Modbreak:
quote:
kijk aan, ik vroeg me al af wanneer iemand deze link zou leggen.
Heb je je wel eens afgevraagd waarom de Almachtige een ingewikkelde constructie opzette waarbij Hij eerst mensen massaal verdronk, zich toen maar beperkte tot een klein volkje, daar een hele offercultus voor bedacht, en toen tenslotte het nodig vond een mensenoffer te ontvangen maar daarvoor zijn Zoon gebruikte, die overigens dezelfde God is als Hij?
Vast wel, want dit zijn klassieke vraagstukken sinds er niet-christenen zijn die de absurde complexiteit van dit alles zo onwaarschijnlijk vinden voor een God die ook gewoon mensen goed had kunnen scheppen, of desnoods ze zonder al dat gedoe had kunnen vergeven.
En, ben je zelf tevreden over de antwoorden die je hierop hebt? Ik gok even dat die antwoorden lijken op de antwoorden die ik meestal hoor op deze kwestie. Een element daarin is veelal dat God nu eenmaal niet zichzelf kan tegenspreken, menselijke vrijheid respecteert, en nu eenmaal offers wil.
Kortom, samenvattend: het is zo, omdat het zo is, en God in feite gebonden is. Aan zichzelf dan wel, maar toch gebonden. En die binding heeft, hoewel de logica vaak wat zwakjes is en nog wat "ondoorgrondelijke wegen" nodig heeft, blijkbaar alles te maken met het belang dat God hecht aan mensen en hun vrijheid.
En nu even inzoomen op een, Bijbels bepaald niet onbelangrijk, detail. God neemt moeiteloos menselijke vorm aan als Hij met Abraham aan de babbel wil. Desnoods maakt Hij een brandend braambos van zichzelf, een rookkolom, en wat al niet. Moet kunnen, Hij is immers de Almachtige? Maar als Hij dan in zijn tweede Persoon naar de aarde komt, doet Hij dat niet door een menselijke vorm aan te nemen, door ahw de geschiedenis zo binnen te wandelen. Nee, Hij komt in onze geschiedenis binnen
via een vrouw, een maagd. En om het nog vreemder te maken, dat doet Hij pas
nadat zij haar instemming heeft gegeven.
Natuurlijk, wie graag het zicht op Maria verduistert, bijvoorbeeld vanwege kerkpolitieke redenen, kan nog stug beweren dat die instemming niet nodig was. Maar meer dan een bewering is dat niet. Feit is dat ze die instemming gaf, en dat
daarna e.e.a. pas gebeurde. Maar ongeacht die instemming, blijkbaar heeft God inderdaad Maria
nodig voor zijn ultieme verlossingswerk.
Maar ik zou de Bijbelse feiten maar vergeten, de implicaties hiervan zijn veel te groot.