Wellicht dat 1 Kor 14 enige soelaas biedt?
Broeders en zusters, welk nut zou ik voor u hebben als ik bij u in klanktaal zou spreken zonder u tegelijk iets te openbaren, zonder kennis door te geven of iets te profeteren, of zonder u te onderwijzen? 7 Het is als met een instrument, bijvoorbeeld een fluit of citer. Als er geen verschil tussen de tonen is, hoe kan men dan horen welke melodie er wordt gespeeld? 8 En als een trompet een onduidelijk signaal geeft, wie maakt zich dan gereed voor de strijd? 9 Voor u geldt hetzelfde: hoe moet men u begrijpen als u in onverstaanbare klanken spreekt? Uw woorden verdwijnen in het niets. 10 Er zijn ik weet niet hoeveel talen in de wereld en ze hebben allemaal betekenis. 11 Als ik de taal van iemand die tot mij spreekt niet ken, blijven we vreemdelingen voor elkaar.
Een preek of verkondiging zou dus iets moeten openbaren van datgene wat God door de schrift tot ons zeggen wil (laten inzien / tekenen/ illustereren/ herkennend spreken) men moet een bepaalde kennis delen (onderbouwen en aanwijzen) men moet iets leren ter opbouw en kracht (toepassing voor het dagelijks leven).
Het moet begrijpelijk / te bevatten zijn voor alle toehoorders, niet over de hoofden heen spreken en in herkenbare taal, zonder te vervallen in ordinaire populistische vormen.
Er moet een evenwicht zijn tussen het geestelijk voeden van het "doorgewinterder" kerklid. Stevige kost en het aanreijken van kauwbaar voedsel voor beginners.
Hebreeën 5 schrijft:
11 Hierover valt nog veel te zeggen, maar het is moeilijk aan u uit te leggen, omdat u traag van begrip bent geworden. 12 Werkelijk, u had toch inmiddels allemaal leraar moeten zijn! In plaats daarvan hebt u er zelf een nodig om u opnieuw de grondslagen van het woord van God bij te brengen; het is met u zo ver gekomen dat u weer aangewezen bent op melk in plaats van op vast voedsel. 13 Wie melk drinkt is nog een klein kind en heeft geen weet van de draagwijdte van de verkondigde gerechtigheid. 14 Vast voedsel is voor volwassenen; hun zintuigen zijn door ervaring geoefend en zij zijn in staat onderscheid te maken tussen goed en kwaad.
Het gaat mij er even om dat er dus een duidelijk onderscheidt is tussen de beginners die nog niet veel is te verwijten en degene die beter weten. Ze dragen meer verantwoordelijkheid.
Die twee elementen zijn van belang met alles wat daar tussen inzit. Verkondigen gaat dus verder dan Joh. 3 vers 16, maar leidt ons ook naar de Romeinenbrief bijvoorbeeld, waar hele inhoudelijk belangrijke zaken aan de orde komen die een beginner in het geloof nog de oren doet toeten. (bwvs)
Preken / verkondigen moet ook volledig zijn. Alle kanten van de zaak belichten, ook als dit even niet past binnen het lieflijke plaatje van een liefdevolle Jezus. God is wel liefdevol, maar is ook veroordelend.
Er zijn nominaties die starten bij de veroordeling (dat is het uitgangspunt) en niet verder komen dan "ik ellendig mens". Er zijn nominaties die starten bij de liefde als uitgangspunt en de veroordelende kant laten liggen. Dat is vaak ook de toonzetting van de preek / verkondiging.
In het eerste geval zal een passant / zoeker daar niets mee kunnen en daarvoor vluchten, in het tweede geval wekt het de nieuwsgierigheid wellicht wat gemakkelijker en geeft het aanleiding tot luisteren.
Ik heb de voorkeur voor de tweede startpositie, met dien verstande dat het doel moet zijn te groeien naar de status van een volwassen christen die de onvervalste stampot kan verdragen. Maar ook onvervalste stampot kan heel herkenbaar worden gebracht, met lekker jus zeg maar.
Preken zouden daarom afwisselend kunnen zijn. Omdat te structureren zou er inderdaad een onderscheid moeten naar het doel van de diensten of het doel wat de gemeente zich heeft opgelegd.
De gemeente waar ik kerk richt zich heel erg naar buiten. Het vissers van mensen is een van de basisaspecten en uitgangspunten. Een open gemeenschap die midden in de wereld wil staan. Daarom aparte gastendiensten, pijlercursussen en groeigroepen / bijbelstudiegroepen voor belangstellenden en gemeenteleden. Heel praktisch maken van het navolgen van wat Jezus leert.
kajem
quote:
E-line schreef op 08 juni 2006 om 11:22:[...]
Zowel het voorbeeld dat ik gaf, als wat jij hier als voorbeeld hebt, hebben m.i. één overeenkomst: het worden verhandelingen, colleges, óver God, geloof, de bijbel. Het is geen voorschotelen, bedienen, aanzeggen van Gods boodschap meer.
Het 'verkondig het Woord, dring erop aan, gelegen of ongelegen', kom ik in de praktijk steeds minder tegen. En dat voelt voor mij als honger lijden. Ik voel mij steeds minder vaak echt met Gods Almacht geconfronteerd, in al z'n facetten. Ik probeer erachter te komen waardoor ik dat steeds minder tegenkom.
Mee daarom ben ik me gaan verdiepen in die discussie die in die boeken wordt gevoerd. En probeer ik handvatten te vinden om mijn vaak gevoelsmatige mening over diverse preken meer helder te krijgen, zodat het me niet blijft dwarszitten, maar ik het een plek kan geven: waarom heb ik het gevoel dat ik honger lijd, wat mis ik precies?
Ik ben er nog niet helemaal achter, maar ik hoop dat ik er wel verder mee kom.
Wat ik vervolgens zou moeten doen met de constateringen, dat weet ik nog niet. Maar eerst maar eens inhoudelijk uitzoeken.