Auteur Topic: Ouderlingen/Diakenen: Man of Vrouw  (gelezen 13057 keer)

j@f@

• Bekijk profiel
Ouderlingen/Diakenen: Man of Vrouw
« Gepost op: juni 06, 2003, 09:02:40 pm »
Mogen er bijbels gezien vrouwelijke ouderlingen en diakenen zijn?
In Korinthe staat dat een vrouw in het ambt niet spreken zal!!

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juni 06, 2003, 09:19:02 pm »
Je bedoelt waarschijnlijk 1 Korinthiers of de brief van Paulus aan de christenen in Korinthe... :P
Waarom plaats je trouwens twee uitroeptekens achter die laatste opmerking? Je wil daarmee wrsch. aangeven dat dat heel belangrijk is voor jou en dat dat de doorslaggevende reden zou moeten zijn om geen vrouwen in het ambt toe te laten...
Ik ben er zelf nog niet echt uit. Je kan het ook als een tijd (en/of plaats-) gebonden opmerking zien, maar ik ben er zelf nog niet uit of dit wel of niet zo is.

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 06, 2003, 09:22:00 pm »

quote:

op 06 Jun 2003 21:19:02 schreef Mezzamorpheus:
Je bedoelt waarschijnlijk 1 Korinthiers of de brief van Paulus aan de christenen in Korinthe... :P
Waarom plaats je trouwens twee uitroeptekens achter die laatste opmerking? Je wil daarmee wrsch. aangeven dat dat heel belangrijk is voor jou en dat dat de doorslaggevende reden zou moeten zijn om geen vrouwen in het ambt toe te laten...
Ik ben er zelf nog niet echt uit. Je kan het ook als een tijd (en/of plaats-) gebonden opmerking zien, maar ik ben er zelf nog niet uit of dit wel of niet zo is.
Die uitroeptekens geven inderdaad aan wat voor mij een reden zou kunnen zijn om er tegen te zijn. In mijn huidige gemeente zijn sinds kort vrouwelijke ouderlingen en ik heb er geen goed gevoel bij.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 06, 2003, 11:01:08 pm »
'Geen goed gevoel'? Het gaat er toch niet om of je ergens wel of niet een goed gevoel bij hebt?

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 07, 2003, 10:13:49 am »
Met goed gevoel bedoel ik, bijbels gezien een goed gevoel, dus of het bijbels gezien wel of niet mag. Dat moet ook de maatstaf zijn!!!!

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 07, 2003, 10:52:00 am »
Ik heb er echt geen moeite mee. Mijn moeder is al een keer diaken geweest. Vrouwelijke ouderlingen hebben we nog niet maar van mij mag het, ik heb er geen bezwaar tegen.
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 07, 2003, 11:10:49 am »

quote:

op 07 Jun 2003 10:52:00 schreef Santaarnpaal:
Ik heb er echt geen moeite mee. Mijn moeder is al een keer diaken geweest. Vrouwelijke ouderlingen hebben we nog niet maar van mij mag het, ik heb er geen bezwaar tegen.
Maar is het bijbels gezien juist?????

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 07, 2003, 12:06:29 pm »
Dat weet ik niet echt. Ik heb wel eens gehoord dat die brief aan de Korintiërs over die vrouwen meer ging om kibbelende vrouwen en dat die ruzie hadden en dat die vrouwen vroeger waarzegster waren geweest Paulus ze daarom niet geschikt vond voor een ambsfunctie en dat wij er van hebben gemaakt dat er geen vrouwen in het ambt mogen.
« Laatst bewerkt op: juni 07, 2003, 12:14:26 pm door Santaarnpaal »

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juni 07, 2003, 12:27:00 pm »

quote:

op 07 Jun 2003 12:06:29 schreef Santaarnpaal:
Dat weet ik niet echt. Ik heb wel eens gehoord dat die brief aan de Korintiërs over die vrouwen meer ging om kibbelende vrouwen en dat die ruzie hadden en dat die vrouwen vroeger waarzegster waren geweest Paulus ze daarom niet geschikt vond voor een ambsfunctie en dat wij er van hebben gemaakt dat er geen vrouwen in het ambt mogen.

1 Korinthe 14:34

Dat uw vrouwen in de Gemeenten zwijgen, want het is haar niet toegelaten te spreken, maar bevolen onderworpen te zijn, gelijk ook de wet zegt.....

Dat zegt mijns inziens voldoende

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juni 07, 2003, 02:01:32 pm »
Een vers zegt niet zoveel jfwolf... Daar zit een hele context omheen en het kan heel specifiek gericht zijn tegen die vrouwen uit die gemeente en dus kan het verhaal van Santaarnpaal heel goed kloppen. Ook als je dat vers leest.

parepidemos

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juni 07, 2003, 09:27:29 pm »

quote:

op 07 Jun 2003 14:01:32 schreef Mezzamorpheus:
Een vers zegt niet zoveel jfwolf... Daar zit een hele context omheen en het kan heel specifiek gericht zijn tegen die vrouwen uit die gemeente en dus kan het verhaal van Santaarnpaal heel goed kloppen. Ook als je dat vers leest.
Dan maar even het hele vers citeren:
Zoals in alle gemeenten der heiligen moeten de vrouwen in de gemeenten zwijgen; want het is haar niet vergund te spreken, maar zij moeten ondergeschikt blijven, zoals ook de wet zegt.
Het is dus niet voor die ene gemeente, maar een algemene regel die Paulus stelt.
Hetzelfde schrijft hij later nog eens aan Timnotheus (1 Tim 2:11v):
Een vrouw moet zich rustig, in alle onderdanigheid, laten onderrichten, maar ik sta niet toe, dat een vrouw onderricht geeft of gezag over de man heeft; zij moet zich rustig houden. Want eerst is Adam geformeerd, en daarna Eva. En Adam heeft zich niet laten verleiden, maar de vrouw is door de verleiding in overtreding gevallen
Hier weer een algemene regel, niet gebaseerd op een situatie in die tijd of op die plaats, maar teruggaand op Gods scheppingswerk.
Zeg niet: Hoe komt het, dat de vroegere tijden slechter waren dan deze? Want niet uit wijsheid zoudt gij aldus vragen. (vgl Prediker 7:10)

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juni 09, 2003, 04:22:49 pm »

quote:

op 07 Jun 2003 21:27:29 schreef parepidemos:
[...]

Dan maar even het hele vers citeren:
Zoals in alle gemeenten der heiligen moeten de vrouwen in de gemeenten zwijgen; want het is haar niet vergund te spreken, maar zij moeten ondergeschikt blijven, zoals ook de wet zegt.
Het is dus niet voor die ene gemeente, maar een algemene regel die Paulus stelt.
Hetzelfde schrijft hij later nog eens aan Timnotheus (1 Tim 2:11v):
Een vrouw moet zich rustig, in alle onderdanigheid, laten onderrichten, maar ik sta niet toe, dat een vrouw onderricht geeft of gezag over de man heeft; zij moet zich rustig houden. Want eerst is Adam geformeerd, en daarna Eva. En Adam heeft zich niet laten verleiden, maar de vrouw is door de verleiding in overtreding gevallen
Hier weer een algemene regel, niet gebaseerd op een situatie in die tijd of op die plaats, maar teruggaand op Gods scheppingswerk.

Ik sluit me hier helemaal bij aan.
En ik ga er dan ook vanuit dat dit vers uit de bijbel, geinspireerd door God, ook voor onze tijd geldt. Misschien is dit vers wel voor deze tijd geschreven, omdat nu veel kerken ineens vrouwelijke ambsdragers toelaten.

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juni 09, 2003, 05:35:50 pm »

quote:

...zoals ook de wet zegt

waar, welke wet?

Een stukje geschiedenis:
Deels cultuurgebonden, deels versterkt door Aristoteles' (hij was de grondlegger van diverse wetenschappen en zijn ideeen vormden de uitgangspunten tot studie van alle filosofen en geleerden die na hem kwamen) ideeen aangaande de positie v/d vrouw (enkele eeuwen voor christus) was de algemene menig van filosofen, wijsgeren en andere figuren die leidinggevende rollen hadden in staat en religie, hebben er toe geleid dat in een vroeg stadium in vrijwel alle rond de zwarte zeeen ontstane religies (christendom, islam, jodendom) de vrouw gevoelsmatig een zwakke positie heeft.
Bedenk dat een oproep tot lerende functies bekleden van vrouwen gewoonweg _niet_ geaccpteerd zou worden (net zoals het volk Israel niet accepteerde dat ze geen menselijke koning had).
En dat de positie v/d vrouw pas vanaf 1827 (!) langzaam begon te verbeteren doordat gebleken is door o.a. Hildegard van Bingen en Sophie (nogwat, naam ff vergeten :?) in staat waren op meer gebieden hoog "geschoold" (zoals dat tegenwoordig heet) te zijn dan welke mannelijke geleerde dan ook (theologie, diverse natuurwetenschappen, filosofie etc).

Het feit dat het zolang heeft moeten duren voordat de positie v/d vrouw verbeterde (en dan alleen nog maar in de westerse cultuur!) geeft al aan hoe sterk die ideeen gevestigd waren en welke impact het beweren van het tegendeel zouden hebben.
Dat dat idee zo sterk was, komt door de kennis v/d medische wetenschap. Men veronderstelde nl. dat bij de voortplanting de vrouw passief was en de man vormend, de man leverd immers het zaad en volgens de toenmalige ideeen kon een kind alleen de eigenschappen van zijn vader erven, niet van zijn moeder aangezien ze passief was bij de verwekken, ze droeg alleen het kind, hetgeen een dienende functie is.
Pas toen men ontdekte dat bij zoogdieren (en bij mensen) de vrouw een ei leverde is men erachter gekomen dat de vrouw niet passief was, maar juist actief, evenals de man. Die ontdekking gebeurde zo rond 1800 en je ziet dat er vanaf toen ruimte was om aan te nemen dat een vrouw in staat was om meer dan alleen te dienen.
Men ging er dus vanuit dat de vrouw in de maatschappij een dienende functie moest hebben omdat ze dat biologisch ook was.

Gezien de geschiedenis v/d positie v/d vrouw en de weinig verduidelijkende teksten in de bijbel (die overigens als het gaat over Korinthe in een heel ander perspectief horen te staan, maar dat terzijde) kan je m.i. wel aannemen dat het afzijdig houden v/d vrouw in de actieve vervulling van taken binnen de religies cultuur en tijdgebonden zijn.

Bedenk ookeens wat eenverrijking voor de kerk vrouwelijke invloed zou kunnen hebben. Een vrouw denktheel anders over dingen na en kunnen relativerend werken waar mannen dat niet kunnen, is het niet zo dat man en vruow elkaar aanvullen? kun je op die manier niet veel beter een kerk leiden?
Welke keuze maak je liever, die voor een kerk met een goede leiding ofvoor het krampachtig vasthouden aan twee verzen die geen 100% zekerheid geven over de positie v/d vrouw?

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juni 09, 2003, 06:19:32 pm »

quote:

Gezien de geschiedenis v/d positie v/d vrouw en de weinig verduidelijkende teksten in de bijbel (die overigens als het gaat over Korinthe in een heel ander perspectief horen te staan, maar dat terzijde) kan je m.i. wel aannemen dat het afzijdig houden v/d vrouw in de actieve vervulling van taken binnen de religies cultuur en tijdgebonden zijn.

Bedenk ookeens wat eenverrijking voor de kerk vrouwelijke invloed zou kunnen hebben. Een vrouw denktheel anders over dingen na en kunnen relativerend werken waar mannen dat niet kunnen, is het niet zo dat man en vruow elkaar aanvullen? kun je op die manier niet veel beter een kerk leiden?
Welke keuze maak je liever, die voor een kerk met een goede leiding ofvoor het krampachtig vasthouden aan twee verzen die geen 100% zekerheid geven over de positie v/d vrouw?

Deze versen geven duidelijk WEL zekerheid over de postie van de vrouw. Het probleem van onze tijd is, dat wij proberen overal een reden voor te verzinnen waarom een vrouw het wel zou mogen. Wij willen perse op of over het randje gaan. En als dat gebeurt bij Gods bedoeling van iets is dat zondig.

Het staat er toch en als je gelooft in God, moet je dit gewoon accepteren en niet aan Zijn regels gaan morrelen. Er is duidelijk zichtbaar hoe God de verhouding man/vrouw bedoeld heeft.

Daarnaast noem je het tijdgebonden zijn...................
Denk je niet dat we in de eindtijd zijn als je ziet dat wij met Alles afwijken en proberen onze eigen weg te gaan, in plaats van te vragen, wat wilt Gij dat wij doen zullen???
Wij proberen overal een eigen verklaring en oplossing voor te verzinnen.
Mijns inziens is dat niet correct.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juni 09, 2003, 07:41:21 pm »
Vrouwen in de bijbel:
OT
- Mirjam (profetes, één vd drie leiders tijdens de uittocht);
- Debora (profetes, richeteres);
- Hulda (profetes);
NT
- Tabitha (discipelin);
- 4 dochters van Filippus (profetessen);
- Euodla en Syntyche (medewerksters die het evangelie verkondigden);
- Prisca (medearbeider in Jezus Christus);
- allerlei vrouwen in Romeinen 16;
- Febe (leidster in de gemeente te Kenchreae);
- Junia (apostel).
Bron: http://www.vpe.nl/downloads/AoG_vrouwen.PDF.

Verder heeft dr(s?) Bremmer ooit een boek geschreven over de tijd van de Reformatie, waarin een alinea voorkomt over een kerkvergadering. Een van de vragen die daar werd besproken was de vraag of de vrouw diaken mocht zijn in de gemeenten, aangezien zij in sommige gemeentes (in Zeeland dacht ik) al wel zo functioneerde. Er is toen besloten dat niet te doen omdat het in de meerderheid van de gemeentes niet gebruikelijk was (het is toen dus niet op bijbelse gronden afgewezen!).
[Prediker 7:29]

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juni 09, 2003, 10:01:58 pm »

quote:

op 09 Jun 2003 19:41:21 schreef Marloes:
Vrouwen in de bijbel:
OT
- Mirjam (profetes, één vd drie leiders tijdens de uittocht);
- Debora (profetes, richeteres);
- Hulda (profetes);
NT
- Tabitha (discipelin);
- 4 dochters van Filippus (profetessen);
- Euodla en Syntyche (medewerksters die het evangelie verkondigden);
- Prisca (medearbeider in Jezus Christus);
- allerlei vrouwen in Romeinen 16;
- Febe (leidster in de gemeente te Kenchreae);
- Junia (apostel).
Bron: http://www.vpe.nl/downloads/AoG_vrouwen.PDF.

Verder heeft dr(s?) Bremmer ooit een boek geschreven over de tijd van de Reformatie, waarin een alinea voorkomt over een kerkvergadering. Een van de vragen die daar werd besproken was de vraag of de vrouw diaken mocht zijn in de gemeenten, aangezien zij in sommige gemeentes (in Zeeland dacht ik) al wel zo functioneerde. Er is toen besloten dat niet te doen omdat het in de meerderheid van de gemeentes niet gebruikelijk was (het is toen dus niet op bijbelse gronden afgewezen!).
Hoe verklaar jij de eerder genoemde versen uit Korinthe dan??

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juni 09, 2003, 10:42:57 pm »
Wat dacht je van de tijd/cultuurgebondenheid, het is een beetje een cliche geworden initiatieven af te breken door bovenstaand argument ononderbouwd af te wijzen als serieuze optie.
Ik acht deze optie in dit geval zeer serieus en ik heb dat ook ruimschoots onderbouwd en de post waarin de vrouwelijke profetessen worden aagehaald spreekt boekdelen, volgens mij wil je het gewoon niet zien...
Kom eerst eens met meer en steekhoudender argumenten voordat je je beroept op alles wat altijd al zo geweest is, als ik jou zo hoor zijn de christenen in het verleden per definitie altijd beter bezig geweest dan wij nu, beetje jammer dat je nieuwe inzichten afkapt omdat je er niet aan gewend bent en vooruitgang belemmerd want het feit dat we in de eindtijd zitten betekend nog niet dat we alleen maar achteruit gaan.

Lutheraansch

• en ook nog een beetje gereform
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juni 11, 2003, 10:40:57 pm »
Wat mij altijd stoort aan discussies als deze is dat het altijd mannen zijn die bepalen dat iets voor een vrouw niet mag en dit ook zonder enige vorm van overleg vaststellen.

Echter, uitgaande van het priesterschap van alle gelovigen wordt het heel moeilijk om vol te houden dat de vrouw geen diaken, ouderling of predikant kan zijn. Het diaken- of ouderlingschap is immers niet meer dan een nadere gespecificeerde functie binnen het ambt van alle gelovigen.

Daarbij hebben de ambten geen Hemelse, maar een zuiver kerkelijke oorsprong. Of anders gezegd: God heeft de functie van oudste en diaken niet ingesteld, maar de gemeente heeft deze functies gecreëerd om organisatorische redenen. Zij wilden namelijk tot een goede taakverdeling binnen de gemeente komen en de structuren duidelijk houden. Je kunt dat nalezen in Hand. 6, 1-6.

Gezien de opbouw en de cultuur van de tijd had de vrouw weinig te vertellen; dat dat ook zijn uitwerking had in de opvattingen aangaande de taak van de vrouw in de christelijke gemeente van die tijd (en latere tijden). Dat er ook een grote mate van cultuurgebondenheid zit in deze teksten vind ik dan ook niet verwonderlijk.
« Laatst bewerkt op: juni 11, 2003, 10:45:00 pm door Lutheraansch »
God komt niet in opdringerigheid tot de mens, maar in evenredigheid met ieders vermogen Hem te ontvangen.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juni 12, 2003, 02:26:49 pm »
De vrouw is anders dan de man, ook in denken en in doen.
De man is hier een stuk eenvoudiger en vasthoudend.
Een vrouw vult een man aan, een man zou nooit een vrouw aan kunnen vullen.
Een vrouw maakt sneller een keuze uit emotionele overweging, dit is voor een man moeilijker.
Een vrouw die regeert die zal sneller geneigd zijn om niemand aan haar zijde te dulden, terwijl een man dit wel zou doen.

Daarom denk ik dat er wel degelijk een afweging gemaakt dient te worden om geen vrouwen in het ambt te hebben.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juni 12, 2003, 08:23:34 pm »

quote:

op 12 Jun 2003 14:26:49 schreef Picardijn:
Een vrouw maakt sneller een keuze uit emotionele overweging, dit is voor een man moeilijker.
Een vrouw die regeert die zal sneller geneigd zijn om niemand aan haar zijde te dulden, terwijl een man dit wel zou doen.

Daarom denk ik dat er wel degelijk een afweging gemaakt dient te worden om geen vrouwen in het ambt te hebben.

Je kunt niet alle vrouwen over een kam scheren, bij de een zal deze karikatuur sterker gelden dan bij de ander.
Hetzelfde geldt voor mannen en de mannelijke karikatuur.
En voor zover ik weet, worden voor functies in het ambt nog steeds mensen geselecteerd op hun capaciteiten tot die bewuste taak, mocht daar een vrouw geschikt bevonden worden (en die zijn er), dan moet daar m.i. plaats voor zijn.

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juni 12, 2003, 11:02:51 pm »

quote:

op 12 Jun 2003 20:23:34 schreef Laurens:
[...]

Je kunt niet alle vrouwen over een kam scheren, bij de een zal deze karikatuur sterker gelden dan bij de ander.
En voor zover ik weet, worden voor functies in het ambt nog steeds mensen geselecteerd op hun capaciteiten tot die bewuste taak, mocht daar een vrouw geschikt bevonden worden (en die zijn er), dan moet daar m.i. plaats voor zijn.
ben ik het niet mee eens......... staat toch in de bijbel dat het niet mag, dus daar moet je je gewoon aan houden en niet zelf weer redenen verzinnen waarom het opeens in 2003 wel mag...................

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juni 12, 2003, 11:07:44 pm »

quote:

op 12 Jun 2003 23:02:51 schreef jfwolf:
[...]

ben ik het niet mee eens......... staat toch in de bijbel dat het niet mag, dus daar moet je je gewoon aan houden en niet zelf weer redenen verzinnen waarom het opeens in 2003 wel mag...................

Ik verzin niks, ik lees de bijbel, ik ken de geschiedenis, en ik trek mijn conclusies.
Waarom reageer je alleen op argumenten als het jou uitkomt? En waarom steeds hetzelfde argument? Ga dat eens goed voor jezelf na en probeer dan nog eens dit onderwerp te benaderen.
Het argument wat jij gebruikt is te gebruiken bij elke verandering van welke aard dan ook, het reflecteerd een ding: verandereing is bij voorbaat niet goed, iaw: vroeger was alles goed en vandaag doen we niks meer goed, ondanks dat we hard bezig zijn ons best te doen de dienst aan God te verbeteren.

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juni 13, 2003, 09:08:12 am »

quote:

op 12 Jun 2003 23:07:44 schreef Laurens:
[...]

Ik verzin niks, ik lees de bijbel, ik ken de geschiedenis, en ik trek mijn conclusies.
Waarom reageer je alleen op argumenten als het jou uitkomt? En waarom steeds hetzelfde argument? Ga dat eens goed voor jezelf na en probeer dan nog eens dit onderwerp te benaderen.
Het argument wat jij gebruikt is te gebruiken bij elke verandering van welke aard dan ook, het reflecteerd een ding: verandereing is bij voorbaat niet goed, iaw: vroeger was alles goed en vandaag doen we niks meer goed, ondanks dat we hard bezig zijn ons best te doen de dienst aan God te verbeteren.

Het heeft niks met verandering te maken. Ik lees de bijbel ook, ken de geschiedenis ook en trek ook mijn conclusies en dat is als volgt: dat ik, gebaseerd op de Bijbel, kan aantonen, dat het Niet is toegestaan.
Schijnbaar vind jij dat het wel mag en vind jij dat wat ik zeg, niet klopt!! Dat is jouw goed recht. Maar kun jij aantonen waar staat dat dat is toegestaan, uitgaande wat er geschreven in Korinthe?
Verandering is best wel goed, niks mis mee, zo lang de regels en wetten van God niet aangetast worden.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: juni 13, 2003, 11:33:19 am »

quote:

op 12 Jun 2003 20:23:34 schreef Laurens:
[...]

Denk toch dat we voorzichtig moeten zijn.
Het is zo dat vrouwen fysiek minder sterk zijn dan mannen. Al zullen er veel vrouwen zijn die betere fysieke prestaties neerzetten dan een man.

Vrouwen verschillen van mannen, dat doen ze in veel opzichten fysiek en geestelijk. Uiteindelijk zal dat gekoppeld zijn aan de keuze's die men moet maken.
Er zal niet voor niets geschreven zijn dat vrouwen niet als ambtsdragers aangesteld dienen te worden, dit heeft ook met de capaciteiten te maken.
Liefde is vreemd

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juni 13, 2003, 02:42:38 pm »

quote:

op 13 Jun 2003 09:08:12 schreef jfwolf:
Het heeft niks met verandering te maken. Ik lees de bijbel ook, ken de geschiedenis ook en trek ook mijn conclusies en dat is als volgt: dat ik, gebaseerd op de Bijbel, kan aantonen, dat het Niet is toegestaan.
Schijnbaar vind jij dat het wel mag en vind jij dat wat ik zeg, niet klopt!! Dat is jouw goed recht. Maar kun jij aantonen waar staat dat dat is toegestaan, uitgaande wat er geschreven in Korinthe?
Verandering is best wel goed, niks mis mee, zo lang de regels en wetten van God niet aangetast worden.

Waarom moet ik uitgaan van alleen dat ene stukje uit Korinthe? De bijbel is zoveel meer.
jij beweerd dat dat ene aanwijspunt in de bijbel zwaarder weegt dan al mijn argumenten voor vrouwen in het ambt, waar baseer jij dat op?
De bijbel zelf geeft ook genoeg voorbeelden van vrouwen in ambtelijke c.q. leidende posities (zie post van Marloes) dat, samen met mijn geschiedkundige onderbouwing, lijkt mij reden genoeg om jou ene argument tot cultuur en tijsdsgebonden te verklaren.

quote:

Vrouwen verschillen van mannen, dat doen ze in veel opzichten fysiek en geestelijk. Uiteindelijk zal dat gekoppeld zijn aan de keuze's die men moet maken.

Zoals ik al zei: ambtsdragers worden gekozen op basis van persoonlijke capaciteiten, ik roep niet dat er opeens "allemaal vrouwem in de ouderlingenbank moeten gaan zitten", maar dat, daar waar een vrouw zeer geschikt is/blijkt voor een dergelijk ambt, ze de gemeente kan dienen zoals wij allemaal de opdracht hebben te dienen.
Iedereen heeft de opdracht gekregen naar elkaar om te zien, en wij hebben dat gestructureerd in diakenen en ouderlingen, die laatste hebben er ook een leidende taak bij gekregen en m.i. horen vrouwen ook bij "iedereen".

quote:

Er zal niet voor niets geschreven zijn dat vrouwen niet als ambtsdragers aangesteld dienen te worden, dit heeft ook met de capaciteiten te maken.

Ik neem aan dat je refereerd aan het stukje in Korinthe, waar jwolf ook al mee aan kwam, je weet hoe ik daar tegenover sta, ga daar eens op in.
Refereer je aan een ander stuk, hoor ik dat graag.

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: juni 13, 2003, 09:04:33 pm »

quote:

op 13 Jun 2003 14:42:38 schreef Laurens:
[...]

Waarom moet ik uitgaan van alleen dat ene stukje uit Korinthe? De bijbel is zoveel meer.
jij beweerd dat dat ene aanwijspunt in de bijbel zwaarder weegt dan al mijn argumenten voor vrouwen in het ambt, waar baseer jij dat op?
De bijbel zelf geeft ook genoeg voorbeelden van vrouwen in ambtelijke c.q. leidende posities (zie post van Marloes) dat, samen met mijn geschiedkundige onderbouwing, lijkt mij reden genoeg om jou ene argument tot cultuur en tijsdsgebonden te verklaren.

Er zijn inderdaad wel vrouwen geweest, in ambten, zoals Marloes aangeeft.
Maar er staat toch duidelijk de tekst in Korinthe dat het niet is toegestaan.
Abraham had toch ook meerdere vrouwen (Sarah Hagar) en Salomo had ook meerdere vrouwen, en dat is ons nu toch ook niet toegestaan.
Maar ik bedoel die tekst is duidelijk, er staat nergens dat het nu wel is toegestaan, alleen deze brief van Paulus staat duidelijk niet.. Waarom wijzen jullie deze tekst steeds van de hand en zoeken naar tegenbewijzen, terwijl ik er nog geen duidelijke heb gehoord.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: juni 13, 2003, 09:10:49 pm »

quote:

op 13 Jun 2003 21:04:33 schreef jfwolf:
Waarom wijzen jullie deze tekst steeds van de hand en zoeken naar tegenbewijzen, terwijl ik er nog geen duidelijke heb gehoord.
Omdat die tekst niet zo duidelijk is. Je kunt denk ik wel twisten over de vraag of vrouwen mogen leren als ouderling of dominee (dat gebeurde in de synagoge ook niet), maar in het NT wordt wel enkele keren verwezen naar een vrouw met het woord 'diakonos', waaruit je zou kunnen afleiden dat het ambt van diaken in elk geval wel voor vrouwen opengesteld kan worden.

Ben jij er voor dat vrouwen sluiers dragen als ze bidden? Of rokken, zodat je ze niet meer met jongetjes verwart?
Waarom zou je bij die teksten wel het woord 'tijdbepaald' ongestraft mogen gebruiken, maar niet bij de zwijgteksten?
[Prediker 7:29]

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: juni 13, 2003, 09:18:10 pm »

quote:

op 13 Jun 2003 21:10:49 schreef Marloes:
[...]

Omdat die tekst niet zo duidelijk is. Je kunt denk ik wel twisten over de vraag of vrouwen mogen leren als ouderling of dominee (dat gebeurde in de synagoge ook niet), maar in het NT wordt wel enkele keren verwezen naar een vrouw met het woord 'diakonos', waaruit je zou kunnen afleiden dat het ambt van diaken in elk geval wel voor vrouwen opengesteld kan worden.

Ben jij er voor dat vrouwen sluiers dragen als ze bidden? Of rokken, zodat je ze niet meer met jongetjes verwart?
Waarom zou je bij die teksten wel het woord 'tijdbepaald' ongestraft mogen gebruiken, maar niet bij de zwijgteksten?

In ieder geval staat in deze tekst dat een vrouw in het ambt niet zal spreken...... en ik zie diaken en ouderling en dominee als een ambt, vandaar ik dat dit verdedig. Ik ben alleen nieuwschierig waarop mensen baseren dat dit wel mag.
De sluiers en rokken nee, hoewel ik denk dat er over rokken nog wel een discussie over op te starten valt.

De brief van van Paulus aan de gemeente Korinthe...waarin hij duidelijk voor de heidenen e.e.a. neerzet, vandaar dat ik er vanuit ga dat dit ook voor ons geldt.
Hebben ze bij jullie in de kerk vrouwlijke ouderlingen marloes?

Lutheraansch

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: juni 13, 2003, 11:54:23 pm »

quote:

op 13 Jun 2003 21:18:10 schreef jfwolf:
[...]

In ieder geval staat in deze tekst dat een vrouw in het ambt niet zal spreken...... en ik zie diaken en ouderling en dominee als een ambt, vandaar ik dat dit verdedig.
Waar wordt in 1 Kor 14 over het ambt gesproken? Nergens! Waarom zou dan deze tekst dan ineens kunnen verbieden dat vrouwen hun door God gegeven gaven niet in de gemeenten mogen gebruiken?
God komt niet in opdringerigheid tot de mens, maar in evenredigheid met ieders vermogen Hem te ontvangen.

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: juni 14, 2003, 09:12:52 am »

quote:

op 13 Jun 2003 23:54:23 schreef Lutheraansch:
[...]

Waar wordt in 1 Kor 14 over het ambt gesproken? Nergens! Waarom zou dan deze tekst dan ineens kunnen verbieden dat vrouwen hun door God gegeven gaven niet in de gemeenten mogen gebruiken?

In de statenvertaling staat vermeld: Dat uw vrouwen in de gemeenten zwijgen, want het is haar niet toegelaten te spreken, maar bevolen onderworpen te zijn, gelijk ook de wet zegt.

Het zelfde is te lezen in de NGB, hetzij met andere bewoordingen

Lutheraansch

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: juni 14, 2003, 12:47:53 pm »

quote:

op 14 Jun 2003 09:12:52 schreef jfwolf:
[...]
In de statenvertaling staat vermeld: Dat uw vrouwen in de gemeenten zwijgen, want het is haar niet toegelaten te spreken, maar bevolen onderworpen te zijn, gelijk ook de wet zegt.
Het zelfde is te lezen in de NGB, hetzij met andere bewoordingen
Hoe principieel ben jij daar zelf in? Als je echt consequent bent, houdt dit in dat vrouwen ook geen kindernevendiensten mogen leiden, niet naar een bijbelkkring mogen gaan, geen gemeentevergaderingen mogen bezoeken, geen stemrecht hebben in de gemeente, etc. Want de vrouw moet immers in de gemente zwijgen en laten we eerlijk wezen, de tekst spreekt hier niet over het ambt.

Mijn vraag heb je trouwens niet beantwoord. Zoals ik al eerder betoogd heb, bestaat er in de gemeente maar 1 ambt en dat is het priesterschap van alle gelovigen. Maakt een vrouw daar dan geen deel van uit?

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: juni 14, 2003, 01:38:34 pm »

quote:

op 14 Jun 2003 12:47:53 schreef Lutheraansch:
Als je echt consequent bent, houdt dit in dat vrouwen ook geen kindernevendiensten mogen leiden, niet naar een bijbelkkring mogen gaan, geen gemeentevergaderingen mogen bezoeken, geen stemrecht hebben in de gemeente, etc. Want de vrouw moet immers in de gemente zwijgen en laten we eerlijk wezen, de tekst spreekt hier niet over het ambt.

Wat betekent het 'zwijggebod' voor vrouwen in de gemeente ( 1 Cor. 14:34) in jouw visie dan wél???

quote:

Zoals ik al eerder betoogd heb, bestaat er in de gemeente maar 1 ambt en dat is het priesterschap van alle gelovigen. Maakt een vrouw daar dan geen deel van uit?

De bijbel kent weldegelijk ook bijzondere ambten. Zie bijvoorbeeld 1 Tim.5:17, waar speciaal eerbewijs wordt gevraagd voor de 'oudsten die goede leiding geven en vooral voor hen die zich belasten met prediking en onderricht'.
En in 1 Tim. 3 wordt gesproken over het 'opzienersambt'. Daar staat dat de opziener onbesproken moet zijn, 'de man van één vrouw, nuchter, bezadigd, beschaafd, gastvrij, enz....
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: juni 14, 2003, 01:43:52 pm »

quote:

[...]

Hoe principieel ben jij daar zelf in? Als je echt consequent bent, houdt dit in dat vrouwen ook geen kindernevendiensten mogen leiden, niet naar een bijbelkkring mogen gaan, geen gemeentevergaderingen mogen bezoeken, geen stemrecht hebben in de gemeente, etc. Want de vrouw moet immers in de gemente zwijgen en laten we eerlijk wezen, de tekst spreekt hier niet over het ambt.

Mijn vraag heb je trouwens niet beantwoord. Zoals ik al eerder betoogd heb, bestaat er in de gemeente maar 1 ambt en dat is het priesterschap van alle gelovigen. Maakt een vrouw daar dan geen deel van uit?

Als eerste moet ik toegeven dat hier het woord ambt niet wordt genoemd. Hoe principieel ik daar zelf in ben....... Ja...... In mijn gemeente zijn ze onlangs begonnen met vrouwelijke ouderlingen en ik ben er voor mezelf nog niet uit of ik dit wel kan accepteren of dat ik elders ga. Daarom heb ik ook dit forum opgestart om te vernemen hoe anderen hier tegen aankijken en zo.
Er staat inderdaad dat vrouwen in de gemeente moeten zwijgen.... en de vraag is niet hoe IK daarmee omga en wat ik daar van vindt. Ik zou graag antwoord willen op de vraag: Hoe zou God willen dat we (ik) hiermee omga.

Het priesterschap allergelovigen.........waar staat dat ergens vermeld???
Ik denk dat wij dit moeten toepassen op onze huidige situatie (ambten), maar wel de inhoud van deze tekst niet ontkrachten.

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: juni 14, 2003, 05:01:50 pm »

quote:

Mijn vraag heb je trouwens niet beantwoord.

jwolf en anderen (anti-vrouwen in het ambt) negeerd stelselmatig ook enkele van mijn vragen/argumenten ondanks een hint in die richting.
Aangezien enkele argumenten van mij opzij worden geschoven omdat ze daar blijkbaar niks mee kunnen (voelen ze misschien onderbewust dat er wel een kern van waarheid in zit?) en aangezien er alleen wordt gereageerd op standpunten als het hen uitkomen ben ik niet van plan me nog verder te bemoeien met deze discussie.
Mensen die bewust hun ogen wensen te sluiten als het hun uitkomt en als het puntje bij het paaltje wordt geplaatst (of een vraag daarnaar) niet thuis geven daar kan ik niet mee spreken.
Ik neem kennis van een dergelijk standpunt en vindt het jammer dat mensen op deze manier kunnen leven (misschien mooi volgend studiemateriaal voor mij ;)) en distantieer me er bij deze van.
Ik hoop dat jullie nog een vruchtbare gedachtenwisseling kunnen hebben en allermeest hoop ik dat er een keer echt wordt nagedacht, dat er door bepaalde mensen naar de kern wordt gezocht.

Ik groet u vriendelijk.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: juni 14, 2003, 05:37:38 pm »
Misschien is het aardig het theoretische theologische vlak even los te laten en te kijken naar de sociologische praktijk van anno 2003.

Een voorganger of een ouderling heeft onder andere als taak een 'leidinggevende' rol te spelen, dus een voorbeeld zijn, aan te moedigen en bij te sturen waar nodig.

Nu zal ik vast wel vreselijk ouderwets zijn, maar volgens mij pikken de meeste mannen het niet zomaar dat ze bijgestuurd zouden moeten worden door een vrouw (behalve hun eigen vrouw en eigen moeder wellicht).

We hoeven niet te ontkennen dat het in de meeste gevallen zo is dat mannen meer een leidinggevende rol spelen en vrouwen een volgzamere rol. Op basisscholen zijn er behoorlijke discussies bijvoorbeeld of het wel zo goed is dat jongens alleen door juffrouws worden opgeleid, omdat jongens toch van nature minder voorbeeld en gezag toekennen aan een juffrouw dan aan een meester.

Ook wat betreft geloofszaken werkt dit wel zo denk ik. Als ik een vrouw hoor spreken vanaf de preekstoel (in mijn kerk gebeurt dit wel eens) maakt dat toch minder indruk op me, vooral als het gaat over dingen als woede, wraak of zonde, wat toch niet te missen elementen zijn uit de Bijbel.

Een vrouwelijke ouderling zou ik ook moeite mee hebben, haar gezag zou ik gewoon moeilijker accepteren.

Is het daarom wel wenselijk dat we vrouwen in gezagsuitoefende ambten hebben? Ik zou zeggen: het is beter van niet.

Daarmee wil ik absoluut niet zeggen dat vrouwen niet mogen profeteren, of evangeliseren, of met gespreksgroepen mee doen, of wat dan ook.

Ook ambten kunnen ze op zich wel doen, maar ik zou het dus willen bestempelen als niet-wenselijk. Net zo als hele jonge tieners in China kerken leiden, dat kan op zich ook, maar het is ook niet wenselijk.

Maar als er echt een tekort is, denk ik nou ook weer niet dat we heel krampachtig moeten zijn.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: juni 14, 2003, 11:47:38 pm »

quote:

op 13 Jun 2003 14:42:38 schreef Laurens:
[...]

Zoals ik al zei: ambtsdragers worden gekozen op basis van persoonlijke capaciteiten, ik roep niet dat er opeens "allemaal vrouwem in de ouderlingenbank moeten gaan zitten", maar dat, daar waar een vrouw zeer geschikt is/blijkt voor een dergelijk ambt, ze de gemeente kan dienen zoals wij allemaal de opdracht hebben te dienen.
Iedereen heeft de opdracht gekregen naar elkaar om te zien, en wij hebben dat gestructureerd in diakenen en ouderlingen, die laatste hebben er ook een leidende taak bij gekregen en m.i. horen vrouwen ook bij "iedereen".
[...]

Ik neem aan dat je refereerd aan het stukje in Korinthe, waar jwolf ook al mee aan kwam, je weet hoe ik daar tegenover sta, ga daar eens op in.
Refereer je aan een ander stuk, hoor ik dat graag.

Wat ik probeer duidelijk te maken dat er gewoon verschillen zijn tussen man en vrouw. Een vrouw is geen man en een man is geen vrouw, men stelt man-vrouw wel gelijk maar dit niet het geval.
Daarom stel ik dat we voorzichtig moeten zijn, daarom zal er ongetwijfeld een koppeling zijn in meerdere gevallen over het afwijzen van een vrouw als ambtsdrager.
Daarnaast denk ik dat we de huidige vorm van het ambt misschien moeten bezien, er word wel erg veel over gelaten aan de ambtsdragers. Zaken waar men misschien wel een eigen verantwoording in heeft.
Liefde is vreemd

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: juni 15, 2003, 10:20:34 am »
Citaat
op 14 Jun 2003 17:01:50 schreef Laurens:
[...]

jwolf en anderen (anti-vrouwen in het ambt) negeerd stelselmatig ook enkele van mijn vragen/argumenten ondanks een hint in die richting.[\quote]

Jij probeert met allerlei non-argumenten e.e.a. aan te tonen, terwijl ik van jou geen enkel sterk bewijs of bijbeltekst heb gezien, waarin staat dat dit toegestaan is. Het enige wat jij probeert aan te tonen, dat zijn bijbelse vrouwen die wel dergelijke functies hebben gehad. Maar dat Paulus (geinspireerd door God) een brief schrijft waarin dit verbonden is, veeg jij zonder tegenargumenten van tafel.

Lutheraansch

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: juni 15, 2003, 01:05:25 pm »

quote:

op 14 Jun 2003 13:38:34 schreef Jakolien:

Wat betekent het 'zwijggebod' voor vrouwen in de gemeente ( 1 Cor. 14:34) in jouw visie dan wél???.

Dat is af te leiden uit 1 Kor 14:40: Laat alles betamelijk en in goede orde geschieden.
Er waren veel conflicten in de gemeenten en de vrouwen kwamen met hun hoge stemmen natuurlijk boven alles uit. Misschien had het ermee te maken met het feit dat de vrouwen meenden van Apollos te zijn en de mannen van Petrus o.i.d.
Dat vrouwen zwegen lijkt mij daarom eerder een orde-kwestie in een bepaald conflict toe, dan een eeuwige regel.

quote:

De bijbel kent weldegelijk ook bijzondere ambten. Zie bijvoorbeeld 1 Tim.5:17, waar speciaal eerbewijs wordt gevraagd voor de 'oudsten die goede leiding geven en vooral voor hen die zich belasten met prediking en onderricht'.
Een bijzonder ambt? Nee, volgens mij een taakverdeling, functie binnen het priesterschap van alle gelovigen. Zoals het lichaam verschillende leden heeft, zo heeft een organisatie functies die bepaalde taakvelden coördineren. De opziener is zo'n coördinator in de gemeente geweest, die bestuurlijke taken in de gemeente op zich nam, zoiets als een voorzitter, secretaris en penningmeester in een vereniging. Inzake het schriftbewijs hierover verwijs ik je naar mijn eerste posting in dit onderwerp.

Lutheraansch

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: juni 15, 2003, 01:52:55 pm »

quote:

op 14 Jun 2003 13:43:52 schreef jfwolf:
[...]
Als eerste moet ik toegeven dat hier het woord ambt niet wordt genoemd. Hoe principieel ik daar zelf in ben....... Ja...... In mijn gemeente zijn ze onlangs begonnen met vrouwelijke ouderlingen en ik ben er voor mezelf nog niet uit of ik dit wel kan accepteren of dat ik elders ga. Daarom heb ik ook dit forum opgestart om te vernemen hoe anderen hier tegen aankijken en zo.
Er staat inderdaad dat vrouwen in de gemeente moeten zwijgen.... en de vraag is niet hoe IK daarmee omga en wat ik daar van vindt. Ik zou graag antwoord willen op de vraag: Hoe zou God willen dat we (ik) hiermee omga.

De vraag die je aan het begin stelt is niet eenduidig, want hij hangt een heleboel andere vragen samen? Hij hangt  met een heleboel andere vragen samen, die je moet stellen, alvorens je deze vraag kunt beoordelen. De vragen die je voor je zelf, aan de hand van gegevens uit de schrift en de kennis die je hieromtrent hebt zijn m.i. deze:
1.) (a) Hoe kijk je tegen de Heilige Schrift aan: is de Bijbel het Woord van God of kun je in de Bijbel Gods Woord vinden?
(b) Meen je dat uit elke bijbeltekst een gebod van God voor jouw leven te vinden is (de mechanistische methode)of lees je teksten in het geheel van een tekstgedeelte en probeer je op grond daarvan te verstaan wat dit verhaal jou te vertellen heeft (de hermeneutische methode)?
2.) Wat versta jij onder de gemeente van Christus en wat is haar roeping in deze wereld? Welke taak hebben de gelovigen van deze gemeente hierbij en hoe zouden zij georganiseerd moeten zijn?
3.) Wat is de betekenis van het ambt en welke taak heeft het (van Godswege) te vervullen?
4) Hoe dienen wij met de conclusies op bovenstaande vragen op de plaats, in de tijd, met de gegeven omstandigheden waarin God ons geplaatst heeft, om te gaan?

Als je gemeente op deze vragen  wezenlijk andere antrwoorden geeft dan jij, is dat een goede reden om te vertrekken. Maar alleen omdat zij kiest voor de vrouw in het ambt en jij daar vragen over hebt, is vertrekken misschien toch iets te voorbarig. In ieder geval zal je eerst voor jezelf een duidelijk antwoord op deze vragen gekregen hebben voor dat je hierover een besluit kunt nemen. Ongetwijfeld heeft jouw kerkenraad een uitvoerig rapport geschreven, waarin hij zijn keuze voor de openstelling motiveert. Dat kan je lezen en je helpen een keuze te maken.

quote:

Het priesterschap allergelovigen.........waar staat dat ergens vermeld?

Deze uitdrukking is afkomstig van Luther en is bedoeld als een antwoord op de R.K. clericale ambtsopvatting die uitgaat van een hiërarchische taakverdeling in de kerk, waarbij alleen de geestelijken (ambtsdragers) Christus vertegenwoordigen en daarom alleen bevoegd zijn om het woord te verkondigen en de sacramenten te bedienen.
Alle protestantse kerken ( misschien de Anglicaanse kerken niet) hebben het principe van Luther overgenomen en gaan ervan dat niet uit dat alleen geestelijken, maar alle mensen die geloven ook Christus op aarde vertegenwoordigen en daarom bevoegd zijn de opdracht van Christus volgens  Mat. 28, 19 en 20 uit te voeren.
« Laatst bewerkt op: juni 15, 2003, 01:57:56 pm door Lutheraansch »

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: juni 15, 2003, 02:29:52 pm »

quote:

op 15 Jun 2003 13:52:55 schreef Lutheraansch:
[...]

De vraag die je aan het begin stelt is niet eenduidig, want hij hangt een heleboel andere vragen samen? Hij hangt  met een heleboel andere vragen samen, die je moet stellen, alvorens je deze vraag kunt beoordelen. De vragen die je voor je zelf, aan de hand van gegevens uit de schrift en de kennis die je hieromtrent hebt zijn m.i. deze:
1.) (a) Hoe kijk je tegen de Heilige Schrift aan: is de Bijbel het Woord van God of kun je in de Bijbel Gods Woord vinden?
(b) Meen je dat uit elke bijbeltekst een gebod van God voor jouw leven te vinden is (de mechanistische methode)of lees je teksten in het geheel van een tekstgedeelte en probeer je op grond daarvan te verstaan wat dit verhaal jou te vertellen heeft (de hermeneutische methode)?
2.) Wat versta jij onder de gemeente van Christus en wat is haar roeping in deze wereld? Welke taak hebben de gelovigen van deze gemeente hierbij en hoe zouden zij georganiseerd moeten zijn?
3.) Wat is de betekenis van het ambt en welke taak heeft het (van Godswege) te vervullen?
4) Hoe dienen wij met de conclusies op bovenstaande vragen op de plaats, in de tijd, met de gegeven omstandigheden waarin God ons geplaatst heeft, om te gaan?

Als je gemeente op deze vragen  wezenlijk andere antrwoorden geeft dan jij, is dat een goede reden om te vertrekken. Maar alleen omdat zij kiest voor de vrouw in het ambt en jij daar vragen over hebt, is vertrekken misschien toch iets te voorbarig. In ieder geval zal je eerst voor jezelf een duidelijk antwoord op deze vragen gekregen hebben voor dat je hierover een besluit kunt nemen. Ongetwijfeld heeft jouw kerkenraad een uitvoerig rapport geschreven, waarin hij zijn keuze voor de openstelling motiveert. Dat kan je lezen en je helpen een keuze te maken.

JFW: Door het beantwoorden van de door jou genoemde vragen ga je er wel op een andere manier tegenom en komt op vragen terecht, waar ik eigenlijk nooit over nadacht. En dan nog komt ik terecht op de vraag: Heeft het met onze tijdgeest te maken dat wij in alles steeds verder willen en dat wij steeds onze grenzen, ook t.a.v. de godsdienst, verleggen. Aan de ene kant heb ik de welbekende tekst uit Korinthe staan, aan de andere kant hoor je mensen zeggen, het is 2003, het moet toch kunnen.
Wat betreft de bijbel, wat ik zie als Gods Woord.........daarnaast het lezen van de bijbel, als wij het niet letterlijk lezen, hoe gaan wij dan met de 10 geboden om.

Deze uitdrukking is afkomstig van Luther en is bedoeld als een antwoord op de R.K. clericale ambtsopvatting die uitgaat van een hiërarchische taakverdeling in de kerk, waarbij alleen de geestelijken (ambtsdragers) Christus vertegenwoordigen en daarom alleen bevoegd zijn om het woord te verkondigen en de sacramenten te bedienen.
Alle protestantse kerken ( misschien de Anglicaanse kerken niet) hebben het principe van Luther overgenomen en gaan ervan dat niet uit dat alleen geestelijken, maar alle mensen die geloven ook Christus op aarde vertegenwoordigen en daarom bevoegd zijn de opdracht van Christus volgens  Mat. 28, 19 en 20 uit te voeren.
JFW: bedankt voor de uitleg. Wat versta jij onder alle mensen die geloven, iedereen dit echt bekeerd is, of ook de mensen die Jezus met de mond belijden en hem niet in zijn hart kennen?
« Laatst bewerkt op: juni 15, 2003, 02:35:21 pm door j@f@ »

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: juni 15, 2003, 03:41:45 pm »

quote:

op 15 Jun 2003 13:05:25 schreef Lutheraansch:
[...]

Dat is af te leiden uit 1 Kor 14:40: Laat alles betamelijk en in goede orde geschieden.
Er waren veel conflicten in de gemeenten en de vrouwen kwamen met hun hoge stemmen natuurlijk boven alles uit. Misschien had het ermee te maken met het feit dat de vrouwen meenden van Apollos te zijn en de mannen van Petrus o.i.d.
Dat vrouwen zwegen lijkt mij daarom eerder een orde-kwestie in een bepaald conflict toe, dan een eeuwige regel.

Volgens mij heeft het zwijggebod voor vrouwen helemaal niets met hoge stemgeluiden of de goede orde in de dienst te maken, maar is het echt een gebod van God zelf. Als je het vervolg leest van de tekst waarover we het hebben (1 Cor. 14:34, 35) lees je dat het vrouwen  niet vergund is te spreken in de gemeente "omdat zij ondergeschikt moeten blijven, zoals de wet zegt".
In 1 Tim. 2: 11-15 wordt dat verder uitgelegd: "... maar ik sta niet toe dat een vrouw onderricht geeft of gezag heeft over de man, want zij moet zich rustig houden. Want eerst is Adam geformeerd en daarna Eva".
Het heeft m.i. dus  alles te maken met Gods scheppingsorde. Hij heeft alles en iedereen een eigen taak en plaats gegeven. Het is NIET de taak van de vrouw om onderricht te geven in de gemeente, die verantwoordelijk gaf Hij aan de man.

quote:

Een bijzonder ambt? Nee, volgens mij een taakverdeling, functie binnen het priesterschap van alle gelovigen. Zoals het lichaam verschillende leden heeft, zo heeft een organisatie functies die bepaalde taakvelden coördineren. De opziener is zo'n coördinator in de gemeente geweest, die bestuurlijke taken in de gemeente op zich nam, zoiets als een voorzitter, secretaris en penningmeester in een vereniging. Inzake het schriftbewijs hierover verwijs ik je naar mijn eerste posting in dit onderwerp.
Waarom eist God in Zijn Woord dan dat bijzondere eerbewijs voor de oudsten/opzieners/voorgangers? Zie ook Hebr. 13:7. En in vers 17 :...want zij zijn het die waken over uw zielen". Díe speciale taak en verantwoordelijkheid heeft een secetaris toch niet!
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

Lutheraansch

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: juni 15, 2003, 05:34:58 pm »

quote:

op 15 Jun 2003 15:41:45 schreef Jakolien:
[...]

Volgens mij heeft het zwijggebod voor vrouwen helemaal niets met hoge stemgeluiden of de goede orde in de dienst te maken, maar is het echt een gebod van God zelf. Als je het vervolg leest van de tekst waarover we het hebben (1 Cor. 14:34, 35) lees je dat het vrouwen  niet vergund is te spreken in de gemeente "omdat zij ondergeschikt moeten blijven, zoals de wet zegt".
In 1 Tim. 2: 11-15 wordt dat verder uitgelegd: "... maar ik sta niet toe dat een vrouw onderricht geeft of gezag heeft over de man, want zij moet zich rustig houden. Want eerst is Adam geformeerd en daarna Eva".
Het heeft m.i. dus  alles te maken met Gods scheppingsorde. Hij heeft alles en iedereen een eigen taak en plaats gegeven. Het is NIET de taak van de vrouw om onderricht te geven in de gemeente, die verantwoordelijk gaf Hij aan de man.

De idee van een scheppingsorde is afkomstig uit de Grieks-heidense filosofie (de zgn. natuurfilosofen, Plato, Aristoteles en Plotinus) en is niet in de schrift terug te vinden. Via de kerkvaders (m.n. Ambrosius en Augustinus) zijn deze filosofieën de kerk binnengeslopen, maar dat maakt ze nog niet bijbels.
De leer van de scheppingsorde gaat er namelijk vanuit dat de mens in staat is om via de rede en door beschouwing van de verschijnselen en wetmatigheden in de natuur de wil van God te leren kennen.
De Bijbelse leer gaat niet uit van een scheppingsorde, maar neemt het verlossingswerk van God door Jezus Christus als centraal uitgangspunt voor ons handelen, denken en doen. En zoals er in Gal. 3, 28b staat: "in Christus is man noch vrouw...."

Daar Paulus geschoold was door de farizeeën en een volgeling was geworden van Jezus van Nazareth en niet van Plato of Aristoteles, is het niet mogelijk dat Paulus bij deze teksten uitgaat van een scheppingsorde. Het "omdat zij ondergeschikt moeten blijven, zoals de wet zegt", heeft  niet op de Torah betrekking, maar op de Griekse wetgeving van die dagen. In de Griekse samenleving van Paulus' tijd was het namelijk verboden dat vrouwen publieke functies uitoefenden en in het openbaar spreken werd beschouwd als het uitoefenen van een publieke functie

Wat betreft het "... maar ik sta niet toe dat een vrouw onderricht geeft of gezag heeft over de man, want zij moet zich rustig houden. Want eerst is Adam geformeerd en daarna Eva": over deze tekst verstaat veel verschil van mening onder schriftuitleggers en deze tekst is ook niet duidelijk. Misschien dat het betrekking heeft op wat Paulus schrijft in 1 Tim. 1, 3 en 4 waar hij Timotheüs beveelt om "bepaalde mensen te verbieden afwijkende leerstukken te verkondigen en zich bezig te houden met eindeloze mythen en genealogieën, zaken die alleen maar leiden tot haarkloverijen en niets bijdragen tot het geloof waarop Gods leiding berust." Mogelijk zegt Paulus hier alleen dat Adam voor Eva geformeerd is, om de mensen die met eindeloze genealogieën bezig waren lik op stuk te geven met hun eigen theorieën die niet deugden. Waarschijnlijk zegt Paulus hier bewust iets fout, want in Gen. 1, 27 valt duidelijk op te maken dat God man en vrouw tegelijk geschapen heeft en Adam niet eerder dan Eva of andersom.

Als God aan vrouwen niet de taak heeft gegeven om onderricht te geven, waarom heeft Hij vrouwen in de gemeente daar dan wel de gaven toe gegeven?

quote:

Waarom eist God in Zijn Woord dan dat bijzondere eerbewijs voor de oudsten/opzieners/voorgangers? Zie ook Hebr. 13:7. En in vers 17 :...want zij zijn het die waken over uw zielen". Díe speciale taak en verantwoordelijkheid heeft een secetaris toch niet!
In de door jou genoemde teksten kan ik niets over bijzonder eerbewijs vinden. Er staat het volgende:

quote:

Gedenkt uw leiders die u voor het eerst het woord van God verkondigd hebben. Haalt u weer hun leven voor de geest; neemt een voorbeeld aan hun geloof. (..)
Gehoorzaamt uw leiders en voegt u naar hen; zij zijn dag en nacht in de weer voor uw heil, want zij zijn zich bewust van hun verantwoordelijkheid. Zorgt ervoor dat zij hun taak met voldoening kunnen vervullen. Als zij steeds moeten zuchten en klagen, zou dat voor u niet voordelig zijn.

:9 Het eerste gedeelte is trouwens ook een prima tekst om de verering van heiligen te rechtvaardigen, maar dat terzijde.
Het gaat hier over gehoorzaamheid en respect tegenover ambtsdragers en daar ben ik ook niet op tegen. Ouderlingen en diakenen zijn immers door ons op democratische wijze gekozen om zowel geestelijk als materieel leiding te geven aan de gemeente.
Hun gezag berust (overeenkomstig 1 Tim. 3) immers op het respect en vertrouwen dat de gemeente in hen heeft. Dat je ook besluiten van de Kerkenraad aanneemt en opvolgt is logisch. Maar om nu bijzonder eerbewijs aan de ambtsdragers te geven, omdat ze voor een periode van vier jaar ouderling en diaken zijn, gaat mij toch iets te ver. Ik sluit mij aan bij een uitspraak van Luther: de herders dienen te waken over de kudde, maar de kudde dient de herders net zo goed hun zielenheil in de gaten te houden".
Ouderlingen en diakenen zijn te allen tijde verantwoording schuldig aan de vergadering van belijdende lidmaten van de gemeente en dienen af te treden als ze dwalen in hun levenswandel of als de gemeente het vertrouwen in het door hen gevoerde beleid opzegt.

Maar bovengenoemde opmerking maakt mij wel benieuwd naar jouw ambtsopvatting.
« Laatst bewerkt op: juni 15, 2003, 05:43:25 pm door Lutheraansch »

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: juni 15, 2003, 05:42:06 pm »

quote:

op 15 Jun 2003 17:34:58 schreef Lutheraansch:
[...]

De idee van een scheppingsorde is afkomstig uit de Grieks-heidense filosofie (de zgn. natuurfilosofen, Plato, Aristoteles en Plotinus) en is niet in de schrift terug te vinden> Via de kerkvaders (m.n. Ambrosius en Augustinus) zijn deze filosofieën de kerk binnengeslopen, maar dat maakt ze nog niet bijbels.
De leer van de scheppingsorde gaat er namelijk vanuit dat de mens in staat is om via de rede door beschouwing van de verschijnselen en wetmatigheden in de natuur de wil van God te leren kennen.
De Bijbelse leer gaat niet uit van een scheppingsorde, maar neemt het verlossingswerk van God door Jezus Christus als centraal uitgangspunt voor ons handelen, denken en doen. En zoals er in Gal. 3, 28b staat: "in Christus is man noch vrouw...."

Daar Paulus geschoold was door de farizeeën en een volgeling was geworden van Jezus van Nazareth en niet van Plato of Aristoteles, is het niet mogelijk dat Paulus bij deze teksten uitgaat van een scheppingsorde. Het "omdat zij ondergeschikt moeten blijven, zoals de wet zegt", heeft waarschijnlijk niet op de Torah betrekking, maar op de Griekse wetgeving van die dagen. In de Griekse samenleving van Paulus' tijd was het namelijk verboden dat vrouwen publieke functies uitoefenden en in het openbaar spreken werd beschouwd als het uitoefenen van een publieke functie
Wat betreft het "... maar ik sta niet toe dat een vrouw onderricht geeft of gezag heeft over de man, want zij moet zich rustig houden. Want eerst is Adam geformeerd en daarna Eva": over deze tekst verstaat veel verschil van mening onder schriftuitleggers en deze tekst is ook niet duidelijk. Misschien dat het betrekking heeft op wat Paulus schrijft in 1 Tim. 1, 3 en 4 waar hij Timotheüs beveelt om "bepaalde mensen te verbieden afwijkende leerstukken te verkondigen en zich bezig te houden met eindeloze mythen en genealogieën, zaken die alleen maar leiden tot haarkloverijen en niets bijdragen tot het geloof waarop Gods leiding berust." Mogelijk zegt Paulus hier alleen dat Adam voor Eva geformeerd is, om de mensen die met eindeloze genealogieën bezig waren lik op stuk te geven met hun eigen theorieën die niet deugen. Waarschijnlijk zegt Paulus het hier bewust fout, want in Gen. 1, 27 valt duidelijk op te maken dat God man en vrouw tegelijk geschapen heeft en Adam niet eerder dan Eva of andersom.

Als God aan vrouwen niet de taak heeft gegeven om onderricht te geven, waarom heeft Hij vrouwen in de gemeente daar dan wel de gaven toe gegeven?

[...]

In de door jou genoemde teksten kan ik niets over bijzonder eerbewijs vinden. Er staat het volgende:
[...]

:9 Het eerste gedeelte is trouwens ook een prima tekst om de verering van heiligen te rechtvaardigen, maar dat terzijde.
Het gaat hier over gehoorzaamheid en respect tegenover ambtsdragers en daar ben ik ook niet op tegen. Ouderlingen en diakenen zijn immers door ons op democratische wijze gekozen om zowel geestelijk als materieel leiding te geven aan de gemeente.
Hun gezag berust (overeenkomstig 1 Tim. 3) immers op het respect en vertrouwen dat de gemeente in hen heeft. Dat je ook besluiten van de Kerkenraad aanneemt en opvolgt is logisch. Maar om nu bijzonder eerbewijs aan de ambtsdragers te geven, omdat ze voor een periode van vier jaar ouderling en diaken zijn, gaat mij toch iets te ver. Ouderlingen en diakenen zijn te allen tijde verantwoording schuldig aan de vergadering van belijdende lidmaten van de gemeente en dienen af te treden als ze dwalen in hun levenswandel of als de gemeente het vertrouwen in het door hen gevoerde beleid opzegt.

Maar bovengenoemde opmerking maakt mij wel benieuwd naar jou ambtsopvatting.

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: juni 15, 2003, 05:42:28 pm »
Citaat
[...]

De idee van een scheppingsorde is afkomstig uit de Grieks-heidense filosofie (de zgn. natuurfilosofen, Plato, Aristoteles en Plotinus) en is niet in de schrift terug te vinden> Via de kerkvaders (m.n. Ambrosius en Augustinus) zijn deze filosofieën de kerk binnengeslopen, maar dat maakt ze nog niet bijbels.
De leer van de scheppingsorde gaat er namelijk vanuit dat de mens in staat is om via de rede door beschouwing van de verschijnselen en wetmatigheden in de natuur de wil van God te leren kennen.

Daar Paulus geschoold was door de farizeeën en een volgeling was geworden van Jezus van Nazareth en niet van Plato of Aristoteles, is het niet mogelijk dat Paulus bij deze teksten uitgaat van een scheppingsorde. Het "omdat zij ondergeschikt moeten blijven, zoals de wet zegt", heeft waarschijnlijk niet op de Torah betrekking, maar op de Griekse wetgeving van die dagen. In de Griekse samenleving van Paulus' tijd was het namelijk verboden dat vrouwen publieke functies uitoefenden en in het openbaar spreken werd beschouwd als het uitoefenen van een publieke functie
Wat betreft het "... maar ik sta niet toe dat een vrouw onderricht geeft of gezag heeft over de man, want zij moet zich rustig houden. Want eerst is Adam geformeerd en daarna Eva": over deze tekst verstaat veel verschil van mening onder schriftuitleggers en deze tekst is ook niet duidelijk. Misschien dat het betrekking heeft op wat Paulus schrijft in 1 Tim. 1, 3 en 4 waar hij Timotheüs beveelt om "bepaalde mensen te verbieden afwijkende leerstukken te verkondigen en zich bezig te houden met eindeloze mythen en genealogieën, zaken die alleen maar leiden tot haarkloverijen en niets bijdragen tot het geloof waarop Gods leiding berust." Mogelijk zegt Paulus hier alleen dat Adam voor Eva geformeerd is, om de mensen die met eindeloze genealogieën bezig waren lik op stuk te geven met hun eigen theorieën die niet deugen. Waarschijnlijk zegt Paulus het hier bewust fout, want in Gen. 1, 27 valt duidelijk op te maken dat God man en vrouw tegelijk geschapen heeft en Adam niet eerder dan Eva of andersom.

[...]

Lutheraansch.......

Waar haal jij al die kennis vandaan???

J.F. Wolf

Lutheraansch

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: juni 15, 2003, 05:47:34 pm »

quote:

op 15 Jun 2003 17:42:28 schreef jfwolf:
[
Lutheraansch.......

Waar haal jij al die kennis vandaan???

J.F. Wolf

Ik heb tijdens mijn studie geschiedenis ooit een essay geschreven over de Staatsleer van Augustinus, vandaar....

P.S. Editor: JFWolf heeft per ongeluk een onge-editeerde tekst van mijn tekst gequote, zou je dat eerste gedeelte kunnen verwijderen. Alvast mijn dank, Theo. het tweede deelmag blijven staan
« Laatst bewerkt op: juni 15, 2003, 05:52:36 pm door Lutheraansch »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: juni 15, 2003, 07:25:49 pm »

quote:

Wat betreft het "... maar ik sta niet toe dat een vrouw onderricht geeft of gezag heeft over de man, want zij moet zich rustig houden. Want eerst is Adam geformeerd en daarna Eva": over deze tekst verstaat veel verschil van mening onder schriftuitleggers en deze tekst is ook niet duidelijk. Misschien dat het betrekking heeft op wat Paulus schrijft in 1 Tim. 1, 3 en 4 waar hij Timotheüs beveelt om "bepaalde mensen te verbieden afwijkende leerstukken te verkondigen en zich bezig te houden met eindeloze mythen en genealogieën, zaken die alleen maar leiden tot haarkloverijen en niets bijdragen tot het geloof waarop Gods leiding berust." Mogelijk zegt Paulus hier alleen dat Adam voor Eva geformeerd is, om de mensen die met eindeloze genealogieën bezig waren lik op stuk te geven met hun eigen theorieën die niet deugden. Waarschijnlijk zegt Paulus hier bewust iets fout, want in Gen. 1, 27 valt duidelijk op te maken dat God man en vrouw tegelijk geschapen heeft en Adam niet eerder dan Eva of andersom.

Hallo,

Even een losse reactie op dit stukje. Waarom zou deze tekst nu precies zo onduidelijk zijn? Als je de aanname hebt dat Paulus het prima vindt dat vrouwen prediken in gemeenten, dan is het een rare tekst, want m.i. wordt dat in deze tekst nu juist onderuit gehaald.

Die link met die geslachtsregisters vind ik ook heel ver gezocht, volgens mij ben je dan alleen maar bezig een afleiding te zoeken voor hetgeen waar deze tekst over gaat.

En je opmerking dat Paulus bewust een fout maakt, is dat soms een bewuste fout van jou? :) Je weet toch zeker ook wel van het verhaal dat eerst Adam er was en God zei: "Het is niet goed, dat de mens alleen is" en toen Eva maakte uit een rib van Adam.

Dus, kortom, waarom zou Paulus hier onduidelijk zijn?

Mijns inziens kun je het beter gooien op dat het een persoonlijke mening van Paulus is, dan een universeel geldende regel. Maar volgens mij is Paulus hier glashelder en had Timotheus absoluut geen twijfel over wat Paulus hier bedoelde.

Groetjes,
Zwever
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

FirstRule

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: juni 15, 2003, 09:31:03 pm »
De bijbel geeft nergens eenduidig aan of er nu wel of niet vrouwen in het ambt mogen, ik zal geen extra teksten aanhalen...
Toch wil ik wel graag kwijt dat onze kerkeraad (voornamelijk) door het ontbreken van vrouwen veel aandacht besteedt aan praten op cognitief (kennis, verstandelijk) niveau en veel minder aandacht besteedt aan het praten op affectief (gevoel) niveau en dit heeft tot direct gevolg dat er lang gepraat wordt en minder tijd is voor huisbezoeken.
Mannen (over het algemeen) zijn erg goed in emoties verbergen of ontwijken, dit is de reden waarom ik denk dat vrouwen een veel belangrijkere rol moeten spelen dan nu het geval is in de meeste kerken.
Voorbeeld; mijn ouders hebben het erg moeilijk in hun relatie en tot nu toe is er slechts op heel oppervlakkig niveau over gepraat met de oudelingen. De mannenbroeders zijn op zulk soort situaties vaak niet voorbereid terwijl veel vrouwen wel een flinke bijdrage zouden kunnen leveren omdat ze (weer over het algemeen) veel beter kunnen omgaan met emoties.
"Al wat ik wens is Christus te kennen en de kracht te ondervinden van zijn opstanding..."

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: juni 15, 2003, 11:29:26 pm »

quote:

op 15 Jun 2003 21:31:03 schreef FirstRule:
De bijbel geeft nergens eenduidig aan of er nu wel of niet vrouwen in het ambt mogen, ik zal geen extra teksten aanhalen...
Toch wil ik wel graag kwijt dat onze kerkeraad (voornamelijk) door het ontbreken van vrouwen veel aandacht besteedt aan praten op cognitief (kennis, verstandelijk) niveau en veel minder aandacht besteedt aan het praten op affectief (gevoel) niveau en dit heeft tot direct gevolg dat er lang gepraat wordt en minder tijd is voor huisbezoeken.
Mannen (over het algemeen) zijn erg goed in emoties verbergen of ontwijken, dit is de reden waarom ik denk dat vrouwen een veel belangrijkere rol moeten spelen dan nu het geval is in de meeste kerken.
Voorbeeld; mijn ouders hebben het erg moeilijk in hun relatie en tot nu toe is er slechts op heel oppervlakkig niveau over gepraat met de oudelingen. De mannenbroeders zijn op zulk soort situaties vaak niet voorbereid terwijl veel vrouwen wel een flinke bijdrage zouden kunnen leveren omdat ze (weer over het algemeen) veel beter kunnen omgaan met emoties.

Ik kan het heel erg vinden in jou betoog FirstRule. Vrouwen hebben ook absoluut toevoegende kwaliteiten voor bepaalde functies in een kerkgemeenschap.

Ik blijf het een beetje raar vinden geen vrouwen in het ambt. We komen tegenwoordig vrouwen tegen die bijvoorbeeld hoge functies hebben binnen een bedrijf of leidinggevend zijn dat die dan geen kwaliteiten zouden hebben voor ambtfuncties.

Doc

• Exodus 20: 12 - Da's mooi want
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: juni 16, 2003, 12:48:20 am »
Een oudeling echtpaar zou toch veel beter zij, de vrouw ondersteund de man, maar de man is er ook in deze zelfde functie, ze zorgen voor elkaar. Voor sommige zaken zijn kunnen vrouwen beter met vrouwen praten (lees: girltalk) en mannen met mannen. Hier is ook niets vreemds aan, van oudsher gebeurd dit al.

Als een man oudeling is, ondersteund de vrouw de man, de vrouw deelt mee in dit ambt dus kun je de vrouw ook als oudeling beschouwen.

Maar geef de vrouw ook de ruimte om deze functie na behoren te vervullen. God is niet alleen voor mannen, zo heeft God het niet bedoeld.

Doc

• Exodus 20: 12 - Da's mooi want
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: juni 16, 2003, 12:53:25 am »

quote:

op 12 Jun 2003 14:26:49 schreef Picardijn:

Of geen mannen meer??? Iedereen is geschapen naar Gods beeld, en iedereen heeft z'n eigen talenten. Vrouwen hebben een groot gevoel voor bewogenheid, dit is wel ter stichting van de gemeente. Als je alleen maar mannen hebt krijg je een dode boel, heb je alleen maar vrouwen dan heb je een praathuis. De man en de vrouwen vullen elkaar aan, en de Heilige Geest bindt ze samen tot één geheel, één familie, één gemeente.