Auteur Topic: zeker weten of vast vertrouwen  (gelezen 1494 keer)

lonneke

• Bekijk profiel
zeker weten of vast vertrouwen
« Gepost op: juni 30, 2003, 10:52:26 am »
Wat is het verschil? Als je zeker weet dat God bestaat waarom dan nog een vast vertrouwen? Of is zeker weten een vast vertrouwen?

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juni 30, 2003, 10:59:22 am »
ik zie daarin het verschil tussen leer en leven.

er is iets voor te zeggen om die twee zo dicht mogelijk bij elkaar te houden, of zelfs samen te laten vallen. Maar toen Carl dat in een ander topic probeerde kreeg hij de wind van voren. Dus onze doorgewinterde gereformeerde broeders en zusters zullen beide termen nodig blijven hebben.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 30, 2003, 11:48:18 am »

quote:

op 30 Jun 2003 10:52:26 schreef lonneke:
Wat is het verschil? Als je zeker weet dat God bestaat waarom dan nog een vast vertrouwen? Of is zeker weten een vast vertrouwen?

Er zit wel degelijk verschil in.
Je kunt voor iets bidden en vertrouwen dat God het doet, en je kunt bidden en plots een zeker weten hebben dat het verhoord is.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 30, 2003, 11:48:21 am »
Ik zit op de uni nu en heb dus geen materiaal bij de hand om het snel te controleren. Maar  is het niet een zeker weten dat een en vast vertrouwen op...

Dus een deel feitelijk en een gedeelte afhankelijkheid. Ik heb het in elk geval altijd op die manier gelezen en geinterpreteerd.
Pinkeltjefan

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 30, 2003, 05:26:17 pm »
Is zeker weten niet op het verleden gebaseerd en vertrouwen op de toekomst?
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 30, 2003, 06:02:35 pm »
weten doet me denken aan verstand.
vertrouwen aan geloof...

(zal er wel naast zitten, maargoed)
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 30, 2003, 06:17:55 pm »

quote:

op 30 Jun 2003 18:02:35 schreef Sarah:
weten doet me denken aan verstand.
vertrouwen aan geloof...

(zal er wel naast zitten, maargoed)

Volgens mij zit je er heel dichtbij... :)
Wat is zeker weten zonder een vast vertrouwen? Toch alleen maar een clean rationeel iets. En bij een vast vertrouwen zonder zeker weten, weet je het toch nooit helemaal zeker... ;)

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 30, 2003, 08:16:05 pm »
Misschien dat dit nog helpt:

quote:

Vr.21. Wat is een waar geloof?
Antw. Een waar geloof is niet alleen een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, wat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft, maar ook een vast vertrouwen, hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt, dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus wil.

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juni 30, 2003, 09:35:18 pm »

quote:

op 30 Jun 2003 17:26:17 schreef Picardijn:
Is zeker weten niet op het verleden gebaseerd en vertrouwen op de toekomst?
als ik denk aan geloof, hoop en liefde, is dan hoop, niet meer op de toekomst gericht?
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juni 30, 2003, 09:43:26 pm »
zeker weten, is volgens mij dat je zeker weet dat God bestaat en dat je bv zeker weet dat de bijbel waar is en mischien nog wel meer dingen, maar vertrouwen staat er een stuk boven het heeft met iets heel anders te maken, vertrouwen dat is het vertrouwen op God niet dat Hij bestaat maar dat Hij het beste met je voor heeft en dat je gewoon vertrouwt dat Hij je leven leid en je ook door Hem laat leiden. en er echt op vertrouwd dat de Heilige Geest de dingen doet die goed zijn en niet wat je snel zelf denkt ah nee dat is niet goed, ja vertrouwen is denk ik het belangrijkste want dit heeft dus te maken met je relatie met God vertrouw je Hem?

voorbeeldje: Ik heb een gesprek met een ongelovig iemand, In de bijbel staat dat de Heilige Geest je helpt dat weet je, maar ja dan ga je aan de praat en zeg je dingen die je eigenliojk niet had willen zeggen dacht ik achteraf dit wou ik helemaal niet zeggen, dit zit niet goed, dan is mijn vertrouwen niet goed, je moet vertrouwen dat de Heilige Geest je leidt dat wat je hebt gezegd goed is.

neem dit voorbeeld echt als voorbeeld en ga daar niet inhoudelijk op in ;), maar dit is het verschil volgens mij tussen weten en vertrouwen.
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.