Hoewel ik de kans loop niet helemaal begrepen te worden moet mij toch iets van het hart. Ik ben een beetje moe, vooral door het verloop van een aantal draadjes op dit forum.
Steeds als er een "hot-item" aan de orde komt waar verschillend over gedacht wordt, lijkt het wel of de mening van de evangelischen of volkomen onbelangrijk is,( dus gerust belachelijk mag worden gemaakt) óf er wordt op verschillende wijzen geprobeerd duidelijk te maken, dat wij een stelletje dummies zijn, die weinig letters hebben gegeten, geheel op ons gevoel afgaan, en nog nooit een "goede bijbelse" preek hebben gehoord.
Proberen wij één en ander uit te leggen aan de hand van bijbelteksten, dan wordt er doodleuk gezegd dat wij onze visie ophangen aan enkele bijbelteksten, terwijl de GKV daarentegen de gehele bijbel bestudeert.
Als het over kinderdoop gaat dan is de afwezigheid van een vermelding van zo'n babytjesdoop in de bijbel het gevolg dat het toen zó normaal was, dat het het vermelden niet eens waard was!
Gaat het daarentegen over tongentaal dan is zelfs de afwezigheid van een tekst waarin Jezus zelf in tongen sprak weer voldoende om maar meteen te melden dat de tongental dus blijkbaar totaal onbelangrijk is.
Dat er duizenden de tongentaal ontvingen en praktizeerden wordt voot het gemak even over het hoofd gezien, evenals het gegeven dat er duizenden door onderdompeling gedoopt werden.
Nu gaat het mij in deze posting met nadruk niet om over deze onderwerpen gelijk te krijgen, maar het gaat mij om de willekeur waarmee "bewijsvoering" uit de bijbel ineens heel belangrijk wordt, of totaal van het podium weggeveegd wordt.
Hoewel ik scherp kan discussieren, kan ik mij niet herinneren dat ik mij minachtend naar personen geprofileerd heb. Mij is daarentegen al verschillende malen die eer te beurt gevallen, ook al gaf ik te kennen dat dat mij erg zeer deed, of mij zelfs kwetste. Dat werd slecht aangegrepen om er nog een schepje bovenop te doen door te melden dat ik zielig zou doen, of eindelijk eens meemaakte wat ik anderen zou aandoen. Nogmaals, dit is een discussieforum, dus lijkt het mij dat er verschillende meningen naast elkaar mogen bestaan en dat daar ook zwart-wit over gediscussieerd mag worden.
Als de gaven van de Heilige Geest als humoristische noot worden opgevoerd, is dat mij een station te ver. Echt kwetsend wordt het als de mensen daar wat lacherig over gaan doen en er dan graag nog een schepje bovenop doen. Dat je iets niet begrijpt over de Heilige Geest, of gewoon niet belangrijk vindt, mag toch geen reden zijn om degenen die daar wél waarde aan hechten zo te kijk te zetten, dat zij zich echt in een hoek geplaatst voelen.
Ik ervaar op dit moment een stroming die het eigenlijk wel leuk vindt om die evangelischen dwars te zitten, terwijl ik merk dat geen middel daartoe ongebruikt blijft.
Ik las net iemand , en dat raakte mijn hart. Hij zei: Kan ik me nóg voorzichtiger uitdrukken, mag ik nog wel een eigen mening hebben, mag ik uberhaupt hier nog wel wat zeggen?
Iemand anders vertelde dat hij als gereformeerde op dit foum zat en zich afvroeg wat ik hier eigenlijk deed, als ik mij zo ergerde ( vrij vertaald)
Ik heb alles nog eens doorgelezen, en schrok wat er zoal ongenuanceerd hier gezegd mag worden over een niet GKV gemeente.
Ik ben een beetje moe, omdat mijn woorden inmiddels op verschillende goudschaaltjes gewogen worden, terwijl er een aantal andere mensen menen het recht te hebben alles op te mogen schrijven over die domme evangelischen.
Ik wil absoluut niet zielig doen, ben in de regel erg sterk en vind het zelfs leuk om wat weerstand te krijgen. Wat er nu gebeurd heeft naar mijn idee een ander kleur, ik durf het bijna niet te zeggen, straalt een ander geest uit.
Het lijkt erop dat de evangelische boodschap hier zo gevaarlijk geacht wordt, dat het beter is een aantal mensen desnoods onfatsoenlijk weg te werken, dan dat er misschien mensen mee besmet zouden worden. Wat mij betreft hoeft dat niet op deze manier. Als "men" vindt dat dit een GKV forum is, en dat de Wilhelmina's de Berten, de Otjes en de Mientjes hier eigenlijk niet zouden horen, dan zou ik het fijner vinden als dat gewoon eerlijk wordt gebracht.
Dus ik zou zeggen, als iemand dat eigenlijk bedoelt, laat hij dan even moed vatten en dat opschrijven. Wie durft?
Wat mijzelf betreft, ik had het hier tot voor kort erg naar mijn zin, ik ervaar buiten de verschillen ook veel overeenkomsten, en zie in dit forum een unieke kans om de refo's en de grefo's wat beter te leren kennen.
Elke naam die hier voorbijschuift, geen enkele uitgezonderd, is inmiddels een naam van een broertje en zusje van mij.
Willen jullie als gezin gezellig verder, en blijven jullie mij als een ongewenste "pleegzus" zien die jullie gezellige gezinsleven onrust bezorgd, dan hoor ik dat graag.
Ik zal dat dan echter niet zien als een gereformeerd gedachtengoed.Ik ken teveel gereformeerden die het evangelische gedachtengoed omarmen, en met wie ik hele goede vrienschappelijke gesprekken heb mogen voeren. Daar was het "samen in de Naam van Jezus" wel degelijk van kracht.
Enne, ga nu eens niet meteen de boel van eieren maken, maar probeer eens te lezen wat ik probeer te zeggen, waar mijn pijn ligt.