Auteur Topic: N.a.v. Kolossenzen 1: over de verzoening en het evangelie  (gelezen 5679 keer)

wateengedoe2

• Bekijk profiel
N.a.v. Kolossenzen 1: over de verzoening en het evangelie
« Gepost op: oktober 06, 2005, 12:35:54 pm »
In het topic emotioneel door bijbelteksten en liederen schreef P&A iets waarover ik graag (offtopic, daarom in dit nieuwe draadje) verder wil gaan. Het is nl. iets waar ik momenteel zelf ontzéttend mee bezig ben en ik ben benieuwd naar jullie input.

Even ter informatie voor mensen die mij kennen: ik noemde mijzelf altijd esoterisch christen. Daar ben ik vanaf gestapt. In de afgelopen maanden heb ik gemerkt dat ik hoe langer hoe meer nader tot de Rooms-katholieke Kerk (de kerk van mijn jeugd), o.a. in dat deel wat alle orthodoxe kerken - protestants of katholiek - met elkaar delen, nl. het offer van Jezus Christus ter vergeving van onze zonden. Ik belijd dat ik zondig ben van aard (ja, dus inherent zondig, dat waar ik eerst zo over viel) , en dat God eerst een handreiking naar mij moet doen, wil ik ooit bij Hem kunnen komen. Dat heeft Hij gedaan in Jezus aan het kruis en - in mijn persoonlijke geval - bij mijn plotselinge bekering in nov. 2004. Ik heb geantwoord op Zijn liefdevolle roep en sindsdien bestaat mijn leven uit steeds verder tot Hem naderen, in een prachtige dialoog. Ik ben onlangs door iemand getypeerd als 'vrijmoedig orthodox' en dat vind ik een mooie omschrijving. Al denk ik dat velen mij nog meer vrijmoedig dan orthodox zullen vinden, daarom plaats ik deze discussie op Levensbeschouwing, om hem geheel vrij te kunnen laten verlopen.

OK, na deze m.i. wel noodzakelijke inleiding:

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 06 oktober 2005 om 09:51:

[...]
God zou boos op ons moeten zijn omdat we zondigen. [...]
En Jezus is gestorven en heeft die straf dus gedragen. Omdat Hijzelf zonder zonde was kon Hij opstaan uit de dood.
Wij mensen zouden dat niet kunnen.
Tot zover: amen!  Al zou ik zelf wel het nogal antropomorf aandoende 'boos zijn op' eerder uitdrukken als 'incompatibel zijn met/onbereikbaar zijn voor', zie ook het verhaaltje over de prins en prinses helemaal onderaan deze post)

quote:

Nu is het Gods plan dat als je dit gelooft: Hij heeft de zonden weggedaan - dat dit dan ook voor jou geldt: God heeft MIJN zonden weggedaan toen Jezus aan het kruis stierf.
Conclusie: als je dat gelooft kun je weer bij God komen. Het is dan voorelkaar. De boosheid van God is van je afgewend.
Als je opnieuw zondigt omdat we dit lichaam nog hebben en hier op aarde nog niet volmaakt zijn, moet je dat aan God belijden en Hij zal je vergeven. Ook voor de zonde die jenog doet als gelovige. Maar dan ziet God jou in Zijn Zoon die gestorven en opgestaan is.
En ziet Hij jou als volmaakt en zondeloos.

Geloof je nog niet persoonlijk, is dit nog niet zo en zul je eerst dat offer moeten aanvaarden als voor jou ook gebracht.
Anders kan God jou niet vergeven.

Hier ben ik nog niet aan uit, m.n. omdat ik ook waarheid zie en voel in andere religies (en de RKK doet dat ook, zij ziet andere religies weliswaar niet als volledig (tja, simpel, anders zou de RKK zelf ook wel die andere religies volgen in haar leer), maar wel, dat ze een deel van de waarheid kennen. Dat ben ik met haar eens.

Gisteren in de vespers kwam deze tekst voor:

Zeg met vreugde dank aan de Vader, die u in staat heeft gesteld om te delen in de erfenis van de heiligen in het licht. Hij heeft ons ontrukt aan de macht van de duisternis en overgebracht naar het koninkrijk van zijn geliefde Zoon, in wie wij de bevrijding hebben, de vergeving van de zonden.
Hij is het beeld van de onzichtbare God,
de eerstgeborene van heel de schepping.
Want in Hem is alles geschapen,
in de hemel en op de aarde,
het zichtbare en het onzichtbare,
tronen en hoogheden,
heerschappijen en machten.
Alles is door Hem en voor Hem geschapen.
Hij bestaat vóór alles en alles bestaat in Hem.

Hij is ook het hoofd van het lichaam dat de kerk is.
Hij is de oorsprong, de eerstgeborene uit de doden,
om in alles de eerste te zijn, Hij alleen.
Want in Hem heeft heel de volheid willen wonen
om door Hem alles met zich te verzoenen
en vrede te stichten door het bloed, aan het kruis vergoten,
om alle wezens in de hemel en op de aarde door Hem te verzoenen.

(Kol 1:12-20)

Ik werd ontroerd door deze tekst, die ik nog niet kende (tja, (nog?) niet zo bijbelvast als het gros van de mensen hier :o ) Het gaf precies het geloof weer, dat ik heb in de verzoening en overigens ook (maar dat is weer offtopic) in de panentheïstische (niet: pantheïstische!) visie die de RKK (tja, sorry, die's nogal belangrijk voor mij momenteel :)) met mij deelt.

Ik heb thuis opgezocht in wat voor context deze tekst staat. Vers 21 e.v. gaan als volgt:

Ook u was vroeger van God vervreemd en Hem vijandig gezind door uw slechte daden. Maar nu heeft God u met zich verzoend in Christus’ sterfelijk lichaam, door de dood, want Hij wil dat u als heilige mensen voor Hem zult verschijnen, smetteloos en onberispelijk. Maar dan moet u wel vast en onwrikbaar blijven in het geloof en u niet laten afbrengen van de hoop die u in het evangelie is aangezegd. Dit is de boodschap die aan heel de schepping onder de hemel verkondigd is en waarvan ik, Paulus, de dienaar ben geworden.
(Kol 1:21-23)

De dikgedrukte dingen zijn de teksten waar mijn twijfel over gaat. Het evangelie, wat is dat? Moet je, wat P&A hierboven zegt, persoonlijk geloven dat de Godmens Jezus voor jou is gestorven aan het kruis? Of is het evangelie, de blijde boodschap, wat anders?

Zoveel immers heeft God van de wereld gehouden, dat Hij zijn eniggeboren Zoon heeft geschonken, zodat iedereen die in Hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven bezit.
(Joh 3:16)

Je moet dus geloven in de Zoon van God om eeuwig leven te bezitten. De Zoon, die er al was voordat alle dingen geschapen zijn, door Wie, in Wie en voor Wie alles geschapen is. Niet pas bestaand als Jezus van Nazareth, die in het begin van onze jaartelling in het vlees is gekomen en in Palestina heeft gewoond en die verrezen is na Zijn dood. Die Zoon die er al was ten tijde van het OT, maar daar niet als zodanig genoemd werd. JHWH is de drie-ene God - Vader, Zoon (Woord) en H. Geest. Dat was Hij al voordat Jezus geboren werd uit Maria (even voor de duidelijkheid: ik vat Woord van God niet op als de bijbel, maar als het scheppende Woord van God, op de wijze zoals het in begin van het Johannesevangelie staat en waar Kolossenzen 1 bij aansluit).

God is eeuwig en onveranderlijk. Eeuwigheid is volgens mij synoniem met tijdloosheid, of: buiten de tijd staand. Ergens kruist die tijdloosheid  met ons tijdsbesef, nl. een kleine 2000 jaar geleden, toen het vleesgeworden Woord heeft geleden, is gestorven en is opgestaan, om alle wezens in de hemel en op de aarde door Hem te verzoenen. (Kol 1:20b). Ik geloof, dat het offer van Christus geen momentopname is, maar dat het eeuwig is. Dat ene, zelfde offer van Golgotha heeft altijd plaatsgevonden en vindt ook nu nog plaats. Wederom in overeenstemming met de leer van de RKK (daar, waar de Heidelbergse Catechismus helaas de fout in is gegaan), die zegt dat in de eucharistie het offer tegenwoordiggesteld (niet herhaald!) wordt.

En het evangelie is iets waar de hele schepping weet van heeft (de boodschap die aan heel de schepping onder de hemel verkondigd is (Kol 1:23b).). Het is een natuurwet, iets waar je zelfs aan onderworpen ben en toegang toe hebt, als je nog nooit één woord in de bijbel hebt gelezen of één preek van een dominee of pastoor hebt gehoord. Of je nou in Lutjebroek woont en elke zondag 2x naar de kerk gaat, of je bent een Aboriginal in de bush van Australië of een Tibetaanse monnik ver weg in de Himalaya, dat maakt niet uit.

Moet je de geschiedenis van die natuurwet (i.e. de gebeurtenissen in de Goede Week) kennen om behouden te zijn? Moet je evenveel weten over de wet van de zwaartekracht als Kepler, Newton en Einstein om eraan onderworpen te zijn? Mij lijkt van niet. God reikt Zijn hand aan iedereen en iedereen kan deze hand grijpen en in dialoog treden met de Heer. Dat is volgens mij precies wat er gebeurt bij gelovigen over de hele wereld en in alle religies, niet alleen in het christendom.

Meester, wat is het grootste gebod in de wet?’ Jezus zei hem: ‘ U zult de Heer uw God liefhebben met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dat is het grootste en eerste gebod. Het tweede is daaraan gelijk: U zult uw naaste liefhebben als uzelf. Aan deze twee geboden hangen heel de Wet en de Profeten.’ (Mat 22;36b-40).

Dit is de basis van élke religie, alhoewel het onder woorden brengen ervan wel anders is per religie. En dit kunnen we doen, doordat God ons kan bereiken (nu en altijd) door het offer aan het kruis. Iedereen die door God is aangeraakt, wíl ook niet anders, al blijft diegene tegen de zondigheid aanlopen, die onvermijdelijk is zolang we hier in het vlees zijn. De zondigheid die God ons vergeeft door Zijn Zoon.

Nog een mooie vergelijking, vrij naar een verhaal uit "God en de nuchterheid" van Justus Wijnekus (een katholieke, mystiek gerichte auteur):

De prins en de princes waren verliefd, ze hielden veel van elkaar.. zoveel dat ze wilden trouwen. Voor altijd en eeuwig wilde ze bij elkaar blijven.
Op een dag kreeg de princes een ongeluk met haar paard, ze was gewond. Zo ernstig gewond dat ze voor de rest van haar leven ernstig verminkt door het leven moest. Ze was verdrietig want zo kon ze natuurlijk niet met haar prins trouwen, ze was niet goed genoeg meer.. zo kon het niet. Hij verdiende beter en ze wees hem af.
De prins was intens verdrietig want hij hield zo vreselijk veel van haar. Maar wat hij ook probeerde het antwoord bleef nee, ze wees hem af.
Tot op een dag dat hij zichzelf zo ernstig verminkte, misschien nog wel erger dat de princes zelf.
En zo ging hij opnieuw naar de princes.... en vroeg haar ten huwelijk. De princes was dolgelukkig.. en het antwoord laat zich gemakkelijk raden...

OK, een láng verhaal ... ik zie de reacties wel verschijnen, ben zelf even weg.
« Laatst bewerkt op: oktober 06, 2005, 03:48:18 pm door wateengedoe2 »

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: oktober 06, 2005, 12:50:42 pm »
Wow Edith, ik ben onder de indruk van je manier waarop je dingen hier benoemt. Er spreekt enorm veel liefde voor God uit.
Ik kom er ook nog op terug, maar moet even weg nu.

Dus tot later, en ik mail je ook nog.  ;)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 06, 2005, 01:10:42 pm »
Huh? Ik snap je nog niet helemaal...  :?
Kan je misschien nog eens in een paar korte zinnen proberen samen te vatten hoe jij tegen de kruisdood van Jezus aankijkt en wat de betekenis daarvan is (voor jou)? En wat voor vragen/discussiepunten je daarbij dan hebt?
Zoals je het nu schrijft, lijk je er wel zo ongeveer uit te zijn en valt er volgens mij niet zoveel te discussieren, terwijl je wel schrijft dat het iets is 'waarover je graag verder wil gaan'.
« Laatst bewerkt op: oktober 06, 2005, 01:12:32 pm door Mezzamorpheus »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 06, 2005, 02:03:59 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 06 oktober 2005 om 13:10:
Huh? Ik snap je nog niet helemaal...  :?
Kan je misschien nog eens in een paar korte zinnen proberen samen te vatten hoe jij tegen de kruisdood van Jezus aankijkt en wat de betekenis daarvan is (voor jou)? En wat voor vragen/discussiepunten je daarbij dan hebt?
Zoals je het nu schrijft, lijk je er wel zo ongeveer uit te zijn en valt er volgens mij niet zoveel te discussieren, terwijl je wel schrijft dat het iets is 'waarover je graag verder wil gaan'.

Ik ben er nog niet uit hoor, want als ik íets geleerd heb in het afgelopen jaar, is het wel dat mijn geloof zich continu ontwikkelt en ik weet zeker dat het nu niet ineens 'uitontwikkeld' is. Wat mijn probleem is, is dat een bepaald deel van mijn geloof op het eerste gezicht nog steeds 'esoterisch' aandoet, terwijl ik nu weet dat die weg niet mijn weg is. Maar misschien is het eerder een semantisch probleem dan dat ik nou werkelijk zo anders zie dan de 'gemiddelde' orthodoxe christen (zo dacht ik ook dat mijn panentheïstische visie niet strookt met het orthodoxe christendom, totdat bleek dat het precies zo in de RK-catechismus staat). Daar wil ik het over hebben, om dit duidelijker te krijgen voor mijzelf, met jullie (mening) als spiegel.

Samenvatting: het eeuwige Woord van God is als de mens Jezus ter vergeving van onze zonden gestorven aan het kruis. Hierdoor kan God ons Zijn hand reiken, ondanks onze zondigheid (die doorgaat/blijft bestaan zolang als wij in het vlees zijn, omdat die zondigheid onlosmakelijk verbonden is met de fysieke natuur van de mens, vgl. Rom 8:5). Het offer is tijdloos, omdat God Zelf tijdloos is, maar het kruispunt met ons leven in de tijd vond plaats nu bijna 2000 jaar geleden in Palestina. Het offer geldt en gold altijd en voor iedereen (of ze de bijbel nou kennen of niet - en ook al voor het begin van onze jaartelling), en stelt ons in staat om te antwoorden op Gods roep en ons vervolgens volledig te richten op de wet zoals genoemd in Mat 22:37-39. De zonden die we onvermijdelijk nu ook nog begaan, worden vergeven door God vanwege het offer van Zijn Zoon.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 06, 2005, 11:38:19 pm »
Kortom: jij denkt dat mensen (die dat wel kunnen) die Jezus niet als hun persoonlijke Verlosser belijden, toch gered worden door zijn kruisdood?
Zo ja, dan zal het je vast niet verrassen dat ik er anders over denk. :)

klaas f

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 07, 2005, 02:19:50 am »
Als niet-Christenen de hongerigen hebben gevoed, de naakten hebben gekleed, de gevangenen hebben bezocht, de zieken hebben verzorgd, enz., enz., dan zijn zij gered. Jezus zal het ze toerekenen alsof zij het Hèm hebben gedaan.

Maar als zichzelf "Christen" noemende mensen de hongerigen niet hebben gevoed, de naakten niet hebben gekleed, de gevangenen niet hebben bezocht, de zieken niet hebben verzorgd, enz., enz., dan zijn zij niet gered.
Jezus zal het ze toerekenen alsof zij het Hèm niet hebben gedaan.
Er wacht hen een hard oordeel, want zij wisten beter.

Paulus maakt zich erg druk om wat wij geloven, d.i. "voor waar aannemen".
Het gaat Jezus helemaal niet om wat wij voor waar aannemen, maar om wat wij uit liefde voor God en onze naasten dóen.
« Laatst bewerkt op: oktober 07, 2005, 02:23:55 am door klaas f »
vriendelijke groet, klaas.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 07, 2005, 06:43:05 pm »
Hoi Edith.
Ik kijk hier net en zie jou lange post.... Dacht dat ik dat altijd deed maar anderen kunnen er ook wat van. :P
Zal er nog wel op reageren maar heb nu even geen tijd om er echt mee bezig te gaan.
« Laatst bewerkt op: oktober 07, 2005, 06:43:31 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 08, 2005, 12:37:11 am »

quote:

Edith schreef op 06 oktober 2005 om 12:35:
In het topic emotioneel door bijbelteksten en liederen schreef P&A iets waarover ik graag (offtopic, daarom in dit nieuwe draadje) verder wil gaan. Het is nl. iets waar ik momenteel zelf ontzéttend mee bezig ben en ik ben benieuwd naar jullie input.

Even ter informatie voor mensen die mij kennen: ik noemde mijzelf altijd esoterisch christen. Daar ben ik vanaf gestapt. In de afgelopen maanden heb ik gemerkt dat ik hoe langer hoe meer nader tot de Rooms-katholieke Kerk (de kerk van mijn jeugd), o.a. in dat deel wat alle orthodoxe kerken - protestants of katholiek - met elkaar delen, nl. het offer van Jezus Christus ter vergeving van onze zonden. Ik belijd dat ik zondig ben van aard (ja, dus inherent zondig, dat waar ik eerst zo over viel) , en dat God eerst een handreiking naar mij moet doen, wil ik ooit bij Hem kunnen komen. Dat heeft Hij gedaan in Jezus aan het kruis en - in mijn persoonlijke geval - bij mijn plotselinge bekering in nov. 2004. Ik heb geantwoord op Zijn liefdevolle roep en sindsdien bestaat mijn leven uit steeds verder tot Hem naderen, in een prachtige dialoog. Ik ben onlangs door iemand getypeerd als 'vrijmoedig orthodox' en dat vind ik een mooie omschrijving. Al denk ik dat velen mij nog meer vrijmoedig dan orthodox zullen vinden, daarom plaats ik deze discussie op Levensbeschouwing, om hem geheel vrij te kunnen laten verlopen.
Duidelijk dat er inderdaad wat veranderd is bij jou sinds een tijd geleden.

quote:

OK, na deze m.i. wel noodzakelijke inleiding:

[...]

Tot zover: amen!  Al zou ik zelf wel het nogal antropomorf aandoende 'boos zijn op' eerder uitdrukken als 'incompatibel zijn met/onbereikbaar zijn voor', zie ook het verhaaltje over de prins en prinses helemaal onderaan deze post)

Ik noemde het boos zijn, wegens de toonzetting van de post waarop ik reageerde en die ook die benadering had. Ik wilde het niet te ingewikkeld maken door moeilijke formuleringen maar probeerde het simpel aan te geven. En'boos zijn 'geeft toch ook wel hetzelfde aan als 'God s toorn openbaart zich over ieder die zondigt'- een aanhaling uit de Romeinen brief ergens in het begin.

quote:

Hier ben ik nog niet aan uit, m.n. omdat ik ook waarheid zie en voel in andere religies (en de RKK doet dat ook, zij ziet andere religies weliswaar niet als volledig (tja, simpel, anders zou de RKK zelf ook wel die andere religies volgen in haar leer), maar wel, dat ze een deel van de waarheid kennen. Dat ben ik met haar eens.
We hebben niets aan een deel van de wqaarheid. Satan begon in het paradijs tegen Eva ook al met een gedeeltelijke waarheid.
Dat is al; een tegenstrijdigheid: waarheid is geheel waar. Anders is het toch geen waarheid meer?
Vergelijk de uitdrukking: een halve waarheid is erger dan een hele leugen - o.i.d.
En hoe kan Jezus van Zichzelf zeggen: Ik ben de weg de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij...
Als het maar gedeeltelijk waar zou zijn - je zou ook via een ander tot de Vader kunnen komen bv.
Dit maakt Hem tot een leugenaar en hetzelfde geldt voor Gods woord wat ook claimt waarheid te zijn.
Dat sluit ander heilige boeken uit.

quote:

Gisteren in de vespers kwam deze tekst voor:

Zeg met vreugde dank aan de Vader, die u in staat heeft gesteld om te delen in de erfenis van de heiligen in het licht. Hij heeft ons ontrukt aan de macht van de duisternis en overgebracht naar het koninkrijk van zijn geliefde Zoon, in wie wij de bevrijding hebben, de vergeving van de zonden.
Hij is het beeld van de onzichtbare God,
de eerstgeborene van heel de schepping.
Want in Hem is alles geschapen,
in de hemel en op de aarde,
het zichtbare en het onzichtbare,
tronen en hoogheden,
heerschappijen en machten.
Alles is door Hem en voor Hem geschapen.
Hij bestaat vóór alles en alles bestaat in Hem.

Hij is ook het hoofd van het lichaam dat de kerk is.
Hij is de oorsprong, de eerstgeborene uit de doden,
om in alles de eerste te zijn, Hij alleen.
Want in Hem heeft heel de volheid willen wonen
om door Hem alles met zich te verzoenen
en vrede te stichten door het bloed, aan het kruis vergoten,
om alle wezens in de hemel en op de aarde door Hem te verzoenen.

(Kol 1:12-20)
Bij mijn weten staat er alle dingen weder met Zich te verzoenen. :)

quote:

Ik werd ontroerd door deze tekst, die ik nog niet kende (tja, (nog?) niet zo bijbelvast als het gros van de mensen hier :o ) Het gaf precies het geloof weer, dat ik heb in de verzoening en overigens ook (maar dat is weer offtopic) in de panentheïstische (niet: pantheïstische!) visie die de RKK (tja, sorry, die's nogal belangrijk voor mij momenteel :)) met mij deelt.

Ik heb thuis opgezocht in wat voor context deze tekst staat. Vers 21 e.v. gaan als volgt:

Ook u was vroeger van God vervreemd en Hem vijandig gezind door uw slechte daden. Maar nu heeft God u met zich verzoend in Christus’ sterfelijk lichaam, door de dood, want Hij wil dat u als heilige mensen voor Hem zult verschijnen, smetteloos en onberispelijk. Maar dan moet u wel vast en onwrikbaar blijven in het geloof en u niet laten afbrengen van de hoop die u in het evangelie is aangezegd. Dit is de boodschap die aan heel de schepping onder de hemel verkondigd is en waarvan ik, Paulus, de dienaar ben geworden.
(Kol 1:21-23)

De dikgedrukte dingen zijn de teksten waar mijn twijfel over gaat. Het evangelie, wat is dat? Moet je, wat P&A hierboven zegt, persoonlijk geloven dat de Godmens Jezus voor jou is gestorven aan het kruis? Of is het evangelie, de blijde boodschap, wat anders?

Dan moet je volgens dit gedeelte zijn bij de uitleg die Paulus geeft van het evangelie. Of niet?
Hij is er een dienaar van geworden en Christus heeft hem dit evangelie toevertrouwd.
Je leest dan op andere plaatsen bv:

Ef 3
 4 Daarnaar kunt gij bij het lezen u een begrip vormen van mijn inzicht in het geheimenis van Christus, 5 dat ten tijde van vroegere geslachten niet bekend is geworden aan de kinderen der mensen, zoals het nu door de Geest geopenbaard is aan de heiligen, zijn apostelen en profeten: 6 (dit geheimenis), dat de heidenen mede-erfgenamen zijn, medeleden en medegenoten van de belofte in Christus Jezus door het evangelie, 7 waarvan ik een dienaar geworden ben naar de genadegave Gods, die mij geschonken is naar de werking zijner kracht. 8 Mij, verreweg de geringste van alle heiligen, is deze genade te beurt gevallen, aan de heidenen de onnaspeurlijke rijkdom van Christus te verkondigen, 9 en in het licht te stellen (wat) de bediening van het geheimenis (inhoudt), dat van eeuwen her verborgen is gebleven in God, de Schepper van alle dingen, 10 opdat thans door middel van de gemeente aan de overheden en de machten in de hemelse gewesten de veelkleurige wijsheid Gods bekend zou worden,

Rom 16
25 Hem nu, die bij machte is u te versterken – naar mijn evangelie en de prediking van Jezus Christus, naar de openbaring van het geheimenis, eeuwenlang verzwegen, 26 maar thans geopenbaard en door profetische schriften volgens bevel van de eeuwige God tot bewerking van gehoorzaamheid des geloofs bekendgemaakt onder alle volken

Hand 20
 24 Maar ik tel mijn leven niet en acht het niet kostbaar voor mijzelf, als ik slechts mijn loopbaan mag ten einde brengen en de bediening, die ik van de Here Jezus ontvangen heb om het evangelie der genade Gods te betuigen.

Dat was een kleine bloemlezing van Paulus en onder de gehele schepping (Kol 1: 23) kun je denk ik verstaan als: niet meer beperkt tot het volk Israel maar de genade is nu voor een ieder die gelooft uit alle volken - dus ook die niet-joden.

quote:

Zoveel immers heeft God van de wereld gehouden, dat Hij zijn eniggeboren Zoon heeft geschonken, zodat iedereen die in Hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven bezit.
(Joh 3:16)

Je moet dus geloven in de Zoon van God om eeuwig leven te bezitten. De Zoon, die er al was voordat alle dingen geschapen zijn, door Wie, in Wie en voor Wie alles geschapen is. Niet pas bestaand als Jezus van Nazareth, die in het begin van onze jaartelling in het vlees is gekomen en in Palestina heeft gewoond en die verrezen is na Zijn dood. Die Zoon die er al was ten tijde van het OT, maar daar niet als zodanig genoemd werd. JHWH is de drie-ene God - Vader, Zoon (Woord) en H. Geest. Dat was Hij al voordat Jezus geboren werd uit Maria (even voor de duidelijkheid: ik vat Woord van God niet op als de bijbel, maar als het scheppende Woord van God, op de wijze zoals het in begin van het Johannesevangelie staat en waar Kolossenzen 1 bij aansluit).

Het is beiden: Het woord van God is de Bijbel en Jezus is het vleesgeworden woord.
Later in de hemel hebben we de Bijbel niet meer nodig maar hier op aarde wel. In de hemel zien we Hem en zullen we Hem kennen.

quote:

God is eeuwig en onveranderlijk. Eeuwigheid is volgens mij synoniem met tijdloosheid, of: buiten de tijd staand. Ergens kruist die tijdloosheid  met ons tijdsbesef, nl. een kleine 2000 jaar geleden, toen het vleesgeworden Woord heeft geleden, is gestorven en is opgestaan, om alle wezens in de hemel en op de aarde door Hem te verzoenen. (Kol 1:20b). Ik geloof, dat het offer van Christus geen momentopname is, maar dat het eeuwig is. Dat ene, zelfde offer van Golgotha heeft altijd plaatsgevonden en vindt ook nu nog plaats.

Heb 7,27
die niet, gelijk de hogepriesters, van dag tot dag eerst offers voor zijn eigen zonden behoeft te brengen en daarna voor die van het volk, want dit laatste heeft Hij eens voor altijd gedaan, toen Hij Zichzelf ten offer bracht.

Heb 9,12
en dat niet met het bloed van bokken en kalveren, maar met zijn eigen bloed, eens voor altijd binnengegaan in het heiligdom, waardoor Hij een eeuwige verlossing verwierf.

Hier in deze teksten is het juist essentieel dat het eens en voor altijd IS gebeurd. Toen op het kruis bijna 2000 jaar geleden.
Jezus is de eeuwige Zoon en het Lam voorgekend van de grondlegging der wereld etc. Maar Hij kwam in de tijd en is geboren toen de volheid des tijds gekomen was staat in Galaten.
Het is een historische gebeurtenis die reikwijdte heeft tot in onze tijd en de tijd voordat het gebeurde.
Vergelijk een tekst uit Romeinen 3:

Rom 3,30
Indien er namelijk één God is, die de besnedenen rechtvaardigen zal uit het geloof en de onbesnedenen door het geloof.

In het OT was het uit het geloof van Abraham dat de Beloofde zou komen, en in het NT en nu weten we dit concreet door het geloof in Jezus Christus. Maar het is op grond van hetzelfde offer. Dat ong. in het jaar 30 is gebracht.

quote:

Wederom in overeenstemming met de leer van de RKK (daar, waar de Heidelbergse Catechismus helaas de fout in is gegaan), die zegt dat in de eucharistie het offer tegenwoordiggesteld (niet herhaald!) wordt.
In ieder geval gebeurt het daar tijdens de Eucharistie - ik zal de discussie niet meer herhalen - maar tegenwoordig gesteld worden van het offer is ook niet bijbels wat mij betreft, al is het een andere formulering dan het weer opnieuw offeren. Het is maar net hoe je dat woord tegenwoordiggesteld uitlegt. :)

Wat volgens mij het punt is: Christus dood en opstanding moeten in de gelovige werkelijkheid worden door het afsterven aan je oude ik en zo Gods leven te laten groeien.
DAT is wat er dagelijks moet gebeuren.

Jezus noemt dit: Wie zijn kruis opneeemt en achter Mij komt/Wie zijn leven wil behouden die zal het verliezen, maar wie het verliest om Mijnentwil die zal het vinden. en Indien de graankorrel niet in de aarde valt en sterft, draagt zij veel vrucht

Of Paulus zegt het zo:
dat wij het sterven van Christus ten alle tijde in ons om dragen... (Ik citeer even uit m'n hoofd)
Of in Galaten 2
20 Met Christus ben ik gekruisigd, en toch leef ik, (dat is), niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij. En voor zover ik nu (nog) in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God, die mij heeft liefgehad en Zich voor mij heeft overgegeven.
Of Rom 6
 6 dit weten wij immers, dat onze oude mens medegekruisigd is, opdat aan het lichaam der zonde zijn kracht zou ontnomen worden en wij niet langer slaven der zonde zouden zijn; 7 want wie gestorven is, is rechtens vrij van de zonde. 8 Indien wij dan met Christus gestorven zijn, geloven wij, dat wij ook met Hem zullen leven

Maar dat kan verwerkelijkt worden omdat het werk van Christus IS volbracht toen op het kruis. Hij zit nu in de hemel; hoe kan Hij dan weer in Zijn sterven tegenwoordig gesteld worden in de Eucharistie?  Alleen het proces in ons als gelovige moet voltooid worden:
Johannes de Doper zegt het zo: Hij moet wassen, ik moet minder worden.
Dat is wat er altijd bezig moet zijn.

Het is het meegekruisigd en weer opgestaan zijn met/in Christus van de gelovige als hij Jezus heeft aanvaard als zijn Verlosser.

quote:

En het evangelie is iets waar de hele schepping weet van heeft (de boodschap die aan heel de schepping onder de hemel verkondigd is (Kol 1:23b).). Het is een natuurwet, iets waar je zelfs aan onderworpen ben en toegang toe hebt, als je nog nooit één woord in de bijbel hebt gelezen of één preek van een dominee of pastoor hebt gehoord. Of je nou in Lutjebroek woont en elke zondag 2x naar de kerk gaat, of je bent een Aboriginal in de bush van Australië of een Tibetaanse monnik ver weg in de Himalaya, dat maakt niet uit.

Dat is wel een beetje kort door de bocht. :)
Natuurwet daar kan ik nog in mee gaan in die zin dat er ook in Romeinen staat dat de heidenen door de Schepping God kunnen kennen; vanaf vroeger na Noach zeg maar. Alle mensen stammen van Noach af en theoretisch is het dus zo dat ieder mens God zou moeten kennen. In ieder geval vanuit de Schepping hebben de heidenen nu te zien dat er een God moet zijn.
Dat ze verder niet komen komt doordat de mensen na Noach zich bewust van God hebben afgekeerd en dat gaat de kennis over Hem ook verloren. En is het duister geworden in hun hart. Staat er dan bij.

Ik ben het niet met je eens dat het nu automatisch zo is dat ieder mens die een natuurwet in zich voelt 'er moet iets zijn' daarom automatisch de God van de bijbel kent. Dan zouden we niet hoeven evangeliseren. Of: God is genoeg en de bijbel kunnen we ook vervangen door wat anders. :?
Hoe die mensen die weinoig weten later worden beoordeeld door God zelf, kan ik gelukkig met een gerust hart aan Hem overlaten; Hij is bij uitstek Diegene die weet wat er in iemands hart leeft en waar de mens dan verantwoordelijk voor gehouden wordt.

quote:

Moet je de geschiedenis van die natuurwet (i.e. de gebeurtenissen in de Goede Week) kennen om behouden te zijn? Moet je evenveel weten over de wet van de zwaartekracht als Kepler, Newton en Einstein om eraan onderworpen te zijn? Mij lijkt van niet. God reikt Zijn hand aan iedereen en iedereen kan deze hand grijpen en in dialoog treden met de Heer. Dat is volgens mij precies wat er gebeurt bij gelovigen over de hele wereld en in alle religies, niet alleen in het christendom.

En dan ga je toch weer voorbij aan het unieke karakter van Jezus en Zijn offer en Zijn claim dat Hij de enige weg is. En de waarheid.
Paulus zegt het ook zo:

Hand 4,12
En de behoudenis is in niemand anders, want er is ook onder de hemel geen andere naam aan de mensen gegeven, waardoor wij moeten behouden worden.

quote:

Meester, wat is het grootste gebod in de wet?’ Jezus zei hem: ‘ U zult de Heer uw God liefhebben met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dat is het grootste en eerste gebod. Het tweede is daaraan gelijk: U zult uw naaste liefhebben als uzelf. Aan deze twee geboden hangen heel de Wet en de Profeten.’ (Mat 22;36b-40).

Dit is de basis van élke religie, alhoewel het onder woorden brengen ervan wel anders is per religie. En dit kunnen we doen, doordat God ons kan bereiken (nu en altijd) door het offer aan het kruis. Iedereen die door God is aangeraakt, wíl ook niet anders, al blijft diegene tegen de zondigheid aanlopen, die onvermijdelijk is zolang we hier in het vlees zijn. De zondigheid die God ons vergeeft door Zijn Zoon.

Elke andere religie aanbidt een andere god dan de God van de Bijbel die Zijn Zoon Jezus zond.
En Jezus haalt deze tekst aan wie kan uit zichzelf hieraan vodoen? Ieder schiet hierin te kort.
En andere religies zijn juist steeds bezig om dit ZELF te volbrenegen, al dan niet met behulp van god, maar een christen weet juist dat hij dit zelf niet kan. En heeft een Plaatsvervanger nodig. Wij hoeven God niet meer zelf tevreden te stelllen; dat heeft Zijn Zoon nl al gedaan.
En wij WETEN in de hemel te komen op grond hiervan.
BV. Moslims moeten het maar afwachten, zijn ze goed genoeg bezig geweest hier en hebben  ze genoeg gedaan om God te behagen.

quote:

Nog een mooie vergelijking, vrij naar een verhaal uit "God en de nuchterheid" van Justus Wijnekus (een katholieke, mystiek gerichte auteur):

De prins en de princes waren verliefd, ze hielden veel van elkaar.. zoveel dat ze wilden trouwen. Voor altijd en eeuwig wilde ze bij elkaar blijven.
Op een dag kreeg de princes een ongeluk met haar paard, ze was gewond. Zo ernstig gewond dat ze voor de rest van haar leven ernstig verminkt door het leven moest. Ze was verdrietig want zo kon ze natuurlijk niet met haar prins trouwen, ze was niet goed genoeg meer.. zo kon het niet. Hij verdiende beter en ze wees hem af.
De prins was intens verdrietig want hij hield zo vreselijk veel van haar. Maar wat hij ook probeerde het antwoord bleef nee, ze wees hem af.
Tot op een dag dat hij zichzelf zo ernstig verminkte, misschien nog wel erger dat de princes zelf.
En zo ging hij opnieuw naar de princes.... en vroeg haar ten huwelijk. De princes was dolgelukkig.. en het antwoord laat zich gemakkelijk raden...

En ze bleven samen verminkt?
Bij Christus is het zo dat Hij jou UIT de verminking wil halen door zelf verminkt te zijn maar weer geheeld en zo jou ook heelt.
(Het is natuurlijk een verhaal... :) )

quote:

OK, een láng verhaal ... ik zie de reacties wel verschijnen, ben zelf even weg.

Vandaar dat mijn verhaal ook lang is geworden. :P
« Laatst bewerkt op: oktober 08, 2005, 06:28:32 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: oktober 08, 2005, 03:44:10 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 06 oktober 2005 om 23:38:
Kortom: jij denkt dat mensen (die dat wel kunnen) die Jezus niet als hun persoonlijke Verlosser belijden, toch gered worden door zijn kruisdood?
Zo ja, dan zal het je vast niet verrassen dat ik er anders over denk. :)
In 't geheel niet, maar kun je ook uitleggen waarom (met argumenten n.a.v. mijn tekst)? Wellicht heeft P&A (op wie ik later zal antwoorden) al veel van jouw zienswijze verwoord, maar voor zover dat niet zo is, hoor ik graag van jou wat je ervan vindt (als je zin hebt, het is natuurlijk wel errug tijdrovend :))

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: oktober 08, 2005, 05:24:29 pm »
Edith,

Je schreef op 7-10- 12:35:
'quote:

[...]
En Jezus is gestorven en heeft die straf dus gedragen. Omdat Hijzelf zonder zonde was kon Hij opstaan uit de dood.

Tot zover: amen! Al zou ik zelf wel het nogal antropomorf aandoende 'boos zijn op' eerder uitdrukken als 'incompatibel zijn met/onbereikbaar zijn voor', zie ook het verhaaltje over de prins en prinses helemaal onderaan deze post)

Zeg jij daar amen op? Waar in de bijbel lees je dat God boos was en Jezus gestraft voor iets wat Hij nooit gedaan heeft? Kom niet met Jesaja, want dat is niet van toepassing op Jezus. Inderdaad doet het verschrikkelijk antropomorf aan, als we zeggen, dat God boos op ons moest zijn. God is geen mens en bij Hem is geen schaduw van omkering of wat ook. Mensen stellen zich God voorals mens, maar God is Geest en onnoembaar. Wij kunnen alleen zeggen, wat Hij niet is, maar dan moeten we zwijgen.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: oktober 08, 2005, 10:40:20 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 08 oktober 2005 om 17:24:
Edith,

Je schreef op 7-10- 12:35:
'quote:

[...]

Tot zover: amen! Al zou ik zelf wel het nogal antropomorf aandoende 'boos zijn op' eerder uitdrukken als 'incompatibel zijn met/onbereikbaar zijn voor', zie ook het verhaaltje over de prins en prinses helemaal onderaan deze post)

Zeg jij daar amen op? Waar in de bijbel lees je dat God boos was en Jezus gestraft voor iets wat Hij nooit gedaan heeft? Kom niet met Jesaja, want dat is niet van toepassing op Jezus. Inderdaad doet het verschrikkelijk antropomorf aan, als we zeggen, dat God boos op ons moest zijn. God is geen mens en bij Hem is geen schaduw van omkering of wat ook. Mensen stellen zich God voorals mens, maar God is Geest en onnoembaar. Wij kunnen alleen zeggen, wat Hij niet is, maar dan moeten we zwijgen.

Piet, wellicht moet je eens op het woordje 'toorn' zoeken in de brieven van Paulus?

quote:

Rom 1,18
  Want toorn van God openbaart zich van de hemel over alle goddeloosheid en ongerechtigheid van mensen, die de waarheid in ongerechtigheid ten onder houden,  

Rom 5,9
  Veel meer zullen wij derhalve, thans door zijn bloed gerechtvaardigd, door Hem behouden worden van de toorn.  

Ef 5,6
  Laat niemand u misleiden met drogredenen, want door zulke dingen komt de toorn Gods over de kinderen der ongehoorzaamheid.  

1 Tess 1,9-10
Want zelf verhalen zij van ons, hoe wij bij u ontvangen zijn en hoe gij u van de afgoden tot God bekeerd hebt, om de levende en waarachtige God te dienen, 10 en uit de hemelen zijn Zoon te verwachten, die Hij uit de doden opgewekt heeft, Jezus, die ons verlost van de komende toorn.  

1 Tess 5,9
  want God heeft ons niet gesteld tot toorn, maar tot het verkrijgen van zaligheid door onze Here Jezus Christus,  

God is volgens de apostel der heidenen soms toornig. En volgens o.a. Romeinen 3 is Christus Jezus als zoenmiddel tussen Hem en ons gesteld. Waarvoor dient een 'zoenmiddel' ander dan om iets te verzoenen?

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: oktober 09, 2005, 08:56:23 am »

quote:

Nunc schreef op 08 oktober 2005 om 22:40:
Waarvoor dient een 'zoenmiddel' ander dan om iets te verzoenen?
offtopic:Mijn leerlingen zullen dat niet met je eens zijn... die denken bij een zoenmiddel: wat is dat voor nieuws? kan ik dat later ook gebruiken, als ik verkering heb? :+

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: oktober 09, 2005, 10:28:18 am »

quote:

Edith schreef op 08 oktober 2005 om 15:44:
(als je zin hebt, het is natuurlijk wel errug tijdrovend :))

Idd. :)
Maar wel erg essentieel en daarom wilde ik het wel doen.

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: oktober 09, 2005, 02:04:15 pm »

quote:

Nunc schreef op 08 oktober 2005 om 22:40:

[...]

Piet, wellicht moet je eens op het woordje 'toorn' zoeken in de brieven van Paulus?

[...]

God is volgens de apostel der heidenen soms toornig. En volgens o.a. Romeinen 3 is Christus Jezus als zoenmiddel tussen Hem en ons gesteld. Waarvoor dient een 'zoenmiddel' ander dan om iets te verzoenen?

Nee, Nunc, goed bedoeld, maar ik moet niet wellicht eens naar het woordje toorn gaan zoeken in de brieven van Paulus, of in het o.t. waar Hij bijvoorbeeld berouw krijgt enz enz.  Er wordt nu eenmaal op antropomoforme wijze over God gesproken in de bijbel. Maar ik zie Hem nochtans niet als een reusachtige schaduw van de mens. De God van de christenen is een bundel vol tegenstrijdigheden. Een logische onmogelijkheid. Hoe kan men denken dat het Absolute, het Oneindige, niet te bevattene, verband zou hebben met berouw, boosheid of toorn, of welke menselijke stemmingen dan ook?
Verzoening Nunc? Maar waarom is verzoening noodzakelijk? God Zelf heeft ons toch tot zondaren gesteld (Rom.6). Was God dan boos op Zichzelf, Nunc?  Nee, God Zelf is de Oorzaak is van het Al. Op welke wijze verzoent God Zich dan met de wereld? Door Zelf mee te gaan in zijn Schepping. Zo verzoende God Zich in Christus  met de wereld.  Niet in Jezus.Van hoe grote betekenis de mens Jezus ook was.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: oktober 09, 2005, 02:13:51 pm »
P&A, ik heb je post nog eens gelezen en ik zie twee dingen die essentieel zijn om de discussie tussen ons succesvol te kunnen doen verlopen (i.e. zonder dat we naast elkaar heen kletsen). Daar wil ik het dus eerst over hebben:

- Hoe zie jij de eeuwigheid? Als opeenvolging van dagen en nachten, maanden, jaren enz. zoals we nu ook kennen, alleen dan zonder einde? Of als tijdloosheid, i.e. alles a.h.w. in 1 moment, een Zijn i.p.v. opeenvolging van gebeurtenissen/handelingen? Mijn betoog gaat uit van het laatste - als iemand gelooft in het eerste, zal het dan ook niet begrijpelijk zijn voor diegene en al helemaal niet aannemelijk.

- Je zegt dat in andere religies een andere god dan onze God wordt aanbeden. Bedoel je dat deze religies een ander (onvolledig, en op punten verkeerd) beeld van God hebben, of bedoel je dat bijv. Allah werkelijk een andere god (en dus onzin, of een afgod) is? In het laatste geval is discussie ook zinloos, omdat dan per definitie geen waarheid te vinden is (volgens jou) buiten het christendom en dan doet het er ook niet meer toe of je nou moslim, hindoe of atheïst bent.

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 08 oktober 2005 om 00:37:

En dan ga je toch weer voorbij aan het unieke karakter van Jezus en Zijn offer en Zijn claim dat Hij de enige weg is. En de waarheid.
Paulus zegt het ook zo:

Hand 4,12
En de behoudenis is in niemand anders, want er is ook onder de hemel geen andere naam aan de mensen gegeven, waardoor wij moeten behouden worden.
Nee, daar ga ik niet aan voorbij! God is maar éénmaal mens geworden en maar éénmaal als mens gestorven en verrezen. Het is alleen niet uit te leggen wat ik bedoel, als we het over bovenstaande 2 dingen (eeuwigheid als tijdloosheid en de openbaring/aanwezigheid van God in andere religies) niet eens zijn. Net zo min als het tegenwoordigstellen van Jezus' offer in de eucharistie uit te leggen is, als het me niet lukt om de aard (in de tijd/eeuwigheid) van dat kruispunt tussen de tijdelijkheid en eeuwigheid (2000 jaar geleden) uit te leggen (en ik vrees echt dat dat me niet gaat lukken, ik heb zitten te denken over een mogelijke visuele voorstelling, maar alles schiet te kort). Anyway, we hoeven het niet met elkaar eens te worden, maar dan wel graag op een vroeg punt in de discussie duidelijkheid daarover, zodat we niet onnodig langs elkaar heen praten.
« Laatst bewerkt op: oktober 09, 2005, 02:23:09 pm door wateengedoe2 »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: oktober 09, 2005, 02:19:16 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 08 oktober 2005 om 17:24:
Ik had al wel duidelijk genoeg gemaakt dat ik 'boos' een te antropomorf woord vond, toch? In de plaats daarvan stelde ik, dat God voor ons onbereikbaar is, omdat Hij in Zijn goedheid incompatibel is met onze zondigheid. Daar lijkt jij in jouw reactie helemaal aan voorbij te gaan.  En wat wij ervan zouden merken (zonder Christus' zoenoffer) is vergelijkbaar met boosheid, nl. Hij wijst ons af en laat ons niet toch Zich komen. Van ons uit bezien is er dan geen verschil met kwaadheid/toorn van God. Geloof jij, dat jouw zondige, egoïstische natuur (niet beledigend bedoeld; ik geloof nl. dat iedereen - ook ikzelf - die heeft, het is niet persoonlijk op jouw gericht) op de één of andere manier zou 'passen' bij God? Ik denk dat we zouden verschroeien als we zonder 'beschermingsfactor' (Christus als Middelaar) volledig aan Hem blootgesteld zouden worden. God dank heeft Hij Zelf die Middelaar gezonden om toch ons als kinderen naar Zich toe te kunnen trekken  _/-\o_
« Laatst bewerkt op: oktober 09, 2005, 02:21:16 pm door wateengedoe2 »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: oktober 09, 2005, 09:30:18 pm »

quote:

Edith schreef op 09 oktober 2005 om 14:13:
P&A, ik heb je post nog eens gelezen en ik zie twee dingen die essentieel zijn om de discussie tussen ons succesvol te kunnen doen verlopen (i.e. zonder dat we naast elkaar heen kletsen). Daar wil ik het dus eerst over hebben:

- Hoe zie jij de eeuwigheid? Als opeenvolging van dagen en nachten, maanden, jaren enz. zoals we nu ook kennen, alleen dan zonder einde? Of als tijdloosheid, i.e. alles a.h.w. in 1 moment, een Zijn i.p.v. opeenvolging van gebeurtenissen/handelingen? Mijn betoog gaat uit van het laatste - als iemand gelooft in het eerste, zal het dan ook niet begrijpelijk zijn voor diegene en al helemaal niet aannemelijk.

In de eeuwigheid is er geen tijd, dus ook geen oneindige opeenvolging van dagen en maanden, jaren etc.
Het is iets wat we niet kennen, maar eeuwig leven is een leven zonder begin en zonder einde. Alles in één moment zoals jij zegt, is ook al een tijdsaanduiding :) ; dit geeft aan dat we het eigenlijk niet kunnen bevatten omdat we nu nog in de tijd zijn.

quote:

- Je zegt dat in andere religies een andere god dan onze God wordt aanbeden. Bedoel je dat deze religies een ander (onvolledig, en op punten verkeerd) beeld van God hebben, of bedoel je dat bijv. Allah werkelijk een andere god (en dus onzin, of een afgod) is? In het laatste geval is discussie ook zinloos, omdat dan per definitie geen waarheid te vinden is (volgens jou) buiten het christendom en dan doet het er ook niet meer toe of je nou moslim, hindoe of atheïst bent.

Bekeerde moslims geven aan dat Allah niet detzelfde is als de God van de bijbel. Oorspronkelijk was Allah ook een maangod, die ge'promoveerd' is tot de Allah bij de moslims als één god i.pv. van meerdere.
Ze hebben een verkeerd beeld van God en ik denk dat je daarom ook niet kunt zeggen dat ze God aanbidden. Want God laat zich kennen door de Here Jezus. Maar dit is een moeilijk punt waarvan het in de praktijk misschien niet veel uitmaakt, omdat God op de verkeerde manier aanbidden, je net zover van Hem afhoudt, als dat je een ander zou aanbidden die jij dan god noemt.
In de bijbel staat het zo:

Hand. 19
23 En omstreeks dat tijdstip ontstond er geen geringe opschudding inzake de weg.[d.i. Jezus als de weg (P&A)] 24 Want iemand, genaamd Demetrius, een zilversmid, die zilveren Artemistempels vervaardigde, verschafte aan de mannen van het vak niet weinig inkomsten. 25 Hij riep dezen bijeen, met de werklieden in dit vak, en zeide: Mannen, gij weet, dat wij aan dit werk onze welvaart danken, 26 en gij ziet en hoort, dat deze Paulus een talrijke schare, niet alleen van Efeze, maar ook van bijna geheel Asia, overgehaald en afkerig gemaakt heeft door te zeggen, dat goden, die met handen worden gemaakt, geen goden zijn; 27 en wij lopen niet alleen gevaar, dat deze tak van arbeid niet meer in tel zal zijn, maar ook, dat het heiligdom van de grote godin Artemis van geen betekenis meer geacht zal worden, en dat zij ook van haar luister beroofd zal worden, zij, die door geheel Asia en de ganse wereld als godin wordt vereerd. 28 Toen zij nu dit hoorden, riepen zij in heftige opwinding: Groot is de Artemis der Efeziërs!

1 Kor. 8
4 Wat nu het eten van offervlees betreft, wij weten, dat er geen afgod in de wereld bestaat en dat er geen God is dan Eén. 5 Want al zijn er zogenaamde goden, hetzij in de hemel, hetzij op de aarde –en werkelijk zijn er goden in menigte en heren in menigte – 6 voor ons nochtans is er maar één God, de Vader, uit wie alle dingen zijn en tot wie wij zijn, en één Here, Jezus Christus, door wie alle dingen zijn, en wij door Hem.

Gal. 4
8 Maar in de tijd, dat gij God niet kendet, hebt gij goden gediend, die het in wezen niet zijn. 9 Nu gij echter God hebt leren kennen, ja, meer nog, door God gekend zijt, hoe kunt gij thans terugkeren tot die zwakke en armelijke wereldgeesten, waaraan gij u weder van meet aan dienstbaar wilt maken?

De strekking van deze teksten is toch dat er maar één God is en als je ongelovig bent, je Hem niet dient. Je dient dan goden die het in wezen niet zijn / armelijke en zwakke wereldgeesten....
Er staat iig niet dat je als je een andere god dient,  DE God al dient maar dat je nog niet weet dat je Hem dient, omdat je nog niet alles weet of zoiets.

Er is maar één God. dat is hier duidelijk en als je aan andere goden offert, ben je verkeerd bezig - het bijbel geeft aan dat dat geen goden zijn. Als je ook het OT erbij neemt is het niet zo simpel als het wel lijkt: 'het zijn geen goden'...
Lees dit er maar eens bij:

Deut 32,17
 zij offerden aan de boze geesten [demonen - NBV], die geen goden zijn, aan goden, die zij niet hebben gekend, nieuwe goden, die kort tevoren opgekomen waren, voor welke uw vaderen niet gehuiverd hadden.    
Ps 106,37
zij offerden hun zonen en hun dochters aan de boze geesten;

En dit is wel in overeenstemming met de benoeming van wereldgeesten zoals staat in Galaten 4: 9.
Satan wordt genoemd de overste van de wereld en zijn handlangers, de boze geesten zijn in die zin wereldgeesten.

Dit wordt ook aangehaald in 1 Kor. 10
19 Wat wil ik hiermede dan zeggen? Dat een afgodenoffer iets is, of dat een afgod iets is? 20 Integendeel, dat hun offeren een offeren is aan boze geesten en niet aan God en ik wil niet, dat gij in gemeenschap komt met de boze geesten. 21 Gij kunt niet de beker des Heren drinken èn de beker der boze geesten, gij kunt niet aan de tafel des Heren deel hebben èn aan de tafel der boze geesten.

Dus achter andere goden die aanbeden worden zitten boze geesten. According the holy Bible.

quote:

Nee, daar ga ik niet aan voorbij! God is maar éénmaal mens geworden en maar éénmaal als mens gestorven en verrezen. Het is alleen niet uit te leggen wat ik bedoel, als we het over bovenstaande 2 dingen (eeuwigheid als tijdloosheid en de openbaring/aanwezigheid van God in andere religies) niet eens zijn.
Ik ben wel benieuwd wat je van mijn poging om bijbels te onderbouwen dat andere goden niet de God van de bijbel kunnen zijn, vindt.....

quote:

Net zo min als het tegenwoordigstellen van Jezus' offer in de eucharistie uit te leggen is, als het me niet lukt om de aard (in de tijd/eeuwigheid) van dat kruispunt tussen de tijdelijkheid en eeuwigheid (2000 jaar geleden) uit te leggen (en ik vrees echt dat dat me niet gaat lukken, ik heb zitten te denken over een mogelijke visuele voorstelling, maar alles schiet te kort). Anyway, we hoeven het niet met elkaar eens te worden, maar dan wel graag op een vroeg punt in de discussie duidelijkheid daarover, zodat we niet onnodig langs elkaar heen praten.

Je kunt me toch proberen duidelijk te maken wat je van mijn (vorige) post vindt. Al zijn we het niet over alles eens.
Ik ben wel benieuwd naar jouw onderbouwing van de stelling dat mensen gedeeltelijk God zouden kunnen kennen in andere religies. Ze hebben natuurlijk op een bepaalde manier een stukje 'waarheid'te pakken... maar een stukje van = geen waarheid. En de boze geesten immiteren natuurlijk de ware God. Daar is satan al vanaf het begin mee bezig.
« Laatst bewerkt op: oktober 09, 2005, 10:49:48 pm door Priscilla en Aquila »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: oktober 10, 2005, 10:38:08 am »
Bedankt voor je antwoord, P&A. Ik zal je later antwoorden (zowel de eerste als 2e post). Het is zeer tijdrovend en tijd is nou niet bepaald een asset dat momenteel overvloedig aanwezig is bij mij .. Maar we houden 't warm! :)

'Nuf said in ieder geval dat we het over de definitie van eeuwigheid, voor zover we die nu kunnen kennen ('nu', verkeerd woord :D), roerend eens zijn. Da's alvast een begin .. ;)
« Laatst bewerkt op: oktober 10, 2005, 10:40:03 am door wateengedoe2 »

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: oktober 10, 2005, 02:23:10 pm »

quote:

Edith schreef op 09 oktober 2005 om 14:19:
[...]

Ik had al wel duidelijk genoeg gemaakt dat ik 'boos' een te antropomorf woord vond, toch? In de plaats daarvan stelde ik, dat God voor ons onbereikbaar is, omdat Hij in Zijn goedheid incompatibel is met onze zondigheid. Daar lijkt jij in jouw reactie helemaal aan voorbij te gaan.  En wat wij ervan zouden merken (zonder Christus' zoenoffer) is vergelijkbaar met boosheid, nl. Hij wijst ons af en laat ons niet toch Zich komen. Van ons uit bezien is er dan geen verschil met kwaadheid/toorn van God. Geloof jij, dat jouw zondige, egoïstische natuur (niet beledigend bedoeld; ik geloof nl. dat iedereen - ook ikzelf - die heeft, het is niet persoonlijk op jouw gericht) op de één of andere manier zou 'passen' bij God? Ik denk dat we zouden verschroeien als we zonder 'beschermingsfactor' (Christus als Middelaar) volledig aan Hem blootgesteld zouden worden. God dank heeft Hij Zelf die Middelaar gezonden om toch ons als kinderen naar Zich toe te kunnen trekken  _/-\o_

Edith,
Je had het inderdaad heel goed duidelijk gemaakt, maar ik wilde je alleen maar bijvallen in je mening. Maar: Is God in zijn goedheid incompatibel? Dat God 'boos' geweest zou zijn, betwijfel ik, Edith. God was in Christus de wereld met Zichzelf verzoenende, omdat Hijzelf eerst ons tot zondaren stelde (mensen, die het doel niet zouden kunen bereiken, maar toen Zelf meeging in deze wereld en met zijn Geest woning maakte in ieder mens. Dit is uitgebeeld in het verhaal van het lijden en sterven van Jezus Christus voor zijn eigen volk. Dank zij de vrijkoping van dit volk, zond God zijn Geest uit in onze harten, die roept: Abba, Vader (verg. Galaten 4.4 met 6). En daardoor werd Hij en is Hij voor ons BEREIKBAAR!

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: oktober 14, 2005, 09:21:07 pm »
Ff een berichtje voor P&A, dat ik het warm houd ... Alle bijbelcitaten opgeschreven en die ga ik binnenkort (hoe kort, dat weet ik nog niet) van papier lezen. Echt vreselijk om al die dingen in Biblija op te zoeken en in context te lezen  :|

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: oktober 14, 2005, 10:32:53 pm »

quote:

Edith schreef op 14 oktober 2005 om 21:21:
Ff een berichtje voor P&A, dat ik het warm houd ... Alle bijbelcitaten opgeschreven en die ga ik binnenkort (hoe kort, dat weet ik nog niet) van papier lezen. Echt vreselijk om al die dingen in Biblija op te zoeken en in context te lezen  :|

OK Edith! Ben heel beieuwd en aardig dat je even tussentijds reageert. :)

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: oktober 17, 2005, 01:41:56 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 08 oktober 2005 om 00:37:
Natuurwet daar kan ik nog in mee gaan in die zin dat er ook in Romeinen staat dat de heidenen door de Schepping God kunnen kennen; vanaf vroeger na Noach zeg maar. Alle mensen stammen van Noach af en theoretisch is het dus zo dat ieder mens God zou moeten kennen. In ieder geval vanuit de Schepping hebben de heidenen nu te zien dat er een God moet zijn.

Je geeft hier dus toe dat iedereen in theorie ( want de bijbel zegt het ) G’d zou kunnen kennen. Enige probleem is: we weten niet meer hoe, maar de voorwaarden zijn wel in ieder mens aanwezig. Want volgens de bijbel woont G’ds Geest in alle mensen en zal ook alles weer hersteld worden door diezelfde Geest, niet door kracht of geweld. En dat kunnen dus ook Geestbewuste Mensen zijn die de mensheid weer op dingen gaan wijzen die ze vergeten of kwijtgeraakt zijn.

Jezus was zo’n Mens, maar niemand let op Zijn woorden, men lijkt alleen maar gebiologeerd door Zijn offer: gestorven voor de zonden der mensheid. En daar kun je een onverwachte conclusie uit trekken:

*  G’d kan niet vergeven, alles wat er fout gegaan is of gaat, moet een genoegdoening tegenover staan

Dit is echter volledig in TEGENSPRAAK met het Oude Testament. G’d roept daar de mens steeds weer op om tot Hem te naderen:

Jesaja 1
18 Komt toch en laat ons tezamen richten, zegt de HERE; al waren uw zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw; al waren zij rood als karmozijn, zij zullen worden als witte wol.

Dus dat Jezus moest sterven en zelfs gestraft worden voor onze zonden lijkt mij een beperkte en misschien zelfs foutieve uitleg. De werkelijke reden waarom Jezus naar deze wereld kwam, moet veel dieper liggen.

Bijvoorbeeld:  

Jullie geloven dat  Jezus = de G’d van het Oude Testament

Dus in jullie visie daalt G’d af naar deze wereld en Hij doet een bekentenis: Hij is een Zoon van de Vader. Nu haal ik de gnostici er even bij: G’d, Jahweh schiep Zich ( zonder medeweten van de Vader ) een wereld:  Ons Universum.

G’d  ( Jezus ) wordt ter dood gebracht, verzoent Zich met de Vader ( want anders was Hij nooit weer opgestaan ) en alles is volbracht. Niemand wordt verplicht om dit aan te nemen, het is gewoon een feit. Geen straf voor G'd ( Jezus ) en Zijn Universum:  de Vader stond al op de uitkijk.

De christelijke en de gnostische visie verenigd.   :)

En het verklaart ook waarom G’d  ( Jezus ) voor Zijn dood zo bang was dat Hij bloed zweette. Ik kan me dit levendig voorstellen, want zal Zijn geloof en vertrouwen in de Vader hem ‘redden’ ?…

P.S. En wie problemen heeft met deze onbijbelse visie, bedenke dat Jezus = G’d ook een onbijbelse visie is. Want de schrijvers van het Nieuwe Testament zagen Jezus immers als: G’ds ( die van het Oude Testament ) Zoon. Maar er is meer dan de bijbel, want G'd is 1, alles is 1.
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: oktober 17, 2005, 05:36:20 pm »

quote:

Pier schreef op 17 oktober 2005 om 13:41:
[...]

P.S. En wie problemen heeft met deze onbijbelse visie, bedenke dat Jezus = G’d ook een onbijbelse visie is. Want de schrijvers van het Nieuwe Testament zagen Jezus immers als: G’ds ( die van het Oude Testament ) Zoon. Maar er is meer dan de bijbel, want G'd is 1, alles is 1.

Het is maar goed dat christenen deze stroman die jij opwerpt en meteen verbrandt, niet geloven :)

Jezus is het Woord van God, de Logos. Dat is dus onderdeel van God, maar wel tegelijkertijd iets met een eigen identiteit. Idem voor 'de Geest van God' (Heilige Geest), die ook onderdeel is van God (het is immer Zijn eigen Geest), maar tegelijkertijd als iets wordt beschouwd dat ook een eigen karakter heeft. Één wezen, maar meerdere 'identiteiten' dus. 'Zoon' is slechts een aanduiding om hierarchie en relaties aan te geven, niet om op fysiek vader- en zoon-schap te wijzen.

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: oktober 17, 2005, 05:53:43 pm »

quote:

Nunc schreef op 17 oktober 2005 om 17:36:

[...]

Het is maar goed dat christenen deze stroman die jij opwerpt en meteen verbrandt, niet geloven :)

Jezus is het Woord van God, de Logos. Dat is dus onderdeel van God, maar wel tegelijkertijd iets met een eigen identiteit. Idem voor 'de Geest van God' (Heilige Geest), die ook onderdeel is van God (het is immer Zijn eigen Geest), maar tegelijkertijd als iets wordt beschouwd dat ook een eigen karakter heeft. Één wezen, maar meerdere 'identiteiten' dus. 'Zoon' is slechts een aanduiding om hierarchie en relaties aan te geven, niet om op fysiek vader- en zoon-schap te wijzen.

Nunc,
Misschien een vervelende opmerking, maar Jezus is niet het Woord van God, maar het vleesgeworden Woord. Dat is niet hetzelfde! 'Het Woord' is altijd nog Iets anders, dan de persoon van Jezus.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: oktober 17, 2005, 05:59:58 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 17 oktober 2005 om 17:53:
Nunc,
Misschien een vervelende opmerking, maar Jezus is niet het Woord van God, maar het vleesgeworden Woord. Dat is niet hetzelfde! 'Het Woord' is altijd nog Iets anders, dan de persoon van Jezus.

Piet, we hebben het hier elders al uitgebreid over gehad en je hebt nooit overtuigende argumenten aangedragen voor je bijzondere standpunt. Jezus is het vleesgeworden Woord van God, en niet slechts een mens waarin dat Woord incarneerde. Als je het niet erg vind ga ik er hier dus niet verder op in. Verdere discussie hierover kan in een ander topic geschieden.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: oktober 17, 2005, 08:32:44 pm »

quote:

[...]

Thanks voor deze duidelijke uiteenzetting (waar ik het overigens roerend mee eens ben). Kan ook handig zijn in discussie met moslims :)

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: oktober 17, 2005, 09:27:48 pm »

quote:

Edith schreef op 17 oktober 2005 om 20:32:
[...]

Thanks voor deze duidelijke uiteenzetting (waar ik het overigens roerend mee eens ben). Kan ook handig zijn in discussie met moslims :)

graag gedaan. Kijk ook eens op http://www.tektonics.org/jesusclaims/trinitydefense.html voor meer details

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: oktober 18, 2005, 12:57:18 pm »

quote:

Jezus is het Woord van God, de Logos.

In de grondtekst staat: the saying. I.p.v. Woord, kun je dus ook Spreken invullen. En dat is een goddelijke eigenschap die we allemaal hebben.

Johannes 1
1 In den beginne was het Spreken en het Spreken was bij God en het Spreken was God. 2 Dit was in den beginne bij God. 3 Alle dingen zijn door het Spreken geworden en zonder dit is geen ding geworden, dat geworden is. 4 In het Spreken was leven en het leven was het licht der mensen;

quote:

Dat is dus onderdeel van God, maar wel tegelijkertijd iets met een eigen identiteit. Idem voor 'de Geest van God' (Heilige Geest), die ook onderdeel is van God (het is immer Zijn eigen Geest), maar tegelijkertijd als iets wordt beschouwd dat ook een eigen karakter heeft. Één wezen, maar meerdere 'identiteiten' dus. 'Zoon' is slechts een aanduiding om hierarchie en relaties aan te geven, niet om op fysiek vader- en zoon-schap te wijzen.

En zo is alles dus een onderdeel van G'd, maar wel met een eigen identiteit. Eén ( G'd is 1 ) Wezen met meerdere identiteiten en dus ook de identiteit mens, met een goddelijke eigenschap: het Spreken.

Maar zo willen we elkaar niet meer zien, we verschuilen ons liever in een religie. Terwijl het jodendom een leefwijze is. Want zo leefde Jezus ook, Hij is nooit christen geweest.

1 Johannes 2
3 En hieraan onderkennen wij, dat wij Hem kennen: indien wij zijn geboden bewaren. 4 Wie zegt: Ik ken Hem, en zijn geboden niet bewaart, is een leugenaar en in die is de waarheid niet; 5 maar wie zijn woord bewaart, in die is waarlijk de liefde Gods volmaakt. Hieraan onderkennen wij, dat wij in Hem zijn. 6 Wie zegt, dat hij in Hem blijft, behoort ook zelf zó te wandelen, als Hij gewandeld heeft.

En iemand die wandelt als Jezus, neemt dus de autoriteit om zich niet meer te verschuilen achter een 'heilig' boek, maar gebruikt zijn hart als tekstverwerker.

Geloven als een kind: ik speel met G'ds Woord.  :)
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: oktober 18, 2005, 10:01:24 pm »
offtopic:Logos = "saying"? Die vertaling ben ik nog nooit tegengekomen.

Het woord heeft een heel algemene betekenis, niet zozeer die van de daad van spreken (dat zou lexis of logia zijn), maar van dat wat gesproken wordt of kan worden. Daarom heb je als mogelijke vertalingen "woord", "spraak", "verhaal", "redenering", "verslag", "spreekwoord", "reden", "rede", "argument" en zelfs "verhouding" (denk aan "ratio").

Het is duidelijk dat zo'n breed scala aan betekenissen niks oplost. De betekenis van het woord is afhankelijk van de context. Er zijn twee gebruiken van Logos aan te wijzen die een rol kunnen spelen in Joh. 1. De Joodse context is een onmiskenbare verwijzing naar het begin van Genesis. En archê, "in het begin" verwijst naar de schepping, en alles werd geschapen door het woord van God. (En ook al kunnen wij spreken, dát soort spraak hebben wij mensen niet: van God is het waar dat "hij sprak en het was er, hij gebood en het stond er" (Ps. 33), maar niet van ons.)

In de Grieks-filosofische context kan Joh. 1:1 verbonden worden met archê, "begin(sel)", "oerstof". Volgens Johannes' proloog is dat dan de "Logos", de "Rede", en dat is een term die vooral de Stoïcijnen hanteerden. Opnieuw, een goddelijke eigenschap waarin de mens deelt, maar dat maakt de mens nog niet tot "de Logos".

Johannes gaat zijn eigen weg als hij Jezus opvoert als vleesgeworden Logos, iets waar een Helenistisch filosoof van zou rillen. Maar ontegenzeggelijk is zijn Logos God, niet mens, totdat die Logos inderdaad "vlees wordt". Die formulering houdt enerzijds het gnostisch geest-materie dualisme buiten de deur, anderzijds de leer dat Jezus slechts mens was.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: oktober 19, 2005, 11:50:41 am »

quote:

Qohelet schreef op 18 oktober 2005 om 22:01:
Logos = "saying"? Die vertaling ben ik nog nooit tegengekomen.

Heb ik uit het ISA computerprogramma.

Zie ook hier: http://www.apostolic-chur...?stgh=greek&stnm=3056

AV - word 218, saying 50, account 8, speech 8, Word (Christ) 7,
thing 5

quote:

Het woord heeft een heel algemene betekenis, niet zozeer die van de daad van spreken (dat zou lexis of logia zijn), maar van dat wat gesproken wordt of kan worden. Daarom heb je als mogelijke vertalingen "woord", "spraak", "verhaal", "redenering", "verslag", "spreekwoord", "reden", "rede", "argument" en zelfs "verhouding" (denk aan "ratio").
Typisch G'd: iets met een hele ruime betekenis samenvatten in 1 Woord. :)

quote:

Het is duidelijk dat zo'n breed scala aan betekenissen niks oplost.
Een goed Woord met een scala aan betekenissen lost alles op.

quote:

De betekenis van het woord is afhankelijk van de context.
De context is deze wereld en daar kwam Hij voor.

quote:

(En ook al kunnen wij spreken, dát soort spraak hebben wij mensen niet: van God is het waar dat "hij sprak en het was er, hij gebood en het stond er" (Ps. 33), maar niet van ons.)
Als wij spreken gebeurt er ook wat: in de geestelijke wereld.

quote:

In de Grieks-filosofische context kan Joh. 1:1 verbonden worden met archê, "begin(sel)", "oerstof". Volgens Johannes' proloog is dat dan de "Logos", de "Rede", en dat is een term die vooral de Stoïcijnen hanteerden.
Oerstof: stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren.

quote:

Opnieuw, een goddelijke eigenschap waarin de mens deelt, maar dat maakt de mens nog niet tot "de Logos".
En als G’d nu een tweede Woord spreekt? Dan wordt er opnieuw een Zoon geboren. Of blijft Hij zwijgen denk je?

Hier een mooie omschrijving van de Logos:

quote:

De Logos, door God met de wereldschepping belast, gaat van God zelf uit; hij is niet zooals alle andere wezens, uit het niet te voorschijn gebracht, hij is uit Gods wezen voortgekomen, diens eengeboren Zoon en, daarom god, ofschoon niet de god, die uit zichzelf God is  [36]. Na voltooiïng van het scheppingswerk gaat die Logos de zondige menschheid redden. Hij verschijnt aan de Aartsvaders, kiest zich een volk uit, waaraan hij door Mozes een heilzame–wet geeft; hij inspireert vele profeten. Ten slotte besluit God tot een nòg krachtiger middel om de menschen te verlichten en te redden. Hij beveelt den Lesgas, zichzelf in persoon aan, de menschen te vertoonen, rechtstreeks tot hen te spreken zonder tusschen persoon en een menschenleven te leiden, dat voor alle tijden ten voorbeeld kan dienen.

Bron: http://www.radikalkritik.de/index.htm

JEZUS CHRISTUS ALS LOGOS
G.A. van den Bergh van Eysinga
Jezus kwam als voorbeeld: een G’d die de mens dient, Hij heeft alles voor ons over.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: oktober 19, 2005, 03:08:56 pm »
http://www.apgen.nl voor een link naar de 'kerk' waarvandaan Piers verhaal komt.
Het Apostolisch Genootschap heeft om het zacht uit te drukken een iets ander Godsbeeld en erkent de zondeval en Christus' offer niet.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: oktober 19, 2005, 03:14:33 pm »

quote:

Qohelet schreef op 18 oktober 2005 om 22:01:
offtopic:Logos = "saying"? Die vertaling ben ik nog nooit tegengekomen.
had niet een van de kerkvaders het over de 'logia' van Matteus, en wordt dat in die context in het Engels niet vaak vertaald als 'sayings'?
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: oktober 20, 2005, 09:12:04 am »

quote:

Liudger schreef op 19 oktober 2005 om 15:14:
[...]

had niet een van de kerkvaders het over de 'logia' van Matteus, en wordt dat in die context in het Engels niet vaak vertaald als 'sayings'?

Ja, dat was Papias. Maar er is nog al een verschil tussen 'saying(s)' (gezegde(n)) en 'saying' (zeggen). Je kunt de 'Logos' ook wel het 'gezegde' van God noemen, lijkt mij.

En verder ging het hier over joh.1, waar het om het 'Spreken' van God gaat, en waar Pier mee aan de haal ging. Hij trok dat via de opmerking dat spreken een goddelijke eigenschap is die we allemaal hebben, door naar de conclusie dat alles dus deel van God is. De discussie gaat dan eigenlijk al niet meer over de betekenis van 'Logos' maar over de aanname dat ons spreken ook goddelijk is en daarom deel van God.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: november 06, 2005, 05:01:16 pm »
Hoi P&A, hier het beloofde antwoord.

Ik was deze week op retraite in een trapistinnenklooster (een héél goede tijd gehad daar!  _/-\o_) en deze kwestie kwam weer in me op tijdens het getijdengebed. Daar zongen we enkele keren psalm 135:

quote:

De goden van de volken zijn van zilver en goud,
maaksels van mensenhanden:
ze hebben een mond, maar kunnen niet spreken,
ze hebben wel ogen, maar kunnen niet zien,
ze hebben wel oren, maar kunnen niet horen;
er leeft geen adem in hun mond.
Hun makers zullen zijn zoals zij,
evenals iedereen die op hen vertrouwt.

(Ps 135:15-18)

Dat gaat dus over aanbidding van afgodenbeelden, vergelijkbaar met het gouden kalf. Het lijkt me duideiljk dat het dan niet om de ware God gaat. Tegenwoordig zie je dat (helaas) in sommige gelederen van de RK-kerk, waarin een te sterke mariaverering plaatsvindt (en dingen aan beelden enz. worden toegeschreven, en Maria welhaast aanbeden wordt i.p.v. alleen vereerd), en soms ook in diezelfde kerk en ook wel in andere godsdiensten (bijv. islam) m.b.t. heiligenrelikwieën en -graven. Het hindoeïsme met zijn schijnbare veelgodendom (bij wat meer verdieping in de achtergrond blijkt het om verpersoonlijkingen van div. aspecten van God te gaan) levert ook een groot risico wat dat betreft.

Ik weet niet hoeveel verschil aanbidding van dingen die niet God zijn, maakt met de aanbidding van de Mammon (al zal daarvoor niemand letterlijk op zijn knieën gaan liggen). En dat laatste is een veel wijdverbreider probleem in onze maatschappij, met 'juppentractoren' enz. Als je dan iets noemt wat je van aanbidding van de ware God afhoudt ...

Een ander aspect is het volgen van extreme methodes voor spirituele ontwikkeling (die dan juist op een dood spoor uitkomt). Denk daarbij bijv. in de oudheid aan het orakel van Delphi (drugsgebruik voor zover ik weet, promiscue seks enz.) en in deze tijd aan mensen die tot in het extrem een goeroe, zoals Saï Baba, volgen). Zo God daar al in is, is het beeld van die mensen op Hem toch wel érnstig vertroebeld.

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 09 oktober 2005 om 21:30:
En de boze geesten immiteren natuurlijk de ware God. Daar is satan al vanaf het begin mee bezig.

Voor mij is dit lang niet zo 'natuurlijk' als jij het stelt. Ongetwijfeld zijn er bijbelverzen aan te halen die je zo kunt interpreteren. Als je het heel ver doortrekt, kan satan álles doen om God te imiteren, alleen de laatste 0,1% niet. Hoe verklaar je dan bijv. de aanbidding (niet verering) van heiligen door sommige katholieken? Zij geloven immers evengoed in het zaligmakende offer van Christus - satan heeft daarmee geen vat meer op hun zieleheil (ook niet als we het vanuit jouw gezichtspunt zien - want zoals bekend hoef je volgens mij niet te belijden dat Christus voor jou persoonlijk gestorven is). Die heiligenaanbidding doet daar niets aan af en het zal satan dan ook niet helpen om zoiets 'in te voeren'.

Dit, samen met het ware geloof dat ik zie bij andersgelovigen die ik ken, en de waarheden in hun heilige teksten (voor zover ik die ken, natuurlijk, want ik ben bijv. niet zo erg koran- of bhagavad-gita-vast te noemen :)), doet mij concluderen dat God God is, en dat het niet mogelijk is om - zolang je in de Geest aanbidt (geen materiële aanbidding, of het nou heiligenbeelden of het allernieuwste mobieltje betreft) - iets of iemand anders te aanbidden.

Overigens wil ik deze discussie niet te lang meer maken (maar gaan jullie, P&A en anderen, gerust verder als je zin hebt :)), omdat ik radicaal wil minderen met internet in het algemeen.
« Laatst bewerkt op: november 06, 2005, 05:04:50 pm door wateengedoe2 »