Auteur Topic: Opnieuw een vrijmaking binnen de GKV??  (gelezen 77296 keer)

sukkeltje

• Bekijk profiel
Opnieuw een vrijmaking binnen de GKV??
« Gepost op: mei 09, 2006, 05:05:15 pm »
Op dinsdag 25 april sprak ds. R. van der Wolf te Urk voor de classis Grootegast en omstreken in het kerkgebouw 'De Rank' te Zuidhorn. De titel van zijn lezing luidt: Kerk in de crisis. Ds. Van der Wolf gaat in op de crisis binnen de kerken, die van verschillende kanten wordt gesignaleerd en besproken.

Het artikel is te downloaden van de site: http://www.gereformeerdblijven.nl/crisis.pdf

Dominee van der Wolf is 1 van de “verontruste”dominees binnen de GKV, hij geeft ook lezingen voor de werkgroep ”De Vijfhoek” www.de-vijfhoek.nl
Dit is een groep van “verontruste” kerkleden binnen de GKV. Deze lezingen zijn ook te zien op de site: www.eeninwaarheid.nl

De “verontruste” kerkeleden en dominees die ik regelmatig spreek, hebben altijd gesteld dat de zgn “nieuwe vrijmaking” onwettig was en daarom zijn zij niet met deze groep meegegaan. Scheuring maken was niet het doel, ze wilden juist de misstanden binnen de GKV (opnieuw)aan de kaak stellen via bovengenoemde sites, ter opbouw van Christus Lichaam. Lijkt mij een mooi/christelijk streven.

Alleen blijkbaar is deze mening tot enigzins veranderd, In het slot van het artikel van Ds. van der Wolf staat de volgende opmerkelijke tekst:

“…Dat zal tegenstand oproepen. Zelfs in eigen kring. Dat is met de crisis gegeven. Dat zal minachting kweken. Mogelijk vervreemding, verwijdering en zelfs uiteindelijk ook: scheiding. Met alle pijn die ik daarbij heb, zeg ik dan vanavond: het zij zo. De crisis binnen de kerk, doet ons er pijnlijk van bewust zijn dat de kerk in de crisis staat. Dat moeten we niet ontlopen.

Een mogelijke vrijmaking wordt in deze tekst door Ds. Van der Wolf niet uit gesloten. Zouden wij dan opnieuw een scheuring krijgen binnen de GKV? Is de veronderstelde crisis binnen de GKV echt zo erg dat er nog maar één uitweg is??

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 09, 2006, 05:33:55 pm »
Dit is allemaal wel heel erg prematuur natuurlijk. Het gaat over een mogelijkheid in de toekomst als er geen dingen ten goede veranderen.... Laten we daar eerst maar eens mee aan de slag gaan als kerken. (Ja Wybje mag vast wel weer over we praten aangezien ik over een paar weken wel weer toetreed tot de GKV ;) )
Pinkeltjefan

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 09, 2006, 05:37:28 pm »
willen ze nu wat anders dan de vorige afscheiding?
geheelonthouder

Promtus

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 09, 2006, 09:03:07 pm »
Wat hebben die dominees in de GKV toch? Willen ze allemaal hun eigen kerk ofzo :?

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 09, 2006, 10:00:30 pm »

quote:

sukkeltje schreef op 09 mei 2006 om 17:05:
“…Dat zal tegenstand oproepen. Zelfs in eigen kring. Dat is met de crisis gegeven. Dat zal minachting kweken. Mogelijk vervreemding, verwijdering en zelfs uiteindelijk ook: scheiding. Met alle pijn die ik daarbij heb, zeg ik dan vanavond: het zij zo. De crisis binnen de kerk, doet ons er pijnlijk van bewust zijn dat de kerk in de crisis staat. Dat moeten we niet ontlopen.
Kan iemand in eenvoudige, voor een paap begrijpelijke, woorden uitleggen hoe "scheiding" niet valt onder "ontlopen", in dit geval?
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 09, 2006, 10:13:15 pm »
Op het gevaar af allemaal boze grefo's over me heen te krijgen: bij een scheiding vindt 1 van beide groepen het nodig de leer van ander te verketteren. En van ketters moet je afstand nemen. (Ik denk dat dat geconcludeerd wordt obv teksten als: 1 kor 5:13, tit 3:10, 3 Joh 1:10.) Mat andere woorden: ze ontlopen niets, ze denken gewoon te doen wat is opgedragen.
« Laatst bewerkt op: mei 09, 2006, 10:21:58 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 09, 2006, 10:17:07 pm »
Begrijp ik nou goed dat ze dus niet van plan zijn zich aan te sluiten bij de vorige nieuwe vrijgemaakten maar een nieuwe nieuwe vrijgemaakte kerk willen maken?

(ik moet me nog in de standpunten verdiepen van deze nieuwe groep, hoor... komen die ongeveer overeen met de vorige afgescheiden groep?)
Bombus terrestris Reginae

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 09, 2006, 10:17:38 pm »

quote:

diak2b schreef op 09 mei 2006 om 22:00:
[...]
Kan iemand in eenvoudige, voor een paap begrijpelijke, woorden uitleggen hoe "scheiding" niet valt onder "ontlopen", in dit geval?

misschien snap ik je vraag niet helemaal, maar ik doe m'n best (álles voor een nieuwsgierige paap, zullen we maar zeggen ;))

De lezing van ds. Wolf (zie de link) gaat over een crisis die hij (maar ook anderen) signaleert. Hij signaleert wereldgelijkvormigheid (of hoe je het ook wil noemen. In ieder geval wijst hij erop, dat de GKv aanschurkt tegen allerlei sociologisch gebeuren, marketing denken, etc. Alles om diensten aantrekkelijker te maken, kerken beter, preken boeiender, etc. Hij (en anderen) beoordelen deze beweging negatief, omdat ze wegleidt van Christus en het kruis.

Het woord 'scheiding' slaat in dit geval gewoon op een mogelijk uiteindelijk resultaat. Als de kerk (de GKv) haar koers niet hervindt, dan acht hij het reden om met de kerk te breken (omdat die volgens hem niet meer 'de kerk' is).

Het 'ontlopen' slaat niet op die 'scheiding' maar op wat in de rest van de lezing gezegd is, namelijk dat de kerk niet weg moet lopen van Christus, omdat dat 'jezelf scharen onder het oordeel van Christus' is. Wat de kerk dus volgends ds. Wolf niet moet ontlopen, is de confrontatie.

(hopelijk heb ik één en ander objectief weergegeven. Zelf ben ik het voor een groot deel met hem eens, dus dat moet je verdisconteren in mijn beschrijving).

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 09, 2006, 10:17:40 pm »
@elle

En soms is dat nodig.... alleen het ligt er aan aan welke kant van de lijn je staat of je het er mee eens bent dat het nodig is. (subjectief gesproken dan ;) )

/edit:
eens met Nunc.
« Laatst bewerkt op: mei 09, 2006, 10:19:57 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 09, 2006, 10:18:45 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 09 mei 2006 om 22:17:
Begrijp ik nou goed dat ze dus niet van plan zijn zich aan te sluiten bij de vorige nieuwe vrijgemaakten maar een nieuwe nieuwe vrijgemaakte kerk willen maken?

(ik moet me nog in de standpunten verdiepen van deze nieuwe groep, hoor... komen die ongeveer overeen met de vorige afgescheiden groep?)

en zo ontstaan dus de hardnekkige geruchten. Daar heeft hij niks over gezegd in de lezing. De lezing ging over 'crisis in de gkv' en daar heeft hij het over gehad.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 09, 2006, 10:32:41 pm »
Ik denk dat diak2b bedoelt dat, hoe mooi je het ook inkleedt, een schisma bij uitstek het voorbeeld is van het ontlopen van verantwoordelijkheden. Ik kan daar wel in mee gaan. Ook als je als verontruste het 3 jaar langer hebt 'volgehouden' als reeds dubbel vrijgemaakten.

D'r is al eerder gediscussieerd (getracht te discussieren) over het recht op scheuren:
Scheuren, kan dat?
Eenheid en kerkgenootschappen (afsplitsing)
« Laatst bewerkt op: mei 09, 2006, 10:35:35 pm door elle »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: mei 09, 2006, 10:40:14 pm »

quote:

elle schreef op 09 mei 2006 om 22:32:
Ik denk dat diak2b bedoelt dat, hoe mooi je het ook inkleedt, een schisma bij uitstek het voorbeeld is van het ontlopen van verantwoordelijkheden. Ik kan daar wel in mee gaan. Ook als je als verontruste het 3 jaar langer hebt 'volgehouden' als reeds dubbel vrijgemaakten.

D'r is al eerder gediscussieerd (getracht te discussieren) over het recht op scheuren:
Scheuren, kan dat?
Eenheid en kerkgenootschappen (afsplitsing)
Ik bedoelde het echt als vraag. Ik matig me echt geen standpunt aan over hoe dominee zus of gemeente zo met een crisis moet omgaan die ik niet ken, in een kerk die ik niet ken.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: mei 09, 2006, 10:42:37 pm »

quote:

Wybo schreef op 09 mei 2006 om 17:33:
Dit is allemaal wel heel erg prematuur natuurlijk. Het gaat over een mogelijkheid in de toekomst als er geen dingen ten goede veranderen.... Laten we daar eerst maar eens mee aan de slag gaan als kerken. (Ja Wybje mag vast wel weer over we praten aangezien ik over een paar weken wel weer toetreed tot de GKV ;) )
Ik zou haast vragen tot welke gkv groep je wilt toetreden ;).

Mijn visie op het gebeuren:
Het is nog niet duidelijk bij somminge gkv-ers dat ook wij een kerk met meerdere stromingen zijn. Dat kan natuurlijk niet als je een landelijke kerk met 1 ware leer bent. Conclusie wordt dan al snel dat degene die een andere stroming aanhangt wel fout moet zijn. Etiketten als wereldgelijkvormig zijn dan al snel uitgedeeld. Als men zich dan organiseert met leden uit dezelfde stroming dan heb je het over groepen. Het verleden leert dat groepen makkelijker tegenover dan naast elkaar staan. Als dan de term scheuring valt (ook al is het maar als aller-aller-allerlaatste mogelijkheid) kun je er ook op wachten.
« Laatst bewerkt op: mei 09, 2006, 10:43:14 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: mei 09, 2006, 11:00:30 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 09 mei 2006 om 22:42:
Het is nog niet duidelijk bij somminge gkv-ers dat ook wij een kerk met meerdere stromingen zijn.
Of het is ze wel duidelijk, maar ze vinden het verwerpelijk.

quote:

Als dan de term scheuring valt (ook al is het maar als aller-aller-allerlaatste mogelijkheid) kun je er ook op wachten.

Precies. Heel triest.  :'(

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: mei 10, 2006, 07:50:00 am »

quote:

Wybo schreef op 09 mei 2006 om 17:33:
(Ja Wybje mag vast wel weer over we praten aangezien ik over een paar weken wel weer toetreed tot de GKV ;) )
Tijdje vakantie genomen ?
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Toeschouwer

• Mijn achternaam is een erfenis
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: mei 10, 2006, 06:33:26 pm »

quote:

diak2b schreef op 09 mei 2006 om 22:00:
[...]
Diak2b,
"Ontlopen" slaat hier volgens mij op "crisis"

* Toeschouwer vertaald vrij: Het niet ontkennen dat de kerk in crisis is.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: mei 10, 2006, 09:29:56 pm »
Mijn dank voor de welwillende pogingen me iets uit te leggen, maar jullie zijn nu toch iets te zeer op het basale, taalkundige niveau bezig. Dat het ontlopen op de crisis slaat en niet op de scheiding is me taalkundig wel duidelijk. Wat ik bedoel is meer: als er een crisis is in de GKv, en je beweegt naar een scheiding toe, ontloop je daarmee dan niet de crisis cq je eigen verantwoordelijkheid om die crisis binnen je kerk het hoofd te bieden?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: mei 10, 2006, 09:32:30 pm »

quote:

Nunc schreef op 09 mei 2006 om 22:18:
en zo ontstaan dus de hardnekkige geruchten. Daar heeft hij niks over gezegd in de lezing. De lezing ging over 'crisis in de gkv' en daar heeft hij het over gehad.
Daarom checkte ik het ook even alvorens het in het roddelcircuit te gooien  ;)
Bombus terrestris Reginae

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: mei 10, 2006, 09:38:19 pm »

quote:

diak2b schreef op 10 mei 2006 om 21:29:
Mijn dank voor de welwillende pogingen me iets uit te leggen, maar jullie zijn nu toch iets te zeer op het basale, taalkundige niveau bezig. Dat het ontlopen op de crisis slaat en niet op de scheiding is me taalkundig wel duidelijk. Wat ik bedoel is meer: als er een crisis is in de GKv, en je beweegt naar een scheiding toe, ontloop je daarmee dan niet de crisis cq je eigen verantwoordelijkheid om die crisis binnen je kerk het hoofd te bieden?

zou kunnen, maar dat hoeft niet natuurlijk. De ds. die die lezing heeft gegeven waarschuwt al langer dat er dingen niet goed gaan, en zo geldt dat voor meer mensen. Als je waarschuwt, en nog eens waarschuwt, etc. en de rest wil niet luisteren, waar ligt dan de verantwoordelijkheid, als je uiteindelijk zou besluiten dat 'het niet meer goed komt' en uit de kerk stapt?

nb. ik dacht dat je inderdaad een taalkundig probleem had en het daardoor niet volgde.
« Laatst bewerkt op: mei 10, 2006, 09:38:57 pm door Nunc »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: mei 10, 2006, 11:26:32 pm »

quote:

Nunc schreef op 10 mei 2006 om 21:38:

[...]

zou kunnen, maar dat hoeft niet natuurlijk. De ds. die die lezing heeft gegeven waarschuwt al langer dat er dingen niet goed gaan, en zo geldt dat voor meer mensen. Als je waarschuwt, en nog eens waarschuwt, etc. en de rest wil niet luisteren, waar ligt dan de verantwoordelijkheid, als je uiteindelijk zou besluiten dat 'het niet meer goed komt' en uit de kerk stapt?
Geen idee. Wat vind jij?

quote:

nb. ik dacht dat je inderdaad een taalkundig probleem had en het daardoor niet volgde.
Je onderschat me wel vaker  :9

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: mei 11, 2006, 09:40:45 am »

quote:

diak2b schreef op 10 mei 2006 om 23:26:
[...]
Geen idee. Wat vind jij?

ik denk -in principe- dat als je keer op keer de roepende in de woestijn geweest bent en steeds weer genegeerd, dat het wellicht gelegitimeerd is om te zeggen dat diegenen die niet willen luisteren kennelijk niet kerk willen zijn (n.b. ervanuit gaande dat de roepende in dit geval gelijk heeft). Jezus gaf aan dat de discipelen het stof van hun voeten moesten schudden als ze niet ontvangen werden, en ik heb het idee, dat als de kerk lang genoeg haar profeten negeert, ze wel eens het recht kan verliezen, kerk te zijn. Christus' kerk kan niet samengaan met onwaarheid etc.. Jezus verwacht een onvoorwaardelijke keuze voor Hem. Als de kerk afdwaalt van haar Herder krijgt ze een waarschuwing (zie bv. de brieven aan de gemeenten in Openbaring). Maar wat als ze blijft volharden in dwaasheid?

Ik weet -concreet in deze situatie- nog niet óf de roepende helemaal gelijk heeft, en evenmin weet ik waar precies het 'omslagpunt' ligt. Maar het moet wel ergens zijn.

quote:

Je onderschat me wel vaker  :9

No comment. (dat zou toch maar weggemod worden   :Y) )

PIKO

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: mei 11, 2006, 10:32:39 am »

quote:

Nunc schreef op 11 mei 2006 om 09:40:

[...]

ik denk -in principe- dat als je keer op keer de roepende in de woestijn geweest bent en steeds weer genegeerd, dat het wellicht gelegitimeerd is om te zeggen dat diegenen die niet willen luisteren kennelijk niet kerk willen zijn (n.b. ervanuit gaande dat de roepende in dit geval gelijk heeft). Jezus gaf aan dat de discipelen het stof van hun voeten moesten schudden als ze niet ontvangen werden, en ik heb het idee, dat als de kerk lang genoeg haar profeten negeert, ze wel eens het recht kan verliezen, kerk te zijn. Christus' kerk kan niet samengaan met onwaarheid etc.. Jezus verwacht een onvoorwaardelijke keuze voor Hem. Als de kerk afdwaalt van haar Herder krijgt ze een waarschuwing (zie bv. de brieven aan de gemeenten in Openbaring). Maar wat als ze blijft volharden in dwaasheid?

Ik weet -concreet in deze situatie- nog niet óf de roepende helemaal gelijk heeft, en evenmin weet ik waar precies het 'omslagpunt' ligt. Maar het moet wel ergens zijn.

Nunc, met je tekst deel je de suggestie dat een verschil van inzicht, bijv. over de zondagsrust , gelijk staat aan een keuze tussen geloof en ongeloof. Het risico bij dit soort conflicten is dat verschillen van inzicht als enig criterium wordt gehanteerd voor een scheiding. Er is geen oog voor bijv. de menselijke kant, de pijn die het daar geeft.
En dan is er de lachende derde, satan, die de ruzie bij christenen alleen maar mooi zal vinden!

Met andere woorden het omslagpunt ligt wat mij betreft nog ver weg. Ds Van der Wolf en andere predkanten kunnen schrijven en spreken voor alle kerkleden. Ik deel hun bezwaren voor een groot deel niet.  Maar wel voel ik me nauw verbonden met hen en wil ik graag van hen leren.
Met broedergroet,

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: mei 11, 2006, 10:54:20 am »

quote:

PIKO schreef op 11 mei 2006 om 10:32:
[...]

Nunc, met je tekst deel je de suggestie dat een verschil van inzicht, bijv. over de zondagsrust , gelijk staat aan een keuze tussen geloof en ongeloof.

nee dat suggereer ik niet. Er kunnen best verschillen van inzicht zijn, die niet meer zijn dan dat, verschillen. Er kunnen echter ook verschillen zijn die fundamenteler zijn, en die wel degelijk niet bijbels zijn.

quote:

Het risico bij dit soort conflicten is dat verschillen van inzicht als enig criterium wordt gehanteerd voor een scheiding.

de bijbel zou het enige criterium moeten zijn.

quote:

Er is geen oog voor bijv. de menselijke kant, de pijn die het daar geeft.

Dat vind ik een nogal harde beschuldiging. Alsof mensen die willen leven zoals God vraagt, ineens geen oog hebben voor de medemens. Met een dergelijke valse karakterisering maak je de discussie niet zuiverder. Je schuift hiermee mensen die bezwaard zijn zomaar aan de kant (overigens ook iets wat in de lezing aangestipt werd).

En daarbij komt nog, dat Jezus Zijn volgelingen n.b. opriep "laat de doden hun doden begraven", en "ik ben niet gekomen om vrede te brengen maar het zwaard" en Hij sprak over verdeeldheid in families. Niet dat dat een rechtvaardiging is voor een breuk, maar het zou niet geheel als een verrassing moeten komen. Het evangelie van het kruis is een aanstoot en een dwaasheid (ook voor christenen)

quote:

En dan is er de lachende derde, satan, die de ruzie bij christenen alleen maar mooi zal vinden!
ja helaas wel. En die lachende derde is er ook, wanneer de kerk zich, omwille van de eenheid bewaren, inlaat met allerlei zaken die niet van God zijn. Kijk maar in de brieven in Openbaring.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: mei 11, 2006, 10:56:04 am »

quote:

PIKO schreef op 11 mei 2006 om 10:32:
[...]

Nunc, met je tekst deel je de suggestie dat een verschil van inzicht, bijv. over de zondagsrust , gelijk staat aan een keuze tussen geloof en ongeloof. Het risico bij dit soort conflicten is dat verschillen van inzicht als enig criterium wordt gehanteerd voor een scheiding. Er is geen oog voor bijv. de menselijke kant, de pijn die het daar geeft.

Met andere woorden het omslagpunt ligt wat mij betreft nog ver weg. Ds Van der Wolf en andere predkanten kunnen schrijven en spreken voor alle kerkleden. Ik deel hun bezwaren voor een groot deel niet.  Maar wel voel ik me nauw verbonden met hen en wil ik graag van hen leren.

Als ik met het navolgende de grenzen van betamelijk gedrag van een gast te buiten ga, wees zo goed me daar dan op te wijzen, en mijn excuses te accepteren:

Ik kan me levendig voorstellen dat het als een misplaatste grap kan overkomen, maar zou het in een kwestie als deze niet goed zijn te kijken naar de kerken waaruit de GKv is voortgekomen? Neem recent de PKN, iets verder terug de Latijnse Katholieke Kerk, en nog iets verder terug de gehele Katholieke Kerk. Hoewel ook deze kerken hun geschiedenis van scheiding hebben, laten ze wel iets zien over de mogelijkheden om samen kerk te zijn, ondanks vrij enorme verschillen. Laat ik me beperken tot de enige kerk die ik relatief goed ken, de RKK. Nogal eens hoor ik broeders spottend opmerken dat de zogenaamde eenheid van de RKK ver te zoeken is, en inderdaad, we zijn gewend elkaar in meer of mindere mate het leven zuur te maken in debatten over theologie, kerkverstaan, liturgie, ambtsbegrip, exegetische praktijk, moraaltheologie en zedenleer, zondebegrip, sacramentsbegrip, enzovoort, enzovoort. Er is geen christelijke stroming te verzinnen, geen christelijke overtuiging, of ze is ook binnen de RKK terug te vinden. Wat nou eenheid? En toch is er eenheid. In de liturgische kalender, in het gebed van de Kerk (het getijdengebed), in de geloofsbelijdens, maar bovenal in de communio van de Eucharistie, waarin de gehele Kerk zich verenigt in, door, en rond de gekruisigde en verrezen Heer.

En wat moet je dan in 1 kerk met mensen die graag zichzelf tuchtigend, hard werkend en wat somber door het leven willen, en mensen die hun geloof en liefde zingend willen uitdragen? Daarvoor heb je bewegingen van Opus Dei tot San Egidio, congregaties en ordes, verenigingen en clubs, alles in een enorme waaier aan varaties, alles ingebed in een dragende diocesane structuur, en met een vrij beperkte bewaking van de eenheid. Ik neem aan dat die laatste al aanwezig is in de GKv, ik weet iig dat dit in de kerkorde van de PKN geregeld is, en ook de RKK kent zoiets. (terzijde: vanuit protestantse en anti-kerkelijke zijde is veelal de wat fellere kant van die eenheidsbewaking bekend, maar in het hart van de kerk acteert ze terughoudend en constructief. Het is juist een al te fel bewaken van de eenheid, die de verdeeldheid op gang brengt imho)

edit:ik ken ongeveer de ontstaansgeschiedenis van GKv en PKN, en ik bedoelde dus niet te beweren dat de GKv uit de PKN voortkomt, maar wel dat dat waaruit de GKv voortkomt nu deels in de PKN zit
« Laatst bewerkt op: mei 11, 2006, 10:58:52 am door diak2b »

PIKO

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: mei 11, 2006, 12:18:16 pm »

quote:

Nunc schreef op 11 mei 2006 om 10:54:

[...]

[...]

Dat vind ik een nogal harde beschuldiging. Alsof mensen die willen leven zoals God vraagt, ineens geen oog hebben voor de medemens. Met een dergelijke valse karakterisering maak je de discussie niet zuiverder. Je schuift hiermee mensen die bezwaard zijn zomaar aan de kant (overigens ook iets wat in de lezing aangestipt werd).

En daarbij komt nog, dat Jezus Zijn volgelingen n.b. opriep "laat de doden hun doden begraven", en "ik ben niet gekomen om vrede te brengen maar het zwaard" en Hij sprak over verdeeldheid in families. Niet dat dat een rechtvaardiging is voor een breuk, maar het zou niet geheel als een verrassing moeten komen. Het evangelie van het kruis is een aanstoot en een dwaasheid (ook voor christenen)

Nunc,

Ik merk dat  dat ik minder genuanceerd overkom dan dat ik wil. Ik bedoelde dat niet beschuldigend maar meer constaterend. Ik wil met deze zinsnede aangeven dat het erop lijkt dat als je een scheuring krijgt (zals rond de Reformanda-groep)) dat de situatie dan beter wordt.  Vanuit het gezichtspunt van een bezwaarde zou je kunnen zeggen dat de leer in de kerk hersteld wordt door deze stap. Maar heeft men voldoende oog voor de andere effecten? Daarbij wijs ik dan op verscheurde verhoudingen in de kerk, in families, gezinnen, etc.  Er zijn ook andere effecten te noemen: het spreken van Van Gurp cs wordt binnen de GKV niet meer gehoord, door de uiterste consekwentie te trekken heeft men zichzelf buiten spel gezet.

Nunc, ik wil niet beweren niet dat Reformanda niet ziet dat er pijn en moeite komt in kerk, familie en gezinnen. Als dat jouw conclusie is uit mijn vorige post dan trek ik die zin bij dezen terug. Ik hoop dat ik iets meer heb verduidelijkt in wat ik bedoel. Kort gezegd: de zuiverheid in de leer wordt een dergelijke belangrijke kwestie dat men de neveneffecten van een scheuring wel ziet maar voor lief neemt.  

In jouw reactie valt me verder nog 1 ding op:
Dat geloof en ongeloof verdeelheid brengt in families dat zie ik ook. Maar is het conflict rond de Reformandagroep terug te brengen tot deze tegenstelling? Als ik het inhoudelijk niet met Van Gurp eens ben dan ben ik ongelovig?
Met broedergroet,

Sacerdos

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: mei 11, 2006, 12:23:19 pm »
De zoveelste scheuring tja........................ 8)7

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: mei 11, 2006, 12:32:13 pm »

quote:

PIKO schreef op 11 mei 2006 om 12:18:
(...) Als ik het inhoudelijk niet met Van Gurp eens ben dan ben ik ongelovig?
offtopic:Nee, dan doe je van Gurp ea tekort. Maar je bent wel een dwalend schaap dat gevaar loopt, omdat je lid bent van een valse kerk (voor zover ik hem goed begrepen heb). Je moet wat dat betreft onderscheid maken tussen ware en valse kerk, zonder meteen de kerkleden over die kam te scheren.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: mei 11, 2006, 09:57:49 pm »

quote:

PIKO schreef op 11 mei 2006 om 12:18:
[...]

Nunc,

Ik merk dat  dat ik minder genuanceerd overkom dan dat ik wil. Ik bedoelde dat niet beschuldigend maar meer constaterend.
geeft niet. Maar het is wel tekenend voor hoe de hele discussie al jaren gaat. De ene partij zegt iets, de andere partij denkt al wel te weten wat er bedoeld wordt en heeft z'n reactie al klaar (en ook het hokje waarin de ander gepropt wordt). Zoals e-line al aangaf: 'ze zullen wel tegen alle veranderingen zijn', of juist 'ze willen steeds anders dan hoe het vroeger was'.

(Nu zal ik maar direct aangeven dat ik eigenlijk een buitenstaander ben. Ik ben van huis uit PKN (nou ja, synodaal gereformeerd) en voel me tegenwoordig veel verwanter met de GKv dan met de PKN - en mijn lidmaatschap gaat dan ook binnenkort wel veranderen, ik maak gewoon niet zo snel grote besluiten.)

quote:

Ik wil met deze zinsnede aangeven dat het erop lijkt dat als je een scheuring krijgt (zals rond de Reformanda-groep)) dat de situatie dan beter wordt.  Vanuit het gezichtspunt van een bezwaarde zou je kunnen zeggen dat de leer in de kerk hersteld wordt door deze stap. Maar heeft men voldoende oog voor de andere effecten? Daarbij wijs ik dan op verscheurde verhoudingen in de kerk, in families, gezinnen, etc.  Er zijn ook andere effecten te noemen: het spreken van Van Gurp cs wordt binnen de GKV niet meer gehoord, door de uiterste consekwentie te trekken heeft men zichzelf buiten spel gezet.

Nunc, ik wil niet beweren niet dat Reformanda niet ziet dat er pijn en moeite komt in kerk, familie en gezinnen. Als dat jouw conclusie is uit mijn vorige post dan trek ik die zin bij dezen terug. Ik hoop dat ik iets meer heb verduidelijkt in wat ik bedoel. Kort gezegd: de zuiverheid in de leer wordt een dergelijke belangrijke kwestie dat men de neveneffecten van een scheuring wel ziet maar voor lief neemt.  
zoals ik dus al aangaf, moet je niet verwachten dat het leven voor een christen over rozen gaat. Dat heeft Jezus nooit beloofd, sterker nog, juist het tegendeel. Hoe pijnlijk het ook is, het zou in de praktijk kunnen voorkomen dat er een breuk ontstaat in een familie omwille van Jezus. Dit zeg ik dan in heel algemene termen. Ik bedoel niet te zeggen dat de huidige breuk wel of niet legitiem is, of wat dan ook. Ik wil er alleen op wijzen, dat het een droom is om te denken dat je en Christen kunt zijn, en dat alle wereldse zaken op rolletjes lopen.

quote:

In jouw reactie valt me verder nog 1 ding op:
Dat geloof en ongeloof verdeelheid brengt in families dat zie ik ook. Maar is het conflict rond de Reformandagroep terug te brengen tot deze tegenstelling? Als ik het inhoudelijk niet met Van Gurp eens ben dan ben ik ongelovig?

nee, zoals elle ook al aangaf. Als jij niet op de hoogste berg van de wereld staat, sta je dan automatisch meteen in het diepste dal? Neen. Op dezelfde manier zou het een karikatuur zijn om te denken dat de groep rond van Gurp denkt dat jij een ongelovige bent (en evenzo, dat bv. een rooms katholiek of een evangelicaal dat is).

Maar -ervanuit gaande dat er maar één waarheid is- er kan maar één visie precies de juiste zijn. Het kan best zijn dat andere visies ook grotendeels juist zijn (kijk maar hoe weinig sommige christelijke stromingen van elkaar verschillen) maar als je van mening bent dat jouw visie de juiste is (het beste de bijbel benadert) dan is het toch vreemd als je 'genoegen' neemt met minder. Niet zozeer omdat je zelf gelijk wilt hebben, maar omdat je denkt dat je door God opgeroepen wordt om goed te leven. Als je dus denkt te weten hoe het zit, dan zou het heel raar zijn, dat je een visie die wat jou betreft daar flink van afwijkt, als gelijkwaardige optie zou zien.

Dat is bv precies mijn grote moeite met de PKN. Die is zo ontzettend divers en pluriform, dat er kerken zijn waar je het woord 'Jezus' nooit zult horen tijdens de preek, en predikanten die qua theolgie meer lijken op joden of moslims (één God, Jezus als Zijn profeet) dan op orthodoxe christenen. Nu hebben die groepen er geen moeite mee dat er ook orthodoxe christenen in de PKN zitten (behalve dan dat ze geregeld klagen dat die orthodoxen zo 'exclusief' zijn met 'hun' waarheid). Maar andersom vind ik het eigenlijk stuitend. Als kerk zou je 'lichaam van Christus' moeten zijn, maar er zijn dus mensen belijdend lid van de PKN, die helemaal niks van Jezus moeten hebben. Dat is raar, dat is vreemd, dat wringt.

Uiteraard is de PKN een enorme uitvergroting t.o.v. de GKV. Maar de PKN illustreert m.i. wel dat er ergens een grens is aan pluriformiteit. Een bepaald verschil van mening is te overkomen, maar als de verschillen fundamenteel worden, dan is het eigenlijk niet alleen gek, maar ook niet christelijk om nog samen met die mensen kerk te blijven.

En zoiets kan al op kleinere schaal voorkomen. Kun je samen in één kerk zitten als de ene persoon gelooft dat de bijbel leert: 'geen sex buiten het huwlijk' terwijl een ander daar heel anders over denkt? Als jij denkt dat God een bedoeling met dat verbod heeft, en je ziet om je heen mensen dat gebod schenden, omdat ze denken dat het zo strak hoeft.

Ik denk dat je de kant van de bezwaarden pas snapt, als je bedenkt wat je zelf zou doen, als er in je kerk 'liberale' mensen zijn, die iets wat jij heilig acht, en iets wat jij duidelijk bijbels acht, een duidelijk gebod van God, terzijde schuiven omdat ze denken dat het anders zit en dat jij niet zo moeilijk moet doen en wat flexibeler moet zijn of wat vooruitstrevender. Hoe zou je je voelen in een kerk, waar 'sex voor het huwlijk' door de meederheid geaccepteerd wordt? Hoe zou je het vinden om in een kerk te zitten waar sommige dominees openlijk (of wat meer verborgen) twijfelen aan de triniteit, of vanaf de kansel alleen maar vertellen dat Jezus 'een grote profeet' was? En dat je in de dienst (als je weer eens zo'n dominee hebt) dus ook liederen zingt waarin 'Jezus' goddelijkheid wordt verzwegen of ronduit ontkend, etc, etc, en dat terwijl men uiteraard wel de hele tijd zegt zich te beroepen op de bijbel. Ik ben echt beneiuwd wie zich thuis zou voelen in een dergelijke kerk, zeker als je iedere keer dat je één van bovenstaande punten aanstipt, je te horen krijgt dat je wat progressiever moet zijn.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: mei 11, 2006, 10:13:56 pm »

quote:

Nunc schreef op 11 mei 2006 om 21:57:

[...]

(Nu zal ik maar direct aangeven dat ik eigenlijk een buitenstaander ben. Ik ben van huis uit PKN (nou ja, synodaal gereformeerd)
ik begin me al wat vrijer te voelen iets in te brengen (ook als er niet op gereageerd wordt hoor :Y) ) in een discussie die in ultimo de mijne niet is.

quote:

Ik denk dat je de kant van de bezwaarden pas snapt, als je bedenkt wat je zelf zou doen, als er in je kerk 'liberale' mensen zijn, die iets wat jij heilig acht, en iets wat jij duidelijk bijbels acht, een duidelijk gebod van God, terzijde schuiven omdat ze denken dat het anders zit en dat jij niet zo moeilijk moet doen en wat flexibeler moet zijn of wat vooruitstrevender. [...] Ik ben echt beneiuwd wie zich thuis zou voelen in een dergelijke kerk, zeker als je iedere keer dat je één van bovenstaande punten aanstipt, je te horen krijgt dat je wat progressiever moet zijn.

orthodoxe ultramontane diaken in opleiding, temidden van vrijzinnige "het is onze kerk"-roepende leken meldt zich!

Ik denk namelijk dat je, om de kant van de bezwaarden niet alleen te snappen (ik denk dat ik het wel snap) maar ook werkelijk te kunnen invoelen (ik weet wel zeker dat ik dat niet kan) een diepgeworteld reformatotisch kerkverstaan moet hebben. Niet uit onwil, maar uit onvermogen, kan ik gewoon niet begrijpen hoe het eigen gelijk voorrang kan krijgen op de oproep van Jezus Christus om de eenheid te bewaren. Ik zou het snappen, als het gaat om ongeloof. Maar noem het dan ook ongeloof. De eenheid eraan geven omdat je binnen de context van christelijk geloof, meent het beter te weten dan je broeders en zusters, is een keuze die ik werkelijk niet begrijp.

Nu hoef ik die ook niet te begrijpen, het is mijn debat niet, ik ben maar een toeschouwer. Maar een toeschouwer die heel erg serieus hoopt op herstel van de eenheid van voor 1054. En die komt niet bepaald dichterbij als een afsplitsing van een afsplitsing van een afsplitsing van een afsplitsing zich weer verder gaat "vrij maken". Vrijmaken, de term alleen al. Mede-schapen, ik wil niemand de maat nemen, niemand de les lezen, en misschien moet ik ook beter gewoon mijn muil houden, maar ik vind het oprecht om te janken.

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: mei 11, 2006, 10:33:21 pm »

quote:

diak2b schreef op 11 mei 2006 om 22:13:
[...]
ik begin me al wat vrijer te voelen iets in te brengen (ook als er niet op gereageerd wordt hoor :Y) ) in een discussie die in ultimo de mijne niet is.

[...]

orthodoxe ultramontane diaken in opleiding, temidden van vrijzinnige "het is onze kerk"-roepende leken meldt zich!

Ik denk namelijk dat je, om de kant van de bezwaarden niet alleen te snappen (ik denk dat ik het wel snap) maar ook werkelijk te kunnen invoelen (ik weet wel zeker dat ik dat niet kan) een diepgeworteld reformatotisch kerkverstaan moet hebben. Niet uit onwil, maar uit onvermogen, kan ik gewoon niet begrijpen hoe het eigen gelijk voorrang kan krijgen op de oproep van Jezus Christus om de eenheid te bewaren. Ik zou het snappen, als het gaat om ongeloof. Maar noem het dan ook ongeloof. De eenheid eraan geven omdat je binnen de context van christelijk geloof, meent het beter te weten dan je broeders en zusters, is een keuze die ik werkelijk niet begrijp.

Nu hoef ik die ook niet te begrijpen, het is mijn debat niet, ik ben maar een toeschouwer. Maar een toeschouwer die heel erg serieus hoopt op herstel van de eenheid van voor 1054. En die komt niet bepaald dichterbij als een afsplitsing van een afsplitsing van een afsplitsing van een afsplitsing zich weer verder gaat "vrij maken". Vrijmaken, de term alleen al. Mede-schapen, ik wil niemand de maat nemen, niemand de les lezen, en misschien moet ik ook beter gewoon mijn muil houden, maar ik vind het oprecht om te janken.
Diak2, serieuze vraag, wat vind jij dan wat iemand zou moeten doen die zich katholiek voelt maar bijvoorbeeld niet in Jezus als deel van de Triniteit gelooft en niet in de presentia realis gelooft? Stel hij of zij wil niet scheuren, maar is er dan nog plaats in de RKK voor zo iemand? Zoals Nunc de PKN beschrijft, vind je dat te wijds worden, of kan dat nog in de RKK?
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: mei 11, 2006, 11:01:23 pm »

quote:

Nunc schreef op 11 mei 2006 om 21:57:

Dat is bv precies mijn grote moeite met de PKN. Die is zo ontzettend divers en pluriform, dat er kerken zijn waar je het woord 'Jezus' nooit zult horen tijdens de preek, en predikanten die qua theolgie meer lijken op joden of moslims (één God, Jezus als Zijn profeet) dan op orthodoxe christenen. Nu hebben die groepen er geen moeite mee dat er ook orthodoxe christenen in de PKN zitten (behalve dan dat ze geregeld klagen dat die orthodoxen zo 'exclusief' zijn met 'hun' waarheid). Maar andersom vind ik het eigenlijk stuitend. Als kerk zou je 'lichaam van Christus' moeten zijn, maar er zijn dus mensen belijdend lid van de PKN, die helemaal niks van Jezus moeten hebben. Dat is raar, dat is vreemd, dat wringt.

Uiteraard is de PKN een enorme uitvergroting t.o.v. de GKV. Maar de PKN illustreert m.i. wel dat er ergens een grens is aan pluriformiteit. Een bepaald verschil van mening is te overkomen, maar als de verschillen fundamenteel worden, dan is het eigenlijk niet alleen gek, maar ook niet christelijk om nog samen met die mensen kerk te blijven.
je ziet om je heen mensen dat gebod schenden, omdat ze denken dat het zo strak hoeft.

Hier wringt de schoen 'em het meest denk ik: in de taxatie van wat 'fundamentele zaken' zijn. Als ik de brieven van Paulus lees (en -uiteraard- interpreteer) schaart hij daar volgens mij heel wat minder onder, dan heel veel bezwaarden (en ook vrijgemaakte vrijgemaakten) nu.

Volgens mij is het nooit de bedoeling geweest dat we ons alleen maar 'bezorgd' met 'de leer' in en 'de koers' van de kerk bezig zouden houden, maar wilden Jezus en Paulus dat we Gods naam groot zouden maken vanwege zijn verlossingswerk. 'Onbekommerd' omgang met God hebben en mede daardoor uitstraling (lichtend licht en zoutend zout) naar de wereld.
Door dat voortdurende 'getob' over 'de leer' en 'de koers' komt daar IMHO bar weinig van terecht. En ik weet wel wie daar blij mee is...  :'(

Zolang Jezus' verlossingswerk (DAT is fundamenteel IMHO) niet in het gedrang komt zouden mensen (in de kerk) elkaar moeten leren meer de ruimte te geven. Dat is volgens mij in de geest van Jezus' leven, zijn opdracht(en) aan ons en Paulus' brieven.

Just my two cents...
« Laatst bewerkt op: mei 11, 2006, 11:02:11 pm door Mezzamorpheus »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: mei 12, 2006, 12:33:15 am »

quote:

Liudger schreef op 11 mei 2006 om 22:33:
[...]

Diak2, serieuze vraag, wat vind jij dan wat iemand zou moeten doen die zich katholiek voelt maar bijvoorbeeld niet in Jezus als deel van de Triniteit gelooft en niet in de presentia realis gelooft? Stel hij of zij wil niet scheuren, maar is er dan nog plaats in de RKK voor zo iemand? Zoals Nunc de PKN beschrijft, vind je dat te wijds worden, of kan dat nog in de RKK?

Daar zitten verschillende kanten aan. Ik zie er minstens vier voor mezelf:

- Wat zou zo iemand moeten doen?
- Hoe moet ik me, als medegelovige, verhouden tot zo iemand?
- Hoe moet ik me later, als geestelijke (ja, sorry, een diaken is een geestelijke, net als priester en bisschop :) ), tegenover zo iemand verhouden?
- Hoe moet de Kerk zich tegenover zo iemand verhouden?

Uitgangspunt is dus: iemand is katholiek, ziet zichzelf ook als katholiek, maar wijst categorisch een geloofswaarheid af. In ons taalgebruik is sprake van ketterij. Immers: "Ketterij wordt genoemd: het, na het ontvangen van het doopsel, hardnekkig ontkennen of in twijfel trekken van een of andere waarheid die met goddelijk en katholiek geloof geloofd moet worden" (KKK 2089) en ketterij is een doodzonde, want "Het weloverwogen, dat wil zeggen willens en wetens, kiezen voor iets dat ernstig indruist tegen de goddelijke wet en de uiteindelijke bestemming van de mens, dat is doodzonde. Deze vernietigt in ons de liefde, en zonder de liefde is de eeuwige zaligheid niet mogelijk. Zonder berouw leidt ze tot de eeuwige dood. " (KKK 1874) En om daarin nog wat duidelijker te zijn: "Om van een doodzonde te kunnen spreken, moeten drie voorwaarden tegelijk vervuld zijn: "Elke zonde die een zwaarwegende materie tot object heeft en die begaan wordt met volle kennis en weloverwogen toestemming, is een doodzonde".

Doodzonde vereist: volle kennis en volledige instemming . Ze veronderstelt de kennis van het zondig karakter van de daad, van zijn strijdigheid met de wet van God. Ze veronderstelt ook een voldoende vrije instemming om een persoonlijke keuze te zijn. Voorgewende onwetendheid en verharding van het hart verminderen het vrijwillig karakter van de zonde niet, maar vergroten dit

De doodzonde is een radicale mogelijkheid van de menselijke vrijheid zoals de liefde zelf. Ze brengt het verlies mee van de liefde en van de heiligmakende genade, dit wil zeggen van de staat van genade. Wanneer ze niet vrijgekocht wordt door het berouw en de vergiffenis van God, dan veroorzaakt de doodzonde de uitsluiting uit het koninkrijk van Christus en de eeuwige dood van de hel, want onze vrijheid heeft de macht keuzen te maken voor altijd, onomkeerbare keuzen. Ook al kunnen wij oordelen dat een daad op zichzelf een zware fout is, het oordeel over personen moeten wij overlaten aan de rechtvaardigheid en de barmhartigheid van God. " (KKK, 3.1.1.8.IV)

Punt is wel, dat ketterij alleen betrekking heeft op geloofswaarheden, dogma's of leerstellingen dus. Punt is ook dat van hardnekkigheid en van keuze sprake moet zijn. Ik beperk me tot deze uiterste vorm, het moge duidelijk zijn dat bij minder ernstige vormen dezelfde overwegingen, maar in minder ernstige mate, spelen.

Wat zou zo iemand moeten doen?

Degene die in staat van doodzonde is, is niet toegelaten tot een aantal sacramenten, met name tot de Eucharistie. Zo iemand zou dus voor zichzelf dienen te beslissen niet langer deel te nemen aan de Eucharistie. Verder zou zo iemand, bijna vanzelfsprekend, terug moeten keren van zijn ketterij, en zijn doodzonde in de biecht moeten neerleggen.

Punt is natuurlijk dat dat niet zal gebeuren. Immers, de vooronderstelling was: hij acht zichzelf niet in strijd met de Kerk. Of, wat in onze Kerk zeker zo populair is, hij zal vermoedelijk zeggen dat het van Rome dan wel niet mag, maar dat Christus het prachtig zou hebben gevonden. Dat is overigens in zichzelf al een ketterij, aangezien Christus en de Kerk, letterlijk, "in dezelfde Geest" spreken.

Voor de helderheid, wat zo iemand onder geen enkele voorwaarde zou moeten doen, is aan de zonde van de ketterij nog de zonde van het schisma ("vrijmaking") toevoegen.

Hoe moet ik me, als medegelovige, verhouden tot zo iemand?

Van belang is om te beginnen het besef van mijn eigen zondigheid. Die verhindert me om de eerste steen te werpen, om enige straf te voltrekken. Vervolgens is van belang dat ik me realiseer dat mij geen oordeel toekomt, dat is aan God. Ik belijd immers de Zoon, die Heer is, en die zal komen oordelen, de levenden en de doden.

Moet ik dan maar zwijgen? Zeker niet. De eerste van de zeven geestelijke werken van barmhartigheid is immers: de zondaars vermanen. En de tweede: de onwetenden onderrichten. Maar het is van uiterst belang dat ik vermaan en onderricht in de bescheidenheid van mijn eigen besef van zondigheid, en in de liefde die tot barmhartigheid leidt.

Hoe moet ik me, later als geestelijke, verhouden tot zo iemand?

De diaken in de RKK heeft een drievoudige taak: diakonie, verkondiging en dienst aan de tafel. De eerste taak is, voorzover op dit geval betrokken, pastoraal, persoonlijk. Ik denk dat de taak van de diaken naar hen die twijfelen, of weglopen van (delen van) het geloof, uiterst sterk in de relationele sfeer ligt. Je vertegenwoordigt de Kerk, die gemeenschap wil zijn, en je zal dus naast iemand moeten staan. Niet het argument, al helemaal niet de dreiging, maar het present trachten te stellen van Gods liefde, Gods aanvaarding tegen de menselijke afwijzing in. Het beeld van het huwelijk lijkt me van toepassing. Je herwint je partner in een crisis niet door je eigen gelijk te bevechten, maar door je partner te bevechten, door er te zijn, door je liefde niet voorwaardelijk te maken of te rantsoeneren.

In de verkondiging is het genuanceerd anders. Zoals voor priesters geldt: een leeuw op de preekstoel, een lam in de biechtstoel, zo zie ik het voor diakens niet heel anders, ook al horen ze geen biecht: in de prediking, in de verkondiging, moet duidelijkheid worden gegeven. Niet in de zin van "er zit hier iemand die fout zit", maar wel in de zin dat als er vragen heersen in de parochie, als mensen hun geloof verliezen, op punten betwijfelen, of misverstaan, zorgen voor duidelijkheid, zorgen dat je overbrengt wat ons geloof is, waarom het zo is, en handvatten bieden aan individuen om te hervinden wat men verloren is.

Hoe moet de Kerk zich tegenover zo iemand verhouden?

Wel of geen Eucharistie? Excommuniceren wellicht? Alles hangt af van de uiting die de persoon in kwestie geeft aan diens ketterij. Een priester mag de Eucharistie niet weigeren, behalve indien iemand publiek in staat van doodzonde leeft. Anders bestaat immers de kans dat het biechtgeheim wordt geschonden.

Het kerkelijk recht is wat explicieter, als het echt om ketterij gaat, dus de hardnekkige (bewuste, en bij volle kennis terzake) afwijzing of betwijfeling van een geloofswaarheid. Canon 1364 stelt: "1. Een geloofsafvallige, een ketter of een schismaticus loopt een excommunicatie van rechtswege op [...]
2. Als langdurige halstarrigheid of de zwaarte van de ergernis het eist, kunnen andere straffen toegevoegd worden [...]"

Van rechtswege betekent dat geen veroordeling door de kerkelijke rechtbank nodig is. Zodra je dus ketterij begaat, is de excommunicatie al een feit. Maar, let op, uit lid 2 kan je al begrijpen dat excommunicatie niet betekent dat je uit de Kerk wordt gezet. En inderdaad, in canon 1331 valt te lezen wat een excommunicatie is: het is een verbod enige bediening te vervullen in de Eucharistie, sacrementen of sacrementalia te vieren of te ontvangen, en overigens verlies van alle kerkelijke functies, ambten, waardigheden of rechten. Uitzondering: in geval van levensgevaar mogen de sacramenten wel worden ontvangen, met name natuurlijk de biecht. Excommunicatie is dus een, in kerkelijke zin, pittige maatregel, maar het is niet verwijdering uit de Kerk. Wie eenmaal door de doop is opgenomen in het mystiek lichaam van Christus, kan daar door geen mens meer uit worden verwijderd, anders dan door Christus zelf. Niemand, onder welke omstandigheid dan ook, die katholiek is, kan ooit naar eigen keuze of als straf of anders, dat geestelijk merkteken verliezen.
« Laatst bewerkt op: mei 12, 2006, 12:35:09 am door diak2b »

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: mei 12, 2006, 08:04:48 am »

quote:

diak2b schreef op 11 mei 2006 om 22:13:

Ik jank met je mee.

En of je je muil moet houden. Nee, ik denk het niet.

Maar, hoe moet het? Hoe kan het? Hoe kunnen we ooit als Christenen weer één worden? Hoe de weg terug vinden naar elkaar? Er ligt zo'n geschiedenis van afscheidingen, scheuringen, vrijmakingen binnen het protestantisme dat het me bijna duizeld als ik naar de hoeveelheden kijk.

Mijn verlangen is hetzelfde, herstel van de éénheid. En als ik het Hogepriesterlijk gebed lees (Joh. 17) kan ik niet anders dan tot de conclusie komen dat het ook Jezus wens, verlangen is. En als ik Paulus lees en zijn vraag of het Lichaam gedeeld is dan kan ik niet anders dan tot de conclusie komen dat éénheid zeer belangrijk is. Ook Jezus woorden over een verdeeld huis, zeer confronterend.. want het zal geen stand houden.

Hoe het allemaal moet? Ik weet het niet..
Allemaal kinderen van één Vader en toch niet door één kerkdeur kunnen. Jou pijn is denk ik ook mijn pijn. Jou verlangen naar herstel is ook mijn verlangen...
Alleen hoe, daar is denk ik een Godswonder voor nodig.. (en.. ehhhh... ja, ik geloof in wonderen :) )
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: mei 12, 2006, 09:21:53 am »

quote:

Aafke schreef op 12 mei 2006 om 08:04:
[...]
Alleen hoe, daar is denk ik een Godswonder voor nodig.. (en.. ehhhh... ja, ik geloof in wonderen :) )
De eerste Korinthe-brief goed lezen en verstaan wil ook wel helpen, denk ik.

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: mei 12, 2006, 09:47:30 am »

quote:

diak2b schreef op 12 mei 2006 om 09:21:
De eerste Korinthe-brief goed lezen en verstaan wil ook wel helpen, denk ik.

Een tijdje geleden al gedaan met als gevolg hier een topic over gestart op een ander forum. Zal het hier ook enigsinds aangepast plaatsen.

--------------------

Credo unam, sanctam, catholicam et apostolicam Ecclesiam

Eén Heer, één Kerk, één Waarheid.

Ef. 4
3 Span u in om door de samenbindende kracht van de vrede de eenheid te bewaren die de Geest u geeft: 4 één lichaam en één geest, zoals u één hoop hebt op grond van uw roeping, 5 één Heer, één geloof, één doop, 6 één God en Vader van allen, die boven allen, door allen en in allen is.

1 Kor. 1
10 Doch ik vermaan u, broeders, bij de naam van onze Here Jezus Christus: weest allen eenstemmig en laten er geen scheuringen onder u zijn; weest vast aaneengesloten, één van zin en één van gevoelen. 11 Mij is namelijk omtrent u, mijn broeders, medegedeeld door de (huisgenoten) van Chloë, dat er twisten onder u zijn. 12 Ik bedoel dit, dat ieder uwer zijn leus heeft: Ik ben van Paulus! En ík van Apollos! En ík van Kefas! En ík van Christus! 13 Is Christus gedeeld? Is Paulus dan voor u gekruisigd, of zijt gij in de naam van Paulus gedoopt?

Vrij vertaald naar de tijd van de Reformatie; Ik ben van Luther, ik ben van Calvijn, ik ben van Zwingli. En ik ben van Christus.
Of naar deze tijd; Ik ben gereformeerd, ik ben baptist, ik ben pinkster, ik ben hervormd, ik ben GKV-er, ik ben.... etc.
En ik ben van Christus.

Is Christus dan gedeeld?

Een gedeelte uit het Hogepriesterlijk gebed van Jezus.

Joh. 17
11 Ik ben al niet meer in de wereld, ik ga naar u toe, maar zij blijven wel in de wereld. Heilige Vader, bewaar hen door uw naam, de naam die u ook aan mij gegeven hebt, zodat zij één zijn zoals wij één zijn. 12 Zolang ik bij hen was heb ik hen door uw naam, die u mij gegeven hebt, bewaard en over hen gewaakt: geen van hen is verloren gegaan behalve hij die verloren moest gaan, opdat de Schrift in vervulling ging. 13 Nu kom ik naar u toe, en ik zeg dit terwijl ik nog in de wereld ben, opdat zij vervuld worden van mijn vreugde. 14 Ik heb hun uw woord gegeven. De wereld haat hen, omdat ze niet bij de wereld horen, zoals ook ik niet bij de wereld hoor. 15 Ik vraag niet of u hen uit de wereld weg wilt nemen, maar of u hen wilt beschermen tegen de duivel. 16 Ze horen niet bij de wereld, zoals ik niet bij de wereld hoor. 17 Heilig hen dan door de waarheid. Uw woord is de waarheid. 18 Ik zend hen naar de wereld, zoals u mij naar de wereld hebt gezonden. 19 Ik heb mij geheiligd omwille van hen, zo zullen ook zij door de waarheid geheiligd zijn.
20 Ik bid niet alleen voor hen, maar voor allen die door hun verkondiging in mij geloven. 21 Laat hen allen één zijn, Vader. Zoals u in mij bent en ik in u, laat hen zo ook in ons zijn, opdat de wereld gelooft dat u mij hebt gezonden. 22 Ik heb hen laten delen in de grootheid die u mij gegeven hebt, opdat zij één zijn zoals wij: 23 ik in hen en u in mij. Dan zullen zij volkomen één zijn en zal de wereld begrijpen dat u mij hebt gezonden, en dat u hen liefhad zoals u mij liefhad.
24 Vader, u hebt hen aan mij geschonken, laat hen dan zijn waar ik ben. Dan zullen zij de grootheid zien die u mij gegeven hebt omdat u mij al liefhad voordat de wereld gegrondvest werd. 25 Rechtvaardige Vader, de wereld kent u niet, maar ik ken u, en zij weten dat u mij hebt gezonden. 26 Ik heb hun uw naam bekendgemaakt en dat zal ik blijven doen, zodat de liefde waarmee u mij liefhad in hen zal zijn en ik in hen.’

Met een doel, vooral vers 22 en 23 springen er voor mij persoonlijk uit.

In 1 Kor. 12 kunnen we lezen dat de Kerk, één Lichaam is.

De Ware Kerk.

Binnen het protestantisme leerde ik dat de Kerk (Gemeente zo je wil) verborgen is, dat zouden alle gelovigen/christenen zijn. De naam-christenen horen daar niet bij.

Maar... is dat zo. Is de Kerk verborgen..?

Jezus Zelf zegt iets anders.

Matt. 5
13 Gij zijt het zout der aarde; indien nu het zout zijn kracht verliest, waarmede zal het gezouten worden? Het deugt nergens meer toe dan om weggeworpen en door de mensen vertreden te worden.
14 Gij zijt het licht der wereld. Een stad, die op een berg ligt, kan niet verborgen blijven. 15 Ook steekt men geen lamp aan en zet haar onder de korenmaat, maar op de standaard, en zij schijnt voor allen, die in het huis zijn. 16 Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken.

De Ware Kerk..?

Het GKV heeft als basis het christelijk geloof, zoals dat kernachtig wordt beschreven in bijv. de Twaalf Artikelen:

Ik geloof in God de Vader, de Almachtige, Schepper van de hemel en de aarde.
En in Jezus Christus, zijn eniggeboren Zoon, onze Here;
die ontvangen is van de Heilige Geest, geboren uit de maagd Maria;
die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven en begraven, neergedaald in de hel;
op de derde dag opgestaan uit de doden;
opgevaren naar de hemel, en zit aan de rechterhand van God, de almachtige Vader;
vandaar zal Hij komen om te oordelen de levenden en de doden.
Ik geloof in de Heilige Geest.
Ik geloof één heilige, algemene, christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen;
vergeving van de zonden;
opstanding van het vlees;
en een eeuwig leven.

Nu kunnen wij protestanten hoog en laag springen wanneer een RK zegt dat de Kerk waarin hij/zij gelooft de Ware Kerk is, we kunnen boos worden, ons aangevallen voelen, emotioneel/opstandig reageren maar we kunnen ook kijken naar waar wij protestanten zo prat op gaan namelijk de Bijbel, Gods Woord.
Ik heb gekeken, gezocht en antwoorden gevonden. Nee, ik ben geen theoloog of wat dan ook, mijn gezichtveld is ook nog maar heel beperkt.

Wanneer ik de woorden van het Credo belijd, en gek genoeg gebruikt onze dominee de letterlijke Katholieke versie (waarom weet ik niet, heb hem dat gevraagd via een mail net zoals de vraag waarom hij tegenwoordig zo vaak naar de RK verwijst in de preek of in het kerkblad, nog geen reactie op gehad) dan belijdt ik die éne, heilige, katholieke en apostolische Kerk.

Wat zegt die éne, heilige, katholieke en apostolische Kerk van onze protestantse kerken/geloofsgemeenschappen.

'Zij die nu in gemeenschappen worden geboren die voortgekomen zijn uit dergelijke breuken' en die er het geloof in Christus in zich opnemen, kan men de zonde van afscheiding niet aanrekenen en de katholieke kerk begroet hen dan ook met broederlijke eerbied en liefde (...). Zij die uit het geloof in het doopsel zijn gerechtvaardigd, worden in Christus ingelijfd en dragen daarom de naam christenen en zij worden door de zonen en de dochters van de katholieke kerk terecht als broeders en zusters in de Heer erkend'.

Bovendien bestaan er 'verscheidene elementen van heiliging en waarheid' buiten de zichtbare grenzen van de katholieke kerk: 'het geschreven woord van God, het leven van de genade, geloof, hoop en liefde, en andere innerlijke gaven van de heilige Geest en ook zichtbare elementen'. De Geest van Christus bedient zich van deze kerken en kerkelijke gemeenschappen als heilsmiddelen waarvan de kracht komt van de volheid van de genade en de waarheid die Christus aan de katholieke kerk heeft toevertrouwd. Al deze weldaden komen van en leiden naar Christus en roepen op zich al op tot 'katholieke eenheid'.

Bron KKK

Jezus bidt in Joh. 17 voor éénheid, als ik dit gebed me eigen maak heeft dat gevolgen en niet zo'n klein beetje ook.

Durven we tesamen bidden voor die éénheid, als Jezus ervoor bidt durven wij dat dan ook..?

------------------
« Laatst bewerkt op: mei 12, 2006, 02:06:33 pm door Aafke »
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

Tukkertje

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: mei 14, 2006, 05:24:06 pm »

quote:

Is de veronderstelde crisis binnen de GKV echt zo erg dat er nog maar één uitweg is??
Welke crisis??

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: mei 14, 2006, 07:12:20 pm »

quote:

Tip 1. Lees eerst het topic waarin je reageert voordat je reageert. Met name de openingspost.

Tukkertje

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: juni 01, 2006, 02:56:14 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 14 mei 2006 om 19:12:

[...]
 Tip 1. Lees eerst het topic waarin je reageert voordat je reageert. Met name de openingspost.
Dat had ik wel gedaan, geen zorgen daarover. Maar dan blijft mijn opmerking nog steeds..welke crisis? Is er dan een crisis, lijkt me nogal een stevige uitspraak.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: juni 01, 2006, 03:07:43 pm »
Als je de TS gelezewn had dan had je geweten over welke crisis het gaat. Als jij het geen crisis vindt dan kan je hier beargumeteerd aangeven waarom je het mee vind vallen. Je posts op dit forum doen nu erg onelinerig aan. Ik hoop dat je posts in de toekomst wat constructiever worden, Dit forum is er voor discussie. Dat houdt in dat je zelf je eigen punten beargumenteerd en de stellingen van een ander op een nette en redelijke wijze bejegend. Je mag het er natuurlijk mee oneens zijn, maar normaal gedrag daarbij is wel prettig.
Pinkeltjefan

Tukkertje

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: juni 01, 2006, 06:35:05 pm »
Gezien de discussie hierboven ben ik blijkbaar niet de enige die crisis nogal 'stevig vindt' (understatement  :) )

Degene die het een crisis vindt is de verontruste dominee te Urk. De 'niet verontrustenden' hoor ik niet spreken over een crisis, wel over de pijn om te zien dat we een gebroken wereld (en dus ook kerk) zijn. Dat het niet prettig is wat er gebeurd dat snap ik ook wel, maar crisis...

Ach, waar heb ik het eigenlijk over, over woordkeuze en taal.
Kan eigenlijk beter over andere, meer essentiele onderwerpen mijn mening geven. Dat ga ik nu dus maar es doen.  :w

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: juni 02, 2006, 09:13:57 am »
De vraag is: opnieuw een vrijmaking binnen de GKV?
Ik hoop het! Wij wachten erop.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: juni 02, 2006, 09:20:33 am »
Zeg je nu werkelijk dat je zit te wachten op een scheuring? Datgene waarvan Paulus zegt dat het zo slecht is.
Pinkeltjefan

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: juni 02, 2006, 09:35:38 am »
Ja, dat vind ik werkelijk waar onbegrijpelijk... :/
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: juni 02, 2006, 09:51:03 am »

quote:

joepie schreef op 02 juni 2006 om 09:13:

Ik mag toch aannemen dat je nog meer hoopt op een bekering van het voltallige kerkvolk?

Toeschouwer

• Mijn achternaam is een erfenis
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: juni 02, 2006, 09:58:40 am »

quote:

joepie schreef op 02 juni 2006 om 09:13:

Zou je dit voor ons kunnen onderbouwen?

Daadwerkelijk kan ik niet vatten, dat je wacht op een kerkscheuring.
Niks is zo erg...... Ik ben dan zelf getuige geweest dat de kerk gehalveerd werd.

Wat God samenbrengt, scheide de mens niet.
« Laatst bewerkt op: juni 02, 2006, 12:10:36 pm door Toeschouwer »
Een discussie is als een boot

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: juni 02, 2006, 02:18:43 pm »
Modbreak:
Enkele berichten verwijderd ivm foutje in het bericht hierboven en misverstanden die daardoor ontstonden. Foutje is inmiddels aangepast.
« Laatst bewerkt op: juni 02, 2006, 02:19:19 pm door Zijnkind »

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: juni 03, 2006, 11:31:46 pm »
Er moet dringend een verbod worden ingesteld op het 'organiseren' c.q veroorzaken van scheuringen binnen de Gereformeerde gezindte!!!

Een x aantal jaren geleden verscheen er een verzamelbundeltje:
'Tien maal gereformeerd'.

Het staat in mijn boekenkast, maar ik weiger eigenlijk om dat 'werkje' uit het schap te halen.
Het is immers diepe treurnis!!!
Voor én na!!!

Als dit boekje heden ten dage een herdruk zou ondergaan, dan zou de titel waarschijnlijk luiden: 'Vijftien maal gereformeerd'.

Alleen al de voorbije twee jaren kwamen er ten minste drie 'gereformeerde' kerkgenootschappen bij!

- De Gereformeerde Kerken ('nieuwe vrijgemaaken', oftewel 'groep-van-Gurp').  
- De Voortgezette Gereformeerde Kerken in Nederland.
- De Hersteld Hervormde Kerk (die vnl. uit 'ultra-gereformeerden' bestaat).

Zo zet je je zelf wel aardig te kijk voor 'de wereld'.

Bloody shame!!!

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: juni 03, 2006, 11:52:47 pm »
Ik snap ook niet dat die drie niet eens om tafel gaan zitten, dat geldt ook voor de Christelijk gereformeerden, de GKV en de NGK.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: juni 04, 2006, 12:07:35 am »
Ze zitten plaatselijk wel met elkaar om de tafel. Helaas nog niet overal met elkaar aan de avondmaalstafel.

Drentenaar, het is inderdaad niet meer uit te leggen aan wie dan ook. En dat alles onder het mom van God wil het. Volgens mij staat scheuring/verdeeldheid niet in het rijtje van werken van Gods Geest...

Ik ben wel benieuwd naar de achtergrond van Joepies post. Is het een oproep aan gkv-ers om bij de reformandakerk aan te sluiten?

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: juni 04, 2006, 07:34:11 am »
Mag ik dan oproepen eens te overwegen naar "opwekking" in Biddinghuizen te gaan? Ook voor de reformanda's.

KAJEM die weer in de startblokken staat om naar opwekking te gaan en vanochtend het avondmaal te vieren met al christenen van vele kerken die gewoon simpel van Christus houden en willen volgen.

Kajem

quote:

Zijnkind schreef op 04 juni 2006 om 00:07:
Ze zitten plaatselijk wel met elkaar om de tafel. Helaas nog niet overal met elkaar aan de avondmaalstafel.

Drentenaar, het is inderdaad niet meer uit te leggen aan wie dan ook. En dat alles onder het mom van God wil het. Volgens mij staat scheuring/verdeeldheid niet in het rijtje van werken van Gods Geest...

Ik ben wel benieuwd naar de achtergrond van Joepies post. Is het een oproep aan gkv-ers om bij de reformandakerk aan te sluiten?
Jezus leeft in eeuwigheid
Zijn shalom wordt werkelijkheid
alle dingen maakt Hij NIEUW
Hij is de Heer van ons leven