quote:
natuurlijk staat er dat hij de mensen gelijk is geworden, maar er staat
niet dat Hij alleen nog maar mens was, en alle citaten uit de evangelien die je je gegeven heb, laten zien dat Jezus toen nog steeds veel meer dan alleen menselijk was.
quote:
De Drie'-éénheid komt natuurlijk indirect om de hoek kijken, maar daar is vast al een topic over. Het is op alle fora een hot item.
toch zou ik heel graag van jou weten wat de triniteit volgens jou is, en wat er volgens jou mis aan is, want het speelt de hele discussie al mee, en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je met een karikatuur van de triniteit aan het stoeien bent.
quote:
Helemaal waar, maar de profeten en de discipelen deden ook wonderen en tekenen.
De blinde man riep niet: "Jezus Gij Zoon van God, maar riep; "Jezus Gij zonde Davids, ontferm U mijner"."
misschien was je nog niet helemaal bijgelezen, maar als je een discussie start, moet je wel in de gaten houden wat er allemaal gezegd wordt:
quote:
Nunc schreef op 11 februari 2007 om 22:34:(..)
Jezus' wonderen laten zien dat Hij door God gezonden is, of iig dat Zijn werk het stempel 'Goedgekeurd door God' draagt. De wonderen zijn messiaanse tekenen. Profeten deden immers ook zo nu en dan wonderen. Wonderen an sich zijn dus geen teken van goddelijkheid.
Slechts enkele wonderen zijn tekenen van Zijn goddelijkheid, zoals bv. het lopen over het water en het stillen van de storm op het meer (Mat.14:22-33 Mar.4:35-41), omdat die gebeurtenis refereert naar een passage in Job 9:8 waar God als gaand over het water wordt beschreven, en enkele psalmen (o.a.107) waar God degene is die mensen in storm op zee redt door de storm te stillen met een woord.
Zoals je kunt zien, denk ik ook dat de meeste wonderen alleen duiden op z'n profetische en/of messiaanse status. Maar juist het wonder van het lopen over het water en het stillen van de golven is niet zomaar een wonder. Kijk maar naar Job 8:9 en Psalm 107:28-29. Het is een heel grote claim. Jezus doet wat de Vader doet! Dat kun je niet zomaar wegwuiven met
"maar de profeten en de discipelen deden ook wonderen en tekenen" omdat je dan juist niet op de specifieke context van dit wonder ingaat.
quote:
Klopt Zoon = Ben en dat betekent ook Bouwer.
De tekst: "Deze is mijn Zoon...enz..." is een citaat uit de Psalmen en profetisch een heenwijzing naar Zijn aanstelling tot Zoon en erfgenaam. En dat werd Hij toen de Erflater stierf.
ok, dus je bedoelt dat de twee keer dat de Vader
publiekelijk zegt "Deze
is mijn Zoon"[/], dat Hij eigenlijk iets bedoelde als "Deze
zal mijn Zoon zijn"[/]?
Dat
zou nog wel kunnen, als dit de enige aanwijzing was, maar dit is één van de vele aanwijzingen, en samen staan ze heel sterk.
quote:
Sorry, maar het leidt nu tot een enorm misverstand, ik ben ook een gelovige in de Here Jezus Christus, en in het begin is door Diak een opmerking gemaakt als zou deze visie niet christelijk zijn, maar dat is zijn visie, die deel ik niet.
Ik heb veel literatuur en geschriften die deze mening onderbouwen vanuit de Schrift, dus ik kom niet met iets wat niet Christelijk of niet Bijbels zou zijn.
Wil je dan alsjeblieft beginnen met het aantonen dat het
wel bijbels is, want je hebt op z'n minst de schijn tegen, omdat ik tot nu toe een flink aantal aanwijzingen heb aangedragen waarom Jezus op aarde ook gewoon goddelijk was, en jij bent daar amper op ingegaan. Maar toch blijf je - zonder mijn punten te weerleggen - beweren dat je bijbels bezig bent.
quote:
De Heer kon zonden vergeven, zeker waar.
Hij is Wijsheid Gods, helemaal waar.
fijn dat we het hierover eens zijn. Weet je ook wat het betekent om 'Wijsheid (Woord) Gods' te zijn? Dan ben je dus
goddelijk. Het kan best zijn dat Jezus z'n goddelijke privileges niet benutte, maar als je niet op je rechten staat, betekent dat nog niet dat je je positie kwijt bent! Dat is echter wel jouw redenering.
quote:
Hij kon dopen met de Geest van God?
Lijkt me geen Bijbels gegeven want de Heilige Geest werd pas uitgestort nadat de Heer was heengevaren.
Het is wel een bijbels gegeven:
Mat 3:11 Ik doop jullie met water ten teken van jullie nieuwe leven, maar na mij komt iemand die meer vermag dan ik; ik ben zelfs niet goed genoeg om zijn sandalen voor hem te dragen.
Hij zal jullie dopen met de heilige Geest en met vuur;
quote:
OT gelovigen waren ook niet wedergeboren en ontvingen niet De Heilige Geest.
hoe is dit relevant?
quote:
Ja Hij was echt mens en had menselijke emoties en gevoelens en moest enorm veel leren, o.a. gehoorzaamheid.
ja, mee eens. Hij was immers óók menselijk geworden. Het feit dat Jezus van alles moest leren (over z'n menselijke natuur) sluit niet uit dat Hij ook een goddelijke natuur had.
quote:
Deed Hij alleen wat God mag doen?
Wat bedoel je daarmee?
Deed Hij
wat alleen God mag doen: Zonden vergeven, met Gods Geest dopen!
n.b. de schriftgeleerden die aanwezig waren toen Jezus zonden vergaf, snapten direct wat Hij impliceerde, en beschuldigden Hem direct van blasfemie:
"En de schriftgeleerden en de Farizeeën begonnen te overleggen en zeiden: Wie is deze, die (zulke) godslasterlijke dingen zegt? Wie kan zonden vergeven dan God alleen?" (Luk 5:21)
quote:
En de discipelen en profeten dan?
Hij werd door de discipelen niet als goddelijk gezien, maar als de Zoon van God.
Maar dat mochten ze niet verder vertellen.
lees je wel wat mensen als tegenwerpingen poneren? Ik heb je aangegeven dat
zelfs de OT-profeten Jesaja en Maleachi Hem al als op z'n minst niet alleen maar menselijk zagen ("Sterke God" Jes. 9, "Engel des Verbonds" Mal.3). Ook Johannes de Doper en Matteus en Marcus identificeren Jezus met JHWH want Johannes is de roepende in de woestijn, en Jezus degene (de Here) voor wie de weg bereidt moet worden:
Mar.1
"1 Begin van het Evangelie van Jezus Christus.
2 Gelijk geschreven staat bij de profeet Jesaja:
Zie, Ik zend mijn bode voor uw aangezicht uit, die uw weg bereiden zal; 3 de stem van een, die roept in de woestijn: Bereidt de weg des Heren, maakt recht zijn paden," Daarnaast hebben we nog de momenten dat Jezus zichzelf met 'de Wijsheid Gods' identificeert (Luk.11:49 + Mat.23:34) en natuurlijk de inleiding van Johannes en alle keren dat mensen Jezus aanbidden (wat je alleen richting God doet), de momenten dat bv. Thomas Hem "mijn Here en mijn God" noemt, etc.
De evangelisten, de discipelen en Johannes de Doper geven (voorzichtig) aan dat Hij goddelijk is, en Jezus zelf laat het ook merken.
quote:
De Here Jezus zegt in Marcus 12 vers 33; "Zo zeg Ik u ook niet, door wat macht Ik deze dingen doe.
En vervolgens begon Hij in gelijkenissen te spreken,,....de discipelen mochten immers de betekenis weten, maar betr. het volk zei Hij: ..."Maar dien is het niet gegeven om het te weten....".
De Zoon gaat uit van de Vader (net als de Geest) dus het is niet gek dat Jezus door de Vader deze dingen deed.
quote:
Mattheus 16 vers 20: "Toen verbood Hij Zijn discipelen, dat zij iemand zeggen zouden, dat Hij was Jezus de Christus."
Terwijl Hij in vers 13 - 16 vraagt: "Wie zegt gij dat Ik ben?" en IK BEN= JEHOVAH..
Petrus antwoordt Gij zijt de Christus, de Messias de Zoon van de levende God..
En de Heer zegt tegen Petrus: " Zalig zij gij, Simon, Bar Jona, en Simon betekent "horende" en aangezien het geloof door het gehoor is wordt Petrus gelovige genoemd Zoon van de duif.
.."Vlees en bloed heeft u niet geopenbaard, maar Mijn Vader Die in de hemel is.
Het is aardig om na te gaan welk vlees en bloed de Heer bedoeld?
En vervolgens verbood Hij Zijn discipelen erover te praten om te melde dat Hij Christus de Zoon van God was en begon vanaf dat moment Zijn discipelen te vertonen, dat Hij moest heengaan om te lijden, te sterven en op te staan.
In vers 27 zegt Hij dat de Zoon des mensen zal komen in de Heerlijkheid Zijns Vaders met Zijn engelen en alsnog een ieder zal vergelden.
Dat is zijn tweede komst met Zijn engelen ( Gemeente van gelovigen) aan Zijn zijde
Petrus zegt over Jezus dat die 'de Zoon van de levende God' is. Niet dat Jezus dat ooit (na de opstanding) zal zijn. En Jezus corrigeert Petrus hier ook niet in.
quote:
[...]
Mens dus? Of wil je wat anders ermee zeggen?
Ik vroeg:
Waar zegt de bijbel dat ''wat' er in de kribbe lag een mens was'? En staat er ook dat hij alleen maar mens was?. Ik snap je antwoord niet. Ik wil weten waar staat wat jij beweert.
quote:
[...]
Completely wrong.
God is geen Persoon, God is Geest en openbaart Zich in en door Zijn Zoon en in en door Zijn Woord.
tja, als je denkt aan 'mens' bij 'persoon' dan heb je helemaal gelijk. Maar ik heb het niet over een 'mens' als ik '
Persoon' zeg. Lees anders 'Identiteit' of 'Bewustzijn' oid waar ik 'Persoon' zeg.
quote:
Mee eens
Ok, je bent het dus eens met: Net zoals de Vader de Geest kan sturen (de Zoon overigens ook). De Vader en de Geest zijn ook twee te onderscheiden entiteiten. De Geest heeft zelfs een eigen persoonlijkheid, kan spreken, prediken, overtuigen, de weg wijzen (oa. Joh.14:25, Joh.16:13-14), er kan tegen gelogen worden (Hand.5:3 (Ananias en Saffira)
"waarom heeft de satan uw hart vervuld om de heilige Geest te bedriegen ")
quote:
Mee eens.
en je bent het eens met:Dus Vader en Geest en Zoon zijn te onderscheiden. Ze hebben elk een eigen persoonlijkheid en staan in een bepaalde relatie tot elkaar (Vader en Zoon zenden de Geest, de Geest wijst op de Vader en de Zoon). Je zou dus over 3 'goden' kunnen spreken als je niet beter wist. Maar gelukkig weten we beter. God is ook één (Deut.6) en Jezus bevestigt dat ("Ik en de Vader zijn één", Joh.10:30).
quote:
God is Geest, de Heilige Geest is Geest is een kracht, maar is ook een persoon.
De Here Jezus Christus is een Persoon. Ra ra hoe kan dat?
Is dit een Drie- éénheid dan?
eigenaardig dat je het eens bent met de premissen, maar de conclusie die er logisch uit volgt, niet deelt. Allereeerst ben je het met me eens, dat de Geest
niet een onpersoolijk iets is, geen kracht ofzo, maar een 'Persoon', een 'Bewustzijn', iets met een 'identiteit'. Een 'Iemand' die tegen je kan spreken, waartegen je kan liegen etc. Dat heet dus een 'Persoon'.
En verder ben je het eens met de constatering dat Vader, Zoon en Geest onderscheiden moeten worden, omdat ze o.a. elkaar sturen, tot elkaar bidden etc. Dat duidt op te onderscheiden Identiteiten (of "Personen").
Verder ben je het met me eens dat God toch één is (het Sjema, Deut.6).
Wat is dan je probleem met de Triniteit? Dat is namelijk precies wat hierboven staat, en waarmee je het allemaal eens bent. God bestaat (kennelijk) uit
3 Entiteiten/Persoonlijkheden/Identiteiten/Bewustzijnen/whatever, die
onderscheiden moeten worden van elkaar, en die toch
samen één God zijn.
That's it. Je bent Trinitarier. Vandaar dat ik ook wil weten wat jij denkt dat de triniteit is, want volgens mij heb je een verkeerd beeld voor ogen, een karikatuur van de triniteit.
En als we dat helder hebben, kunnen we kijken naar de andere vraag, of Jezus nu tijdens z'n periode op aarde
ook goddelijk was of niet.
quote:
[...]
Dit is Zijn Huidige Werk...n.l. Hogepriester en dat doet Hij ten behoeve van de gelovigen, uitgebeeld in de voetwassing. Bij het scheuren van het voorhangsel kwam er een eind aan het oude verbond en een einde aan de wet en ging het Nieuwe Verbond in werking en worden wij aangestuurd door de Hogepriester naar het nieuwe verbond, ordening van Melchizédek en niet door Aäron onder de wet van Mozes.
Mee eens dus..
Nee, dit is niet alleen 'zijn huidige werk', maar ook een beschrijving van Zijn leven:
Hebr. 4: 14 15.Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medevoelen met onze zwakheden,
maar een, die in alle dingen op gelijke wijze (als wij) is verzocht geweest, doch zonder te zondigen. Dit gaat over Jezus' leven op aarde. Of wilde je poneren dat Jezus nadat (of voordat?) Hij op aarde was, op gelijke wijze als wij verzocht werd? Dat verzocht worden op gelijke wijze kan alleen toen Hij gelijk was aan ons, dus toen Hij mens was. En toen was Hij volgens Hebr.4
zonder zonden.
quote:
Helemaal mee eens.
Behalve het item wanneer Hij offerde en wat Hij offerde, of offreerde.
Maar dan verzanden we in de offers van het OT en de typologie ervan.
Maar ik ben het helemaal eens met de vrijkoping, Hij is immers onze Verlosser, de Losser, Hij was het hoofd van de menselijke familie en had dus volgens de wet het recht om te lossen.
hoezo ben je het niet eens over het 'wanneer'? Het kruis was het offer, dat kun je overal teruglezen.
Kol.2:
13 Ook u heeft Hij, hoewel gij dood waart door uw overtredingen en onbesnedenheid naar het vlees, levend gemaakt met Hem, toen Hij ons al onze overtredingen kwijtschold, 14 door het bewijsstuk uit te wissen, dat door zijn inzettingen tegen ons getuigde en ons bedreigde. En dat heeft Hij weggedaan door het aan het kruis te nagelenquote:
De Heer is volgens 2 Korinthe 5 voor ons tot zonde gemaakt en ik laat in het midden of dat bij Zijn geboorte is of op het vloekhout.
Je moet wel
de hele tekst lezen:
2 Kor.5: "
20 Wij zijn dus gezanten van Christus, alsof God door onze mond u vermaande; in naam van Christus vragen wij u: laat u met God verzoenen. 21 Hem, die geen zonde gekend heeft, heeft Hij voor ons tot zonde gemaakt, opdat wij zouden worden gerechtigheid Gods in Hem. "Dus Hij (Jezus) was zonder zonde, heeft ze niet gekend (Hebr.4) maar werd
voor ons tot zonde. Aangezien de kruisiging (het aan een hout hangen) vervloeking betekent volgens Deut. 21
"22 Wanneer iemand een zonde begaat, waarop de doodstraf staat, en hij wordt ter dood gebracht en gij hangt hem aan een paal, 23 dan zal zijn lijk gedurende de nacht niet aan de paal blijven, maar gij zult hem dezelfde dag nog begraven, want een gehangene is door God vervloekt en gij zult het land dat de HERE, uw God, u als erfdeel geven zal, niet verontreinigen. "De kruisiging is dus het meest aannemelijke moment dat Jezus zondig werd. Hij werd daar vervloekt, dat is ook wat Paulus zegt in Galaten 3:
"13 Maar Christus Jezus heeft ons vrijgekocht van deze vloek door voor ons te worden vervloekt, want er staat geschreven: ‘Vervloekt is ieder mens die aan een paal hangt.".
quote:
Want de Heer overtrad en betrad met beide voeten de wet.
Hij deed op Sabbath dingen die immers verboden waren.
In de ogen van de Farizeeërs was dat toch zondigen of niet???
De Farizeeërs vinden het zonde, maar
zij bepalen niet wat zonde is. De Farizeeers hadden wel meer eigen zelfgemaakte regels. Dat zegt Jezus elders (o.a. Mat.15:3
"Hij gaf hun ten antwoord: ‘En waarom overtreedt u het gebod van God, alleen om uw eigen traditie in stand te houden? ") ook. Maar niet die eigengemaakte regels tellen, maar Gods wetten, en die worden door Jezus niet overtreden.
Jezus geeft aan dat Hij bevoegdheid heeft om die aren wel te plukken. Hij geeft aan dat David het al mocht (toonbroden uit de tempel) en impliceert dat Hijzelf het dan zeker mag omdat Hij meer is dan David. Jezus zegt zelfs:
"Meer dan de tempel is hier" (Mat.12:6)!! Meer dus dan de plek waar God op aarde woont! (Ofwel, dit is nog een godheidsclaim, die ik vergeten was eerder te geven). Jezus
mag dit doen, juist omdat Hij meer is dan de tempel! Het is een geval van "quod licet Iove, non licet bove" (wat Jupiter mag, mag een koe nog niet), want "de Zoon des Mensen is Heer over de sabbat" (Mat. 12:

quote:
De andere aantijgingen zijn voor jouw rekening.
ik sta achter m'n opmerkingen over niet bijbelse zaken. Je kwam een aantal keer met de opmerking dat iets geen bijbels gegeven was (Dopen met de Geest, Zonder zonden) terwijl dat gewoon wel letterlijk in de bijbel staat.
quote:
"Met wat ik eerlijk vind"....is toch helemaal niet aan de orde of belangrijk.
Het gaat om Zijn wil en om Zijn werk en om Zijn Woord en wat ik vind is volstrekt onbelangrijk.
klopt, het gaat om
Hem maar je redenatie is wel steeds: "dit kan niet, want dan zou het te makkelijk zijn" etc. Maar door die redenatie schuif je door mij aangedragen bijbelgedeelten terzijde.