Auteur Topic: Leven met de Geest  (gelezen 2371 keer)

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Leven met de Geest
« Gepost op: juni 06, 2003, 08:38:45 am »
Vanmorgen gehoord op de bidstond :
Een christen is net een luchtballon.
Zonder de Geest is hij slap en vormeloos.
Komt de wind van de Geest er in, dan krijgt hij vorm.
Maar pas als het vuur van de Geest gaat branden, gaat hij stijgen.
Dooft het vuur weer, dan zal hij een poosje op hetzelfde niveau blijven, maar toch weer gaan zakken.
Daarom hebben we steeds opnieuw een nieuwe golf van vuur nodig om te blijven stijgen.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
Leven met de Geest
« Reactie #1 Gepost op: juni 06, 2003, 12:57:35 pm »

quote:

op 06 Jun 2003 08:38:45 schreef Mientje:
Vanmorgen gehoord op de bidstond :
Een christen is net een luchtballon.
Zonder de Geest is hij slap en vormeloos.
Komt de wind van de Geest er in, dan krijgt hij vorm.
Maar pas als het vuur van de Geest gaat branden, gaat hij stijgen.
Dooft het vuur weer, dan zal hij een poosje op hetzelfde niveau blijven, maar toch weer gaan zakken.
Daarom hebben we steeds opnieuw een nieuwe golf van vuur nodig om te blijven
 stijgen.
is er voor jou verschil tussen menselijke geest en menselijke ziel?
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Leven met de Geest
« Reactie #2 Gepost op: juni 06, 2003, 03:27:00 pm »

quote:

op 06 Jun 2003 12:57:35 schreef cheese:
[...]

is er voor jou verschil tussen menselijke geest en menselijke ziel?

Ik denk het niet, want je hebt : Geest, ziel/geest en lichaam.

De Geest is God gericht;
De ziel/geest is ik gericht
Het lichaam is materie gericht.

Bij de wedergeboorte komt de H.Geest bij onze geest wonen.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
Leven met de Geest
« Reactie #3 Gepost op: juni 06, 2003, 03:31:39 pm »

quote:

op 06 Jun 2003 15:27:00 schreef Mientje:
[...]

Ik denk het niet, want je hebt : Geest, ziel/geest en lichaam.

De Geest is God gericht;
De ziel/geest is ik gericht
Het lichaam is materie gericht.

Bij de wedergeboorte komt de H.Geest bij onze geest wonen.

bij de wedergeboorte? en hoe was het dan bij de discipelen op pinksteren? of zijn ze
 toen wedergeboren?

11 Wie toch onder de mensen weet, wat in een mens
is, dan des mensen eigen geest, die in hem is? Zo
weet ook niemand, wat in God is, dan de Geest
Gods
1 K o r i n t i ë r s 2

16 Weet gij niet, dat gij Gods tempel zijt en dat de
Geest Gods in u woont?
1 K o r i n t i ë r s 3

11 Maar nu zal ook ik mijn mond niet bedwingen, ik
wil spreken in de benauwdheid van mijn geest,
klagen in de bitterheid van mijn ziel.
J o b 7

12 Want het woord Gods is levend en krachtig en
scherper dan enig tweesnijdend zwaard en het
dringt door, zo diep, dat het vaneenscheidt ziel en
geest, gewrichten en merg, en het schift overleggingen
en gedachten des harten;
H e b r e e ë n 4
« Laatst bewerkt op: juni 06, 2003, 03:47:36 pm door cheese »
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Leven met de Geest
« Reactie #4 Gepost op: juni 06, 2003, 07:43:48 pm »
Laten we deze discussie voorzetten in Leer en leven
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Leven met de Geest
« Reactie #5 Gepost op: oktober 07, 2003, 02:26:57 pm »

quote:

op 06 Jun 2003 15:31:39 schreef cheese:
[...]

bij de wedergeboorte? en hoe was het dan bij de discipelen op pinksteren? of zijn ze
 toen wedergeboren?

De Heilige Geest ontvangen is niet hetzelfde als gedoopt worden in de Heilige Geest
Op de zondag van Jezus' opstanding blies Hij op de discipelen en zei: Ontvang de heilige Geest ( JOH 20 : 22)
Deze ervaring is het vaste patroon zoals je nu ziet in mensen die wederom geboren worden
Maar meteen maakte Jezus ze duidelijk dat dit nog niet alles was. ( ze spraken b.v. nog niet in tongen ) Ze moesten wachten totdat ze de doop in de Heilige Geest zouden ontvangen.
Luc 24 : 49 Gij moet in de stad blijven totdat gij bekleed wordt met kracht uit de hoge
Hand 1 : 5 Maar gij zult met de Heilige Geest gedoopt worden niet vele dagen na deze.
Hand 2 : 4 Werden zij allen vervuld met de Heilige Geest en begonnen met andere tongen te spreken

Tussen het ontvangen van de Heilige Geest en de doop in de Heilige Geest zaten 7 weken. Let op de verschillen:

1. Zondag van de opstanding:
De opgestane Christus, de Geest die werd ingeblazen, gevolg: Leven
2. Zondag van Pinksteren:
De opgevaren Christus, de Geest die uitgestort werd, gevolg: Kracht!

In Handelingen 19 vraagt Paulus aan de gelovigen of zij de Heilige Geest hebben ontvangen. Dit gebeurt dus niet vanzelfsprekend bij de wedergeboorte.

Er zijn 3 stadia: 1. Evangelie horen 2. Het gaan geloven 3. Verzegeld worden door
de Heilige Geest

Het huis van Cornelius ontving de Heilige Geest op hetzelfde moment dat zij het evangelie hoorden. Echter in de meeste gevallen gebeurde dit na de doop. Het feit dat iemand bekeerd is, is absoluut geen bewijs dat hij gedoopt is in de Heilige Geest ( Luc 11 : 13)

Overal in de bijbel, ook in het oude testament wordt over de tegenwoordigheid en de werking van de heilige Geest gesproken. Hij was er wel, maar kon nog geen inwoning maken.Pas na de kruisdood kon er Pinksteren gevierd worden. De Heilige Geest kan pas inwoning maken in een verloste tempel.
Het ontvangen van de Heilige Geest is dus nooit gebaseerd op eigen verdiensten, maar het resultaat van Zijn verlossing door Jezus' kruisdood.
Dit wordt duidelijk beschreven in Gal. 3 : 13-14 Hier verbindt Paulus de belofte van Abraham aan de belofte van de Geest in het nieuwe testament.
Jezus moest eerst verheerlijkt worden om zo in de hemel Zijn eigen bloed aan de Vader aan te bieden. In Gods keuze van Abraham was de belofte van de zegen van de Heilige Geest inbegrepen voor alle volken, door Christus.

Hoe te ontvangen?
Allereerst moet worden vastgesteld (Ef 2) dat we de HG niet ontvangen door werken der wet, maar uit genade, of geloof in het verzoeningswerk van Jezus
Globaal zijn er 6 stappen:
1 + 2. Bekering en doop ( Hand 2 : 38)
3. Dorst hebben ( Joh. 7 : 37 en 38)
4. Vragen ( Luc. 11 : 13)
5. Drinken ( Joh 7 : 37)
6. Overgave ( Rom 6 : 13)
Ook als iemand voor zijn waterdoop de Heilige Geest ontvangt ,moet hij nog in water gedoopt worden. Kijk uit voor Geestelijke hoogmoed!
Luc 12 : 48 Van een ieder die veel gegeven is, zal veel geeist worden, en aan wie veel toevertrouwd is, van hem zal des te meer gevraagd worden.

Hierop volgen van de doop in de Heilige Geest. Alle gaven en vrucht!

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
Leven met de Geest
« Reactie #6 Gepost op: oktober 07, 2003, 03:50:36 pm »
Wedergeboren staat toch gelijk aan het begin van een leven door de Geest, als je kijkt naar Jezus uitspraak in Johannes 3. En als je vraagt om de Geest zal deze je toch ook gegeven worden. En de Vruchten van de Geest gaan toch in een mens werken al wordt die wedergeboren, dat haal ik tenminste uit Galaten 5 dat je breekt met je oude begeerte en leven en een nieuw leven begint door de Geest en zijn vruchten. In mijn leven merk ik dat zeker ook wel hoeveel meer liefde ik heb, geen haat meer en veel meer geduld. zonder dat ik zoals je zegt de waterdoop heb gehad. Ik heb dus meer zoiets dat ik dti onderwerp eens voor me los moet laten anders kom ik er niet uit hoor. God werkt echt wel in mensen zonder de doop en mischien haal je dat zo niet uit de bijbel en waarschijnlijk wel want Jezus zegt zelf dat de doop met de Heilige Geest belangrijker is dan die met water. Maar zo iezo zie ik dat de Heilige Geest in mensen levens bezig is zonder iets van doop met onderdompeling.
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Leven met de Geest
« Reactie #7 Gepost op: oktober 07, 2003, 04:21:17 pm »

quote:

op 07 Oct 2003 15:50:36 schreef farao:
Wedergeboren staat toch gelijk aan het begin van een leven door de Geest, als je kijkt naar Jezus uitspraak in Johannes 3. En als je vraagt om de Geest zal deze je toch ook gegeven worden. En de Vruchten van de Geest gaan toch in een mens werken al wordt die wedergeboren, dat haal ik tenminste uit Galaten 5 dat je breekt met je oude begeerte en leven en een nieuw leven begint door de Geest en zijn vruchten. In mijn leven merk ik dat zeker ook wel hoeveel meer liefde ik heb, geen haat meer en veel meer geduld. zonder dat ik zoals je zegt de waterdoop heb gehad. Ik heb dus meer zoiets dat ik dti onderwerp eens voor me los moet laten anders kom ik er niet uit hoor. God werkt echt wel in mensen zonder de doop en mischien haal je dat zo niet uit de bijbel en waarschijnlijk wel want Jezus zegt zelf dat de doop met de Heilige Geest belangrijker is dan die met water. Maar zo iezo zie ik dat de Heilige Geest in mensen levens bezig is zonder iets van doop met onderdompeling.

Een klein beetje een gereformeerde gedachte. Als de bijbel over welk onderwerp dan ook zegt dat iets anders belangrijker is, dan schaffen we het eerste maar af. ( even kort door de bocht) Zo schaffen veel gereformeerden da gaven af, omdat de liefde belangrijker zou zijn, etc.

Zelfs de Heere Jezus Christus werd gedoopt. Hij zei tegen Johannes de Doper:"Laat nu af; want aldus betaamt ons alle gerechtigheid te vervullen." (Matthéüs 3: 15)De doop was van waarde voor de Heere Jezus Christus,en Hij behoort een voorbeeld voor ons te zijn, zodat we Hem in Zijn schreden kunnen volgen

In de Grote Opdracht die Christus ons gaf, vinden we dat de Heere van de gemeente verlangde, om diegenen te dopen die geloofden. "Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes; lerende hen  onderhouden alles wat Ik u geboden heb." (Matthéüs 28: 19-20) Deze opdracht naar de gemeente toe, beveelt dat christenen moeten getuigen in de wereld. De gemeente moet de bekeerling dopen, en deze bekeerlingen moeten weer anderen zien te winnen en er voor zorgen dat zij op hun beurt gedoopt worden.

De doop heeft geen enkele bijdrage aan je redding

We worden niet gered door de doop. Als je Jezus Christus aangenomen hebt als je persoonlijke Verlosser, dan ben je op weg naar de hemel, of je nou gedoopt bent of niet. Alleen het bloed van Christus kan bevrijden/redden-niet de doop van het water. De doop is slechts het uiterlijk symbool van het innerlijk werk wat al plaats heeft gevonden in diegene die geloofd/vertrouwd heeft in Christus.

De bijbelse doop komt na de redding

In Handelingen 8: 36-37 vraagt de Ethiopische kamerling aan Filippus:"Ziedaar water; wat verhindert mij gedoopt te worden?" Filippus antwoordde hem daarop:"Indien gij van ganse harte gelooft, zo is het geoorloofd." De kamerling moest eerst geloven voordat hij gedoopt kon worden. De enige vereiste voor de doop, is dat een persoon gered moet zijn.

Ik sluit deze studie met een citaat van wijlen Dr. M. R. De Haan, in zijn boekje: "Water Baptism"

In de vroege dagen van de gemeente ...was de doop een verklaring dat de gelovige zichzelf definitief identificeerde met de groep van mensen die toendertijd christenen werden genoemd en die veracht en gehaat waren. Om een christen te zijn betekende iets. Om jezelf te identificeren met diegenen die christenen genoemd werden, betekende vervolging, eventueel de dood; het verbannen/uitgestoten zijn van je familie, geschuwed door vrienden. En die ene handeling, die de ultieme verklaring van zijn identificatie was, was DE DOOP. Zolang een persoon optrok met de christenen, werd hij getolereerd, maar op het moment dat hij zich onderwierp aan de doop, was dat zijn verklaring aan de gehele wereld, IK BEHOOR TOT DEZE VERACHTE GROEP, en onmiddelijk werd hij vervolgd, gehaat en verafschuwed. Daardoor, in de doop, treed de gelovige in de gemeenschap met het lijden van Christus. Een persoon  kan een gelovige zijn en het strict geheim houden, en zo dus de onaangenaamheid en lijden vermijden. Maar ééns onderworpen aan de publieke doop, heeft hij zijn schepen achter zich verbrandt.

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
Leven met de Geest
« Reactie #8 Gepost op: oktober 07, 2003, 04:42:09 pm »
hehe, je weet ik zou de gaven van de Geest niet als iets zien dat verwaarloost wordt, integndeel maar uit jou stukje maakte ik meer op dat de vruchten ook pas later kwamen en dat is zeker niet zo. Maar ja de gaven dat is weer heel iets anders natuurlijk. Maar ja dat laatste wat je zegt is wel erg frapant want ik moest net denken ik wil gewoon nu even niet aan doop denken omdat ik nu nog in een andere kerk zit waar ik me thuis voel en waar nog zo veel veranderd kan worden. Maar al zou ik me laten dopen dan zou ik eigenlijk weg van die kerk gaan en zou ik er niet meer mogen komen althans niet meer lid zijn en weet ik dat ik heel veel kennisen opmoet geven en wel meer dingen maar nu ik dit zo zeg kan je ook weer denken dan zie je echt wie je vrienden zijn, weet je er zit een enorme strijd hierin bij mij bij de kerkkeuze.... Maar ik weet ook niet wat God wil aan de ene kant wel dat ik hier blijf maar aan de andere kant als ik kijk naar mijn persoonlijke geloofsleven kan ik meer groeien en heb ik meer aan een andere kerk. maar aan de andere kant kunnen er nog zoveel mensen geholpen worden in onze kerk en moet er nog veel veranderd worden. Dus ik blijf hier nog wel denk maar toch.... lastig punt he ;), maar ja daarom laat ik die doopvraag even gaan omdat ik nu net het besluit zo'n beetje heb gemaakt dat ik toch een tijdje hier nog wil blijven en kijken hoe het gaat. Ik ben tenslotte nog maar erg jong en heb de tijd van mijn leven nog, maar al maakt God mij echt heel duidelijk dat ik wat anders moet gaan doen dan moet ik dat ook doen.
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

fruitbat

• Just say NO to religion!!
    • Bekijk profiel
Leven met de Geest
« Reactie #9 Gepost op: oktober 07, 2003, 09:37:18 pm »
Johannes 3:1-8

En er was iemand uit de Farizeeën, wiens naam was Nicodémus een overste der Joden, deze kwam des nachts tot Hem en zeide tot Hem: "Rabbi, wij weten, dat Gij van God gekomen zijt als leraar want niemand kan die tekenen doen welke Gij doet, tenzij God met hem is." Jezus antwoordde en zeide tot hem.- "Voorwaar, voorwaar ik zeg u, tenzij iemand wederom geboren wordt , kan hij het Koninkrijk Gods niet zien."  

Nicodémus zeide tot Hem: "Hoe kan een mens geboren worden als hij oud is? Kan hij dan voor de tweede maal in de moederschoot ingaan en geboren worden? "Jezus antwoordde: "Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand geboren wordt uit water en Geest kan hij het Koninkrijk Gods niet binnen gaan. Wat uit het vlees geboren is, is vlees, en wat uit de Geest geboren is, is Geest. Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden."

Ja zegt de Here Jezus: 'Als je niet wederom geboren wordt...? Wat is dat een moeilijk woord, hè? "Wedergeboorte". Begrijp je eigenlijk wel, wat de Here Jezus er precies mee bedoelt? Waar het hier om gaat?
Weet je, dat dit gesprek met Nicodémus het meest onbegrepen gesprek voor ons is? Maar dat dit gesprek een van de voornaamste gesprekken is tussen de Here Jezus en mij? En dat degene die het gesprek begrepen heeft het nog maar het liefst ver van zich af wil schuiven?
We gaan met elkaar dit woord wedergeboorte, dit moeilijke woord, bekijken en er dan een ander duidelijker woord voor in de plaats zetten, want het is nooit de bedoeling van de Heer geweest, dat we Zijn gesprek met ons niet zouden begrijpen. De betekenis van wedergeboorte is gewoon: "opnieuw geboren worden".
Weder betekent: "Opnieuw".
Weder betekent: "Nog een keer"
Weder betekent ook: "Terug".

Wat eenvoudig hè? Kijk, als je nóg een keer geboren moet worden houdt dit in, dat het de eerste keer niet goed, niet volledig gebeurd is, dat er een tweede, een betere geboorte op moet volgen. En als weder ook betekent "terug" dan ligt daarin opgesloten, dat we helemaal terug moeten naar het beginpunt. Zullen we nu met elkaar afspreken, dat we een streep zetten door het woord wedergeboorte en dat we ervoor in de plaats zetten "opnieuw geboren"? "Opnieuw geboren" heeft dus dezelfde betekenis, maar is begrijpelijker voor ons. Nu we gezien hebben dat "opnieuw" ook betekent "terug", gaan we samen terug naar het beginpunt en dan zijn we precies waar we wezen moeten.

Het beginpunt ligt in het Paradijs. Ja, die toestand in het Paradijs was anders dan de toestand waarin wij nu leven. Adam en Eva leefden toen vóór de zondeval, het was een leven van wandelen met God, ze waren rein, zonder zonde, één met God. Anders gezegd: hun lichaam en Geest waren onafscheidelijk met elkaar verbonden, zij leefden met God, zij praatten met God, zij kregen opdrachten van God, dát was de toestand van de mens in het Paradijs.

Eén van de opdrachten was dat zij niet mochten eten van de vrucht, van de boom der kennis van goed en kwaad. Toch, op een dag werden zij ongehoorzaam aan dat gebod, en zij aten van de verboden vrucht. Tot zóver de Paradijstoestand.

Tot zover moesten we samen even terug. Terwijl zij aten van deze verboden vrucht, kwam tegelijk de zonde in hun leven. Zij waren ongehoorzaam geworden aan de Here hun God, dát was hun zonde en de mens was zondig van toen af aan en zij sleepten daarmee tegelijk ook de aarde met alles wat daarin en daarop groeide mee: alles was nu besmet door hun zonde. alles wat God zo rein geschapen had. En op dat moment dat zij zondigden "de eerste zonde", op dát moment werd lichaam en Geest gescheiden.

Er kwam een breuk in de relatie, in hun omgang met God zoals die geweest was, een breuk in de eenheid met God die ze kende De Geest week terug van de mens, kon niet meer leven in die mens, die zondig was.
De grote breuk was gekomen.

Nu wil ik even onderbreken want wat ik nu in de laatste regels schreef, is in werkelijkheid veel ingewikkelder. Hierover alleen zou je een boek kunnen schrijven. Dit is in een paar woorden beslist niet uit te leggen. Vandaar dat ik heb geprobeerd het je eenvoudig te vertellen, zodat je het begrijpt, daarom gaat het toch?

Ja, dé grote breuk was gekomen. Maar nu komt de grote liefde van God al naar voren in het begin van het Oude Testament. Direkt na het falen van de mens belooft God dat hij iemand zal sturen om die breuk weer te herstellen, om lichaam en Geest weer één te maken. Hij belooft het aan Adam en Eva. En wat God belooft dat doet Hij.

En daar staat de Here Jezus.
Daar staat de Zoon van God. Gods eigen Zoon staat daar om deze breuk weer te gaan herstellen. De zonde, die scheiding gebracht had tussen God en mens zal weg genomen worden. De belofte wordt vervuld. "Als je niet opnieuw geboren wordt", zegt de Here Jezus, "kun je het Koninkrijk van God niet binnen gaan".

Je moet opnieuw geboren worden, wil je weer dát kontakt met Zijn Vader terugkrijgen. "Als je niet opnieuw geboren wordt" zegt de Here Jezus, "kun je het Koninkrijk van God niet binnengaan".

Je komt nooit weer tot die relatie, die omgang met Hem als je niet...
En dan zie je Nicodémus daar staan.

Nicodémus een leraar van Israël, een hoog geplaatst persoon, een Farizeeër en beslist geen domme jongen zouden wij zeggen, één die er wel wat van afwist. Als er één was die de Bijbel op zân duimpje kende, was hij het wel. Je zou zeggen, één die de Bijbel van voren naar achteren kende.

En juist tegen Nicodémus zegt de Here Jezus "Nicodémus, je moet opnieuw geboren worden, anders kom je er beslist niet, kom je niet binnen in het Koninkrijk van Mijn Vader". Maar hoe kan dat dan Heer? Ik kan toch niet voor de tweede keer geboren worden uit mijn moeders schoot? Nicodémus begrijpt er niets van. Jij wel? Of begin je al iets te begrijpen van die tweede geboorte? Zal ik het je eens proberen uit te leggen?

Kijk, die eerste geboorte is de gewone lichamelijke geboorte uit het zaad van de man. De Here Jezus noemt dit de vleselijke of natuurlijke geboorte. Het is de aardse geboorte van beneden af. De tweede geboorte is een Geestelijke, een geboorte boven af. Het is de Geestelijke geboorte van God uit, van de Paradijs toestand van vóór de zondeval. Dit is wat Nicodémus moest leren zien en dit is wat jij en ik moeten leren ontdekken. Jij en ik moeten leren ontdekken dat het nu mogelijk is weer dát kontakt, die relatie met God te hebben die er was vóór de zondeval: dat de verbroken verbinding weer hersteld is.

En hebben we dan weer opnieuw de Paradijstoestand terug? Nee, want we leven nog in deze zondige wereld waarin satan zijn macht uitoefent. Deze wereld wacht nog op de tweede nieuwe wereld, die beslist komt. En we leven ook nog niet in een vernieuwd lichaam ook dat komt nog. De Here Jezus kwam in de eerste plaats om het allervoornaamste te herstellen, de grote breuk die "zonde" heet. Hij nam die zonde van ons op Zijn schouders om zo de toegang tot God weer open te breken, zodat wij weer voor Zijn Troon mogen staan; en opdat we weer zouden leven vanuit God, leven met God. Kijk, en dat wordt nu weer hersteld als ik opnieuw geboren wordt. Maar weet je, dat er tegelijk nog meer hersteld is door de Here Jezus'?

Dat er nog meer verandert als ik opnieuw geboren ben? Het is niet alleen mijn leven op aarde hier, nee, het gaat véél verder.

Mijn aardse leven heeft eeuwigheidsleven gekregen. De dood is niet het eindpunt, de dood is overwonnen. Zij is niets anders meer dan de deur waardoor ik ga om met de Here Jezus te worden verenigd. De dood is een doorgang naar boven naar het Godshuis, waar de Here Jezus een woning heeft klaar gemaakt om eeuwig met Hem te leven.

En dit eeuwige leven begint nu. Weet je dat mijn leven dan nu al verandert? Totaal verandert? Zal ik je precies vertellen wat het verschil is tussen "opnieuw geboren zijn" en "niet opnieuw geboren zijn"? Vóór de nieuwe geboorte staat "jouw ik" in het middelpunt, na de nieuwe
« Laatst bewerkt op: oktober 07, 2003, 09:50:29 pm door fruitbat »
No desire to the flesh-pots, they are less than nothing and I go forward to the mark!