Auteur Topic: [EO Jongerendag] "Ik hou er niet van"  (gelezen 11097 keer)

bert

• Bekijk profiel
[EO Jongerendag] "Ik hou er niet van"
« Reactie #150 Gepost op: juni 22, 2003, 11:01:13 pm »
Thanks Doc. helemaal mee eens. Ik vraag me soms ook af of het nu veel zin heeft om maar te blijven reageren.

100% overgave, onvoorwaardelijk, het is een sprong in het diepe met Jezus. En de vraag is of je die hebt gemaakt. Of blijf je bezig met de voorwaarden waaronder en heb je (misschien zonder dat je het in de gaten hebt) toch telkens zelf weer de touwtjes in de handen.

Dat is voor mijzelf ook het moeilijkste punt wat betreft geloven: 100% overgave aan God en toch in alles je eigen verantwoordelijkheid hebben. Ik kan mij 100% aan God geven en toch moeite hebben met het maken van keuzes.

Er blijft volgens mij altijd het vlak van het toetsen van wat er om je heen gebeurt. Als je opgevoed bent met het idee dat je voorzichtig moet zijn met het volgen van je gevoel of emoties (of gewoon nooit) , is het niet zo makkelijk om dat wel bij in je geloofsleven te betrekken.

Maar volgens mij zijn we weer erg offtopic.
Jezus, allerhoogste Naam, mijn ziel zingt Jezus, het allermooiste lied (577)

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #151 Gepost op: juni 23, 2003, 12:07:37 am »

quote:

op 22 Jun 2003 22:29:25 schreef Doc:
Zo nou heb ik een boel gelezen, maar nou snap ik gewoon één ding niet, en dat blijf ik ook niet snappen...

Waarom hebben mensen zo'n moeite met God ervaren en moet alles rationeel uitgelegd worden? Als je voor alles een verklaring en/of een bewijs wilt hebben geloof je toch niet? Dan bevestig je alleen maar...en dat is iets heel anders...geloven is 100% overgave aan God zelfs in het onbekende, als je dat doet gaat Hij je gebruiken, dan brengt Hij je op plaatsen waar je nooit had gedacht te komen. Hij gaat je genezen.
Ik heb geen enkele moeite om Gods werken te ervaren en ik heb er alleen geen EO-jongerendag of andere massabijeenkomst voor nodig.

quote:

Trouwens de kracht van de Geest ervaren is niet naar de schepping kijken en denken: "oh wat is het toch mooi", want dat is Gods scheppingskracht, en dat is iets anders. Als we het over de kracht van de Geest hebben, dan gaat het over de Heilige Geest die de geestesgaven in je vrijmaakt. Dan hebben we het over intimiteit met God door Zijn Heilige Geest, dan hebben we het over profetische woorden die zullen komen, beelden die je zult zien..etc...maar ook besef van zonden, kracht voor vergeving en bewogenheid voor mensen om je heen.
De Heilige Geest IS God en de Heilige Geest wil in ons wonen hoeveel intiemer moet het volgens jou nog worden?

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
« Reactie #152 Gepost op: juni 23, 2003, 12:13:12 am »

quote:

op 22 Jun 2003 22:29:25 schreef Doc:
Zo nou heb ik een boel gelezen, maar nou snap ik gewoon één ding niet, en dat blijf ik ook niet snappen...

Waarom hebben mensen zo'n moeite met God ervaren en moet alles rationeel uitgelegd worden? Als je voor alles een verklaring en/of een bewijs wilt hebben geloof je toch niet? Dan bevestig je alleen maar...en dat is iets heel anders...geloven is 100% overgave aan God zelfs in het onbekende, als je dat doet gaat Hij je gebruiken, dan brengt Hij je op plaatsen waar je nooit had gedacht te komen. Hij gaat je genezen.

Trouwens de kracht van de Geest ervaren is niet naar de schepping kijken en denken: "oh wat is het toch mooi", want dat is Gods scheppingskracht, en dat is iets anders. Als we het over de kracht van de Geest hebben, dan gaat het over de Heilige Geest die de geestesgaven in je vrijmaakt. Dan hebben we het over intimiteit met God door Zijn Heilige Geest, dan hebben we het over profetische woorden die zullen komen, beelden die je zult zien..etc...maar ook besef van zonden, kracht voor vergeving en bewogenheid voor mensen om je heen.

Van te voren: ik ben net in een evangelisch getinte jeugddienst geweest en wij als gereformeerde jongeren waren toch best pissig na afloop door de onzin die er vaak verteld wordt. De reactie kan dus wat fel zijn.
God's scheppingskracht bestaat niet. Gods Geest broede op de wateren: Hij is, als Persoon van de Drieeenheid, Schepper. Ik ben het met je eens dat de Geest ervoor zorgt dat zondekennis gewerkt wordt, bewogenheid oproept, maar zeker ook dat Hij ons deel geeft aan Christus. Jammer maar helaas ben ik die notie op een vrijgemaakt gereformeerd forum nog niet tegengekomen. 'De kracht van de Geest ervaren is niet naar de schepping kijken en denken oh wat mooi': dat is wel zo. De Geest is geen vreemde spirituele kracht, maar werkt ook in huwelijken en in het leven van alledag, en aan spectaculaire dingen heeft de ware God een hekel: de Joden verlangen een teken (1 kor 1).
Zalig zij die geloven zonder gezien te hebben, de ongelovige Thomas: krachten, wonderen en God: Hij kan ze doen, maar heeft liever dat mensen zonder dat geloven.
Ps. 111:10

Doc

• Exodus 20: 12 - Da's mooi want
    • Bekijk profiel
« Reactie #153 Gepost op: juni 23, 2003, 12:21:14 am »

quote:

op 23 Jun 2003 00:07:37 schreef dingo:
De Heilige Geest IS God en de Heilige Geest wil in ons wonen hoeveel intiemer moet het volgens jou nog worden?

Als je gaat trouwen ga je een verbintenis aan, en wordt je één van vlees (om het ff Bijbels te zeggen), kortom intiem. Maar als het goed is wordt die intimiteit door liefde bepaald, zonder de liefde is er geen intimiteit, en dus geen huwelijk ook al ben je misschien wel getrouwd, snappie de belofte alleen is niet genoeg.

God vraagt van ons om hem te aanbidden, om dicht bij Hem te zijn. Hij is een vader die Zijn kinderen wil omarmen, Hij wil je een hug geven en je toefluisteren: "ik hou van je, je bent mijn oogappel!", en dan heb je de Heilige Geest, want ja je weet dat ie in je is, dus je bent dan intiem met God? Je belooft elkaar het ja-woord, dus ben je intiem? Nee volgens mij niet, ik bedoel wat is intimiteit binnen een huwelijk? Is dat vertrouwen? Is dat seks? Is dat geloof? Wat is het? Volgens mij is het als je dicht tegen elkaar aan ligt en kun zeggen ik hou van je en ik laat je nooit meer los, als je elkaar daarom een zoen geeft en alles om je heen vergeet en alleen maar aan je partner kan denken.

Zo ook met God, als je in Zijn armen komt en je aan niets anders meer kunt denken dan Hem en eigenlijk nooit meer uit z'n armen weg wilt omdat het gewoon zo goed is. Dat is intimiteit met God, intimiteit is dus niet weten, maar ervaren!

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #154 Gepost op: juni 23, 2003, 12:17:57 pm »

quote:

Oordelen is een te zwaar woord, op dit forum word ik geacht mijn mening te geven. Ik ben het niet eens met de manier van beleven. Als de mensen op die manier aan hun 'Geestelijke Trekken' komen, moeten ze dat zeker doen. Maar, ik vind dat de boodschap wel erg op de achtergrond komt en de moderne muziek nummer voert gewoon de boventoon. Ik heb een aantal mensen gesproken die hadden het alleen en alleen maar over de leuke artiesten. En over God, wat het hoofdthema is, geen woord..... Dan klopt er mijns inziens toch wat niet...

Ik heb juist met heel veel mensen gepraat die God er hebben ervaren en over Hem ook als het hoofdthema praatten.. "Gave artiesten" zijn alleen maar een middel van God daarvoor. Natuurlijk komen er ook mensen echt voor de artiesten... maar het doel van die artiesten is weer om mensen dichter bij God te brengen dus als mensen de bands gaaf vinden.... Kunnen ze op die manier ook door God weer bereikt worden. Want die artiesten spelen ook voor God en hun doel is om jongeren dichter bij God te leren en van Hem te vertellen.

quote:

Natuurlijk moet je dat zeggen, anders kun je bijvoorbeeld een christelijke Rockband niet meer rechtvaardigen. God focust zich helemaal niet op een bepaalde tijd. Het is gewoon vreemd, en daar doe ik net zo hard aan mee, dat Wij bepalen wat wel en niet kan. Terwijl God helemaal niet precies zo werk, zoals wij willen en zoals wij denken. Wij moeten de vraag stellen: Wat wil God wat wij doen.

Het is heel duidelijk hoe God werkt. Hij werkt door mensen heen. Door dominees, door sprekers, door artiesten. God wil via allerlei manieren mensen bereiken, ook afhankelijk van hoe mensen zijn.

Doc, precies. God wil een diepe relatie met je hebben maar als je veel van God weet hoef je hem nog niet te KENNEN. Net als een relatie tussen man en vrouw, daar draait het ook niet alleen om kennis. Daarom is God ervaren helemaal niet  eng of gevaarlijk of iets van deze tijd maar iets dat noodzakelijk es voor een relatie met God. Daar mag je dan toch ook wel naar streven?
« Laatst bewerkt op: juni 23, 2003, 12:24:56 pm door Marnix »
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien