Auteur Topic: Bijbeldevotie?  (gelezen 8900 keer)

Thorgrem

• Bekijk profiel
Bijbeldevotie?
« Gepost op: januari 09, 2009, 03:03:58 pm »

quote:

Laodicea schreef op 09 januari 2009 om 14:51:
Ik vind ook dat mensen de vrijheid moeten hebben om boeken te aanbidden, maar dat vind ik eveneens afgodendienst. (ja beetje flauw, ik weet het ;))

Natuurlijk van jouw uit als plaagstootje bedoeld, maar voor mij heeft dit wel een serieuze noot.
Meer en meer heb ik de indruk namelijk dat er in protestantse kringen een ware bijbeldevotie aanwezig is waarin de bijbel welhaast aanbeden wordt als zijnde Christus zelf. Maar goed, laat ik het bij dit uitstapje houden. :)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Bijbeldevotie?
« Reactie #1 Gepost op: januari 09, 2009, 03:25:05 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 09 januari 2009 om 15:03:
[...]

Natuurlijk van jouw uit als plaagstootje bedoeld, maar voor mij heeft dit wel een serieuze noot.
Meer en meer heb ik de indruk namelijk dat er in protestantse kringen een ware bijbeldevotie aanwezig is waarin de bijbel welhaast aanbeden wordt als zijnde Christus zelf. Maar goed, laat ik het bij dit uitstapje houden. :)

offtopic: ik vind het wel een goede vergelijking - ik heb zelf ook wel eens net andersom geredeneerd. :)
Maar er is een verschil: In de hemel is er geen bijbel meer nodig.
En: het boek op zich is niet heilig en ik zou met een gerust hart mijn oude bijbel in de prullenbak gooien als die uit de band ligt, en een nieuwe aanschaffen. :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Adinomis

• Bekijk profiel
Bijbeldevotie?
« Reactie #2 Gepost op: januari 09, 2009, 07:44:21 pm »

quote:

Els schreef op 09 januari 2009 om 14:54:
[...]
Jíj vindt het niet bijbels, maar wie zegt dat jouw gevormde mening bijbels is?
Verder denk ik dat je niet alles hoeft te zeggen om als eerlijk te boek te staan.
Je mag me ook best vanuit de bijbel aantonen dat ik er naast zou zitten.
Eerlijk gezegd, denk ik al steeds wat ik geschreven heb. Moet ik het dan voor me houden, omdat ik alleen maar dat mag zeggen wat een ander graag wil horen? Of moet ik dat achter de rug van de medeforummers om tegen "gelijkgestemden" zeggen? Naar mijn mening moet men dit weten. Wat ermee gedaan wordt is de eigen verantwoording.

quote:

Loadicea schreef vrijdag 09 januari 2009 14:51
Ik vind ook dat mensen de vrijheid moeten hebben om boeken te aanbidden, maar dat vind ik eveneens afgodendienst. (ja beetje flauw, ik weet het )
Het gaat me niet om het boek an sich, maar om de software ervan! Het is het woord van God dat volgens Johannes 1 vlees is geworden in Jezus Christus. En voor die flauwigheid is wel zout beschikbaar hoor!  :ja:
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Laodicea

• Bekijk profiel
Bijbeldevotie?
« Reactie #3 Gepost op: januari 10, 2009, 04:39:39 pm »

quote:

Adinomis schreef op 09 januari 2009 om 19:44:
Dat zijn nou juist de 'kleren van de keizer' in het hele Protestantisme. Dat gáát niet. Hij opent de Schriften vóór ons. (Luc. 24:45). Hóe hij dat doet, is via zijn afgezanten, de apostelen en hun opvolgers. (Mat. 10:40)

Heel concreet zie je dit gebeuren bij de Berëers in Hand. 17. In tegenstelling tot de meeste Joden in Tessalonica, die niet wilden luisteren naar de Apostolische Schriftinterpretatie, deden de Berëers dat wél, en verwierpen zo de 'sola scriptura' insteek van de Tessalonicenzen.

quote:

Eerlijk gezegd, denk ik al steeds wat ik geschreven heb. Moet ik het dan voor me houden, omdat ik alleen maar dat mag zeggen wat een ander graag wil horen? Of moet ik dat achter de rug van de medeforummers om tegen "gelijkgestemden" zeggen? Naar mijn mening moet men dit weten. Wat ermee gedaan wordt is de eigen verantwoording.
Mwah, ik vind het wel helder hoor, en het gevoel waarsch. oprecht. Alleen ren je veel te gauw naar je conclusies toe. En dát vind ik wel een beetje verwijtbaar, in ieder geval als de conclusies zo verstrekkend zijn.

quote:

Het gaat me niet om het boek an sich, maar om de software ervan! Het is het woord van God dat volgens Johannes 1 vlees is geworden in Jezus Christus.
Christus is die boodschap. En die beperkt zich niet tot dat boek (o.a. Joh. 21:25)
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Adinomis

• Bekijk profiel
Bijbeldevotie?
« Reactie #4 Gepost op: januari 10, 2009, 06:01:06 pm »

quote:

Laodicea schreef op 10 januari 2009 om 16:39:

Dat zijn nou juist de 'kleren van de keizer' in het hele Protestantisme. Dat gáát niet. Hij opent de Schriften vóór ons. (Luc. 24:45). Hóe hij dat doet, is via zijn afgezanten, de apostelen en hun opvolgers. (Mat. 10:40)
Daar heb je helemaal gelijk in. Je raakt hier een belangrijk punt! De "Schriften" moeten geopend worden. Je leest het ook in Lukas 24:27 en in Joh. 14: 26 zegt de Messias dat de Heilige Geest zal komen om de woorden die Hij gesproken heeft in herinnering te brengen.

quote:

"Wanneer Hij komt, de Geest der waarheid, zal Hij u de weg wijzen tot volle waarheid, want Hij zal niet uit zichzelf spreken, maar al wat Hij hoort, zal Hij spreken en de toekomst zal Hij verkondigen”. Jezus voegt daaraan toe: Hij zal mij verheerlijken. (Joh. 14:8-14).
Ik ben er ook van overtuigd dat we bij het bijbellezen moeten vragen om de Heilige Geest om de Schriften voor ons te openen. Als we dat niet doen maken we brokken met het woord van God.

quote:

6 Hij heeft ons geschikt gemaakt om het nieuwe verbond te dienen: niet het verbond van een geschreven wet, maar dat van zijn Geest. Want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.
Maar ik zou niet zo maar iedere prediker volgen. Dan wil ik ook, net als de mensen in Berea, de Schriften nagaan of het wel klopt.

quote:

Heel concreet zie je dit gebeuren bij de Berëers in Hand. 17. In tegenstelling tot de meeste Joden in Tessalonica, die niet wilden luisteren naar de Apostolische Schriftinterpretatie, deden de Berëers dat wél, en verwierpen zo de 'sola scriptura' insteek van de Tessalonicenzen.

Hadden de Tessalonicenzen dan een "sola scriptura" insteek?
Misschien is de benaming "solo Scriptura" ook niet goed. Ik gebruik deze uitdrukking ook nooit. Het lijkt me beter om te zeggen "Scriptura et Spiritus Sanctus".

quote:

Mwah, ik vind het wel helder hoor, en het gevoel waarsch. oprecht. Alleen ren je veel te gauw naar je conclusies toe. En dát vind ik wel een beetje verwijtbaar, in ieder geval als de conclusies zo verstrekkend zijn.

Die snelheid houdt verband met het hanteren van een "uitgangspunt" i.p.v. het zoeken naar een conclusie. Is dat bij jou dan niet zo? Wel wil ik open staan voor correctie. Door de omgang met God ben ik op mijn hoede voor elke vorm van afgoderij. Aaron en het volk Israël wilde met dat gouden kalf in de woestijn de HERE God dienen.
Koning Jerobeam-I wilde met die twee gouden kalveren in Dan en Bethel de HERE God dienen. Daarom is het oppassen geblazen. We moeten God dienen zoals Hij dat wil.

quote:

Christus is die boodschap. En die beperkt zich niet tot dat boek (o.a. Joh. 21:25)
Ook hierin heb je gelijk. Het is Woord en Geest. Maar dit zijn de instrumenten die God ons heeft gegeven. Ook andere mensen worden door God gebruikt. Maar we zijn wel gewaarschuwd voor valse proferen, valse leraren. We moeten iedere geest beproeven

quote:

1 Joh 4: 1: “Geliefden, gelooft niet iedere Geest, maar beproeft de geesten of zij uit God zijn , want vele valse profeten zijn uit gegaan in de wereld.

Dus daarom is het toetsen aan het Woord hard nodig, maar niet zonder oprecht gebed om Gods Geest en een hart dat zich daardoor wil laten leiden.
En dat boek belooft ons ook dat we straks de volle heerlijkheid van God zullen "aanschouwen". En dat gaat zeker uit boven alles waarmee we nu met beperkte middelen Hem, onze God zien..

Het zou heel goed zijn om hier in het forum te bidden om "opening van de schriften" door Gods Geest en om een zegen voor degene met wie we in gesprek zijn.
« Laatst bewerkt op: januari 10, 2009, 06:04:07 pm door Adinomis »
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Bijbeldevotie?
« Reactie #5 Gepost op: januari 10, 2009, 06:13:49 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 09 januari 2009 om 15:25:
[...]
Maar er is een verschil: In de hemel is er geen bijbel meer nodig.

Dus bijbelaanbidding wordt goedgepraat omdat er in de hemel geen bijbel meer nodig is. Logische conclusie is dan dat Maria verering wordt afgekeurd omdat in de hemel Maria nog wel aanwezig is? Lijkt me slechts te pleiten voor Maria verering boven bijbelverering indien daar een keus in gemaakt zou moeten worden.
Kortom, ik begrijp niet zo goed wat je bedoelde te zeggen met hetgeen je schreef. Inmiddels heb ik al een verzoek ingediend op een nieuw topic.

quote:

En: het boek op zich is niet heilig en ik zou met een gerust hart mijn oude bijbel in de prullenbak gooien als die uit de band ligt, en een nieuwe aanschaffen. :)

Dat toont voor mij twee dingen. Het eerste is dat je (en wellicht anderen) maar een beperkt (en op klassieke onwaarheden berust) beeld hebben van de Maria devotie. Namelijk dat het beeld vereerd wordt, dit is pertinent onwaar. Indien een Maria beeld of icoon onherstelbaar beschadigd is (doordat het kapot is gevallen of iets dergelijks dan kan het met een gerust hart worden weggegooid. Wij gaan echter uiterst voorzichtig om met beelden en iconen om verschillende redenen. En dat brengt mij op het tweede punt wat mij opviel. Schijnbaar is het protestantisme (of delen daarvan, voornamelijk de wat later opgekomen substromingen neem ik aan) doordrenkt met de consumptie maatschappij. Spullen die belangrijk worden geacht (zoals een Bijbel) zijn simpelweg consumptiegoederen en indien niet meer nodig wordt het achteloos weggegooid. In de katholieke kerk gaan we echter voor duurzaamheid. Dat zie je terug in beelden en iconen maar ook in kerkgebouwen. Alles heeft zijn eigen verhaal, heeft een geschiedenis en is een gift van vorige generaties aan de opvolgende generaties. Wil niet zeggen dat het heilig is, maar dat geeft wel aan dat er waarde wordt gehecht aan duurzaamheid en dat wij niet bereid zijn om mee te gaan met de consumptiemaatschappij die zich maar makkelijk ontdoet van alles wat het niet meer nodig acht te hebben.
Zomaar een gedachtegangetje hoor.

Edit: Het is overigens bewonderenswaardig dat enkele PKN gemeenten (en ook andere?) ook weer waarde gaan hechten aan cultureel erfgoed en de witte kalklagen professioneel laten verwijderen van bezette kerken opdat de prachtige schilderingen weer zichtbaar worden.
« Laatst bewerkt op: januari 10, 2009, 06:29:27 pm door Thorgrem »

rkdiak

• Bekijk profiel
Bijbeldevotie?
« Reactie #6 Gepost op: januari 10, 2009, 06:17:12 pm »

quote:

Adinomis schreef op 10 januari 2009 om 18:01:
We moeten God dienen zoals Hij dat wil.

Inderdaad.

Beetje vervelend dan dat "sola scriptura" niet gesteund wordt door de Schrift, daarmee inconsistent is, en historisch vrij eenvoudig aantoonbaar een vrij modern idee uit een geheel andere cultuur dan die waarin de Schrift tot stand kwam.

Maar goed, er is goede reden om niet al te veel zorgen te hebben over diegenen die oprecht niet beter weten.
So sue me!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Bijbeldevotie?
« Reactie #7 Gepost op: januari 11, 2009, 02:37:45 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 10 januari 2009 om 18:13:
[...]

Dus bijbelaanbidding wordt goedgepraat omdat er in de hemel geen bijbel meer nodig is. Logische conclusie is dan dat Maria verering wordt afgekeurd omdat in de hemel Maria nog wel aanwezig is? Lijkt me slechts te pleiten voor Maria verering boven bijbelverering indien daar een keus in gemaakt zou moeten worden.

Het lijkt zo. :) Maar nee, ik aanbid de Bijbel niet. Ik zou ook nooit een processie houden met de bijbel als middelpunt....
Ik heb alleen de vergelijking eens aangehaald in de zin van: als de katholieken protestanten betichten van bijbelaanbidding, ligt dat in dezelfde lijn als dat protestanten zeggen dat Katholieken Maria aanbidden.
Conclusie: volgens ons allen zeggen we niets anders te aanbidden dan God. :)

Mijn opmerking is dan dat ik wel anders omga met de bijbel, dan katholieken met Maria.
Maria staat overal met beeld of afgebeeld in kerken..... men knielt voor haar beeld, bidt tot haar, roept haar aan (en ja, jullie zeggen dat je daardoor God aanroepet etc :) ) houdt processies met een beeld dat door de straten wordt gevoerd.

Als ik de bijbel kon citeren, had ik het boek niet meer nodig.....
In de hemel is er ook geen bijbel meer nodig: we kunnen Jezus spreken van aangezicht tot aangezicht HET woord Gods. De bijbel is om op aarde de mens Gods weg bekend te maken door de verlichting van de Heilige Geest. In die zin is het de heilige Schrift. De woorden zijn heilig - en die zijn 'toevallig' opgeschreven. :)

quote:

Kortom, ik begrijp niet zo goed wat je bedoelde te zeggen met hetgeen je schreef. Inmiddels heb ik al een verzoek ingediend op een nieuw topic.

offtopic: ik heb het inmiddels gezien..... Dat kost wel even tijd om dat goed te doen en ik was nu eerst even bezig om posts te beantwoorden. Misschien dat andere mods dat nog doen. :)

quote:

Dat toont voor mij twee dingen. Het eerste is dat je (en wellicht anderen) maar een beperkt (en op klassieke onwaarheden berust) beeld hebben van de Maria devotie. Namelijk dat het beeld vereerd wordt, dit is pertinent onwaar. Indien een Maria beeld of icoon onherstelbaar beschadigd is (doordat het kapot is gevallen of iets dergelijks dan kan het met een gerust hart worden weggegooid. Wij gaan echter uiterst voorzichtig om met beelden en iconen om verschillende redenen. En dat brengt mij op het tweede punt wat mij opviel. Schijnbaar is het protestantisme (of delen daarvan, voornamelijk de wat later opgekomen substromingen neem ik aan) doordrenkt met de consumptie maatschappij. Spullen die belangrijk worden geacht (zoals een Bijbel) zijn simpelweg consumptiegoederen en indien niet meer nodig wordt het achteloos weggegooid.

Nou ja, het was een voorbeeld om iets duidelijk te maken, nl dat ik de bijbel op zich niet aanbidt. Was dit wel zo dan zou ik die niet in de prullenbak gooien.
En in de praktijk zal ik dat niet snel doen maar ga er ook voorzichtig mee om. :)

quote:

In de katholieke kerk gaan we echter voor duurzaamheid. Dat zie je terug in beelden en iconen maar ook in kerkgebouwen. Alles heeft zijn eigen verhaal, heeft een geschiedenis en is een gift van vorige generaties aan de opvolgende generaties. Wil niet zeggen dat het heilig is, maar dat geeft wel aan dat er waarde wordt gehecht aan duurzaamheid en dat wij niet bereid zijn om mee te gaan met de consumptiemaatschappij die zich maar makkelijk ontdoet van alles wat het niet meer nodig acht te hebben.
Zomaar een gedachtegangetje hoor.
OK. :)
« Laatst bewerkt op: januari 11, 2009, 02:41:59 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Bijbeldevotie?
« Reactie #8 Gepost op: januari 11, 2009, 03:48:04 pm »
Modbreak:
Dit topic is een afsplitsing van het topic: De rol van Maria

Els

• Bekijk profiel
Bijbeldevotie?
« Reactie #9 Gepost op: januari 11, 2009, 05:45:57 pm »

quote:

Adinomis schreef op 09 januari 2009 om 19:44:

Vanuit de bijbel is alles aan te tonen, tenminste er zijn over tal van geloofspunten en levensvragen heel wat "bewijzen" uit de bijbel, die elkaar faliekant tegenspreken. Het is altijd een kwestie van geloof, van interpretaties en (voor)aannames.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Bijbeldevotie?
« Reactie #10 Gepost op: januari 11, 2009, 05:56:50 pm »
Laat ik vooraf nogmaals even duidelijk maken dat dit geen vergelijkings topic is, dit topic is puur om de protestantse Bijbel verering/devotie aan de kaak te stellen.

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 11 januari 2009 om 14:37:
[...]

Het lijkt zo. :) Maar nee, ik aanbid de Bijbel niet. Ik zou ook nooit een processie houden met de bijbel als middelpunt....

Dat kun je nou wel zeggen, maar een predikant loopt wel degelijk in processie door de kerk naar zijn preekstoel met de Bijbel om van daaruit verheven boven het volk de Bijbel tentoon te spreiden. Niet zelden wordt daar een rijkelijk versierd exemplaar van de Bijbel voor gebruikt. Om het nog maar niet te hebben over de versierselingen van de preekstoel zelf waar vaak goud in gebruikt wordt en waar de handgesneden houtbewerkingen erg in het oog springen..
Ik ben redelijk vaak in verschillende gereformeerde kerken geweest en ik heb het met eigen ogen kunnen aanschouwen.

quote:

Ik heb alleen de vergelijking eens aangehaald in de zin van: als de katholieken protestanten betichten van bijbelaanbidding, ligt dat in dezelfde lijn als dat protestanten zeggen dat Katholieken Maria aanbidden.
Dat lijkt me gerechtvaardigd om te zeggen. Op een gegeven moment kun je een reactie verwachten als je gesprekspartner keer op keer beticht wordt van iets dat niet gebeurd, en dat men die betichting vele generaties voortzet zonder naar tegenargumenten te luisteren.

quote:

Conclusie: volgens ons allen zeggen we niets anders te aanbidden dan God. :)
Dat klopt. Maar als een partij maar door en door blijft gaan met het betichten van de ander zal er op een gegeven moment reactie komen.

quote:

Mijn opmerking is dan dat ik wel anders omga met de bijbel, dan katholieken met Maria.
Ongetwijfeld en niet meer dan vanzelfsprekend daar de Bijbel een dood iets is en Maria leefd in de hemel. En toch hoor ik vaak genoeg dat de Bijbel dingen gevraagd worden en dat de Bijbel antwoord. Nu heb ik hier een Bijbel en die ligt zo dood als het maar kan op de plank (en zo nu en dan pak ik hem, maar toch is het een dood ding). Dan is het zo mogelijk nog vreemder dan de Maria devotie.

quote:

Maria staat overal met beeld of afgebeeld in kerken.....
Wat versta je onder overal? Bij mij in de parochie kerk zul je hooguit 1 beeld van Maria aantreffen. In elke protestantse kerk zijn Bijbels aanwezig, te kust en te keur, er zijn zelfs protestanten die zelf hun Bijbel meenemen en daar aantekeningen in maken. In vele protestantse huishoudens is een Bijbel aanwezig. Laat men hier ook de Bijbel buikspreken? Ik gruwel al aan de gedachten wat voor een rituelen ze daarbij bezigen.

quote:

men knielt voor haar beeld, bidt tot haar, roept haar aan (en ja, jullie zeggen dat je daardoor God aanroepet etc :) ) houdt processies met een beeld dat door de straten wordt gevoerd.
Protestanten bidden (vragen) tot de Bijbel, roepen de Bijbel aan. Gebruiken de Bijbel als slagwapen en zo nu en dan komen zij uit hun kerkgebouwen om de straat op te gaan om hun Bijbels op te dringen aan onschuldige mensen die zich van geen kwaad bewust zijn. En dat zien we steeds meer, zogenaamde outreaches waarin jongeren vanuit een evangelische dienst de straat worden opgeschopt om met hun bijbeltje in de hand mensen lastig te vallen. De Bijbel wordt zelfs aangeroepen als het moeilijke theologische vraagstukken betreft, en niet zelden zorgt dat aanroepen van de Bijbel tot een kerkscheuring. Nu vraag ik je, wat zegt dat over het aanroepen van de Bijbel?

quote:

Als ik de bijbel kon citeren, had ik het boek niet meer nodig.....
En dat kun je niet. En dus heb je de Bijbel nog nodig. 'Als' kunnen we altijd heel leuk invullen, het heeft echter maar bar weinig zin.

quote:

In de hemel is er ook geen bijbel meer nodig: we kunnen Jezus spreken van aangezicht tot aangezicht HET woord Gods.
Het zou me niet verbazen als er protestanten zijn die hun Bijbel meenemen de grafkist in om God zelf eens de les te lezen over hoe en wat. Protestanten schijnen namelijk als de beste te weten wat Gods wil is.

quote:

De bijbel is om op aarde de mens Gods weg bekend te maken door de verlichting van de Heilige Geest. In die zin is het de heilige Schrift. De woorden zijn heilig - en die zijn 'toevallig' opgeschreven. :)
Waar staat dat eigenlijk in de Bijbel?

quote:

[...]

Nou ja, het was een voorbeeld om iets duidelijk te maken, nl dat ik de bijbel op zich niet aanbidt. Was dit wel zo dan zou ik die niet in de prullenbak gooien.
En in de praktijk zal ik dat niet snel doen maar ga er ook voorzichtig mee om. :)

Het zegt nog vrij weinig, ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat protestanten de Bijbel niet vereren. Dat ze de Bijbel niet aanbidden, daar wil ik omwille de discussie wel in meegaan.

Maar het is een algemeen bekend gegeven dat de Bijbel in protestantse kringen wordt gezien als het Woord van God, ik heb het ook hier op dit forum regelmatig langs zien komen. De Bijbel kun je schijnbaar vragen stellen en de Bijbel spreekt schijnbaar.
« Laatst bewerkt op: januari 11, 2009, 06:04:54 pm door Thorgrem »

Thorgrem

• Bekijk profiel
Bijbeldevotie?
« Reactie #11 Gepost op: januari 11, 2009, 05:59:38 pm »

quote:

Els schreef op 11 januari 2009 om 17:45:
[...]

Vanuit de bijbel is alles aan te tonen, tenminste er zijn over tal van geloofspunten en levensvragen heel wat "bewijzen" uit de bijbel, die elkaar faliekant tegenspreken. Het is altijd een kwestie van geloof, van interpretaties en (voor)aannames.

Klopt, zo kun je er makkelijk uithalen dat het koninkrijk van God niet bestaat:

1 Kor 4,20
Want het koninkrijk van God bestaat niet

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Bijbeldevotie?
« Reactie #12 Gepost op: januari 11, 2009, 06:09:20 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 11 januari 2009 om 17:59:
[...]

Klopt, zo kun je er makkelijk uithalen dat het koninkrijk van God niet bestaat:

1 Kor 4,20
Want het koninkrijk van God bestaat niet.......................uit woorden maar uit kracht

Thorgrem

• Bekijk profiel
Bijbeldevotie?
« Reactie #13 Gepost op: januari 11, 2009, 06:15:57 pm »

quote:

Klopt, ik hoopte al op dergelijke reactie. Uit de context is vrij makkelijk te halen dat ik het bij het verkeerde eind had. Dit was dan ook een zeer simplistisch voorbeeld. Wie zegt mij dat enkele protestanten dat niet doen, alleen dan wat minder opzichtig. We hebben het hier al regelmatig meegemaakt.
De Bijbel moet namelijk in zijn geheel in de context gelezen worden en daar protestanten met een extreme bijbel devotie geen andere bronnen accepteren is de context geheel verdwenen. In hoeverre kun je dan nog de boodschap eruit halen die men er oorspronkelijk ingestopt had.
« Laatst bewerkt op: januari 11, 2009, 07:02:21 pm door Thorgrem »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Bijbeldevotie?
« Reactie #14 Gepost op: januari 11, 2009, 07:09:52 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 11 januari 2009 om 17:56:
Laat ik vooraf nogmaals even duidelijk maken dat dit geen vergelijkings topic is, dit topic is puur om de protestantse Bijbel verering/devotie aan de kaak te stellen.
Ik zie geen aanbidding van het boek gebeuren in mijn kringen dus daar kan  ik weinig mee.

quote:

Dat kun je nou wel zeggen, maar een predikant loopt wel degelijk in processie door de kerk naar zijn preekstoel met de Bijbel om van daaruit verheven boven het volk de Bijbel tentoon te spreiden. Niet zelden wordt daar een rijkelijk versierd exemplaar van de Bijbel voor gebruikt. Om het nog maar niet te hebben over de versierselingen van de preekstoel zelf waar vaak goud in gebruikt wordt en waar de handgesneden houtbewerkingen erg in het oog springen..
Leuk dat je er een karikatuur van maakt :)

quote:

Ik ben redelijk vaak in verschillende gereformeerde kerken geweest en ik heb het met eigen ogen kunnen aanschouwen.
idem dito, ik heb echter nooit gezien wat jij zag. Een processie? Rijkelijk versierde bijbel?
Laten we wel zijn: protestanten zijn niet de meest versierende kerkgenootschappen.
Wat ik wel zie is dat er in de protestantse kerken geen bijbels opgeheven worden etc.
In die zin snap ik nogmaals niet wat je aan wil geven.

quote:

En toch hoor ik vaak genoeg dat de Bijbel dingen gevraagd worden en dat de Bijbel antwoord. Nu heb ik hier een Bijbel en die ligt zo dood als het maar kan op de plank (en zo nu en dan pak ik hem, maar toch is het een dood ding). Dan is het zo mogelijk nog vreemder dan de Maria devotie.
Is dit niet het vergelijken van appels met olifanten?

quote:

Wat versta je onder overal? Bij mij in de parochie kerk zul je hooguit 1 beeld van Maria aantreffen. In elke protestantse kerk zijn Bijbels aanwezig, te kust en te keur, er zijn zelfs protestanten die zelf hun Bijbel meenemen en daar aantekeningen in maken. In vele protestantse huishoudens is een Bijbel aanwezig.
Gek eigenlijk, dat mensen die willen leven uit het Levende Woord dat Woord ook in huis halen.....

quote:

Laat men hier ook de Bijbel buikspreken?
Wat bedoel je hiermee?

quote:

Ik gruwel al aan de gedachten wat voor een rituelen ze daarbij bezigen.
ik gruwel even met je mee, stel je voor dat ze dat boek ook nog gaan lezen, er liederen uit zingen, er als kerkburgers zonder hoge opleiding over gaan praten....

quote:

Protestanten bidden (vragen) tot de Bijbel, roepen de Bijbel aan.
Nope, de Bijbel is namelijk geen antwoordenboek voor alle dingen in het leven

quote:

Gebruiken de Bijbel als slagwapen
?

quote:

en zo nu en dan komen zij uit hun kerkgebouwen om de straat op te gaan om hun Bijbels op te dringen aan onschuldige mensen die zich van geen kwaad bewust zijn.
Ga je nu ook verwijten dat de protestanten het evangelie verkondigen zoals dat opgedragen is door de Opgestane Heer zélf?

quote:

En dat zien we steeds meer, zogenaamde outreaches waarin jongeren vanuit een evangelische dienst de straat worden opgeschopt om met hun bijbeltje in de hand mensen lastig te vallen.
Okee, hier ben ik het even met je eens. Het is ook wel eens irriterend.

quote:

De Bijbel wordt zelfs aangeroepen als het moeilijke theologische vraagstukken betreft, en niet zelden zorgt dat aanroepen van de Bijbel tot een kerkscheuring. Nu vraag ik je, wat zegt dat over het aanroepen van de Bijbel?
In de lijn waarin jij het nu plaatst weinig vrees ik.
De Bijbel is geen vraagbaak voor alles en nog wat.
[

quote:

En dat kun je niet. En dus heb je de Bijbel nog nodig. 'Als' kunnen we altijd heel leuk invullen, het heeft echter maar bar weinig zin.
Ik denk dat je dan al weer een probleem hebt als het gaat om de visie op de bijbel.

quote:

Het zou me niet verbazen als er protestanten zijn die hun Bijbel meenemen de grafkist in om God zelf eens de les te lezen over hoe en wat. Protestanten schijnen namelijk als de beste te weten wat Gods wil is.
Jammer dat je dit soort opmerkingen maakt.

quote:

Maar het is een algemeen bekend gegeven dat de Bijbel in protestantse kringen wordt gezien als het Woord van God,
Klopt. Hoe zie jij de Bijbel dan?

quote:

Boekenverzameling
De Bijbel is een verzameling van 73 boeken. Vandaar de naam Bijbel, van het Griekse woord 'biblia', dat 'boeken' betekent. De bijbelboeken stammen uit verschillende tijden en zijn ook heel divers van taal, vorm en inhoud. Toch is de Bijbel ook een eenheid; zij is als verzameling in een eeuwenlang proces met grote zorg samengesteld.

Gods weg met de mensen
De Bijbel geeft volgens joodse en christelijke gelovigen de weg weer die God met de mensen gaat. Deze weg krijgt gestalte in de Schepping, in de geschiedenis van het volk Israël en in het leven en optreden van Jezus Christus en de eerste Christenen. (Bron: Katholieke BijbelStichting)
Een verschil in visie op de Bijbel dus?

quote:

ik heb het ook hier op dit forum regelmatig langs zien komen. De Bijbel kun je schijnbaar vragen stellen en de Bijbel spreekt schijnbaar.

Nee, de Bijbel is geen antwoordenboek.
Wel kun je een vraag neerzetten en lezen hoe de bijbel over die materie spreekt. Soms zijn er vrij heldere antwoorden (bv. Gij zult niet stelen), soms is de materie lastiger (de Drie-eenheid).
« Laatst bewerkt op: januari 11, 2009, 07:10:27 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Thorgrem

• Bekijk profiel
Bijbeldevotie?
« Reactie #15 Gepost op: januari 11, 2009, 07:19:04 pm »
Zou je misschien even een korte bondige tekst willen plaatsen waarin je aangeeft wat je niet snapt, wat je verduidelijkt wil zien of wat je eigenlijk aan wil geven. Tot nu toe merk ik enkel een gebrek aan kritische zelfreflectie op protestantse gebruiken terwijl men anderen wel kritisch aan de tand wil voelen.

Ik geef duidelijke voorbeelden die wekelijks in de praktijk gebeuren in gereformeerde kerken en vervolgens wordt gezegd dat ik een karikatuur neerzet. Spijtig, maar dat maken mijn observaties niet minder waar. En begrijp me niet verkeerd, het zal mij werkelijk worst wezen of er een buitenproportionele bijbeldevotie aanwezig is in de protestantse gemeenten, ik haal het slechts aan opdat enkele protestanten de balk in het eigen oog ook eens zien.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Bijbeldevotie?
« Reactie #16 Gepost op: januari 11, 2009, 07:33:54 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 11 januari 2009 om 19:19:
Zou je misschien even een korte bondige tekst willen plaatsen waarin je aangeeft wat je niet snapt, wat je verduidelijkt wil zien of wat je eigenlijk aan wil geven. Tot nu toe merk ik enkel een gebrek aan kritische zelfreflectie op protestantse gebruiken terwijl men anderen wel kritisch aan de tand wil voelen.
jij stelt dat de protestanten de bijbel aanbidden als zijnde Christus.
Daar geef je daarna geen gronden voor maar komt met een vermakelijk eigen ervaren van enkele keren protestants kerken.
Althans, zo komt het over.

quote:

Ik geef duidelijke voorbeelden die wekelijks in de praktijk gebeuren in gereformeerde kerken en vervolgens wordt gezegd dat ik een karikatuur neerzet. Spijtig, maar dat maken mijn observaties niet minder waar.
Die observaties kloppen niet, als jij een rijtje mensen de kerk in ziet lopen is dat een processie? In welke kerk wordt de Bijbel verhoogt?

quote:

En begrijp me niet verkeerd
Ik begreep je totaal niet vandaar de vragen....

Thorgrem

• Bekijk profiel
Bijbeldevotie?
« Reactie #17 Gepost op: januari 11, 2009, 07:42:38 pm »

quote:

okidoki schreef op 11 januari 2009 om 19:33:
[...]
 jij stelt dat de protestanten de bijbel aanbidden als zijnde Christus.
Als jij had gelezen dan had je gezien dat ik omwille van de discussie een stapje terug heb gedaan en het op verering hou.

quote:

Daar geef je daarna geen gronden voor maar komt met een vermakelijk eigen ervaren van enkele keren protestants kerken.
Althans, zo komt het over.
Ervaringen met vele protestanten de afgelopen 3 jaar op verschillende fora hebben dat beeld zo gecreëerd ja.

quote:

[...]
Die observaties kloppen niet, als jij een rijtje mensen de kerk in ziet lopen is dat een processie? In welke kerk wordt de Bijbel verhoogt?
Dat zou een processie kunnen zijn ja. Zelf heb ik ook wel eens in een processie gelopen en die was van voor in de kerk tot achter in de kerk bij de kapel. Dat jij schijnbaar een zeer beperkt beeld hebt van wat een processie is zegt mij eigenlijk niets, ik voel me daar niet aan gebonden. In oa de gereformeerde kerken waar ik ben geweest wordt de bijbel verhoogd, niet enkel de bijbel overigens ook de dominee. Dat een katholieke priester de Bijbel ook omhoog houd wil niet automatisch het gedrag van de protestanten goedpraten. Ik neem aan dat protestanten namelijk graag op eigen beentjes willen staan. En aangezien protestanten alles wat in de katholieke kerk gebeurd toch al in twijfel trekken verbaas ik me erover dat dit nog wekelijks gebeurd in de protestantse kerk daar het volgens mij nergens in de Bijbel beschreven staat. Het is nogal makkelijk zeggen; hunnie doen het ook. Maar dit is een topic dat gaat over de protestantse stroming en de bijbel devotie zoals die daar plaatsvind.

quote:

[...]
Ik begreep je totaal niet vandaar de vragen....
Spijtig, dat terwijl ik naar mijn mening toch vrij duidelijk ben geweest.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Bijbeldevotie?
« Reactie #18 Gepost op: januari 11, 2009, 07:55:22 pm »

quote:

okidoki schreef op 11 januari 2009 om 19:09:
[...]
Leuk dat je er een karikatuur van maakt :)

(...)
In die zin snap ik nogmaals niet wat je aan wil geven.

[...]
 Is dit niet het vergelijken van appels met olifanten?

[...]
Ga je nu ook verwijten dat de protestanten het evangelie verkondigen zoals dat opgedragen is door de Opgestane Heer zélf?

[...]
Jammer dat je dit soort opmerkingen maakt.

Ik vind het boek Undutchables leuk. Terwijl ik gewoon Nederlands ben. En ik vond het al leuk voordat ik met een buitenlander getrouwd was. Het is gewoon ook heel leerzaam, zo'n boek.

Zo zou Thorgrem ook een leuk boek èn leerzaam (want het is heel leerzaam om te weten hoe je als land of als kerk bij anderen overkomt, dat ligt meestal namelijk niet aan de anderen dat je zo overkomt, maar aan jezelf, hoeveel goeie verklaringen je ook hebt voor je gewoonten) over gereformeerden kunnen schrijven.

Over dit boek is ergens geschreven:

quote:

The Undutchables is wel een lachspiegel voor de Nederlanders genoemd, maar klopt dat? Barsten we bij het lezen uit in een bevrijdende lach? Of is het meer de lach van een boer met kiespijn?
Wat maakt het nou dat de één dat leuk vind en de ander lichtelijk verbaasd en lichtelijk verontwaardigd vraagt waar je het over hebt?
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Bijbeldevotie?
« Reactie #19 Gepost op: januari 11, 2009, 07:56:16 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 11 januari 2009 om 19:42:
In oa de gereformeerde kerken waar ik ben geweest wordt de bijbel verhoogd, niet enkel de bijbel overigens ook de dominee.
en dat de kansel ooit hoger is geplaatst omdat dit geluidstechnisch in de oude tijden logischer was is natuurlijk ook onzin.

quote:

Dat een katholieke priester de Bijbel ook omhoog houd wil niet automatisch het gedrag van de protestanten goedpraten.
Het is  een goede zaak om het Woord van God hoog te houden :) Zonder gekheid: waarom mag een predikant geen boek op de kansel hebben?

quote:

Ik neem aan dat protestanten namelijk graag op eigen beentjes willen staan. En aangezien protestanten alles wat in de katholieke kerk gebeurd toch al in twijfel trekken verbaas ik me erover dat dit nog wekelijks gebeurd in de protestantse kerk daar het volgens mij nergens in de Bijbel beschreven staat. Het is nogal makkelijk zeggen; hunnie doen het ook. Maar dit is een topic dat gaat over de protestantse stroming en de bijbel devotie zoals die daar plaatsvind.
Die er kennelijk niet plaatsvindt.
Waar (en dan graag feiten) zie jij dat protestanten knielen voor een boek, waar zie jij dat ze eer brengen aan de voorganger etc. etc.
Daarnaast is het jammer dat je niet op mijn vragen in wilt gaan.
Ik ken vele kerken in de reformatie en waar jij spreekt van een bijbeldevotie die vergelijkbaar zou zijn met de mariadevotie snap ik werkelijk niet hoe je er bij komt. Zelfs bij de meest extreme groepen kom ik het niet tegen. Jij kennelijk wel, kom dan ook met feiten en met achtergronden?
« Laatst bewerkt op: januari 12, 2009, 12:11:11 am door Riemer Lap »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Bijbeldevotie?
« Reactie #20 Gepost op: januari 11, 2009, 11:34:32 pm »
Modbreak:
titeledit - verder was dit topic per abuis in GL terechtgekomen, daarom verplaatst van GL -> CL

mohamed

• Bekijk profiel
Bijbeldevotie?
« Reactie #21 Gepost op: januari 11, 2009, 11:37:05 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 11 januari 2009 om 18:15:
[...]

Klopt, ik hoopte al op dergelijke reactie. Uit de context is vrij makkelijk te halen dat ik het bij het verkeerde eind had. Dit was dan ook een zeer simplistisch voorbeeld. Wie zegt mij dat enkele protestanten dat niet doen, alleen dan wat minder opzichtig. We hebben het hier al regelmatig meegemaakt.
De Bijbel moet namelijk in zijn geheel in de context gelezen worden en daar protestanten met een extreme bijbel devotie geen andere bronnen accepteren is de context geheel verdwenen. In hoeverre kun je dan nog de boodschap eruit halen die men er oorspronkelijk ingestopt had.
Ja dat kun je wel zeggen, maar dan citeren ze tenminste nog de helft, terwijl Mariaverering helemaal niet terug te vinden in de Bijbel is. Kortom als je consequent bent, hoor je dat twee keer zo hard te veroordelen. ;)
« Laatst bewerkt op: januari 11, 2009, 11:39:25 pm door mohamed »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Bijbeldevotie?
« Reactie #22 Gepost op: januari 12, 2009, 12:37:47 am »

quote:

Thorgrem schreef op 11 januari 2009 om 17:56:
Dat kun je nou wel zeggen, maar een predikant loopt wel degelijk in processie door de kerk naar zijn preekstoel met de Bijbel om van daaruit verheven boven het volk de Bijbel tentoon te spreiden.

Je bedoelt de dominee met achter zich aan de kerkenraad ofzo?
 Ik was vanavond toevallig in een geref. kerk en er lag een gewone bijbel op de preekstoel, de dominee kwam vanaf de voorste bank in de kerk het podium op om de gemeente toe te spreken. De bijbel had hij niet in de hand bij het beklimmen van de preekstoel.
Dus...eerlijk gezegd vind ik dit nogal gezochte opmerkingen......

quote:

Niet zelden wordt daar een rijkelijk versierd exemplaar van de Bijbel voor gebruikt. Om het nog maar niet te hebben over de versierselingen van de preekstoel zelf waar vaak goud in gebruikt wordt en waar de handgesneden houtbewerkingen erg in het oog springen..

Ik weet wel van rijk-versierde kerkstoelen maar dat waren oorspronkelijk RK-kerken. :)

quote:

Dat lijkt me gerechtvaardigd om te zeggen. Op een gegeven moment kun je een reactie verwachten als je gesprekspartner keer op keer beticht wordt van iets dat niet gebeurd, en dat men die betichting vele generaties voortzet zonder naar tegenargumenten te luisteren.

Het lijkt nu of je het probleem van de bijbelaanbidding bij protestanten 'zo maar even hebt bedacht' omdat protestanten de katholieken al eeuwen lang betichten van Maria-aanbidding.
Maar de motieven ging het me verder niet om, ik constateerde een bepaalde overeenkomt tussen beide zaken.

quote:

Dat klopt. Maar als een partij maar door en door blijft gaan met het betichten van de ander zal er op een gegeven moment reactie komen.

Zie vorige opmerking.
Verder zijn we nu bezig om te onderzoeken of de bewering waar is dat protestanten de bijbel vereren.

quote:

Ongetwijfeld en niet meer dan vanzelfsprekend daar de Bijbel een dood iets is en Maria leeft in de hemel. En toch hoor ik vaak genoeg dat de Bijbel dingen gevraagd worden en dat de Bijbel antwoord.
God spreekt door de bijbel (Zijn woorden zijn Geest en leven, zoals Jezus zelf  zei) en als je Hem vraagt om leiding in je leven als je een gebed uitspreekt, kan Hij je duidelijk maken wat je bv wel of niet moet doen in een bepaalde situatie doordat je de bijbel leest. Je moet dan wel vragen of God je wil leiden door Zijn Geest natuurlijk. Je zult dan iets lezen als antwoord wat je misschien pas later als antwoord ziet, het zal ook geen letterlijk antwpoord zijn in de meeste gevallen maar iets wat je kun toepassen in een bepaalde situatie.
Als er iets is, werkt het niet zo dat je dan direct naar de kast loopt, je bijbeltje pakt, die openslaat op een bladzij en er direct een pasklaar antwoord uitrolt.

quote:

Nu heb ik hier een Bijbel en die ligt zo dood als het maar kan op de plank (en zo nu en dan pak ik hem, maar toch is het een dood ding). Dan is het zo mogelijk nog vreemder dan de Maria devotie.

Dan is het dode letter en daar heb je idd niets aan. :)
Dus Mariadevotie is toch wel een beetje vreemd? :P

quote:

Wat versta je onder overal? Bij mij in de parochie kerk zul je hooguit 1 beeld van Maria aantreffen.
OK. Ik bedoelde ook: overal in elke katholieke kerk staat wel een Mariabeeld.

quote:

In elke protestantse kerk zijn Bijbels aanwezig, te kust en te keur, er zijn zelfs protestanten die zelf hun Bijbel meenemen en daar aantekeningen in maken.
Nou dat zie ik toch echt niet als heiligschennis hoor. :) Het is wel makkelijk als je wat terug zoekt. In boeken van mijzelf ben ik ook lustig aan het strepen en bijschrijven in de kantlijn etc. Of doe jij dat nooit in een studieboek?

quote:

In vele protestantse huishoudens is een Bijbel aanwezig.
M.i. was het nu juist zo dat katholieken tegenwoordig ook gewoon zelf de biibel lezen en vandaar dat ik het idee heb dat ze toch zelf ook wel een bijbel in huis hebben.

quote:

Laat men hier ook de Bijbel buikspreken? Ik gruwel al aan de gedachten wat voor een rituelen ze daarbij bezigen.

Ik heb geen idee wat jij voor enge rituelen je in je hoofd hebt, ik heb nl geen andere ritulene wat betreft mijn geloof, dan het handen vouwen en ogen sluiten om te bidden. Een bijbel aan de praat krijgen zal ik ook niet kunnen.

quote:

Protestanten bidden (vragen) tot de Bijbel,
Nee hoor. Ik bid niet: Heilige Bijbel. wilt u mij laten zien wat ik morgen moet doen .... ofziets.

quote:

roepen de Bijbel aan.
Zie vorige opmerking.

quote:

Gebruiken de Bijbel als slagwapen

Ik geef er niemand een draai mee om de oren (dan zou die wel snel uit de band zijn, en we gaan meer voor duurzaam)
Hoe noem jij het citeren van het OT met: er staat geschreven... wat Jezus deed toen de duivel Hem verzocht in de woestijn?

quote:

en zo nu en dan komen zij uit hun kerkgebouwen om de straat op te gaan om hun Bijbels op te dringen aan onschuldige mensen die zich van geen kwaad bewust zijn.
Ik doneer wel elke maand geld aan het Nederlands bijbelgenootschap om bijbels voor China aan te schaffen. Maar je bedoelt wrs wat anders. :)

quote:

En dat zien we steeds meer, zogenaamde outreaches waarin jongeren vanuit een evangelische dienst de straat worden opgeschopt om met hun bijbeltje in de hand mensen lastig te vallen.
Het lijkt haast of je die op straat geschopten zelf vaak tegenkomt en dat ze je dan ook wel erg lastig vallen.

quote:

De Bijbel wordt zelfs aangeroepen als het moeilijke theologische vraagstukken betreft, en niet zelden zorgt dat aanroepen van de Bijbel tot een kerkscheuring. Nu vraag ik je, wat zegt dat over het aanroepen van de Bijbel?

Dat mensen die niet altijd juist interpreteren. Er is natuurlijk maar 1 waarheid.
Wie er helemaal gelijk heeft, zal later blijken, wij hebben niet de wijsheid in pacht en zullen ook niet altijd 100% door God geleid worden. Van dwaalleer zal je je echter toch moeten afscheiden - anders woekert het voort.
Je zet zo iemand uit de kerk, of, als dat niet meer lukt, zul je zelf moeten gaan.

quote:

Daarom heb ik de bijbel nog nodig. Maar vertel... in de RK-kerk wordt toch ook een schriftlezing uit de bijbel gedaan? Dus ik snap hier niet zo je probleem met het bezitten van een bijbel en eruit lezen.

quote:

Wat deze humor nu met devotie te maken heeft ontgaat me enigszins.Ik praat over het grote ontzagwekkende idee dat we de Heer Zelf zullen spreken in de hemel en jij begint over bijbels in grafkisten en het ter verantwoording roepen van God.?
Dan hebben we het niet over dezelfde protestanten.
Hoe kijk jij er tegenaan dat je de Heer Zelf zal zien en spreken later?

quote:

Waar staat dat eigenlijk in de Bijbel?

[...]

Het zegt nog vrij weinig, ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat protestanten de Bijbel niet vereren. Dat ze de Bijbel niet aanbidden, daar wil ik omwille de discussie wel in meegaan.
Hoe ken jij dan de wil van God? Hoe weet jij wat God van je vraagt? (Protestanten zeggen door de bijbel te lezen en te bidden)

quote:

Maar het is een algemeen bekend gegeven dat de Bijbel in protestantse kringen wordt gezien als het Woord van God, ik heb het ook hier op dit forum regelmatig langs zien komen. De Bijbel kun je schijnbaar vragen stellen en de Bijbel spreekt schijnbaar.

Ik heb er wel wat over gezegd.
IK wil er nog wel een citaat over opzoeken maar daarvoor is het me nu te laat.
Dat houd je dan nog te goed.

Domus-Dei

• Bekijk profiel
Bijbeldevotie?
« Reactie #23 Gepost op: januari 12, 2009, 01:40:38 am »
Thorgrem maakt waarschijnlijk een karikatuur van de vermeende protestantse bijbeldevotie als reactie op de karikaturen die enkele protestanten schetsen van de katholieke Maria/heiligendevotie.
Het protestantisme is echter zo divers dat het voor mij bijna onmogelijk is uniforme praktijken te ontwaren. De riten van 'katholieke' hervormden lijken op Heilige Missen terwijl bij orthodoxe oud-gereformeerde gemeenteleden (binnen of buiten verband) soberheid, zwarte stemmige kleding en psalmen op hele noten troef zijn.
Waar het gaat om de verkondiging van het Woord heb ik grote waardering voor de meer bevindelijke dominees. Vooral voor het feit dat uitgebreid wordt gesproken over het OT als aanloop naar het nieuwe verbond. Verering van de bijbel is in deze kringen niet het juiste woord.
Protestantse tradities kunnen moeilijk worden omschreven met termen uit de RK traditie. Deze laatste traditie is overigens ook gebaseerd op de bijbel. De oude Tridentijnse ritus (en hiervan afgeleid de novus ordo) is hiervan een mooi voorbeeld. De hele RK liturgie is gebaseerd op inspirerende bijbelse symboliek. De nieuwe liturgische kalender kent een rijkdom aan lezingen die is verspreid over drie jaar. Het hart van elke H. Mis is uiteraard de Eucharistie. Toch vormt ook het Woord van God een belangrijk onderdeel. Niet alleen in de lezingen en psalmen maar ook in de structuur van de liturgie. Noodgedwongen zijn preken tijdens een H. Mis korter dan tijdens een protestantse dienst. Daarom lijkt het voor veel protestanten dat het Woord in de RKK een ondergeschikte rol speelt. In veel prot. kerken is maar vier keer per jaar avondmaal. Daardoor is er meer ruimte voor de verkondiging. Een verkondiging die m.i. vaak wel meer diepgang heeft dan de preken van veel priesters. De omgang met de bijbel is volgens mij juist het sterke punt van de protestantse traditie.
De liturgie (die mij dierbaar) is voor mij sterke punt van de RKK.
Wel is de bijbel, zoals reeds opgemerkt, ook de bron van veel splitsingen en onenigheid in de prost. wereld. Een gemiddelde protestant heeft minder moeite met het gebrek aan eenheid en uniformiteit. Volgens de RK leer is de Kerk het mystieke Lichaam van Christus. Eenheid is voor de meeste katholieken belangrijk. Vandaar dat het uniforme kerkelijke leergezag en de traditie, ondanks alle interne kritiek, in meer of mindere mate door de meeste katholieken wordt onderschreven. Wellicht dat daardoor de bijbelkennis bij de gemiddelde katholiek minder is. Zelfstandige interpretaties kunnen immers afbreuk doen aan de eenheid. De wijze waarop het Woord van God wordt beleefd en doorgegeven is dus afhankelijk van de culturele tradities van de kerken.
Instaurare omnia in Christo

Thorgrem

• Bekijk profiel
Bijbeldevotie?
« Reactie #24 Gepost op: januari 12, 2009, 10:49:46 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 12 januari 2009 om 00:37:
[...]

Je bedoelt de dominee met achter zich aan de kerkenraad ofzo?
Ik bedoel wat ik geschreven heb, en daar zat geen woord Spaans tussen. :)

quote:

Ik was vanavond toevallig in een geref. kerk en er lag een gewone bijbel op de preekstoel, de dominee kwam vanaf de voorste bank in de kerk het podium op om de gemeente toe te spreken. De bijbel had hij niet in de hand bij het beklimmen van de preekstoel.
Dus...eerlijk gezegd vind ik dit nogal gezochte opmerkingen......
Dus omdat in die ene gereformeerde gemeente het niet zo gegaan is als in de gereformeerde gemeenten waar ik ben geweest is mijn opmerking vergezocht. Dat kan je vinden natuurlijk, maar het maakt mijn feitelijke observaties niet minder waar.

quote:

[...]

Ik weet wel van rijk-versierde kerkstoelen maar dat waren oorspronkelijk RK-kerken. :)
En zo tracht je het goed te praten? Indien dit al waar is dan is het alsnog een weloverwogen keuze, de onrechtmatig ingenomen katholieke kerken zijn namelijk compleet vernacheld van binnen en buiten, maar de preekstoel, ach die stond er toevallig al.

quote:

[...]

Het lijkt nu of je het probleem van de bijbelaanbidding bij protestanten 'zo maar even hebt bedacht' omdat protestanten de katholieken al eeuwen lang betichten van Maria-aanbidding.
Maar de motieven ging het me verder niet om, ik constateerde een bepaalde overeenkomt tussen beide zaken.
Mijn motieven om dit topic te openen zijn duidelijk vermeld in dit topic.

quote:

[...]

Zie vorige opmerking.
Verder zijn we nu bezig om te onderzoeken of de bewering waar is dat protestanten de bijbel vereren.
Tot nu toe wordt het niet ontkracht. Men tracht enkel mijn beweringen in het belachelijke te trekken.

quote:

[...]

God spreekt door de bijbel
Serieus? Ik heb de Bijbel er maar even bij genomen (twee zelfs een NBV en een W'95) ik heb de radio uitgezet en luister nu in alle stilte naar de twee Bijbels voor mij. Na een paar minuten wachten kan ik concluderen dat God niet door de Bijbel spreekt. Er komt geen geluid uit de Bijbel.

quote:

(Zijn woorden zijn Geest en leven, zoals Jezus zelf  zei) en als je Hem vraagt om leiding in je leven als je een gebed uitspreekt, kan Hij je duidelijk maken wat je bv wel of niet moet doen in een bepaalde situatie doordat je de bijbel leest.
Oww, je bedoeld dat je met je eigen geschiedenis wat wil gaan zoeken in de Bijbel en dat je het dan vast wel zult vinden op de bladzijde die je openslaat (het lijkt me niet dat je de Bijbel in zijn geheel gaat lezen voor elke vraag). Is dat God of ben je dat zelf? Overigens raad ik je dan de digitale versie op internet aan, dan kun je simpel zoeken op woorden, een stuk makkelijker.

quote:

Je moet dan wel vragen of God je wil leiden door Zijn Geest natuurlijk.
En dan heeft God nog een Bijbel nodig, terwijl de Heilige Geest je direct het antwoord al kan verklappen? Of is het zo dat we graag onze eigen private mening terugzoeken in de Bijbel.

quote:

Je zult dan iets lezen als antwoord wat je misschien pas later als antwoord ziet, het zal ook geen letterlijk antwpoord zijn in de meeste gevallen maar iets wat je kun toepassen in een bepaalde situatie.
Magisch welhaast. Je stelt een vraag, slaat de Bijbel open en je zult je antwoord vinden. Een soort van 8-ball dus alleen dan wat omslachtiger.

quote:

Als er iets is, werkt het niet zo dat je dan direct naar de kast loopt, je bijbeltje pakt, die openslaat op een bladzij en er direct een pasklaar antwoord uitrolt.
Oww, dus eigenlijk toch niet.

quote:

[...]

Dan is het dode letter en daar heb je idd niets aan. :)
Dus Mariadevotie is toch wel een beetje vreemd? :P
Ik kan me voorstellen dat mariadevotie door protestantse ogen wat vreemd kijkt. Schijnbaar kan men hier niet de empathie opwekken dat de bijbeldevotie nog vreemder is. De Bijbel is immers een dood boek terwijl Maria leeft in de hemel.

quote:

[...]

OK. Ik bedoelde ook: overal in elke katholieke kerk staat wel een Mariabeeld.
Ook dat is niet waar. Ik ken meerdere katholieke kerken die geen Maria beelden hebben. Dat deze kerken al een paar honderd jaar onrechtmatig bezet zijn is een ander verhaal. Overigens en dat heb ik al eerder vermeld dat ze de kalklagen in veel kerken aan het weghalen zijn, dus ook in meer en meer protestantse kerken zul je afbeeldingen van Maria tegen gaan komen.

quote:

[...]

Nou dat zie ik toch echt niet als heiligschennis hoor. :) Het is wel makkelijk als je wat terug zoekt. In boeken van mijzelf ben ik ook lustig aan het strepen en bijschrijven in de kantlijn etc. Of doe jij dat nooit in een studieboek?
Ik maak nooit aantekeningen in boeken nee. Ik lees ze en maak aantekeningen indien dat nodig is op een notitieblok. Maar meestal heb ik geen aantekeningen. In de studie die ik recent heb afgerond was ik de lessen aanwezig en maakte aantekeningen van de les en las ik het boek zelfstandig een keer en dat was het.

quote:

[...]

M.i. was het nu juist zo dat katholieken tegenwoordig ook gewoon zelf de biibel lezen en vandaar dat ik het idee heb dat ze toch zelf ook wel een bijbel in huis hebben.
Wat katholieken wel en niet doen moeten zij zelf weten. Ik had verwacht dat het protestantisme na bijna 500 jaar wel een grote jongen was en op eigen benen kon staan.

quote:

[...]

Ik heb geen idee wat jij voor enge rituelen je in je hoofd hebt, ik heb nl geen andere ritulene wat betreft mijn geloof, dan het handen vouwen en ogen sluiten om te bidden. Een bijbel aan de praat krijgen zal ik ook niet kunnen.
Toch heb ook jij (als ik me niet vergis) herhaaldelijk geclaimd iets van; 'de bijbel zegt' enz enz.

quote:

[...]

Nee hoor. Ik bid niet: Heilige Bijbel. wilt u mij laten zien wat ik morgen moet doen .... ofziets.
Die indruk heb ik wel.

quote:

[...]

Zie vorige opmerking.

[...]

Ik geef er niemand een draai mee om de oren (dan zou die wel snel uit de band zijn, en we gaan meer voor duurzaam)
Hoe noem jij het citeren van het OT met: er staat geschreven... wat Jezus deed toen de duivel Hem verzocht in de woestijn?
Toch wordt de Bijbel in de protestantse wereld wel degelijk als slagwapen ingezet voor de woordelijke strijd. Dat is voor een buitenstaander bijzonder makkelijk te zien.

quote:

[...]

Ik doneer wel elke maand geld aan het Nederlands bijbelgenootschap om bijbels voor China aan te schaffen. Maar je bedoelt wrs wat anders. :)
Ik bedoel wat anders ja. En dan nog, waarom een incomplete Bijbel verschepen naar China. Dat is net zoiets als dat ik mijn nichtjes een boek van Harry Potter geef en een middenstuk eruit scheur omdat de tekst mij toevallig even niet zo aanstond.

quote:

[...]

Het lijkt haast of je die op straat geschopten zelf vaak tegenkomt en dat ze je dan ook wel erg lastig vallen.
Ik kom ze zelden tegen, en als ik ze al tegenkom dan negeer ik ze maar gewoon.

quote:

[...]

Dat mensen die niet altijd juist interpreteren.
Niet altijd, je bedoeld 30.000 anders. Want zoveel protestantse denominaties zijn er.

quote:

Er is natuurlijk maar 1 waarheid.
In de protestantse wereld niet, daar zijn 30.000 verschillende waarheden die elkaar beconcurreren.

quote:

Wie er helemaal gelijk heeft, zal later blijken, wij hebben niet de wijsheid in pacht en zullen ook niet altijd 100% door God geleid worden. Van dwaalleer zal je je echter toch moeten afscheiden - anders woekert het voort.
Je zet zo iemand uit de kerk, of, als dat niet meer lukt, zul je zelf moeten gaan.
Het is mij al duidelijk dat qua afscheidingen er helemaal geen probleem wordt gemaakt in bepaalde delen van de christelijke wereld.

quote:

[...]

Daarom heb ik de bijbel nog nodig. Maar vertel... in de RK-kerk wordt toch ook een schriftlezing uit de bijbel gedaan? Dus ik snap hier niet zo je probleem met het bezitten van een bijbel en eruit lezen.
Maar hunnie doen het ook en daarom doen wij het ook? Kom kom, ik had eigenlijk verwacht dat er antwoorden vanuit eigen overtuiging zouden komen. Maar schijnbaar leunt de protestantse wereld nog zwaar op de katholieke kerk. Het is wel grappig om te zien, aan de ene kant heel hard schoppen en aan de andere kant altijd veilig schuilen als het moeilijk wordt.

quote:

[...]

Wat deze humor nu met devotie te maken heeft ontgaat me enigszins.Ik praat over het grote ontzagwekkende idee dat we de Heer Zelf zullen spreken in de hemel en jij begint over bijbels in grafkisten en het ter verantwoording roepen van God.?
Dan hebben we het niet over dezelfde protestanten.

Er zijn 30.000 verschillende denominaties in de protestantse wereld, het is vrij makkelijk zeggen; o, maar dat ben ik niet, dat is die en die.
Wat ik wil aangeven is dat enkele protestanten zo hooghartig zijn met hun Bijbel dat ze zelfs de Here zelf wel even de les zullen wijzen met de Bijbel in de hand.
[/quote]

Hoe kijk jij er tegenaan dat je de Heer Zelf zal zien en spreken later?
Citaat

Wat mijn persoonlijke mening is doet er totaal niet toe.

quote:

[...]

Hoe ken jij dan de wil van God? Hoe weet jij wat God van je vraagt? (Protestanten zeggen door de bijbel te lezen en te bidden)
Door naar het Lichaam van Christus te luisteren. Maar nogmaals, wat ik vind is totaal niet van belang.

quote:

[...]

Ik heb er wel wat over gezegd.
IK wil er nog wel een citaat over opzoeken maar daarvoor is het me nu te laat.
Dat houd je dan nog te goed.
Ik vind het best. :)
« Laatst bewerkt op: januari 12, 2009, 10:55:13 am door Thorgrem »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Bijbeldevotie?
« Reactie #25 Gepost op: januari 12, 2009, 11:04:01 am »
Modbreak:
Wat opgerschoond. Graag on-topic blijven, geen meta-discussie hier

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Bijbeldevotie?
« Reactie #26 Gepost op: januari 12, 2009, 11:35:44 am »
De protestantse kerken hebben bijna allen (let wel: de evangelische stromingen niet) de Nederlandse Geloof Belijdenis.
Daarin staat van artikel 2 tot artikel 7 van alles over de Bijbel geschreven.
Kenmerken daarin is:

quote:

ARTIKEL 7
De volkomenheid van de Heilige Schrift
Wij geloven dat deze Heilige Schrift de wil van God volkomen bevat en voldoende leert al wat de mens moet geloven om behouden te worden. Daarin heeft God uitvoerig beschreven op welke wijze wij Hem moeten dienen. Daarom is het de mensen, zelfs al waren het apostelen, niet geoorloofd anders te leren dan ons reeds geleerd is door de Heilige Schrift; zelfs niet een engel uit de hemel, zoals de apostel Paulus zegt (Gal. 1 :8  ). Het is verboden aan het Woord van God iets toe te voegen of daarvan af te doen (Deut. 12 : 32). Daaruit blijkt duidelijk dat wat daarin geleerd wordt, volmaakt en in alle opzichten volledig is.

Men mag ook geen geschriften van mensen, hoe heilig de schrijvers ook geweest zijn, op één lijn stellen met de goddelijke Schriften, ook de gewoonte niet met Gods waarheid - want de waarheid gaat boven alles -, evenmin het grote aantal, de ouderdom, de ononderbroken voortgang in de tijden of de opvolging van personen, of de concilies, decreten of besluiten. Want alle mensen zijn uit zichzelf leugenaars (Ps. 116 : 11) en ijdeler dan de ijdelheid zelf.

Daarom verwerpen wij uit de grond van ons hart alles wat met deze onfeilbare regel niet overeenkomt. Zo hebben de apostelen het ons geleerd: Beproeft de geesten of zij uit God zijn

(1 Joh. 4 : 1). En: Indien iemand tot u komt en deze leer niet brengt, ontvangt hem niet in uw huis (2 Joh. : 10).

quote:

ARTIKEL 2
Hoe wij God kennen
Wij kennen Hem door twee middelen. Ten eerste door de schepping, onderhouding en regering van de hele wereld. Want deze is voor onze ogen als een prachtig boek, waarin alle schepselen, groot en klein, de letters zijn, die ons te aanschouwen geven wat van God niet gezien kan worden, namelijk zijn eeuwige kracht en goddelijkheid, zoals de apostel Paulus zegt in Rom. 1 : 20. Dit alles is voldoende om de mensen te overtuigen en hun elke verontschuldiging te ontnemen.

Ten tweede maakt Hij Zichzelf nog duidelijker en volkomener aan ons bekend door zijn heilig en goddelijk Woord, namelijk voor zover dat voor ons in dit leven nodig is tot zijn eer en tot behoud van de zijnen.
Daarnaast in de PKN:

quote:

Als protestanten zijn wij ervan overtuigd dat iedere gelovige toegang tot God heeft en Gods Woord kan horen, geloven en in praktijk brengen.(Bron: Leren leven van de verwondering, pagina 5)

Tot op heden zie ik geen enkele reden waarom het boek an sich heilig is, noch heilig verklaard, noch als heilig iets benaderd wordt.
Niet het boek maar de inhoud is heilig.
Ik snap dan ook werkelijk niet (ook niet als ik even terughaal hoe het in de vele kerken uit de reformatie gaat met dat boek) hoe je er bij komt dat er sprake is van verering of devotie.
We houden in de kerken uit de reformatie het Woord van God hoog maar vereren dat niet. Eerbied hebben voor de Woorden van God is totaal wat anders lijkt mij.
« Laatst bewerkt op: januari 12, 2009, 11:39:03 am door Riemer Lap »

Thorgrem

• Bekijk profiel
Bijbeldevotie?
« Reactie #27 Gepost op: januari 12, 2009, 05:11:51 pm »

quote:

okidoki schreef op 12 januari 2009 om 11:35:
De protestantse kerken hebben bijna allen (let wel: de evangelische stromingen niet) de Nederlandse Geloof Belijdenis.
Dat is pertinent onwaar. Wellicht de protestantse kerken in Nederland, maar de wereld is God zij dank wel even een stukje groter dan Nederland. Evangelische stromingen horen overigens ook gewoon bij de protestantse gemeenten volgens mij.

quote:

Daarin staat van artikel 2 tot artikel 7 van alles over de Bijbel geschreven.
Kenmerken daarin is:

[...]

[...]

Daarnaast in de PKN:

[...]
Leuk en aardig, maar deze protestantse geschriften zijn voor mij niet van waarde.  Toon maar vanuit de Bijbel aan dat bijbel devotie geoorloofd is.

quote:

Tot op heden zie ik geen enkele reden waarom het boek an sich heilig is, noch heilig verklaard, noch als heilig iets benaderd wordt.
Niet het boek maar de inhoud is heilig.
Ik snap dan ook werkelijk niet (ook niet als ik even terughaal hoe het in de vele kerken uit de reformatie gaat met dat boek) hoe je er bij komt dat er sprake is van verering of devotie.
Het is spijtig dat je dat niet snapt. Ik heb toch getracht het duidelijk neer te zetten. Ik ben nog steeds van mening dat ik daarin geslaagd ben.

quote:

We houden in de kerken uit de reformatie het Woord van God hoog maar vereren dat niet. Eerbied hebben voor de Woorden van God is totaal wat anders lijkt mij.
Wellicht dat het jou zo lijkt, mij lijkt dat echter niet zo.

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Bijbeldevotie?
« Reactie #28 Gepost op: januari 12, 2009, 06:09:04 pm »
Beste Thorgrem,

de grap is leuk, het punt begint aan te landen. Dat je de plank misslaat heb je zelf waarschijnlijk ook wel door, maar je laat redelijk duidelijk zien hoe een katholiek het protestantse geblaat over Maria ervaart. Dank daarvoor, en wellicht is een mea culpa op zijn plaats. Ik probeer zulke onderwerpen met respect te benaderen, maar onbewust kan ik gauw de mist ingaan, wat weer getuigt van onbegrip. Soms zou ik bijna wensen dat de aanwezige katho's zich niet inhielden, zoals ze dat zelf zeggen. Jaag die grefo's maar een keertje op de kast, dan gaan ze zelf ook meer nadenken over wat ze geloven... we zijn hier immers om van elkaar te leren.

Daarom zal ik ook ingaan op het punt waar je m.i. de mist ingaat. Bijbeldevotie, als in verering van het boek zelf, ken ik alleen uit de Islam. Bij protestanten gaat het altijd om de inhoud, en om die inhoud te benadrukken worden er in de kerk soms sierbijbels neergelegd, om het belang van het Woord te benadrukken. Wat je wel in sommige protestantse kerken tegenkomt is een 'Woordverering'. Dit uit zich bijvoorbeeld in de kansel als centrale element in de kerk (niet alleen om de hoorbaarheid/zichtbaarheid) en de Woordverkondiging als centrale element in de eredienst.

Je moet begrijpen dat de Bijbel het enige is dat protestanten hebben, naast hun omgang met God zelf en openbaring door de Heilige Geest. Alle protestantse denominaties delen dit, en hun verschillen komen voor het grootste deel neer op verschillen in interpretatie. Dit komt omdat de ware afgoding die er misschien wel is (grote woorden-alert!) die is van de verhoging van de eigen interpretatie:

'Volgens mij zegt God dit...'
'De Bijbel zegt...'
'Dit is de juiste manier om dit vers uit te leggen...'

De Bijbel wordt genomen als een verzameling teksten, zonder na te denken over de culturele context. Er zijn zelfs mensen die per definitie elke vorm van traditie afwijzen! Het ideaal van de Reformatie, dat iedereen de Bijbel voor zichzelf moest kunnen lezen verwordde al snel tot verhoging van het eigen individu in het interpreteren van de Bijbel op een rationele manier, zoals we kunnen zien in Münster 1533 (Het 'Nieuwe Jeruzalem' van Jan van Leyden (als ik het wel heb)). De gereformeerden hebben daarop weer een oplossing proberen te vinden door zelf een vorm van traditie vast te leggen (1560 in de Nederlanden) om zo wildgroei te voorkomen. Tegenwoordig kan elke kip met een Bijbel dingen roepen, en met de komst van het internet is dat alleen maar erger geworden.

Het probleem in de meeste gevallen is dat men er van uit gaat God te dienen. Dat men vervolgens de valkuil 'dit is MIJN manier om God het beste te dienen' vaak niet ziet, is des te schrijnender. Helemaal als deze interpretatie absoluut wordt gemaakt.

Is er nog hoop? Ja, want God is genadig laat velen zien waar hun plaats is.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Thorgrem

• Bekijk profiel
Bijbeldevotie?
« Reactie #29 Gepost op: januari 12, 2009, 06:16:06 pm »
Een mooie nuance Ursa. Volgens mij heb je mij prima begrepen.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Bijbeldevotie?
« Reactie #30 Gepost op: januari 12, 2009, 07:38:07 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 12 januari 2009 om 17:11:
[...]

Dat is pertinent onwaar. Wellicht de protestantse kerken in Nederland, maar de wereld is God zij dank wel even een stukje groter dan Nederland. Evangelische stromingen horen overigens ook gewoon bij de protestantse gemeenten volgens mij.
Er is een verschil in intepretatie van protestants kennelijk. Maar in dezen gaan we uit van jou benadering en dan zul je bij vele kerken ontdekken dat ze de inhoud van de bijbel hoog achten.

quote:

Leuk en aardig, maar deze protestantse geschriften zijn voor mij niet van waarde.  Toon maar vanuit de Bijbel aan dat bijbel devotie geoorloofd is.
ik kan NIET vanuit de Bijbel aantonen dat het geoorloofd is omdat het én niet bestaat én niet gebeurt.
En dan hebben we toch een probleem.
Jij beweert dat mensen de bijbel vereren als ze willen leven naar het Woord van God en dat is een vreemde kronkel. Ik vat het even heel kort door de bocht samen :)

quote:

Het is spijtig dat je dat niet snapt. Ik heb toch getracht het duidelijk neer te zetten. Ik ben nog steeds van mening dat ik daarin geslaagd ben.
blijf dat gerust denken maar elke grond voor wat jij bijbeldevotie noemt is tot op heden niet gebleken. Je komt met vage opmerkingen en dingen die je hebt gezien waarbij je dat intepreteert met je eigen onkunde over waarom dingen zijn zoals ze zijn in die kerken.
En dat noem jij feiten.
Dat dit komt omdat je, zoals Ursa het mooi noemt, het "geblaat over Maria" zat bent oid doet er niet aan af.

Bewijs dan op grond van de bijbel dat de omgang met de bijbel zoals dat in de protestantse kerken niet hoort (zie mijn eerdere reactie aan jou n.a.v. een opmerking over het gegeven dat veel protestanten de bijbel lezen en gebruiken). Je roept namelijk wel wat maar onderbouwd dat nergens.

Omdat er een kansel is en daar een bijbel op ligt en dat die bijbel ook nog open is en Gods woord van die kansel verkondigt wordt dan is dat vereren aanbidden van een boek.
Kennelijk zijn er mensen die de inhoud van de bijbel verwarren met een stapel papier op een kansel.

Maar feiten heb je tot op heden niet benoemd.

Ook opmerkingen als "de bijbel niet in de context lezen" zijn in de gereformeerde lijn niet te herkennen.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Bijbeldevotie?
« Reactie #31 Gepost op: januari 12, 2009, 07:51:05 pm »

quote:

Ursa schreef op 12 januari 2009 om 18:09:
Beste Thorgrem,

de grap is leuk
Exact

quote:

Bij protestanten gaat het altijd om de inhoud, en om die inhoud te benadrukken worden er in de kerk soms sierbijbels neergelegd, om het belang van het Woord te benadrukken. Wat je wel in sommige protestantse kerken tegenkomt is een 'Woordverering'. Dit uit zich bijvoorbeeld in de kansel als centrale element in de kerk (niet alleen om de hoorbaarheid/zichtbaarheid) en de Woordverkondiging als centrale element in de eredienst.
Kenmerkend van de kerken in de reformatie is inderdaad dat het Woord centraal staat. Dat komt tot uiting in de wijze waarop een liturgisch centrum wordt neergezet. Overigens zie je meer en meer dat de kansels minder benut worden en er meer met een predikant op het podium wordt gewerkt.
Verre tijden geleden waren er ook kerken (gebouwen dus) waar de kansel aan de zijkant geschoven was (naast de gemeente) en waar het liturgisch centrum bestond uit het altaar en bijbehorende zaken.

quote:

Je moet begrijpen dat de Bijbel het enige is dat protestanten hebben, naast hun omgang met God zelf en openbaring door de Heilige Geest. Alle protestantse denominaties delen dit, en hun verschillen komen voor het grootste deel neer op verschillen in interpretatie.
Exact.

quote:

Dit komt omdat de ware afgoding die er misschien wel is (grote woorden-alert!) die is van de verhoging van de eigen interpretatie:

'Volgens mij zegt God dit...'
'De Bijbel zegt...'
'Dit is de juiste manier om dit vers uit te leggen...'

De Bijbel wordt genomen als een verzameling teksten, zonder na te denken over de culturele context. Er zijn zelfs mensen die per definitie elke vorm van traditie afwijzen! Het ideaal van de Reformatie, dat iedereen de Bijbel voor zichzelf moest kunnen lezen verwordde al snel tot verhoging van het eigen individu in het interpreteren van de Bijbel op een rationele manier, zoals we kunnen zien in Münster 1533 (Het 'Nieuwe Jeruzalem' van Jan van Leyden (als ik het wel heb)).
Er zijn groeperingen binnen de kerken uit de reformatie die er zo mee om zijn gegaan. Echter zegt een exces niets over het totaal[
quote] De gereformeerden hebben daarop weer een oplossing proberen te vinden door zelf een vorm van traditie vast te leggen (1560 in de Nederlanden) om zo wildgroei te voorkomen. Tegenwoordig kan elke kip met een Bijbel dingen roepen, en met de komst van het internet is dat alleen maar erger geworden.
[/quote] Het verschil is echter wel dat de traditie bij de protestanten niet als zijnde Woord van God gezien wordt en dat die traditie niet door een belangrijke persoon wordt vastgelegd in leerstelligheden.
Ik kan mij tenminste niet herinneren dat er ooit een kerkvergadering is geweest die heeft gezegd dat het Gods wil is dat kanselbijbels zijn.
Dat is wel een wezenlijk verschil met Rome: in de reformatie volgt men het Woord van God alleen.

quote:

Het probleem in de meeste gevallen is dat men er van uit gaat God te dienen. Dat men vervolgens de valkuil 'dit is MIJN manier om God het beste te dienen' vaak niet ziet, is des te schrijnender. Helemaal als deze interpretatie absoluut wordt gemaakt.
Even een link naar die andere draad over devotie. Het ging er daar om dat er geen bijbelse gronden zijn voor de daar besproken devotie.
Net zo goed als er geen gronden zijn voor enige verering van een boek an sich.
Mee daarom ook dat dat boek niet vereert wordt in de kerken uit de reformatie.

quote:

Is er nog hoop? Ja, want God is genadig laat velen zien waar hun plaats is.
Die hoop is er wel degelijk! Dat is juist wat in Gods Woord aan ons verkondigt wordt!!!

Thorgrem

• Bekijk profiel
Bijbeldevotie?
« Reactie #32 Gepost op: januari 12, 2009, 07:51:28 pm »

quote:

okidoki schreef op 12 januari 2009 om 19:38:
Maar feiten heb je tot op heden niet benoemd.
Kerel ik heb een handjevol feiten genoemd. Maar sluit gerust de ogen en denk vooral niet na over de eigen gebruiken. Een topic om iets duidelijk te maken wat er zo dik bovenop ligt en nog ben je ziendend blind.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Bijbeldevotie?
« Reactie #33 Gepost op: januari 12, 2009, 08:29:13 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 12 januari 2009 om 19:51:
[...]

Kerel ik heb een handjevol feiten genoemd. Maar sluit gerust de ogen en denk vooral niet na over de eigen gebruiken.
je noemt geen feiten je noemt dingen die jij ziet en legt daar zelf een betekenis in. En die betekenis is enkel wat jij er in legt en niet anders.

quote:

Een topic om iets duidelijk te maken wat er zo dik bovenop ligt en nog ben je ziendend blind.

Met feiten bedoel ik geen zaken als "er ligt een bijbel op de kansel" en de predikant staat op de kansel. Ook geen zaken als praktische dingen dat de kerkenraad ook de zaal in wil en daarom gezamelijk naar binnen loopt voor aanvang van de dienst.
Volgens mij was dat al helder maar kennelijk niet. ik neem aan van nu wel...
Waar in de leer van de protestantse kerken zie je bijbeldevotie?
( ter aanvulling:even weer tov Mariadevotie: daar is een heel verhaal omheen, daar zijn uitspraken van de paus over etc. zie jij dat ook bij wat jij noemt bijbeldevotie en zo ja, waar is die leer dan te vinden?)
Het is bijvoorbeeld aan de vrijheid van de predikant om al dan niet op de kansel te gaan staan, hij hoeft niet in toga, etc, etc.
Er zijn geen vastgelegde regels in die zin.
Wel zijn er bv binnen de GKv orden van dienst die als leidraad gelden (en weer niet verplicht!).
Er zijn behalve verschillen in de stromingen vanuit de reformatie ook verschillen in de plaatselijke kerken van een stroming.
« Laatst bewerkt op: januari 12, 2009, 08:30:16 pm door Riemer Lap »

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Bijbeldevotie?
« Reactie #34 Gepost op: januari 12, 2009, 08:48:40 pm »
Wij hebben wel gekke dingen, bijvoorbeeld een pepermuntdevotie. Daar moet zelfs het begin van de preek voor wachten.

Ik trek het even breed, maar ik zie dat katholieken hier op het forum bevraagd worden, waarbij de mensen in herhaling vallen ondanks uitleg en waarin in het begin de vragen in het teken lijken te staan van belangstelling alleen, maar aan het eind overwegend alleen van kritiek. Kritiek lijkt me niet verboden, maar het is wat verwarrend als belangstelling eigenlijk kritiek blijkt te zijn. Als men dan van katholieke kant geirriteerd raakt, wordt er nog een schepje bovenop gedaan om aan te tonen dat er toch echt wel terecht 'zorgen' zijn van protestantse kant. Dat schepje er bovenop na de irritatie om verwarring doet dan iemand besluiten om het eens te laten 'voelen' hoe dat is.

De reakties die dan van protestante kant ontstaan hebben iets in zich van: hoe durf je! (Uit de calvijntest: Calvinisten zijn democratisch. Geen priester (die zeker niet) of predikant mag zich iets verbeelden. voor ons gaat misschien op: geen forum lid, en zeker geen katholieke, mag zich iets verbeelden.)
En ook iets van: o leuk, we gaan meppen, ik mep lekker terug. Terwijl de katholiek misschien dacht: laat ik hen ook eens meppen, misschien waren ze zich er niet van bewust dat ze in plaats van als elkaar respecterende met elkaar discussierende forumleden eigenlijk ondertussen aan het meppen waren. Terwijl de meppende protestanten zich misschien al in een vroeg stadium van het meppen aan het afvragen waren waarom de katholieken hun geloof aan het uitleggen waren in plaats van meedoen aan het mepspel.

Sorry voor wie dit overdreven vind. Ik heb het over processen en niet echt over personen.
« Laatst bewerkt op: januari 12, 2009, 08:50:52 pm door mirt »

Thorgrem

• Bekijk profiel
Bijbeldevotie?
« Reactie #35 Gepost op: januari 12, 2009, 08:57:35 pm »

quote:

mirt schreef op 12 januari 2009 om 20:48:
Sorry voor wie dit overdreven vind. Ik heb het over processen en niet echt over personen.

Integendeel, je hebt een uitstekend observerend vermogen.

En dit topic heeft precies daartoe geleidt naar datgene wat ik wou zien en nog meer zelfs. Als slagroom op het toetje ben ik er nu ook achter gekomen dat er mensen zijn die voor zichzelf hele andere maatstaven voor zichzelf hanteren dan voor anderen. Dit geeft mij een bijzonder leuke uitgangspositie in discussies die nog gaan komen.

"I love it when a plan comes together"
http://thefaust.files.wordpress.com/2008/05/hannibal.jpg

Topic heeft zijn doel inmiddels bewezen en mag dus op slot.
« Laatst bewerkt op: januari 12, 2009, 09:04:55 pm door Thorgrem »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Bijbeldevotie?
« Reactie #36 Gepost op: januari 12, 2009, 09:16:29 pm »

quote:

mirt schreef op 12 januari 2009 om 20:48:
Wij hebben wel gekke dingen, bijvoorbeeld een pepermuntdevotie. Daar moet zelfs het begin van de preek voor wachten.
King of kings O-)

quote:

Ik trek het even breed, maar ik zie dat katholieken hier op het forum bevraagd worden, waarbij de mensen in herhaling vallen ondanks uitleg en waarin in het begin de vragen in het teken lijken te staan van belangstelling alleen, maar aan het eind overwegend alleen van kritiek.
een heldere analyse lijkt mij.

quote:

Kritiek lijkt me niet verboden, maar het is wat verwarrend als belangstelling eigenlijk kritiek blijkt te zijn. Als men dan van katholieke kant geirriteerd raakt, wordt er nog een schepje bovenop gedaan om aan te tonen dat er toch echt wel terecht 'zorgen' zijn van protestantse kant. Dat schepje er bovenop na de irritatie om verwarring doet dan iemand besluiten om het eens te laten 'voelen' hoe dat is.

quote:

De reakties die dan van protestante kant ontstaan hebben iets in zich van: hoe durf je! (Uit de calvijntest: Calvinisten zijn democratisch. Geen priester (die zeker niet) of predikant mag zich iets verbeelden. voor ons gaat misschien op: geen forum lid, en zeker geen katholieke, mag zich iets verbeelden.)
En ook iets van: o leuk, we gaan meppen, ik mep lekker terug.
Als mijn opmerkingen zo leest dan spijt mij dat werkelijk. Mijn intensie is niet geweest om te meppen maar om helder te krijgen wat Thorgem dan bedoeld.

quote:

Terwijl de katholiek misschien dacht: laat ik hen ook eens meppen, misschien waren ze zich er niet van bewust dat ze in plaats van als elkaar respecterende met elkaar discussierende forumleden eigenlijk ondertussen aan het meppen waren. Terwijl de meppende protestanten zich misschien al in een vroeg stadium van het meppen aan het afvragen waren waarom de katholieken hun geloof aan het uitleggen waren in plaats van meedoen aan het mepspel.
Het is mij niet gegeven te weten wat de ander denkt. Wat ik lees is een onjuiste inleg van iets dat iemand gezien heeft. Vandaar ook dat ik vraag naar de leer erachter.

quote:

Is niet overdreven, hooguit offtopic maar delen van je observatie kloppen wel denk ik.

Nu weer on topic: herken jij wat Thorgem benoemt?
« Laatst bewerkt op: januari 12, 2009, 09:19:51 pm door Riemer Lap »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Bijbeldevotie?
« Reactie #37 Gepost op: januari 12, 2009, 09:21:26 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 12 januari 2009 om 20:57:
Topic heeft zijn doel inmiddels bewezen en mag dus op slot.
Zou je voor dat de deur dicht gaat ook in willen gaan op mijn vraag in mijn 1 na laatste reactie?

quote:

okidoki schreef op 12 januari 2009 om 20:29:
Met feiten bedoel ik geen zaken als "er ligt een bijbel op de kansel" en de predikant staat op de kansel. Ook geen zaken als praktische dingen dat de kerkenraad ook de zaal in wil en daarom gezamelijk naar binnen loopt voor aanvang van de dienst.
Volgens mij was dat al helder maar kennelijk niet. ik neem aan van nu wel...
Waar in de leer van de protestantse kerken zie je bijbeldevotie?
( ter aanvulling:even weer tov Mariadevotie: daar is een heel verhaal omheen, daar zijn uitspraken van de paus over etc. zie jij dat ook bij wat jij noemt bijbeldevotie en zo ja, waar is die leer dan te vinden?)
« Laatst bewerkt op: januari 12, 2009, 09:22:44 pm door Riemer Lap »

Thorgrem

• Bekijk profiel
Bijbeldevotie?
« Reactie #38 Gepost op: januari 12, 2009, 09:23:34 pm »

quote:

okidoki schreef op 12 januari 2009 om 21:21:
[...]

Zou je voor dat de deur dicht gaat ook in willen gaan op mijn vraag in mijn 1 na laatste reactie?

[...]
Je snapt het echt niet he?

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Bijbeldevotie?
« Reactie #39 Gepost op: januari 12, 2009, 09:28:14 pm »
Okidoki, Thorgrem is wel heel serieus, maar op een ander manier dan jij.
Misschien moet je even wat meer proberen tussen de regels door te lezen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Bijbeldevotie?
« Reactie #40 Gepost op: januari 12, 2009, 09:29:30 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 12 januari 2009 om 10:49:
[...]

Ik bedoel wat ik geschreven heb, en daar zat geen woord Spaans tussen. :)

[...]

Dus omdat in die ene gereformeerde gemeente het niet zo gegaan is als in de gereformeerde gemeenten waar ik ben geweest is mijn opmerking vergezocht. Dat kan je vinden natuurlijk, maar het maakt mijn feitelijke observaties niet minder waar.

Een processie is echter een 'optocht met een bepaald doel'. En dat heb je gewoon niet in de protestantse kerk. Wat dat betreft berustte elke overeenkomst met een processie op louter toeval. :)
Ik heb zo ongeveer 20 jaar meegelopen in de gereformeerde kerk en nog nooit iets gezien wat mij deed denken aan een processie.
En het protestantisme is heel divers. Bedoelde jij nu de gereformeerde gemeente (als denominatie)? Die is ook heel divers. Ik ken een buurman van de geref. Gemeente en die is tegen zelf bijbelstudie doen, dat moet je overlaten aan de dominee. De oude schrijvers (uit de Nadere reformatie) kunnen de bijbel uitleggen maar daar moet een gewoon mens zelfs geen poging toe doen.
In die zin is het te vergelijken met het gezag van de Paus maar dan op kleinere schaal.
In andere gereformeerde Gemeenten gaat het er weer heel anders toe.

quote:

En zo tracht je het goed te praten? Indien dit al waar is dan is het alsnog een weloverwogen keuze, de onrechtmatig ingenomen katholieke kerken zijn namelijk compleet vernacheld van binnen en buiten, maar de preekstoel, ach die stond er toevallig al.
Ik praat niets goed, ik heb het vast mis wat dat punt betreft. Ik heb me verder nooit zo bezig gehouden met het interieur van de kerken... Wat ik wel weet over kerkgebouwen uit het meer recente verleden is dat toen er bv in 1967 een afsplitsing was van de vrijgemaakte kerk, dat de synodale kerk aan hen een kerk afstond.... Die mensen zullen toch ook ergens onderdak moeten hebben. Maar goed, dat is hier nu niet het onderwerp of er eeuwen geleden onrechtmatige dingen zijn gebeurd.

quote:

Mijn motieven om dit topic te openen zijn duidelijk vermeld in dit topic.

[...]

Tot nu toe wordt het niet ontkracht. Men tracht enkel mijn beweringen in het belachelijke te trekken.

Het enige wat ik doe is serieus antwoord proberen te geven. Een protestantse kerk die een bijbel-processie houdt vind ik trouwens wel lachwekkend, maar dat zal aan mij liggen. Dat doet er niets aan af dat jij dat zo hebt ervaren als je opschreef.

quote:

Serieus? Ik heb de Bijbel er maar even bij genomen (twee zelfs een NBV en een W'95) ik heb de radio uitgezet en luister nu in alle stilte naar de twee Bijbels voor mij. Na een paar minuten wachten kan ik concluderen dat God niet door de Bijbel spreekt. Er komt geen geluid uit de Bijbel.
In het normale spraakgebruik (en ook in de bijbel) komt ook het fenomeen ' beeldspraak'  voor. Dat betekent dat een bepaalde uitdrukking niet letterlijk moet worden opgevat. Ik neem aan dat je bekend bent met de betekenis van de uitdrukking ' hij/zij zegt.... in overdrachtelijke zin.
Zo zeg je in het gewone spraakgebruik ook: Homeros zegt dit en dat in de Ilias...
Dat betekent ook niet dat als ik de Ilias voor mij op tafel heb liggen er plotseling een stem uit naar buiten komt die mij het e.e.a. gaat vertellen.
Homeros heeft zijn boodschap in dat boek opgeschreven en kun je dat zo uitdrukken: Homeros zegt dit en dat in de Ilias.
Verder noem jij ook wel in dit verband dat we de bijbel laten buikspreken. Dat is toch ook beeldspraak? Maar dan zeg je niet: oh nee, dat kan niet want de bijbel heeft natuurlijk geen buik.

quote:

Oww, je bedoeld dat je met je eigen geschiedenis wat wil gaan zoeken in de Bijbel en dat je het dan vast wel zult vinden op de bladzijde die je openslaat (het lijkt me niet dat je de Bijbel in zijn geheel gaat lezen voor elke vraag). Is dat God of ben je dat zelf? Overigens raad ik je dan de digitale versie op internet aan, dan kun je simpel zoeken op woorden, een stuk makkelijker.

[...]

En dan heeft God nog een Bijbel nodig, terwijl de Heilige Geest je direct het antwoord al kan verklappen? Of is het zo dat we graag onze eigen private mening terugzoeken in de Bijbel.

[...]

Magisch welhaast. Je stelt een vraag, slaat de Bijbel open en je zult je antwoord vinden. Een soort van 8-ball dus alleen dan wat omslachtiger.

[...]

Oww, dus eigenlijk toch niet.

Nee, dus niet. :)
Lees de quote nog maar eens door en daar leg ik eerst uit hoe het werkt:  ' leiding van God door de Bijbel en de heilige Geest', en geef dan uitdrukkelijk aan dat het niet inhoudt dat ik de bijbel opendoe (als er iets is waar ik een antwoord op wil hebben) en dat het antwoord van God er zo uitrolt.

quote:

Ik kan me voorstellen dat mariadevotie door protestantse ogen wat vreemd kijkt. Schijnbaar kan men hier niet de empathie opwekken dat de bijbeldevotie nog vreemder is. De Bijbel is immers een dood boek terwijl Maria leeft in de hemel.

Maar goed, wij vinden ook niet dat we aan bijbeldevotie doen; we hebben NIET de bijbel voor ons liggen en er komt een stem uit te voorschijn.
Nee, God heeft Zijn Woord gesproken en door die woorden Zich bekend gemaakt. Als die woorden nooit waren opgeschreven, dan konden we er nu naar fluiten.....
God heeft gezorgd dat er mensen waren die Zijn woorden opschreven en dat is dat boek geworden - Gods woorden staan er in.

quote:

Ook dat is niet waar. Ik ken meerdere katholieke kerken die geen Maria beelden hebben. Dat deze kerken al een paar honderd jaar onrechtmatig bezet zijn is een ander verhaal.
Je bedoelt dat in veel katholieke kerken geen beelden staan omdat de protestanten zich die kerken hebben toegeëigend? (Ik krijg hier bepaalde In Europa-associaties bij) Misschien kun je eens gaan praten met de kerkvoogden.

quote:

Overigens en dat heb ik al eerder vermeld dat ze de kalklagen in veel kerken aan het weghalen zijn, dus ook in meer en meer protestantse kerken zul je afbeeldingen van Maria tegen gaan komen.

Beschouwen ze dat dan meer als cultureel/religieus erfgoed?
Dat is verder niet zo relevant voor de vraag of er bijbeldevotie is bij protestanten.

quote:

Ik maak nooit aantekeningen in boeken nee. Ik lees ze en maak aantekeningen indien dat nodig is op een notitieblok. Maar meestal heb ik geen aantekeningen. In de studie die ik recent heb afgerond was ik de lessen aanwezig en maakte aantekeningen van de les en las ik het boek zelfstandig een keer en dat was het.

Ik begrijp dat je sowieso niet iets hebt met streepjes en gekrabbel in de kantlijn. Vandaar dat je je ook niets kan voorstellen bij streepjes in de bijbel. :)

quote:

Wat katholieken wel en niet doen moeten zij zelf weten. Ik had verwacht dat het protestantisme na bijna 500 jaar wel een grote jongen was en op eigen benen kon staan.

Bedoel je dat ze zonder de Bijbel moeten kunnen?
Dat zou het zelfde zijn als we tegen katholieken zeggen: Doe de hele Traditie en de Paus met z'n uitspraken nu maar eens weg, jullie moeten het zo langzamerhand zelf kunnen.

quote:

Toch heb ook jij (als ik me niet vergis) herhaaldelijk geclaimd iets van; 'de bijbel zegt' enz enz.
Zoals iemand anders ook in beeldspraak kan zeggen: Calvijn zegt in de Instututie dit en dat....., of de Institutie zegt....

quote:

Die indruk heb ik wel.

Je hebt mij nog nooit een gebed horen uitspreken dus kan je daar zelfs geen indruk van geven.

quote:

Toch wordt de Bijbel in de protestantse wereld wel degelijk als slagwapen ingezet voor de woordelijke strijd. Dat is voor een buitenstaander bijzonder makkelijk te zien.
Ik vroeg je eigenlijk wat je vindt van de Here Jezus die de duivel bestrijdt met Er staat geschreven en dan komt een citaat uit het OT.
Als een katholiek met een protestant praat, dan zal de protestant eerder zeggen: Er staat geschreven.... en de katholiek zal meer iets zeggen in de trent van: de kerk leert ons.... Dat is voor de buitenstaander ook goed te zien.

quote:

Ik bedoel wat anders ja. En dan nog, waarom een incomplete Bijbel verschepen naar China. Dat is net zoiets als dat ik mijn nichtjes een boek van Harry Potter geef en een middenstuk eruit scheur omdat de tekst mij toevallig even niet zo aanstond.

Buiten dat ik in het geheel geen Harry Potter aan anderen zou laten lezen, is er nog wel wat te zeggen over het gemak waarmee de deutrocanonieke (voor ons apocriefe) boeken canoniek worden verklaard.
Citaat:

quote:

R. Pache Inspiratie en het gezag van de bijbel, p. 160/161)

Over Apocriefe boeken.
Dit is de naam die men geeft aan Joodse godsdienstige boeken waarvan de oorsprong onduidelijk is (apocrief betekent: geheim, verborgen). Zij werden pas laat geschreven (tussen de tweede eeuw voor Chr. en de eerste, of zelfs de tweede eeuw na Chr.), en werden nooit in de Hebreeuwse canon opgenomen. Zij komen niet voor in de Masorethische tekst en werden in geen enkele Targoem gecommentarieerd. Volgens de algemene opvattingen van de Joden stierf de profetische stem met Maleachi. Zij hielden het ervoor dat na dit boek, dat zij de ‘bezegeling der profeten’ noemden, er geen andere geïnspireerde geschriften meer verschenen. Flavius Josephus heeft dit uitdrukkelijk verklaard (Tegen Apion I, 8); en zelfs het eerste boek der Maccabeeën zegt dit eveneens
[...]
Het schijnt dat ze aanvankelijk niet in de Vertaling van de LXX voorkwamen, maar dat ze geleidelijk aan in latere uitgaven werden opgenomen. Noch Flavius Josephus, noch Philo citeren ze. Christus en de apostelen verwezen er nooit naar, terwijl zij zonder bezwaar gebruik maakten van de tekst van de LXX en zeker bekend waren met de desbetreffende stof (Judas v. 14 maakt misschien een toespeling op het boek Henoch, een pseudo-epigraaf die niet voorkomt op de lijst van apocriefe boeken hierboven vermeld). De christenen van de eerste eeuwen hebben ze evenmin gerekend tot de geïnspireerde geschriften.

quote:

Thorgrem
Niet altijd, je bedoeld 30.000 anders. Want zoveel protestantse denominaties zijn er.

OK. Liggen die ook allemaal met elkaar in de clinch dan? Het is een andere van eenheid die ze echter wel zien: Ze zijn een in Christus - helaas niet uiterlijk, maar dat is een gegeven wat we al in de bijbel tegenkomen en waar Paulus al voor waarschuwt in de handelingen. De Gemeente wordt van buiten en van binnen aangevallen.
Dwaalleer zul je je van moeten ontdoen - iemand die dwaalleer spreekt moet uit de kerk worden gezet, kan dat niet meer, zul je zelf moeten gaan om de boel zuiver te houden.
Je ziet dit principe ook in het OT bij het volk Israël.

quote:

In de protestantse wereld niet, daar zijn 30.000 verschillende waarheden die elkaar beconcurreren.

[...]

Het is mij al duidelijk dat qua afscheidingen er helemaal geen probleem wordt gemaakt in bepaalde delen van de christelijke wereld.

Het punt is: Eenheid ten koste van de waarheid, of waarheid ten koste van de eenheid. Dan kies ik - als ik moet kiezen - toch voor het laatste, hoe verdrietig het ook is.
Veder blijven we mensen en zijn we niet volmaakt hier op aarde - ook zullen we ons niet altijd 100% door de Geest laten leiden zodat er ook verkeerde beslissingen genomen kunnen worden.

quote:

Maar hunnie doen het ook en daarom doen wij het ook? Kom kom, ik had eigenlijk verwacht dat er antwoorden vanuit eigen overtuiging zouden komen.
Ik zeg niet dat wij een bijbel hebben omdat de katholiek kerk die tegenwoordig ook vaker gebruikt/heeft Ik heb een bijbel omdat ik nog hier op aarde ben en ik dat boek nodig heb omdat Gods woorden erin staan (die kan ik niet allemaal citeren)

quote:

Maar schijnbaar leunt de protestantse wereld nog zwaar op de katholieke kerk. Het is wel grappig om te zien, aan de ene kant heel hard schoppen en aan de andere kant altijd veilig schuilen als het moeilijk wordt.

Een vreemde opmerking dat protestanten die het Woord van God liefhebben, zouden schoppen naar katholieken die daar minder mee hebben , maar toch schuilen bij katholieken omdat die toch ook wel eens de bijbel lezen? :?

In een gesprek is het niet gek om antwoord te geven op een vraag/opmerking (ik heb het boek de Bijbel nog omdat ik het niet helemaal kan citeren)  en vervolgens de ander een wedervraag te stellen die over hetzelfde onderwerp gaat.
Een antwoord op de vraag over het bijbelgebruik van katholieken, is dat moeilijk te geven?

quote:

Er zijn 30.000 verschillende denominaties in de protestantse wereld, het is vrij makkelijk zeggen; o, maar dat ben ik niet, dat is die en die.
Wat ik wil aangeven is dat enkele protestanten zo hooghartig zijn met hun Bijbel dat ze zelfs de Here zelf wel even de les zullen wijzen met de Bijbel in de hand.

Oh, dat zal vast wel. Ik heb het idee dat de extremen nu worden aangegeven en het idee zou kunnen ontstaan dat je dat zo op een hele groep legt.
Dit voorbeeld zou ik meer verwachten bij z'n secte achtige beweging van uit het boek: Knielen op een bed violen...

quote:

Wat mijn persoonlijke mening is doet er totaal niet toe.

Het is je keus om er niets over te willen zeggen. Het komt me wel nogal onverschillig over. Bakkeleien over het woord van God en als we later met het vleesgeworden Woord mogen spreken, doet je persoonlijke mening er totaal niet toe? Denk je daar nooit over na hoe het zou zijn om Hem te zien?
Ik wilde nu juist proberen om wat dieper te kijken dat de verschillen die we hier op aarde hebben.

quote:

Door naar het Lichaam van Christus te luisteren. Maar nogmaals, wat ik vind is totaal niet van belang.

Duidelijk. De Kerk. En hoe weet de kerk wat de wil van God is? De Heilige Geest neem ik aan. :)
De Bijbel is idd een zeer ondergeschikt gegeven in dit geheel.

Waarom is het totaal niet van belang wat jij vindt? Omdat het om het geheel gaat? De Kerk?
« Laatst bewerkt op: januari 12, 2009, 09:39:15 pm door Priscilla en Aquila »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Bijbeldevotie?
« Reactie #41 Gepost op: januari 12, 2009, 09:30:39 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 12 januari 2009 om 21:23:
[...]

O jawel, vanaf de aanvang al vrees ik maar ik zou willen dat je de grotendeels onzinnige opmerkingen over de protestanten alsmede de vreemde opmerkingen over mensen die God de les willen lezen en daarom de bijbel meenemen in hun graf etc. wel eens onderbouwd zien.
Aangezien je nadrukkelijk deze draad gestart bent uit onvrede ben ik zo vrij geweest om als domme protestant er maar op te reageren en elke nuance van jou te negeren.
Bijzonder om te zien dat je in deze draad juist deed wat de protestanten in de andere draad vaak niet deden: zonder onderbouwing reageren.
Wie begrijpt wie nou niet?

Daarnaast zit er wel wat in je verhaal vandaar ook mijn opmerking "karikatuur".
Eerder al noemde ik het dwepen met de bijbel.
Maar ja, das wat anders dan een boek vereren ;)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Bijbeldevotie?
« Reactie #42 Gepost op: januari 12, 2009, 09:31:24 pm »

quote:

mirt schreef op 12 januari 2009 om 21:28:
Okidoki, Thorgrem is wel heel serieus, maar op een ander manier dan jij.
Misschien moet je even wat meer proberen tussen de regels door te lezen.
:)

offtopic:Ik moet even zoeken maar er is een zéér humoristisch artikel van een katholiek die in een protestanse kerkdienst beland. Daar deed het geheel mij aan denken. Overigens, Mirt, ken je deze ?
« Laatst bewerkt op: januari 12, 2009, 09:48:04 pm door Riemer Lap »

cyber

• Bekijk profiel
Bijbeldevotie?
« Reactie #43 Gepost op: januari 12, 2009, 10:42:00 pm »

quote:

okidoki schreef op 12 januari 2009 om 19:51:

Ik kan mij tenminste niet herinneren dat er ooit een kerkvergadering is geweest die heeft gezegd dat het Gods wil is dat kanselbijbels zijn.
nee die weet ik ook niet, wel eentje waarin dominees plechtig beloofde niet meer dronken op de preekstoel te staan en voor elke preek een geode voorbereiding te doen, het kan verkeren ;)

quote:

Dat is wel een wezenlijk verschil met Rome: in de reformatie volgt men het Woord van God alleen.

Calvijn had het over: het Woord de Kerk en de Traditie.
zo zijn we onderweg naar het heden wat verloren, lijkt mij.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Bijbeldevotie?
« Reactie #44 Gepost op: januari 12, 2009, 11:42:14 pm »

quote:

cyber schreef op 12 januari 2009 om 22:42:

Calvijn had het over: het Woord de Kerk en de Traditie.
zo zijn we onderweg naar het heden wat verloren, lijkt mij.
Traditie voor zover niet in strijd met het woord?

cyber

• Bekijk profiel
Bijbeldevotie?
« Reactie #45 Gepost op: januari 12, 2009, 11:57:30 pm »

quote:

okidoki schreef op 12 januari 2009 om 23:42:
[...]

Traditie voor zover niet in strijd met het woord?

traditie is niet in strijd met het Woord
het nieuwe heidendom met een christelijk sausje is in strijd met het woord.

rkdiak

• Bekijk profiel
Bijbeldevotie?
« Reactie #46 Gepost op: januari 13, 2009, 11:42:59 am »

quote:

Thorgrem schreef op 12 januari 2009 om 21:23:
[...]

Lastig genoeg: nee, hij snapt het echt niet. En dat komt niet omdat je niet helder bent. Je bent glashelder.
So sue me!

rkdiak

• Bekijk profiel
Bijbeldevotie?
« Reactie #47 Gepost op: januari 13, 2009, 11:44:18 am »

quote:

okidoki schreef op 12 januari 2009 om 21:30:
[...]

O jawel, vanaf de aanvang al vrees ik maar ik zou willen dat je de grotendeels onzinnige opmerkingen over de protestanten alsmede de vreemde opmerkingen over mensen die God de les willen lezen en daarom de bijbel meenemen in hun graf etc. wel eens onderbouwd zien.
:+ anders geforumuleerd: je snapt er echt helemaal niets van
So sue me!

rkdiak

• Bekijk profiel
Bijbeldevotie?
« Reactie #48 Gepost op: januari 13, 2009, 11:47:12 am »
Het gekke is, Ursa wees er al op. Cyber wees er al op. En opnieuw gaat okidoki voluit in dit topic, totdat Mirt er weer op wijst. En dan is het ineens Thorgrem die het niet begrepen heeft. Nog even en er komt weer een feedback-topic waarin dit keer Thorgrem zich moet verantwoorden aan Okidoki.

Maar na drie terechtwijzingen uit eigen kring, zal het Okidoki niet tot inzicht brengen. En niet alleen Okidoki, want we hebben het over processen natuurlijk, zodat niemand zich aangesproken hoeft te voelen :+
So sue me!

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Bijbeldevotie?
« Reactie #49 Gepost op: januari 13, 2009, 12:58:25 pm »
Nee, niet 'we', maar ik had het over processen, ik voel me nu aangesproken. :+
Zo gaat dat: ieder die zich ergens in herkent voelt zich aangesproken op het moment dat 'ie snapt waar de beschuldiging over gaat.
Ik denk dat Okidoki niet altijd goed tussen de regels door kan lezen en zich daarom ook niet aangesproken kon voelen. Op het moment dat blijkt dat iemand dat niet kan, (en niet alleen maar niet wil) hoeft zo iemand zich dat op zich niet als beschuldiging aan te trekken. Alleen is het wel handig dat je dan van anderen aanneemt dat je het in dit geval niet kon.

Neemt niet weg dat mensen terecht kunnen voelen dat ze onrecht aangedaan is. Als iemand een vervelende eigenschap heeft dat z'n armen soms uit elkaar slaan zonder dat iemand de controle daarover heeft, is het niet zo iemand z'n schuld. Maar heeft degene die een tik krijgt wel pijn. En is het niet gek als zo iemand verontwaardigd 'au' roept. En is het zo iemand niet kwalijk te nemen wel eens uit de buurt te blijven. Of te vragen of er wat aan te doen is. Zelfs niet om ook eens met z'n armen te gaan zwaaien als er onbegrip over de vorige reakties is.

Ik sluit me verder aan bij Ursa die de katholieken de volgende gunst vraagt:
Jaag die grefo's maar een keertje op de kast, dan gaan ze zelf ook meer nadenken over wat ze geloven... we zijn hier immers om van elkaar te leren.
« Laatst bewerkt op: januari 13, 2009, 01:00:38 pm door mirt »