Ook ik ben niet zeker dat Christenen tegen zaaddonatie of eiceldonatie moeten zijn.
Er zijn wel allerlei 'relatieve' argumenten (relatief omdat ze wel enig gewicht hebben, maar geen doorslaggevend gewicht).
* Ik heb wel eens het argument horen gebruiken, dat het kind op deze manier eigenlijk buitenechtelijk is (omdat ei- of zaadcel van een derde komt). Dat vind ik zelf geen zinvol argument. Het 7e gebod is gericht tegen de daad van overspel, niet tegen dergelijke technische handelingen.
* De veiligheid van eicel donatie is niet volledig aangetoond (evenmin als van IVF). Dat is relatief, omdat er nauwelijks aanwijzingen zijn dat het ON-veilig is.
* M.n. eicel donatie is een belastende ingreep, die veel vraagt van zowel donor als ontvanger.
Dit is een relatief argument, omdat het eigenlijk voor alle vruchtbaarheidsbehandelingen geldt, in wisselende mate. Eicel en sperma donatie is een behandeling die vrij ver in het traject ligt. En voor het hele traject geldt (m.i.) dat het een medische molen is, waar je in wordt 'getrokken', maar die emotioneel en lichamelijk behoorlijk belastend is. Relaties kunnen daar behoorlijk onder lijden. Dergelijke behandelingen kunnen van 'vrijen' iets heel technisch maken.
* Moeten we (in z'n algemeenheid, als christenen en als mensen) niet terughoudend zijn met technieken waarmee de natuur zo gemanipuleerd wordt. Zou het niet zinvoller zijn om te proberen het leven (meer) te aanvaarden zoals het ons overkomt?
Wat bedoelt Golf met het volgende:
quote:
jouw leus is vaak niet de leus van ouders die kost wat het kost een kind willen, die leus is wel Bijbels
"Leus" ?