Auteur Topic: verschillen in leer tussen de pinkstergemeenten en de evangelisch  (gelezen 3599 keer)

arjoderoon

• Bekijk profiel
verschillen in leer tussen de pinkstergemeenten en de evangelisch
« Gepost op: juni 26, 2003, 09:17:27 pm »
wie kan mij vertellen wat de verschillen zijn tussen deze 2 stromingen???

ik heb de informatie dringend nodig maar kan het zo op internet nergens vinden... alvast bedankt...

arjo
Ik heb de Heer altijd voor ogen, Hij is mij altijd nabij, mij zal niets overkomen.

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juni 26, 2003, 10:11:44 pm »

quote:

op 26 Jun 2003 21:17:27 schreef arjoderoon:

ik heb de informatie dringend nodig maar kan het zo op internet nergens vinden... alvast bedankt...

arjo

Volgens mij was vroeger het verschil dat Pinkstergelovigen meenden dat  wedergeboren christenen wel degelijk gebonden konden zijn, en evangelischen geloofden dat diezelfde groep niet meer gebonden konden zijn.
Inmiddels weten we allemaal beter, dacht ik.
Ook geloofden Pinksterlingen dat Israel het volk van God was en de Evangelischen dat de gemeente de plaats van Israel had in genomen.
Inmiddels zijn er wel plaatselijk nog wat verschillen vooral in de beleving van verschullende facetten, maar die lopen door beide denominaties heen.
Ik merk absoluut geen verschil. ( eigenlijk net zo als ik geen verschil weet tussen hervormd en gereformeerd synodaal dan)

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 26, 2003, 10:13:24 pm »

quote:

op 26 Jun 2003 22:11:44 schreef Wilhelmina:
Volgens mij was vroeger het verschil dat Pinkstergelovigen meenden dat  wedergeboren christenen wel degelijk gebonden konden zijn, en evangelischen geloofden dat diezelfde groep niet meer gebonden konden zijn.
Wat is 'gebonden'?

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 26, 2003, 10:25:05 pm »

quote:

op 26 Jun 2003 21:17:27 schreef arjoderoon:

arjo

Ik denk dat er gewoon geen verschil is, Ik kom nu ruim 20 jaar in onze gemeente die begon als Pinkstergemeente ....., maar na een poosje heette hij plots Evangelisch centrum..... . Onze huidige voorganger zegt we zijn gewoon Pinkstergemeente......Dit kan ook, wel want in feite is er ook geen verschil. tenminste niet meer als onderling in Pinkstergemeentes.
Ze gaan dan ook samen in de VPE je zou dat eens kunnen aanklikken .

http://www.vpe.nl/overdevpe.htm
« Laatst bewerkt op: juni 26, 2003, 10:30:58 pm door Mientje »
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 26, 2003, 10:25:10 pm »

quote:

op 26 Jun 2003 22:13:24 schreef Peter:
[...]

Wat is 'gebonden'?

Gebonden aan demonische machten b.v.verslavingen , vloeken uit het voorgeslacht of recent, kan zelfs in een extreem geval tot bezetenheid leiden. Maar dat is weer een ander onderwerp ook heel interessant trouwens, ik ben alleen bang dat veel gereformeerden hier nog geen of weinig onderwijs over hebben gehad, of boeken over hebben gelezen.
Dus mischien beter even wachten tot de winter? ;)