quote:
op 19 May 2003 10:58:53 schreef elle:
God vergeeft ook pas de zonden nadat men Zijn Zoon heeft aangenomen als broodnodige Losser van de schuld. Hij vergeeft niet zonder meer.
nonsens. hij vergeeft bij alle berouw.
quote:
En ja, natuurlijk kun je anderen vergeven nog voordat zij daarom vragen. Maar soms levert dat meer problemen op, dan dat er opgelost worden. En het is niet wat van ons gevraagd wordt, volgens mij.
(Want: iemand -willens en wetens- tekort doen kan een diepe, pijnlijke wond opleveren. Dan is het vaak onmogelijk om te zeggen 'dat geeft niet, dat is niet erg', want die iemand ervaart behoorlijk veel pijn. Die pijn moet verantwoord worden voor het kan helen. Dus moet de ander zeggen 'het is mijn schuld, vergeef mij', voordat het gebeurde verwerkt kan worden.
ik denk niet graag in termen van schuld... die ander zal ook wel zijn eigen reden/oorzaak/pijn hebben waardoor hij deed wat hij deed.
quote:
Zolang dat niet gebeurt, zal die wond blijven opspelen. Mensen zijn niet bij machte om nodeloze pijnen te dragen (ik niet in ieder geval.).
hoe weet jij wat nodeloos is? volgens mij heeft alles een reden
quote:
Er staat 'hebt uw vijanden lief', maar dat betekent niet dat je ze op voorhand moet vergeven, lijkt mij. Dat zijn 2 verschillende dingen.
dat betekent zelfs iets meer dan vergeven:dat betekent dat je het hen bij voorbaat niet moet aanrekenen en juist medelijden met hen moet hebben dat ze zulke liefdeloze mensen zijn als ze zijn!
quote:
En iets niet vergeven betekent niet dat je -dus- wraak uitoefent. Ook dat zijn 2 dingen. Als iets niet vergeven wordt, betekent dat alleen dat er een 'schuld' blijft openstaan. Die mogen wij niet vereffenen met een tegenactie, want: God komt de wraak toe. Onze problemen mogen wij dan ook aan Hem voorleggen.
Er staat ook: wanneer iemand u op de wang slaat, keer hem dan ook de andere toe. Volgens mij moet ook die passage in het ligt van 'wraak' gelezen worden: niet meer terug meppen, maar het aan God overlaten. Dat is iets anders dan vergeven.
ik lees die passage helemaal niet in het licht van wraak, ofschoon god die misschien wel later kan geven, ik lees hem in het licht van absolute onvoorwaardelijke barmhartigheid. in plaats van hardnekkig vast te houden aan je eigen bezit, beseffen dat je niks nodig hebt dan jezelf en god, en dan zeggen 'okee wil je het zo graag hebben dit bezit van mij? hier neem het dan maar. ik hoop dat jij ook verlicht word'.
en zo misschien door liefde te betuigen hem kunnen bekeren!
quote:
Maar, het lijkt mij dat wanneer iemand oprecht schuld belijdt, hij vergeven dient te worden. Da's al moeilijk zat. Ik weet niet of ik oprecht een ieder kan vergeven die mij iets heeft aangedaan (is vooralsnog een hypothetische situatie).
ik zou het toch maar doen, want dat is namelijk de ticket naar de hemel!