Auteur Topic: Hoe vind ik een goede kerk?  (gelezen 4477 keer)

leyongo

• Bekijk profiel
Hoe vind ik een goede kerk?
« Gepost op: maart 14, 2003, 06:26:57 pm »
Wie kan mij helpen aan adressen van Evangelische kerken, of van Pinkstergemeentes in omgeving Breda?

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 14, 2003, 07:14:06 pm »

quote:

op 14 Mar 2003 18:26:57 schreef leyongo:
Wie kan mij helpen aan adressen van Evangelische kerken, of van Pinkstergemeentes in omgeving Breda?
http://www.jefta.solcon.nl/jefta.htm

De leukste gemeente, ik wou dat ik in de buurt van Breda woonde, dan wist ik het wel.

leyongo

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 15, 2003, 02:33:19 pm »
Wilhelmina, hoe denk je over vrouwen die preken?

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 15, 2003, 04:00:24 pm »

quote:

op 15 Mar 2003 14:33:19 schreef leyongo:
Wilhelmina, hoe denk je over vrouwen die preken?

Moet kunnen, maar persoonlijk sta ik niet te juichen als er een vrouw spreekt.
Alhoewel ik zelf behoorlijk lang al onserwijs geef aan kinderen, maar dat is toch iets anders. Ik vind het een beetje moeilijk als  vooral mannen het Woord moeten ontvangen van vrouwen. Maar ja, ik ben ook al 50 he?

leyongo

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 16, 2003, 12:43:01 pm »
Ja, dat is ook mijn probleem, als ik verschillende brieven van Paulus erop nalees is het niet de bedoeling dat vrouwen preken en onderwijs geven (aan mannen) Wat je zegt onderwijs geven aan kinderen is iets anders.
En dit is ook mijn probleem bij de Jefta kerk. Ik ben er met mijn man nu drie keer geweest, maar hier laten ze vrouwen ook preken en daar kan ik niet in mee gaan.
(Je zou misschien zeggen dat het vooral een gevoel is dat bij de 'oudere' generatie speelt, maar wij zijn beiden begin 20.)

Hoe denken anderen die dit lezen over dit onderwerp?

Nog andere suggesties voor kerken???

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 16, 2003, 04:44:26 pm »
Het is aan de ene kant duidelijk wat er over in de bijbel staat, maar is het misschien niet cultureel bepaald?
Paulus kwam zelf ook uit een cultuur waar vrouwen geen recht van spreken hadden, officiele dingen werden altijd door mannen gedaan.

Ook interessant is dat vrouwen vaak anders tegen dingen aankijken dan mannen, het zal dan ook best leerzaam kunnen zijn om juist een vrouw op de kansel te hebben.

Ik vraag me werkelijk af wat de argumenten zijn van bijv. Paulus om te zeggen dat vrouwen niet mogen spreken.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 16, 2003, 05:19:58 pm »

quote:

op 16 Mar 2003 16:44:26 schreef Laurens:
Het is aan de ene kant duidelijk wat er over in de bijbel staat, maar is het misschien niet cultureel bepaald?
Paulus kwam zelf ook uit een cultuur waar vrouwen geen recht van spreken hadden, officiele dingen werden altijd door mannen gedaan.

Ook interessant is dat vrouwen vaak anders tegen dingen aankijken dan mannen, het zal dan ook best leerzaam kunnen zijn om juist een vrouw op de kansel te hebben.

Ik vraag me werkelijk af wat de argumenten zijn van bijv. Paulus om te zeggen dat vrouwen niet mogen spreken.

Ik denk dat je het zó moet zien, in die tijd was het ook : heeft ieder een woord.
En als er dan een man voorging en een vrouw begon er haar mening over te zeggen(en dat kunnen ze) dan liep de orde misschien uit de hand.
Zelf ben ik er óók geen voorstandster van, maar ja, ik hoor ook een beetje bij de ouderen, maar onze voorganger is er een groot voorstander van, terwijl het vrijwel nooit voorkomt. Maar kijk eens wat een prachtig werk de vrouwen op het zendingsveld doen, en daar leren ze de mannen ook.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

leyongo

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 20, 2003, 02:17:15 pm »
Ik denk dat dat juist het probleem is, dat wij dingen willen gaan bekijken op cultureel gebied. Een ander praktisch voorbeeld; homohuwelijken binnen de kerk.
De bijbel zegt duidelijk dat dit een afschuw is in de ogen van God, maar in onze huidige samenleving wordt dit steeds meer als normaal beschouwd. Rechtvaardigt het ons dan om dit aan te passen?

Paulus is heel duidelijk in zijn brieven over vrouwen in de gemeente.
- 1 Korintiërs 14: 34-38 'Zoals in alle gemeenten der heiligen moeten de vrouwen   inde gemeente zwijgen; want het is haar niet vergund te spreken, maar zij moeten ondergeschikt blijven, zoals ook de wet zegt. En als zij iets te weten willen komen, moeten zij thuis haar mannen om opheldering vragen; want het staat lelijk voor een vrouw te spreken in de gemeente. Of is het woord Gods bij u begonnen? Of heeft het alleen u bereikt?...'
- Timotteus 2: 11-15 'Een vrouw moet zich rustig, in alle onderdanigheid, laten onderrichten, maar ik sta niet toe, dat een vrouw, onderricht geeft of gezag over de man heeft; zij moet zich rustig houden...'

Lijkt mij duidelijk genoeg.
Als we er dan nog aan gaan twijfelen of dit Paulus' mening is of die van God, dan zou je eigenlijk alle brieven maar weg moeten laten. Ik ben van mening dat God werkelijk door deze man heeft gesproken en dat het daarom ook in de bijbel staat. En zelfs al was dat niet het geval dan zouden we niet zo koppig moeten zijn, maar gewoon eens moeten luisteren naar wat een grote man Gods hierover te zeggen heeft.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 20, 2003, 02:39:47 pm »
Ik kwam pas deze tekst in Kolossenzen tegen. Was dit al niet een vrouw met haar gemeente?

Kol 4: 15  Groet de broeders te Laodicea; ook Nymfa met de gemeente bij haar aan huis.

Einherjar

• Te zijn of niet te zijn, dat i
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 20, 2003, 05:12:47 pm »

quote:

op 20 Mar 2003 14:39:47 schreef Wilhelmina:
Ik kwam pas deze tekst in Kolossenzen tegen. Was dit al niet een vrouw met haar gemeente?

Kol 4: 15  Groet de broeders te Laodicea; ook Nymfa met de gemeente bij haar aan huis.
Je kan bij die tekst ook denken aan een kosteres, of een vrouw die haar huis ter beschikking heeft gesteld als kerkgebouw.
Of 't eervoller zou zijn te dulden In onze geest de schoten en de pijlen Van 't lot, dat gewelddadig ons belaagt Of 't hoofd te bieden aan een zee Van plagen en ze te enden door verzet? Te sterven, slapen, meer niet.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: maart 20, 2003, 07:27:28 pm »
Toch is het vreemd , dat als het om een man gaat, hier blijkbaar vanzelf vannuitgegaan wordt dat het over de voorganger gaat, en oeps, de vrouw blijkt ineens de kosteres te zijn. Wat was Febe eigenlijk? De schoonmaakster? |:(

Anne-Marie

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: maart 20, 2003, 11:41:58 pm »
Tijdsgebonden, Leyondo.
Geschreven in een tijd dat vrouwen geen opleiding en onderwijs kregen.
Je zult toch met me eens zijn dat een vrouw tegenwoordig niet achter haar man aanrent om te vragen naar de uitleg van de preek.
Dat is nu een uitwisseling van gedachten, meningen, ideeen geworden. Op een gelijkwaardig niveau.
Volgens mij had Paulus hier last van een chagrijnige bui na al dat gekwek van de vrouwen op de galerij van de synagoge. (zij zaten niet bij de mannen, maar elders, met de kinderen). Daar werden natuurlijk alle nieuwtjes uitgewisseld, de baby's gezoogd, het huilen gesust, de plasjes gepleegd.
Na zo'n mislukte en rommelige ochtenddienst zette Paulus zich aan zijn schrijftafel om voor eens en altijd dat gerommel tegen te gaan.
En met die tekst zitten we maar mooi omhoog............ :+
Gr. Anne-Marie

joris

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juli 11, 2003, 11:19:51 am »
hoe vind ik een goede kerk?

ik denk dat het belangrijk is dat je eerst zelf goed op zoek gaat naar wie God is en voor jou wil zijn. En dan zoek je een gemeente die daaraan voldoet, waar jij je relatie met God kan laten groeien.
misschien is een praktische handvat de gele gids, verkrijgbaar bij iedere evangelische boekwinkel en volgens mij ook via www.opwekking.nl
Nader tot God en Hij zal tot u naderen, jac 4:8

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juli 11, 2003, 11:34:32 am »
haha, zit jij hier ook al Joris ;)

Maar ff over deze thread: ik kan ook wel tips gebruiken over hoe ik het beste een kerk kan kiezen (lees: hoe wij het beste een kerk kunnen kiezen).
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juli 11, 2003, 05:11:06 pm »

quote:

op 11 Jul 2003 11:19:51 schreef joris:
hoe vind ik een goede kerk?

ik denk dat het belangrijk is dat je eerst zelf goed op zoek gaat naar wie God is en voor jou wil zijn. En dan zoek je een gemeente die daaraan voldoet, waar jij je relatie met God kan laten groeien.
misschien is een praktische handvat de gele gids, verkrijgbaar bij iedere evangelische boekwinkel en volgens mij ook via www.opwekking.nl
:)

Beter dan dit had ik het niet onder woorden kunnen brengen :). Zoek eerst God en daarna een plek waar jij dichter naar Hem toe kunt groeien.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juli 11, 2003, 05:45:27 pm »
Volgens mij is de beste manier om een geode kerk te vinden gewoon es bij een aantal kerken gaan kijken.. en dan zien waar je je het meest thuisvoelt.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juli 11, 2003, 08:47:17 pm »

quote:

op 11 Jul 2003 17:45:27 schreef Marnix:
Volgens mij is de beste manier om een geode kerk te vinden gewoon es bij een aantal kerken gaan kijken.. en dan zien waar je je het meest thuisvoelt.
Nee, niet waar jij je het meest thuisvoelt. Maar waar Gods Woord het trouwst wordt nageleefd en nagesproken. Dus: waar God Zich het meeste thuis zou voelen!
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

Roos

• liefde is de bron
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juli 11, 2003, 08:54:54 pm »

quote:

op 11 Jul 2003 17:45:27 schreef Marnix:

Ga dan wel een aantal keren naar een zelfde gemeente. Je ziet te weinig van één dienst in een ander gemeente.
Toen ik voor het eerst in mijn huidige gemeente kwam - 7 jaar geleden - vond ik het eigenlijk niks. Plus dat ik daar toen zat met vooroordelen die ik had over evangelische gemeentes. Later ben ik een aantaal keren achter elkaar gegaan, en toen ben ik gebleven  :)

pjotr

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juli 11, 2003, 08:57:35 pm »

quote:

op 11 Jul 2003 20:47:17 schreef Jakolien:
[...]Nee, niet waar jij je het meest thuisvoelt. Maar waar Gods Woord het trouwst wordt nageleefd en nagesproken. Dus: waar God Zich het meeste thuis zou voelen!
Hoe weet jij waar dat het geval is? Volgens mij stel je hier iets dat voor de mens onmogelijk is. De mens kan God niet behagen. De mens kan dus ook niet een keuze maken die vanuit Gods perspectief het beste is. De mens kan alleen vanuit de beperktheid van zijn eigen verstand op zoek gaan. En dus moet de mens naar de plek die hem het beste ligt. Het hangt dus allemaal van Gods openbaring aan die ene mens af, waar hij heen zal gaan.

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juli 11, 2003, 09:10:54 pm »

quote:

op 11 Jul 2003 20:57:35 schreef pjotr:
Het hangt dus allemaal van Gods openbaring aan die ene mens af, waar hij heen zal gaan.

Zou God aan de ene mens een openbaring geven dat hij bijvoorbeeld naar de GKV moet gaan, en aan de andere mens dat hij bijv. vanuit de GKV naar een evangelische gemeente moet overstappen?
Ik geloof dat niet. Hij wijst nooit verschillende kanten op. Hij leidt geen individuele schaapjes, een ieder over een eigen pad. Hij leidt een kudde! Samen op de ene weg naar het einddoel. Zo wil Hij het hebben, en daar moeten we dus naar streven.
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

pjotr

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juli 11, 2003, 09:39:10 pm »

quote:

op 11 Jul 2003 21:10:54 schreef Jakolien:
Zou God aan de ene mens een openbaring geven dat hij bijvoorbeeld naar de GKV moet gaan, en aan de andere mens dat hij bijv. vanuit de GKV naar een evangelische gemeente moet overstappen?
Ik geloof dat niet. Hij wijst nooit verschillende kanten op. Hij leidt geen individuele schaapjes, een ieder over een eigen pad. Hij leidt een kudde! Samen op de ene weg naar het einddoel. Zo wil Hij het hebben, en daar moeten we dus naar streven.
Ik denk dat God met ieder mens een eigen weg gaat. De ene groeit op met het geloof, de ander komt op latere leeftijd tot bekering. De ene groeit op in een GKV, de ander in een CGK of NHK. Er is een kudde, maar die is verenigd onder een hoofd: Christus. De een wordt dominee in zijn dienst, de ander putjesschepper. De een denkt dogmatisch en past goed in de GKV, de ander is bevindelijk en past beter in de CGK. En derde uit het geloof vol passie en krijgt die ruimte in een charismatische kerk. Gods wil is het goede voor ons, dat wij tot ons recht komen. Omdat wij verschillen, kan ook onze weg in het leven verschillen

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juli 12, 2003, 12:58:33 am »

quote:

Nee, niet waar jij je het meest thuisvoelt. Maar waar Gods Woord het trouwst wordt nageleefd en nagesproken. Dus: waar God Zich het meeste thuis zou voelen!

Juist. Waar kijk je naar als je zoekt naar een kerk? Waar voel je je thuis?

Is dat niet daar waar je God het beste kan dienen?!

God leidt een kudde ja. Maar die kudde zit niet in 1 bepaalde kerk. Die kudde zijn mensen uit allerlei kerken... Daardoor trekken we met bepaalde groepjes op onderweg naar Gods koninkrijk. En kerkkeuze is niet een keuze of je naar dat koninkrijk gaat of niet, maar met wie je daarheen gaat. Waar leer je het meest over God, waar helpen de mensen je het beste op die weg. En dat kan per persoon verschillen.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juli 12, 2003, 12:10:56 pm »

quote:

op 12 Jul 2003 00:58:33 schreef Marnix:
Juist. Waar kijk je naar als je zoekt naar een kerk? Waar voel je je thuis?

Is dat niet daar waar je God het beste kan dienen?!

Nee, dat is niet waar JIJ God het best kan dienen, maar daar waar GOD het best gediend wordt!

quote:

God leidt een kudde ja. Maar die kudde zit niet in 1 bepaalde kerk. Die kudde zijn mensen uit allerlei kerken... Daardoor trekken we met bepaalde groepjes op onderweg naar Gods koninkrijk.
Dit is dus de oude pluriformiteitsleer die ook al in 1944 en in 1967 de oorzaak was van scheuring in de kerk.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: juli 12, 2003, 12:27:07 pm »

quote:

op 12 Jul 2003 12:10:56 schreef Jakolien:
Nee, dat is niet waar JIJ God het best kan dienen, maar daar waar GOD het best gediend wordt! [...]
Daar schiet je niets mee op.
Waar jij om vraagt is dat iedereen zijn (of jouw?) eigen opvatting verabsoluteert. Dat werkt allen maar kortzichtigheid in de hand.

joris

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juli 12, 2003, 12:50:40 pm »

quote:

op 12 Jul 2003 12:10:56 schreef Jakolien:
[...]

Nee, dat is niet waar JIJ God het best kan dienen, maar daar waar GOD het best gediend wordt!

[...]

Dit is dus de oude pluriformiteitsleer die ook al in 1944 en in 1967 de oorzaak was van scheuring in de kerk.

t maakt niet uit hoe die leer heet lijkt mij. Het werkt nu eenmaal zo dat God mensen op verschillende manieren aanspreekT! De kamerling uit morenland kwam bijna '' zelf'' tot bekering, filipus hoefde het hem alleen nog maar duidelijker uit te leggen. Petrus kwam met vallen en opstaan tot geloof.
Mattheus keek naar de wonderen van Jezus, Johannes was vooral erg geraakt door zijn liefde. En lucas werd helemaal gek van de kleine details en medische puntjes uit het leven van JEzus. Geweldig dat God zo groot is dat er voor ieder iets is waarmee zijn aandacht getrokken kan worden.

Jacomien schrijft heel duidelijk: niet waar JIJ  God het best kan dienen, maar daar waar God het beste gediend word.

Dat is een angstige redenatie en in de angst is geen plaats voor liefde, lees ik in 1 johannes. MOoie brief overigens. God is met ieder van ons bezig. En God pakt ons aan op de manier wat bij ons past. De een komt via de goot tot geloof, de ander heel rustig gewoon via zijn opvoeding. Weer een ander moet eerst keihard schoppen tege de kerk om hard te worden. God is met mij bezig en ik wil God dienen op een plek waar ik Hem dienen kan. is dat in Egypte? prima! Is dat in de woestijn? OOk goed!

daar waar God het beste gediend wordt. God is niet een collectieve GOd. God houdt van personen, mensen. God is niet verbonden aan een denominatie of een gebouw. Die verschillen hebben wij gemaak timmers, daar hoeft God zich niets van aan te trekken.

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: juli 12, 2003, 02:18:01 pm »

quote:

op 12 Jul 2003 12:50:40 schreef joris:
t maakt niet uit hoe die leer heet lijkt mij. Het werkt nu eenmaal zo dat God mensen op verschillende manieren aanspreekT! De kamerling uit morenland kwam bijna '' zelf'' tot bekering, filipus hoefde het hem alleen nog maar duidelijker uit te leggen. Petrus kwam met vallen en opstaan tot geloof.
Mattheus keek naar de wonderen van Jezus, Johannes was vooral erg geraakt door zijn liefde. En lucas werd helemaal gek van de kleine details en medische puntjes uit het leven van JEzus. Geweldig dat God zo groot is dat er voor ieder iets is waarmee zijn aandacht getrokken kan worden.
Jij hebt het hier over de manier waaróp God met iemand bezig is en de manier waaróp iemand tot geloof komt. En ik ben het daar roerend mee eens. Maar daar had ik het niet over. Ik had het over de weg die God wijst als Hij iemand tot bekering heeft gebracht. Hij wijst niet voor ieder een verschillende kant op, en Hij laat ook niet een ieder vrij om zelf uit te zoeken waar hij God dienen wil. De voorbeelden uit het oude en nieuwe testament die jij noemt maken dat zelf ook duidelijk. Mensen die in het oude testament tot geloof kwamen voegden zich bij het volk van Israel (denk bijv.ook aan Rachab de hoer). En ook in het nieuwe testament is er geen sprake van dat mensen hun eigen weg mochten gaan nadat ze tot geloof gekomen waren. Bekeerde Joden gaven hun vertrouwde plaatsje in de synagoge op om zich te voegen bij de nieuwe christelijke gemeente. Niet dat er in die Joodse gemeenschap geen enkeling meer zalig kon worden, maar dat was niet meer de plek waar God Zijn kinderen wilde ontmoeten. Hij ging zijn weg nu verder met de afgescheiden gemeente; de christelijke kerk. Ook in Paulus' dagen waren er al secten, afgezonderde groepen die op hun eigen manier kerk wilden zijn. Paulus waarschuwt daar ook tegen (ik kan zo gauw de teksten daarover niet vinden, maar zoek nog wel even verder..). M.a.w.: De bijbel is er duidelijk over dat Gods kerk (Christus Lichaam) niet verdeeld is over verschillende denominaties. Paulus heeft het telkens over één Lichaam en één Geest. "Omdat het één brood is zijn wij, hoevelen ook, één lichaam; wij hebben immers allen deel aan het ene brood".( 1 Cor. 10)

marijma

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: juli 12, 2003, 02:45:38 pm »

quote:

op 12 Jul 2003 14:18:01 schreef Jakolien:
[...]

Bekeerde Joden gaven hun vertrouwde plaatsje in de synagoge op om zich te voegen bij de nieuwe christelijke gemeente. Niet dat er in die Joodse gemeenschap geen enkeling meer zalig kon worden, maar dat was niet meer de plek waar God Zijn kinderen wilde ontmoeten. Hij ging zijn weg nu verder met de afgescheiden gemeente; de christelijke kerk. Ook in Paulus' dagen waren er al secten, afgezonderde groepen die op hun eigen manier kerk wilden zijn. Paulus waarschuwt daar ook tegen (ik kan zo gauw de teksten daarover niet vinden, maar zoek nog wel even verder..). M.a.w.: De bijbel is er duidelijk over dat Gods kerk (Christus Lichaam) niet verdeeld is over verschillende denominaties. Paulus heeft het telkens over één Lichaam en één Geest. "Omdat het één brood is zijn wij, hoevelen ook, één lichaam; wij hebben immers allen deel aan het ene brood".( 1 Cor. 10)

Jakolien, hoe bedoel je , dat er in de Joodse gemeenschap nog wel iemand zalig kon worden. Zij ontkennen Jezus toch en Jezus zegt toch zelf, dat er niemand tot de Vader komt dan door Hem!!
Paulus waarschuwde inderdaad voor sekten maar dat is wel iets heel anders dan de verschillende kerken die er nu zijn. Ik geloof niet dat er nog 1 kerk is die geheel de zuivere leer heeft. Niet dat het dus niet uitmaakt waar je zit en natuurlijk moet je Gods Woord belijden maar het is wel 2000 jaar na dato en een kerk is en blijft mensenwerk en bestaat uit mensen. Ik neem aan dat je ook kerkgeschiedenis hebt gehad op school en catchesatie en als je ziet hoe de kerk zich ontwikkelde door de jaren heen zegt dat al heel veel. Ik denk dat ik ook wel weet wat Joris bedoeld. Het is denk ik zo, mijn man en ik zien de Gereformeerd Vrijgemaakte kerk wel als een goede kerk maar kunnen er absoluut niet uit de voeten. We hebben hierdoor bijna de kerk geheel verlaten maar gelukkig nog net op tijd ingegrepen door maar eens naar een andere kerk te gaan (mijn man pas later, zover waren we helaas al). Hier kunnen we wel uit de voeten en ik prijs God dat hij ons gelijk duidelijk maakte welke kerk het beste voor ons was (deze kerk was namelijk de laatste waar ik van verwacht had dat we hier naar toe zouden gaan).
Voor iedereen kan dit toch anders zijn. Ik denk wel dat je serieus God te rade moet gaan als je een kerk zoekt. God geeft antwoord!! Daar ben ik van overtuigd, als je je hart maar openstelt voor hem!

greetz,
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: juli 12, 2003, 03:25:36 pm »

quote:

op 12 Jul 2003 14:45:38 schreef marijma:
Jakolien, hoe bedoel je , dat er in de Joodse gemeenschap nog wel iemand zalig kon worden. Zij ontkennen Jezus toch en Jezus zegt toch zelf, dat er niemand tot de Vader komt dan door Hem!!

Ja, je hebt gelijk. Maar ik doel daarmee eigenlijk op de tijd van tóen, vlak na het ontstaan van de eerste christelijke gemeente. Er zullen ongetwijfeld mensen geweest zijn die te lang zijn blijven hangen in de joodse gemeenschap omdat ze bijv. de grote stap nog niet waagden. Net zoals dat het geval zal zijn na elke kerkreformatie.

quote:

Paulus waarschuwde inderdaad voor sekten maar dat is wel iets heel anders dan de verschillende kerken die er nu zijn.

Waarom is dat iets heel anders?

quote:

Ik geloof niet dat er nog 1 kerk is die geheel de zuivere leer heeft. Niet dat het dus niet uitmaakt waar je zit en natuurlijk moet je Gods Woord belijden maar het is wel 2000 jaar na dato en een kerk is en blijft mensenwerk en bestaat uit mensen.

Natúúrlijk bestaat de kerk de kerk uit zondige mensen, en daarom zal een kerk ook nooit perfect zijn. Maar ik geloof nog steeds wel (en dat zal in de ogen van velen hier wel enorm bekrompen en ouderwets zijn) in één (zichtbare) ware kerk! De kerk waar God Zijn kinderen vergadert. De kerk waar men er voor ijvert om naar Zijn Woord te leven en waar men alles verwerpt wat daarmee in strijd is. De kerk waar men de eenheid wil bewaren door aan de waarheid van Gods Woord vast te houden.
Is dat bekrompen? Kortzichtig? Ik denk het niet. Ik wil gewoon aan de belijdenis over de ene ware kerk vasthouden. Ik heb daar ooit mijn ja-woord op gegeven, en doe dat nog steeds.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: juli 12, 2003, 03:45:07 pm »
Natúúrlijk bestaat de kerk de kerk uit zondige mensen, en daarom zal een kerk ook nooit perfect zijn. Maar ik geloof nog steeds wel (en dat zal in de ogen van velen hier wel enorm bekrompen en ouderwets zijn) in één (zichtbare) ware kerk! De kerk waar God Zijn kinderen vergadert. De kerk waar men er voor ijvert om naar Zijn Woord te leven en waar men alles verwerpt wat daarmee in strijd is. De kerk waar men de eenheid wil bewaren door aan de waarheid van Gods Woord vast te houden.
Is dat bekrompen? Kortzichtig? Ik denk het niet. Ik wil gewoon aan de belijdenis over de ene ware kerk vasthouden. Ik heb daar ooit mijn ja-woord op gegeven, en doe dat nog steeds
-----------------------------------------------------------
Geloof me Jakolien die kerk bestaat niet, en als hij bestaat dan heeft hij geen naam, maar is het een verzameling van ware christenen uit alle kerken. Dáár wordt de gemeente mee bedoeld.

Lutheraansch

• en ook nog een beetje gereform
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: juli 12, 2003, 03:53:11 pm »

quote:

op 12 Jul 2003 15:25:36 schreef Jakolien:
[...]

Maar ik geloof nog steeds wel in één (zichtbare) ware kerk! De kerk waar God Zijn kinderen vergadert. De kerk waar men er voor ijvert om naar Zijn Woord te leven en waar men alles verwerpt wat daarmee in strijd is. De kerk waar men de eenheid wil bewaren door aan de waarheid van Gods Woord vast te houden.

Dit is van toepassing op de meeste christenen en gemeenten in Nederland: dat maakt de keuze moeilijk om te bepalen waar God dan wil waar alle mensen naar toe moeten.
Het is dan vooral een oecumenisch probleem; waarom werken kerken niet samen en gaat men niet samen terwijl men wel hetzelfde nastreeft?
God komt niet in opdringerigheid tot de mens, maar in evenredigheid met ieders vermogen Hem te ontvangen.

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: juli 12, 2003, 04:43:38 pm »

quote:

op 12 Jul 2003 15:53:11 schreef Lutheraansch:
[...]

Dit is van toepassing op de meeste christenen en gemeenten in Nederland: dat maakt de keuze moeilijk om te bepalen waar God dan wil waar alle mensen naar toe moeten.
Het is dan vooral een oecumenisch probleem; waarom werken kerken niet samen en gaat men niet samen terwijl men wel hetzelfde nastreeft?
Ja, men zou inderdaad samen moeten gaan als men hetzelfde nastreeft. Maar in plaats van samengaan zijn er meer scheuringen en dreigende scheuringen. Heeft dat niet alles te maken met ongehoorzaamheid, met ontrouw in leer en leven?

joris

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: juli 12, 2003, 05:18:45 pm »
we zijn al een immers, het gebed van Jezus is al verhoord. Alleen denken wij dat we niet een zijn.
De gemeente van Christus is Gods zaak, niet onze winkel.

Vraag God waar je wezen moet, waar Hij je gebruiken kan. Waar jij een kanaal mag zijn van zijn liefde.

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: juli 12, 2003, 08:40:18 pm »
Ik maak me er niet al te druk om, het gaat mij zeker wel om het feit dat een gemeente de goede leer verkondigd. En ik geloof dat er een ware kerk is, anders weet ik niet waar ik nog naar moet streven en kan ik net zo goed in de dichtsbijzijnde katholieke kerk gaan zitten. Ten slotte word daar ook God geprezen (op hun manier).
Maargoed ik wil naar een gemeente die de ware leer verkondigd, en dat is een doel die je voor ogen moet houden! Het gaat er niet om of die kerk bestaat of niet, dit is allemaal egokwestie naar mijn bescheiden mening. Het gaat erom dat je die kerk zoekt!!!!! GOD DIENEN, BUIGEN, niet je eigen verlangs en lusten!

Maar het is niet goed om anderen af te vallen daarom, zelf zijn we harstikke zondig en we moeten elkaar vergeven en goed voor elkaar zijn.
Dit laatste mis ik nogal in de kerk waar ik naartoe ging. De liefde voor elkaar en vooral voor pas bekeerden! Misschien is dit ook een verlangen wat in de weg zit om de goede leer verkondigd te horen, maar het is voor mij niet mogelijk om 1 lichaam te zijn met een gemeente waarbij ik me niet thuis voel!
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: juli 12, 2003, 09:07:29 pm »

quote:

Jacomien schrijft heel duidelijk: niet waar JIJ God het best kan dienen, maar daar waar God het beste gediend word.

En wie dient God? Jij. Kortom, als jij het niet kan is het niet de plek waar God (voor jou) het best gediend kan worden. Wat heeft God er aan als iemand met tegenzin naar een kerk gaat. Denk je dat God daar blij mee is en zegt: Nou, jammer dat je je er niet thuis voelt maar het gaat er om dat Ik wordt gediend?

Zou God niet veel blijer zijn als je ergens een plek vindt waar je je thuisvoelt en waar je God beter kan wil dienen? Want dat wil God toch? Dat iedereen Hem met plezier kan dienen? En er zjin zoveel kerken dus waarom zou je alleen bij ons God goed kunnen dienen? Dat kan best per persoon verschillen. Ik dacht dat we toch al wel van het standpunt af waren dat de gereformeerd vrijgemaakte kerk de enige ware kerk zou zijn...

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: juli 12, 2003, 09:30:02 pm »
haha, waar las ik de uitspraak: De ouderen zeggen de vrijgemaakte kerk is dé ware kerk, en de jongeren zeggen 'een ware kerk'.

Anyway, het is altijd goed om na te gaan wáarom je je ergens niet thuis voelt!! Als een ongelovige zich niet thuis voelt in een gemeente waar ze over JEZUS zingen, kan ik me dat goed voorstellen, maar dat betekend niet dat God er blij mee is dat die persoon dan maar niet naar de kerk gaat!!!

Die ongelovige is heel soms nog weleens een gelovige die afdwaalt bv. Ik noem maar wat!
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

Roos

• liefde is de bron
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: juli 12, 2003, 11:36:30 pm »

quote:

Ik ben 6 jaar geleden uit de vrijgemaakte kerk gestapt met mijn gezin omdat ik mij er ongelukkig voelde. Ik groeide daar niet. En de keuze voor een andere gemeente - een evangelische gemeente - hebben wij heel sterk ervaren als Gods weg met ons. En hoewel het geen volmaakte gemeente is - het bestaat uit mensen - ijvert onze gemeente ervoor om naar Gods Woord te leven en alles wat daarmee in strijd is te verwerpen. Een zichtbare ware kerk. God gaat Zijn weg met ieder van ons, en voor de ene is dat de GKV, voor een ander de hervormde kerk, en voor mij mijn evangelische gemeente.
Ik neem het onze ouderling nog steeds kwalijk dat hij toen es zei in een gesprek dat God meer aanwezig zou zijn in de vrijg kerk op zondag ochtend dan in de gemeente waar ik nu zit.
We zijn allemaal verschillende mensen, en we groeien en "bloeien" allemaal  in verschillende kerken. Het gaat erom dat wij Hem dienen.
God vergadert Zijn Kerk met alle gelovigen.

Lord Darth Vader

• www.faq-online.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: juli 12, 2003, 11:43:58 pm »

quote:

Ik neem het onze ouderling nog steeds kwalijk dat hij toen es zei in een gesprek dat God meer aanwezig zou zijn in de vrijg kerk op zondag ochtend dan in de gemeente waar ik nu zit.
Oordeelt niet opdat gij niet geoordeeld wordt. Terecht dat je 'm dat kwalijk neemt.
[Als je niet in God of een andere bovennatuurlijke macht gelooft, is determinisme het enige alternatief

joris

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: juli 12, 2003, 11:55:30 pm »

quote:

op 12 Jul 2003 23:36:30 schreef Roos:
[...]

Ik ben 6 jaar geleden uit de vrijgemaakte kerk gestapt met mijn gezin omdat ik mij er ongelukkig voelde. Ik groeide daar niet. En de keuze voor een andere gemeente - een evangelische gemeente - hebben wij heel sterk ervaren als Gods weg met ons. En hoewel het geen volmaakte gemeente is - het bestaat uit mensen - ijvert onze gemeente ervoor om naar Gods Woord te leven en alles wat daarmee in strijd is te verwerpen. Een zichtbare ware kerk. God gaat Zijn weg met ieder van ons, en voor de ene is dat de GKV, voor een ander de hervormde kerk, en voor mij mijn evangelische gemeente.
We zijn allemaal verschillende mensen, en we groeien en "bloeien" allemaal  in verschillende kerken. Het gaat erom dat wij Hem dienen.
God vergadert Zijn Kerk met alle gelovigen.
hmmm, herken baar verhaal.

onze domiinee zij: je gaat niet de weg die de Here met je gaat. Hij wist blijkbaar wel wat God ervan dacht.

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: juli 13, 2003, 12:31:45 am »

quote:

op 12 Jul 2003 21:07:29 schreef Marnix:
....Want dat wil God toch? Dat iedereen Hem met plezier kan dienen?

Waar haal je dat vandaan Marnix?
Wel staat in de bijbel dat we 'onder alles dankbaar' moeten zijn, zélfs wanneer we als kerk in verdrukking zouden leven. Maar moeten we echt de plek zoeken waar we Hem met plezier kunnen dienen?

quote:

Ik dacht dat we toch al wel van het standpunt af waren dat de gereformeerd vrijgemaakte kerk de enige ware kerk zou zijn...
Ja ik geef toe dat ik inmiddels een 'zeldzaam exemplaar' ben binnen de GKV. Ik vind dat treurig en heel vreemd. Al mijn broeders en zusters boven de 40 hebben ooit hun ja-woord gegeven  op de vraag of zij belijden dat in de christelijke kerk alhier (dus: hier ter plaatse) de ware en volkomen leer van de verlossing wordt bediend. Later is de vraagstelling anders geformuleerd: ... híer in de christelijk kerk...(daarmee werd dus al de mogelijkheid opengelaten dat er ter plaatse meerdere ware kerken zouden kunnen zijn). Er is heel geleidelijk een omslag gekomen in ons denken en belijden (tot in 'Kampen' toe), maar nóóit is er officieel afscheid genomen van ons belijden over de ene ware kerk. Waarom eigenlijk niet?

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: juli 13, 2003, 12:41:53 am »

quote:

op 13 Jul 2003 00:31:45 schreef Jakolien:
Er is heel geleidelijk een omslag gekomen in ons denken en belijden (tot in 'Kampen' toe), maar nóóit is er officieel afscheid genomen van ons belijden over de ene ware kerk. Waarom eigenlijk niet?
Omdat er, zover ik weet, nooit een officieel schrijven is geweest waarin de vrijgemaakte kerk zich als enige ware kerk heeft gebombardeerd. Dat is er wel ingeslopen, maar nooit officieel. Vandaar dat de vrijgemaakt kerk zich ook niet officieel hiervan hoeft te distantieren.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

marijma

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: juli 13, 2003, 12:57:23 am »

quote:

[...]

Waarom is dat iets heel anders?

.

Ik vind sekten en christelijke kerken 2 verschillende dingen. Bij een sekte is bijv, vaak sprake van indoctrinatie en ja.......niet te vergelijken met de christelijke gemeentes.
Nu moet ik heel diep in mijn geheugen graven om te weten welke sekten er in die tijd voorkwamen....ik kan het zo niet meer zeggen, ben ook moe en ga zo slapen:z. Maar ook in die tijd zal het verschil wel duidelijk te zien zijn geweest.

greetz,
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: juli 13, 2003, 01:40:20 am »

quote:

Wel staat in de bijbel dat we 'onder alles dankbaar' moeten zijn, zélfs wanneer we als kerk in verdrukking zouden leven. Maar moeten we echt de plek zoeken waar we Hem met plezier kunnen dienen?

God zegt meermaals in de bijbel dat je dankbaar moet zijn. En als je dat ergens anders beter kan dan in de gereformeerd vrijgemaakte kerk... als je ergens anders meer van God leert, meer groeit in je relatie met God, meer van Hem gaat houden. Dan weet ik zeker dat dat jou plek is. Dan weet ik zeker dat God daar blij mee is. En dat jij Hem meer dankbaar kan zijn .Dat is wat God van je wil. Je hart. En als je dat ergens anders beter aan Hem kan geven, wie ben jij dan om daar een waardeoordeel over uit te spreken.

Paulus schrijft dacht ik in Romeinen over een meningsverschil dat er was over het wel of niet eten van offervlees en komt tot de conclusie: Het gaat er niet om of je we of niet offervlees eet. Het gaat er om dat je God dient en elkaar daarin in hun waarde laat.Het gaat er om dat je God dient en als je daarvoor verschillende manieren hebt die je bijbels kan goedkeuren je elkaar daarin ook respecteert. Die respectatie mis ik hier voglens mij even.

quote:

Ja ik geef toe dat ik inmiddels een 'zeldzaam exemplaar' ben binnen de GKV. Ik vind dat treurig en heel vreemd. Al mijn broeders en zusters boven de 40 hebben ooit hun ja-woord gegeven op de vraag of zij belijden dat in de christelijke kerk alhier (dus: hier ter plaatse) de ware en volkomen leer van de verlossing wordt bediend. Later is de vraagstelling anders geformuleerd: ... híer in de christelijk kerk...(daarmee werd dus al de mogelijkheid opengelaten dat er ter plaatse meerdere ware kerken zouden kunnen zijn). Er is heel geleidelijk een omslag gekomen in ons denken en belijden (tot in 'Kampen' toe), maar nóóit is er officieel afscheid genomen van ons belijden over de ene ware kerk. Waarom eigenlijk niet?

Officieel... ja zo moet het allemaal gaan in onze kerk... officieel... Ga jij maar eens in de kerk navragen wie denken dat onze kerk de enige ware kerk is. Daar zijn de meeste mensen gelukkig van af.
Je komt nu op de leer uit. Maar er zijn meer kerken waarin de mensen oko hun leven volledig aan Jezus willen geven. Maar dat op een andere vorm doen. Als je in die vorm God beter kan danken, meer van Hem kan leren, Hem beter kan ervaren. WAT IS DAAR DAN MIS MEE?!

Stel je hebt een relatie maar door bepaalde dingen loopt die relatie niet zo lekker. Maar je kunt die relatie verbeteren door dingen eens op een andere manier te gaan doen. Wat zeg je dan? Nee, we hebben het altijd zo gedaan dus blijven we het zo doen? Of is die relatie je alles waard en wil je die verbeteren!?

Zo is het met God ook. Hij wil een relatie met je. En zeg nou niet: Als de leer goed is, als je daar ja tegen hebt gezegd... kan er met die relatiie niks mis gaan. Volgens mij weten we allebei heel goed dat dat niet altijd zo werkt.

Accepteer nou eens dat God ook andere wegen met mensen kan gaan. Accepteer nou dat het God gaat om een relatie en niet alleen maar om kennis (= leer).

Stap eens uit die vastgeroeste denkpatronen, die tradities die kosten wat het kost moeten blijven. Als jij zegt dat de gereformeerd vrijgemaakte kerk de enige ware kerk is.... vind ik dat onbijbels. En ik vind dat je God daarmee tekort doet.

Jezus zegt: Ieder die met het hart gelooft en met de mond belijdt dat Jezus Heer is heeft eeuwig leven. Dan kun je toch niet iemand veroordelen omdat hij/zij niet gereformeerd vrijgemaakt (meer) is. Als iemand dat gelooft en belijdt in een anderen kerk, evangelisch, baptist, hervormd, gereformeerd.... Die bijbeltekst geldt voor iedereen.

joris

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: juli 13, 2003, 09:06:36 am »
ik vind het wel belangrijk dat je keuzes maakt opbasis vanje geloofsovertuiging en niet alleen op basis van vormen. Vaak passen vormen niet in je gleoofsovertuiging. maar ik heb veel mensen gesproken die alleen weggaan om vormen en buitenkant dingetjes. NOu , die mensen zullen verder nooit aarden want die zijn om zichzelf weggegaan en niet om GOd.

Ik kan niet meer gereformeerd zijn en daarom ben ik weggegaan. En dat kwam eruit toen ik dieper ging nadenken over vormen enmanieren en tradities en dogma''s. HEt begon met een gevoel van: dr klopt iets niet.

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: juli 13, 2003, 02:45:50 pm »

quote:

op 13 Jul 2003 00:41:53 schreef Harm:
[...]

Omdat er, zover ik weet, nooit een officieel schrijven is geweest waarin de vrijgemaakte kerk zich als enige ware kerk heeft gebombardeerd. Dat is er wel ingeslopen, maar nooit officieel. Vandaar dat de vrijgemaakt kerk zich ook niet officieel hiervan hoeft te distantieren.
In de'officiële papieren' van de kerk (de belijdenisgeschriften) belijden we één ware kerk. Hoe die heet, dat kan per tijd en land verschillen. Maar wel belijden we één zichtbare ware kerk.

joris

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: juli 13, 2003, 03:59:32 pm »
En die belijdenisgeschriften zijng een belijdenisgeschriften. In de eerste plaats zetten ze zich af tegen andere gelovigen, zoje wilt dwalingen.

God geeft geloof, Hij zal je ook een gemeente geven waar Hij jou kan gebruiken.

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: juli 13, 2003, 04:19:58 pm »

quote:

op 13 Jul 2003 01:40:20 schreef Marnix:
.Dat is wat God van je wil. Je hart. En als je dat ergens anders beter aan Hem kan geven, wie ben jij dan om daar een waardeoordeel over uit te spreken.

Ja, God wil je inderdaad hart! D.w.z. Hij wil dat je je helemaal aan Hem geeft. Dus geen eigenwillige wegen bedenken om Hem te dienen, maar jezelf verloochenen en dóen wat Hij van je vraagt. Nogmaals: Je moet je niet afvragen waar jij Hem beter kunt dienen, maar waar Hij gediend wil worden. Dat is daar waar Gods Woord én de scramenten én de tucht zuiver worden bediend.

quote:

Paulus schrijft dacht ik in Romeinen over een meningsverschil dat er was over het wel of niet eten van offervlees en komt tot de conclusie: Het gaat er niet om of je we of niet offervlees eet. Het gaat er om dat je God dient en elkaar daarin in hun waarde laat.Het gaat er om dat je God dient en als je daarvoor verschillende manieren hebt die je bijbels kan goedkeuren je elkaar daarin ook respecteert.

De kerkkeus is niet maar 'een meningsverschil', zoals het eten van het offervlees destijds. Het is onze heilige plicht om uit te zoeken waar God Zijn kinderen vergadert; Wáár is Zijn huis, waar staan Zijn avondmaalstafel en Zijn doopvont.
De kerkkeus, dat is van cruciaal belang!
Meningsverschillen, dat zijn m.i.: het wel of niet zingen van het amen na de preek, het wel of niet uitbreiden van het gezangenboek, het wel of niet beleggen van een kerkdienst op bepaalde dagen, de kleding van een predikant, enz.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: juli 13, 2003, 04:47:23 pm »
Citaat
op 13 Jul 2003 00:31:45 schreef Jakolien:
[...]

Juicht de HERE, gij ganse aarde, dient de HERE met vreugde, komt voor zijn aangezicht met gejubel.  Psalm 100 : 1,2

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: juli 13, 2003, 06:43:45 pm »
Ja Mientje, ik wil ook niet ontkennen dat je de Here met vreugde of in dankbaarheid moet dienen, integendeel zelfs. Maar het ging er even om of je het 'met plezier de Here dienen' als hóger doel moet stellen dan het dienen van de Here op de juiste manier en op de juiste plek. M.a.w. is jóuw plezier in de kerkgang belangrijker dan of God voldoende aan Zijn eer komt?

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: juli 13, 2003, 08:19:23 pm »
Is het niet zo dat als je God dient zoals Hij dat wil je daar automatisch een goed gevoel bij krijgt? Ik snap die tegenstelling gevoel <-> wat God wil niet zo goed. Volgens mij hoort het bij elkaar ipv dat het elkaar uitsluit.
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: juli 13, 2003, 09:37:42 pm »

quote:

op 13 Jul 2003 18:43:45 schreef Jakolien:
Ja Mientje, ik wil ook niet ontkennen dat je de Here met vreugde of in dankbaarheid moet dienen, integendeel zelfs. Maar het ging er even om of je het 'met plezier de Here dienen' als hóger doel moet stellen dan het dienen van de Here op de juiste manier en op de juiste plek. M.a.w. is jóuw plezier in de kerkgang belangrijker dan of God voldoende aan Zijn eer komt?

Jakolien,Zou jij je een kerkgang kunnen voorstellen, waar je weet dat God niet aan z.n eer komt, en waar je tóch met plezier naar toe gaat ?
Dat is toch uitgesloten ? Je gaat er met plezier naar toe, omdat je wéét dat God daar vereert wordt.