quote:
op 19 Jul 2003 23:48:15 schreef skeptic:
Als ik kritisch ben, wil dat nog niet zeggen, dat ik de intentie heb anderen tot mijn overtuiging te bekeren. …. Nu wil het geval dat ik geen geloof heb, dus kan ik ook niet iemand bekeren tot mijn geloof. ik probeer alleen maar mensen zelf te laten nadenken.
Skeptic,
Je spreekt jezelf een beetje tegen. Je hebt wel een overtuiging, maar geen geloof?
Volgens mij heeft iedereen een geloof. Iemand zich niet bij een kerk aansluit en enkel vermoed dat er ‘iets is’ in de zin van een hogere macht gelooft in mijn visie.
Iemand die ervan overtuigd is dat er geen God is, gelooft ook.
Christenen zijn overtuigd dat God bestaat en van hen vraagt om als ‘volk van getuigen’ te leven. Hier bedoel ik mee, dat christenen samen de Here willen dienen. Ook in de dagelijkse praktijk van het leven. Dit gaat niet altijd even goed, omdat we als mens geneigd zijn om God en onze naaste te haten. Je zou kunnen zeggen, dat we er een van ons zelf een individualistische levensstijl op na houden en alleen maar aan ons zelf denken. Gevolg hiervan is, dat het vaak blijft bij vrome woorden en discussies over hoe het zou moeten zijn.
quote:
op 19 Jul 2003 23:48:15 schreef skeptic:
Volgens mij doen Christenen dit meestal, maar aangezien er vele verschillende stromingen bestaan binnen het Christendom, kunnen er natuurlijk verschillen zijn. Binnen Calvinistische kringen is evangeliseren natuurlijk niet zinvol, in verband met de predestinatie, het is namelijk allemaal al geregeld. maar de rest is toch meestal nogal druk met evangeliseren….
Dus volgens mij draai jij de zaak om, jullie zijn degenen die anderen willen bekeren, zelfs als jullie aanhangers zijn van Calvijn.
Skeptic,
Ik heb je site bezocht. Prima om eens na te denken over de onderwerpen die je hier aansnijdt.
Wat me wel opviel is dat je nogal wat stereotypen gebruikt. (straks nog wat opmerkingen over de positie van de vrouw)
Dat valt me in deze post ook op. Je stelt dat aanhangers van Calvijn niemand hoeven te bekeren, omdat alles toch al voorbestemd is. Als je wat meer gaat lezen over Calvijn, kom je er achter dat hij dit nooit zo gesteld heeft.
Als je stelt dat aanhangers van Calvijn niet hoeven te evangeliseren heb je het mis.
Zie: Mattheus 28: 19 en 20. Daar staat duidelijk een oproep tot evangelisatie.
Echter, we kunnen als mens niemand bekeren. Daar heb je de kracht van Gods Geest voor nodig, die de harten van mensen ‘open breekt’. Het is dus geen kwestie van rustig afwachten tot er iets gebeurt. Nee, we mogen getuigen en ons afhankelijk van God weten in heel ons leven. Dat is toch een boodschap waar iedereen iets aan heeft? Het is in elk geval geen boodschap in de zin van: je hoeft je nergens druk om te maken omdat alles toch al geregeld is.
Er zijn verschillende stromingen in het Christendom. Veelal door verschillen van vorm, traditie of opvatting over bepaalde onderwerpen. Wat dat aan gaat zijn we gewoon zondige mensen, die niet in staat zijn om samen de Here te dienen.
POSITIE VAN DE VROUW
Op je site stel je, dat vrouwen achtergesteld worden op grond van een geloofsovertuiging.
Hoe kan het nu, dat er in de verpleging zo veel vrouwen werken?
Waarom zijn er zo weinig vrouwelijke topmanagers?
Er zijn mensen die de overtuiging hebben, dat de wereld vroeger door mannen gedomineerd werd. Dat hier de laatste decennia verandering in begint te komen, doordat we alle religie aan de kant gezet hebben.
Wie kan het onderbouwen, dat man en vrouw dezelfde eigenschappen bezitten?
Zelf ben ik van mening dat man en vrouw verschillend zijn. Als gevolg hiervan zijn vrouwen bijvoorbeeld geschikter voor zorg taken en mannen bijvoorbeeld voor zwaar lichamelijk werk.
Je kunt niet stellen dat vrouwen niet belangrijk zijn op grond van de Bijbel:
Lees deze teksten maar eens door:
Johannes 4: 9 – 42. Handelingen 6: 13 – 15
Er zijn meer plaatsen in de Bijbel waar duidelijk te lezen is, dat vrouwen belangrijke taken vervullen. Mensen kunnen niet met bijbelse argumenten onderbouwen, dat de vrouw een minderwaardige positie moet hebben in de kerk of de samenleving.
Wat natuurlijk niet betekend dat je iedereen zo maar predikant kunt laten worden.
Daar is niet iedereen geschikt voor. Los daarvan is het de vraag of het wenselijk is dat de vrouw kostwinner is (als predikant) en de man thuis zit (echtgenoot van de predikant).
Ik ken een gezinnen waarin de man het huishouden doet en de vrouw werkt.
Dit is niet altijd een bewuste keuze. Als het andersom kon, zouden sommigen dit direct doen.
Alleen al omdat het voor sommige vrouwen best zwaar is om naast het werk nog zo veel te doen in gezin en kerk.
Met andere woorden, er zijn veel mensen tevreden met hun conservatieve levensstyle.
Van hen hoeft het niet zo ‘modern’, omdat de christelijke levensstyle prima aansluit een stukje stabiliteit en evenwicht en rust geeft in hun bestaan.
(tot zo ver even een ‘uitstapje’ over de positie van de vrouw.)