quote:
Beide. De vetgedrukte dingen gaan inderdaad m.n. over verering. Je hebt het volgende dungedrukt gelaten:
waarin de gaven van goddelijke barmhartigheid ons rijker en overvloediger toestromen (vanaf de troon van onze Moeder.) ... hetgeen duidt op voorspraak van Maria - ze is het niet zelf die die gaven aan ons geeft, maar God.
Maar is het verschil tussen vereren en aanbidden - eerder in dit topic besproken - je eigenlijk wel duidelijk geworden? Als dat zo is, zou je toch niet zo geschokt reageren op een tekst waarin opgeroepen wordt tot verering van Maria?
quote:
Afgelopen zaterdag was ik als begeleider van een gehandicapte in de St. Jan in Den Bosch. Maria staat daar echt als "de Koningin van de Hemel". Bij de heiligenbeelden staan knielbankjes. Maar Petrus die bij Cornelius kwam wilde niet dat deze man voor hem knielde en hem hulde bewees. Hand. 10:25.
Toen Petrus aankwam, liep Cornelius hem tegemoet en viel hem te voet om hem te aanbidden. Maar Petrus richtte hem op en zei: ‘Sta op, ik ben ook maar een mens.(Hnd 10:25-26)
Een soortgelijk iets zie je in
Hand 14:8-18, wanneer Paulus en Barnabas ternauwernood kunnen voorkómen dat er een offer aan hen wordt gebracht. Ook daar gaat het duidelijk om aanbidden, niet alleen om menselijke eer brengen. Men dacht dat ze goden waren (vers 11b)
Maria wil ook niet dat we haar aanbidden. Als iemand in Den Bosch dat doet, dwaalt diegene en houdt zich niet aan de RK-leer. Neerknielen voor iemand betekent echter niet dat je hem of haar aanbidt. In het OT werd veelvuldig geknield voor koningen enz en die werden ook niet aanbeden. Het gaat om de intentie waarmee. In bovenstaande Schriftplaatsen is het duidelijk dat daar van aanbidden sprake was en daarom kapten Petrus, resp Paulus en Barnabas het direct af.
quote:
Degenen die met Christus in de hemel zijn hebben de volmaaktheid nog niet bereikt. Ze zijn nog niet gelijk aan Christus. Dat zal pas komen als ze met ons samen zijn. (Heb.11:40)
Alleen Christus heeft de dood overwonnen door met zijn lichaam uit het graf op te staan. Dat is met de gestorven heiligen niet het geval.
Dat klopt, de heiligen zijn met hun ziel in de hemel - hun lichaam is nog niet opgewekt. Ze zijn echter wel degelijk al in de heerlijkheid Gods. Bij het eind der tijden zal ook hun lichaam daar deel aan hebben.
Ik citeer die tekst uit Hebreeën, mét de context, want die is belangrijk in dit opzicht:
32 Wat valt hier nog aan toe te voegen? De tijd ontbreekt me om te vertellen over Gideon en Barak, Simson en Jefta, David en Samuel, en over de profeten, 33 die door hun geloof koninkrijken overwonnen, gerechtigheid lieten gelden, en kregen wat hun beloofd was; die leeuwen de muil toeklemden, 34 aan vuur de laaiende kracht ontnamen en ontkwamen aan de houw van het zwaard; die hun zwakheid krachtig overwonnen, in de oorlog machtige helden werden en vijandelijke legers op de vlucht joegen. 35 Vrouwen kregen hun doden terug doordat die uit de dood opstonden. Anderen werden gemarteld tot de dood erop volgde en wilden van geen vrijlating weten, omdat ze uitzagen naar een betere opstanding. 36 Weer anderen kregen te maken met bespotting en geseling, zelfs met arrestatie en gevangenschap. 37 Ze werden gestenigd of doormidden gezaagd, of stierven door een moordend zwaard. Ze zwierven rond in schapenvachten of geitenvellen, berooid, vernederd en mishandeld. 38 Ze doolden door verlaten oorden en berggebieden en verscholen zich in grotten en holen onder de grond. Ze waren voor de wereld te goed. 39 Al deze mensen, die van oudsher om hun geloof geprezen worden, hebben de belofte niet in vervulling zien gaan 40 omdat God voor ons iets beters had voorzien, en hij hen niet zonder ons de volmaaktheid wilde laten bereiken.(Heb 11:32-40)
Dit stuk gaat over oud-testamentische bekende en onbekende gelovigen. Zij konden niet vóór het aardse leven en dood van Christus de vervulling van de belofte aan hen zien. Toen de brief aan de Hebreeën werd geschreven, was Christus gestorven, ter helle neergedaald en verrezen. Daarmee had God al in het beste voor hen én voor de christenen voorzien toen die brief werd geschreven.
quote:
Het is de Heilige Geest die ons naar Jezus leidt, dat is wat anders dan dat we dat aan Maria in haar hemelse staat toeschrijven, zoals de geciteerde site dat doet. Het is de Heilige Geest die voor ons pleit.
Lees nog eens het stukje terug
hier en dan het laatste kopje 'Is het niet Jezus' taak - en de Zijne alleen - om voor ons te pleiten?'. Dat geldt evenzeer voor de H. Geest.
quote:
Waarom krijgt de veelzijdige werking van de Heilige Geest zo weinig aandacht en wordt er zo buiten proportie veel aandacht aan Maria de "hemelse koningin" gegeven?
In een schrijven over de meimaand, waarin Maria in het bijzonder wordt vereerd (net zoals in oktober), bedoel je? Nogal logisch: omdat dat schrijven over Maria gaat. Als je wat katholieks over de H. Geest wil lezen, kan ik je bijv dit aanraden:
KLIK.
quote:
Toen ik dat zag zaterdag, ik wil niemand beledigen, maar bij mij riep het associaties op met afgodendienst.
Je beledigt mij geenszins, maar ik word wel een beetje wanhopig van het vechten tegen de bierkaai. Het lukt me blijkbaar niet om over te brengen wat ik bedoel, wat de katholieke Kerk leert. Dat is wel vervelend, ja.
quote:
Het voorbeeld van de moeder van Salomo was wel heel mooi gevonden.
Afgelopen weekend was ik bij een bijbelstudieweekend, waar heel duidelijk de gereformeerde manier van bijbellezen werd uitgelegd en a.d.h.v. werkvoorbeelden onderwezen. Die gaat ervan uit, dat het OT en het NT één geheel zijn, en dat het OT werkelijk wemelt van de voorafbeeldingen van dingen die in het NT tot vervulling kwamen. Salomo en Batseba passen naadloos in dat geheel.
quote:
Maar de bijbel zegt niets over een hemelse rol van Maria.
Waar gaat
Op. 12:1-18 dan over?
Overigens was Maria waarschijnlijk tijdens het schrijven van het grootste deel van het NT nog in leven, en is het logisch dat er niets werd geschreven over haar (toekomstige) rol in de hemel. Wat zou dat voor resultaat gegeven hebben ... Waarschijnlijk zouden Johannes (haar door Jezus gegeven zoon) en zij hebben moeten onderduiken, aangezien alle christenen haar zouden willen bezoeken. Openbaring is echter één van de laatst geschreven boeken, dus niet zo gek dat Maria daar wél in voorkomt.
quote:
Ik zal voorlopig niet verder ingaan op dit onderwerp. Morgen ga ik weg en kom zondagavond weer terug.
OK, fijne Kerstdagen alvast! Eigenlijk wel goed om het ff te laten bekoelen ook ... echt niet normaal hoeveel tijd hierin gaat zitten. Hartstikke leuk en leerzaam, maar af en toe ook wel frustrerend (zie hierboven, afgodendienst) en dan is een adempauze wel goed. Zeker ook omdat ik momenteel de enige katholiek ben op het forum - al zijn er ook enkele protestanten die het katholieke oogpunt in dit topic uitleggen (waarvoor mijn dank!).