quote:
Waar haal je dat vandaan Marnix?
Wel staat in de bijbel dat we 'onder alles dankbaar' moeten zijn, zélfs wanneer we als kerk in verdrukking zouden leven. Maar moeten we echt de plek zoeken waar we Hem met plezier kunnen dienen?
God zegt meermaals in de bijbel dat je dankbaar moet zijn. En als je dat ergens anders beter kan dan in de gereformeerd vrijgemaakte kerk... als je ergens anders meer van God leert, meer groeit in je relatie met God, meer van Hem gaat houden. Dan weet ik zeker dat dat jou plek is. Dan weet ik zeker dat God daar blij mee is. En dat jij Hem meer dankbaar kan zijn .Dat is wat God van je wil. Je hart. En als je dat ergens anders beter aan Hem kan geven, wie ben jij dan om daar een waardeoordeel over uit te spreken.
Paulus schrijft dacht ik in Romeinen over een meningsverschil dat er was over het wel of niet eten van offervlees en komt tot de conclusie: Het gaat er niet om of je we of niet offervlees eet. Het gaat er om dat je God dient en elkaar daarin in hun waarde laat.Het gaat er om dat je God dient en als je daarvoor verschillende manieren hebt die je bijbels kan goedkeuren je elkaar daarin ook respecteert. Die respectatie mis ik hier voglens mij even.
quote:
Ja ik geef toe dat ik inmiddels een 'zeldzaam exemplaar' ben binnen de GKV. Ik vind dat treurig en heel vreemd. Al mijn broeders en zusters boven de 40 hebben ooit hun ja-woord gegeven op de vraag of zij belijden dat in de christelijke kerk alhier (dus: hier ter plaatse) de ware en volkomen leer van de verlossing wordt bediend. Later is de vraagstelling anders geformuleerd: ... híer in de christelijk kerk...(daarmee werd dus al de mogelijkheid opengelaten dat er ter plaatse meerdere ware kerken zouden kunnen zijn). Er is heel geleidelijk een omslag gekomen in ons denken en belijden (tot in 'Kampen' toe), maar nóóit is er officieel afscheid genomen van ons belijden over de ene ware kerk. Waarom eigenlijk niet?
Officieel... ja zo moet het allemaal gaan in onze kerk... officieel... Ga jij maar eens in de kerk navragen wie denken dat onze kerk de enige ware kerk is. Daar zijn de meeste mensen gelukkig van af.
Je komt nu op de leer uit. Maar er zijn meer kerken waarin de mensen oko hun leven volledig aan Jezus willen geven. Maar dat op een andere vorm doen. Als je in die vorm God beter kan danken, meer van Hem kan leren, Hem beter kan ervaren. WAT IS DAAR DAN MIS MEE?!
Stel je hebt een relatie maar door bepaalde dingen loopt die relatie niet zo lekker. Maar je kunt die relatie verbeteren door dingen eens op een andere manier te gaan doen. Wat zeg je dan? Nee, we hebben het altijd zo gedaan dus blijven we het zo doen? Of is die relatie je alles waard en wil je die verbeteren!?
Zo is het met God ook. Hij wil een relatie met je. En zeg nou niet: Als de leer goed is, als je daar ja tegen hebt gezegd... kan er met die relatiie niks mis gaan. Volgens mij weten we allebei heel goed dat dat niet altijd zo werkt.
Accepteer nou eens dat God ook andere wegen met mensen kan gaan. Accepteer nou dat het God gaat om een relatie en niet alleen maar om kennis (= leer).
Stap eens uit die vastgeroeste denkpatronen, die tradities die kosten wat het kost moeten blijven. Als jij zegt dat de gereformeerd vrijgemaakte kerk de enige ware kerk is.... vind ik dat onbijbels. En ik vind dat je God daarmee tekort doet.
Jezus zegt: Ieder die met het hart gelooft en met de mond belijdt dat Jezus Heer is heeft eeuwig leven. Dan kun je toch niet iemand veroordelen omdat hij/zij niet gereformeerd vrijgemaakt (meer) is. Als iemand dat gelooft en belijdt in een anderen kerk, evangelisch, baptist, hervormd, gereformeerd.... Die bijbeltekst geldt voor iedereen.