quote:
Priscilla en Aquila in "Spreken in tongen"En verder:
Misschien moet je om onderscheiding vragen aan de Heer, zodat je er meer 'gevoelig' voor wordt om te onderkennen of iets van God komt of niet.
Als we zelf Gods Geest hebben ontvangen (en iedere ware gelovige heeft de Geest ontvangen) zal er dan een soort herkenning zijn van woorden die
echt van de Geest komen, en een 'onrustig gevoel/tegenstand' in jezelf op een moment dat er dingen gebeuren die niet van God zijn, en dus ook niet van de heilige Geest komen.
1 Joh. 4
1 Geliefden, vertrouwt niet iedere geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn in de wereld uitgegaan. 2 Hieraan
onderkent gij de Geest Gods: iedere geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is uit God; 3 en iedere geest, die Jezus niet belijdt, is niet uit God. En dit is de geest van de antichrist, waarvan gij gehoord hebt, dat hij komen zal, en hij is nu reeds in de wereld.
...
Hieraan onderkennen wij de Geest der waarheid en de geest der dwaling.
En dit onderkennen kan bij mensen. En zou ook moeten kunnen bij de valse profeten uit matt 7. Die in de naam van de Heer spreken, maar onecht zijn.
En het echt ondervragen van een tongen geest bijvoorbeeld, gaat nog een stap verder.
De quotes die ik hieronder geef, verduidelijken misschien iets meer.
Uit: In drie golven - M. Amesz (over de charismatische beweging)
quote:
Ik wil hier volstaan met het geven van enkele voorbeelden van gevallen waarin men volgens 1 Joh. 4:1 2 de geesten heeft beproefd.
1. Tijdens de ‘eerste golf’ bezoekt een Duitse voorganger een samenkomst van sprekers in tongen in Amsterdam, waarna in zijn gemeente het spreken in tongen uitbreekt. Ook de voorganger wordt met de geest gedoopt, ‘de macht viel op hem, en hij viel op de grond’. Door verschillende waarnemingen sceptisch gewor¬den, besluit hij de geesten van de sprekers in tongen te beproeven. Bij deze testen, waarbij de geesten naar hun belijdenis wordt gevraagd, krijgt hij de volgende antwoorden te horen:
‘Vervloekt is Christus’, ‘Aanbid mij’, ‘Ik ben van God verraad me niet’, ‘Ik ben uitgegaan om mij te verheerlijken, velen te misleiden en velen in de afgrond te trekken’. De voorganger neemt hierna afstand van de pinksterbeweging, en is één van degenen die de Berlijnse Verklaring ondertekent (Bühne, blz. 47).
Van de volgende voorbeelden komen de eerste vier uit het boek Die Geistesgaben van Kurt Koch.24
2. Koch bezoekt een predikant in Canada, in wiens gemeente de opwekking uitgebroken is, en hoort het volgende verhaal. Een vrouw gaat steeds in tongen bidden op bidstonden, zonder dat er vertolking is. Tenslotte vragen de broeders haar in het Engels te bidden, omdat er geen vertolking is. De vrouw doet dit niet. De broeders besluiten dan de geest te testen. Wanneer de vrouw weer in tongen bidt, vragen de broeders: ‘Jij in tongen sprekende geest, belijd je dat Jezus in het vlees is gekomen?’ Geen antwoord. De broeders herhalen de vraag. Weer geen antwoord. Uiteindelijk bevelen de broeders: ‘In Jezus’ naam gebieden we je, in tongen sprekende geest, vertel ons de waarheid, belijd je Jezus Christus?’ Nu volgt een onverwachte reactie. Uit de vrouw schreeuwt de geest met een mannenstem: ‘No, I hate him’.
De situatie is duidelijk. Het spreken in tongen van de vrouw is demonisch.
3. In Florida vertelt een christen over een vreemde ervaring met een spreker in tongen. Omdat er geen vertolking is, vraagt de man aan de in tongen sprekende geest of hij Jezus in het vlees belijdt (1 Joh. 4:2). Eerst komt er geen antwoord. Tenslotte zegt de geest: ‘Ik behoor tot een kerk’. ‘Tot welke kerk?’, vraagt de man. ‘Tot de kerk van satan’, is het antwoord. Na deze afschuwelijke bekente¬nis gebiedt de man de boze geest in de naam van Jezus de in tongen sprekende vrouw te verlaten.
...
6. Een Franse jongen ontvangt in Spanje de gave van het spre¬ken in tongen. Terug in Frankrijk hoort hij dat er ook valse tongen zijn. Men zegt hem dat er in St.-Etienne broeders zijn die deze gave toetsen. Omdat hij niet door een valse geest beheerst wil worden, bezoekt hij deze broeders. Als hij in een bidstond weer in tongen gaat bidden, bevelen de broeders de in tongen sprekende geest zich bekend te maken. Er komt geen antwoord. Ze bevelen het opnieuw. Nu begint de jongen met een hoge stem prachtig te zingen. Iedereen denkt dat deze gave echt moest zijn. Plotseling verandert het zingen echter in een stem, die vloekt en God lastert. De geest is gedwongen om zichzelf te verraden. De jonge christen is geschrokken, belijdt schuld en doet in gebed afstand van deze gave.26
Eveneens uit: In drie golven.
quote:
Gave van de Geest?
Gods Woord maant op vele plaatsen aan tot het beproeven van geesten. In het Nieuwe Testament wordt vaak gewaarschuwd voor valse profeten en valse leraren, die vanaf de eerste gemeente al optreden. Christus heeft in Zijn spreken over het einde der tijden herhaaldelijk voor valse profeten gewaarschuwd (Matt. 24); Paulus waarschuwt voor grimmige wolven, mannen die uit het midden van de gemeente zullen opstaan (Hand. 20:29); Petrus beschrijft uitvoerig de dwaalleraren (2 Petr. 2); Johannes wijst elk contact met misleiders af (2 Joh. 7 11).
Het is daarom noodzakelijk om te onderzoeken of de geestelijke werkingen ... van de Heilige Geest afkomstig zijn of niet. Openbaringen van valse leraren en profe¬ten maken kenbaar welke geest door hen spreekt.
In tegenstelling tot de echte profeet, die door de Heilige Geest wordt gebruikt, is een valse profeet een werktuig van satan. De duivel doet zich voor als een engel des lichts en imiteert de stem van God (2 Kor. 11:13). Hij vermengt waarheid met leugen.
Markmann noemt twee bijbelse criteria om te beoordelen welke geest aan het werk is.50
1. Matt. 7:15 20.
De valse profeten, die in schapevacht komen, zijn aan hun vruchten te kennen.
ad 1.
De vruchten ... zijn in strijd met de bijbelse leer. (samenwerking met gelovigen die een verkeerde leer hebben, maar wel dezelfde ervaringen, is dan geen probleem)
2. Joh. 14:26 en 16:13.
De Heilige Geest zal spreken in overeenkomst met Gods woord. Het woord van God en de werking van de Heilige Geest zijn niet te scheiden.
ad 2.
De openbaringen zijn vaak niet in overeenstemming met het woord van God. De Heilige Geest is hier niet aan het geschreven woord gebonden. (Gods Geest is de Geest der waarheid. Wanneer Hij spreekt zal Hij altijd spreken in overeenstemming met Gods woord dat waarheid is.)
1. Er zijn openbaringen waarin op brute wijze de zonden van anderen worden bekend gemaakt (zelfs met dreigementen erbij om de persoon tot belijdenis te dwingen).
2. Andere openbaringen zijn in strijd met de heilsfeiten. We vinden nergens in de Bijbel dat Jezus na Zijn hemelvaart en verheerlijking kamers binnenloopt en zelfs kussen uitdeelt. Ver¬schijningen van de persoon van Jezus of geestelijke wezens (engelen) zijn bekend bij stromingen als New Age en het spiritisme.
3. Sommige openbaringen zijn twijfelachtig, omdat hierbij mensen genezen of de ‘geestesdoop’ ontvangen, die Christus niet per¬soonlijk als hun Verlosser hebben aangenomen. Ook na deze ervaring volgt er geen bekering.
4. Een andere toets is of de openbaringen uitkomen, wat soms niet het geval is.
MacNutt zegt zelfs dat zestig (!) procent van de profetieën die tot hem kwamen, niet zijn uitgekomen.55
5. Daarnaast zijn er openbaringen die overbodig lijken, omdat ze niet méér zeggen dan wat we rechtstreeks in de Bijbel zouden kunnen lezen. De vraag is wat voor doel zo’n bovennatuurlijke openbaring in dit geval heeft.
Andere openbaringen krijgen zelfs méér gezag dan de Bijbel: ‘Maar onthoud, Mijn kinderen, dat Mijn Woord zelfs meer is dan dat. Het is de Stem, die tot je hart spreekt, die innerlijke gewaarwording, die van Mij getuigt.
6. Tongenboodschappen die beginnen met ‘Mijn kind, mijn zoon, mijn dochter’ zijn niet bijbels: wij zijn geen kinderen van Christus, maar hebben wel de Geest van het Zoonschap ontvangen, waardoor wij met Christus roepen ‘Abba, Vader (Rom. 8:15, Gal. 4:16). Volgens 1 Kor. 14:2 spreekt iemand in tongen niet tot mensen, maar tot God. Een vertolkte tongentaal kan dus geen boodschap voor een ander worden, het blijft een éénrichtingsverkeer tot God.59