Auteur Topic: Relatie gelovige - niet gelovige  (gelezen 1762 keer)

Kultivate

• Bekijk profiel
Relatie gelovige - niet gelovige
« Gepost op: mei 14, 2005, 10:20:49 am »
Sinds kort heb ik een vriendin die gereformeerd vrijgemaakt is. Ik ben dit niet, en vooraf vond ze het moeilijk om erover te praten of dat wel of niet een obstakel zou vormen voor een relatie. Ik heb er totaal geen probleem mee dat ze gelooft en wil natuurlijk best een paar keer mee naar de kerk. En zij wilde dat ik haar dus steun in haar geloof en dat ik er geintereseerd in ben enz. Nou dat vind ik totaal geen probleem. Maar nu hoor ik van andere mensen dan naarmate de relatie verder gaat en dus serieuzer wordt het toch lastig gaat worden een relatie tussen iemand die gelooft en iemand die niet gelooft. Dus nu vroeg ik me af wat mensen op dit forum er van vinden.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 14, 2005, 11:50:57 am »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 14, 2005, 01:17:16 pm »
Of in deze topics, die al wat ouder zijn:
Verkering met een gereformeerd vrijgemaakt meisje
op vakantie met mijn vriend?
Mijn vriend(in) is niet van onze kerk?

Niet dat we niet willen discussieren hoor, maar daar vind je alvast voorzetten van problemen en mogelijke oplossingen. Maar vraag gerust verder!
« Laatst bewerkt op: mei 21, 2005, 04:20:44 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 14, 2005, 01:59:25 pm »

quote:

Kultivate schreef op 14 mei 2005 om 10:20:
Sinds kort heb ik een vriendin die gereformeerd vrijgemaakt is. Ik ben dit niet, en vooraf vond ze het moeilijk om erover te praten of dat wel of niet een obstakel zou vormen voor een relatie. Ik heb er totaal geen probleem mee dat ze gelooft en wil natuurlijk best een paar keer mee naar de kerk. En zij wilde dat ik haar dus steun in haar geloof en dat ik er geintereseerd in ben enz. Nou dat vind ik totaal geen probleem. Maar nu hoor ik van andere mensen dan naarmate de relatie verder gaat en dus serieuzer wordt het toch lastig gaat worden een relatie tussen iemand die gelooft en iemand die niet gelooft. Dus nu vroeg ik me af wat mensen op dit forum er van vinden.

Ik begrijp hieruit dat je je in het geloof van je vriendin wilt verdiepen? Dat wordt inderdaad heel erg lastig. Zie ook de andere draadjes. Ik weet natuurlijk niet in hoeverre ze echt zelf gelooft of dat ze naar de kerk gaat omdat ze vindt dat dat 'hoort'.

Als ik voor mezelf spreek, dan zou ik als vrijgemaakt meisje wel graag willen dat mijn vriend zich in het geloof verdiept, en hem meenemen naar een alpha-cursus. Uiteindelijk zou ik verwachten dat mijn vriend christen wordt. Zo lang hij dat niet is zou ik me niet te zeer aan hem willen hechten. Maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke insteek, ik weet niet in hoeverre dit opgaat voor jouw vriendin.
« Laatst bewerkt op: mei 14, 2005, 02:28:00 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israƫl! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 15, 2005, 11:42:28 pm »
Wat is je eigen positie? Je zegt dat je niet gereformeerd vrijgemaakt ben. Protestant? Anderssoortig Christen? Deist? Agnost? Atheist? Hoe groter de afstand, hoe moeilijker. Maar, afhankelijk van hoeveel je van haar houdt, niet onmogelijk :) .
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 20, 2005, 10:21:23 pm »
Niet gelovig zo te zien.

Tja, het lijkt me moeilijk.

Maar ik wil in ieder geval niet al te rationeel gaan kijken... Een relatie is niet puur verstandelijk. Ik kan wel allerlei mooie dingen roepen maar als ik stapelverliefd wordt op een in mijn ogen fantastische meid die niet gelooft.... Wordt het allemaal toch opeens heel anders :)
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

observer

• Come As You Are
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 21, 2005, 02:06:49 am »

quote:

Liudger schreef op 15 mei 2005 om 23:42:
Wat is je eigen positie? Je zegt dat je niet gereformeerd vrijgemaakt ben. Protestant? Anderssoortig Christen? Deist? Agnost? Atheist? Hoe groter de afstand, hoe moeilijker. Maar, afhankelijk van hoeveel je van haar houdt, niet onmogelijk :) .
Neej, ik denk dat het is: afhankelijk hoeveel je van God houdt.........
Geloof is als een paspoort....eerst stond je er bij je ouders bij, nu moet je er zelf 1 laten maken....