

Elendil

• Bekijk profiel
... niet sterven voor ze het koninkrijk van God zullen zien
« Gepost op: maart 04, 2005, 07:54:28 pm »
Marcus 9:1
Verder zei hij ook nog: ‘Ik verzeker jullie: sommigen die hier aanwezig zijn zullen niet sterven voordat ze de komst van het koninkrijk van God in al zijn kracht hebben meegemaakt.’

Lucas 9:27
Ik verzeker jullie dat sommigen die hier aanwezig zijn niet zullen sterven voor ze het koninkrijk van God hebben gezien.'

Deze twee zeer bekende uitspraken van Jezus, roepen altijd vragen op bij mij.

Een uitleg die ik een keer heb gehoord legde de tekst uit met behulp van het woord 'sterven'. Zo legde hij uit dat de gelovigen niet sterven, omdat zij doorleven in de hemel. Toch ben ik daardoor niet echt overtuigd, want wat is dan de strekking van deze uitstpraak? En verder lijkt het woord 'sterven' hier toch echt betrekking te hebben op het beëindigen van het aardse leven. Heeft iemand hier iets verhelderends over te zeggen?
« Laatst bewerkt op: maart 04, 2005, 07:56:35 pm door Elendil »

dovid

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 04, 2005, 07:59:21 pm »
www.elal.co.il  ?    B)
« Laatst bewerkt op: maart 04, 2005, 08:02:08 pm door dovid »
שלום

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 04, 2005, 08:22:53 pm »
Sjaloom Elendil,

Je haalt een lastig bijbelgedeelte aan, maar ik denk, hoop, wel er enig zicht op te hebben. Hopelijk kun je er wat mee. Ik ga er vanuit dat Jezus niet loog en er dus een bepaalde betekenis achter die profetieën zit. Dit termeer ook omdat Jezus zelf helemaal niet wist wanneer Hij precies zou komen. Dus kan Hij geen profetieën hebben uitgesproken over Zijn terugkomst. Tóch lijkt Hij dat wel te doen. Maar is dat ook zo?

Hij zegt eerder dat "dit geslacht niet voorbij is gegaan voordat het Koninkrijk Gods is aangebroken". Gods koninkrijk brak echter al aan bij het Pinksterfeest, toen de christelijke gemeente ontstond en de heilige Geest (Jezus' plaatsvervanger op aarde) krachtig door de gelovigen heenwerkte en nu nog werkt. Immers, Zijn koninkrijk is waar christenen in Zijn naam de boodschap brengen, dopen en onderwijzen. Waar ze regelmatig Zijn dood gedenken en elkaar liefhebben. Een koninkrijk heeft een volk en een koning aan het hoofd. De gemeente van Jezus Christus bestaat ook uit een volk, de gelovigen, en een Koning, dus Jezus. Jezus werd na Zijn hemelvaart aangesteld als Koning over de gemeente, Hij werd met heerlijkheid gekroond.

Al deze wonderbaarlijke dingen gebeurde tijdens dat ene geslacht. Grootse tekenen werden er verricht. Vergeet ook zeker de kruisiging niet. Dat gebeurde ook met een aardbeving en een zonsverduistering. Natuurwetten werden even verbroken: er stonden doden op uit het graf, de zon werd ineens verduistert, er ontstond een aardbeving en een zwaar tempelgordijn scheurde zomaar doormidden, van onder naar boven. Logisch: een mens zonder zonde stierf tóch de dood. Dat ging regelrecht tegen Gods ordening in.

Maar nu hebben we nog die hogepriester, tegen wie Jezus volgens Marcus 14:62 zei dat hij "de Mensenzoon aan de rechterhand van de Machtige zal zien zitten en hem zal zien komen op de wolken van de hemel". Jezus sprak daar over Zijn terugkomst, maar niet dat de hogepriester dat in zijn leven destijds nog zou meemaken. De priester zal Hem zeker nog zien, zodra Hij opstaat uit de dood. Wij geloven immers in een opstanding der doden en dan zal iedereen, levend en weer levend gemaakt, Hem aanschouwen op de wolken. Die hogepriester is daarop dus geen uitzondering. Het klinkt allemaal erg wonderlijk en... dat is het ook.

Jezus weet helemaal niet wanneer Hij terugkomt, alleen de Vader weet dat. Jezus heeft dat ook enkele malen gezegd volgens de evangelieën. Zodoende kunnen die profetieën nooit alleen maar over Zijn terugkomst zijn geweest, maar ook over het aanbreken van Gods koninkrijk. Straks zal dat koninkrijk de hele wereld regeren en zal er een nieuwe hemel en aarde aanbreken. Dan zal Jezus terugkomen op de wolken en iedereen zal Hem aanschouwen (tegenwoordig geen enkel probleem met al die media, iedereen kon immers ook die vliegtuigen de WTC-torens zien invliegen).

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 05, 2005, 12:48:13 am »
Wat gebeurt er na deze uitspraak van Jezus in Marcus 9: 1

9
1 En Hij zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u: Er zijn sommigen onder degenen, die hier staan, die de dood voorzeker niet zullen smaken, voordat zij zien, dat het Koninkrijk Gods gekomen is met kracht.

Vanaf vers 2 staat beschreven de verheerlijking op de  berg waar drie discipelen bij waren. Jezus verandert voor hun ogen in een verheerlijkt Persoon en hieraan zien ze een vooruitwijzing naar het koninkrijk Gods wat in verborgen vorm nu aanwezig is, maar in de toekomst letterlijk gestalte zal krijgen:

2 En zes dagen later nam Jezus Petrus en Jakobus en Johannes mede en leidde hen een hoge berg op, hen alleen. En zijn gedaante veranderde voor hun ogen, 3 en zijn klederen werden schitterend, hel wit, zoals geen voller op aarde ze kan maken. 4 En hun verscheen Elia met Mozes en zij waren in gesprek met Jezus. 5 En Petrus antwoordde en zeide tot Jezus: Rabbi, het is goed, dat wij hier zijn, laten wij drie tenten opslaan, voor U een, en voor Mozes een, en voor Elia een. 6 Want hij wist niet, wat hij antwoorden moest, want zij waren zeer bevreesd. 7 En er kwam een wolk, die hen overschaduwde, en er klonk een stem uit de wolk: Deze is mijn Zoon, de geliefde, hoort naar Hem. 8 En opeens, rondkijkende, zagen zij niemand meer bij zich dan Jezus alleen.

En vers 1 gaat volgens mij dus over vers 2 en verder.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 05, 2005, 01:01:26 am »
In Lucas komt dezelfde geschiedenis aan de orde en staat er na op deze opmerking van de Heer ook direct de geschiedenis van de verheerlijking op de berg:

Lucas 9
26 Want ieder, die zich voor Mij en voor mijn woorden zal schamen, voor hem zal de Zoon des mensen Zich schamen, wanneer Hij komt in zijn heerlijkheid en die van de Vader en de heilige engelen. 27 Ik zeg u in waarheid, er zijn sommigen onder degenen die hier staan, welke voorzeker de dood niet zullen smaken, voordat zij het Koninkrijk Gods gezien hebben.

Wat in vers 26 wordt genoemd, hiervan zie je al iets gebeuren in vers 28 e.v.: Jezus verandert voor hun ogen in een verheerlijkte Heer. Zoals ook staat in vers 32: toen zij ontwaakten, zagen zij zijn heerlijkheid
In vers 28 wordt de verbinding gelegd met vers 27 door de uitdrukking; En het geschiedde ongeveer acht dagen na deze woorden:

De verheerlijking op de berg
28 En het geschiedde ongeveer acht dagen na deze woorden, dat Hij Petrus en Johannes en Jakobus medenam en de berg opging om te bidden. 29 En het geschiedde, terwijl Hij in het gebed was, dat het aanzien van zijn gelaat anders werd, en zijn kleding werd stralend wit. 30 En zie, twee mannen spraken met Hem, en wel Mozes en Elia. 31 Dezen, in heerlijkheid verschenen, spraken over zijn uitgang, die Hij te Jeruzalem zou volbrengen. 32 En Petrus en die met hem waren, werden door slaap overmand en, toen zij ontwaakten, zagen zij zijn heerlijkheid, en de twee mannen, die bij Hem stonden. 33 En het geschiedde, toen dezen van Hem scheidden, dat Petrus tot Jezus zeide: Meester, het is goed, dat wij hier zijn, laten wij drie tenten opslaan, voor U een, en voor Mozes een, en voor Elia een; want hij wist niet, wat hij zeide. 34 En terwijl hij dit zeide, kwam er een wolk, en overschaduwde hen. En zij werden bevreesd, toen die de wolk ingingen. 35 En er klonk een stem uit de wolk, die zeide: Deze is mijn Zoon, de uitverkorene, hoort naar Hem. 36 En terwijl die stem klonk, bevond Jezus Zich alleen. En zij zwegen en verhaalden in die dagen aan niemand iets van hetgeen zij gezien hadden.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Elendil

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 06, 2005, 08:53:06 pm »
Hartelijk dank voor de twee verhelderende berichten. Jullie hebben in feite de vraag voor mij opgelost.

Aangezien we op een forum zijn blijf ik graag discussiëren. Vooral bij de tweede uitleg heb ik wat vragen. Wat is het nut van een prophetische uitspraak als die direct erna vervult word. De uitspraak klint namelijk profetisch. En verder is de komst van het koninkrijk ook vrij sterk, een beetje de sterk voor een beetje verschijning op een berg (zonder daarbij aan deze gebeurtenis af te doen.) In andere tekstgedeelten duidt het koninkrijk meer de verbreiding van Gods rijk op aarde of de wederkomst van Christus aan.

Goed, maar in prinicipe heb ik mijn antwoord.

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 07, 2005, 10:30:03 am »
Ik denk ook niet dat zozeer de verheerlijkingsverschijning een beeld van het Koninkrijk is. Het gaat meer om het feit dat daar op dat moment nog eens heel duidelijk gemaakt wordt dat met Jezus het Licht in de wereld gekomen is en dat Hij de vervulling is van de Schriften (Wet en Profeten), waarmee de finale van het Koninkrijk van God is ingeluid.

En deze Jezus te mogen vinden is dus ons begin van het meegaan in Zijn Koninkrijk.
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 08, 2005, 09:46:44 pm »
quote:
Elendil schreef op 06 maart 2005 om 20:53:
Hartelijk dank voor de twee verhelderende berichten. Jullie hebben in feite de vraag voor mij opgelost.

Aangezien we op een forum zijn blijf ik graag discussiëren. Vooral bij de tweede uitleg heb ik wat vragen. Wat is het nut van een profetische uitspraak als die direct erna vervult wordt. De uitspraak klinkt namelijk profetisch.

Je bedoelt Lucas 9....?

Vers 26 is de profetie dat Jezus zal komen in heerlijkheid (als het Koninkrijk wordt opgericht):

Lucas 9
26 Want ieder, die zich voor Mij en voor mijn woorden zal schamen, voor hem zal de Zoon des mensen Zich schamen, wanneer Hij komt in zijn heerlijkheid en die van de Vader en de heilige engelen.

Vers 27 geeft aan dat er een soort voorafschaduwing/ een voorvervulling zal komen van de profetie in vers 26: Het koninkrijk in het klein wat sommigen zullen zien voordat zij zullen sterven. Het is dus letterlijk een voor-beeld van de komst van het koninkrijk:

Lucas 9
27 Ik zeg u in waarheid, er zijn sommigen onder degenen die hier staan, welke voorzeker de dood niet zullen smaken, voordat zij het Koninkrijk Gods gezien hebben.
quote:
En verder is de komst van het koninkrijk ook vrij sterk, een beetje de sterk voor een beetje verschijning op een berg (zonder daarbij aan deze gebeurtenis af te doen.)

Leuk gezegd, en ik snap je ook wel. Maar er staat voordat zij het Koninkrijk Gods gezien hebben. En Chrsitus in heerlijkheid zien, is dan blijkbaar een zeer belangrijk aspect van dat Koninkrijk Gods wat eens zal komen.
quote:
In andere tekstgedeelten duidt het koninkrijk meer de verbreiding van Gods rijk op aarde of de wederkomst van Christus aan.

In vers 26 lees je dat de komst van het koninkrijk (als het zichtbaar wordt opgericht op aarde -nu is het nog in verborgen vorm aanwezig) begint met de verschijning in heerlijkheid van de Here Jezus als Hij komt met al de engelen. Zichtbaar voor ieder en in grote macht - itt tot de positie die de Here Jezus had toen Hij nog op aarde wandelde: Hij had gedaante nog luister dat wij Hem begeerd zouden hebben, staat in Jesaja.
Een groot verschil.

En er staan in deze paar teksten die dit voorbeeld van het Koninkrijk Gods geven, verschillende dingen die wijzen op de heerlijkheid van de Heer en dat de hemel was opengegaan:

29 En het geschiedde, terwijl Hij in het gebed was, dat het aanzien van zijn gelaat anders werd, en zijn kleding werd stralend wit. 30 En zie, twee mannen spraken met Hem, en wel Mozes en Elia. 31 Dezen, in heerlijkheid verschenen, spraken over zijn uitgang, die Hij te Jeruzalem zou volbrengen. 32 En Petrus en die met hem waren, werden door slaap overmand en, toen zij ontwaakten, zagen zij zijn heerlijkheid, en de twee mannen, die bij Hem stonden.
quote:
Goed, maar in prinicipe heb ik mijn antwoord.

Doorvragen is niet verkeerd. :)
« Laatst bewerkt op: maart 08, 2005, 09:50:40 pm door Priscilla en Aquila »