Zal ik de knuppel eens in het hoenderhok gooien.
even een korte intro, Ik kom uit de Ned Gef kerk, en ben 'verhuisd' naar een Evangelische gemeente.
Evangelisch hebben het licht gezien (althans dat denkt men), en vooral ten aanzien van profetie en 'tongen'. Iedere zondag voor in de gemeente komen er dan weer een paar naar voren die 'een woord' hebben. Maar wat is een profetie. Laten we 'ns kijken wat we uit G-ds woord kunnen halen:
1. Een profetie verteld altijd wat nieuws. Iets wat men al weet, is geen profetie.
Dus een tekst voorlezen is een waarheid, maar geen profetie.
2. Wanneer iemand naar worden moet zoeken, omdat hij de woorden niet weet te vinden, dan is het geen profetie. Samuel, Elia, Elis, Jeremia en Jesaja spraken profetien uit zonder te stotteren, te aarzelen, te zoeken naar woorden. Ze waren gedreven door de Geest
3. Ik heb er al wat genoemd (profeten), maar een kenmerk van profeten is dat zij leven naar G-ds woord, van voor tot achter zonder comprpmissen. Zij spreken het woord van de Eeuwige en dat dient betrouwbaar te zijn, dus ook degene die het uitspreekt. Wat is een politie die zelf de regels aan zijn laars lapt? Precies, die wordt niet serieus genomen.
Zolang men zich niet voegd naar G-ds woord, zal men dus ook niet profeteren door de Geest. Hooguit door een andere macht (niet uit G-d dus). Wat tijn G-ds regels... Lees Torah, maar .... Een G-d, geen afgoden, houdt de Shabat (en dus niet de zondag), enz......