Thorgrem,
Ik mag veronderstellen dat de berichtgeving, welke in een huisorgaan van het Vaticaan zelf, door jou toch als juist en legaal aangenomen moet worden.
quote:
De Osservatore Romano van 3 mei 2007 gaat daar uitgebreid op in. Iedereen die zich verzet tegen de Rooms Katholieke Kerkstaat, moet als "terrorist" beschouwd worden. In dat zelfde artikel geeft de Osservatore Romano ook nog weer hoe zij meent om te moeten gaan, als zodanig, met mensen die zich verzetten tegen de Kerk, in het algemeen. Een algemene financiële wereldcrisis bijvoorbeeld, komt Rome goed uit.
Als bovenstaande berichtgeving dus van het Vaticaan zelf is, dan moeten we toch aannemen dat dit bericht klopt en zal de Paus betrouwbare medewerkers hebben, alsdan zal hij ook het wel gelezen hebben!
Je zei ook nog dit:
quote:
Het is denk ik wel voor de gehele wereld duidelijk dat de paus een ander soort leider is dan bijvoorbeeld de verschillende presidenten en koningen. De paus is raadgever van velen en zal altijd Christus als uitgangspunt nemen. Het Vaticaan speelt vaak een bemiddelende rol tussen strijdende partijen en dat alles om zo veel mogelijk bloedvergieten te voorkomen of te stoppen en om duurzame vrede te bewerkstelligen. Zo te zien ben jij iemand die liever dood en verder en oorlog ziet in de wereld daar je ageert tegen die bemiddelende rol.
Zeker, daarom is hij als enige in het wit gekleed en, kan dus nooit vervolgd of verantwoordelijk gesteld worden. De Paus is onschendbaar! En dat impliceert dus oo,dat hij niet verantwoordelijk is voor publicaties aof andere uitspraken. Het is net zoals bij een "gewoon" koningshuis, daar is dan een RvD die de in- en uitspraken of danwel de bewegingen van het Koningshuis zal verantwoorden en is dus de Ministerpresident de eerste verantwoordelijke voor dat Koningshuis!
Jezus Christus is een Verlosser en Redder
in een persoonlijke relatie met de mens. Sinds Hij het Nieuwe Testament heeft ingesteld en het Oude Testament heeft afgeschaft, is er maar één daadwerkelijk plaatsvervanger, voor de individuele gelovige en dat is volgens mij de Heilige Geest.
Bovendien betwijfel ik of de Paus wel daadwerkelijk "uit Christus" kan spreken, omdat de Bijbel, voor zover mij, nergens leert dat Christus een politieke, economische of militaire vertegenwoordiger was om op aarde een Rijk te plaatsen, maar eerder om de individuele mens er toe aan te zetten zich te willen laten veranderen door de Geest van God. Immers vrede of Getuigenis van Christus begint vooral eerst in het persoonlijke hart . Hij sprak toch van "door mijn geest" dat geweld of oorlog juist vermeed en sprak over Zijn Rijk
dat niet van deze aarde is.
Eigenaardig ook dat je nu zelf aangeeft dat "alleen uit de Katholieke Kerk" kan iets goeds komen; door te stellen "
mits door de Katholieke Kerk"
Dat is gevaarlijk denk ik. Eén macht die alleenheerser is, is gevaarlijk en zeker vanuit een positie die boven allen uitsteekt, afgedwongen of uit nood geboren.
Want de Kerk van Rome is dan in staat om wetgeving in te stellen die alle anderen uitsluit. Je persoonlijke geloofsleven zou dan worden aangetast door een zeker "Kerkecht" dat alleen van Rome zou uitgaan en dat zou dan andersdenkenden volledig uitsluiten. Ik denk daarbij inderdaad aan de joden of andere geloofsdenominaties die de zondag niet als rustdag hebben. Islamieten bijvoorbeeld met hun vrijdagdiensten. Iedereen zou dan geconformeerd moeten worden aan die ene rustdag en dag van aanbidding, denk ik maar zo!
Nog niet zo lang geleden hoorde ik een predikant van een Evangelische kerk zeggen:
"
We zullen uiteindelijk allemaal in de Oecumene van het Vaticaan" terecht komen.
Wel daarbij is wetgeving vanuit dat Instituut nodig. Immers als zij het Kerkrecht Internationaal mogen regelen, omdat het aanvaard is, dan zal het voor vele denominaties moeilijk worden. Vandaar dat Christus ook een persoonlijke relatie met mensen wil. Het moet haast wel de Heilige Geest zijn die mensen er zal van overtuigen of zij een directe geestelijke relatie hebben met het hemels Koninkrijk.
Immers het OT denken, de ceremoniële wetgeving heeft afgedaan, in en door Christus. Een Kerk die zegt of meent dat zij op ceremoniële wetten is gebaseerd, vergist zich! De mens kan de wetten niet van zichzelf onderhouden, daar heeft hij of zij Christus voor nodig, door de Heilige Geest.
Ook de Paus kan dus problemen niet oplossen en procedures die door een hemelse god in gang zijn gezet, niet stoppen, voorkomen of bewerken. De wederkomst en het einde van deze wereld zijn dus vaststaande feiten die onafwendbaar zijn en mijns inziens voldoende in de Bijbel worden beschreven.
Je stelt dus Christus en de Heilige Geest van God buiten werking als je de Paus of de Kerk als zaligmakend wil betitelen. Het is juist andersom, de Katholieke Kerk zal haar staat en haar positie geheel gaan verliezen, als de Koningen leiders van de wereld zullen ontdekken dat de Kerk van Rome haar onjuistheden heeft verkondigt op grond van het Schriftwoord van God in daad en geschrift. Volgens mij staat dat ergens in het boek Openbaringen.
Gelovigen in Christus, bereiden zich dus voor op bewoning van een ander Rijk dan dit. Jezus heeft dus wat met mensen, persoonlijk en geestelijk, maar heeft niets met deze aarde. Hij wijst hen een andere weg blijkbaar.
Uit de geschiedenis weet ik dat Rome meermaals zich met oorlogen heeft ingelaten, al waren het maar de Kruisvaarders, die de Kerk met dood en verderf aan mensen heeft opgedrongen, bovendien bewijs je me dit gegeven door deze uitspraak:
quote:
De katholieke Kerk staat eenheid voor mits dat binnen de katholieke Kerk is. Daarbuiten (dus met moslims, atheïsten, joden, protestanten enz enz) is zij open voor dialoog. Zij moedigt dialoog sterk aan en dat alles om een duurzame vrede te bewerkstelligen waarin mensen begrip voor elkaar hebben en elkaar laten leven. Wederom wek je hier de indruk liever voor anarchie te zijn.
Nergens leert Jezus Christus dat er in deze wereld vrede zal komen! Wie de Bijbel bestudeerd zal ontdekken dat de mensheid zichzelf zal ondermijnen. De Kerk, de Paus zijn niet in staat om denominaties met elkaar te verenigen, dan door een politiek, economisch of religieus drukmiddel. Je zegt het zelf al,
mits binnen de RK KerkDat betekent dus dat de Paus, vandaag of morgen een drukmiddel zal moete gaan gebruiken om de mensheid, presidenten, koningen en denominaties onder haar gezag zal brengen. Immers zij alleen is de enige Kerk die uit Christus is, beweer je!
Wat overigens onbijbels is denk ik, want de Bijbel zegt zoiets nergens, volgens mij. Immers het geloof is uit de joden en niemand komt tot de (Hemelse-) Heilige Vader dan door Christus (zonder omweg via een mens).
Als de Paus dus raadgevingen en adviezen geeft aan de wereldleiders, waarom zijn oorlogen dan nog steeds niet tot een einde gekomen, de macht van de Paus komt dus blijkbaar niet van een Hemelse god! Het wordt er alleen maar erger op! Volgens mij is een economische wereldcrisis bijna het laatste wat er moet gebeuren, voordat Christus de getrouwen komt ophalen om in een Hemels Rijk te kunnen wonen, weg van alle werk van de Duivel en de mens eindelijk inziet dat het met menselijke middelen en ontrouw aan een Hemelse Verlosser er niet kan komen.
Het moet dus haastwel Christus zijn die Persoonlijk in zal moeten grijpen. De Heilige Geest in ogenschouw genomen is het Hij die mensen kan overtuigen van zonde en verlossing. Je haalt wel aan wat de Paus allemaal wel kan of doet, maar feitelijk kan hij helemaal niets, volgens mij. Maar ik herinner mij dat Jezus, in een persoonlijke verwijzing naar elke persoonlijk mensenhart zegt:
" Zonder mij is de mens niets". Dus ook de Paus kan geen redding en zeker geen verlossing brengen. Wat de Paus en de Kerk van Rome dus blijkbaar doen, is menselijke bemiddeling proberen te schenken en daarbij zeggen dat het " van God" komt. Maar ik zie uiteindelijk helemaal geen resultaten, alleen meer en meer brandjes die geblust moeten worden, en maar niet gedoofd kunnen worden. Bovendien waarschuwt de Bijbel ervoor om op mensen te vertrouwen, omdat zij niet standvastig zijn en wankelbaar voor elke verandering.
En aangezien de Paus en de Kerk van Rome menselijke en geen goddelijke instellingen kunnen zijn, volgens mij , is zijn even veranderlijk en onbetrouwbaar als wij mensen zelf en de gehele wereld. Met de wereld mee, is zij onderdeel van een vrouw die in barensnood verkeert, zoals de Bijbel de wereld (van vandaag) noemt.
Er is dus, naar mijn mening
één Heilige Vader en die is in de hemel.
quote:
Tijden veranderen. Inzichten veranderen. Wij Nederlanders zijn bevriend met de Engelsen met de Fransen met de Spanjaarden en met de Portugezen om maar wat voorbeelden te noemen. Dat terwijl we enkele eeuwen geleden felle oorlogen en zeeslagen hebben uitgevochten met deze landen. Als je daar niet mee om kunt gaan is dat jouw probleem.
Verder heb ik eigenlijk weinig zin om punt voor punt erop in te gaan want het is zoveel onzin vanuit de onderbuik geschreven.
Verdiep je eens in de zaken waarover je schrijft en dan graag met serieuze bronnen. Dirk Verhofstadt is dat niet, zijn boek is dan ook vrij hard afgebrand door verschillende recensenten en geschiedkundigen.
Ooit ben ik eens een gesprek aangegaan met een bekende Professor Medicus aangaande het geloof. Als overtuigd Katholiek zei hij mij onomwonden dat hij met mij niet over het geloof mocht spreken. en dat is toch maar 6 jaar geleden.
Jammer dat je op een aantal punten niet meer wil ingaan. Graag zie ik de bronnen, waaruit je beweringen aangaande het boek Pius XII en het boek Hitlers Paus van John Cornwell kloppen. Dan kan ik het eens aan Dirk Verhofstaadt voorleggen en hem vragen hoe zijn reacties daarop zijn.
Je erkent in ieder geval de het de Kerk van Rome is, die de éénheid in de wereld op orde moet brengen. Dat bevestigt dus ook de beweringen in de Bijbel van Jezus Christus, namelijk dat de Tegenstander, door een menselijke "christelijke" kerk, zich op de plaats van Christus zal stellen en zich zal voordoen als Christus in persoon waar mensen uit alle geloofsrichtingen troost en redding kunnen vinden.
Dan zal waarschijnlijk zijn troon dan ooit ook wel in Jeruzalem staan, in de wereldse staat Israël en zal de Derde Tempel er ook wel komen. Eenheid in verwarring lijkt het mij.
quote:
Tijden veranderen. Inzichten veranderen
Ik denk dat de Paus en zijn Vaticaan de wereld zal volgen in de verandering, des te meer dus dat er, ondanks de invloed en "goede bedoelingen" van die Wereldorganisatie, de wereld er niet op vooruit gaat. Om maar te zwijgen over de financiële- en economische crisis die meer toeneemt dan afneemt, momenteel. Het zou wel eens één van de laatste rampen kunnen zijn die de mensheid, voor de komst van Christus, overkomt.
Ook bepaalde inzichten m.b.t. de Bijbel veranderen mee, uiteraard de mens veranderd. Maar daarmee verandert het Schriftwoord niet en ook de doelstelling van de Grote God in de Hemel niet. Hij zal een einde maken aan de Spraakverwarring op aarde, een einde maken aan alles wat zondig is of dat tot zonde heeft geleid.
De Verantwoordelijken zal Hij extra tot de verantwoording roepen. De wereld zal eindigen in een finale van ontreddering en verlangen daarnaar door de mensen zelf. Het zal zo erg worden,
dat de mensheid die zich niet gered zal voelen door Christus, door trouw te zijn aan Hem, inplaats van menselijke instellingen van welke aard ook, dat zij roepen: Bergen valt op ons, omdat zij het aanzien van de terugkerende daadwerkelijke Verlosser en Heiland, uit naam van een Hemelse Heilige Vader, niet kunnen aanzien.
Nu dat is geen doem-scenario Thorgrem, maar dat gene wat de Bijbel mij vertelt. Voor velen zal die dag een moment van totale verlossing zijn en voor vele anderen een dag tot eeuwige verdoemenis! (Tot na de tweede opstanding der mensen dan)