Auteur Topic: Luk 16:19 e.v.  (gelezen 2555 keer)

Aslanning

• Bekijk profiel
Luk 16:19 e.v.
« Gepost op: juli 12, 2009, 11:19:56 pm »
"Er was eens een rijke man die gewoon was zich te kleden in purperen gewaden en fijn linnen en die dagelijks uitbundig feestvierde. 20 Een bedelaar die Lazarus heette, lag voor de poort van zijn huis, overdekt met zweren. 21 Hij hoopte zijn maag te vullen met wat er overschoot van de tafel van de rijke man; maar er kwamen alleen honden aanlopen, die zijn zweren likten. 22 Op zekere dag stierf de bedelaar, en hij werd door de engelen weggedragen om aan Abrahams hart te rusten. Ook de rijke stierf en werd begraven. 23 Toen hij in het dodenrijk, waar hij hevig gekweld werd, zijn ogen opsloeg, zag hij in de verte Abraham met Lazarus aan zijn zijde. 24 Hij riep: “Vader Abraham, heb medelijden met mij en stuur Lazarus naar me toe. Laat hem het topje van zijn vinger in water dompelen om mijn tong te verkoelen, want ik lijd pijn in deze vlammen.” 25 Maar Abraham zei: “Kind, bedenk wel dat jij je deel van het goede al tijdens je leven hebt ontvangen, terwijl Lazarus niets dan ongeluk heeft gekend; nu vindt hij hier troost, maar lijd jij pijn. 26 Bovendien ligt er een wijde kloof tussen ons en jullie, zodat wie van hier naar jullie wil gaan dat niet kan, en ook niemand van jullie naar ons kan oversteken.” 27 Toen zei de rijke man: “Dan smeek ik u, vader, dat u hem naar het huis van mijn vader stuurt, 28 want ik heb nog vijf broers. Hij kan hen dan waarschuwen, zodat ze niet net als ik in dit oord van martelingen terechtkomen.” 29 Abraham zei: “Ze hebben Mozes en de profeten: laten ze naar hen luisteren!” 30 De rijke man zei: “Nee, vader Abraham, maar als iemand van de doden naar hen toe komt, zullen ze tot inkeer komen.” 31 Maar Abraham zei: “Als ze niet naar Mozes en de profeten luisteren, zullen ze zich ook niet laten overtuigen als er iemand uit de dood opstaat.”’

1) Volgens mij is het niet zo zeker dat het hier om gelijkenis gaat! Het staat in elk geval nergens! Er is m.i. veel wat spreekt voor een werkelijke gebeurtenis werkelijke historische personen zoals Abraham en "Mozes". Dus waarom zou Lazerus en de rijke man niet werkelijk zijn? In een gelijkenis gaat het om een zaaier die geduid moet worden. Hier valt in die zin niks te duiden. Wel kun je uiteraard lessen trekken, net zoals uit andere historische bijbelse gebeurtenissen.

2) De plaats waar e.e.a. zich afspeelt is het dodenrijk! Jezus maakt ons hier duidelijk dat dat dodenrijk uit twee voorportalen bestond. Zoals ik het lees een voorportaal voor gelovige OT-gelovigen en een voor OT-ongelovigen.

3) Wat mij verraste - ondanks dat ik Luk 16 al vaak gelezen/gehoord heb - was dat de gestorven rijke man niet wil dat zijn broers op dezelfde plaats zullen terecht komen als hij. Dat klinkt toch wel sympathiek of niet soms?

4) Abraham is kennelijk niet begrenst in zijn kennen! Hij heeft weet van zowel Mozes als de profeten die beiden na Abraham leefden!! Zou je daaraan mogen verbinden dat ontslapen NT-gelovigen ook weet hebben van wat er na hun dood is gebeurd op aarde?

5) De rijke man spreekt over eigen lichaamsdelen waarvan we op grond van de Schrift zeggen dat ie die niet heeft! Immers zolang Jezus niet is teruggekomen is kan er nog van geen opstanding sprake zijn. De opstanding ligt nog in het verschiet. Toch spreekt Jezus als over bestaande lichaamsdelen in dat deel van het dodenrijk, over pijnlijke vlammen. Dat maakt de geschiedenis weer wat twijfelachtig als echte geschiedenis vind ik, maar de vraag is of dit doorslaggevend moet zijn. Spreken over iets wat niet werkelijk is toch immers alleen maar verwarrend en kan toch nauwelijks het doel zijn?

6) Moeten we mogelijk dit gedeelte profetisch beschouwen oftewel sprekend van een werkelijkheid alsof die nu al plaats had, maar feitelijk in de toekomst ligt?

7) Hoe dit gedeelte ook geduid moet worden met vlammen en al is duidelijk dat het om iets vreselijks gaat, niet iets wat je even afdoet als niet relevant.
Jezus sprak zelf over deze dingen. Ze afdoen als irrelevant is hetzelfde als Jezus woorden afwijzen. Noodzakelijk om dus deze woorden goed te overwegen.

Natuurlijk mag iedereen mijn gedachten hier beoordelen. Maar bestudeer het gedeelte wat mij betreft zelf een poosje. Welke vragen / gedachten komen dan boven drijven?
Hoe rijk zijn uw gedachten, God, hoe eindeloos in aantal, ontelbaar veel, meer dan er zandkorrels zijn. Ps.139:17,18

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juli 13, 2009, 09:58:00 pm »

quote:

Aslanning schreef op 12 juli 2009 om 23:19:
1) Volgens mij is het niet zo zeker dat het hier om gelijkenis gaat! Het staat in elk geval nergens! Er is m.i. veel wat spreekt voor een werkelijke gebeurtenis werkelijke historische personen zoals Abraham en "Mozes". Dus waarom zou Lazerus en de rijke man niet werkelijk zijn? In een gelijkenis gaat het om een zaaier die geduid moet worden. Hier valt in die zin niks te duiden. Wel kun je uiteraard lessen trekken, net zoals uit andere historische bijbelse gebeurtenissen.
Er wordt over het algemeen van uitgegaan dat dit een gelijkenis is. Het verhaal begint zelfs met “er was eens”. Dat is natuurlijk geen bewijs.

quote:

Aslanning schreef:
2) De plaats waar e.e.a. zich afspeelt is het dodenrijk! Jezus maakt ons hier duidelijk dat dat dodenrijk uit twee voorportalen bestond. Zoals ik het lees een voorportaal voor gelovige OT-gelovigen en een voor OT-ongelovigen.
De verbondenheid in het paradijs (of hemel) met Abraham werd vaker door Jezus genoemd..

quote:

Math.8: 11 Ik zeg jullie dat velen uit het oosten en uit het westen zullen komen en met Abraham, Isaak en Jakob zullen aanliggen in het koninkrijk van de hemel,

Ook is in dit verband belangrijk:

“Ik ben de God van Abraham, de God van Isaak en de God van Jakob.” Hij is geen God van doden, maar van levenden.’

quote:

Aslanning schreef:
3) Wat mij verraste - ondanks dat ik Luk 16 al vaak gelezen/gehoord heb - was dat de gestorven rijke man niet wil dat zijn broers op dezelfde plaats zullen terecht komen als hij. Dat klinkt toch wel sympathiek of niet soms?

Het klinkt best positief ja! Maar het is bekend dat de rijken hun eigen familie bevoordelen. Het droevige is dat hij geen enkel berouw toont over zijn houding t.o.v. de man die aan de poort van zijn grote villa had gezeten.

quote:

Aslanning schreef:
4) Abraham is kennelijk niet begrensd in zijn kennen! Hij heeft weet van zowel Mozes als de profeten die beiden na Abraham leefden!! Zou je daaraan mogen verbinden dat ontslapen NT-gelovigen ook weet hebben van wat er na hun dood is gebeurd op aarde?

Ik had me dat nog niet eerder gerealiseerd. Inderdaad, Abraham spreekt over profeten die na hem leefden. Dit is inderdaad een aanwijzing van het feit dat er kennis is van wat op aarde gebeurt.
Hetzelfde heb ik in het andere topic al naar voren gebracht over “de zielen onder altaar” (Op.6:9)
De zielen onder het altaar zijn niet dood, zij slapen niet, zij zijn bij bewustzijn en zij roepen tot God! Ze hebben zelfs besef van tijd.

quote:

Aslanning schreef:
5) De rijke man spreekt over eigen lichaamsdelen waarvan we op grond van de Schrift zeggen dat ie die niet heeft! Immers zolang Jezus niet is teruggekomen is kan er nog van geen opstanding sprake zijn. De opstanding ligt nog in het verschiet. Toch spreekt Jezus als over bestaande lichaamsdelen in dat deel van het dodenrijk, over pijnlijke vlammen. Dat maakt de geschiedenis weer wat twijfelachtig als echte geschiedenis vind ik, maar de vraag is of dit doorslaggevend moet zijn. Spreken over iets wat niet werkelijk is toch immers alleen maar verwarrend en kan toch nauwelijks het doel zijn?

Moeilijk hoor! Tijdens de verheerlijking op de berg zagen Petrus en Johannes Mozes en Elia ook in een “lichaam”. Ze wilden tenten voor ze maken. Misschien wordt er aan de verkeerde kant van de kloof fantoompijn ervaren. Geesten kunnen wel zichtbaar zijn.  De bijbel maakt onderscheid tussen een natuurlijk lichaam en een geestelijk lichaam, maar dat geestelijke lichaam ontvangen we bij de opstanding.

quote:

Aslanning schreef:
6) Moeten we mogelijk dit gedeelte profetisch beschouwen oftewel sprekend van een werkelijkheid alsof die nu al plaats had, maar feitelijk in de toekomst ligt?

Het lijkt me dat Jezus geen “alsof-verhaal” vertelt. Als dit verteld zou worden voor de toekomst klopt het niet dat de rijke man zijn nog in leven zijnde broers wilde waarschuwen. Ik denk dat dit dodenrijk bestaat en in de toekomst in de hel wordt geworpen:

quote:

Op.20:14 Toen werden de dood en het dodenrijk in de vuurpoel gegooid. Dit is de tweede dood: de vuurpoel. 15 Wie niet in het boek van het leven bleek te staan werd in de vuurpoel gegooid.

Bovendien zijn degenen "in Abrahams schoot" nu niet meer in het dodenrijk, maar als vrijgekochte krijgsgevangenen meegenomen naar de hemel. Ps. 68:19  U voerde gevangenen mee. We zongen vroeger:

Gij voer ten hemel op vol eer,
de kerker werd uw buit o Heer

quote:

Aslanning schreef:
7) Hoe dit gedeelte ook geduid moet worden met vlammen en al is duidelijk dat het om iets vreselijks gaat, niet iets wat je even afdoet als niet relevant.
Jezus sprak zelf over deze dingen. Ze afdoen als irrelevant is hetzelfde als Jezus woorden afwijzen. Noodzakelijk om dus deze woorden goed te overwegen.
Het is in de bijbel geopenbaard dat de hel de plaats van het vuur is. Het dodenrijk, de afgrond, waarheen ook de demonen gestuurd konden worden (Luc.8:32), is a.h.w. bedoeld als het voorlopige inhechtenisneming tot het oordeel. Volgens dit verhaal van de rijke man was daar dus ook vuur. Wie in Jezus is zal na zijn dood ook bij Jezus zijn en niet in het dodenrijk. Want Hij heeft de dood en het dodenrijk overwonnen aan het kruis. De zonde leidde tot de dood. Dat was een wetmatigheid waarvoor in het Paradijs werd gewaarschuwd. Maar Jezus heeft deze wetmatigheid doorbroken door als een onschuldig mens het loon van de zonde te ontvangen. Als we aan Hem verbonden zijn, blijven we dat door de dood heen.

quote:

Rom.8: 38 Ik ben ervan overtuigd dat dood noch leven,………. ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die hij ons gegeven heeft in Christus Jezus, onze Heer.
Alles begrijpen doen we niet. Dat is wat anders dan het afdoen als niet relevant. Sommige dingen moeten we gewoon accepteren al begrijpen we alles niet. Maar één ding begrijp ik wel dat Jezus door zijn kruisdood heeft waargemaakt:

quote:

psalm 16: 10 U levert mij niet over aan het dodenrijk
en laat uw trouwe dienaar het graf niet zien.
11 U wijst mij de weg naar het leven:
overvloedige vreugde in uw nabijheid,
voor altijd een lieflijke plek aan uw zijde.
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2009, 11:39:36 pm door Adinomis »
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Aslanning

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 13, 2009, 10:53:04 pm »
Adinomis reageerde waarbij ik nog wat commentaren vermeld:
1) "Er was eens" Ja het zou een sprokkje geweest kunnen zijn, ware het niet dat het in de Bijbel staat! Nee, aan het "Er was eens" mogen zeker geen verhaaltjesdenken gekoppeld worden. Het feit dat Jezus ze uitspreekt geeft alle reden om aan te nemen dat Hij weet waarover Hij praat!
2) Ja, ik denk idd dat dat zo is. De gelovigen zijn nu nog zonder het geestelijke lichaam en in het paradijs maar toch wel al "met Christus". Verreweg het beste wat een mens zich kan voorstellen dus! Zeker als het als "paradijs" wordt aangemerkt!!
3) Terecht merk je op dat er geen echt berouw is bij hem!
4) mooie toevoeging!
5) Gewoon aanvaarden dat het zo is, ook al valt het voor het bestand niet zo goed te beredeneren. Maar wel mooie toevoeging over Mozes en Elia!
6) Ik denk dat je gelijk hebt: geen profetie!
7) Fijn meegedacht!!
Hoe rijk zijn uw gedachten, God, hoe eindeloos in aantal, ontelbaar veel, meer dan er zandkorrels zijn. Ps.139:17,18

Aslanning

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 13, 2009, 11:01:39 pm »
Vers 24: "want ik lijd pijn in deze vlammen"
Voor mij blijft nog wel de vraag hoe te denken over vlammen. Uiteraard praten we niet over een fysieke werkelijkheid zoals we kennen in ons universum. Het dus iets kunnen zijn wat het meest te vergelijken is met de pijn van fysieke vlammen. Trouwens wie letterlijk in de vlammen zou liggen vergaat dermate van de pijn dat hij geen woord zou kunnen uitbrengen dan een kermend gillen...

Vlammen(vuur)  hebben in de Schrift de betekenis van "oordeel" ; denk bv aan 1 kor.3:13, 14. of aan de offers in het OT. De vlammen kunnen dus mogelijk ook als overdrachtelijk worden beschouwd: een voortdurend oordeel over een niet-berouwvol hart...

Is er reden de ne mogelijkheid boven de andere te verkiezen. Zo ja, om welke reden?

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 14, 2009, 01:04:41 pm »
Vorig jaar hoorde ik een preek met een heel andere benadering. De gelijkenis die Jezus hier vertelt is om iets duidelijk te maken. Maar niet over wat er na de dood precies gebeurt. Daar gaat het hier niet over.

De boodschap is hier gericht aan rijke Joden die ervan uit gaan dat rijkdom direct met gezegend zijn en in de gunst van God zijn gevallen te maken heeft. Ze zien neer op armen, want die zijn uit de gunst van God gevallen. Tot zijn verbazing ziet hij dan na zijn dood de arme bij God en bevindt hij zich daar juist niet. Dat was een schok voor de rijken toen om deze boodschap van Jezus te horen. Maar hij vertelde het omdat Hij graag wilde dat de rijken in dit leven, voor de dood, zich niet zouden afzonderen van de armen met de gedachte dat zij er eigenlijk al haast waren en de arme er vrijwel zeker nooit zou komen.

En toen kwam voor ons de boodschap: als je trouw je bijbelstudie doet en elke zondag twee keer naar de kerk gaat, zie dan niet neer op je overbuurman die elke zondag naar voetbal gaat. Als Jezus in onze tijd deze gelijkenis vertelt zou hebben zou Hij er misschien wel van gemaakt hebben dat de eerste dan na zijn dood tot zijn verbazing ziet dat die overbuurman bij God is en hij niet.
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2009, 01:41:10 pm door mirt »
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Aslanning

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 14, 2009, 02:32:15 pm »

quote:

mirt schreef op 14 juli 2009 om 13:04:
Vorig jaar hoorde ik een preek met een heel andere benadering. De gelijkenis die Jezus hier vertelt is om iets duidelijk te maken. Maar niet over wat er na de dood precies gebeurt. Daar gaat het hier niet over.

De boodschap is hier gericht aan rijke Joden die ervan uit gaan dat rijkdom direct met gezegend zijn en in de gunst van God zijn gevallen te maken heeft. Ze zien neer op armen, want die zijn uit de gunst van God gevallen. Tot zijn verbazing ziet hij dan na zijn dood de arme bij God en bevindt hij zich daar juist niet. Dat was een schok voor de rijken toen om deze boodschap van Jezus te horen. Maar hij vertelde het omdat Hij graag wilde dat de rijken in dit leven, voor de dood, zich niet zouden afzonderen van de armen met de gedachte dat zij er eigenlijk al haast waren en de arme er vrijwel zeker nooit zou komen.

En toen kwam voor ons de boodschap: als je trouw je bijbelstudie doet en elke zondag twee keer naar de kerk gaat, zie dan niet neer op je overbuurman die elke zondag naar voetbal gaat. Als Jezus in onze tijd deze gelijkenis vertelt zou hebben zou Hij er misschien wel van gemaakt hebben dat de eerste dan na zijn dood tot zijn verbazing ziet dat die overbuurman bij God is en hij niet.

Ik denk dat je niet zo gauw kunt zeggen dat een gedeelte niet over dit of dat gaat. Wel natuurlijk dat de hoofdlijn dit of dat is! De Schrift heeft doorgaans verschillende invalshoeken en wie zijn wij om de mogelijke bedoeling van de Schrift te beknotten, zeker als die niet eens met name is vermeld?
Daarom is het mooi om jouw toevoeging te lezen. Hoe vaker je het leest hoe meer dingen je gaam opvallen! Hopelijk komen er meer overwegingen bij dit gedeelte!

Nog even terug naar "Maar niet over wat er na de dood precies gebeurt. Daar gaat het hier niet over." Als onze Heer is vertelt met de fokus op iets bv dat wat jij hier weergeeft, dan is mogelijk niet het DOEL om ons over het dodenrijk wat te vertellen, maar we mogen er rustig vanuit gaan dat WAT Hij vertelt daarover wel WAAR is.  "Elk Schriftwoord is nuttig tot.....meerdere dingen" schrijft Paulus in 2 Tim3:16....  :)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: augustus 29, 2009, 10:46:57 pm »
Ik zie nu dit topic dat in mijn vakantie was gestart. Tot nu toe was het nog aan mijn aandacht ontsnapt maar ik wilde er nog wel even op reageren.

quote:

Aslanning schreef op 12 juli 2009 om 23:19:
"Er was eens een rijke man die gewoon was zich te kleden in purperen gewaden en fijn linnen en die dagelijks uitbundig feestvierde. 20 Een bedelaar die Lazarus heette, lag voor de poort van zijn huis, overdekt met zweren. 21 Hij hoopte zijn maag te vullen met wat er overschoot van de tafel van de rijke man; maar er kwamen alleen honden aanlopen, die zijn zweren likten. 22 Op zekere dag stierf de bedelaar, en hij werd door de engelen weggedragen om aan Abrahams hart te rusten. Ook de rijke stierf en werd begraven. 23 Toen hij in het dodenrijk, waar hij hevig gekweld werd, zijn ogen opsloeg, zag hij in de verte Abraham met Lazarus aan zijn zijde. 24 Hij riep: “Vader Abraham, heb medelijden met mij en stuur Lazarus naar me toe. Laat hem het topje van zijn vinger in water dompelen om mijn tong te verkoelen, want ik lijd pijn in deze vlammen.” 25 Maar Abraham zei: “Kind, bedenk wel dat jij je deel van het goede al tijdens je leven hebt ontvangen, terwijl Lazarus niets dan ongeluk heeft gekend; nu vindt hij hier troost, maar lijd jij pijn. 26 Bovendien ligt er een wijde kloof tussen ons en jullie, zodat wie van hier naar jullie wil gaan dat niet kan, en ook niemand van jullie naar ons kan oversteken.” 27 Toen zei de rijke man: “Dan smeek ik u, vader, dat u hem naar het huis van mijn vader stuurt, 28 want ik heb nog vijf broers. Hij kan hen dan waarschuwen, zodat ze niet net als ik in dit oord van martelingen terechtkomen.” 29 Abraham zei: “Ze hebben Mozes en de profeten: laten ze naar hen luisteren!” 30 De rijke man zei: “Nee, vader Abraham, maar als iemand van de doden naar hen toe komt, zullen ze tot inkeer komen.” 31 Maar Abraham zei: “Als ze niet naar Mozes en de profeten luisteren, zullen ze zich ook niet laten overtuigen als er iemand uit de dood opstaat.”’

Mee eens.

quote:

2) De plaats waar e.e.a. zich afspeelt is het dodenrijk! Jezus maakt ons hier duidelijk dat dat dodenrijk uit twee voorportalen bestond. Zoals ik het lees een voorportaal voor gelovige OT-gelovigen
De schoot van Abraham

quote:

en een voor OT-ongelovigen.
De hades - was dat nu de benaming voor het deel van de ongelovigen, of voor het gehele dodenrijk?

quote:

Hij zou willen ook op de plek van Lazarus te zijn maar hij weet dat dat onmogelijk is. Zijn broeders wil hij dit lot besparen en zou hen daarom wel
willen waarschuwen.
Het minste wat hij zou kunnen doen lijkt me, maar helaas kan het niet. Je zou het een symphatiek idee kunnen vinden dat hij zijn familie wil waarschuwen.
Het geeft m.i. aan hoe erg die plek is waar de rijke man nu is.

quote:

4) Abraham is kennelijk niet begrenst in zijn kennen! Hij heeft weet van zowel Mozes als de profeten die beiden na Abraham leefden!! Zou je daaraan mogen verbinden dat ontslapen NT-gelovigen ook weet hebben van wat er na hun dood is gebeurd op aarde?

Mozes en de profeten waren ook in de schoot van Abraham. Ze zijn er dus niet zonder contact te hebben met elkaar. In de schoot van.... geeft ook iets intiems aan, een veilige plek - Abraham als de vader van alle gelovigen associeer ik nu spontaan.
Verder denk ik dat met Mozes en de profeten in eerste instantie het OT wordt bedoelt: hierin maakt God zich bekent aan zijn volk. Door middel van zijn knecht Mozes die de eerste vijf boeken schreef, en zijn profeten de Gods woord spraken.

quote:

krijgen de doden die niet in Christus sterven, die voor de grote witte troon te zien zijn, een nieuw lichaam dan?
Zij krijgen iig geen verheerlijkt lichaam zoals de here Jezus dat heeft en wij het zullen hebben.
Als je 1 Kor 15 leest staat er dat we eerst een aards lichaam hebben, maar straks bij de opstanding uit de doden een nieuw hemels lichaam zullen krijgen.
Met doden die in de hel worden geworpen, de tweede dood moeten ondergaan, zie ik daqt niet echt gebeuren dat ze voor die tijd - als ze opstaan een nieuw lichaam zullen krijgen.
Hoe zie jij dat?

quote:

In eerste instantie niet - je zou het wel kunnen toepassen[ op de uiteindelijke plek van de mens: Bij God, of eeuwig gescheiden van God.

quote:

Natuurlijk mag iedereen mijn gedachten hier beoordelen. Maar bestudeer het gedeelte wat mij betreft zelf een poosje. Welke vragen / gedachten komen dan boven drijven?

Een vraag: hoe zie jij deze tekst over 'het oordeel':

Matt 12
41 De mannen van Nineve zullen in het oordeel opstaan met dit geslacht en het veroordelen; want zij hebben zich bekeerd op de prediking van Jona en zie, meer dan Jona is hier. 42 De koningin van het Zuiden zal in het oordeel optreden met dit geslacht en het veroordelen, want zij is gekomen van de einden der aarde om de wijsheid van Salomo te horen, en zie, meer dan Salomo is hier.

Is dit aan de orde wrs bij het begin van het 1000-jarig rijk, als de gelovigen de wereld zullen oordelen, of is dit iets wat je kan plaatsen bij het eindoordeel?
Hoe zie jij het verschil in oordeel - er is gradatie blijkbaar.

Zie ook Lucas 10
13 Wee u, Chorazin, wee u, Betsaïda, want indien in Tyrus en Sidon die krachten waren geschied, welke in u geschied zijn, reeds lang zouden zij, in zak en as gezeten, zich bekeerd hebben. 14 Doch het zal voor Tyrus en Sidon draaglijker zijn in het oordeel dan voor u. 15 En gij, Kafarnaüm, zult gij tot de hemel verheven worden? Tot het dodenrijk zult gij nederdalen.
« Laatst bewerkt op: augustus 29, 2009, 10:51:12 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Aslanning

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: augustus 30, 2009, 11:47:08 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 29 augustus 2009 om 22:46:
Ik zie nu dit topic dat in mijn vakantie was gestart. Tot nu toe was het nog aan mijn aandacht ontsnapt maar ik wilde er nog wel even op reageren.

Hij zou willen ook op de plek van Lazarus te zijn maar hij weet dat dat onmogelijk is. Zijn broeders wil hij dit lot besparen en zou hen daarom wel
willen waarschuwen.
Het minste wat hij zou kunnen doen lijkt me, maar helaas kan het niet. Je zou het een symphatiek idee kunnen vinden dat hij zijn familie wil waarschuwen.
Het geeft m.i. aan hoe erg die plek is waar de rijke man nu is.
Mijn gedachte is eigenlijk altijd wel geweest dat men zonder God geen positieve gedachten meer kan hebben.... Het lijkt in ieder geval dat deze man toch nog wel zo "goed" is dat hij anderen deze plek werkelijk niet toewenst.... Zo'n reactie verbaast me dus toch wel wat.

quote:

krijgen de doden die niet in Christus sterven, die voor de grote witte troon te zien zijn, een nieuw lichaam dan?
Volgens mij niet; ik heb even zitten zoeken maar vind geen aanwijzingen in die richting. Ik doelde echter op het feit dat de rijke man spreekt over zijn tong die verkoeling behoeft en dat hij smarten lijdt in de vlam.... Dat wekt toch de indruk dat hij - zijnde in de hades - over een lichaam beschikt? Hoe zou je anders die pijn moeten verstaan?

quote:

Als je 1 Kor 15 leest staat er dat we eerst een aards lichaam hebben, maar straks bij de opstanding uit de doden een nieuw hemels lichaam zullen krijgen.
Met doden die in de hel worden geworpen, de tweede dood moeten ondergaan, zie ik daqt niet echt gebeuren dat ze voor die tijd - als ze opstaan een nieuw lichaam zullen krijgen.
Hoe zie jij dat?
Ik dus ook niet. Vandaar de vraag hierboven!!

quote:

Een vraag: hoe zie jij deze tekst over 'het oordeel':

Matt 12
41 De mannen van Nineve zullen in het oordeel opstaan met dit geslacht en het veroordelen; want zij hebben zich bekeerd op de prediking van Jona en zie, meer dan Jona is hier. 42 De koningin van het Zuiden zal in het oordeel optreden met dit geslacht en het veroordelen, want zij is gekomen van de einden der aarde om de wijsheid van Salomo te horen, en zie, meer dan Salomo is hier.

Nooit eerder over nagedacht! De mannen van Ninevé hebben zich bekeerd. Dat lijkt erop te wijzen dat ze aan de eerste opstanding deel hebben, tenzij het een berouw is geweest vergelijkbaar met dat van Achap... een tijdelijk berouw, evenwel voldoende voor God om zijn gedachte straf niet ten uitvoer te brengen...  Als ze echter opstaan gelijktijdig met "dit geslacht" en het zullen veroordelen, dan wekt dat de indruk dat dit gebeurt voor de witte troon. Over dit oordeel wordt gezegd: "Wie niet in het boek van het leven bleek te staan werd in de vuurpoel gegooid." Dat zou kunnen suggereren dat een aantal wel in dat boek des levens staan vermeld. Wat met hen gebeurt staat hier evenwel niet vermeld.  Alle overige verzen mbt het oordeel voor witte troon zijn slechts negatief te duiden. Uit hst 21 kun je wel concluderen dat zij die wel in het boek des levens staan vermeld in de stad van God mogen komen.... hoe je dat dan ook moet opvatten ..... De stad werd immers gelijkgesteld met de bruid van het Lam....

quote:

Is dit aan de orde wrs bij het begin van het 1000-jarig rijk, als de gelovigen de wereld zullen oordelen, of is dit iets wat je kan plaatsen bij het eindoordeel?
Hoe zie jij het verschil in oordeel - er is gradatie blijkbaar.

Zie ook Lucas 10
13 Wee u, Chorazin, wee u, Betsaïda, want indien in Tyrus en Sidon die krachten waren geschied, welke in u geschied zijn, reeds lang zouden zij, in zak en as gezeten, zich bekeerd hebben. 14 Doch het zal voor Tyrus en Sidon draaglijker zijn in het oordeel dan voor u. 15 En gij, Kafarnaüm, zult gij tot de hemel verheven worden? Tot het dodenrijk zult gij nederdalen.
Oei wat stel je moeilijke vragen!! Dat oordelen van de wereld door de gelovigen kan ik eerlijk gezegd niet goed plaatsen qua tijdsbestek. Het kan aan het begin van het 1000-jarig rijk zijn (Mat 25) of bij het eindoordeel. Als echter in dit laatst geciteerde vers wordt vermeld dat Kafarnaum tot het dodenrijk zal neerdalen dan wijst dat enigermate op de periode aan het begin van het 1000-jarig rijk. Bij het eindoordeel zal het dodenrijk immers in de vuurpoel geworpen worden? Welke gedachten heb jezelf?