Auteur Topic: Hoe vind ik een goede kerk?  (gelezen 4479 keer)

Jakolien

• Bekijk profiel
Hoe vind ik een goede kerk?
« Reactie #50 Gepost op: juli 13, 2003, 09:45:12 pm »

quote:

op 13 Jul 2003 20:19:23 schreef xgnoom:
Is het niet zo dat als je God dient zoals Hij dat wil je daar automatisch een goed gevoel bij krijgt? Ik snap die tegenstelling gevoel <-> wat God wil niet zo goed. Volgens mij hoort het bij elkaar ipv dat het elkaar uitsluit.
De discussie wordt denk ik steeds vager. De kern van de discussie was: Kun je zeggen dat God het minder belangrijk vindt in welke kerk je Hem dient, als je Hem maar met plezier dient.
Ik denk dat 'Hem met plezier dienen' van ondergeschikt belang is aan het 'Hem dienen in gehoorzaamheid'.
Het is vaak voorgekomen (en het gebeurt nóg) dat de trouwe christenen ondergronds bij elkaar moesten komen, en kerk moesten zijn in barre omstandigheden. Zij konden er ook voor kiezen om hun geloof op een plezieriger manier te beleven, maar zij leden liever om Christus wil.
Ook zullen er kerkmensen geweest zijn (en nóg zijn) die geheel tegen hun plezier in een andere 'kerkkeuze' moesten maken. Ze zagen de kerk door ontrouw aan Gods Woord kapot gaan, en wilden God gehoorzaam zijn door zich af te scheiden.
Met deze twee voorbeelden wil ik maar aangeven dat het 'met plezier God dienen' niet altijd de voorrang kán krijgen. Trouw en gehoorzaamheid aan Gods Woord moet voor de gelovige belangrijker zijn.

Hier laat ik het voorlopig bij. Voor mij breekt nu ook de vakantie aan. Tot over een paar weken!
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: juli 13, 2003, 09:54:40 pm »

quote:

op 13 Jul 2003 21:37:42 schreef Mientje:
Jakolien,Zou jij je een kerkgang kunnen voorstellen, waar je weet dat God niet aan z.n eer komt, en waar je tóch met plezier naar toe gaat ?
Dat is toch uitgesloten ? Je gaat er met plezier naar toe, omdat je wéét dat God daar vereert wordt.

Nog even dan..
Ja, ik denk dat zo'n kerkgang wel bestaat. Er zijn kerken en dus kerkdiensten waar God geprezen wordt, en waar toch de Here niet gediend wordt! Je kunt de Here offeren (met brandoffers in het O.T. of met lofzangen en vreugdedansen) terwijl het de Here een gruwel is. (Lees bijvoorbeed Amos 5 vanaf vers 21)
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: juli 14, 2003, 12:28:10 am »

quote:

op 13 Jul 2003 21:45:12 schreef Jakolien:
Hier laat ik het voorlopig bij. Voor mij breekt nu ook de vakantie aan. Tot over een paar weken!

We kunnen hier nog heel lang over praten... ik heb wel het idee dat het hier om een nuanceverschil gaat. Mensen die meer aandacht willen voor geloofsbeleving ed gooien daarmee niet meteen alle dogma's overboord. Volgens mij is dat een uiterste, waar nog vele gradaties tussen zitten. Dus: de leer blijft belangrijk.

Prettige vakantie! :9
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: juli 14, 2003, 12:30:55 am »

quote:

op 13 Jul 2003 21:54:40 schreef Jakolien:
Nog even dan..
Ja, ik denk dat zo'n kerkgang wel bestaat. Er zijn kerken en dus kerkdiensten waar God geprezen wordt, en waar toch de Here niet gediend wordt! Je kunt de Here offeren (met brandoffers in het O.T. of met lofzangen en vreugdedansen) terwijl het de Here een gruwel is. (Lees bijvoorbeed Amos 5 vanaf vers 21)
Hier heb je 'op zich' gelijk. Het gevaar is wel dat je gauw anderen gaat beoordelen dan wel jezelf voortdurend twijfel aanpraat: doe ik het wel goed? Het antwoord is dan natuurlijk: Nee, je doet het niet goed, zondig mensje, ga ermee naar Jezus Christus...

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: juli 14, 2003, 12:59:48 am »

quote:

Ja Mientje, ik wil ook niet ontkennen dat je de Here met vreugde of in dankbaarheid moet dienen, integendeel zelfs. Maar het ging er even om of je het 'met plezier de Here dienen' als hóger doel moet stellen dan het dienen van de Here op de juiste manier en op de juiste plek. M.a.w. is jóuw plezier in de kerkgang belangrijker dan of God voldoende aan Zijn eer komt?

Het is niet het 1 of het ander... zaak is om beide te vinden, een plek waar God gediend wordt zoals Hij dat wil, maar ook een plek waar jij God kan dienen zoals jij dat het beste kan doen, waar je echt op Hem gericht bezig kan zijn.

En waarom zou dat nou alleen in de kerk kunnen waar jij toevallig in bent opgegroeid en je hele leven zit.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

joris

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: juli 14, 2003, 11:39:12 am »

quote:

op 14 Jul 2003 00:59:48 schreef Marnix:
[...]

Het is niet het 1 of het ander... zaak is om beide te vinden, een plek waar God gediend wordt zoals Hij dat wil, maar ook een plek waar jij God kan dienen zoals jij dat het beste kan doen, waar je echt op Hem gericht bezig kan zijn.

En waarom zou dat nou alleen in de kerk kunnen waar jij toevallig in bent opgegroeid en je hele leven zit.

Tja, ik vind de hele vraag wat raar hoor. Da tkomt duidelijk voort uit een situatie waarn veel gediscusieerd wordt over het functioneren van de gemeente; hebben we genoeg aandacht voor gevoel, verslapt de kennis niet, hebben we genoeg ook voor de broeders en zusters. Mensen kijken over de kerkmuren heen en dan gaan de '' achterblijvers''  verzinnen waarom je wel en niet weg zou kunnen gaan.
'' het hoeft niet altijd leuk te zijn'' en "" als het leuk moet zijn in een kerk, dan kom je dus voor jezelf en niet voor God"" waren ook de opmerkingen die ik kreeg toen ik er aandacht om te vertrekken.

Wat een onzin.

God is zo gaaf groot. God roept ons op om Hem te dienen, Hem te loven en te prijzen. Te dansen en te zingen!
Als je echt doordrongen bent van de noogdzaak van God in jouw leven, dan ga je situaties zoeken waar je HEm beter kunt leren kennen en waar jij het dus naar je zin hebt.
God is niet iemand die ons zit te pesten of te plagen met plekken waar het niet leuk is. HIj is je liefhebbende vader, remember! Hij houdt van je en wil dat je het goed hebt! Dat is toch de tendens van de bijbel?

De vraag:gaat het erom dat jij plezier hebt, komt voort uit een angstig hart als je het mij vraagt. (speciaal voor marnix toegevoegd) :r
Nader tot God en Hij zal tot u naderen, jac 4:8

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: juli 14, 2003, 12:45:15 pm »
Helemaal mee eens. Ik heb er ook absoluut geen problemen mee als iemand ergens anders heen gaat omdat dat beter is voor zijn relatie met God.

Wat betreft de vraag: Gaat het er om of God plezier in jou heeft of jij plezier in God lijkt me het antwoord duidelijk. God wil een relatie met je. Een relatie komt altijd van 2 kanten. En denk je dat God gelukkig zou zijn in een relatie waarin jij niet gelukkig bent? Nee want dan is de relatie niet goed. Meer wil ik er niet over zeggen... lijkt me wel duidelijk zo.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Roos

• liefde is de bron
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: juli 14, 2003, 07:04:33 pm »

quote:

op 13 Jul 2003 21:54:40 schreef Jakolien:
Nog even dan..
In alle kerken zitten veel verschillende mensen. De ene persoon komt daar uit gewoonte, zingt mee, luistert naar de predikeing maar doet daar verder niks mee, de andere komt daar echt om God te loven en te prijzen en staat open voor de Geest. En die mensen komen voor in alle kerken, ook de vrijgemaakte kerk. Het gaat om je hart, om jouw levende relatie met God, en Hij ziet je hart.
Mijn broer en zussen bijv. zitten in de vrijgemaakte kerk, (de ware kerk volgens Jakolien), maar o, wat zijn ze lauw ! Waar gaat het dan om ? dat je je bij de "ware" kerk hebt gevoegd, of om je hart, de liefde die je voor onze God hebt ?

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: juli 14, 2003, 09:04:17 pm »
Wellicht is het zo dat
...als het goede gevoel ontbreekt
...dat een symptoom is dat er met de leer danwel de praktische uitwerking van leer iets mis is? :?

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: juli 14, 2003, 09:11:46 pm »

quote:

op 14 Jul 2003 21:04:17 schreef xgnoom:
Wellicht is het zo dat
...als het goede gevoel ontbreekt
...dat een symptoom is dat er met de leer danwel de praktische uitwerking van leer iets mis is? :?
Of dat er met jezelf iets mis is. Een verkeerde verwachting bijvoorbeeld. Of onbekendheid met de traditie waarin je verzeild geraakt bent. (Of iets verkeerds gegeten. cf Lewis :) )

NB. dit is bedoeld als aanvulling op jouw mogelijkheden, niet als vervanging daarvan.

fransje

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: juli 14, 2003, 11:14:36 pm »

quote:

op 14 Jul 2003 00:59:48 schreef Marnix:

Je bent nooit ergens `toevallig`opgegroeid. Je moet wel altijd je realiseren dat je niet `toevallig`in die kerk bent maar dat God je daar geplaaatst heeft.
Je hebt daar ook een taak. Je kan een tijdje het minder naar je zin hebben in de kerk waar je bent opgegroeid, toch kan daar een roeping voor je liggen.
Er kan een tijd zijn dat je moet leven met terleurstelling, maar er kan ook weer een tijd komen waarin je weer `de hand aan de ploeg kan/ mag slaan` binnen de kerk.
In de tijd van teleurstelling en zorg kan je extra tijd uit trekken voor gebed.
sorry, ik ben dislekt, zeker als de emoties wat oplopen.
maar ik doe mijn best.

fransje

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: juli 14, 2003, 11:17:19 pm »

quote:

op 14 Jul 2003 19:04:33 schreef Roos:
[...]

Mijn broer en zussen bijv. zitten in de vrijgemaakte kerk, (de ware kerk volgens Jakolien), maar o, wat zijn ze lauw !

Roos, dat kun je de kerk toch niet aanrekenen ?
Dat is toch hun persoonlijke houding ?
sorry, ik ben dislekt, zeker als de emoties wat oplopen.
maar ik doe mijn best.

joris

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: juli 14, 2003, 11:58:26 pm »

quote:

op 14 Jul 2003 23:17:19 schreef fransje:
[...]

Roos, dat kun je de kerk toch niet aanrekenen ?
Dat is toch hun persoonlijke houding ?
allebei lijkt mij. Na een eredienst moet je altijd de kerk uit kunne lopen met hetzelfe gevoel als de Emausgangers hadden: ? was ons hart niet brandende in ons.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: juli 15, 2003, 12:07:09 pm »

quote:

op 14 Jul 2003 23:14:36 schreef fransje:
[...]

Je bent nooit ergens `toevallig`opgegroeid. Je moet wel altijd je realiseren dat je niet `toevallig`in die kerk bent maar dat God je daar geplaaatst heeft.
Je hebt daar ook een taak.
Geldt dit ook voor mensen in de CGK, NGK, HK, GK, GG en alle varianten, evangelische gemeentes en pinkstergemeentes?

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: juli 15, 2003, 01:22:39 pm »
Ik denk het wel.... maar in hoeverre gaat dat op? Als iemand naar een andere kerk gaat, kun je hem dat dan verwijten op grond van deze opmerking? Als je weggaat, puur en alleen vor jezelf vind ik dat niet goed... maar als een kerk tussen de relatie van jou met God komt te staan liggen de zaken wel anders... dan kun je daar een taak hebben en zelfs uitvoeren maar ondertussen kan je eigen geloof dan doodbloeden.

joris

• Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: juli 15, 2003, 01:26:52 pm »
waar staat dat in de bijbel dat God je plaatst ergens voor een taak?

ik zie het anders. stel dat ik een bulldozer was. ik wordt gemaakt in de werkplaats van de bulldozerbouwers, stukje bij stukje wordt ik klaar gemaakt zodat ik aan het werk kan. Dan verhuis ik naar de showroom maar daar sta ik nog steeds te nietsen. Al mijn potentieel wordt niet gebruikt.
Dan wordt ik gekocht en afgevoerd naar de bouwplaats! Yes, eindelijk mag ik voluit mij gaven gebruiken met de goede Chauffeur aan boord.