Auteur Topic: Geloof vs de Liefde  (gelezen 3823 keer)

Xtinction

• Bekijk profiel
Geloof vs de Liefde
« Gepost op: mei 13, 2005, 12:38:23 pm »
Ik heb nu een half jaar een relatie met een meid waar ik inmiddels veel van ben gaan houden. Deze vriendin had ik helaas "afgepakt" van haar ex (nee ik ben dr niet trots op, zeker nu ik weet hoeveel pijn zoiets doet), een gelovige jongen. Afgelopen maandag vertelde ze me dat ze het uit wou maken "omdat ze niet meer hetzlefde voelde als voorheen". Dit "ik wil je geen pijn doen dus ik zeg dit maar" excuus was echter snel ontmaskerd en ik ben erachter gekomen dat het geloof weer een obastakel vormt (dit was 3 maanden gelee ook al zo, waarna ik dacht het opgelost te hebben).

De situatie: zij gelooft wel (geen radicale regels overigens), ik geloof voornamelijk niet in de Kerk en de letterlijkheid van de bijbel. Ik houd ontzettend veel van haar, en zij op haar beurt ook van mij (gister vertelde ze me nog dat ze meer van mij hield dan van de gelovige jongen). Toch lijkt ze de keuze te willen maken om voor de gelovige jongen te kiezen (ze eet op dit moment niet van 2 walletjes, dat geloof ik). Dit doet ze ook met haar ouders in gedachten, die het oh zo goed met die jongen kunnen vinden en mij nog nooit ontmoet hebben. Voor mij is dit onbegrijpelijk. Ze kiest dus voor een jongen waar ze minder van houd maar waar ze wel mee kan praten over jezus ed, in plaats van een jongen waar ze enorm veel van houd, die exact dezelfde leefregels heeft als zij, maar geen jezusfiguur erbij nodig heeft.

Nu weet ik niet meer wat ik moet doen, maandag maakte ze het uit, woensdag zijn we na het eten toch weer bij elkaar in bed beland, maar toch is ze niet overtuigd . Ik denk ook dat ze een enorme fout begaat als ze voor die ander kiest, en ze bij mij veel gelukkiger zal worden, met of zonder Jezus. Op dit moment kan ik haar alleen maar duidelijk maken hoeveel ik van dr houd, maar ik krijg het gevoel dat zelfs dat niet de overtuigingskracht heeft die het nodig heeft om haar zinnen te verzetten.

Ik wil haar gewoon nog niet kwijt, en al helemaal niet met een reden die ik niet kan begrijpen en waar ik niks aan kan doen.

Ik vroeg me af of jullie hier iets mee konden, of jullie je ermee kunnen identificeren. Zouden jullie ook kunnen kiezen voor iemand waar je minder van hield omwege het geloof?

Ik ben zelf overigens katholiek opgevoed maar heb er geen verbinding mee, mede door mijn wetenschappelijke achtergrond. Ik geloof wel in een karma (hemel en hel), ik geloof dat jezus bestaan heeft (niet dat hij de zoon van god was). Ik geloof NIET in de letterlijke genesis maar zie het scheppingsverhaal als ene net zo logisch iets als de oerknal (beide net zo onlogisch). Ik geloof niet in een God op een troon, die van je wenst dat je naar de kerk gaat, dat je dingen voor hem doet. Ik geloof in een God die jou de kans heeft gegeven om je leven zo in te delen als je zelf wilt, om je je eigen keuzes te laten maken. Als jij een goed leven hebt geleid, dan komt het wel goed, als jij een slecht heleven hebt gehad, maar je ging wel elke zondag naar de kerk, dan zal dat je niet redden. Mijn god is eerder een rechter dan een vader.

Suggesties wat te doen, zodat ik de potentiele liefde vcan mijn leven niet verlies?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Geloof vs de Liefde
« Reactie #1 Gepost op: mei 13, 2005, 12:41:32 pm »
Al eens aan een alphacursus gedacht?

http://www.alphacursus.nl

Je leert haar er in ieder geval beter door begrijpen. Dus dat is al winst.

Een alphacursus is er niet om 'zieltjes te winnen' maar meer om uit te leggen wat het geloof inhoudt, er zit verder geen enkele verplichting achter.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Xtinction

• Bekijk profiel
Geloof vs de Liefde
« Reactie #2 Gepost op: mei 13, 2005, 12:48:53 pm »
Dat is best een goed idee eigenlijk... ik zal er misschien niet gelovig van worden maar if worse comes to worse zal ik hopelijk begrijpen waarom ze niet met me verder wil....

Lilian

• Bekijk profiel
Geloof vs de Liefde
« Reactie #3 Gepost op: mei 13, 2005, 12:52:48 pm »
Kan alleen vanuit mezelf reageren.

Ik ben altijd er streng christelijk geweest. Geloof neemt voor mij een heel belangrijke plek in. Ik heb verkering gehad met een jongen die helemaal niet christelijk was maar dat hebben we toch uitgemaakt, ik kon er niet mee overweg dat ik alleen stond in het geloof. Ik kon het niet met hem delen, mijn blijdschap, mijn angst. Ik wilde me aan regels houden (regelmatig naar de kerk, niet vloeken, bidden bij het eten) en hij snapte niet waarom ik toch niet eens mee kon naar de disco op zaterdag en dan maar eens zondag een dagje kerk kon overslaan...
Het werkte niet,

Inmiddels ben ik getrouwd. Mijn man is ontzettend lief en hij is christelijk. Alleen wel heel anders als mij. Met ons trouwen ben ik overgestapt naar de kerk waar hij bij zit. Ik ben nog redelijk gebonden aan tradities en gebruiken van mijn oude kerk, en hij is een stuk losser (niet mega los, maar gaat overal wat soepeler mee om)
Van Hem heb ik dan ook geleerd dat ik met strak naar de kerk gaan en mij angstig te houden aan de regels niets bereik, dat de liefde van God veel groter is dan houden aan een paar regeltjes.
Ik kan het geloof met hem delen ookal denken wel soms wat anders over dingen. Ik ben veel meer van de bijbelstudie, hij is in zijn dagelijks leven een overtuigend christen. Niet opvallend maar wel bidden voor het eten op het werk enzo, heb ik nooit gedaan, schaamte (erg ik weet het)

Wel denk ik dat als hij erg los was geweest (en dan bedoel ik eigenlijk zoals jij gelooft, dus dat hij heel andere ideeen erop na zou houden) dat ik niet met hem zou zijn getrouwd, want dan komt er weinig meer overeen...
God liefhebben met heel je hart, je naaste als jezelf, Jezus als verlosser aannemen, en eventuele kinderen christelijk opvoeden waren mijn (let wel MIJN) kriteria. Dan hebben we de kern van het christelijk geloof te pakken.
Mijn liefde voor mijn inmiddels man kon dan nog wel zo groot zijn maar als it niet overeen kwam zou ik het niet hebben aangekunt denk ik.

Maar ik zou nooit kiezen voor iemand waar ik minder van hou maar die wel christelijk is, dat klinkt meer als een angst om alleen achter te blijven. Als ze van jou houd moet ze of voor jou kiezen of alleen verder gaan totdat er iemand anders komt waar ze net zoveel of misschien nog meer van kan houden (bedoel het niet hard hoor, hoop dat je me begrijpt!) Maar zo lijkt het wel een inruilactie... en dat werkt niet met de liefde.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Geloof vs de Liefde
« Reactie #4 Gepost op: mei 13, 2005, 01:01:35 pm »

quote:

Xtinction schreef op 13 mei 2005 om 12:48:
Dat is best een goed idee eigenlijk... ik zal er misschien niet gelovig van worden maar if worse comes to worse zal ik hopelijk begrijpen waarom ze niet met me verder wil....

Het kan sowieso geen kwaad idd. Ik bedoel, jij zit daar zelf bij, jij maakt daar jouw keuzes. Niemand die je ergens toe dwingt. En zo'n cursus kun je samen doen. Dan toon jij goede wil en dan kan zij misschien beter uitleggen wat nou het probleem is.

edit:Ik ben pas vanaf mijn 21e christen, zonder alphacursus trouwens, en ik begrijp jouw positie heel goed. De hare ook.
Zelf zou ik ook niet willen trouwen met iemand die niet gelooft, omdat je het meest wezenlijke in je leven niet kunt delen. Dat lijkt me echt niet tof.
Jij kunt niet op 'commando' gaan geloven, dat is iets dat God je geeft (of niet). Wat wel kan is leren begrijpen waarom het geloof voor christenen zó belangrijk is.
« Laatst bewerkt op: mei 13, 2005, 01:04:29 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Xtinction

• Bekijk profiel
Geloof vs de Liefde
« Reactie #5 Gepost op: mei 13, 2005, 01:04:27 pm »
Dat heb ik haar ook al gezegd, dat ze iig niet met die andere jongen moest nemen maar desnoods door moest zoeken naar iemand als ik die ook nog eens gelovig is.

Over die voorwaarden: ik zie God niet hetzelfde als jullie, maar ik houd met heel mijn hart van het leven en de kansen die het me biedt... God geeft mensen de kans op leven, komt dat niet op hetzelfde neer?

Alleen Jezus als verlosser kan ik niks mee, daar moet je erg diep voor geloven denk ik.

Christelijke opvoeding zou ik ook geen problemen mee hebben, ik ben tenslotte zelf ook christelijk opgevoed en ik vind me zelf ook een prima kerel. Het enige verschil is wel dat ik nooit zo overtuigd zal zijn van de correctheid van die opvoeding (elke zondag kerk) als zij, en ik zal dan ook nooit in de zelfde mate deel kunnen nemen als zij.

(over dat zaterdag uitgaan, dat zou voor mij geen probleem zijn, ik zou zelfs wel met haar meegaan naar de kerk, hoewel ik betwijfel of dat met de goede reden zou zijn (uit respect meedoen met alle rituelen ed voelt toch als een soort bedrog)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Geloof vs de Liefde
« Reactie #6 Gepost op: mei 13, 2005, 01:10:22 pm »

quote:

Xtinction schreef op 13 mei 2005 om 13:04:
Dat heb ik haar ook al gezegd, dat ze iig niet met die andere jongen moest nemen maar desnoods door moest zoeken naar iemand als ik die ook nog eens gelovig is.

Over die voorwaarden: ik zie God niet hetzelfde als jullie, maar ik houd met heel mijn hart van het leven en de kansen die het me biedt... God geeft mensen de kans op leven, komt dat niet op hetzelfde neer?

Nee, dat is precies waar het NIET op neer komt. Een christen houdt met hart en ziel van Christus en als het moet geeft hij daarvoor zijn leven. Het leven op zich heeft alleen maar waarde door de liefde van Jezus.

quote:

Alleen Jezus als verlosser kan ik niks mee, daar moet je erg diep voor geloven denk ik.

Daar ben ik ook bang voor. Alleen zien de meeste mensen hier (orthodoxe christenen, waar je vriendin ook onder valt lees ik zo) juist DAT als belangrijke kern. Als je niet gelooft dat Jezus je van je zonden verlost, ben je ook geen christen. Dat is namelijk het doel waarom Christus alles wat hij deed gedaan heeft. Zijn doel was onze verlossing. Als je zijn verlossend werk afwijst, wijs je Christus af. En dan houdt het snel op idd.

[q]Christelijke opvoeding zou ik ook geen problemen mee hebben, ik ben tenslotte zelf ook christelijk opgevoed en ik vind me zelf ook een prima kerel. Het enige verschil is wel dat ik nooit zo overtuigd zal zijn van de correctheid van die opvoeding (elke zondag kerk) als zij, en ik zal dan ook nooit in de zelfde mate deel kunnen nemen als zij.

(over dat zaterdag uitgaan, dat zou voor mij geen probleem zijn, ik zou zelfs wel met haar meegaan naar de kerk, hoewel ik betwijfel of dat met de goede reden zou zijn (uit respect meedoen met alle rituelen ed voelt toch als een soort bedrog)[/quote]
Ik lees hieruit dat je niet snapt dat christelijke opvoeding meer is dan een stel normen en waarden en regels. Als christelijk gezin doet Jezus overal (maar dan ook echt overal) aan mee. Alles draait in feite om Hem. Ik zou dat niet trekken als ik daar zelf niet in geloofde. Je zult als echtgenoot nooit het belangrijkste zijn in het gezin. Dat is Jezus. Lijkt me moeilijk om mee te leven als je helemaal niet in Hem gelooft.

Dat is ook de reden dat ik nooit met een ongelovig iemand zal trouwen, ik kan het hem niet aandoen. Dat is gewoon marteling denk ik.
« Laatst bewerkt op: mei 13, 2005, 01:11:40 pm door Roodkapje »

Xtinction

• Bekijk profiel
Geloof vs de Liefde
« Reactie #7 Gepost op: mei 13, 2005, 01:15:19 pm »
Het enige oogpunt wat ik heb is dat van mijn eigen christelijke opvoeding, en die vatte ik op als niet meer dan regeltjes (voornamelijk omdat ik niet geloofde, eigk nooit echt gedaan). Neem het mij dus ook niet kwalijk als ik dat oogpunt gebruik om dingen uit te leggen.

Overigens: jij begint over jezus maar het ging om de liefde voor God, dat is toch iets anders, god is niet gestorven voor onze zonden, jezus (volgens velen) wel.
« Laatst bewerkt op: mei 13, 2005, 01:18:34 pm door Xtinction »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Geloof vs de Liefde
« Reactie #8 Gepost op: mei 13, 2005, 01:20:57 pm »
Dat snap ik :)

Ik heb zelf christendom, christelijke mensen etc. ook jarenlang gezien als mensen die volgens regeltjes leefden. En oppervlakkig gezien zal het voor de buitenstaander zo overkomen. Ik leg dus uit dat dit (als het goed is) niet zo is. Alleen heb ik dat zelf pas echt begrepen toen ik zelf christen werd. Dus alleen daarom is het goed om een alpha-cursus te volgen, niet om christen te worden, want heb je niet zelf in de hand, maar om het 'waarom' van die regels te vatten.

Als het alleen maar een stel regels was, ach, dan zou je er best mee kunnen leven. Maar dat is het niet. Ik denk dat als je zelf helemaal niet gelooft, dat je er diep ongelukkig van zou worden. Dan moet je constant meedoen met dingen waar je niet achterstaat (en inderdaad: dan je je hypocriet voelen).

quote:

Xtinction schreef op 13 mei 2005 om 13:15:
Overigens: jij begint over jezus maar het ging om de liefde voor God, dat is toch iets anders, god is niet gestorven voor onze zonden, jezus (volgens velen) wel.

Jezus is Gods Zoon. God is een drie-enig God (drie personen die samen 'God' genoemd worden). De Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Jezus is de Zoon, dus Jezus = God. Je kunt alleen deel hebben aan de liefde van de Vader door de Zoon. Maar dat is een beetje ingewikkeld, geef ik toe.
« Laatst bewerkt op: mei 13, 2005, 01:24:40 pm door Roodkapje »

Xtinction

• Bekijk profiel
Geloof vs de Liefde
« Reactie #9 Gepost op: mei 13, 2005, 01:27:07 pm »
* find google "geloof voor dummies " hehe

Mja hoe meer ik erover praat hoe meer ik begin te geloven dat dit een gevecht is wat ik maar beter niet winnen kan. Ik vind het moeilijk te verkroppen dat er een kracht in dit universum is dat sterker is dan de liefde... ik dacht dat de liefde alles overwon, i was wrong.....

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Geloof vs de Liefde
« Reactie #10 Gepost op: mei 13, 2005, 01:42:06 pm »
Zoals ik het zie is het probleem eigenlijk dat jullie beide vanuit een andere levensinsteek handelen.
Jullie hebben beide een verschillend fundament.

Een gezonde relatie is gebaseerd op een gemeenschappelijk fundament. Een gemeenschappelijk iets waarop je kunt bouwen. Een relatie waarbij dat niet zo is, waarbij je niet in de kern met elkaar overeenstemt zal uiteindelijk vastlopen in een patstelling. Dan moeten er keuzes gemaakt worden. Dan moet óf bepaald worden wát het gemeenschappelijke fundament is/wordt of de relatie wordt beëindigd.

Een relatie kun je vergelijken met een huis. Als je een huis bouwt moet je zorgen dat alle muren op hetzelfde fundament staan, doe je dat niet, dan stort het in.

En als je echt zoveel van haar houdt, dan zou ik eerst proberen of er niet iets van een gemeenschappelijke basis te vinden is, desnoods gebruik je een alpha-cursus om iets op te bouwen waar zij zich ook in kan vinden. Het lijkt me ook geen lekker idee als je een relatie verbreekt en dan later denkt dat je nog dingen had kunnen doen, maar niet gedaan hebt. Probeer in ieder geval alles uit als je echt voor haar wilt gaan. Dan kun je later zeggen dat je echt alles geprobeerd hebt. Dan ligt het iig niet aan jouw goede wil.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Geloof vs de Liefde
« Reactie #11 Gepost op: mei 13, 2005, 01:43:26 pm »
Jezus is God en God is liefde, dus... :)

Xtinction

• Bekijk profiel
Geloof vs de Liefde
« Reactie #12 Gepost op: mei 13, 2005, 01:47:19 pm »
Mja dat is in jullie oogpunt zo, helaas niet in het mijne.

BTW: voelen jullie als je over God/Jezus denkt hetzelfde als wanneer je met je vrouw/vriendin naast elkaar in bed ligt en elkaar diep in de ogen kijkt? Like exact hetzelfde? Ik houd nl ook van andere dingen buiten mijn vriendin maar niet op dezelfde manier, en zal ik het dus nooit in hetzelfde hokje stoppen. (voorbeeld, de liefde voor mamma is niet te vergelijken met de liefde voor mijn vriendin)

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Geloof vs de Liefde
« Reactie #13 Gepost op: mei 13, 2005, 01:47:27 pm »
Ik merk het zelf in mijn relatie, dat het feit dat we het geloof samen delen, onze verbondenheid versterkt. Juist omdat we allebei die basis hebben.
We willen allebei ons doen en laten laten bepalen door wat God van ons vraagt (en dat is niet zozeer gebaseerd op regels, als wel op een gezagsrelatie, waarin ook Gods liefde voor ons de bron is waaruit we onze energie en onze levensblijheid kunnen putten.).

Als niet-christen zul je vooral op jezelf vertrouwen, op je eigen gevoel en je verstand. En je zult ook op je vriendin willen vertrouwen. Maar als je dan jezelf tegenvalt, en je vertrouwen in de ander wordt óók nog eens beschaamd, dan heb je geen basis waar je op terug kunt vallen.
Je vriendin zal uiteindelijk terug vallen op Jezus, Díe is haar uiteindelijke toevlucht. Met problemen en dergelijke zal ze het van Hém verwachten, en niet van jou, dat Hij een oplossing heeft.

Het lijkt mij voor jou op de lange duur onmogelijk vol te houden, dat zij niet alles van jóu verwacht maar van haar (onzichtbare) Jezus.
Het gaat om behoorlijk fundamentele dingen, die je vertrouwen in elkaar raken. Lijkt me handiger als je van elkaar die fundamenten deelt, zodat je - mocht je sámen in de problemen raken - er ook sámen op terug kunt vallen. En elkaar op die basis kunt wijzen. (Ik ben erg blij dat mijn vriend mij op God wijst, als ik zelf depri oid ben...).

Hopelijk heb je hier wat aan... sterkte met alles!

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Geloof vs de Liefde
« Reactie #14 Gepost op: mei 13, 2005, 01:50:48 pm »

quote:

Xtinction schreef op 13 mei 2005 om 13:47:
Mja dat is in jullie oogpunt zo, helaas niet in het mijne.

BTW: voelen jullie als je over God/Jezus denkt hetzelfde als wanneer je met je vrouw/vriendin naast elkaar in bed ligt en elkaar diep in de ogen kijkt? Like exact hetzelfde? Ik houd nl ook van andere dingen buiten mijn vriendin maar niet op dezelfde manier, en zal ik het dus nooit in hetzelfde hokje stoppen. (voorbeeld, de liefde voor mamma is niet te vergelijken met de liefde voor mijn vriendin)

Ik denk dat verliefdheid niet hezelfde is als de liefde die ik voor Jezus voel. Wat jij voor je vriendin voelt is 'eros' (griekse woord voor lichamelijke liefde)

In relaties gaat verliefdheid na een tijdje over en maakt plaats voor een diepe verbondenheid. (storge, agapè). En dat overstijgt het lichamelijke. En ik denk dat zoiets wel te vergelijken is met wat ik voor Jezus voel. Het lijkt wel op een goede ouder-kind relatie. God is ook niet voor niets mijn Vader, Jezus mijn 'grote broer'.
« Laatst bewerkt op: mei 13, 2005, 02:42:28 pm door Roodkapje »

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Geloof vs de Liefde
« Reactie #15 Gepost op: mei 13, 2005, 01:56:15 pm »
Nee, ik voel niet hetzelfde bij God als bij mijn vriend. Die lichamelijke aantrekkingskracht mist bijvoorbeeld. Maar ik weet wel dat ik existentiëler depri zou zijn als ik God kwijt zou raken, dan wanneer ik mijn vriend kwijt zou raken.
Mijn leven hangt namelijk niet van mijn vriend af, maar van God. Dat is nogal een verschil he ;)

Enneh liefde voor God heeft dimensies die de liefde voor mijn vriend overstijgen - Hij kan mij pas écht gelukkig maken, in alles, en Hij kan mij pas écht mens laten worden. Híj heeft ook mijn vriend op mijn pad gezet, o.a. met dát doel. Dus mijn vriend is een middel van God om aan mij te laten zien hoe Hij voor mij zorgt.
Snap je 't een beetje?

Xtinction

• Bekijk profiel
Geloof vs de Liefde
« Reactie #16 Gepost op: mei 13, 2005, 02:17:04 pm »
Laten we het erop houden dat het heel erg moeilijk is om me in jullie te verplaatsen, om niet te zeggen onmogelijk. :)

Hoe komt Hij dan met oplossingen, en wat maakt die oplossingen anders dan degenen die ik aanbreng. Spreekt Hij met jullie, in je dromen of wanneer je bidt? Of zijn het uiteindelijk toch je eigen oplossingen die je uitvoert.

Denk persoonlijk trouwens dat we inmiddels wel voorbij de eros zijn, om het maar zo te zeggen, maar uit ervaring spreek ik niet.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Geloof vs de Liefde
« Reactie #17 Gepost op: mei 13, 2005, 02:41:08 pm »

quote:

Xtinction schreef op 13 mei 2005 om 14:17:
Laten we het erop houden dat het heel erg moeilijk is om me in jullie te verplaatsen, om niet te zeggen onmogelijk. :)

Hoe komt Hij dan met oplossingen, en wat maakt die oplossingen anders dan degenen die ik aanbreng. Spreekt Hij met jullie, in je dromen of wanneer je bidt? Of zijn het uiteindelijk toch je eigen oplossingen die je uitvoert.

Denk persoonlijk trouwens dat we inmiddels wel voorbij de eros zijn, om het maar zo te zeggen, maar uit ervaring spreek ik niet.

Hij komt op verschillende manieren met oplossingen. Soms geeft Hij het teken waarom je gevraagd hebt, soms komt Hij tot je in een droom, of Hij werkt via andere mensen. Ikzelf heb persoonlijk ook weleens meegemaakt dat Hij rechtstreeks tot mij sprak. Verder heb je natuurlijk ook nog de Bijbel, waarin wel bepaalde richtlijnen uitgezet worden. Dus dat varieert een beetje.

Xtinction

• Bekijk profiel
Geloof vs de Liefde
« Reactie #18 Gepost op: mei 13, 2005, 02:52:18 pm »
Ik heb ook vaak gewacht op tekenen, bij bepaalde beslissingen. Nooit kwamen ze. Misschien komt dat omdat ik niet hard genoeg geloof, of dingen niet zie, maar ik heb ook echt nog nooit het gevoel gehad dat Hij bij me was of me steunde, net als nu. I'm on my own.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Geloof vs de Liefde
« Reactie #19 Gepost op: mei 13, 2005, 06:20:22 pm »

quote:

Xtinction schreef op 13 mei 2005 om 13:27:

Mja hoe meer ik erover praat hoe meer ik begin te geloven dat dit een gevecht is wat ik maar beter niet winnen kan. Ik vind het moeilijk te verkroppen dat er een kracht in dit universum is dat sterker is dan de liefde... ik dacht dat de liefde alles overwon, i was wrong.....

Je hebt gelijk en niet gelijk. Er is een liefde die alles overwint, maar da's niet jouw liefde. Anderen hebben het al eerder gezegd: de liefde van Jezus overwint alles, ook de dood, ook de duivel. Ik sluit mij daarbij aan.

Waarom liefde van mensen niet alles overwint? Omdat mensen niet volmaakt zijn: soms bedoelen ze het allerbeste, uit liefde, voor een ander, en wordt het toch verkeerd opgevat, of gaat er iets fout waardoor alsnog dingen niet goed aflopen.
Het lijkt me dat jij haar oprecht liefhebt, zowel lichamelijk (eros) als 'geestelijk' (agape). Je schrijft dat je steeds meer van haar bent gaan houden. Daar lijkt mij niets mis mee.

Je schrijft dat zij van jouw houdt, maar het klinkt alsof zij je lichamelijk niet kan weerstaan. Uit wat jij schrijft komt zij aan het 'geestelijk' van jou houden niet toe. Ze wil wel, maar durft niet. Zij heeft dat zelf ook wel door: het geloof staat in de weg. Jij snapt dat niet goed, maar ik wel.
Het is niet makkelijk om alles waarmee je opgegroeid bent (christendom), wat belangrijk voor je is (God), aan de kant te zetten voor iemand. Jullie levensvisie verschilt nogal, en wellicht verzwijgt zij de ware toedracht richting anderen. Jullie belandden met elkaar in bed, ik vermoed dat zij het daar erg moeilijk mee heeft: op zich is het prettig bij elkaar in bed, maar het valt de volgende dag niet te rijmen met de rest van je levensstijl! Dikke kans dat ze dus een crisis heeft.
Dat kan ze op diverse manieren oplossen, waarvan weglopen voor het probleem de makkelijkste is. Mij lijkt het niet de juiste, maar wat mij betreft getuigt het van iemand die op haar tenen loopt.

Jij kunt daar in helpen, denk ik. Niet door nogmaals met haar in bed te belanden: dat maakt het probleem voor haar alleen maar groter. Beter zou zijn om haar duidelijk te maken dat je haar graag wilt houden, en dat je jullie relatie in het vervolg christelijk in zou willen richten. Niet omdat jij dat fijn vindt of dat belangrijk vindt, maar omdat dat bij haar een stuk rust brengt.
In dat kader past ook dat jij haar belooft om je te verdiepen in haar geloof. Jij zegt dat je geloof onzin vindt: regeltjes en dat soort dingen. Misschien proef je dat ook bij haar: regeltjes (geen seks voor het huwelijk) die je onnodig dwars zitten (seks is lekker), die niet nuttig lijken. Ik vind dat je dan een verkeerde voorstelling van het geloof hebt. Christen zijn draait niet om regeltjes, christen zijn draait om Christus, en Zijn liefde voor ons. Als ik jouw was zou ik er achter proberen te komen waarom veel mensen toch christen zijn (zoals ik en diverse anderen hier).
Een voorbeeld is al gegeven: alpha-cursus is een goede optie. Misschien is het goed om de cursus samen te gaan doen: dan kan zij uitleggen wat zo belangrijk voor haar is, en op de cursusavonden kun jij al je bezwaren kwijt zonder die rechtstreeks bij haar neer te leggen.

God wil dat deze aarde een plek is waar het fijn is. Hij wil dat liefde overwint. Dat kan -nu op deze aarde- alleen in Christus.
Tot slot een opbeurend vers van Paulus:

quote:

romeinen 13:8 Wees elkaar niets schuldig, behalve liefde, want wie de ander liefheeft, heeft de gehele wet vervuld.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Geloof vs de Liefde
« Reactie #20 Gepost op: mei 14, 2005, 12:19:22 am »
Modbreak:
Berichten verwijderd die niet in overeenstemming waren met de policy van dit subforum CL.
Hierin staat o.a. dit genoemd als belangrijk uitgangspunt wat hier geldt:

dat de Bijbel als het onfeilbare en geïnspireerde Woord van God en de Apostolische Geloofsbelijdenis als samenvatting daarvan, als uitgangspunt wordt genomen.

En: het is dus duidelijk niet de bedoeling dat je in dit subforum meningen verkondigt die lijnrecht tegen de Bijbel en de Apostolische Geloofsbelijdenis ingaan, of dat je het gezag van de Bijbel in twijfel trekt. In het subforum Levensbeschouwing gelden ruimere grenzen. Zie de desbetreffende policy.

Vragen/opmerkingen hierover graag via topic report.
« Laatst bewerkt op: mei 14, 2005, 12:20:16 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Liudger

• Bekijk profiel
Geloof vs de Liefde
« Reactie #21 Gepost op: mei 14, 2005, 11:21:03 pm »

quote:

Xtinction schreef op 13 mei 2005 om 13:27:

Liefde overwint alles, maar niet elke mate van liefde. De bijbel vertelt ons:

Derhalve diende Jacob zeven jaren om Rachel, en die waren in zijn ogen als enkele dagen, omdat hij haar liefhad.

Dat is de context voor het gezegde dat liefde alles overwint. Liefde die alles overwint is ook bereid om alles op te geven. Way out of our comfort zone.
« Laatst bewerkt op: mei 15, 2005, 09:16:46 am door Liudger »
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Lilian

• Bekijk profiel
Geloof vs de Liefde
« Reactie #22 Gepost op: mei 15, 2005, 09:32:59 am »
Xtinction,

Misschien kun je eens kijken op www.waaromjezus.nl

Hier wordt vanaf 23 mei een cursus gegeven met vragen als:

Waar gaat het eigenlijk om in het leven?
Heb ik God wel nodig?
Waarom zou ik me druk magen over Jezus?
Waarom is Jezus gekomen?
enzovoort enzovoort...

Je kunt je daar op de site aanmelden en dan krijg je ook een boekje thuisgestuurd. Het is allemaal gratis. Hoorde er net over op de tv (hour of power)
Misschien dat het wat voor je is? Je kunt meedoen en dan op de site gaan discussieren met elkaar.

Hoop dat je daar wat aan hebt?

dingo

• Bekijk profiel
Geloof vs de Liefde
« Reactie #23 Gepost op: mei 15, 2005, 03:21:58 pm »

quote:

Xtinction schreef op 13 mei 2005 om 14:52:
Ik heb ook vaak gewacht op tekenen, bij bepaalde beslissingen. Nooit kwamen ze. Misschien komt dat omdat ik niet hard genoeg geloof, of dingen niet zie, maar ik heb ook echt nog nooit het gevoel gehad dat Hij bij me was of me steunde, net als nu. I'm on my own.
Toch kom je op een forum terecht waar een heleboel mensen zijn die je probleem serieus nemen en je graag verder willen helpen. Je bent minder "on your own" dan je denkt wat dat betreft.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Geloof vs de Liefde
« Reactie #24 Gepost op: mei 15, 2005, 03:31:53 pm »
Het 'probleem' met tekenen etc. vragen, is dat je meestal andere antwoorden krijgt als die je zelf had verwacht, of dat God op een andere manier te werk gaat dan jij misschien denkt. Als je om tekenen vraagt moet je je wel openstellen. God is geen McDrive waar je een bestelling doet, wat geeft en dan krijgt waar je om gevraagd had. ;)
« Laatst bewerkt op: mei 15, 2005, 03:32:45 pm door Roodkapje »

Iris

• Bekijk profiel
Geloof vs de Liefde
« Reactie #25 Gepost op: mei 16, 2005, 02:48:22 pm »
Xtinction, als jullie echt voor elkaar gemaakt zijn en heel veel van elkaar houden, dan hoop ik dat het goed komt tussen jullie twee!
Voelt je vriendin zich ook gedwongen om voor de andere jongen te kiezen? Ik bedoel, wordt er druk vanuit haar omgeving op haar uitgeoefend?
Aan de andere kant: Als zij niet echt voor jou wil kiezen, wil je dan nog wel voor haar kiezen?
Liefde is ook loslaten!  ;)

Sterkte ermee, het lijkt me niet gemakkelijk.

Iris